Regeling vervallen per 01-01-2015

Eerste wijziging op de heffing en inning van de legesverordening 2014

Geldend van 10-03-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

De raad der gemeente Wijdemeren;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 februari 2014;

Gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

B E S L U I T

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

(Eerste wijziging Legesverordening 2014)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in dezelfde kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen voor een vergunning op grond van een hierna genoemd artikel van de Algemene Plaatselijke Verordening:

    • 1.

      artikel 2:10 (het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan), voor zover het gaat om spandoeken en aankondigingsborden;

    • 2.

      artikel 2:25 (evenementen)

    • 3.

      artikel 4:6 (overige geluidhinder);

    • 4.

      artikel 5:13 (inzameling van geld of goederen);

  • d.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • e.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • f.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ont-heffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlij-king van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een dienst, die is omschreven in de bij deze verordening behorende tarieventabel, wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.10 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.3 (papieren verstrekking uit de gemeentelijke basisadministratie

      persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 14 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De Legesverordening 2014, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2013, vervalt met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van de ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 9 maart 2014 of, zo dit later is, de datum waarop de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet, zoals deze worden gewijzigd door het voorstel van de rijkswet tot Wijziging van de Paspoortwet in verband met onder meer de status van de Nederlandse identiteitskaart (Kamerstukken I 2013/2014, 33440 (R1990), nr. A) in werking treden.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Eerste wijziging Legesverordening 2014.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 6 maart 2014.
De raad voornoemd,
de plv. griffier, G.J. Schutte-van der Schans
de voorzitter, drs. M.E. Smit

Bijlage Tarieventabel, bedoeld in artikel 5 van de Eerste wijziging Legesverordening 2014

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 14

Kansspelen

Hoofdstuk 15

Telecommunicatie

Hoofdstuk 16

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 17

Registratie van kinderopvangvoorzieningen (incl. gastouders)

Hoofdstuk 18

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9

Vervallen

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Evenementen

Hoofdstuk 3

Standplaatsen

Hoofdstuk 4

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 5

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 6

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

nummer

omschrijving

tarief (€)

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in het gemeentehuis op:

1.1.1.1

maandagochtend tussen 9.00 en 10.00 uur (exclusief trouwboekje)

0,00

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag tot 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

408,00

1.1.1.3

maandag tot en met vrijdag vanaf 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

671,00

1.1.1.4

zaterdag tot 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

671,00

1.1.1.5

zaterdag vanaf 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

1.005,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag tot 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

408,00

1.1.2.2

maandag tot en met vrijdag vanaf 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

671,00

1.1.2.3

zaterdag tot 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

671,00

1.1.2.4

zaterdag vanaf 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

1.005,00

N.B. De huur van een ruimte als bedoeld in 1.1.2 komt voor rekening van het bruidspaar of daarmee gelijk te stellen gebruiker en wordt door de gemeente namens de verhuurder geïnd.

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, op:

1.1.3.1

maandagochtend tussen 9.00 en 10.00 uur (exclusief trouwboekje)

0,00

maandag tot en met vrijdag tot 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

408,00

maandag tot en met vrijdag vanaf 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

671,00

zaterdag tot 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

671,00

zaterdag vanaf 17.00 uur (inclusief trouwboekje)

1.005,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het - administratief - omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder ceremonie

0,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje of een duplicaat daarvan

24,50

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

18,10

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het beschikbaarstellen van getuigen van gemeentewege, per getuige

18,10

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het verlenen van uitstel van verlof tot begraven

12,50

1.1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot aanwijzing van een eenmalige trouwlocatie

495,00

1.1.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is.

66,95

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt.

51,05

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattnede dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is.

66,95

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt.

51,05

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de postitie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is.

66,95

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt.

51,05

1.2.4

van een residocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

51,05

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is.

52,95

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt.

