Regeling vervallen per 01-04-2009

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003

Geldend van 21-05-2003 t/m 31-03-2009

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

gelezen het voorstel van de Werkgroep ontvlechting raad en college d.d. 11 maart 2003, nr 26:

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet:

besluit:

  • 1

    in te trekken de Regeling tot het verlenen van een tegemoetkoming in de kosten van werkzaamheden van raadsfracties, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 26 april 1994, nr 49:

  • 2

    vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003;

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1

l Een raadslid, dan wel een commissielid, geen raadslid zijnde, kan zich voor liet verkrijgen van feitelijke informatie van geringe omvang over een concrete aangelegenheid rechtstreeks wenden tot de behandelend ambtenaar.

Een raadslid dan wel een commissielid geen raadslid zijnde, kan zich tot de behandelend ambtenaar wenden met een verzoek om inzage of een afschrift van documenten die openbaar zijn.

2 Deze ambtenaar verstrekt de gevraagde informatie of de gevraagde inzage of afschrift zo mogelijk direct. maar ten minste binnen een week:

indien dit beslist niet haalbaar is wordt dat met redenen omkleed aan de verzoeker meegedeeld en wordt tevens een andere termijn gesteld.

Artikel 2

  • 1

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2

    Voor een dergelijk verzoek wordt gebruik gemaakt van het model, dat als bijlage bij deze verordening is gevoegd.

3 De bijstand, bedoeld in het eerste lid wordt verleend door de griffier.

Indien de griffier hierin niet zelf kan voorzien, verzoekt hij de gemeentesecretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand binnen een redelijke termijn verlenen.

4 Indien een ambtenaar twijfelt of aan een dergelijk verzoek kan worden voldaan, stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

Artikel 3

1 Een ambtenaar verleent op verzoek van de gemeentesecretaris ambtelijke bijstand tenzij:

a het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bij-

stand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad.

b dit het belang van de gemeente kan schaden;

c het raadslid reeds volledig gebruik heeft gemaakt van het

hem op grond van artikel 6 beschikbaar gestelde aantal

uren ambtelijke bijstand.

2 De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

3 Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de gemeentesecretaris dit gemotiveerd mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4

Wanneer een verzoek om bijstand als bedoeld in artikel 3 is geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist binnen veertien dagen nadat de kwestie aan hem is voorgelegd. of de weigering ongedaan is gemaakt dan wel in stand blijft.

Artikel 5

  • 1 Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij hiervan mededeling aan de griffier die vervolgens de gemeentesecretaris informeert.

  • 2 Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing, leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist binnen veertien dagen over de zaak.

Artikel 6

  • 1

    Elk raadslid heeft per kalenderjaar recht op maximaal 30 uur bijstand als bedoeld in artikel 2.

  • 2

    De gemeentesecretaris houdt een register van de verleende

ambtelijke bijstand bij. waarin per verzoek om bijstand aan de ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

a welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

b de datum van het verzoek;

c over welk onderwerp om bijstand is verzocht:

d welke ambtena(a)r(en) de bijstand heeft (hebben) verleend:

e hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

f aan welk product de ingezette tijd moet worden toegeschreven:

g hoeveel urer/keren per raadslid nog beschikbaar zijn. Het register bestaat uit een openbaar en een niet-openbaar gedeelte.

3 Het register als bedoeld in lid 2 is te allen tijde toegankelijk voor de gemeentesecretaris en de griffier. Desgevraagd is

het openbare gedeelte van het register toegankelijk voor raadsleden. collegeleden, commissieleden. geen raadslid zijnde, en fractie-assistenten.

4 Indien een fractie daarmee instemt, is het een raadslid toegestaan zijn recht op ambtelijke bijstand (gedeeltelijk) over

te dragen aan een raadslid van zijn eigen of een andere fractie, wanneer daarom is verzocht.

5 Het raadslid dat niet gebruikmaking van het onder lid 4 gestelde een verzoek indient. geeft daarin tevens door welk raadslid het recht op ambtelijke bijstand aan hem heeft overgedragen en om welk aantal uren het gaat.

Artikel 7

  • 1 De gemeentesecretaris stelt het lid van het college, onder wiens verantwoordelijkheid liet onderwerp valt waaromtrent ambtelijke bijstand is gevraagd, op de hoogte van het verlenen van de gevraagde bijstand, door liet verstrekken van een fotokopie van het verzoek, tenzij artikel 8 van toepassing is.

  • 2 Wanneer liet college of een lid daarvan nadere informatie wenst over een verzoek om ambtelijke bijstand wenden zij zich rechtstreeks tot liet raadslid dat liet verzoek heeft ingediend.

  • 3 Wanneer liet college of een lid daarvan nader geïnformeerd wil worden over de totstandkoming van een gegeven advies. wenden zij zich tot de gemeentesecretaris. die bepaalt of de nadere informatie wordt verstrekt.

