Regeling vervallen per 28-03-2017

Gedragscode voor de Burgemeester van de gemeente Wijdemeren

Geldend van 08-04-2004 t/m 27-03-2017

Intitulé

Gedragscode voor de Burgemeester van de gemeente Wijdemeren

Hoofdstuk I: kernbegrippen van bestuurlijke integriteit

Dienstbaarheid:

Met zijn functie staat de burgemeester voorop in de dienst aan de gemeente. Inzet voor de belangen van de gemeente en van de burgers dient daarom het kenmerk te zijn van zijn handelingen.

Functionaliteit:

Handelingen van de burgemeester dienen een aanwijsbaar verband te hebben met de functie die hij vervult in het gemeentelijk bestuur en met het gemeentelijk belang als primaire richtsnoer.

Onafhankelijkheid:

De burgemeester laat belangen niet verstrengelen. De burgemeester heeft een actieve instelling om zelfs de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.

Openheid:

Gegeven de democratische verhoudingen waarbinnen de burgemeester opereert en de verantwoordingsbereidheid die van de burgemeester wordt verwacht is openheid ten aanzien van handelingen en handelingsredenen een noodzakelijk vereiste.

Terughoudendheid:

In het licht van zijn voorbeeldfunctie in de omgang met publieke middelen vermijdt de burgemeester gedragingen die als luchthartig geïnterpreteerd kunnen worden.

Vertrouwelijkheid:

Kennis en informatie waarover de burgemeester uit hoofde van zijn functie beschikt wordt door hem op een zodanige wijze aangewend dat daarbij geen belangen van de gemeente of van derden worden geschaad.

Zorgvuldigheid:

De burgemeester behandelt individuen en instantieswaarmee hij in de uitoefening van hun functie contact heeft zorgvuldig en met respect. Dit houdt in ieder geval in dat individuen en instantiesin gelijke gevallen gelijk behandeld worden en de burgemeester in zijn reactie zijn motivering weergeeft.

De hier omschreven kernbegrippen dienen als achtergrond en toetssteen voor de nu volgende gedragsregels voor de burgemeester. Gedragingen dienen de toets van de kernbegrippen te kunnen doorstaan.

Hoofdstuk II: gedragscode bestuurlijke integriteit

Artikel 1: Begripsbepalingen

  • a. burgemeester: de burgemeester of waarnemend burgemeester van Wijdemeren;

  • b. wethouder: wethouder van Wijdemeren;

  • c. college: het college van Wijdemeren;

  • d. vertrouwelijke informatie: informatie die niet openbaar mag worden gemaakt.

Artikel 2: Bereik

  • 1. Deze gedragscode geldt voor de burgemeester.

  • 2. De gedragscode is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 3. De burgemeester ontvangt bij zijn aantreden een exemplaar van de gedragscode.

Artikel 3: Verschillende voorzittersrollen

De burgemeester geeft bij zijn handelen aan of hij optreedt als voorzitter van de raad, als voorzitter van het college, of als portefeuillehouder, daar waar zijn verschillende rollen onduidelijkheid kan geven.

Artikel 4: Belangenverstrengeling en aanbesteding

  • 1. De burgemeester doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 2. Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de burgemeester (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 3. Een oud-burgemeester wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente.

  • 4. De burgemeester, die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 5. De burgemeester neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.

Artikel 5: Nevenfuncties

  • 1. De burgemeester vervult geen nevenfuncties waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

  • 2. De kosten die de burgemeester maakt in verband met een nevenfunctie uit hoofde van zijn functie worden vergoed door de instantie waar de nevenfunctie wordt uitgeoefend.

Artikel 6: Aannemen van geschenken en uitnodigingen

  • 1. Bij het uitnodigen of het ontvangen van een uitnodiging vraagt de burgemeester zich te allen tijden af of de uitnodiging zich in evenredigheid verhoudt tot het doel van de uitnodiging.

  • 2. Geschenken en giften die een totaalwaarde per jaar van meer dan € 50,- vertegenwoordigen, afkomstig zijn van één persoon of organisatie, welke een burgemeester uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.

  • 3. Indien de burgemeester geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan € 50,-- vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd.

  • 4. Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld in het college waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

Artikel 7: Reizen, verblijven en werkbezoeken

  • 1. De burgemeester, die het voornemen heeft een buitenlandse reis te maken uit hoofde van zijn functie, meldt dit in het college.

  • 2. Uitnodigingen voor reizen, verblijven en werkbezoeken uit hoofde van zijn functie op kosten van derden worden altijd besproken in het college. Het gemeentelijke belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.

  • 3. De burgemeester, die het voornemen van een reis meldt, verschaft informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap en de geraamde kosten.