28,35

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documetnen, de in die onderdelen genoemde leges vermeerder met een ebdrag van

47,05

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

35,00

1.3.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een rijbewijs waarbij een eerder verstrekt rijbewijs bij de aanvraag -anders dan door overmacht- niet (compleet) kan worden overhandigd, wordt wegens administratiekosten verhoogd met

21,70

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

15,65

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 25 verstrekkingen

333,00

1.4.2.2.2

voor 50 verstrekkingen

623,00

1.4.2.2.3

voor 100 verstrekkingen

1.171,00

1.4.2.2.4

voor 500 verstrekkingen

5.855,00

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

15,65

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 25 verstrekkingen

333,00

1.4.4.2.2

voor 50 verstrekkingen

623,00

1.4.4.2.3

voor 100 verstrekkingen

1.171,00

1.4.4.2.3

voor 500 verstrekkingen

5.855,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

22,69

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

2,27

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

18,10

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

15,65

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

0,23

met een maximum per bericht van

5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt alleen de hoogste gevraagd.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

124,00

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

124,00

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

62,30

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

-

1.7.2.1

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

-

1.7.2.1.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

124,00

1.7.2.1.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen (exclusief begroting en rekening)

124,00

1.7.2.1.3

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

62,30

1.7.2.1.4

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie (exclusief begroting en rekening)

124,00

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het doen van een naspeuring in het gemeentelijk kadaster, ongeacht het resultaat van die naspeuring, voor elk daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

15,65

1.8.1.2

tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting

8,30

1.8.1.3

tot het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per perceelskaart

7,60

1.8.1.4

tot het verstrekken van een fotokopie, een lichtdruk of een uittreksel uit de gemeentelijke kadastrale administratie

7,60

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

7,60

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

7,60

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.4.1

tot het verstrekken van een standaard makelaarsrapport met bestemmingsplaninformatie, eventuele aanschrijvingen, etc.

50,70

1.8.4.2

tot het verstrekken van een standaard makelaarsrapport met bestemmingsplaninformatie, eventuele aanschrijvingen, etc. indien de verstrekking binnen twee werkdagen wordt gevraagd en gedaan

74,00

1.8.4.3

tot het mondeling verstrekken van bodeminformatie, per adres

35,00

1.8.4.4

tot het verstrekken van een schriftelijk document met bodeminformatie, per adres

80,70

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het per post toezenden van A4 kopieën (niet in kleur) van informatie van een bestemmingsplan, per perceel

29,00

1.8.6

Indien een document als bedoeld in dit hoofdstuk in kleur op papier wordt verstrekt, wordt het voor dat document geldende tarief verhoogd met

100%

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

12,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

15,65

1.9.4

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

15,65

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,65

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

1,24

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

3,85

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring

152,40

1.11.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

524,00

1.11.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

524,00

1.11.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

524,00

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

262,00

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

131,50

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

62,30

1.13.2

voor een ontheffing avondopenstelling op zon- en feestdagen in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

62,30

1.13.3

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.13.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

43,85

1.13.4

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.13.1 bedoelde ontheffing

43,85

Hoofdstuk 14 Kansspelen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen voor onbepaalde tijd (zie speelautomatenbesluit 2000):

1.14.1.1

voor één kansspeelautomaat

226,50

1.14.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.14.1.1. wordt het tarief, voor iedere volgende kansspelautomaat verhoogd met:

136,00

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

62,10

Hoofdstuk 15 Telecommunicatie

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

281,80

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer

1.16

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

39,75

1.16.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

39,75

1.16.3

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer

32,70

1.16.4

tot het voor de eerste maal verkrijgen van een gehandicaptenparkeer-kaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

60,70

1.16.5

tot het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart of het verkrijgen van een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het BABW

31,95

1.16.6

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats, voor de inrichting

116,60

1.16.7

tot het wijzigen van een onderbord met kenteken voor een gehandicaptenparkeerplaats

29,50

Hoofdstuk 17 Registratie van kinderopvangvoorzieningen (incl. gastouders)

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum; kinderdagopvang of buitenschoolse opvang, als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

724,60

1.17.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

724,60

1.17.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

559,20

1.17.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid en artikel 2.3 eerste lid van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

724,60

Hoofdstuk 18 Diversen

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.18.1.1

een vergunning of ontheffing, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

31,00

1.18.1.2

een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

31,00

1.18.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.18.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,24

1.18.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.18.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,30

1.18.2.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

1,25

1.18.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.18.2.1 en 1.18.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk (voor tussenliggende afmetingen wordt de naastgrotere in rekening gebracht):

1.18.2.3.1

tot formaat A2 (420 x 594 mm)

3,10

1.18.2.3.2

tot formaat A1 (594 x 841 mm)

4,30

1.18.2.3.3

tot formaat A0 (841 x 1189 mm)

5,50

1.18.2.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,25

1.18.3

indien een document als bedoeld onder 1.18.2 in kleur wordt verstrekt, wordt het voor dat document geldende tarief verhoogd met

