Regeling vervallen per 06-03-2008

Notitie Geluidhinder langs wegen 2000

Geldend van 20-12-2000 t/m 05-03-2008

Intitulé

Notitie Geluidhinder langs wegen 2000

Inleiding

In 1995 is de eerste notitie Geluidhinderlijke situaties langs wegen in onze gemeente verschenen. In deze notitie werd inzicht gegeven in de hoogte van de geluidsbelasting op de gevels van woningen die werd veroorzaakt door het wegverkeer van een aantal –voornamelijk in de bebouwde kom van Wijchen gelegen- wegen. Die notitie is op 7 februari 1995 aan de toenmalige commissie Openbare Werken, Milieu en Sport ter kennis gesteld en heeft onder meer als doel het toetsingskader te zijn bij de beoordeling van aanvragen om geluidwerende voorzieningen. De basis voor die notitie was de (bijgestelde) VMK van 1989.

In 1996 heeft ons College besloten om, in het kader van de VOGM-regeling (Vervolgbijdrage Gemeentelijk Milieubeleid), de Verkeersmilieukaart te vernieuwen. De start van dit project vond plaats in 1997 en is eind 1999 afgerond. Mede naar aanleiding daarvan is in het Milieuprogramma 2000-2003 de bestrijding van geluidshinder een van de speerpunten van het milieubeleid.

In de nu voorliggende notitie wordt ingegaan op de tot stand koming van de vernieuwde verkeersmilieukaart. Tevens zullen de milieuhygiënische gevolgen van de diverse varianten van de VMK worden aangegeven. Daarna worden de conclusies uit de varianten getrokken. Op grond van de conclusies is een eerste aanzet gemaakt om geluidhinderknelpunten aan te pakken en worden de financiële mogelijkheden aangegeven.

Een uitleg over een aantal wetten, regelingen en begrippen is in bijlage 1 aangegeven. Daarbij worden ook de mogelijkheden ter bestrijding van het spoorweglawaai betrokken. De te saneren woningen (programma USV (uitvoeringsregeling sanering verkeerslawaai)) staan in Bijlage 2. In bijlage 3 is de geluidsbelasting op de woningen van 60dB(A) of meer aangegeven en in bijlage 4 zijn de verschillen van de 5 scenario’s met de situatie 1997 visueel vertaald.

Voor de snelle lezer is een samenvatting gemaakt op pagina 3 en 4.

Gebruikte Afkortingen/begrippen

A-lijst: lijst van woningen die op 1 maart 1986 in aanmerking komen voor gevelisolatie op grond van de Saneringsregeling Wegverkeerslawaai.

B-lijst: lijst van woningen die op 1 maart 1986 in aanmerking komen voor gevelisolatie op grond van de Saneringsregeling Wegverkeerslawaai, maar waarvan de financiering nog niet zeker is.

Raillijst: lijst van woningen die op 1 juni 1987 in aanmerking komen voor gevelisolatie op grond van de Saneringsregeling.

Schermproject: Betreft woningen langs wegen of spoorwegen die een hoge geluidsbelasting hebben maar gelet op hun aaneengesloten ligging niet in aanmerking komen voor gevelisolatie maar voor geluidafschermende voorzieningen.

SV: Saneringsregeling wegverkeerslawaai.

USV: Uitvoeringsregeling sanering verkeerslawaai.

MIG: Modernisering Instrumentarium Geluid.

ISV: Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing.

Samenvatting

De vernieuwde verkeersmilieukaart omvat het gehele grondgebied van de gemeente, d.w.z. dat alle wegen van enige importantie er in opgenomen zijn.. Het VMK-project is gestart in 1997 en is eind 1999 afgerond.

In een verkeersmilieukaart worden de milieugevolgen van het huidige en voorgenomen beleid van de gemeente zichtbaar gemaakt.

In de wijchense situatie zijn circa 4500 woningen in de verkeersmilieukaart opgenomen. De overige circa 9500 woningen zijn voor de VMK niet interessant omdat onder meer de verkeersintensiteit en/of de –snelheid er te laag is.

Bij de VMK is deze notitie Geluidshinder langs wegen 2000 gevoegd. Hierin wordt uitleg gegeven over de VMK en de scenario's. Tevens worden aanbevelingen gedaan voor de aanpak en bestrijding van geluidshinder.

De in de VMK opgenomen scenario's zijn:

  • 1.

    De bestaande situatie;

  • 2.

    De situatie 2010 (vastgesteld beleid)

  • 3.

    De situatie 2010, maar met doortrekking van de Gagelvenseweg i.p.v. de Schoenaker;

  • 4.

    De situatie 2010, maar zonder de doorgetrokken Meerdreef;

  • 5.

    De situatie 2010, maar met alle maatregelen van Duurzaam Veilig Verkeer;

  • 6.

    De situatie 2010, maar met alle voorgestelde maatregelen.

Onderstaande tabel geeft de aantallen woningen en hun geluidsbelasting aan:

Klasse\scenario

1

2

3

4

5

6

< 50 dB(A)

2245

2045

2029

2046

2158

2146

50-55 dB(A)

1141

1228

1245

1221

1310

1298

56-60 dB(A)

743

854

792

808

676

702

61-65 dB(A)

326

258

256

266

189

164

66-70 dB(A)

44

106

105

106

114

117

71-75 dB(A)

0

0

0

0

0

0

totaal

4499

4491

4427

4447

4447

4427

Uit de berekeningen van de scenario's wordt het volgende geconcludeerd:

Als gevolg van het voorgenomen ruimtelijk beleid en de daarbij aangegeven politieke randvoorwaarden leiden alle verkeerstechnische maatregelen die in de Verkeersmilieukaart onderzocht zijn, tot een -in absolute zin- geringe verlaging van het aantal geluidbelaste woningen. Het betreft een verschuiving van de geluidsbelasting in de middencategorie (56-60 en 61-65);

Over het algemeen leiden de scenario's niet tot een zodanige verlaging van de geluidsbelasting dat het leefklimaat bij de bestaande woningen aanzienlijk verbetert. In de hoogst belaste categorie (65-70) neemt het aantal woningen zelfs toe, c.q. verslechtert de situatie;

De toename van woningen in de hoogste categorie wordt veroorzaakt door de nieuwe woningbouwlokaties, de autonome groei van het autoverkeer en maatregelen in het kader van duurzaam veilig;

Wel wordt er van uit gegaan dat bij alle nieuw aan te leggen wegen -c.q. reconstructies van wegen- de geluidsbelasting op de gevel van aanliggende woningen voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet Geluidhinder.

Luchtverontreiniging door het wegverkeer komt op ons wegennet niet voor.

Aanbevolen wordt een sporenbeleid op te zetten dat gericht is op:

  • 1.

    de gevelsaneringsprojecten (A-lijsten en Raillijsten) (start 2001) en de schermprojecten voor de spoorlijn Den Bosch-Nijmegen en de Graafseweg (start 2001/2002);

  • de woningen op de B-lijsten (wegverkeerslawaai met onduidelijke financiering, 2002).

  • 2.

    de mogelijkheden om geluidhinderknelpunten met behulp van andere partners, overheden, c.q. medefinanciers, op te lossen, concreet wordt hierbij gedacht aan de A326 en mogelijk ook de A50 (start 2000/2001);

  • 3.

    het opstellen van een programma en meerjarenraming voor het oplossen van geluidhinderknelpunten die als gevolg van autonome groei van het wegverkeer op onze wegen zich voor (gaan) doen, vooruitlopend op het nader onderzoek voor wat betreft de aantallen woningen. De in het MIP gereserveerde bedragen daarvoor aanwenden;

  • 4.

    het starten van een onderzoek naar de meest wenselijke verkeersstructuur, omdat op grond van de resultaten uit de verkeersmilieukaart blijkt dat geen enkele van de toekomstige visies/plannen etc. zal leiden tot een flinke vermindering van het aantal geluidbelaste woningen (2001). Bij een dergelijk onderzoek kunnen ook de gevolgen van de inbreidingslokaties in relatie tot Huurlingsedam worden betrokken.

Aanleiding vernieuwen Verkeersmilieukaart.

Zoals in de inleiding vermeld heeft het College van Burgemeester en Wethouders in november 1996 besloten om in het kader van de VOGM-taken de Verkeersmilieukaart van de gemeente Wijchen te actualiseren én uit te breiden tot het grondgebied van de gehele gemeente. Behalve Geluidshinder is in de nieuwe VMK ook luchtverontreiniging (CO2 en Nox), die veroorzaakt wordt door het wegverkeer, onderzocht. De aanleiding om een nieuwe VMK te ontwikkelen werd veroorzaakt doordat:

  • de eerste VMK sterk verouderd was;

  • van het bedrijventerrein Bijsterhuizen een verkeersaantrekkende werking uit ging;

  • de te ontwikkelen verkeersstructuur voor dit bedrijventerrein in discussie was;

  • de ontwikkelingen rond Kerkeveld/Huurlingsedam speelden;

  • de diverse verzoeken om -en klachten over- geluidwerende voorzieningen, voor de gemeenteraad aanleiding waren de noodzaak en urgentie van eventueel aan te brengen geluidwerende voorzieningen af te laten hangen van de resultaten van de VMK én de daaruit voortvloeiende inventarisatie geluidhinderlijke situaties als gevolg van het wegverkeer.

Methode ontwikkeling Verkeersmilieukaart

Een VMK bestaat uit twee onderdelen, een verkeersmodel en een milieumodel.

In het verkeersmodel worden onder meer de sociaal-economische gegevens, wegen en verkeersintensiteiten ingevoerd. Het verkeerscomputermodel rekent vervolgens uit hoe de verkeersstromen op die wegen er uit komen te zien. Deze verkeersstromen wordt o.a. getoetst aan verkeerstellingen en op deze wijze wordt het model met de werkelijkheid in overeenstemming gebracht (kalibreren). Als het model in overeenstemming is met de werkelijkheid kunnen toekomstige modellen en alternatieve plannen berekend worden.

Het wijchense verkeersmodel is "opgehangen" in het grote NRM (nieuw regionaal model) van Arnhem-Nijmegen. Dit heeft als grote voordeel dat de uitkomsten die door het verkeersmodel gegenereerd worden betrouwbaarder zijn dan wanneer een zelfstandige VMK zou zijn gemaakt.

Het inhangen in het regionaal model had wel als consequentie dat de looptijd van het project ruim 2 jaar is geworden. De prognoses voor de toekomst zijn gebaseerd op de ontwikkelingen zoals die voorzien zijn in meerjarenramingen en toekomstvoorspellingen van het rijk.

De gegevens uit het verkeersmodel (de verkeersintensiteiten) worden gebruikt voor de invoer in het milieumodel. Het zijn vaak meerdere modellen, zoals b.v. de bestaande situatie, de prognose voor een bepaald toekomstjaar en mogelijke alternatieven (b.v. verkeersontsluitingen). Aan de verkeersgegevens worden in het milieumodel omgevingsfactoren (wegverharding, trottoir, bebouwing), wegencategorie etc. toegevoegd. Op basis hiervan worden berekeningen gemaakt voor geluid- en luchtverontreiniging. Zie overigens ook Bijlage I van de VMK voor verdere uitleg over de VMK.

Bij eventuele beslissingen over bepaalde verkeersstructuren of ruimtelijke plannen kunnen nu dus ook de milieuconsequenties bij de afweging worden betrokken.

De Wijchense Verkeersmilieukaart

Onder de werking van deze herziene verkeersmilieukaart vallen circa 4500 woningen. De overige woningen (circa 9500) zijn niet in de VMK opgenomen omdat:

  • a: het rekenmodel niet geschikt is om bij lage verkeersintensiteiten (minder dan 1000 motorvoertuigen per etmaal) 100% betrouwbare berekeningen te maken en

  • b: de geluidsbelasting bij deze lage aantallen motorvoertuigen over het algemeen gering is en

  • c: voor de niet in de VMK opgenomen woningen de geluidsbelasting over het algemeen lager ligt dan 50dB(A)

Uiteraard zijn er uitzonderingssituaties, b.v. de Grootestraat Batenburg: weinig motorvoertuigen, klinkerverharding van gevel tot gevel en de gevels staan dicht op de weg, waardoor de geluidsbelasting er relatief gezien hoog is.

Varianten

In de VMK zijn een aantal varianten opgenomen. Het betreft de volgende scenario’s:

  • 1.

    De situatie 1997: hierin is het bestaande wegennet opgenomen (VMK97)[1];

  • 2.

    De situatie 2010: in deze variant zijn alle door de Raad vastgestelde plannen –althans waar “groen licht” voor is- doorgerekend (VMK10);

  • 3.

    De situatie 2010: idem als 2, waarbij de Gagelvenseweg is doorgetrokken en de Schoenaker tussen de Randweg Noord en de Woeziksestraat is verwijderd (Belsub1);

  • 4.

    De situatie 2010: idem als 2, maar waarbij de Meerdreef niet is doorgetrokken (Belsub2);

  • 5.

    De situatie 2010: idem als 2, maar waarbij de maatregelen in het kader van duurzaam Veilig zijn opgenomen (Belsub3);

  • 6.

    De situatie 2010, idem als 2, maar met toevoeging van alle eerder opgesomde maatregelen (3, 4 en 5), doorgetrokken Gagelvenseweg, geen verlengde Meerdreef, alle maatregelen uit duurzaam veilig verkeer) (Beltot).

Omdat inmiddels de maatregelen in het kader van duurzaam Veilig Verkeer door de Raad zijn vastgesteld en worden uitgevoerd, is situatie 5 feitelijk de basisvariant voor 2010.

De varianten 3 en 4 hebben slechts een beperkte invloed op de totale verkeersafwikkeling. Wel zijn de milieugevolgen plaatselijk groter.

Scenario 1, Situatie 1997, de basisvariant

In de basisvariant is het bestaande wegenpatroon van de gemeente opgenomen, met de daarbij behorende verkeersintensiteiten. Op grond hiervan zijn berekeningen uitgevoerd voor geluid en luchtverontreiniging.

Noot: Alle genoemde geluidsbelastingen zijn inclusief de aftrek van art. 103 wet Geluidhinder. D.w.z. dat de werkelijke geluidsbelasting daarom 3 of 5dB(A) hoger liggen, afhankelijk van de wettelijk toegestane snelheid ter plaatse.

Het blijkt dat van de 4500 opgenomen woningen, er:

2254 woningen zijn met een juridische geluidsbelasting hoger dan 50dB(A). De onderverdeling daarbij is:

  • 1141 woningen hebben een geluidsbelasting tussen de 50 en 55 dB(A):

  • 743 woningen hebben een geluidsbelasting tussen de 55 en 60 dB(A):

  • 326 woningen hebben een geluidsbelasting tussen de 60 en de 65 dB(A):

  • 44 woningen hebben een geluidsbelasting tussen de 65 en de 70dB(A)

  • Luchtverontreiniging door het wegverkeer niet voor komt.

Scenario 2, Situatie 2010, het toekomstig model ongewijzigd beleid

In deze variant is het vastgestelde beleid, zoals dat in onze ruimtelijke ordenings-, verkeers- en wegonderhoudsplannen (dus ook rekening houdend met toepassing van geluidarmer asfalt (SMA) op een aantal wegen) is vastgelegd tot het jaar 2010, verwerkt. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het bestaande wegennet (1997)en de plannen zijn:

  • het doorknippen van de Zesweg;

  • het afsluiten van de Baron d'Osystraat (reeds gerealiseerd);

  • de afsluiting van de Gagelvenseweg tussen Woeziksestraat en Randweg Noord (reeds gerealiseerd);

  • eenrichtingsverkeer op een gedeelte van de Woeziksestraat;

  • afsluiten Wilhelminalaan en Palkerdijk t.b.v. Bijsterhuizen;

  • doortrekken 30e straat Bijsterhuizen;

  • doortrekken Meerdreef;

  • Niet meegenomen is de oostelijke ontsluitingsweg.

Naast deze aanpassingen aan het wegennet zijn onder meer ook de sociaal-economische veranderingen/wijzigingen en de mobiliteitsgroei in deze -en de andere varianten- verwerkt. Te denken valt b.v. aan toename aantal woningen, arbeidsplaatsen etc. Het betreft onder meer:

  • Hofsedam;

  • Huurlingsedam;

  • Groot Bijsterhuizen;

  • Kerkeveld;

  • inbreidingsgebieden;

  • dorpskernen.

Het blijkt dat het aantal woningen met een geluidsbelasting van meer dan 50dB(A) toeneemt tot 2393 (iets meer dan 6%). In de klasse boven de 65dB(A) neemt het aantal woningen zelfs toe van 44 naar 106 (140%).

De toename wordt voornamelijk waargenomen bij woningen langs de A326, de Graafseweg en Heumenseweg en wordt deels toegeschreven aan de woningbouwlokaties Kerkeveld en Huurlingsedam.