  • 4. Van de reis wordt een verslag opgesteld. Buitenlandse reizen worden vermeld in het burgerjaarverslag.

  • 5. De meereizende partner van de burgemeester, of anderszins meereizende derde, draagt zijn eigen kosten.

  • 6. Het verlengen van een buitenlandse reis voor privé-doeleinden is toegestaan, mits dit is betrokken bij de besluitvorming van het college. De extra reis- en verblijfkosten komen volledig voor rekening van de burgemeester.

  • 7. De in verband met de buitenlandse reis gedane functionele uitgaven worden vergoed conform de geldende regelingen. Uitgaven worden vergoed voorzover zij redelijk en verantwoord worden geacht.

Artikel 8: Gebruik gemeentelijke faciliteiten en declaraties

  • 1. Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan.

  • 2. De burgemeester kan ten behoeve van zijn functie op basis van een overeenkomst voor zakelijk gebruik een fax, mobiele telefoon en computer in bruikleen ter beschikking krijgen.

  • 3. De burgemeester declareert geen kosten die al op andere wijze worden vergoed.

  • 4. Een declaratie wordt ingediend door middel van het binnen de gemeente gebruikelijke formulier. Bij het formulier wordt het betalingsbewijs gevoegd en de functionaliteit van de uitgave wordt vermeld.

  • 5. De gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor een deugdelijke administratieve procedure en registratie van declaraties.

  • 6. In geval van twijfel omtrent een declaratie wordt deze voorgelegd aan het college.

Artikel 9: Omgaan met vertrouwelijke informatie

  • 1. De burgemeester gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt. Hij verstrekt geen vertrouwelijke informatie.

  • 2. De burgemeester maakt geen gebruik van de in de uitoefening van zijn functie verkregen informatie voor zijn persoonlijke betrekkingen of ten eigen bate.

Artikel 10: Informatieplicht

  • 1. De burgemeester informeert de raad indien de uitoefening van de door hem gevoerde bestuursbevoegdheden ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben.

  • 2. Ingrijpende gevolgen voor de gemeente:

    • a.

      hebben een wijziging van beleid tot gevolg, of;

    • b.

      gaan een bedrag van € 50.000,-- te boven, of;

    • c.

      betreffen complexe factoren die niet zijn voorzien, of;

    • d.

      zijn een combinatie van a, b en c.

Artikel 11: Creditcard

Van gemeentewege wordt geen creditcard aan de burgemeester verstrekt.

Artikel 12: Restbepaling

In gevallen waarin deze code niet voorziet, of waar de toepassing van deze code niet éénduidig is, beslist de burgemeester in overleg met het college.

Toelichting op Gedragscode voor de Burgemeester van de gemeente Wijdemeren

Hoofdstuk I: kernbegrippen van bestuurlijke integriteit

Specifieke toelichting: Zorgvuldigheid

Onder zorgvuldigheid wordt in de model verordening verstaan “individuen en instanties geli j ke rechten toe te kennen”. Logischer is om aan te sluiten bij artikel 1 Grondwet, “individuen en instantiesworden in gelijke gevallen gelijk behandeld”.

Het begrip zorgvuldigheid is ook van toepassing op de onderlinge verhoudingen in het college en tussen de raad en zijn voorzitter. Dit zal zich uiten in een collegiaal gedrag, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen werk en privé leven.

Hoofdstuk II: gedragscode bestuurlijke integriteit

Artikelsgewijze toelichting

:

Artikel 1: Begripsbepalingen

De meeste definities spreken voor zich. Bij de definitie voor vertrouwelijke informatie is aansluiting gezocht bij begrippen zoals die in het Nederlandse spraakgebruik gangbaar zijn. Zo kunnen op grond van jurisprudentie de begrippen vertrouwelijk en geheim onderling worden uitgewisseld. Omgang met vertrouwelijke informatie wordt in artikel 8 nader uitgewerkt.

Artikel 2: Bereik

Deze bepaling spreekt voor zich.

Artikel 3: Verschillende voorzittersrollen

Door de invoering van de dualisering van het gemeentebestuur kwam de burgemeester in een bestuurlijke spagaat te zitten. In de praktijk levert dit niet veel problemen op, zolang voor betrokken partijen steeds maar duidelijk is in welke hoedanigheid de burgemeester bij zijn handelen optreedt.

Artikel 4: Belangenverstrengeling en aanbesteding

De opgave van financiële belangen is slechts verplicht indien het werkzaamheden betreft die de burgemeester niet qualitate qua uitoefent. Deze functies zijn immers al bekend binnen de gemeente. De overige bepalingen spreken voor zich.