100%

1.18.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van een gemeentelijke verordening, voor zover niet afzonderlijk en met name elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde of gedeelte daarvan

0,30

 tot een maximum per verordening van € 43,90 

1.18.5

Het tarief bedraagt voor het door of vanwege de gemeente doen van een naspeuring naar of in documenten, ongeacht het resultaat van die naspeuring, voor zover deze dienst niet elders in deze tarieventabel is vermeld, voor elk daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

15,40

1.18.6

indien een of meer documenten, waarvoor op grond van de legesverordening en deze tarieventabel leges verschuldigd zijn, op verzoek van de aanvrager per post worden toegestuurd en deze ook vanaf de website van de gemeente kunnen worden gedownload, worden de leges wegens afhandelingskosten verhoogd met

6,15

1.18.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden voor overige nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas en water)

281,80

einde titel 1

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699, uitgave 2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project (conceptaanvraag) in het kader van de Wabo vergunbaar is

25% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning zouden worden vastgesteld, met een minimum van € 200,00 en een maximum van € 8.656,00.

2.2.2

Het tarief genoemd in onderdeel 2.2.1 wordt - wanneer de aanvraag mede dient te worden getoetst aan een bestemmingsplan waarvoor niet is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 van de Wro - verminderd met:

25% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, indien de bouwkosten:

2.3.1.1.1

minder dan € 6.559,00 bedragen

374,00

2.3.1.1.2

€ 6.559,00 of meer, doch minder dan € 56.222,00 bedragen

374,00

+ 3,04% van de bouwkosten voorzover deze € 6.559,00 te boven gaan 

2.3.1.1.3

€ 56.222,00 of meer, doch minder dan € 170.268,00 bedragen

1.884,00

+ 2,48% van de bouwkosten voorzover deze € 56.222,00 te boven gaan 

2.3.1.1.4

€ 170.268,00 of meer, doch minder dan

€ 853.328,00 bedragen

4.713,00

+ 2,15% van de bouwkosten voorzover deze € 170.268,00 te boven gaan 

2.3.1.1.5

€ 853.328,00 of meer bedraagt

19.399,00

+ 1,46% van de bouwkosten voorzover deze € 853.328,00 te boven gaan 

2.3.1.1.6

Het tarief dat voortvloeit uit de berekening genoemd in onderdeel 2.3.1.1 wordt - wanneer de aanvraag mede dient te worden getoetst aan een bestemmingsplan waarvoor niet is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 van de Wro - verminderd met:

10% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

Welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 worden, indien een aanvraag door Welstandszorg Noord-Holland (WZNH) wordt getoetst aan welstandscriteria, de leges verhoogd danwel aangevuld met de volgende bedragen:

2.3.1.2.1

bij een toetsing door de volledige commissie

0,18% van de bouw-kosten 

+ € 30,00 administratie-kosten, totaal maximaal € 2.000,00 per plan

2.3.1.2.2

bij een toetsing door de gemandateerde

0,08% van de bouw-kosten 

+ € 30,00 administratie-kosten, totaal maximaal € 2.000,00 per plan

2.3.1.2.3

bij een toetsing door de kleine commissie

0,12% van de bouwkosten

plus € 30,00 administratie-kosten, totaal maximaal € 2.000,00 per behandeling

2.3.1.2.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief, voor een extra welstandstoets - indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is - verhoogd met:

40% opslag op de vergoeding zoals berekend voor de eerste welstands beoordeling

plus € 30,00 administratie-kosten, totaal maximaal € 2.000,00 per behandeling

2.3.1.2.5

een stempel voor definitieve goedkeuring welstandstoets

30,00

2.3.1.2.6

Indien vooroverleg met de WZNH supervisor in de volledige commissie, en/of de kleine commissie en/of met de gemandateerde plaatsvindt, wordt een korting verleend van:

50% van de op grond van 2.3.1.2.1 en/of 2.3.1.2.2 en/of 2.3.1.2.3 en/of berekende leges.

plus € 30,00 administratie-kosten, totaal maximaal € 2.000,00 per behandeling

2.3.1.2.7

vast tarief reclame objecten

60,00

2.3.1.2.8

vast tarief reclame sloopvergunningen

100,00

2.3.1.2.9

vast tarief handhavingszaken/exessenregeling

120,00

2.3.1.2.10

Voor een herhalingsbehandeling van reclame- sloop- handhaving- en excessenregelingen bedraagt het tarief:

40% van de oorspronkelijk op grond van 2.3.1.2.7 en/of 2.3.1.2.8 en/of 2.3.1.2.9 en/of berekende leges.

