Regeling vervallen per 23-02-2012

Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen

Geldend van 18-06-2009 t/m 22-02-2012

Intitulé

Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen

De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Wijchen;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

Besluiten:

Vast te stellen de ‘Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen’

luidende als volgt:

Deze regeling omvat:

ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Klacht:

  • een uiting van onvrede over een gedraging van een bestuursorgaan, leden daarvan (uitgezonderd leden van de gemeenteraad) en personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, in de uitoefening van hun functie.

  • 2.

    Bestuursorgaan:

    • a.

      De gemeenteraad;

    • b.

      Het college van burgemeester en wethouders;

    • c.

      De burgemeester;

    • d.

      Een commissie waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester zijn toegekend.

  • 3.

    Medewerker:

  • de persoon die onder verantwoordelijkheid van een van de bestuursorganen van de gemeente werkzaam is;

  • 4.

    Gemeentelijk ombudsman:

  • de persoon, die in deze functie door de gemeenteraad is benoemd.

  • 5.

    Plaatsvervangend ombudsman:

  • de persoon, die in deze functie door de gemeenteraad is benoemd.

  • 6.

    Gedraging:

  • de gedraging zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 7.

    Klager:

  • de persoon zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 8.

    Klachtencoördinator:

  • de door het college aangewezen persoon die is belast met de procedurele bewaking en de administratieve afwerking van een klacht.

  • 9.

    Klachtbehandelaar:

  • de persoon die is belast met de behandeling van de klacht.

Artikel 2 Indiening van een klacht

  • 1.

    Klachten kunnen mondeling en schriftelijk worden ingediend door tussenkomst van de klachtencoördinator, uiterlijk binnen één jaar nadat de betreffende gedraging zich heeft voorgedaan.

  • 2.

    Mondelinge klachten kunnen door de klachtencoördinator op schrift worden vastgelegd.

A. INTERNE KLACHTENREGELING

Artikel 3 De klachtencoördinator

Deze functionaris heeft als taak:

  • a.

    Het registreren van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid.

  • b.

    Het zo spoedig mogelijk doorzenden van de ingekomen klacht ter behandeling aan de klachtbehandelaar en het tegelijkertijd zenden van een kopie van de klacht ter kennisneming aan degene over wiens gedraging is geklaagd.

  • c.

    Het zenden van een ontvangstbevestiging binnen twee weken na ontvangst van de klacht. In de ontvangstbevestiging wordt vermeld of de klacht in behandeling wordt genomen en zo ja, hoe de verdere behandeling daarvan zal verlopen.

  • d.

    Het bewaken van de voortgang van de klachtbehandeling en het, zo nodig, daarover rapporteren aan de klachtbehandelaar.

  • e.

    Het opstellen van het jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 6 van deze regeling.

Artikel 4 Informele behandeling klachten

  • 1.

    Gelet op artikel 9:5 Awb is het bestuursorgaan bevoegd tot een andere manier van behandeling van de klacht om deze naar tevredenheid van de klager af te handelen.

  • 2.

    Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager tegemoet is gekomen aan diens klacht, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van deze regeling.

Artikel 5 De klachtbehandeling

  • 1.

    De bestuursorganen, elk voor zover hun bevoegdheden betreffend, machtigen de klachtbehandelaar om de klachten te behandelen.

  • 2.

    Als klachtbehandelaar worden aangewezen;

omtrent gedragingen van

klachtbehandelaar

a. medewerker

secretaris/ directeur/ griffier

b. secretaris/griffier/directeur/ambtenaar met geattribueerde bevoegdheden

burgemeester

c. wethouder

college van burgemeester en wethouders

d. burgemeester

burgemeester

e. burgemeester en wethouders

college van burgemeester en wethouders

f. gemeenteraad

gemeenteraad

  • 3.

    De behandeling door de klachtbehandelaar van de klachten als bedoeld in het tweede lid onder b tot en met f beperkt zich tot het vaststellen van de bevindingen van het onderzoek, het geven van een oordeel daarover en over de eventuele conclusies die daaraan verbonden worden. De overige taken samenhangend met de behandeling van een klacht liggen in handen van de gemeentesecretaris/directeur respectievelijk de griffier.

  • 4.

    De klacht wordt vertrouwelijk behandeld door de klachtbehandelaar.

  • 5.

    De klachtbehandelaar neemt het bepaalde in artikel 9:7, eerste lid, Awb in acht.

Artikel 6 Jaarverslag

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders ontvangt jaarlijks van de klachtencoördinator een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, van de aard van de klachten, van de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen.

  • 2.

    Dit jaarverslag (zonder vermelding van persoonlijke gegevens) is openbaar en wordt ook ter kennis gebracht van de gemeenteraad.

B. EXTERNE KLACHTENREGELING/ OMBUDSVOORZIENING

Artikel 8 Ombudsman

  • 1.

    Er is een ombudsman voor de gemeente Wijchen.

  • 2.

    De ombudsman wordt voor een termijn van zes jaar benoemd door de gemeenteraad op voordracht van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    De ombudsman is na afloop van deze termijn terstond herbenoembaar.

Artikel 9 Plaatsvervangend ombudsman

  • 1.

    Er is een plaatsvervangend ombudsman voor de gemeente Wijchen.

  • 2.

    De plaatsvervangend ombudsman wordt voor een termijn van zes jaar benoemd door de gemeenteraad op voordracht van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    De ombudsman is na afloop van deze termijn terstond herbenoembaar.

Artikel 10 Onverenigbare betrekkingen

  • 1.

    In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:

    • a.

      De burgemeester.

    • b.

      Degenen die lid zijn van een van de in artikel 1, lid 2 genoemde organen of van overige gemeentelijke commissies.

    • c.

      Personen zoals bedoeld in artikel 1, lid 3.

    • d.

      Bestuurders en personeelsleden van enig publiekrechtelijk of privaatrechtelijk samenwerkingsverband waarin de gemeente Wijchen deelneemt.

    • e.

      Degenen, die het beroep van advocaat, procureur of notaris uitoefenen, behoudens vooraf verkregen toestemming van het college van burgemeester en wethouders, de functionele raadscommissie gehoord.

Artikel 11 Rechtspositie

De rechtspositieregelingen, die op medewerkers in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.

Artikel 12 Werkinstructie

Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.

Artikel 13 Ontvangstbevestiging en toezenden verzoekschrift

  • 1.

    De ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan verzoeker.

  • 2.

    Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 Awb instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.

Artikel 14 Toelichting standpunt

  • 1.

    Een mondelinge toelichting wordt door de ombudsman in een verslag vastgelegd.

  • 2.

    Betrokkenen, kunnen zich ter behartiging van hun belangen laten bijstaan of laten vertegenwoordigen.

Artikel 15 Bevindingen en oordeel

  • 1.

    Een onderzoek naar een klacht wordt door de ombudsman in beginsel binnen 3 maanden afgesloten met een rapport zoals bedoeld in artikel 9:36 Awb.

  • 2.

    Bij termijnoverschrijding wordt daarvan zowel de klager als het bestuursorgaan en/of personen waarover geklaagd wordt, door de ombudsman op de hoogte gesteld.

Artikel 16 Jaarverslag

  • 1.

    De ombudsman brengt jaarlijks een schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden aan de gemeenteraad.

  • 2.

    Dat jaarverslag, zonder de vermelding van persoonlijke gegevens, is openbaar.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 17 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin onderdeel A van deze regeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking. Op die datum wordt de Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen 2009, vastgesteld op 12 februari 2009 en de Verordening gemeentelijke ombudsman Wijchen, vastgesteld op 27 november 1997 ingetrokken.

Artikel 19 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 juni 2009.
De griffier, De voorzitter,
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders;
De secretaris, De burgemeester,
Aldus besloten door de burgemeester;
Burgemeester