Artikel 5: Nevenfuncties

De gedragscode biedt een extra handvat hoe de burgemeester moet handelen bij strijdigheid van nevenfunctie met gemeentelijke belangen en kosten gemaakt in verband met de nevenfunctie. Artikel 69c, juncto 15, Gemeentewet beschrijft handelingen die voor de burgemeester verboden zijn. In verband met mogelijke tegenstrijdigheid van belangen die kan ontstaan, dient de burgemeester zijn nevenfuncties openbaar te maken. Het gaat daarbij om alle betaalde en onbetaalde functies die hij naast zijn functie vervuld.

Artikel 6: Aannemen van geschenken en uitnodigingen

De werkzaamheden van een burgemeester brengen met zich mee dat een netwerk in stand gehouden moet worden. De burgemeester heeft contact met andere overheden, het bedrijfsleven en de burgers waar niet altijd rechtstreeks zicht op is. In dit kader kan er sprake zijn van uitnodigingen voor lunches, recepties en diners die men ontvangt uit hoofde van de functie. Omgekeerd kan de burgemeester ook relaties uitnodigen. Daarnaast krijgt de burgemeester zo nu en dan geschenken of faciliteiten aangeboden. Gekozen is voor een duidelijke meldingsplicht voor geschenken met een geldwaarde van meer dan € 50,--.

In alle gevallen dient het belang dat de gemeente heeft bij deze uitnodigingen en geschenken verantwoord te kunnen worden. Te allen tijde dienen wel de subsidiariteit en proportionaliteit bij de uitnodiging of het geschenk in acht te worden genomen. Het gekozen middel moet zich dus evenredig verhouden tot het doel.

Artikel 7: Reizen, verblijven en werkbezoeken

De ambtsuitoefening van de burgemeester kan uitnodigingen met zich meebrengen voor (buitenlandse) reizen, verblijven en werkbezoeken. Deze bepaling vraagt de burgemeester openheid te geven omtrent zijn reizen, verblijven en werkbezoeken. Daarnaast geeft deze bepaling duidelijkheid daar waar het gaat om kosten van meereizende partners of derden, en de eventuele verlenging van de reis.

Artikel 8: Gebruik gemeentelijke faciliteiten en declaraties

Declaraties moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • §

    Transparantie: de declaraties zijn inzichtelijk.

  • §

    De kosten vallen niet onder additionele onkostenvergoedingen (i.e. componenten binnen bezoldiging of onkostenvergoeding ingevolge Gemeentewet, Koninklijke Besluiten en/of gemeentelijke verordening).

Artikel 9: Omgaan met informatie

De burgemeester gaat in zijn algemeenheid vertrouwelijk om met kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, zo stellen de kernbegrippen uit hoofdstuk I. Vertrouwelijkheid hangt samen met het terughoudend en zorgvuldig naar buiten brengen van uit hoofde van de functie verkregen informatie. Met de kennis en informatie mag geen schade aan de gemeente of derden wordt toegebracht.

Met het begrip vertrouwelijke informatie wordt deze algemene handelswijze specifieker in-gevuld. Vertrouwelijke informatie wordt duidelijk als zodanig door raad, college of burgemeester bestempeld. Dit kan op grond van verschillende artikelen in de Gemeentewet over de geheimhoudingsplicht. In de eerstkomende vergadering van de raad, het college of de commissievergadering moet de geheimhoudingsplicht worden bekrachtigd. Gebeurt dit niet, dan vervalt de geheimhoudingsplicht. Het opleggen van een geheimhoudingsplicht is geen besluit in de zin van artikel 1:3 Awb. De bekrachtiging door de raads- of collegevergadering is dit wel. Het schenden van de geheimhoudingsplicht wordt door artikel 272 Wetboek van Strafrecht strafrechtelijk gesanctioneerd met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie (€ 11 250,--).

Artikel 10: Informatieplicht

Artikel 10: Informatieplicht

De Gemeentewet geeft in artikel 169 drie categorieën aan wanneer de raad wordt geïnformeerd.Ten eerste als de raad daarom vraagt, daarnaast de gevallen genoemd in artikel 160 lid 1 e,f,g en h Gemeentewet. De derde categorie is als de uitvoering van bevoegdheden “ingrijpende gevolgen” voor de gemeente kan hebben. Memorie van Toelichting of jurisprudentie geven tot op heden geen inzicht in wat ingrijpende gevolgen zijn. Omdat zowel bij college als bij de raad behoefte bestaat om hier helderheid in te krijgen is besloten een beschrijving op te nemen.

Artikel 11: Creditcard

Deze bepaling spreekt voor zich.

Artikel 12: Restbepaling

Deze bepaling spreekt voor zich.