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

2.3.1.3.1

een advies voor een bestaand bedrijf

725,00

2.3.1.3.2

een advies voor een nieuw bedrijf

850,00

Achteraf ingediendeaanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

25% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

Beoordelingaanvullendegegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

48,50

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, indien de aanlegkosten:

2.3.2.1

minder dan € 5.200,00 bedragen

185,00

2.3.2.2

€ 5.200,00 of meer, doch minder dan € 52.000,00 bedragen

257,00

2.3.2.3

€ 52.000,00 of meer, doch minder dan€ 155.000,00 bedragen

360,00

2.3.2.4

€ 155.000,00 of meer, doch minder dan € 1.040.000,00

383,00

2.3.2.5

€ 1.040.000,00 of meer, doch minder dan € 2.080.000,00 bedragen

1.048,00

2.3.2.6

€ 2.080.000,00 of meer bedraagt

1.352,00

2.3.2.7

Onverminderd het overigens in onderdeel 2.3.2. bepaalde bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang gereedkomen van de aanlegactiviteit:

25% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

2.3.2.8

Onverminderd het overigens in onderdeel 2.3.2. bepaalde bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

48,50

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

304,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

304,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

3.024,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

455,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

1.863,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

3.024,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

3.024,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

1.863,00

2.3.3.9

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo en er tevens een hogere waarde zoals bedoeld in de Wet geluidhinder nodig is, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en onderdeel 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.8:

182,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

2.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

304,00

2.3.4.1.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

304,00

2.3.4.1.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

3.024,00

2.3.4.1.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

455,00

2.3.4.1.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

1.863,00

2.3.4.1.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

3.024,00

2.3.4.1.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

3.024,00

2.3.4.1.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

1.863,00

2.3.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

2.3.4.2.1

het verstrekken van een gedoogbeschikking bouw of ruimtelijke ordening

1.288,00

2.3.4.2.2

het verstrekken van een gedoogbeschikking bouw of ruimtelijke ordening waarin sprake is van calamiteiten, overmacht of andere omstandigheden, die niet aan de aanvrager kunnen worden toegerekend

321,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor:

2.3.5.1.1

bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 0 t/m 100 m² 

697,00

2.3.5.1.2

bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 101 t/m 500 m² 

612,00

 + 1,27 per m² 

2.3.5.1.3

bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 501 t/m 2000 m²

1.053,00

 + 0,47 per m² 

2.3.5.1.4

bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 2001 t/m 5000 m²

1.821,00

 + 0,12 per m² 

2.3.5.1.5

bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 5001 t/m 50.000 m²

2.300,00

 + 0,031 per m² 

2.3.5.1.6

bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van meer dan 50.000 m² 

3.365,00

 + 0,012 per m² 

2.3.5.2

Indien het verzoek betrekking heeft op uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, wordt het legestarief als vermeld in 2.3.5.1 berekend, met dien verstande dat de verhoging per m² uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de uitbreiding.

2.3.5.3

Indien het verzoek betrekking heeft op herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de hele inrichting, dan wel een gedeelte van de inrichting, met dien verstande dat de herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat, wordt 50% van het legestarief als vermeld in onderdeel 2.3.5.1 berekend, met dien verstande dat de verhoging per m² uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de uitbreiding.

2.3.5.4

Indien binnen vier weken na het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een vergunning als bedoeld onder 2.3.5.1, die aanvraag door aanvrager schriftelijk wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 50% van de geheven leges, mits de intrekking gecombineerd wordt met de intrekking aanvraag bouwvergunning.

2.3.5.5

Als op een later tijdstip dan genoemd onder 2.3.5.4 na het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een vergunning als bedoeld onder 2.3.5.1 die aanvraag door aanvrager schriftelijk wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 35% van de geheven leges, mits de intrekking gecombineerd wordt met de intrekking aanvraag omgevingsvergunning.

2.3.5.6

Indien een vergunning als bedoeld in 2.3.5.1 is verleend wordt na intrekking geen restitutie verleend.

2.3.5.7

Indien op de aanvraag als bedoeld in 2.3.5.1 afwijzend wordt beslist, wordt op verzoek van aanvrager teruggaaf verleend van 25% van de geheven leges.

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument, bij restauratie- en/of sloopkosten van:

2.3.6.1.1.1

minder dan € 6.559,00

254,00

2.3.6.1.1.2

€ 6.559,00 of meer, doch minder dan € 56.222,00

254,00

 +1,69% van de bouw- of sloopkosten voorzover deze € 6.559,00 te boven gaan 

2.3.6.1.1.3

€ 56.222,00 of meer, doch minder dan € 170.268,00

1.075,00

 + 1,95% van de bouw- of sloopkosten voorzover deze € 54.798,00 te boven gaan 

2.3.6.1.1.4

€ 170.268,00 of meer, doch minder dan € 853.328,00

3.241,00

 + 1,69% van de bouw- of sloopkosten voorzover deze € 170.268,00 te boven gaan 

2.3.6.1.1.5

€ 853.328,00 of meer

14.512,00

 + 0,51% van de bouw- of sloopkosten voorzover deze € 853.328,00 te boven gaan 

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht, bij een schadebedrag van:

2.3.6.1.2.1

minder dan € 6.559,00

508,00

2.3.6.1.2.2

€ 6.559,00 of meer, doch minder dan € 56.222,00

508,00

 +3,38% van de bouw- of sloopkosten voorzover deze € 6.559,00 te boven gaan 

2.3.6.1.2.3

€ 56.222,00 of meer, doch minder dan € 170.268,00

2.149,00

 + 3,9% van de bouw- of sloopkosten voorzover deze € 56.222,00 te boven gaan 

2.3.6.1.2.4

€ 170.268,00 of meer, doch minder dan € 853.328,00

6.482,00

 + 3,39% van de bouw- of sloopkosten voorzover deze € 170.268,00 te boven gaan 

2.3.6.1.2.5

€ 853.328,00 of meer

29.025,00

 + 1,0% van de bouw- of sloopkosten voorzover deze € 853.328,00 te boven gaan 

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

124,00

2.3.6.3

In afwijking in zoverre van de onderdelen 2.3.6.1.1 en 2.3.6.1.2 worden geen leges geheven voor een omgevingsvergunning voor het wijzigen van een gemeentelijk monument als de restauratiesom minder bedraagt dan € 150.000,00. Over het meerdere zijn leges verschuldigd overeenkomstig de artikelen 2.3.6.1.1.1 t/m 2.3.6.1.1.5.

2.3.6.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.6 wordt het tarief, voor de omgevingsvergunnning - indien de volledige monumentencommissie uit Alkmaar moet worden ingeschakeld - verhoogd met:

€ 480,00 per door de monumentencommissie bestede (gedeelten van) uren

2.3.6.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.6 wordt het tarief, voor de omgevingsvergunnning - indien de gemandateerde monumentencommissie moet worden ingeschakeld - verhoogd met:

50% opslag van het welstandstarief zoals bepaald conform artikel 2.3.1.2.1 van deze verordening

2.3.6.6

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.6. wordt het tarief, voor de omgevingsvergunning - indien gemandateerd monumentenadvies in lokale commissie (kleine plannen) wordt behandeld- verhoogd met:

€ 120,00 per bestede (gedeelten van) uren

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

124,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de gemeentelijke bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

geen leges

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

62,50

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

62,50

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 en een ander bestuursorgaan bevoegd is, bedraagt het tarief:

 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 en een ander bestuursorgaan bevoegd is, bedraagt het tarief:

 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is en een ander bestuursorgaan bevoegd is, bedraagt het tarief:

 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 

2.3.13.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.13.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

62,50

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:  

 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 

2.3.14.2.3

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.2.1 of 2.3.14.2.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen en wijziging van een omgevingsvergunning

2.3.15.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase, bij bouw- en/of aanlegkosten van:

2.3.15.1.1.1

minder dan € 6.559,00

321,00

2.3.15.1.1.2

€ 6.559,00 of meer, doch minder dan € 56.222,00

321,00

 + 3,04% van de bouwkosten voorzover deze € 6.559,00 te boven gaan 

2.3.15.1.1.3

€ 56.222,00 of meer, doch minder dan € 170.268,00

1.831,00

 + 2,48% van de bouwkosten voorzover deze € 56.222,00 te boven gaan 

2.3.15.1.1.4

€ 170.268,00 of meer, doch minder dan € 853.328,00

4.660,00

 + 2,15% van de bouwkosten voorzover deze € 170.268,00 te boven gaan 

2.3.15.1.1.5

€ 853.328,00 of meer

19.346,00

 + 1,46% van de bouwkosten voorzover deze € 853.328,00 te boven gaan 

2.3.15.1.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:

