Regeling vervallen per 04-06-2019

Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2013

Geldend van 12-11-2013 t/m 03-06-2019

Intitulé

Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2013

Begripsbepalingen

Artikel 1

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO

  • b.

    structureel thuiswerken: het structureel en volgens vast rooster verrichten van werkzaamheden op het thuisadres gedurende een periode langer dan een maand.

  • c.

    incidenteel thuiswerken: het op incidentele basis verrichten van de werkzaamheden op het thuisadres van de medewerker.

    Overeenkomst thuiswerken

Artikel 2

  • 1.

    De leidinggevende en de medewerker maken met elkaar afspraken over de wijze waarop de medewerker gaat thuiswerken. Deze afspraken worden schriftelijk, middels de “overeenkomst thuiswerken” vastgelegd en ondertekend.

  • 2.

    De medewerker verklaart schriftelijk, dat hij beschikt over een werkruimte die aan de ARBO-eisen voldoet. Iedere na die verklaring aangebrachte wijziging van de werkplek brengt hij schriftelijk ter kennis van zijn leidinggevende.

  • 3.

    De werkgever verschaft via het Intranet voorlichting over de inrichting van de thuiswerkplek. In de overeenkomst thuiswerken wordt de medewerker geattendeerd op de meest recente informatie op het Intranet.

  • 4.

    De medewerker kan geen aanspraak maken op vergoeding van kosten, die hij maakt of heeft gemaakt om de werkplek aan de ARBO-normen te laten voldoen.

  • 5.

    De leidinggevende zal het verzoek niet honoreren indien het organisatie- of dienstbelang zich ertegen verzet.

Vergoeding reiskosten woon-werkverkeer, overwerk en onregelmatigheid

Artikel 3

  • 1. Voor de medewerker die een tegemoetkoming ontvangt voor reiskosten woon-werkverkeer, wordt het aantal reisdagen volgens rooster met ingang van de 1e kalendermaand na aanvang thuiswerken aangepast met een minimum van 1 kalendermaand.

  • 2. De medewerker heeft geen recht op overwerkvergoeding en op een toelage onregelmatige dienst over thuiswerk/-uren.

  • 3. De medewerker is telefonisch en per e-mail bereikbaar tijdens de uren dat hij thuis werkt.

  • 4. De overige bepalingen van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Wijk bij Duurstede en de rechtspositionele regelingen blijven ook op thuiswerken van toepassing.

Artikel 4

Werkzaamheden die locatiegebonden zijn of werkzaamheden die de fysieke aanwezigheid van de medewerker op de werkplek vereisen, kunnen niet thuis worden verricht. Bij verschil van inzicht tussen medewerker en leidinggevende beslist de leidinggevende.

Uitvoeringsregels

Artikel 5

De werkgever stelt geen apparatuur, vergoeding en/of meubilair beschikbaar; de medewerker dient zelf te beschikken over een p.c., meubilair en alles wat nodig is om aan de ARBO vereisten te blijven voldoen.

Artikel 6

  • 1. De medewerker verleent medewerking aan een bezoek door of namens de werkgever aan de privéwoning, indien dit noodzakelijk is om de arbeidsomstandigheden te controleren, en voor controle of de door de werkgever gestelde voorschriften worden nageleefd.

  • 2. De medewerker is verplicht ervoor zorg te dragen dat de thuiswerkplek blijft voldoen aan de normen die worden gesteld in de Arbeidsomstandighedenwet.

    Geheimhouding

Artikel 7

  • 1. De werknemer die thuis werkzaamheden verricht voor de gemeente heeft dezelfde verantwoordelijkheden op het gebied van naleving van het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente Wijk bij Duurstede als op de formele werkplek. Hij is verplicht tot geheimhouding van alle gegevens en aangelegenheden betreffende de werkgever, haar personeelsleden en relaties die hem tijdens de uitoefening van de functie ter kennis komen en zal passende maatregelen nemen om die geheimhouding ook bij het thuiswerken te waarborgen.

  • 2. Indien de Gemeente Wijk bij Duurstede als gevolg van het niet in acht nemen van de in eerste lid genoemde verantwoordelijkheden door de medewerker schade lijdt, is de medewerker hiervoor aansprakelijk.

