Regeling vervallen per 01-01-2020

Dienstkleding

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2019

Intitulé

Dienstkleding

Dienstkleding

Regeling verstrekking en beschikbaarstelling dienstkleding

Inhoudsopgave

  • Artikel 1

  • Artikel 2

  • Artikel 3

  • Artikel 4

  • Artikel 5

  • Artikel 6 Inwerkingtreding

  • Formulier regeling ontvangstbevestiging en verklaring dienstkleding

Artikel 1

Lid 1

De ambtenaar is verplicht tijdens de vervulling van zijn functie de door burgemeester en wethouders voor die functie of voor bepaalde werkzaamheden voorgeschreven kleding of uniform en onderscheidingstekenen te dragen.

Lid 2

Het is voor gemeenteambtenaren niet toegestaan om kleding te dragen die de open communicatie belemmert.

Lid 3

Bij afzonderlijke regeling kunnen regels worden gesteld betreffende de verstrekking, reiniging en herstel van de bedoelde kleding.

Artikel 2

De verstrekking van werkkleding en uniformen is gebonden aan de volgende voorwaarden:

  • 1

    De kleding is uitsluitend geschikt om tijdens het werk te dragen, zoals uniformen en overalls.

  • 2

    De kleding is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare, aan de werkgever gebonden beeldkenmerken (bijvoorbeeld een bedrijfslogo) met een oppervlakte van ten minste 70 cm² in totaal.

  • 3

    Kleding, die niet voldoet aan bovenvermelde omschrijving, kan in voorkomende gevallen toch worden verstrekt, zolang deze kleding aantoonbaar op de werkplek aanwezig blijft.

Artikel 3

Voor zover tijdens de werkzaamheden specifieke reflecterende, volgens arbo normen gestelde, kleding of andere beschermingsmiddelen (zoals schoenen, helmen) dienen te worden gedragen respectievelijk gebruikt, wordt deze van gemeentewege beschikbaar gesteld. Ook beeldschermbrillen vallen onder de werking van dit artikel, met dien verstande dat er alleen een vergoeding wordt verstrekt van een maximaal te vergoeden bedrag van € 150,-- netto voor de aanschaf van een beeldschermbril. Op de in te dienen nota, van de opticien, moet zijn vermeld dat het om een beeldschermbril gaat.

Artikel 4

Het afdelingshoofd stelt jaarlijks een verstrekkings- en beschikbaarstellingsoverzicht vast, welke leveranciers wordt opgedragen de dienstkleding te verstrekken.

Artikel 5

De gemeentesecretaris is bevoegd namens burgemeester en wethouders nadere aanwijzingen te geven voor een goede uitvoering en een goede controle op de uitvoering van de regeling.

Artikel 6 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2002 met daarna eventuele wijzigingen en is opnieuw vastgesteld per 1 januari 2016.

Formulier regeling ontvangstbevestiging en verklaring dienstkleding

Ontvangstbevestiging en verklaring dienstkleding