Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent de BRP (Reglement gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Wijk bij Duurstede 2014)

Geldend van 21-12-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent de BRP (Reglement gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Wijk bij Duurstede 2014)

Gemeente Wijk bij Duurstede

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede;

gelet op de Wet basisregistratie personen, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Wijk bij Duurstede;

b e s l u i t e n:

vast te stellen het navolgende: Reglement gemeentelijke basisregistratie personen van de

gemeente Wijk bij Duurstede 2014.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder (in alfabetische volgorde):

  • a.

    aangehaakte gegevens: de in de gemeentelijke basisregistratie personen opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst;

  • b.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid onder a, van de wet BRP, over één ingeschrevene;

  • d.

    authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 1.6 van de Wet BRP en benoemd in artikel 2 Besluit BRP en vermeld in bijlage 1 Besluit BRP;

  • e.

    autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de gemeentelijke bevolkingsgegevens.

  • f.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen;

  • g.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan de door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen welke door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

  • h.

    de Wet BRP: de Wet basisregistratie personen;

  • i.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    BRP: de basisregistratie personen;

  • k.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet BRP in de basisregistratie personen van de gemeente is opgenomen;

  • l.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, van de wet BRP, over één ingeschrevene;

  • m.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • n.

    verordening BRP: de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Wijk bij Duurstede;

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de BRP-gegevens

  • 1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot, dan wel de verstrekking van beschikbare gegevens in de BRP voor de vervulling van hun taak.

  • 2. De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is het hoofd van de afdeling Dienstverlening.

  • 2. De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de basisregistratie personen

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 3.8 van de Wet BRP, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 1 vermelde afdeling, de in de tabel aangegeven gegevens verstrekt, ten behoeve van het actualiseren van de door hen beheerde administraties.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de basisregistratie personen

Rechtstreekse toegang tot de BRP hebben:

  • 1.

    de beheerder;

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Dienstverlening;

  • 3.

    met inachtneming van artikel 3.5 Wet BRP wordt aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven gegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken. Deze rechtstreekse toegang kan ook worden verleend via de Civision Makelaar Gegevens (CMG).

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen en de gegevens die worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 3.5 Wet BRP worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.

In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:

  • -

    het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

  • -

    de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en

    privacyreglementen;

  • -

    een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van artikel 3.9, vierde lid Wet BRP kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 3.3 en 3.6 Wet BRP, aan in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 3.9 lid 4 van de Wet BRP, op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. De verstrekking vindt niet eerder plaats dan nadat de identiteit van de verzoeker eenduidig is vastgesteld, evenals het grondslag van het verzoek.

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonische verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De basisregistratie personen heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de afdeling Dienstverlening, ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

  • 1.

    Van ingeschrevenen kunnen in de basisregistratie personen de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 2.

    De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te

krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de basisregistratie personen worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren afdeling Dienstverlening, in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet bescherming persoonsgegevens, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de basisregistratie personen als zodanig zijn opgenomen en stelt deze maatregelen vast.

Artikel 17 Terugmelding

  • 1. De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de basisregistratie personen zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de basisregistratie personen opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 Wet BRP en de artikelen 27 en 28 Besluit BRP.

Artikel 18 Geheimhouding

Gegevens van personen die in de basisregistratie personen met de indicatie “geheim” zijn opgenomen, mogen slechts met de toevoeging “geheim” worden gebruikt.

Artikel 19 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Reglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie Wijk bij Duurstede, vastgesteld op 7 december 2010, wordt gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Wet BRP ingetrokken;

  • 2.

    Dit reglement treedt, gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Wet BRP, in werking.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement gemeentelijke basisregistratie Wijk bij Duurstede 2014.

  • 4.

    De beheerder is bevoegd om wijzigingen in de bijlagen van dit reglement aan te brengen.

  • 5.

    Dit reglement ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de basisregistratie personen.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders

van de gemeente Wijk bij Duurstede op 10 december 2013.

De secretaris, De burgemeester,

J.J. Louisa-Muller T.R. Poppens

Bijlage 1 Reglement gemeentelijke basisregistratie personen

Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

De Civision Makelaar Gegevens (CMG) ontvangt alle gegevens uit de BRP.

Via de CMG worden de gegevens, zoals vermeld in artikel 3.9 lid 4 van de Wet BRP, doorgeleverd aan de applicaties:

  • 1.

    Key2Finance

  • 2.

    Stroomlijn

  • 3.

    Zorgned

  • 4.

    Metaobjects

Bijlage 2 Reglement gemeentelijke basisregistratie personen

Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen

Er wordt geen rechtstreekse toegang tot de BRP verstrekt.

Bijlage 3 Reglement gemeentelijke basisregistratie personen

Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt    

periodiek vinden systematische verstrekkingen uit de basisregistratie personen plaats aan:

 

het bestuurssecretariaat in verband met kabinetswerkzaamheden voor de burgemeester i.v.m. leeftijdsjubilea, huwelijksjubilea en jubilea geregistreerd partnerschap;

 

Stichting Binding (WMO) op basis van leeftijdscategorie. Ook wordt op verzoek periodiek een overzicht verstrekt van overleden personen binnen betreffende leeftijdscategorie.

Bijlage 4 Reglement Gemeentelijke Basisregistratie personen

Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente 

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op gegevens zoals deze zijn vermeld in artikel 3.9 lid 4 van de wet Brp.

 

Als de ingeschrevene een aantekening van een verstrekkingsbeperking (geheimhouding van gegevens) heeft, ter voorkoming van verstrekking aan derden, wordt nooit tot verstrekking overgegaan.

 

Wanneer de verzoeker beschikt over een schriftelijke toestemming van de ingeschrevene ten aanzien van de gevraagde verstrekking kunnen de gegevens altijd worden verstrekt.

Voor vestrekkingen aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet‑commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

 

Aan de volgende instanties kunnen gegevens worden verstrekt:

 

  • 1.

    De door de gemeente gesubsidieerde instellingen, stichtingen en organisaties;Doel van de verstrekking: actualisering van de onder hen rustende administratie en het benaderen van ingeschrevenen ter bevordering van het algemeen welzijn van de ingeschrevene en evt. van de samenleving.

  • 2.

    Instellingen, stichtingen en organisaties voor die taken die in opdracht van de gemeente worden uitgevoerd;Doel van de verstrekking: benaderen van ingeschrevenen ter bevordering van het algemeen welzijn van de ingeschrevene en van de samenleving.

  • 3.

    Stichtingen en verenigingen met een maatschappelijk of filantropisch doel met een CBF keurmerk; Doel van de verstrekking: actualisering van de onder hen rustende administratie.

  • 4.

    Woningbouwverenigingen/woningcorporaties werkzaam in de gemeente;Doel van de verstrekking: wederzijdse uitwisseling van gegevens noodzakelijk voor eventuele onderzoeken naar de verblijfplaats van personen en het tegengaan van woonfraude.

  • 5.

    Nutsbedrijven met cliënten in de gemeente;Doel van de verstrekking: wederzijdse uitwisseling van gegevens noodzakelijk voor eventuele onderzoeken naar de verblijfplaats van personen en het gezamenlijk aanpakken van fraude.

  • 6.

    Het vierde huis (onderdeel van WoningNet); Doel van verstrekking: het behandelen van urgentieverzoeken van woningzoekenden namens de gemeente.

Aan de onder 1 en 2 genoemde instellingen kunnen steekproeven of selecties worden verstrekt.

De gemeente kan, op kosten van de verzoeker, de doelgroep benaderen voor medewerking van rechtstreekse verstrekking aan de verzoeker.

  

Toelichting

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeenteraad bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet in de weg staan, aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die deze werkzaamheden uitvoeren.

Bijlage 5 Reglement gemeentelijke basisregistratie personen

Overzicht van aangehaakte gegevens  

  • Binnengemeentelijke afnemersindicatie

  • Burgerlijke staat

  • Interne aantekeningen (zoals erkenning ongeboren vrucht, onderzoek)

  • Interne afnemersindicaties

  • Historische gegevens zoals Persoonslijsten van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens)

  • Straatcode

  • Stemdistrict

  • Wijk- en buurtcode

  • Objectbestemming

  • Gegevens inzake technisch beheer en autorisaties

  • Telefoonnummer

  • Emailadres

  • Status persoon