Regeling vervallen per 01-10-2021

Subsidieregeling Corona Wijchen 2020

Geldend van 08-10-2020 t/m 30-09-2021 met terugwerkende kracht vanaf 15-03-2020

Intitulé

Subsidieregeling Corona Wijchen 2020

Het College van burgemeester en wethouders van Wijchen;

gelet op de Algemene subsidieverordening Wijchen 2018;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Corona Wijchen 2020:

Hoofdstuk 1 Algemene Regels

Artikel 1 Definities

  • 1. Voor deze regeling gelden de begripsomschrijvingen uit artikel 1 van de Algemene subsidieverordening Wijchen 2018 (hierna: ASV 2018).

  • 2. Schadeperiode is de periode gelegen tussen 15 maart 2020 en 1 september 2020.

  • 3. Schadeformulier is het formulier dat de gemeente heeft gebruikt in haar mails van 9 juni 2020 (formulier 1) en 28 juli 2020 (formulier 2).

  • 4. Schadebedrag is het netto bedrag aan schade die een organisatie geleden heeft in de schadeperiode.

  • 5. Netto bedrag is het bedrag dat op het schadeformulier resteert ná:

    • a)

      vermelding van gemiste inkomsten en doorlopende of extra uitgaven.

    • b)

      aftrek van alle uitkeringen, verstrekkingen en voorzieningen, die een organisatie al dan niet op aanvraag bij en van derden ontvangen heeft of zal ontvangen.

    • c)

      aftrek van eventueel gemaakte kosten van leges voor evenementen, die geannuleerd moesten worden.

  • 6. Uitkeringen, verstrekkingen en voorzieningen zijn alle geldelijke vergoedingen met uitzondering van giften van particulieren en ideële fondsen.

Artikel 2 Bereik

  • 1. Deze regeling geldt alleen voor organisaties die van de gemeente Wijchen een schadeformulier per e-mail ontvangen hebben met als doel de inventarisatie van schade als gevolg van de Coronacrisis.

  • 2. Uitgesloten zijn organisaties die hun schadeformulier(-en) niet vóór 6 oktober 2020 bij de gemeente hebben ingediend.

Artikel 3 Modelformulieren

Het College kan organisaties verplichten tot het gebruik van modelformulieren:

  • a.

    voor de aanvraag tot verstrekking van subsidie;

  • b.

    voor berekening van de geleden schade;

  • c.

    om een besluit tot vaststelling van subsidie te nemen.

Hoofdstuk 2 Regels voor berekening van de eenmalige subsidie

Artikel 4 Verlening subsidie

  • 1. Het college besluit over de verlening van een eenmalige subsidie als tegemoetkoming in de kosten van geleden schade als gevolg van de Coronacrisis tot maximaal € 50.000.

  • 2. Het College verleent geen subsidie in die gevallen waarin het netto bedrag over de schadeperiode € 1.000 of minder is.

  • 3. Het College vermindert het netto bedrag met 50% van de algemene of kasreserve van de organisatie, zoals deze op de balans stond op 1 januari 2020. Er geldt een maximale aftrek van € 4.000.

  • 4. Het college berekent de te verlenen subsidie volgens de formule:

    (O min (0,50 maal A)) gedeeld door (T min (0,5 maal TA)) maal B = S

    waarbij:

    O het netto schadebedrag van een individuele organisatie is;

    A de algemene of kasreserve van een organisatie is (A is maximaal € 8.000);

    T het resultaat is van alle netto bedragen tezamen van alle organisaties;

    TA het resultaat is van alle algemene of kasreserves van alle organisaties tezamen;

    B het beschikbare budget van € 116.296 is;

    S het te verlenen subsidiebedrag is.

  • 5. Als de organisatie geen balans bij de jaarrekening over 2019 kan leveren, dan geldt een standaardaftrek van € 4.000. In dat geval staat “A” voor € 8.000.

Artikel 5 Vaststelling subsidie

  • 1. Het college stelt de subsidie vast aan de hand van de jaarrekening 2020 met balans van de organisatie.

  • 2. Het college stelt de subsidie niet hoger vast dan het bedrag dat zij in 2020 heeft verleend volgens het schadeformulier.

  • 3. De organisatie moet zijn aanvraag om subsidievaststelling samen met de jaarrekening 2020 indienen vóór 1 juni 2021.

  • 4. Als de organisatie zijn jaarrekening op of na 1 juni 2021 indient, dan kan het college de verleende subsidie vast stellen met een korting van 25% op het subsidiebedrag.

Artikel 6 Subsidie terug vorderen

Het College kan een verleende subsidie meteen terug vorderen als blijkt dat de organisatie andere inkomsten had of minder uitgaven had dan zij op het schadeformulier heeft ingevuld.

Hoofdstuk 3 Overgangsregeling en slotbepalingen

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

Het College beslist in alle voorkomende gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Het College kan van deze regeling afwijken of kan deze regeling niet toepassen als er bij een organisatie bijzondere omstandigheden zijn waardoor een besluit voor de aanvrager een onrechtvaardig gevolg heeft.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als “Subsidieregeling Corona Wijchen 2020”, eventueel afgekort tot “SCW 2020”.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op dag na publicatie en werkt terug tot en met 15 maart 2020. De regeling vervalt op 1 oktober 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen d.d. 29 september 2020.

De secretaris a.i.

De burgemeester

TOELICHTING OP DE SUBSIDIEREGELING CORONA WIJCHEN 2020

Artikel 1: definities

We rekenen de schade vanaf vrijdag 15 maart 2020.