Artikel 8

1 Een raadslid kan gemotiveerd aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand en/of de inhoud van liet gegeven advies geheim moet worden Gehouden.

2 Een dergelijk verzoek wordt wel in liet register. bedoeld in artikel 6. lid 2. ingeschreven.

3 Op zo'n verzoek en/of liet advies wordt het woord "geheim" aangetekend.

4 Het betrokken raadslid Geeft aan de griffier aan wanneer de geheimhouding weer kan worden opgeheven. De griffier stelt daarvan de gemeentesecretaris op de hoogte, die van de opheffing in het register aantekening houdt. Indien van het onder lid 4 gestelde nog geen gebruik is gemaakt, wordt de geheimhouding geacht te zijn opgeheven na verloop van een termijn van zes maanden.

Artikel 9

1 De voorzitter of een lid van de raadscommissie Ruimte en Samenleving dan wel de commissie Algemene Zaken kan bij de griffier een verzoek indienen om ambtelijke bijstand bij het voorbereiden van een onderwerp dat de voorzitter of een lid van de commissie in een commissievergadering aanhangig wil maken.

2 De artikelen 3 tot en met 8 zijn van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat in artikel 4 voor "betrokken raadslid" moet worden gelezen "betrokken commissielid". voor "raadslid" in de artikelen 5 en 6 moet worden gelezen

commissielid'' en in artikel 8 de woorden "raadslid" en "betrokken raadslid" moeten worden gelezen als "commissielid" en "betrokken commissielid".

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 10

De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het Reglement van orde en andere werkzaamheden van de raad, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 600 voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 80 per raadszetel, met dien verstande dat wanneer de fractie uit een persoon bestaat de bijdrage € 120 bedraagt.

3 Per 1 januari van elk jaar wordt de hoogte van de bijdragen herzien aan de hand van de consumentenprijsindex, geldend voor de maand september van liet voorafgaande jaar.

Artikel 11

1 Fracties benutten de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

2 De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

a uitgaven die in strijd zijn niet wettelijke bepalingen en overige regelingen. _

b betalingen aan politieke partijen. met politieke partijen

verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespeficeerde. reële declaratie:

c giften;

d uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen

e opleidingen voor raads- en commissieleden.

Artikel 12

1 De bijdrage voor fractieondersteuning wordt opgesplitst in twee gelijke termijnen op basis van het aantal tot de raadsfractie behorende leden op 1 januari en 1 juli van het jaar waarop de bijdrage betrekking heeft; tijdelijke vacatures worden meegeteld.

2 In het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden wordt een afwijkende bijdragebepaling en betalingswijze gehanteerd. waarbij de betaling over het eerste halfjaar in de maand na de verkiezing zal plaatsvinden.

3 De bijdrage wordt, indien lid 2 van toepassing is, afgestemd op het aantal leden van de fractie vóór en na de verkiezing.

4 Bij splitsing in een fractie wordt de bijdrage opnieuw vastgesteld en wordt zo nodig een al verstrekte bijdrage verrekend.

Artikel 13

1 Elke fractie legt. binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de gemeenteraad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning, onder overlegging van een verslag.

2 Het is een fractie toegestaan het in enig jaar niet gebruikte deel van een bijdrage te reserveren tot een maximum van 30% ó van de bijdrage van het voorgaande kalenderjaar.

3 De totale reservering vlag ten hoogste tweemaal het bedrag zijn waarop de fractie conform het in het artikel 11 , eerste lid genoemde bijdrage, recht kan doen gelden.

4 In het in liet eerste lid genoemd verslag wordt de reservering vernield en wordt aangegeven waaraan het gereserveerde bedrag wordt of zal worden besteed.

4 Indien ten gevolge van een splitsing binnen een fractie de samenstelling van een fractie verandert, heeft die verandering geen gevolgen voor de reservering die in (een) voorgaand(e) jaar/jaren door de fractie in z'n oude samenstelling is opgebouwd en blijft die reservering toekomen aan langstbestaande fractie.

Artikel 14

Bij interpretatiegeschillen over het in deze verordening bepaalde wordt het geschil aan de burgemeester voorgelegd en is diens beslissing, gehoord de betrokken partijen, bindend.

Artikel 15

1 Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

2 Op deze verordening is op grond van het daartoe strekkende besluit van het college van burgemeester en wethouders de Tijdelijke referendumwet van toepassing.

3 Deze verordening treedt in werking zes weken na publicatie daarvan in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huis-blad en op de website www.wijkbijduurstede.nl, tenzij een verzoek tot het houden van een raadgevend correctief refere ndum is ingediend.

Aldus vastgesteld in de op van 25 maart 2003. De raad voornoemd.