Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening

Geldend van 01-07-2008 t/m heden

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening

Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’,

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’ d.d. 17 april 2008,

gelet op

  • -

    artikel 2 derde lid van de Wet sociale werkvoorziening waarin gemeenteraden worden verplicht een verordening vast te stellen met betrekking tot cliëntenparticipatie;

  • -

    artikel 4 van de ‘Regeling Sociale Werkvoorziening Zeist en Omstreken’ waarin de betreffende gemeentebesturen alle bevoegdheden en verplichtingen met betrekking tot de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening overdragen aan het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’,

besluit de volgende verordening vast te stellen:

Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening;

  • b.

    Cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop de gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Zeist en omstreken (GR SWZ) Wsw-gerechtigden betrekt in de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het Wsw-beleid;

  • a.

    Wsw-gerechtigden: ingezetenen van de gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijk vertegenwoordigers, te weten: • Wsw-gerechtigden op de wachtlijst; • Wsw-gerechtigden als werknemer van een sociaal werkvoorziening bedrijf; • Wsw-gerechtigden als werknemer bij een reguliere werkgever; • en/of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.

  • c.

    Cliëntenraad Wsw: de cliëntenraad van Wsw-gerechtigden die door het dagelijks bestuur als zodanig is erkend en in de bij de GR SWZ aangesloten gemeenten actief is, hierna te noemen Wsw-raad;

  • d.

    GR SWZ: het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’ ingesteld op grond van de gemeenschappelijke ‘Regeling Sociale Werkvoorziening Zeist en Omstreken’;

  • e.

    Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de GR SWZ.

Artikel 2. Doelstellingen

Het beleid cliëntenparticipatie Wsw heeft de volgende doelstellingen:

1.Bewerkstelligen dat belanghebbenden bij het beleid inzake de uitvoering van de Wsw vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het voor hen gevoerde beleid. 2. Bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wsw-beleid van de GR SWZ, gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan burgers met een functiebeperking of chronische aandoening om voor hen volwaardig burgerschap te bevorderen.

Artikel 3. Advisering

  • 1.

    In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw-beleid vraagt het dagelijks bestuur de Wsw-raad tijdig om advies.

  • 2.

    De Wsw-raad is ook gerechtigd uit eigener beweging advies uit te brengen aan het dagelijks bestuur.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur vraagt de Wsw-raad in ieder geval advies over het beleidsterrein Wsw.

  • 4.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 5.

    De aan de Wsw-raad gevraagde adviezen worden op een zodanig tijdstip uitgebracht, dat deze bij de te nemen besluiten kunnen worden betrokken.

  • 6.

    Het advies van de Wsw-raad wordt door het dagelijks bestuur schriftelijk meegedeeld aan het algemeen bestuur.

  • 7.

    In het geval het dagelijks bestuur in een voorstel aan het algemeen bestuur afwijkt van het advies van de Wsw-raad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies van de Wsw-raad is afgeweken.

  • 8.

    Het dagelijks bestuur voorziet de Wsw-raad van de informatie die nodig is voor de Wsw-raad om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd.

Artikel 4. Overleg tussen Wsw-raad en dagelijks bestuur

  • 1.

    Tussen het dagelijks bestuur en de Wsw-raad vindt minimaal twee maal per jaar een structureel overleg plaats.

  • 2.

    Van overleg en afspraken met de Wsw-raad doet het dagelijks bestuur binnen redelijke termijn schriftelijke rapportage aan de Wsw-raad. Daarbij wordt in ieder geval aangegeven wat er met de door de Wsw-raad gegeven adviezen is gedaan.

Artikel 5. Samenstelling Wsw-raad

  • 1.

    De Wsw-raad bestaat uit personen als bedoeld in artikel 1 Wsw.

  • 2.

    De Wsw-raad telt maximaal 15 leden, waarbij gestreefd wordt naar een samenstelling die een evenwichtige afspiegeling vormt van de Wsw-gerechtigden.

  • 3.

    De leden worden door het dagelijks bestuur benoemd op voordracht van de Wswraad.

  • 4.

    Leden van de Wsw-raad worden benoemd voor een periode van vier jaar. Herbenoeming is mogelijk, met dien verstande dat een aaneengesloten zittingsduur voor ieder individueel lid niet langer zal zijn dan acht jaar. Daarna is herbenoeming slechts mogelijk, nadat een jaar is verstreken.

  • 5.

    Indien een lid van de Wsw-raad om welke reden dan ook zijn Wsw-indicatie verliest, verliest hij daarmee ook van rechtswege zijn lidmaatschap van de Wsw-raad.

  • 6.

    Een lid van de Wsw-raad kan door het dagelijks bestuur worden ontslagen op verzoek van het betreffende lid of na een gemotiveerd verzoek van de Wsw-raad. Indien de Wsw-raad verzoekt om ontslag van een lid, wordt het betreffende lid gehoord, voordat het dagelijks bestuur een beslissing neemt. 7. De leden kiezen uit hun midden een bestuur en benoemen een voorzitter.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1.