Scenario 3, Situatie 2010 met Gagelvenseweg in plaats van Schoenaker

Deze variant heeft slechts een beperkte invloed op de verkeersstromen en de geluidshinder. De Schoenaker ter plaatse van de Veenhof is in deze variant verwijderd en in plaats daarvan is de Gagelvenseweg opgenomen. Daarbij wordt er overigens wel van uit gegaan dat de woningen aan de Gagelvenseweg aan de voorkeurswaarde van de Wet Geluidhinder blijven voldoen ofwel geamoveerd worden.

Scenario 4, Situatie 2010, waarbij de Meerdreef niet is doorgetrokken

Bij het niet-doortrekken van de Meerdreef is het effect (geluidstoename) direct merkbaar op het gedeelte Oosterweg tussen Zuiderdreef en Ringlaan en in mindere mate van de Ringlaan tot de Mr. Van Coothlaan. Ook hier is het verkeerseffect van de maatregel slechts op een klein gedeelte van het wegennet merkbaar.

Scenario 5, Situatie 2010, waarbij alle maatregelen van Duurzaam Veilig Verkeer zijn opgenomen

Dit betreft het ongewijzigd beleid maar met alle maatregelen in het kader van duurzaam veilig. Bij duurzaam veilig zijn de effecten over de gehele gemeente verspreid. De hoofdontsluitingen krijgen -door de verkeersremmende werking van de maatregelen in de kernen- wat meer verkeer te verwerken.

Scenario 6, Situatie 2010, waarbij de eerdere varianten 3, 4, en 5 zijn verwerkt

In deze variant zijn de wijzigingen in het beleid doorgevoerd zoals deze in de eerdere varianten afzonderlijk zijn opgenomen. Het betreft:

  • de uitgangspunten van "Duurzaam Veilig" verkeer (snelheidsaanpassingen);

  • het niet doortrekken van de Meerdreef;

  • het doortrekken van de Gagelvenseweg (bocht er uit);

  • het knippen van de Schoenaker (woeziksestraat-randweg noord) (logisch gevolg van voorgenoemde punt)

Voor de A326 wordt er hierbij van uit gegaan dat deze in 2010 van ZOAB is voorzien (wegbeheerder Provincie).

Bij deze variant vermindert het aantal woningen met een geluidsbelasting van meer dan 50dB(A) tot 2281, echter ook hierbij neemt het aantal woningen in de klasse 65-70dB(A) toe van 44 tot 117.(circa 165%)

In onderstaande grafiek zijn de zes scenario's op een rijtje gezet.

Grafiek geluidhinder langs wegen

In onderstaande tabel zijn de aantallen woningen bij de diverse scenario's nog eens samengevat.

Klasse\scenario

1

2

3

4

5

6

< 50 dB(A)

2245

2045

2029

2046

2158

2146

50-55 dB(A)

1141

1228

1245

1221

1310

1298

56-60 dB(A)

743

854

792

808

676

702

61-65 dB(A)

326

258

256

266

189

164

66-70 dB(A)

44

106

105

106

114

117

71-75 dB(A)

0

0

0

0

0

0

totaal

4499

4491

4427

4447

4447

4427

Conclusies:

  • 1.

    Er wordt van uit gegaan dat bij alle nieuw aan te leggen wegen -c.q. reconstructies van wegen- de geluidsbelasting op de gevel van aanliggende woningen voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet Geluidhinder. Daarmee wordt voorkomen dat nieuwe geluidhinderknelpunten ontstaan;

  • 2.

    Als gevolg van het voorgenomen ruimtelijk beleid en de daarbij aangegeven politieke randvoorwaarden leiden alle verkeerstechnische maatregelen die in deze Verkeersmilieukaart onderzocht zijn, tot een -in absolute zin- geringe verlaging van het aantal geluidbelaste woningen. Het betreft voornamelijk een verschuiving van de geluidsbelasting in de middencategorie (56-60 en 61-65);

  • 3.

    Over het algemeen leiden de scenario's niet tot een zodanige verlaging van de geluidsbelasting dat het leefklimaat bij de bestaande woningen aanzienlijk verbetert. In de hoogst belaste categorie (65-70) neemt het aantal woningen zelfs toe, c.q. verslechtert de situatie;

  • 4.

    De toename van woningen in de hoogste categorie wordt veroorzaakt door de nieuwe woningbouwlokaties, de autonome groei van het autoverkeer en maatregelen in het kader van duurzaam veilig;

  • 5.

    Luchtverontreiniging door het wegverkeer komt op ons wegennet niet voor.

Aanbevelingen

Aanbevolen wordt een sporenbeleid op te zetten dat gericht is op de volgende zaken:

  • 1.

    de beschikbare budgetten van het Ministerie in de USV-regeling voor gevelsaneringen aanvragen en de hierin opgenomen projecten uit laten voeren (A-lijsten en Raillijsten); in dit verband ook schermprojecten onderzoeken voor de spoorlijn Den Bosch-Nijmegen en de Graafseweg (financiering en tijdstip van uitvoering onzeker); voor woningen op de B-lijsten (wegverkeerslawaai) eveneens trachten subsidie te verkrijgen.

  • 2.

    de mogelijkheden onderzoeken om geluidhinderknelpunten met behulp van andere partners, overheden, c.q. medefinanciers, op te lossen;

  • 3.

    Een programma en meerjarenraming opstellen voor het oplossen van geluidhinderknelpunten die als gevolg van autonome groei van het wegverkeer op onze wegen zich voor (gaan) doen;

  • 4.

    Omdat op grond van de resultaten uit de verkeersmilieukaart blijkt dat geen enkele van de toekomstige visies/plannen etc. zal leiden tot een flinke vermindering van het aantal geluidbelaste woningen, een onderzoek starten naar de meest wenselijke verkeersstructuur.

Voor een nadere uitwerking van de punten 1, 2 en 3 is het noodzakelijk prioriteiten te stellen. Immers niet alle projecten kunnen tegelijkertijd worden aangepakt en ook de aard van de projecten is divers.

Om prioriteiten te kunnen stellen is inzicht nodig in de geluidhinderknelpunten op onze wegen én de (mogelijke) financiering door derden voor de uitvoering van eventuele maatregelen. Daarbij is de keuze gemaakt om woningen met een geluidsbelasting van 60dB(A) of hoger, prioriteit te geven. Het aantal woningen dat daarbij betrokken is bedraagt circa 300.

Nagegaan is bij welke wegen in 1997 en bij de overige scenario's de nabij gelegen woningen een geluidsbelasting hadden van 60dB(A) of meer. Zie bijlage 3. Vervolgens zijn de varianten onderling vergeleken. Bij deze vergelijking wordt inzichtelijk gemaakt op welke wegen er een toe- of afname is te verwachten van het aantal decibellen bij de onderzochte scenario's. Bijgevoegd treft u daarvoor een vijftal tekeningen aan (Bijlage 4).

Het blijkt dat de geluidhinderknelpunten -die op grond van de onderzochte scenario's blijven bestaan- zich met name voordoen op de volgende wegen:

De Graafseweg; de A326, de A50 en een aantal doorgaande routes naar/van de kerkdorpen.

Op grond van deze gegevens is een nader uitwerking gemaakt van de eerder genoemde knelpunten.

Ad.1. (USV-regeling)

Gevelsanering

In het kader van de USV (uitvoeringsregeling sanering verkeerslawaai) komen in totaal 24 woningen (5 wegverkeer en 19 railverkeer) in aanmerking voor geluidwerende maatregelen aan de gevel. Dit zijn over het algemeen verspreide woningen buiten de kernen. Voor de specificatie zie de bijlage 2.

De budgetten zijn door het ministerie VROM gereserveerd. De regio is budgethouder en de gemeente Nijmegen voert in principe de werkzaamheden uit (dit staat momenteel der discussie vanwege andere financieringsstromen). Fasering in de regio moet deels nog plaatsvinden. Totaal geraamd budget circa ¦ 350.000,=. In de eerste ISV-periode is voor de gemeente ¦35.000,= gereserveerd.

Schermprojecten

Een mogelijk vervolg is het opstarten van de schermprojecten langs de Graafseweg en de spoorlijn. Een groot aantal woningen langs de Graafseweg (bebouwde kom Alverna) en langs het spoor door de bebouwde kom van Wijchen (zowel de zuidzijde als de noordzijde, in totaal circa 300 woningen, zie bijlage 2), komt hiervoor in aanmerking. Deze woningen zijn niet opgenomen op de A-, B-, of Raillijsten. Als er schermen worden geplaatst hebben vele woningen (ook de achtergelegen bebouwing) daar profijt van.

