Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges Legesverordening 2017

Geldend van 21-07-2017 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges Legesverordening 2017

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

Artikel 1

Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;

d ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2

Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

a het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

b het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3

Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4

Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a een jaarabonnement op de stukken, als bedoeld in de tabel onder nr. 2.2.3 (raadsstukken), alsmede voor de in de tabel onder nrs. 2.1.2 bedoelde gemeentebegroting en 2.1.4. bedoelde gemeenterekening, verstrekt aan de redactie of de plaatselijke correspondent van dag- en weekbladen, die in deze gemeente verspreid worden;

b vergunningen, als bedoeld in de tabel onder nrs. 3.4 (rioolaansluitingen) en 8.3.9 (uitweg/inrit), die aangevraagd worden door de eigenaar van een van de gemeente gekocht perceel, dat gelegen is in een nog niet gerealiseerd bestemmingsplan en waarvan de aansluit- en de aanlegkosten begrepen zijn in de koopsom van het betreffende perceel;

c vergunningen, als bedoeld in de tabel onder nr. 8.14.1 (huisvestingsvergunning), ten behoeve van degene die ten gevolge van een vordering, krachtens de Huisvestingswet, worden verplicht naar een andere woongelegenheid te verhuizen;

d het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken ten behoeve van de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam;

e stukken in het openbaar belang gevraagd door de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam, met uitzondering van die stukken, bedoeld in de tabel onder nr. 8.3 omgevingsvergunning;

f stukken, welke, ter voldoening aan wettelijke voorschriften, kosteloos moeten worden afgegeven;

g beschikkingen op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van een gemeentelijke belasting;

h beschikkingen of afschriften daarvan betreffende een beslissing op een verzoek tot het verkrijgen van een gemeentelijke subsidie;

i attestaties de vita (bewijs van in leven zijn) en uittreksels uit het persoonsregister, vereist voor de uitbetaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, een provincie, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam;

j stukken en inlichtingen, die, anders dan ten behoeve of in het belang van een bepaalde persoon, op verzoek worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;

k stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

l verklaringen van financieel onvermogen;

m evenementenvergunningen;

n collectevergunningen.

Artikel 5

Tarieven

1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6

Abonnementen

1 Een jaarabonnement omvat een periode die gelijk is aan het kalenderjaar.

2 Indien een abonnement in de loop van het kalenderjaar ingaat, bedragen de leges voor het resterende gedeelte van dat kalenderjaar zoveel twaalfde gedeelte van de bedragen, opgenomen in de bij deze verordening behorende tabel, als er nog volle kalendermaanden in het betreffende kalenderjaar overblijven.

3 Een abonnement wordt op naam gesteld; het is noch geheel noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar.

4 Gehele of gedeeltelijke terugbetaling van een niet of een niet ten volle gebruikt abonnement vindt niet plaats.

Artikel 7

Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 8

Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 7:

a mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

b schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen een maand na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 9

Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10

Teruggaaf/vervallen belastingplicht

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11

Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

a van zuiver redactionele aard zijn;

b een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van het kalenderjaar in werking treedt.

Artikel 12

Nadere regels en toepassing hardheidsclausule door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Burgemeester en wethouders kunnen voor bijzondere gevallen de verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat deze verordening beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 13

Inwerkingtreding en citeerartikel

1 De ”Legesverordening 2016” van 8 december 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

3 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

4 Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2017”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van 13 december 2016

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

TARIEVENTABEL

BEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING 2017

INDELING

1 Bescheiden algemeen

  • 1.

    1 Gewaarmerkte afschriften

  • 1.

    2 Afschriften, doorslagen en fotokopieën

  • 1.

    3 Stukken of uittreksels

  • 1.

    4 Beschikkingen

  • 1.

    5 Toezenden stukken

  • 1.

    6 Kaarten en tekeningen

2 Bestuursstukken

  • 2.

    1 Begroting en rekening

  • 2.

    2 Raadsstukken

  • 2.

    3 Gereserveerd

  • 2.

    4 Wet Openbaarheid van Bestuur

  • 2.

    5 Verordeningen

3 Toezicht openbare grond en water

  • 3.

    1 Gereserveerd

  • 3.

    2 Standplaatsvergunning

  • 3.

    3 Gebruik gemeentegrond

  • 3.

    4 Rioolaansluiting

  • 3.

    5 Gereserveerd

    • 3.6

      Duiker

    • 3.7

      Kabels en leidingen

  • 4

    Burgerlijke stand

  • 4.

    1 Nasporing burgerlijke stand

  • 4.

    2 Verstrekken stukken uit de burgerlijke stand

  • 4.

    3 Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap

  • 4.

    4 Trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

  • 4.

    5 Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

5 Basisregistratie personen

  • 5.

    1 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

  • 5.

    2 Uittreksel uit de basisregistratie personen

  • 5.

    3 Legalisatie

  • 5.

    4 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

  • 5.

    5 Verklaring omtrent het gedrag

6 Toezicht openbare samenkomsten

6.1 Verlenging sluitingsuur

7 Milieubeheer

  • 7.

    1 Actief bodembeheer

  • 7.

    2 Afvalstoffen

  • 7.

    3 Bestrijding geluidshinder

  • 7.

    4 Vervoer gevaarlijke stoffen

8 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

  • 8.

    1 Ruimtelijke ordening

  • 8.

    2 Begripsomschrijvingen

  • 8.

    3 Omgevingsvergunning

  • 8.

    4 Vermindering

  • 8.

    5 Teruggaaf

  • 8.

    6 Intrekking omgevingsvergunning

  • 8.

    7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

  • 8.

    8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

  • 8.

    9 Gereserveerd

    • 8.10

      In deze titel niet benoemde beschikking

    • 8.11

      Principe verzoeken

    • 8.12

      Publicaties

  • 8.

    13 Bouwverordening

  • 8.

    14 Huisvestingswet

  • 8.

    15 Huisvesting

9 Verkeer en vervoer

    • 9.1

      Wegenverkeersreglement

    • 9.2

      Gereserveerd

  • 9.

    3 Rijbewijzen

  • 9.

    4 Gereserveerd

  • 9.

    5 Gehandicaptenparkeerkaart

  • 9.

    6 Parkeervergunning

10 Archief

  • 10.

    1 Nasporing archief

  • 10.

    2 Afschriften

  • 10.

    3 Uittreksels

  • 10.

    4 Fotokopieën

11 Overigen

  • 11.

    1 Kiezersregister

  • 11.

    2 Seksinrichtingen

  • 11.

    3 Kansspelvergunning

  • 11.

    4 Verklaring Wkpb

  • 11.

    5 Winkeltijdenwet

  • 11.

    6 Drank- en Horecawet

  • 11.

    7 Terrasvergunning

    • 11.8

      Lichtreclame-installatie

    • 11.9

      Gebruik telefax

    • 11.10

      Wet bescherming persoonsgegevens

    • 11.11

      Verkrijging van de Nederlandse nationaliteit

    • 11.12

      Nadere regels en toepassingen hardheidsclausule door het college van burgemeester en wethouders

Nr.

Omschrijving

Tarief

1

BESCHEIDEN ALGEMEEN

1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

€ 5,10

1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per elke eerste reproductie van een bladzijde

en per elke volgende reproductie van diezelfde bladzijde

€ 1,40 € 0,30

1.3

stukken of uittreksels, die op aanvraag van de aanvrager opgemaakt moeten worden, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

€ 5,10

1.4

het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 72,35

1.5

het op verzoek van belanghebbende per post toezenden van stukken aan belanghebbende of derden, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen, per zending

€ 2,20

1.6

kaarten of tekeningen, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: per kaart, tekening, lichtdruk of kopie vermeerderd met € 0,65 voor elke 625 cm² of gedeelte daarvan (oppervlakte formaat A4) waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening 2.500 cm² (oppervlakte formaat A2) te boven gaat

€ 5,45

2

BESTUURSSTUKKEN

2.1

Begroting en rekening

2.1.1

een exemplaar van de gemeentebegroting

€ 29,--

2.1.2

een exemplaar van de gemeenterekening

€ 29,--

2.2

Raadsstukken

2.2.1

een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering, per bladzijde

€ 0,30

2.2.2

een exemplaar van de stukken, behorende bij de agenda van een raadsvergadering, uitgezonderd de stukken als bedoeld onder 2.1.1 en 2.1.2, per bladzijde

met een maximum van

€ 0,30

€ 13,45

2.2.3

een jaarabonnement op de door de gemeente vervaardigde raadsstukken

(agenda met bijbehorende stukken, zoals deze aan de leden van de gemeenteraad worden toegezonden ter behandeling in de openbare vergadering, met uitzondering van de stukken als bedoeld onder 2.1.1 en met 2.1.2) op A4 formaat:

1.bij toezending per post of bezorging

2.bij afhaling in het stadskantoor

€ 125,--

€ 84,05

2.2.4

de onder 2.2.3 bedoelde raadsstukken op A4 formaat (zonder kaft):

1.bij toezending per post of bezorging

2.bij afhaling in het stadskantoor

€ 60,35

€ 28,60

2.3

Gereserveerd

2.4

Wet Openbaarheid van Bestuur

2.4.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken afgegeven op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur, per reproductie van een bladzijde

€ 0,30

2.5

Verordeningen

2.5.1

een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening

€ 35,50

2.5.2

een exemplaar van de brandbeveiligingsverordening

€ 22,45

3

TOEZICHT OPENBARE GROND EN WATER

3.1

Gereserveerd

3.2

Standplaatsvergunning

3.2.1

het in behandeling nemen van een eerste aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen innemen van een standplaats in de gemeente, anders dan tijdens de marktdagen en de jaarlijkse kermis, geldig voor:

1.een dag

2.een week

3.een maand

4.een jaar

€ 142,--

€ 154,--

€ 165,--

€ 178,--

3.2.2

het in behandeling nemen van een verlengingsaanvraag tot een eerder verkregen vergunning tot het mogen innemen van een standplaats in de gemeente, anders dan tijdens de marktdagen en de jaarlijkse kermis, geldig voor:

1.een dag

2.een week

3.een maand

4.een jaar

€ 72,35

€ 83,55

€ 94,80

€ 163,--

3.2.3

indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 72,35

3.2.4

indien een aanvraag als bedoeld onder 3.2.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 72,35

3.3

Gebruik gemeentegrond

3.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen gebruiken van gemeentegrond

€ 35,65

3.4

Rioolaansluiting

3.4.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aansluiten van een eigendom op de gemeentelijke riolering, per aan te sluiten eigendom

€ 67,95

3.4.2

indien afwijzend op de onder 3.4.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 22,45

3.5

Gereserveerd

3.6

Duiker

3.6.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanleggen van een duiker,

per duiker

€ 67,95

3.6.2

indien afwijzend op de onder 3.6.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 22,45

3.7

Kabels en leidingen

3.7.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit en/of nutsvergunning (artikel 3 en 4 van de AVOI van Wijk bij Duurstede en artikel 5.4 eerste lid Telecommunicatiewet) voor tracés:

3.7.1.1

tot 10 meter (niet ingrijpende werkzaamheden)

€ 497,--

3.7.1.2

van 10 tot 100 meter (ingrijpende werkzaamheden)

€ 748,--

3.7.1.3

voor tracés van 100 meter of meer wordt het in 3.7.1.2 genoemde tarief voor elke 1 meter verhoogd met:

€ 1,75

3.7.1.4

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een graafvergunning zoals omschreven in het Handboek K&L Wijk bij Duurstede behorende bij de AVOI:

€ 79,--

3.7.1.5

De in 3.7.1.1 t/m 3.7.1.4 genoemde tarieven worden niet in rekening gebracht als de aanvraag meer dan 10.000 meter strekkende sleuflengte betreft. Dan wordt een bedrag in rekening gebracht als opgenomen in een ter zake opgestelde en door het college van B&W goedgekeurde projectbegroting, waarin de geraamde kosten voor de behandeling van de melding worden vastgesteld.

Indien een projectbegroting is uitgebracht wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

3.7.2

indien afwijzend op de onder 3.7.1 bedoelde vergunningsaanvraag wordt beschikt, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend.

3.7.3

indien een aanvraag als bedoeld in 3.7.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend.

4

BURGERLIJKE STAND

4.1

Nasporing burgerlijke stand

4.1.1

nasporing in de registers van de burgerlijke stand, ongeacht het resultaat door of met behulp van gemeentewege, per kwartier

€ 9,60

4.2

Verstrekken stukken uit de burgerlijke stand

4.2.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt een tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

4.3

Huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie

4.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het voltrekken van een huwelijk of het sluiten van een geregistreerd partnerschap:

1.in het gemeentehuis:

a.maandag t/m donderdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

b.vrijdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

c.zaterdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

2.in het stadhuis, het Dorpshuys Cothen en het Ned. Herv. Centrum te Langbroek:

a.maandag t/m donderdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

b.vrijdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

c.zaterdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

3.in de Protestantse Kerk in Cothen:

a.maandag t/m donderdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

b.vrijdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

c.zaterdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

4.op het kasteeleiland in Wijk bij Duurstede:

a.maandag t/m donderdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

b.vrijdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

c.zaterdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

5.op een locatie naar keuze:

a.maandag t/m donderdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

b.vrijdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

c.zaterdag van 9.00 uur t/m 16.00 uur

6.op alle overige uren op maandag t/m vrijdag het dubbele van de onder a. en b. genoemde tarieven