    De Wsw-raad vergadert zo dikwijls als voorzitter en secretaris het nodig achten, maar ten minste twee keer per jaar en voorts indien ten minste vijf leden van de raad de wens hiertoe schriftelijk kenbaar hebben gemaakt bij de secretaris. In het laatste geval vindt een vergadering plaats binnen drie weken na de datum waarop het verzoek de secretaris heeft bereikt.

  • 2.

    Besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen in een vergadering waar meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is. Bij staking van stemmen wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Stemming over zaken geschiedt mondeling tenzij een meerderheid van de aanwezige leden om schriftelijke stemming heeft verzocht. Stemming over personen geschiedt altijd met gesloten briefjes.

  • 3.

    Leden van de Wsw-raad kunnen onderwerpen voor de agenda van een vergadering aandragen bij de secretaris van de raad.

Artikel 7. Faciliteiten

  • 1.

    Het dagelijks bestuur stelt aan de Wsw-raad zodanige middelen ter beschikking dat de cliëntenraad redelijkerwijs in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de Wsw-gerechtigden die woonachtig zijn in de bij GR SWZ aangesloten gemeenten.

  • 2.

    De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.

  • 3.

    De gemaakte kosten worden door de Wsw-raad aan het dagelijks bestuur verantwoord vóór 1 februari van het jaar volgend op het jaar waarop de verantwoording betrekking heeft.

Artikel 8. Evaluatie

De cliëntenparticipatie wordt jaarlijks geëvalueerd, voor het eerst in mei 2009, waarna de verordening eventueel wordt aangepast of gewijzigd.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    In situaties waarin deze verordening niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur na de Wsw-raad gehoord te hebben.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2008.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van de GR SWZ op 24 april 2008

Toelichting Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening

Algemeen

De Wsw-geïndiceerde (Wsw’er) staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de wetgever cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw’ers betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw. Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling is het vaststellen van de verordening een taak van het algemeen bestuur van SWZ.

Artikelsgewijs

De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna niet nader toegelicht.

Artikel 1

Dit artikel omschrijft de begrippen die voor de verordening van belang zijn. Uit de definitie van het begrip Wsw-raad volgt dat dit een door het dagelijks bestuur ingesteld inspraakorgaan is dat functioneert binnen het beleidsterrein van de Wsw. Het inspraakorgaan heeft als doel om de belangen te behartigen van de in de GR-gemeenten woonachtige Wsw-gerechtigden.

Artikel 3

Het derde lid geeft het beleidsterrein aan waarbij de Wsw-raad wordt betrokken. Gekozen is voor een ruime formulering. De aspecten van het beleid (op de genoemde terreinen) waarbij de Wsw-raad wordt betrokken zijn:

  • a.

    de voorbereiding van het beleid; b. de uitvoering van het beleid; c. de evaluatie van het beleid. Artikel 4 tot en met 7 geven aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven. Het eerste en vierde lid van artikel 4 betreffen de verplichting tot het tijdig om advies vragen. De omschrijving houdt in dat:

  • a.

    bij nieuw beleid de Wsw-raad in ieder geval betrokken wordt bij het opstellen van de hoofdlijnen van dit beleid; b. bij evaluatie van beleid de Wsw-raad in ieder geval betrokken wordt bij het opstellen van vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie. Het achtste lid van artikel 4 draagt het dagelijks bestuur op om de Wsw-raad te voorzien van de informatie die voor de uitoefening van hun taak nodig is. Het dagelijks bestuur bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien de Wsw-raad het dagelijks bestuur verzoekt om de informatie elektronisch (op USB-stick, op CD of via e-mail) aan te leveren, dan zal hij, indien redelijkerwijs mogelijk, aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.

Artikel 4

Het tweede lid spreekt over een ‘redelijke termijn’ waarbinnen het dagelijks bestuur schriftelijk reageert naar aanleiding van overleg met en adviezen van de Wsw-raad. Hiermee wordt een termijn bedoeld van maximaal acht weken. Hiervan mag alleen in overleg met de Wsw-raad worden afgeweken. Het opstellen van stukken voor het algemeen bestuur gebeurt in een strak tijdschema. Om de Wsw-raad tijdig advies te kunnen laten geven is een adviestermijn opgenomen.

Artikel 7

Het dagelijks bestuur stelt de Wsw-raad middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening. Daartoe dient de Wswraad jaarlijks een begroting in. In deze begroting kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:

a.onkostenvergoeding van de vrijwilligers; b. vergoeding speciale voorzieningen in verband met handicap (ringleiding, speciale leesvormen, doventolk); c. vergoeding voor deskundigheidsbevordering; d. aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften; e. middelen voor inschakelen van eigen (professionele) ondersteuning, inhoudelijk en organisatorisch; f. faciliteiten voor kantoorkosten, correspondentie, telefoon, computergebruik, internetaansluiting; g. faciliteiten voor overleg met en activering van de achterban; h. faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en public relations; i. faciliteiten voor overleg en afstemming met andere groepen, zoals de Wmo– adviesraad en Cliëntenraad Wwb; j. reiskosten. Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Wsw-raad aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding.