Regeling vervallen per 18-01-2013

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012 (plus tarieventabel)

Geldend van 17-01-2012 t/m 17-01-2013

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012 (plus tarieventabel)

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders

d.d. 15 november 2011 nr. 476

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012.

Artikel 1

Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;

d ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2

Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3

Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4

Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a een jaarabonnement op de stukken, als bedoeld in de tabel onder nr. 2.2.3 (raadsstukken), alsmede voor de in de tabel onder nrs. 2.1.2 bedoelde gemeentebegroting en 2.1.4. bedoelde gemeenterekening, verstrekt aan de redactie of de plaatselijke correspondent van dag- en weekbladen, die in deze gemeente verspreid worden;

b vergunningen, als bedoeld in de tabel onder nrs. 3.4 (rioolaansluitingen) en 8.3.9 (uitweg / inrit), die aangevraagd worden door de eigenaar van een van de gemeente gekocht perceel, dat gelegen is in een nog niet gerealiseerd bestemmingsplan en waarvan de aansluit- en de aanlegkosten begrepen zijn in de koopsom van het betreffende perceel;

c vergunningen, als bedoeld in de tabel onder nr.8.14.1 (huisvestingsvergunning), ten behoeve van degene die ten gevolge van een vordering, krachtens de Huisvestingswet, worden verplicht naar een andere woongelegenheid te verhuizen;

d het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken ten behoeve van de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam;

e stukken in het openbaar belang gevraagd door de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam, met uitzondering van die stukken, bedoeld in de tabel onder nr. 8.3 omgevingsvergunning;

f stukken, welke, ter voldoening aan wettelijke voorschriften, kosteloos moeten worden afgegeven;

g beschikkingen op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van een gemeentelijke belasting;

h beschikkingen of afschriften daarvan betreffende een beslissing op een verzoek tot het verkrijgen van een gemeentelijke subsidie;

i attestaties de vita (bewijs van in leven zijn) en uittreksels uit het persoonsregister, vereist voor de uitbetaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, een provincie, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam;

j stukken en inlichtingen, die, anders dan ten behoeve of in het belang van een bepaalde persoon, op verzoek worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;

k stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

l verklaringen van financieel onvermogen.

Artikel 5

Tarieven

1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6

Abonnementen

1 Een jaarabonnement omvat een periode die gelijk is aan het kalenderjaar.

2 Indien een abonnement in de loop van het kalenderjaar ingaat, bedragen de leges voor het resterende gedeelte van dat kalenderjaar zoveel twaalfde gedeelte van de bedragen, opgenomen in de bij deze verordening behorende tabel, als er nog volle kalendermaanden in het betreffende kalenderjaar overblijven.

3 Een abonnement wordt op naam gesteld; het is noch geheel noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar.

4 Gehele of gedeeltelijke terugbetaling van een niet of een niet ten volle gebruikt abonnement vindt niet plaats.

Artikel 7

Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 8

Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 7:

a mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

b schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 9

Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10

Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11

Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

a van zuiver redactionele aard zijn;

b een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van het kalenderjaar in werking treedt.

Artikel 12

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 13

Inwerkingtreding en citeerartikel

1 De ”Legesverordening 2011” van 7 december 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

3 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

4 Deze verordening kan worden aangehaald als ”Legesverordening 2012”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van 13 december 2011

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede;

Gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440) en artikel 11, aanhef en onderdeel b, van de Legesverordening 2012;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening tot wijziging (eerste wijziging) van de legesverordening 2012.

Artikel I

Artikel 2 wordt vervangen door:

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 wordt vervangen door:

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Onderdeel 5.4 Reisdocumenten van de tarieventabel wordt gewijzigd als volgt:

5.4

Reisdocumenten

het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.4.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,70

5.4.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 5.4.1 (zakenpaspoort)

€ 48,70

5.4.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 48,70

5.4.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe document

€ 9,35

5.4.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvings-sticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3

€ 21,85

5.4.6

het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

€ 30,00

5.4.7

het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet

€ 40,05

5.4.8

de tarieven als genoemd in de onderdelen 5.4.1 tot en met 5.4.3 alsmede in 5.4.6 en 5.4.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,90

5.4.9

het tarief als genoemd in 5.4.8 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 5.4.4, slechts één keer per reisdocument berekend

5.4.10

het tarief als genoemd in onderdeel 5.4.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvings-sticker van

€ 21,80

5.4.11

voor het opmaken van een verklaring in verband met vermissing van een reisdocument

€ 16,15

Artikel II

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking, welke dag tevens de datum van ingang van de heffing is.

Artikel III

Deze verordening kan worden aangehaald als “Eerste wijziging Legesverordening 2012”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 17 januari 2012

De burgemeester, De secretaris,

TARIEVENTABEL

BEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING 2012

INDELING

1 Bescheiden algemeen

  • 1.

    1 Gewaarmerkte afschriften

  • 1.

    2 Afschriften, doorslagen en fotokopieën

  • 1.

    3 Stukken of uittreksels

  • 1.

    4 Beschikkingen

  • 1.

    5 Toezenden stukken

  • 1.

    6 Kaarten en tekeningen

2 Bestuursstukken

  • 2.

    1 Begroting en rekening

  • 2.

    2 Raadsstukken

  • 2.

    3 Gereserveerd

  • 2.

    4 Wet Openbaarheid van Bestuur

  • 2.

    5 Verordeningen

3 Toezicht openbare grond en water

  • 3.

    1 Ventvergunning

  • 3.

    2 Standplaatsvergunning

  • 3.

    3 Gebruik gemeentegrond

  • 3.

    4 Rioolaansluiting

  • 3.

    5 Gereserveerd

    • 3.6

      Duiker

    • 3.7

      Opbreekvergunning kabels en leidingen

    • 3.8

      Telecommunicatiewet

4 Burgerlijke stand

  • 4.

    1 Nasporing burgerlijke stand

  • 4.

    2 verstrekken stukken uit de burgerlijke stand

  • 4.

    3 Inlichtingen burgerlijke stand

  • 4.

    4 Opgaven burgerlijke stand

  • 4.

    5 Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap

    • 4.6

      Trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

    • 4.7

      Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

5 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens enz.

  • 5.

    1 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 5.

    2 Uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie

    persoonsgegevens

  • 5.

    3 Legalisatie

  • 5.

    4 Reisdocumenten

  • 5.

    5 Verklaring bijzonder belang aanvrager

6 Toezicht openbare samenkomsten

6.1 Verlenging sluitingsuur

7 Milieubeheer

  • 7.

    1 Actief bodembeheer

  • 7.

    2 Gereserveerd

  • 7.

    3 Afvalstoffen

  • 7.

    4 Gereserveerd

  • 7.

    5 Bestrijding geluidshinder

  • 8

    Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

  • 8.

    1 Ruimtelijke ordening

  • 8.

    2 Begripsomschrijvingen

  • 8.

    3 Omgevingsvergunning

  • 8.

    4 Vermindering

  • 8.

    5 Teruggaaf

  • 8.

    6 Intrekking omgevingsvergunning

  • 8.

    7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

  • 8.

    8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

  • 8.

    9 Sloopmelding

    • 8.10

      In deze titel niet benoemde beschikking

    • 8.11

      Principe verzoeken

    • 8.12

      Publicaties

  • 8.

    13 Bouwverordening

  • 8.

    14 Huisvestingswet

  • 8.

    15 Huisvesting

9 Verkeer en vervoer

  • 9.

    1 Wegenverkeersreglement

  • 9.

    3 Rijbewijzen

  • 9.

    4 Parkeerschijven

  • 9.

    5 Invalidenparkeerkaart

  • 9.

    6 Parkeervergunning

  • 9.

    7 Gereserveerd

10 Archief

  • 10.

    1 Nasporing archief

  • 10.

    2 Afschriften

  • 10.

    3 Uittreksels

  • 10.

    4 Fotokopieën

11 Overigen

  • 11.

    1 Kiezersregister

  • 11.

    2 Seksinrichtingen

  • 11.

    3 Kansspelvergunning

  • 11.

    4 Verklaring Wkpb

  • 11.

    5 Winkeltijdenwet

  • 11.

    6 Drank- en Horecawet

  • 11.

    7 Terrasvergunning

    • 11.8

      Lichtreclame-installatie

    • 11.9

      Gebruik telefax

    • 11.10

      Wet bescherming persoonsgegevens

  • 11.

    11 verkrijging van de Nederlandse nationaliteit

Nr.

Omschrijving

Tarief

1

BESCHEIDEN ALGEMEEN

1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

€ 4,70

1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per elke eerste reproductie van een bladzijde

en per elke volgende reproductie van diezelfde bladzijde

€ 1,30 € 0,30

1.3

stukken of uittreksels, die op aanvraag van de aanvrager opgemaakt moeten worden, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

€ 4,70

1.4

het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een beschikking op een verzoek, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 16,50

1.5

het op verzoek van belanghebbende per post toezenden van stukken aan belanghebbende of derden, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen, per zending

€ 2,05

1.6

kaarten of tekeningen, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: per kaart, tekening, lichtdruk of kopie vermeerderd met € 0,63 voor elke 625 cm² of gedeelte daarvan (oppervlakte formaat A4) waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening 2.500 cm² (oppervlakte formaat A2) te boven gaat

€ 5,05

2

BESTUURSSTUKKEN

2.1

Begroting en rekening

2.1.1

gereserveerd

2.1.2

een exemplaar van de gemeentebegroting

€ 26,80

2.1.3

gereserveerd

2.1.4

een exemplaar van de gemeenterekening

€ 26,80

2.1.5

gereserveerd

2.2

Raadsstukken

2.2.1

een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering, per bladzijde

€ 0,30

2.2.2

een exemplaar van de stukken, behorende bij de agenda van een raadsvergadering, uitgezonderd de stukken als bedoeld onder 2.1.2 en 2.1.4, per bladzijde

met een maximum van

€ 0,30

€ 12,40

2.2.3

een jaarabonnement op de door de gemeente vervaardigde raadsstukken

(agenda met bijbehorende stukken, zoals deze aan de leden van de gemeenteraad worden toegezonden ter behandeling in de openbare vergadering, met uitzondering van de stukken als bedoeld onder 2.1.2 en met 2.1.4)

A op A4 formaat:

1.bij toezending per post of bezorging

2.bij afhaling in het stadskantoor

€ 116,--

€ 77,55

2.2.4

de onder 2.2.3 bedoelde raadsstukken op A4 formaat (zonder kaft):

1.bij toezending per post of bezorging

2.bij afhaling in het stadskantoor

€ 55,60

€ 26,40

2.3

gereserveerd

2.4

Wet Openbaarheid van Bestuur

2.4.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken afgegeven op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur, per reproductie van een bladzijde

€ 0,30

2.5

Verordeningen

2.5.1

een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening

€ 32,75

2.5.2

een exemplaar van de brandbeveiligingsverordening

€ 20,75

3

TOEZICHT OPENBARE GROND EN WATER

3.1

Ventvergunning

3.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen venten in de gemeente, geldig voor:

1.een dag

2.een week

3.een maand

4.een jaar

€ 19,80

€ 39,70

€ 79,85

€ 153,--

3.1.2

indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op een aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 19,80

3.1.3

indien een aanvraag als bedoeld onder 3.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 29,95

3.2

Standplaatsvergunning

3.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen innemen van een standplaats in de gemeente, anders dan tijdens de marktdagen en de jaarlijkse kermis, geldig voor:

1.een dag

2.een week

3.een maand

4.een jaar

€ 19,80

€ 39,70

€ 79,85

€ 153,--

3.2.2

indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 19,80

3.2.3

indien een aanvraag als bedoeld onder 3.2.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 29,95

3.3

Gebruik gemeentegrond

3.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen gebruiken van gemeentegrond

€ 16,55

3.4

Rioolaansluiting

3.4.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aansluiten van een eigendom op de gemeentelijke riolering, per aan te sluiten eigendom

€ 62,75

3.4.2

indien afwijzend op de onder 3.4.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 20,75

3.5

Gereserveerd

3.6

Duiker

3.6.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanleggen van een duiker,

per duiker

€ 62,75

3.6.2

indien afwijzend op de onder 3.6.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 20,75

3.7

Opbreekvergunning kabels en leidingen

3.7.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Wijk bij Duurstede (opbreekvergunning ten behoeve van kabels en leidingen):

3.7.1.1

per aangesloten tracé van:

0 tot 10 meter

10 tot 100 meter

100 tot 500 meter

500 tot 1.000 meter

vanaf 1.000 meter

€ 61,80

€ 243,--

€ 365,--

€ 488,--

€ 609,--

3.7.2

indien afwijzend op de onder 3.7.1 bedoelde vergunningsaanvraag wordt beschikt, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend

3.7.3

indien een aanvraag als bedoeld in 3.7.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend

3.8

Telecommunicatiewet

3.8.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, Telecommunicatiewet:

3.8.1.1

per aangesloten tracé van:

0 tot 10 meter

10 tot 100 meter

100 tot 500 meter

500 tot 1.000 meter

vanaf 1.000 meter

€ 61,80

€ 243,--

€ 365,--

€ 488,--

€ 609,--

3.8.2

indien afwijzend op de onder 3.8.1 bedoelde vergunningsaanvraag wordt beschikt, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend

3.8.3

indien een aanvraag als bedoeld in 3.8.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend

4

BURGERLIJKE STAND

4.1

Nasporing burgerlijke stand

4.1.1

nasporing in de registers van de burgerlijke stand, ongeacht het resultaat door of met behulp van gemeentewege, per kwartier

€ 8,85

4.2

Verstrekken stukken uit de burgerlijke stand

4.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanvragen van een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand van een andere gemeente

€ 8,85

4.2.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt een tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

4.3

Inlichtingen burgerlijke stand

4.3.1

het verstrekken van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand:

1.per inlichting

2.per jaarabonnement voor 100 inlichtingen

€ 8,85

€ 190,--

4.4

gereserveerd

4.5

Huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie

4.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie:

1.op maandag t/m donderdag van 9.00 t/m 16.00 uur

a.in het gemeentehuis

b alle overige locaties

2.op vrijdag van 9.00 t/m16.00 uur

a.in het gemeentehuis

b alle overige locaties

3.op zaterdag van 9.00 t/m 16.00 uur

4.op alle overige uren op maandag t/m vrijdag het dubbele van de onder 1. en 2. genoemde tarieven

5.op alle overige uren op zaterdag en zondag en op algemeen erkende feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet het dubbele van het onder 2 genoemde tarief

6.in een bijzonder huis, als bedoeld in artikel 64 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

7.indien de voltrekking van een huwelijk c.q. sluiting van een geregistreerd partnerschap in een (op verzoek) aangewezen alternatieve trouwlocatie plaats vindt, wordt het geldende tarief verhoogd met

€ 367,--

€ 583,--

€ 443,--

€ 620,--

€ 841,--

€ 367,--

€ 154,--

4.5.2

1.voor de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of omgekeerd, in de trouwzaal van de onder 4.5.1 genoemde locaties, gelden dezelfde bedragen als genoemd in 4.5.1

2.voor de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of omgekeerd in een van de spreekkamers van het gemeentehuis

€ 54,70

4.5.3

hetgeen bepaald onder 4.5.1. is niet van toepassing op tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie in het gemeentehuis

4.5.4

het aanbrengen van een bloemversiering

€ 39,05

4.5.5

het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige

€ 19,70

4.5.6

indien het aanvangstijdstip met meer dan 15 minuten wordt overschreden, door omstandigheden niet aan de gemeente te wijten, kan het van toepassing zijnde tarief, genoemd onder 4.5.1 worden verdubbeld

4.5.7

indien een huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap niet plaatsvindt, wordt op aanvraag teruggaaf van 60% van de geheven leges verleend

4.6

Trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

4.6.1

een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in luxe uitvoering

€ 48,80

4.6.2

een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in gewone uitvoering

€ 15,55

4.6.3

een duplicaat-trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in luxe uitvoering

€ 48,80

4.6.4

een duplicaat-trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in gewone uitvoering

€ 15,55

4.6.5

het kalligraferen van een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

€ 31,10

4.6.6

bijschrijven van een kind

€ 6,50

4.7

Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

4.7.1.

het éénmalig benoemen van een “externe” buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 199,--

5

GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

5.1

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 5.1.3 en 5.1.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moeten worden geraadpleegd

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.1.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 8,85

5.1.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar

1.voor 50 inlichtingen

2.voor 100 inlichtingen

3.voor 500 inlichtingen

4.voor 1.000 inlichtingen

5.voor 5.000 inlichtingen

€ 127,--

€ 191,--

€ 647,--

€ 970,--

€ 1.945,--

5.1.3

voor toepassing van onderdelen

5.1.3.1 en 5.1.3.2 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.1.3.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 8,85

5.1.3.2

tot het afsluiten van een jaarabonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

voor 50 verstrekkingen

voor 100 verstrekkingen

voor 500 verstrekkingen

voor 1.000 verstrekkingen

voor 5.000 verstrekkingen

€ 127,--

€ 191,--

€ 647,--

€ 970,--

€ 1.945,--

5.1.4

het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,85

5.1.5

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen, waarvoor het geautomatiseerde systeem geheel of gedeeltelijk doorgelopen moet worden:

1.een vast bedrag van

2.vermeerderd met een bedrag per verstrekte inlichting van

€ 254,--

€ 0,70

5.1.6

het in behandeling nemen van een verzoek om toezending van de persoonslijst van betrokken persoon

€ 9,80

5.1.7

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht omtrent de gegevens die in het voorgaande jaar aan derden zijn verstrekt

€ 9,80

5.1.8

tot het verstrekken van schriftelijke gegevens aan bestuursorganen, zoals aangewezen in artikel 1 van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie, per verstrekking

€ 2,27

5.1.9

tot het verstrekken van gegevens, voorzover deze niet onder onderdeel 5.1.8. vallen, per verstrekking

€ 8,85

5.2

Uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie persoongegevens

5.2.1

het verstrekken van een uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (incl. bewijs van Nederlanderschap en bewijs van in leven zijn

1.ten name van één persoon

2.ten name van meerdere personen

€ 8,85

€ 10,05

5.3

Legalisatie

5.3.1

legalisatie van één handtekening of meerdere, opgenomen in één verklaring

€ 7,85

5.3.2

het ter legalisatie opzenden van een stuk (excl. verzendkosten)

€ 7,85

5.3.3

het waarmerken van een register, per blad

€ 7,85

5.4

Reisdocumenten

het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.4.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,10

5.4.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 5.4.1 (zakenpaspoort)

€ 58,20

5.4.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 52,10

5.4.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe document

€ 9,20

5.4.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvings-sticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3

€ 21,40

5.4.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) jeugdtarief

€ 9,20

5.4.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 43,85

5.4.8

de tarieven als genoemd in de onderdelen 5.4.1 tot en met 5.4.3 alsmede in 5.4.6 en 5.4.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,00

5.4.9

het tarief als genoemd in 5.4.8 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 5.4.4, slechts één keer per reisdocument berekend

5.4.10

het tarief als genoemd in onderdeel 5.4.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvings-sticker van

€ 21,40

5.4.11

voor het opmaken van een verklaring in verband met vermissing van een reisdocument

€ 16,15

5.5

Verklaring bijzonder belang aanvrager

5.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag, en elke andere niet in deze tabel genoemde verklaring, die in het bijzonder belang van de betrokken persoon wordt opgemaakt

€ 30,05

6

TOEZICHT OPENBARE SAMENKOMSTEN

6.1

Verlenging sluitingsuur

6.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van cafés en dergelijke inrichtingen, geldig voor:

1.één dag of een gedeelte daarvan

2.een kalenderjaar of een gedeelte daarvan, doch meer dan 12 dagen

€ 11,95

€ 141,--

6.1.2

indien afwijzend op de onder 6.1.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges, genoemd onder 6.1.1 nr. 2 verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 20,05

7

MILIEUBEHEER

7.1

Actief bodembeheer

7.1.1

het in behandeling nemen van een verzoek om informatie waarvoor het gemeentelijk bodeminformatiesysteem dient te worden geraadpleegd, zoals ten behoeve van bodemonderzoek, grondverzet of anderszins

€ 145,--

7.2

gereserveerd

7.3

Afvalstoffen

7.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van:

de Algemene plaatselijke verordening Wijk bij Duurstede voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen door anderen dan de inzameldienst

€ 167,--

7.4

gereserveerd

7.5

Bestrijding geluidshinder

7.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in de algemene plaatselijke verordening , voor het verrichten van handelingen met toestellen, geluidsapparaten of (bouw)machines dan wel op andere wijze, waardoor voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt

€ 33,50

7.5.2

gereserveerd

7.5.3

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een incidentele festiviteit, als bedoeld in de algemene plaatselijke verordening

€ 47,50

7.5.4

indien afwijzend op de onder 7.5.2 en 7.5.3 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

7.5.5

indien een aanvraag als bedoeld onder 7.5.2 en 7.5.3 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend

8

DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING / OMGEVINGSVERGUNNING

8.1

Ruimtelijke ordening

8.1.1

een kaart of tekening van een bestemmingsplan

€ 27,35

8.1.2

een toelichting met voorschriften behorende bij een bestemmingsplan

€ 60,20

8.1.3

indien een kaart of tekening van een bestemmingsplan en/of een toelichting met voorschriften behorende bij dat bestemmingsplan vervaardigd moet worden door een extern adviseur, wordt het onder 8.1.1 en/of 8.1.2 vermelde bedrag verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b. van de Gemeentewet is opgesteld

8.1.3.1

voor de toepassing van deze wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht

8.1.3.2

indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, als bedoeld onder 8.1.3, wordt voor het verschil teruggaaf verleend

8.2

Begripsomschrijvingen

8.2.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

8.2.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

8.2.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

8.2.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

8.2.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

8.2.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

8.2.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

8.3

Omgevingsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

8.3.1

Bouwactiviteiten

8.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

8.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:

2%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 90,--

8.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 5.000.000 bedragen:

€ 10.000,-- vermeerderd met

1,75%

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,-- te boven gaan;

8.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 5.000.000 of meer bedragen:

€ 88.750,-- vermeerderd met

1,50%

van het bedrag die waarmee bouwkosten € 5.000.000,-- te boven gaan, met een maximum van:

€ 150.000,--

Welstands- en/of Monumentenbeoordeling

8.3.1.2

indien het advies van de welstands- en of Monumentencommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 8.3.1.1 e.v. berekende bedrag vermeerderd met de kosten van extern advies van deze welstandscommissie;

Verplicht advies agrarische commissie

8.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 8.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 558,--

Achteraf ingediende aanvraag (legalisatie)

8.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 8.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

110%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

8.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 453,--

8.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 8.3.1:

8.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 472,--

8.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 472,--

8.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 14.904,--

8.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 472,--

8.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.320,--

8.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

nihil

van het op grond van onderdeel 8.3.1.1 verschuldigde bedrag;

8.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

van het op grond van onderdeel 8.3.1.1 verschuldigde bedrag;

nihil

8.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): van het op grond van onderdeel 8.3.1.1 verschuldigde bedrag.

nihil

8.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

8.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 504,--

8.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 504,--

8.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 15.158,--

8.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 504,--

8.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.320,--

8.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

nihil

8.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

nihil

8.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

nihil

8.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 166,--

vermeerderd met, voor een bouwwerk met een (bruto) vloeroppervlakte van:

0 tot en met 100 m²

101 tot en met 500 m²

501 tot en met 2.000 m²

2.001 tot en met 5.000 m²

5.001 tot en met 15.000 m²

15.001 tot en met 25.000 m²

25.001 tot en met 50.000 m²

50.000 m² en meer

€ 248,--

€ 668,--

€ 1.043,--

€ 1.336,--

€ 1.586,--

€ 2.007,--

€ 2.675,--

€ 3.345,--

8.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

8.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens de Erfgoedverordening Gemeente Wijk bij Duurstede 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

8.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 284,--

8.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 284,--

8.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

8.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

8.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 208,--

8.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 208,--

Aanleggen of veranderen weg

8.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.15 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 138,--

8.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.16 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 61,80

8.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 2 van de Bomenverordening gemeente Wijk bij Duurstede een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 53,90

8.3.11

Gereserveerd

8.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

8.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

Nihil

8.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

Nihil

8.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

Nihil

8.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

8.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 81,20

8.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

8.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 81,20

8.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 81,20

8.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

8.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

8.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

8.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

8.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 190,--

8.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 284,--

8.3.17

Advies

8.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

8.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 8.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

8.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

8.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

8.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 500,--

8.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

8.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 8.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

8.4

Vermindering

8.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 8.3.17 en 8.3.18. De vermindering bedraagt:

8.4.2.1

bij 5 of meer activiteiten:

10%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

8.5

Teruggaaf

8.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 8.3.1, 8.3.2, 8.3.6 en 8.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

8.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

30%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

8.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan

70%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

8.5.2

Gereserveerd

8.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

8.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 8.3.1, 8.3.2, 8.3.6 of 8.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

8.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 8.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

8.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 80,00 wordt niet teruggegeven.

8.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 8.3.17 en 8.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

8.6

Intrekking omgevingsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 8.5.2 van toepassing is:

€ 81,20

8.7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 81,20

8.8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

8.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 15.158,--

8.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 15.158,--

8.8.3

Indien voor het in behandeling nemen van een principeverzoek als bedoeld onder 8.11.1, een aanvraag tot het verkrijgen van een afwijking of wijziging van het geldende bestemmingsplan als bedoeld onder 8.3.4.1, 8.3.4.2, 8.3.4.3, 8.8.1 en 8.8.2 een ruimtelijk onderbouwing, bestemmingsplan, onderzoeken en/of anderszins advisering noodzakelijk is, op te stellen door een extern adviseur, worden de onder 8.3.4.1, 8.3.4.2, 8.3.4.3, 8.8.1 en 8.8.2. vermelde bedragen verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe (advies)kosten, blijkende uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b. van de Gemeentewet is opgesteld.

8.8.4

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe (advies)kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

8.8.5

Indien de werkelijke (advies)kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, als bedoeld onder 8.8.3, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

8.9

Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 81,20

8.10

In deze titel niet benoemde beschikking

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 81,20

8.11

Principe verzoeken

8.11.1

het tarief voor het in behandeling nemen van een principeverzoek met betrekking tot de vraag of in beginsel een afwijking van een bestemmingsplan met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo kan worden toegestaan of een nieuw bestemmingsplan in procedure gebracht kan worden voor een afwijkend van de geldende bestemming te realiseren bouwplan of wijziging van gebruik van gronden bedraagt

€ 1.168,--

8.11.2

indien een aanvraag om afwijking of wijziging van een bestemmingsplan als bedoeld onder 8.8.1, 8.8.2 en 8.3.4.3 op basis van een daaraan voorafgegaan principeverzoek met betrekking tot dezelfde aangelegenheid in behandeling wordt genomen, worden de hiervoor op basis van artikel 8.8.1, 8.8.2 en 8.3.4.3 te heffen leges verrekend met de verschuldigde leges op grond van artikel 8.11.1

8.11.3

indien een ingediend principeverzoek niet leidt tot een aanvraag tot een afwijking of wijziging van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 8.8.1, 8.8.2 en 8.3.4.3 vindt geen restitutie plaats van geheven leges op grond van artikel 8.11.1

8.12

Publicaties

in geval er in het kader van een verzoek om ontheffing en/of aanvraag om een omgevingsvergunning, publicaties zijn voorgeschreven dan zijn per publicatie de volgende kosten verschuldigd:

in de Wijkse Courant of een vergelijkbaar huis aan huis blad

in de Staatscourant of ander dagblad, de werkelijke kosten die voor de betreffende publicatie bij de gemeente in rekening zijn gebracht

€ 24,90

8.13

Bouwverordening

8.13.1

een exemplaar van de bouwverordening, als bedoeld in hoofdstuk II van de Woningwet

€ 53,80

8.13.2

aanvullingen van de onder 8.13.1 genoemde verordening,

per bladzijde

€ 1,--

8.14

Huisvestingswet

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

8.14.1

het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548)

€ 23,90

8.14.2

het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van een woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel A, van de Huisvestingswet

€ 587,--

8.14.3

het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van een woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel B van Huisvestingswet

€ 578,--

8.14.4

het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van een zelfstandige woonruimte in een onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdel c, van de Huisvestingswet

€ 587,--

8.14.5

het verkrijgen van een vergunning tot splitsing als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 587,--

8.14.6

het verkrijgen van een urgentieverklaring op basis van sociale of maatschappelijke indicatie bedraagt

€ 69,10

8.14.7

het verkrijgen van een urgentieverklaring op basis van de hardheidsclausule bedraagt

€ 138,--

8.14.8

indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld onder 8.11.2, 8.11.3, 8.11.4 of 8.11.5 doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken of indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van 40% van de geheven leges

8.15

Huisvesting

8.15.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot inschrijving, her-inschrijving dan wel verlenging van inschrijving als belangstellende voor koopwoningen en/of kavels voor een nieuwbouwlocatie

€ 35,60

8.15.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 15, eerste lid, onder b, van de Leegstandwet inzake het aangaan van een tijdelijke huurovereenkomst

€ 129,--

8.15.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging van de onder 8.15.2 genoemde vergunning

€ 64,70

9

VERKEER EN VERVOER

9.1

Wegenverkeersreglement

9.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 87, eerste lid, van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (Stb. 459)

€ 40,50

9.1.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb. 1994,450)

€ 34,95

9.3

Rijbewijzen

9.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 40,--

9.3.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Rijbewijzen- en Bromfietscertificatenregister

€ 9,65

9.3.3

het opmaken van een verklaring in verband met vermissing van een rijbewijs

€ 16,15

9.3.4

het tarief als genoemd in 9.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag conform de Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen van het RDW

9.4

Parkeerschijven

9.4.1

het afgeven van een parkeerschijf

€ 1,10

9.5

Invalidenparkeerkaart

9.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging of verlenging van een invalidenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 27,25

9.6

Parkeervergunning

9.6.1

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een parkeervergunning, zowel bewoners als zakelijke vergunning, als bedoeld in de Parkeerverordening 1999

€ 31,75

9.6.2

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een tijdelijke parkeervergunning als bedoeld in de Parkeerverordening 1999

€ 31,75

9.6.3

het in behandeling nemen van een aanvraag ter wijziging van een parkeervergunning, zowel bewoners als zakelijke vergunning, als bedoeld in de Parkeerverordening 1999

€ 10,20

9.6.4

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vel van 12 bezoekerskaarten als bedoeld in de Parkeerverordening 1999

€ 18,30

9.7

gereserveerd

10

ARCHIEF

10.1

Nasporing archief

10.1.1

het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in de in het gemeente-archief berustende stukken, ongeacht het resultaat, voor het eerste uur en daarna per kwartier

€ 15,20

10.2

Afschriften

10.2.1

een afschrift van een in het gemeente-archief berustend stuk, voor elke eerste reproductie van een bladzijde

en voor elke volgende reproductie van diezelfde bladzijde

€ 4,20

€ 0,30

10.3

Uittreksels

10.3.1

een uittreksel van een in het gemeente-archief berustend stuk, per bladzijde

€ 2,10

10.4

Fotokopieën

10.4.1

fotokopieën van stukken uit een gemeente-archief, voor elke 625 cm² of gedeelte daarvan (oppervlakte formaat A4)

€ 0,45

11

OVERIGEN

11.1

Kiezersregister

11.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag omtrent de registratie als kiezer

€ 8,85

11.2

Seksinrichtingen

11.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het vestigen en exploiteren van een seksinrichting

€ 425,--

11.2.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning

€ 94,05

11.3

Kansspelvergunning

11.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen

€ 16,50

11.3.2

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning, als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

1.voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

2.voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 56,50

€ 56,50

€ 34,--

11.4

Verklaring Wkpb

11.4.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van een afschrift uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 10,70

11.5

Winkeltijdenwet

11.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing en/of vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 70,10

11.6

Drank- en Horecawet

11.6.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)

€ 426,--

11.6.2

in afwijking van het in 11.6 bepaalde bedraagt het tarief wanneer door de aanvrager met recht een beroep wordt gedaan op artikel 27.

tweede of derde lid, of op artikel 75 eerste of tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 49,60

11.6.3.

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Wijk bij Duurstede

€ 70,25

11.6.4

het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een bestaande Drank- en Horecavergunning

€ 285,--

11.6.5

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 71,25

11.7

Terrasvergunning

11.7.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning

€ 426,--

11.8

Lichtreclame-installatie

11.8.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen of aanbrengen van een lichtreclame-installatie

€ 82,50

11.9

Gebruik telefax

11.9.1

voor het gebruikmaken van de telefax:

1.per keer een bedrag van

2.vermeerderd met een bedrag voor elke minuut of gedeelte daarvan

€ 1,85

€ 0,30

11.9.2

voor ontvangst van een faxbericht, per blad (formaat A4)

€ 0,45

11.10

Wet bescherming persoonsgegevens

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

met een maximum per bericht van

meer dan 100 pagina’s

2.bij verstrekking anders dan op papier

3.dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

indien voor hetzelfde bericht op grond van de hiervoor genoemde onderdelen meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 0,25

€ 4,65

€ 23,20

€ 4,65

€ 23,20

€ 4,65

11.11

Verkrijging van de Nederlandse nationaliteit

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot verkrijging van de Nederlandse nationaliteit via optie of naturalisatie als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap, gelden de tarieven zoals deze zijn opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002

Behorende bij raadsbesluit 476

van 13 december 2011

De griffier,