    Beëindiging thuiswerken

Artikel 8

  • 1. Beëindiging van het thuiswerken vindt plaats

    • a.

      na afloop van de afgesproken periode;

    • b.

      op gemotiveerd verzoek van de medewerker;

    • c.

      indien een situatie ontstaan is, waarin het organisatie- of dienstbelang zich verzet tegen voortzetting van het thuiswerken;

    • d.

      indien de werkplek niet meer aan de ARBO-normen voldoet;

    • e.

      indien de werknemer zich niet houdt aan de overeen gekomen afspraken en voorwaarden, dan wel de door de leidinggevende gegeven aanwijzingen;

    • f.

      bij beëindiging van het dienstverband van de medewerker;

  • 2. Bij het beëindigen van het thuiswerken draagt de medewerker alle (digitale) dossiers c.q. documenten, die hij gebruikt heeft dan wel geproduceerd heeft voor of tijdens thuiswerken, in goede staat over aan de leidinggevende.

    Incidenteel thuiswerken

Artikel 9

De medewerker die verzoekt om incidenteel te mogen thuiswerken stemt het verzoek daartoe af met het afdelingshoofd c.q. de coördinator en verklaart te zullen handelen overeenkomstig de verplichtingen die ingevolge deze regeling gelden ten aanzien van structureel thuiswerken.

Het afdelingshoofd c.q. de coördinator registreert het verzoek.

Hardheidsclausule en inwerkingtreding

Artikel 10

In die gevallen waarin deze regeling niet, niet voldoende of niet naar redelijkheid voorziet, beslist de directie.

Artikel 11

Deze regeling treedt in werking met ingang van 12 november 2013.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 12 november 2013.

De secretaris, De burgemeester,

Janneke Louisa-Muller Tjapko Poppens

Toelichting bij de Thuiswerkregeling 2013.

In de CAO 2009 – 2012 is geconstateerd dat er een toenemende behoefte is aan meer flexibele werkvormen zoals thuiswerken. Partijen zijn overeen gekomen dat elke gemeente een thuiswerkregeling opstelt.

Thuiswerken stelt eisen aan de ict-omgeving. Eisen waaraan in Wijk bij Duurstede naar verwachting eerst 2e helft van 2013 volledig kan worden voldaan.

Thuiswerken bij Gemeente Wijk bij Duurstede vindt – op verzoek van de medewerker - alleen plaats in de eigen woning en is daarmee een bijzondere vorm van het nieuwe werken. Iedere afdeling is vrij in en verantwoordelijk voor de organisatorische invulling van thuiswerken. Voor de afspraken tussen de leidinggevende en de medewerker, die wenst gebruik te maken van thuiswerken, is het van belang om het organisatie en afdelingbelang in overweging te nemen. Soberheid en doelmatigheid staan voorop bij de thuiswerkregeling.

De algemene spelregels zijn de volgende:

1.Geen recht.

Thuiswerken wordt alleen op verzoek van de medewerker toegestaan, maar kan rechtens niet worden afgedwongen. De leidinggevende toetst de inpasbaarheid van thuiswerken aan de concrete situatie binnen de afdeling c.q. het cluster.

2.Afspraken.

Gebruikmaking van de overeenkomst Thuiswerken 2013 is dwingend voorgeschreven zodra langer dan een maand volgens rooster thuis wordt gewerkt. In beginsel zijn de partijen vrij hoe afspraken in te vullen. De achterliggende gedachte is dat controleerbaar moet zijn neergelegd met welke doelen en onder welke voorwaarden tot thuiswerken is gekomen.

3.Management.

Thuiswerken vraagt van het management een andere manier van leidinggeven. De regeling gaat uit van werken vanuit vertrouwen en ruimte voor eigen verantwoordelijkheid. Hierbij worden zo min mogelijk beleid en regels vastgelegd.

De sturing zal resultaatgericht moeten zijn. Dat laat overigens onverlet dat van de thuiswerkende medewerker discipline en productiviteit mag worden verwacht, en dat hij op (het nakomen van) afspraken mag worden aangesproken.

4.Techniek.

Gezien de huidige stand van techniek en de beperkte ICT mogelijkheden zullen afspraken moeten worden gemaakt hoe met thuiswerken om te gaan. Gedacht moet worden aan afspraken inzake (momenten van) beschikbaarheid, duur, gebruik van dossiers, email, etc. De hierboven genoemde afspraken zullen de afdeling de gelegenheid geven thuiswerken naar eigen inzicht te stroomlijnen.

5.Arbo.