De procedure voor schermprojecten is als volgt:

  • Gemeente onderzoekt globaal de geluidsbelasting van de woningen, b.v. per project; deze gegevens moeten op een speciaal projectformulier vermeld worden;

  • Gemeente dient een verzoek in bij het Ministerie om de voorbereiding van het project te starten; als het project wordt goedgekeurd krijgt de gemeente de voorbereidingskosten gefinancierd;

  • Gemeente gaat het project voorbereiden; wat voor soort scherm, de hoogte, de lengte, de technische mogelijkheid en voert overleg met bewoners.

  • Is er overeenstemming over het ontwerp van het scherm, dan kan de financiering voor de technische voorbereiding, het bestek en de aanleg aangevraagd worden. Het project komt dan op de landelijke lijst en afhankelijk van het beschikbare budget en urgentie, kan het project uitgevoerd worden.

N.B. Als het project alsnog niet in aanmerking komt voor schermvoorzieningen, kunnen woningen wel weer afzonderlijk voor gevelisolatie in aanmerking komen. Daarvoor moet een apart financieringstraject te worden doorlopen.

Woningen op de B-lijst

Een derde (niet geheel zekere) mogelijkheid is subsidie van het Rijk voor woningen op de B-lijst (zie bijlage 2). Deze woningen met een minder hoge geluidsbelasting vanwege het verkeerslawaai, komen in principe in aanmerking voor gevelisolatie, echter het Rijk heeft daar nog geen budgetten aan toegekend. De woningen op de B-lijst zijn woningen met een geluidsbelasting tussen de 55 en de 65 dB(A) (vanaf 1986). De financiering van de woningen op de B-lijst is onzeker. De B-lijst voor de gemeente Wijchen omvat vooralsnog 59 woningen.

Ad. 2. Onderzoek participatie derden

Het is de moeite waard te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om samen met derden, b.v. andere wegbeheerders, grondbanken etc. b.v. de aanleg van geluidswallen of andere voorzieningen mogelijk te maken,. Daardoor kunnen wellicht met beperkte middelen knelpunten worden opgelost. Concreet wordt hier aan de aanleg van geluidswallen langs de A326 en de A50 mee bedoeld.

Ad. 3. Opstellen programma en meerjarenraming

De overige woningen met een geluidsbelasting hoger dan 50 dB(A) betreft situaties die ontstaan zijn na 1 maart 1986 als gevolg van autonome groei en/of de uitvoering van verkeers- of bestemmingsplannen. In principe is hier geen wettelijke regeling voor. Als tot een eventuele aanpak van de hier ontstane geluidhinderlijke situaties wordt overgegaan komen de kosten geheel voor rekening van de gemeentelijke portemonnee. In principe komen woningen met een geluidsbelasting > 50 dB(A) (totaal circa 1000) daarvoor in aanmerking. Gelet op de prioriteiten die gesteld moeten worden wordt hier voorshands uitgegaan van woningen met een juridische geluidsbelasting boven 60 dB(A). In totaal betreft het circa 500 woningen. Indicatief is de volgende berekening gemaakt.

Stel de gemiddelde isolatie van een woning kost circa ¦ 8.000,=. Dan zijn de totale benodigde middelen te begroten op ¦ 8.000 x 500 = ¦ 4.000.000,=.

Op dit moment is nog niet in detail onderzocht hoeveel woningen precies hiervoor in aanmerking te komen. Ook is nog niet bekend of er gevelisolerende maatregelen of afschermende voorzieningen in de vorm van geluidsschermen of -wallen moeten worden aangelegd, waardoor de kosten lager kunnen uitvallen.

Voorgesteld wordt om een nadere uitwerking te laten plaatsvinden van wegen en woningen, b.v. welke wegen, aantallen woningen, te treffen maatregelen, hoogte geluidsbelasting, prioriteitsstelling etc. Tevens zal een voorstel worden gedaan op welke wijze de financiële middelen worden toegekend. De in het MIP gereserveerde bedragen zullen daarvoor aangewend worden.

Ad. 4. Onderzoek verkeersstructuur

Een onderzoek naar de wenselijke verkeersstructuur kan er mogelijk toe leiden dat minder woningen geluidbelast worden. Mogelijk dat de resultaten ook nog van invloed zijn op de knelpunten zoals genoemd onder 3. Teven kunnen de ontwikkelingen in het kader van de nieuwe inbreidingslokaties in relatie tot de bebouwing van Huurlingsedam, worden meegenomen.

Resumé

Op grond van de conclusies (blz. 9) wordt voorgesteld wordt om de aanbevelingen, genoemd onder de punten 1 t/m 4 over te nemen. Daarbij stellen wij voor om, gelet op de diversiteit van de projecten, de aangegeven prioriteiten en beschikbare middelen/mogelijkheden op dit moment voorkeur te geven aan:

  • Het onderzoek om derden te laten participeren in de eventuele aanleg van geluidwerende voorzieningen langs de A326 en mogelijk de A50 (aanvang 2000/2001);

  • USV-projecten, teweten gevelsaneringsprojecten A- en raillijsten (afstemmen met de regio); (aanvang 2001)

  • Schermprojecten langs de Graafseweg en spoorlijn (aanvang 2001/2002).

Voor de financiering van maatregelen bij woningen waarvan de geluidsbelasting de afgelopen jaren is gestegen als gevolg van autonome groei van de gemeente zullen vanaf 2002 structurele middelen beschikbaar moeten komen. Nader onderzoek naar de juiste aantallen en uiteindelijk te treffen maatregelen en kosten zal nog plaatsvinden in het kader van het milieuprogramma. De in het MIP gereserveerde bedragen hiervoor aanwenden.

Bij het onderzoek naar de wenselijke verkeersstructuur tevens de ontwikkelingen m.b.t. de nieuwe inbreidingslokaties in relatie tot Huurlingsedam meenemen.

BIJLAGE 1

De Wet Geluidhinder

Op 16 februari 1979 is de Wet Geluidhinder van kracht geworden en is bij Algemene Maatregel van Bestuur gefaseerd in werking getreden. In de Wgh zijn spelregels aangegeven ten aanzien van geluid bij diverse maatschappelijke activiteiten, o.a. wegverkeer, railverkeer, industrie, recreatie.

De Wgh heeft tot doel om middels het stellen van regels en voorschriften de geluidshinder te beperken door:

  • te voorkomen dat geluidshinder ontstaat en

  • het bestrijden van de reeds bestaande geluidsoverlast.

In hoofdstuk VI van deze wet die begin 1982 in werking is getreden, zijn regels opgenomen ter beperking van geluidshinder afkomstig van het weg- en railverkeer.

Zo zijn volgens art. 77 Burgemeester en Wethouders verplicht bij het vaststellen of herzien van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek in te stellen naar:

  • de geluidsbelasting nabij woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen (binnen de geluidzone van een weg ingeval van wegverkeer);

  • de doeltreffendheid van de in aanmerking komende maatregelen ter beperking van de geluidsbelasting.

Maatregelen zijn vereist in nieuwe situaties, bij nieuw te bouwen woningen of andere geluidgevoelige objecten langs een bestaande weg.

Bij het bestrijden van geluidshinder kunnen drie geluidbeperkende maatregelen worden onderscheiden:

  • Bronbestrijding: rustiger motorvoertuigen, asfalteren van wegen, omleiding verkeer e.d.;

  • Beperking van de geluidsoverdracht: geluidswallen of -schermen, afstand houden van de weg;

  • Beschermen van de ontvanger: b.v. gevelisolatie.

Primair staat de bestrijding van geluidshinder bij de bron. Dit is vaak ook de meest effectieve methode. (inkapselen van motoren, betere uitlaatsystemen).

Geluidswallen of -schermen kunnen alleen effectief zijn als deze voldoende lang en hoog zijn. Een minimale hoogte van 2m is dan noodzakelijk waarbij de wal of het scherm zo dicht mogelijk bij de weg geplaatst dient te worden. De verkeersveiligheid, welstandsoverwegingen en de financiële consequenties spelen hierbij een belangrijke rol. Een wal of scherm is pas financieel haalbaar als een grotere groep woningen of andere geluidgevoelige objecten hiermee gebaat zijn.

De laatste methode van geluidhinderbestrijding, de gevelisolatie, is noodzakelijk om -in die situaties waar de geluidsbelasting op de gevel niet voldoende kan worden teruggebracht- een aanvaardbaar leefklimaat binnen de woningen en andere gebouwen te garanderen.

Het aantal te isoleren gevels kan worden teruggebracht door afscherming via bv. het oriënteren van "dove" gevels en van minder geluidgevoelige gebouwen aan de meest geluidbelaste zijde. Daarnaast is het gunstig de niet geluidgevoelige vertrekken van een woning aan de meest geluidbelaste zijde te situeren.

Akoestische begrippen

De sterkte van het geluidsniveau wordt uitgedrukt in decibel (dB). Om de gevoeligheid van het menselijk oor na te bootsen is een zogenaamde dB(A) waarde geïntroduceerd.

Hierbij dient te worden opgemerkt dat de gehoordrempel ca. 0 dB(A) bedraagt en een niveau van 120 dB(A) de pijngrens van het gehoororgaan bereikt.

Onderstaande tabel geeft een aantal voorbeelden van activiteiten en de daarbij behorende geluidniveau's.

dB(A)

Soort geluid

± 120

straaljager op korte afstand

± 100

Popgroep

± 80

doorgaande weg

± 60

Kantoor

± 40

Woonkamer

± 20

zacht gefluister

± 0

Gehoordrempel

Omdat de decibel een logaritmische waarde is kunnen twee geluidniveau's niet zomaar opgeteld worden. 50 dB(A) + 50 dB(A) is geen 100 maar 53 dB(A).

Een verschil van 3 dB(A) is duidelijk waarneembaar.

Om een fluctuerend geluidsniveau in een waarde uit te kunnen drukken is het equivalent geluidsniveau (Leq) ingevoerd.

Dit is het energetisch gemiddelde over een bepaalde periode, of zoals de Wgh het zegt "het gemiddelde van de afwisselde niveaus van het ter plaatse in de loop van een bepaalde periode optredende geluid".

Om in de nacht de geluidshinder te beperken zijn de toelaatbare geluidniveau's in die periode 10dB(A) lager vastgesteld dan voor de dagperiode; voor de avondperiode zijn de toelaatbare geluidniveau's 5 dB(A) lager dan voor de dagperiode.

Met de etmaalwaarde wordt het geluidsniveau van de dag-, avond- en nachtperiode in één getal weergegeven.

Deze waarde is de hoogste van de volgende drie situaties:

  • Het equivalente geluidsniveau overdag, tussen 07.00 uur en 19.00 uur;

  • Het equivalente geluidsniveau 's avonds tussen 19.00 uur en 23.00 uur, vermeerdert met 5 dB(A);

  • Het equivalente geluidsniveau 's nachts tussen 23.00 uur en 07.00 uur, vermeerdert met 10 dB(A).

n.b voor de bepaling van de etmaalwaarde wordt bij wegverkeerslawaai uitsluitend met de dag- en nachtperiode rekening gehouden.

Normstelling wegverkeerslawaai

In de Wgh worden grenswaarden aangegeven. Als uitgangspunt geldt dat bij een geluidsniveau op de gevel van de woningen van 50 dB(A) overdag en 40 dB(A) 's nachts nog van een vrij goede woonsituatie kan worden gesproken (de streefwaarde). De grenswaarde voor het binnenniveau ligt op 35 dB(A) bij nieuwe situaties.

Vanwege de verwachting dat het wegverkeer op middellange termijn stiller wordt kan op grond van artikel 103 Wgh een aftrek worden toegepast. Een aftrek van maximaal 5 dB(A) voor wegen waar de maximum snelheid 50km/h is en een aftrek van 3 dB(A) als de maximum toegestane snelheid boven de 50km/h ligt, mag worden toegepast op de meet- of berekeningsresultaten voordat aan de normen van de Wgh wordt getoetst.

Voor wegverkeerslawaai worden een drietal situaties onderscheiden: nieuwe en bestaande situaties en reconstructies.

Nieuwe situaties

Onder nieuwe situaties worden twee mogelijkheden onderscheiden:

  • De aanleg van een nieuwe weg

  • De aanleg van nieuwe woningen in de nabijheid van een bestaande weg.

1. De aanleg van een nieuwe weg

Bij aanleg van een nieuwe weg is de wegaanlegger verplicht onderzoek te doen naar de geluidsbelasting op de gevels van nabij gelegen woningen, die door het verkeer op die weg wordt veroorzaakt. Het aandachtsgebied aan weerszijden van de weg is afhankelijk van de soort van de weg. De onderstaande verdeling is daarbij van toepassing:

Drie- of meerbaans wegen 600m

Tweebaanswegen 400m

Eenbaanswegen 200m

Buiten de genoemde afstanden behoeft geen akoestisch onderzoek te worden gedaan.

Eerst moet worden nagegaan waar zich de 50dB(A)-contour bevindt. De 50dB(A)-contour is de geluidsbelasting van het wegverkeer op een berekende afstand. Als zich bestaande woningen in dit gebied bevinden, moeten geluidwerende voorzieningen getroffen worden. In eerste instantie moet worden nagegaan of b.v. de weg niet of elders kan worden aangelegd, of snelheidsverlaging mogelijk is etc.. Bij de tweede optie komen dan geluidafschermende voorzieningen (voorkeursgrenswaarde 50dB(A)) aan de orde en in derde instantie komt gevelsanering in aanmerking.

2. De aanleg van nieuwe woningen in de nabijheid van een bestaande weg

Als planologisch nieuwe woningen binnen het aandachtsgebied van (auto-)wegen gepland worden dient akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden naar de geluidsbelasting van deze woningen. Daarbij geldt in principe een voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Als de woningen een hogere geluidsbelasting krijgen, dient afscherming plaats te vinden. Afhankelijk van de hoogte van de geluidsbelasting kan in bepaalde gevallen ook worden volstaan met gevelmaatregelen, b.v. bij incidentele woningen.

Als een woonwijk als dertig kilometergebied of als woonerf wordt aangewezen en ingericht, is de Wet Geluidhinder niet van toepassing.

Bestaande situaties.

Van een bestaande situatie is sprake als zowel de weg als ook de woning reeds bestonden op 1 maart 1986. In dit geval gelden specifieke regels voor normstellingen etc. De voorkeursgrenswaarde bij bestaande situaties is 55 dB(A).

Reconstructies in het kader van de Wet Geluidhinder

In de Wet Geluidhinder is aangegeven dat als bij bestaande wegen reconstructies worden uitgevoerd, waardoor de geluidsbelasting van de aanliggende woningen toeneemt met 2dB(A) of meer, de wegbeheerder de kosten van geluidwerende maatregelen op zich moet nemen. Onder een reconstructie worden niet alleen fysieke maatregelen verstaan, maar ook omleidingen, verkeersregelingen, -maatregelen. Tevens dient te worden onderzocht wat de akoestische gevolgen zijn van de reconstructie op andere wegen.

Railverkeerslawaai

Spoorweglawaai ontstaat door het contact tussen de wielen en de rails. Hierbij spelen de volgende aspecten een rol:

  • Het type trein;

  • De snelheid;

  • Constructie van de baan.

Het geluid kan nog toenemen door het afremmen van treinen, het piepen van wielen in bochten en het geven van geluidsignalen.

Voor nieuwe situaties is het Besluit Geluidhinder Spoorwegen van toepassing.

Voor bestaande situaties met een te hoge geluidsbelasting geldt het Bijdragenbesluit Openbare lichamen Wet milieubeheer en de Regeling sanering verkeerslawaai.

Ook spoorwegen hebben een zone. Deze varieert van 100 tot 800m. In onze gemeente is de zone 300m breed aan weerszijden van de spoorlijn. Ook dit is een aandachtsgebied.

De voorkeurswaarde voor het spoorweglawaai is vanaf 1 januari 2000 57 dB(A). De maximale ontheffing die Gedeputeerde Staten kunnen verlenen is 70 dB(A).

De inventarisatie van woningen met een te hoge geluidsbelasting vanwege het spoorweglawaai heeft eveneens in 1995 plaatsgevonden. Op grond van deze inventarisatie komen een 19-tal woningen in aanmerking voor gevelisolatie. Voor een groot aantal woningen (ruim 200) in de bebouwde kom van Wijchen geldt echter dat eerst nagegaan moet worden of een schermproject kan worden uitgevoerd.

Opgemerkt moet worden dat de voor de spoorlijn Den-Bosch-Nijmegen gehanteerde prognoses uit het midden van de jaren ’90 stammen, waarbij er aangenomen werd dat er geen goederenverkeer meer door Wijchen zou denderen. Derhalve zijn voor de genoemde 19 woningen in de tabel de geluidsbelastingen voor het jaar 2005 lager vastgesteld dan in 1987. De inmiddels beschikbaar gekomen nieuwe prognoses (medio 2000) zijn nog steeds niet eenduidig daarover.

Nieuwe ontwikkelingen

De Wet Geluidhinder wordt thans herzien. Dit vindt plaats in het kader van het MIG (modernisering instrumentarium geluid). Een aantal onderdelen zullen uit deze wet gaan verdwijnen en de gemeenten kunnen op termijn beleidsmatig hun geluidhinderbeleid invullen. Deze notitie past binnen de context van deze nieuwe ontwikkeling.

Financieringsbronnen

Saneringsregeling Wegverkeerslawaai

Ontstaansgeschiedenis

Woningen en geluidgevoelige bestemmingen die vóór 1 maart 1986 een geluidsbelasting hadden van meer dan 55dB(A) kwamen in het kader van de Regeling Sanering Wegverkeerslawaai in aanmerking voor subsidie. Uit een onderzoek in dat kader, eind jaren ’80, zijn in onze gemeente een aantal woningen aangemeld. Via samenwerkingsverbanden, waarvan de grote gemeenten de budgethouders) waren (voor onze regio was dat de gemeente Nijmegen), konden de gemeenten financiële middelen krijgen om gevels van woningen te isoleren tegen geluidsoverlast. De urgentie van de projecten in de gemeenten binnen de regio werd in onderling overleg vastgesteld. Daarbij is er voor gekozen de woningen met de hoogste geluidsbelasting het eerst aan te pakken. In onze gemeente zijn in die periode de gevels van woningen langs de A326 en de A50 geïsoleerd.

Naast deze regeling was er een mogelijkheid om schermprojecten aan te melden bij het Ministerie VROM. Ook van deze mogelijkheid is destijds gebruik gemaakt (geluidsschermen Hernen en Niftrik langs de A50). Als de Regeling Sanering Wegverkeerslawaai op dezelfde wijze zou worden voortgezet, zou de gehele saneringsoperatie nog tot ver in deze eeuw zou duren.

Daarom is door het Ministerie VROM in de jaren ’90 bepaald dat de gehele saneringsoperatie in 2008 afgerond zou moeten zijn. Tevens werd onderkend dat door de lange doorlooptijd, de opgaven die door gemeenten in de jaren ’80 gedaan waren, opgeschoond moesten worden.

Een hernieuwde inventarisatie (Saneringsregeling Verkeerslawaai)[2] in 1994/1995, heeft er toe geleid dat een dezelfde woningen (behoudens de gesaneerde woningen) in onze gemeente op de zogenaamde A-, B- en Raillijsten terecht zijn gekomen. De A- en B-lijsten hebben betrekking op het wegverkeerslawaai, de raillijst op het spoorweglawaai. Wel zijn de normen, op grond waarvan subsidie wordt verstrekt, bijgesteld. Op de A-lijst staan alleen nog woningen die ten gevolge van het wegverkeerslawaai een geluidsbelasting ondervinden van meer dan 65dB(A). Op de B-lijst staan woningen die een geluidsbelasting hebben van 55 tot 65 dB(A).

Voor de Raillijst is de ondergrens eveneens 65dB(A).

Door de beperkte budgettering bij het ministerie VROM komen vooralsnog alleen de woningen op de A-lijst en Raillijst in aanmerking.

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing.

Tot nu toe loopt de financiering van de gevelprojecten via de budgethouders van de samenwerkingsverbanden (in ons geval de Milieusamenwerking Regio Nijmegen). Deze regeling loopt door tot 2002, daarna start de eerste periode van het ISV. In regionaal verband is afgesproken dat ook voor de eerste ISV-periode (2002-2004) de budgethouder de tot dan toe geplande saneringsprojecten uitvoert.[3]

De toegekende budgetten van de Megabeschikking worden in het kader van het ISV aan de gemeente beschikbaar gesteld. Gemeenten hebben daarmee in principe de mogelijkheid af te wijken van de uitvoering van de saneringslijsten en de beschikbare middelen voor andere doeleinden aan te wenden. Echter, bewoners wiens huizen op de A- of Raillijst voorkomen, kunnen met de Megabeschikking in de hand, wellicht eisen dat hun woning alsnog gesaneerd wordt. Omdat onze gemeente projectgemeente is en het aantal woningen waarop e.e.a. betrekking heeft gering is, ligt het niet voor de hand af te wijken van de saneringslijsten.

In de eerste ISV-periode heeft de gemeente recht op ƒ35.000,=

Megabeschikking

Om de gevelprojecten (financieel) snel af te kunnen ronden worden door het ministerie VROM zogenaamde Megabeschikkingen afgegeven. In een Megabeschikking worden de hogere geluidswaarden van de woningen op de A-lijst en de Raillijst door het Ministerie vastgesteld. Inmiddels zijn voor onze gemeente de benodigde formulieren toegezonden. De Megabeschikkingen voor de A-lijst en de Raillijst zijn inmiddels in procedure gebracht.

  • [1]

    De tussen haakjes vermelde codering betreft de naamgeving van de scenario's in de VMK.

  • [2]

    Het van belang er kennis van te hebben dat bij deze inventarisatie een belangrijke regel is opgelegd die aangeeft dat woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen die als lintbebouwing langs een weg of spoorweg staan, in principe voor een geluidsscherm in aanmerking komen en niet ieder individueel voor gevelisolatie. Met name woningen langs het spoor en langs de Graafseweg vallen hier onder. Deze woningen zijn dus niet opgenomen op de A-, B-, of Raillijsten, maar daarvoor moet een afzonderlijk traject opgestart worden. Hierop wordt verderop nog teruggekomen.

  • [3]

    Het rijk heeft op grond van de huidige regelgeving de plicht gemeenten in staat te stellen de (gevel-)sanering uit te voeren. Op grond van het huidige budget duurt het –landelijk- tot 2008 voordat de A-lijst en de Raillijst afgewerkt zijn. Daarna zal het rijk zich richten op de B-lijst.

Bijlage 2

Op de A-lijst (wegen) zijn opgenomen:

straatnaam

huisnummer

Postcode

DBA_1986

DBA_2010

DBA_2010K

GRAAFSEWG

844

6603 CR

65

69

72

GRAAFSEWG

946

6603 CR

65

69

72

NIEUWEWG

220

6603 BV

66

70

73

NIEUWEWG

289

6603 BM

66

69

72

NIEUWEWG

291

6603 BM

66

69

73

De geraamde bijdrage van het Rijk voor gevelsanering bedraagt: ƒ99.575,=

Op de Raillijst zijn opgenomen:

straatnaam

huisnummer

Postcode

DBA_1987

DBA_2005

BUYS BALLOTSTR

16

6603 BW

69

66

HERENSTR

50

6602 BB

69

64

ISAAC BEEKMANSTR

12

6603 BG

69

66

KELVINSTRAAT

5

6601 HH

69

66

KORTE SMALLESTG

8

6603 CG

67

64

LAGESTR

52

6606 KC

68

66

MAASBANDK

68

6606 KE

67

64

MEERKOETSTR

13

6601 DE

67

59

MEERKOETSTR

15

6601 DE

67

59

MEERKOETSTR

17

6601 DE

67

59

MEERKOETSTR

19

6601 DE

67

59

OUDE SMALLE STEEG

9

6604 CP

66

63

SLEEDOORNWG

8

6601 GW

67

63

TEERSDK

43

6603 KJ

70

67

TUNNELWG

2

6601 CW

67

60

WEEGBREE

16

6601 HC

66

62

WEEGBREE

18

6601 HC

66

62

WOEZIKSESTR

661

6604 CK

68

65

WOEZIKSESTRAAT

669

6603CH

69

66

De totale kosten die met de gevelsanering van bovengenoemde woningen van het railverkeerslawaai geraamd zijn bedragen: ƒ248.488,=.

B-lijst gemeente

 

Wijchen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c

 

 

 

geluidbelasting

andere bronnen

maatregel

o

maatgevende

Adres

Postcode

1987

2010

2010k

 

 

m

straat

Dassenloop 2

6616 AK

62

68

71

 

G

 

A 50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Graafseweg 35A

6603 CA

63

69

72

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 37

6603 CA

63

69

72

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 45

6603 CA

61

66

70

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 52

6603 CJ

61

66

70

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 99

6603 CA

61

66

69

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 100

6603 CJ

63

69

72

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 415

6603 CA

60

66

69

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 479

6603 CB

62

66

69

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 489

6604 CB

63

67

70

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 525

6605 CB

64

68

71

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 586

6603 CL

63

68

73

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 734

6603 CP

60

64

67

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 742

6604 CP

60

64

68

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 752

6605 CP

62

66

71

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 773

6603 CG

62

66

70

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 775

6603 CG

61

65

68

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 780

6603 CR

63

67

71

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 794

6604 CR

64

68

71

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 818

6605 CR

64

68

71

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 864

6606 CR

64

68

71

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 916

6607 CR

62

66

69

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 950

6608 CR

63

67

72

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 981

6603 CH

61

64

69

 

G

 

Graafseweg

Graafseweg 985

6604 CH

60

64

67

 

G

 

Graafseweg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groenestraat 35

6601 PB

61

64

67

 

G

 

A 326

Groenestraat 37

6601 PB

61

64

67

 

G

 

A 326

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kasteellaan 18

6602 DE

60

61

66

 

G

 

Kasteellaan

Kasteellaan 28

6602 DE

60

62

67

 

G

 

Kasteellaan

Kasteellaan 81

6602 DD

60

51

57

 

G

 

Kasteellaan

Kasteellaan 95

6603 DD

60

51

56

 

G

 

Kasteellaan

Kasteellaan 106

6602 DK

60

51

57

 

G

 

Kasteellaan

Kasteellaan 108

6602 DK

60

51

57

 

G

 

Kasteellaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kleine Kamp 5

6604 AN

60

63

66

 

G

 

A 326

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Korte Smallesteeg 2

6603 CG

60

64

67

 

G

 

Graafseweg

Korte Smallesteeg 10

6603 CG

60

64

67

 

G

 

Graafseweg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leurseweg 13

6615 AJ

61

66

69

 

G

 

A 326

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuweweg 30

6603 BP

60

50

55

 

G

 

Nieuweweg

Nieuweweg 38

6603 BR

60

50

55

 

G

 

Nieuweweg

Nieuweweg 56

6604 BR

61

66

71

 

G

 

Nieuweweg

Nieuweweg 60

6605 BR

60

66

70

 

G

 

Nieuweweg

Nieuweweg 127

6603 BL

60

65

70

 

G

 

Nieuweweg

Nieuweweg 141

6604 BL

60

65

68

 

G

 

Nieuweweg

Nieuweweg 227

6603 BM

64

68

71

 

G

 

Nieuweweg

Nieuweweg 229

6604 BM

64

68

71

 

G

 

Nieuweweg

Nieuweweg 241

6605 BM

63

66

69

 

G

 

Nieuweweg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Panhuisweg 1

6603 KE

60

64

67

 

G

 

Graafseweg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ringlaan 119

6602 DV

60

61

66

 

G

 

Ringlaan

Ringlaan 121

6602 DV

60

61

66

 

G

 

Ringlaan

Ringlaan 123

6602 DV

60

61

66

 

G

 

Ringlaan

Ringlaan 125

6602 DV

60

61

66

 

G

 

Ringlaan

Ringlaan 127

6602 DV

60

61

66

 

G

 

Ringlaan

Ringlaan 129

6602 DV

60

61

66

 

G

 

Ringlaan

Ringlaan 131

6602 DV

60

61

66

 

G

 

Ringlaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valendrieseweg 301

6603 AC

62

66

69

 

G

 

Graafseweg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wezelsebergweg 4

 

61

66

69

 

G

 

A 326

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woeziksestraat 338

6604 CC

61

63

70

 

G

 

Schoenaker

Woeziksestraat 340

6604 CC

62

64

69

 

G

 

Schoenaker

Woeziksestraat 344

6604 CC

61

63

70

 

G

 

Schoenaker

Raillijst gemeente

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

geluidbelasting

andere bronnen

maatregel

dichtstbijz.

Adres

Postcode

1987

2005

 

 

baanvak

 

 

 

 

 

 

 

Aalsburg 1101

6602 TC

67

0

WL

G

450055525

Aalsburg 1102

6602 TC

67

0

WL

G

450055525

 

 

 

 

 

 

 

Aalsburg 1212

6602 TG

67

0

WL

G

450055450

Aalsburg 1214

6602 TG

67

0

WL

G

450055450

Aalsburg 1236

6602 TG

68

0

WL

G

450055375

Aalsburg 1238

6602 TH

68

0

WL

G

450055375

Aalsburg 1260

6602 TH

68

0

WL

G

450055300

Aalsburg 1262

6602 TH

66

0

WL

G

450055300

Aalsburg 1274

6602 TH

67

0

WL

G

450055275

Aalsburg 1276

6602 TH

67

0

WL

G

450055275

 

 

 

 

 

 

 

Aalsburg 1502

6602 TS

67

0

WL

 

450055250

Aalsburg 1504

6602 TS

67

0

WL

 

450055250

Aalsburg 1506

6602 TS

67

0

WL

 

450055250

Aalsburg 1508

6602 TS

67

0

WL

 

450055250

Aalsburg 1510

6602 TS

67

0

WL

 

450055250

Aalsburg 1512

6602 TS

67

0

WL

 

450055250

 

 

 

 

 

 

 

Aalsburg 2948

6602 WN

69

0

WL

G

450055550

Aalsburg 2950

6602 WN

67

0

WL

G

450055550

 

 

 

 

 

 

 

Aalsburg 3014

6602 WP

68

0

WL

G

450055675

Aalsburg 3016

6602 WP

68

0

WL

G

450055675

Aalsburg 3018

6602 WP

68

0

WL

G

450055600

Aalsburg 3020

6602 WP

68

0

WL

G

450055600

Aalsburg 3022

6602 WP

68

0

WL

G

450055600

Aalsburg 3024

6602 WP

68

0

WL

G

450055600

Aalsburg 3026

6602 WP

68

0

WL

G

450055600

 

 

 

 

 

 

 

Akkerwindestraat 2

6602 CH

67

0

WL

G

450056575

Akkerwindestraat4

6602 CH

67

0

WL

G

450056575

Akkerwindestraat 6

6602 CH

67

0

WL

G

450056575

Akkerwindestraat 18

6602 CH

68

0

WL

G

450056725

Akkerwindestraat 20

6602 CH

68

0

WL

G

450056725

Akkerwindestraat 22

6602 CH

68

0

WL

G

450056725

Akkerwindestraat 24

6602 CH

68

0

WL

G

450056825

Akkerwindestraat 26

6602 CH

68

0

WL

G

450056825

Akkerwindestraat 28

6602 CH

68

0

WL

G

450056825

Akkerwindestraat 30

6602 CH

68

0

WL

G

450056825

Akkerwindestraat 32

6602 CH

68

0

WL

G

450056825

Akkerwindestraat 34

6602 CH

68

0

WL

G

450056825

Akkerwindestraat 36

6602 CH

68

0

WL

G

450056825

Akkerwindestraat 38

6602 CH

68

0

WL

G

450056825

 

 

 

 

 

 

 

Blauwe Hof 4332

6602 ZV

67

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4334

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4336

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4338

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4340

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4342

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4344

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4346

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4348

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4350

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

Blauwe Hof 4352

6602 ZV

69

0

WL

G

450054950

 

 

 

 

 

 

 

Blauwe Hof 6129

6602 ZL

67

0

WL

G

450054850

Blauwe Hof 6131

6602 ZL

69

0

WL

G

450054875

Blauwe Hof 6133

6602 ZL

70

0

WL

G

450054875

Blauwe Hof 6135

6602 ZL

70

0

WL

G

450054875

Blauwe Hof 6137

6602 ZL

70

0

WL

G

450054875

Blauwe Hof 6139

6602 ZL

70

0

WL

G

450054875

Blauwe Hof 6141

6602 ZL

70

0

WL

G

450054875

Blauwe Hof 6143

6602 ZL

70

0

WL

G

450054875

 

 

 

 

 

 

 

Blauwe Hof 6306

6602 ZH

69

0

WL

G

450054700

Blauwe Hof 6307

6602 ZH

68

0

WL

G

450054700

 

 

 

 

 

 

 

Blauwe Hof 6405

6602 ZG

70

0

WL

G

450054775

Blauwe Hof 6406

6602 ZG

70

0

WL

G

450054776

 

 

 

 

 

 

 

Elstweg 10A

6601 AC

68

0

 

G

450056000

Elstweg 12

6601 AC

72

0

 

G

450056000

Elstweg 28

6601 AC

68

0

 

G

450055950

Elstweg 30

6601 AD

73

0

 

G

450055950

Elstweg 36

6601 AD

68

0

 

G

450055900

Elstweg 38

6601 AD

72

0

 

G

450055900

Elstweg 50

6601 AD

67

0

 

G

450055875

Elstweg 52

6601 AD

71

0

 

G

450055875

 

 

 

 

 

 

 

Helmkruidstraat 12

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 14

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 16

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 18

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 20

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 22

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 24

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 26

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 28

6602 BB

67

0

WL

G

450056975

Helmkruidstraat 30

6602 BB

67

0

WL

G

450056900

Helmkruidstraat 32

6602 BB

67

0

WL

G

450056900

Helmkruidstraat 34

6602 BB

67

0

WL

G

450056900

Helmkruidstraat 36

6602 BB

67

0

WL

G

450056900

Helmkruidstraat 35

6602 BA

66

0

WL

G

450057000

Helmkruidstraat 37

6602 BA

66

0

WL

G

450057000

 