Lid 5:

Onder “uitkeringen, verstrekkingen en voorzieningen” verstaan we in het bijzonder maar niet uitsluitend deze regelingen:

  • 1.

    Beleidsregel Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS € 4.000)

  • 2.

    Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW1 en NOW2)

  • 3.

    Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA)

  • 4.

    Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO)

  • 5.

    Tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties (TVSO)

  • 6.

    Tegemoetkoming amateursportorganisaties (TASO)

Voorts alle steunregelingen in verband met Covid-19 van de Provincie Gelderland, waarop organisaties rechtstreeks een beroep (hebben) kunnen doen.

Artikel 2: bereik

Deze regeling heeft een besloten karakter. Volgens het besluit van het college op 5 mei 2020 ( nummer: 46992) zijn organisaties per e-mail naar hun schade gevraagd als ze voldoen aan deze definitie:

Alle organisaties die met hun (gesubsidieerde) activiteiten een bijdrage leveren aan het gemeentelijk beleid in het sociaal domein en wel zodanig dat het primair onderwijs, de kinderopvang, recreatieve en sociaal cultureel activiteiten, sport, (gezondheids-)zorg en dagbesteding elkaar inhoudelijk kunnen versterken en maatschappelijke meerwaarde opleveren voor de inwoners van Wijchen.

Bij besluit van het College op 29 september 2020 tot vaststelling van deze regeling is de definitie aangepast. De activiteiten kinderopvang en onderwijs zijn uitgesloten van deze regeling.

Het Kernteam Corona heeft vervolgens op 14 mei ingestemd met een procesvoorstel om de zogenaamde “coronaschade” uit te vragen.

Artikel 3: modelformulieren

Geen opmerkingen

Artikel 4: verlening subsidie

Lid 1

Volgens artikel 12 van de ASV2018 kan het College besluiten over eenmalige subsidies tot maximaal € 25.000. Volgens het besluit van de raad op 24 september 2020 mag het College via deze regeling tot maximaal € 50.000 besluiten over het verlenen van subsidie.

Lid 2 en 3

Algemene opmerkingen

  • a.

    Een organisatie ontvangt mogelijk verstrekkingen, uitkeringen of voorzieningen van anderen dan de gemeente Wijchen. Het college verrekent die inkomsten en opbrengsten met haar subsidie. Als na de verrekening het netto te subsidiëren bedrag € 1.000 of minder bedraagt, dan verleent het college geen subsidie. Als een organisatie zonder een subsidie van € 1.000 of minder zijn activiteiten moet staken, dan had hij geen redelijke reserve, noch eigen vermogen om bij tegenvallers overeind te blijven.

  • b.

    Een zogenaamde algemene of kasreserve van een organisatie is juist bedoeld om tegenvallers op te vangen.

  • c.

    Het college wil een eenvoudige subsidieregeling met minimale administratieve lasten. Om die reden:

    • blijven eventuele donaties en giften van particulieren en ideële instellingen buiten beschouwing bij de berekening van het netto bedrag.

    • vragen we de organisatie niet naar de werkelijke inning óf terug betaling van contributie, entree, huursom of vergoedingen. Er zijn mogelijk organisaties die hun leden, bezoekers, huurders of deelnemers een deel van de contributie, entree, huursom of vergoeding terug betaald hebben over de schadeperiode.

    • onderzoeken we niet of een organisatie zelf (voldoende) initiatief genomen heeft om bij derden compensatie voor haar schade te krijgen.

We passen daarentegen wel de regel toe van een gedeeltelijke verrekening met de algemene reserve van de organisatie. We vragen daarom de jaarrekening 2019 met balans per 1 januari 2020 op. Als een organisatie een algemene of kasreserve van € 8.000 of meer heeft, dan verrekent de gemeente 50% van die reserve met het subsidiebedrag met een maximum van € 4.000. Als de balans bij de jaarrekening over 2019 ontbreekt, dan geldt een standaardaftrek van € 4.000.

Voorbeeld rekenformule

  • Het totaal beschikbare budget is € 116.296. Dit noemen we bedrag “B”.

  • Het totaal van alle netto schadebedragen van alle organisaties tezamen heet “T”.

  • De netto schade van een individuele organisatie noemen we “O”.

  • We verrekenen 50% van de algemene of kasreserve van een individuele organisatie met een maximum van € 4.000 en noemen die in de formule “A”.

  • Het te verstrekken subsidiebedrag noemen we “S” als uitkomst van de formule.

  • “S” moet dus altijd hoger dan nul Euro zijn.

  • We berekenen TA als het totaal van alle algemene of kasreserves van alle organisaties.

De formule: (O min (0,50 maal A)) gedeeld door (T min (0,5 maal TA)) maal B = S

De fictieve organisatie “Otto” heeft een netto schade van € 10.000 en een algemene of kasreserve van A is € 3.000. Stel “T” in dit voorbeeld op € 200.000 en “TA” op € 50.000.

Dan is de rekensom: € 10.000 min (0,5 maal € 3.000) gedeeld door de som van € 200.000 min (0,5 maal € 50.000). Dit bedrag maal € 116.296 is € 5.649 als Subsidiebedrag.

Artikel 5: subsidie vast stellen

Subsidie verlenen is niet gelijk aan subsidie vast stellen.

Het college stelt de verleende subsidie later vast aan de hand van feitelijke cijfers uit de jaarrekening 2020 van de aanvrager. Dat kan betekenen dat het college de subsidie lager vast stelt omdat de aanvrager feitelijk meer financiële steun van derden ontvangen heeft.