Uit het ARBO-besluit blijkt dat het college verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de thuiswerk plek. Dat betekent dat die plek door het college dient te worden gecontroleerd op de voorwaarden die de ARBO-wet daaraan stelt. De controle van de werkplek dient in de afspraken met de thuiswerker te worden opgenomen. Immers, betreding van de woning is een inbreuk op de privacy, waarvoor de medewerker toestemming moet geven. De medewerker geeft in beginsel zelf aan de hand van een verklaring aan thuis over een adequate werkplek te beschikken; dat wil zeggen over een werkplek te beschikken die reeds aan de ARBO-vereisten voldoet. Deze verklaring ontslaat de gemeente weliswaar niet van haar plicht dit te controleren, maar maakt het mogelijk om met thuiswerken aan te vangen. Later dient echter wel controle op de werkplek plaats te vinden. Wijzigingen in de werkplek, waardoor niet meer aan alle ARBO-normen wordt voldaan leiden ertoe dat de toestemming om te thuiswerken zal worden ingetrokken, tenzij de medewerker maatregelen treft die zijn gericht op het herstellen van de werkplek zodat wordt voldaan aan de wettelijke vereisten. Daarover zal de medewerker zijn leidinggevende moeten informeren. De gemeente neemt de kosten van herstel niet voor haar rekening. De verklaring van de thuiswerker dat hij over een geschikte werkplek beschikt, maakt het mogelijk voorbij te gaan aan de verplichting van het college om een doelmatige zitgelegenheid en een doelmatig werkblad of een doelmatige werktafel ter beschikking te stellen (artikel 5.15 ARBO-besluit). Het tweede lid van dit artikel ontslaat het college namelijk van die verplichting, indien de thuiswerker reeds uit eigen hoofde over de bedoelde voorzieningen beschikt.

6.Overig.

De leidinggevende zal altijd de gelegenheid hebben om toestemming om te thuiswerken te weigeren, indien hij van oordeel is dat de bezetting op de afdeling c.q. binnen het cluster te gering is om de dagelijkse voortgang van werkzaamheden te waarborgen. Hetgeen verder niet in de regeling is opgenomen is vatbaar voor overleg tussen bestuurder en ondernemingsraad. Op basis van de uitkomsten van dat overleg kunnen vervolgens afspraken worden gemaakt tussen leidinggevende en medewerker.

Overeenkomst thuiswerken

Naam medewerker______________________________________

Naam leidinggevende____________________________________

Afdeling______________________________________________

Aanvang thuiswerken:________Einde thuiswerken:________

Dagen thuiswerken per week:

ma

di

wo

do

vr

Uren per dag:

Ondergetekende verklaart dat zij/hij:

  • 1.

    thuis beschikt over een werkplek welke aan ARBO-eisen voldoet gedurende de gehele thuiswerkperiode

  • 2.

    zich verplicht om wijzigingen aan de thuiswerkplek bij de leidinggevende schriftelijk te melden

  • 3.

    geen aanspraak maakt op vergoeding van kosten, die zij/hij maakt om de thuiswerkplek blijvend aan de ARBO-normen te laten voldoen bij wijziging van de wetgeving

  • 4.

    medewerking verleent aan een bezoek door of namens de werkgever aan de privéwoning, indien dit noodzakelijk is om de arbeidsomstandigheden te controleren, en voor controle of de door de werkgever gestelde voorschriften worden nageleefd

  • 5.

    akkoord gaat met de eventuele aanpassing van de vergoeding reiskosten woon-werkverkeer met ingang van de 1e kalendermaand na aanvang thuiswerken

  • 6.

    er van op de hoogte is dat er geen recht is op overwerkvergoeding en/of op een toelage onregelmatige dienst over thuiswerk/-uren

  • 7.

    telefonisch en per e-mail bereikbaar is tijdens de uren dat zij/hij thuis werkt

  • 8.

    dezelfde verantwoordelijkheden heeft op het gebied van naleving van het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente Wijk bij Duurstede als op de formele werkplek

  • 9.

    heeft kennis genomen van de “Thuiswerkregeling Gemeente Wijk bij Duurstede 2013”en de toelichting daarop

Overige Afspraken

Datum: _______________________________

Handtekening medewerker: ________________________________

Voor akkoord leidinggevende:

Datum: __________________________________ Handtekening: ________________________________________

Na ondertekening van deze overeenkomst stuurt de leidinggevende een kopie naar de afdeling Bedrijfsvoering/Personeel & Organisatie.