 

 

 

 

 

 

Homberg 1126

6601 ZW

67

0

 

G

450055700

Homberg 1128

6601 ZW

67

0

 

G

450055700

Homberg 1130

6601 ZW

67

0

 

G

450055700

Homberg 1132

6601 ZW

67

0

 

G

450055700

Homberg 1134

6601 ZW

67

0

 

G

450055700

Homberg 1136

6601 ZW

67

0

 

G

450055700

 

 

 

 

 

 

 

Homberg 1401

6601 ZS

68

0

 

 

450055725

Homberg 1403

6601 ZS

68

0

 

 

450055725

Homberg 1405

6601 ZS

68

0

 

 

450055725

 

 

 

 

 

 

 

Homberg 1555

6601 ZW

66

0

 

 

450055500

 

 

 

 

 

 

 

Homberg 1710

6601 ZK

66

0

 

 

450055600

Homberg 1712

6601 ZK

66

0

 

 

450055600

Homberg 1714

6601 ZK

66

0

 

 

450055600

Homberg 1716

6601 ZK

66

0

 

 

450055600

Homberg 1718

6601 ZK

66

0

 

 

450055600

Homberg 1720

6601 ZK

66

0

 

 

450055600

Homberg 1719

6601 ZK

66

0

 

 

450055600

 

 

 

 

 

 

 

Homberg 1910

6601 ZH

66

0

 

 

450055525

Homberg 1912

6601 ZH

66

0

 

 

450055525

Homberg 1914

6601 ZH

66

0

 

 

450055525

Homberg 1916

6601 ZH

66

0

 

 

450055525

Homberg 1918

6601 ZH

66

0

 

 

450055525

Homberg 1920

6601 ZH

66

0

 

 

450055525

Homberg 1919

6601 ZH

66

0

 

 

450055525

 

 

 

 

 

 

 

Homberg 2120

6601 ZD

68

0

 

 

450055400

Homberg 2122

6601 ZD

68

0

 

 

450055400

Homberg 2124

6601 ZD

68

0

 

 

450055400

Homberg 2126

6601 ZD

68

0

 

 

450055400

Homberg 2134

6601 ZD

66

0

 

 

450055400

Homberg 2136

6601 ZD

70

0

 

 

450055400

Homberg 2138

6601 ZD

69

0

 

 

450055400

Homberg 2140

6601 ZD

69

0

 

 

450055400

Homberg 2142

6601 ZD

69

0

 

 

450055400

Homberg 2144

6601 ZD

69

0

 

 

450055400

 

 

 

 

 

 

 

Homberg 2320

6601 ZA

68

0

 

 

450055325

Homberg 2322

6601 ZA

68

0

 

 

450055325

Homberg 2324

6601 ZA

68

0

 

 

450055325

Homberg 2326

6601 ZA

68

0

 

 

450055325

 

 

 

 

 

 

 

Homberg 2420

6601 XL

68

0

 

 

450055275

Homberg 2422

6601 XL

68

0

 

 

450055275

Homberg 2424

6601 XL

68

0

 

 

450055275

Homberg 2426

6601 XL

68

0

 

 

450055275

Homberg 2136

6601 XL

66

0

 

 

450055275

 

 

 

 

 

 

 

Klapstraat 1

6601 AA

72

0

WL

G

450055825

Klapstraat 3

6601 AA

66

0

WL

G

450055825

 

 

 

 

 

 

 

Kraayenberg 7002

6601 SP

68

0

 

 

450055200

 

 

 

 

 

 

 

Kraayenberg 9111

6601 PL

69

0

 

 

450054675

Kraayenberg 9113

6601 PL

69

0

 

 

450054675

Kraayenberg 9135

6601 PL

69

0

 

 

450054675

Kraayenberg 9137

6601 PL

69

0

 

 

450054675

Kraayenberg 9159

6601 PM

69

0

 

 

450054650

 

 

 

 

 

 

 

Kraayenberg 9212

6601 PK

70

0

 

 

450054850

Kraayenberg 9217

6601 PH

69

0

 

 

450054850

Kraayenberg 9219

6601 PH

69

0

 

 

450054850

Kraayenberg 9221

6601 PH

69

0

 

 

450054850

Kraayenberg 9223

6601 PH

69

0

 

 

450054850

Kraayenberg 9225

6601 PH

69

0

 

 

450054850

Kraayenberg 9227

6601 PH

69

0

 

 

450054850

Kraayenberg 9229

6601 PH

69

0

 

 

450054975

Kraayenberg 9231

6601 PH

69

0

 

 

450054975

Kraayenberg 9233

6601 PH

69

0

 

 

450054975

Kraayenberg 9235

6601 PH

69

0

 

 

450054975

Kraayenberg 9237

6601 PH

69

0

 

 

450054975

Kraayenberg 9239

6601 PH

69

0

 

 

450054975

Kraayenberg 9241

6601 PH

69

0

 

 

450055025

Kraayenberg 9243

6601 PH

69

0

 

 

450055025

Kraayenberg 9245

6601 PH

69

0

 

 

450055025

Kraayenberg 9247

6601 PH

69

0

 

 

450055025

Kraayenberg 9249

6601 PH

69

0

 

 

450055025

Kraayenberg 9251

6601 PH

69

0

 

 

450055025

Kraayenberg 9253

6601 PH

70

0

 

 

450055075

Kraayenberg 9255

6601 PH

70

0

 

 

450055075

Kraayenberg 9257

6601 PH

70

0

 

 

450055075

Kraayenberg 9259

6601 PH

70

0

 

 

450055075

Kraayenberg 9261

6601 PH

70

0

 

 

450055075

Kraayenberg 9263

6601 PH

70

0

 

 

450055075

Kraayenberg 9265

6601 PH

70

0

 

 

450055150

Kraayenberg 9267

6601 PH

70

0

 

 

450055150

Kraayenberg 9269

6601 PH

70

0

 

 

450055150

Kraayenberg 9271

6601 PH

70

0

 

 

450055150

Kraayenberg 9273

6601 PH

70

0

 

 

450055150

Kraayenberg 9275

6601 PH

70

0

 

 

450055150

 

 

 

 

 

 

 

Passeweg 10

6601 AH

72

0

 

 

450056125

Passeweg 29

6601 AE

68

0

 

 

450056150

 

 

 

 

 

 

 

Pius XII straat 16

6602 BD

67

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 18

6602 BD

67

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 20

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 43

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 45

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 47

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 49

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 51

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 53

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 55

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 57

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 59

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 61

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 63

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 65

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 67

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 69

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 71

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 73

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

Pius XII straat 75

6602 BD

68

0

WL

G

450055950

 

 

 

 

 

 

 

Spoorstraat 71

6602 AX

66

0

WL

 

450056225

Spoorstraat 73

6602 AX

66

0

WL

 

450056225

Spoorstraat 75

6602 AX

66

0

WL

 

450056225

Spoorstraat 77

6602 AX

66

0

WL

 

450056225

Spoorstraat 79

6602 AX

66

0

WL

 

450056225

Spoorstraat 81

6602 AX

66

0

WL

 

450056225

Spoorstraat 83

6602 AX

66

0

WL

 

450056225

Spoorstraat 85

6602 AX

66

0

WL

 

450056225

 

 

 

 

 

 

 

Stationsplein 1

6602 BP

67

0

 

 

450056525

 

 

 

 

 

 

 

Varenstraat 21

6602 BV

66

0

 

 

450056650

Varenstraat 23

6602 BV

66

0

 

 

450056650

Varenstraat 25

6602 BV

67

0

 

 

450056650

Varenstraat 27

6602 BV

67

0

 

 

450056650

Varenstraat 29

6602 BV

68

0

 

 

450056650

 

 

 

 

 

 

 

Violenstraat 32

6602 CL

66

0

WL

 

450056750

Violenstraat 34

6602 CL

68

0

WL

 

450056750

 

 

 

 

 

 

 

Zwaluwstraat 24

6601 AK

69

0

 

 

450056200

Zwaluwstraat 26

6601 AK

69

0

 

 

450056200

Zwaluwstraat 28

6601 AK

69

0

 

 

450056200

Zwaluwstraat 30

6601 AK

69

0

 

 

450056200

Zwaluwstraat 32

6601 AK

69

0

 

 

450056200

Zwaluwstraat 34

6601 AK

69

0

 

 

450056200

Bijlage 3

Maatgevende geluidniveau's per scenario boven 60 dB(A)

Bijlage 4

Verschilplots van de 5 scenario's met de situatie van 1997.