 40% van de in de eerste fase berekende leges 

2.3.15.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een verleende vergunning, bedoeld in 2.3.15.1.1, bedraagt het tarief, bij bouwkosten van:

2.3.15.2.1

minder dan € 6.559,00

220,00

2.3.15.2.2

€ 6.559,00 of meer, doch minder dan € 56.222,00

220,00

 + 3,04% van de bouwkosten voorzover deze € 6.559,00 te boven gaan 

2.3.15.2.3

€ 56.222,00 of meer, doch minder dan € 170.268,00

1.730,00

 + 2,48% van de bouwkosten voorzover deze € 56.222,00 te boven gaan 

2.3.15.2.4

€ 170.268,00 of meer, doch minder dan € 853.328,00

4.559,00

 + 2,15% van de bouwkosten voorzover deze € 170.268,00 te boven gaan 

2.3.15.2.5

€ 853.328,00 of meer

19.245,00

 + 1,46% van de bouwkosten voorzover deze € 853.328,00 te boven gaan 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

124,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch onderzoek

124,00

2.3.16.3

voor de beoordeling van een akoestisch onderzoek t.b.v. een hogere waarde procedure Wet geluidhinder

124,00

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: 

 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

304,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 

 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 

2.5.1.2

Als een aanvrager op verzoek van de gemeente zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen, bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges. De teruggaaf bedraagt:

100%

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.2.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 

2.5.2.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.2.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Er wordt geen teruggaaf verleend op grond van dit hoofdstuk indien het bedrag van de teruggaaf minder is dan

207,00

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking of buiten behandeling stellen omgevingsvergunning

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is,

110,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

207,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

3.024,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

1.863,00

2.8.3

Het tarief bedoeld in 2.8.1 van dit hoofdstuk wordt verhoogd met extra kosten die de gemeente maakt, zoals de kosten van extern advies, van het opstellen van een partiële bestemmingsplanherziening e.d. Het bedrag van deze extra kosten wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. Bij de toepassing van deze bepaling wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde dag na de dag waarop de extra kosten ter kennis van de aanvrager zijn gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

207,00

einde titel 2

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

3.1.1.1

het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet inclusief BIBOB

867,80

3.1.1.2

het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet (paracommerciële instellingen)

367,80

3.1.1.3

het wijzigen van een ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet verleende vergunning op basis van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

93,00

3.1.1.4

het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet.

93,00

3.1.1.5

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

46,70

3.1.1.6

het verkrijgen van een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 6 van de Verordening Drank- en Horecawet

46,70

3.1.1.7

het verkrijgen van een permanente ontheffing als bedoeld in artikel 6 van de Verordening Drank- en Horecawet

140,10

3.1.1.8

het verkrijgen van ontheffing van de schenktijden voor een paracommerciële inrichting als bedoeld in artikel 7 en 8 van de Verordening Drank- en Horecawet

10,00

3.1.1.9

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9 van de verordening Drank- en Horecawet

46,70

Hoofdstuk 2 Evenementen

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

3.2.1.1

het verkrijgen van een vergunning op grond artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening zonder vooroverleg

62,30

3.2.1.2

het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening met vooroverleg

560,70

Hoofdstuk 3

Standplaatsen

3.3.1

het verkrijgen van een vergunning om in de gemeente op de openbare weg op enigerlei wijze een standplaats in te nemen met de bedoeling om waren te verkopen:

3.3.1.1

Incidentele standplaats (min. 1 dag - max. 5 dagen)

62,30

3.3.1.2

Vaste standplaats (voor onbepaalde tijd)

249,10

Hoofdstuk 4

Prostitutiebedrijven

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening (seksinrichting en escortbedrijf)

761,30

Hoofdstuk 5 Splitsingsvergunning woonruimte

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

524,30

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

62,30

einde titel 3

Behoort bij raadsbesluit van 6 maart 2014

de plaatsvervangend griffier van de gemeente Wijdemeren,

G.J. Schutte-van der Schans