7.op alle overige uren op zaterdag, zondag en op algemeen erkende feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet het dubbele van de genoemde tarieven geldend op zaterdag

8.voor de voltrekking van een huwelijk in een bijzonder huis, als bedoeld in artikel 64 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

9.indien de voltrekking van een huwelijk c.q. het sluiten van een geregistreerd partnerschap in een (op verzoek) aangewezen alternatieve trouwlocatie plaatsvindt, wordt het geldende tarief verhoogd met

€ 418,--

€ 502,--

€ 959,--

€ 661,--

€ 704,--

€ 959,--

€ 748,--

€ 791,--

€ 1.045,--

€ 748,--

€ 791,--

€ 1.045,--

€ 835,--

€ 879,--

€ 1.121,--

€ 418,--

€ 175,--

4.3.2

1.voor de omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk, in de trouwzaal van de onder 4.3.1 genoemde locaties, gelden dezelfde bedragen als genoemd in 4.3.1

2.voor de omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk in een van de spreekkamers van het gemeentehuis

€ 62,45

4.3.3

hetgeen bepaald onder 4.3.1. is niet van toepassing op tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of het sluiten van een partnerschapsregistratie in het gemeentehuis

4.3.4

het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige

€ 21,30

4.3.5

indien het aanvangstijdstip met meer dan 15 minuten wordt overschreden, door omstandigheden niet aan de gemeente te wijten, kan het van toepassing zijnde tarief, genoemd onder 4.3.1 worden verdubbeld

4.3.6

indien een huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap niet plaatsvindt, wordt op aanvraag teruggaaf van 60% van de geheven leges verleend

4.4

Trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

4.4.1

een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in luxe uitvoering

€ 52,85

4.4.2

een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in gewone uitvoering

€ 16,80

4.4.3

het kalligraferen van een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

€ 33,70

4.4.4

het kalligraferen van een kind in een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

€ 7,00

4.5

Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

4.5.1.

het éénmalig benoemen van een “externe” buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 215,--

5

BASISREGISTRATIE PERSONEN

5.1

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moeten worden geraadpleegd of omtrent één persoon die niet is opgenomen in de basisregistratie personen:

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.1.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 9,60

5.1.2

het in behandeling nemen van een verzoek om toezending van de persoonslijst van betrokken persoon

€ 10,60

5.1.3

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht omtrent de gegevens die in de voorgaande 20 jaar aan derden zijn verstrekt

€ 10,60

5.1.4

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

5.1.5

tot het verstrekken van gegevens, voor zover deze niet onder onderdeel 5.1.4. vallen, per verstrekking

€ 9,60

5.2

Uittreksel uit de basisregistratie personen

5.2.1

het verstrekken van een uittreksel uit de basisregistratie personen

(incl. bewijs van Nederlanderschap en bewijs van in leven zijn)

1.één uittreksel ten name van één persoon

2.één uittreksel ten name van meerdere personen

€ 9,60

€ 10,90

5.3

Legalisatie

5.3.1

legalisatie van één handtekening of meerdere, opgenomen in één verklaring

€ 8,50

5.3.2

het waarmerken van een document, per blad

€ 8,50

5.4

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.4.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een zakenpaspoort, een faciliteitenpaspoort voor personen jonger dan 18 jaar

€ 51,45

5.4.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een zakenpaspoort, een faciliteitenpaspoort voor personen van 18 jaar en ouder

€ 64,75

5.4.3

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,45

5.4.4

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart voor personen jonger dan 18 jaar

€ 28,60

5.4.5

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder

€ 50,65

5.4.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 5.4.1 tot en met 5.4.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

5.5

Verklaring omtrent het gedrag

5.5.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag geldt het bedrag zoals is opgenomen in de Regeling van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 28 maart 2013, nr. 365293, tot vaststelling van de vergoeding voor de afgifte van een verklaring omtrent het gedrag en een gedragsverklaring aanbesteden

6

TOEZICHT OPENBARE SAMENKOMSTEN

6.1

Verlenging sluitingsuur

6.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van cafés en dergelijke inrichtingen, geldig voor:

1.één dag of een gedeelte daarvan

2.een kalenderjaar of een gedeelte daarvan, doch meer dan 12 dagen

€ 72,35

€ 150,--

6.1.2

indien afwijzend op de onder 6.1.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges, genoemd onder 6.1.1 nr. 2 verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 72,35

7

MILIEUBEHEER

7.1

Actief bodembeheer

7.1.1

het in behandeling nemen van een verzoek om informatie waarvoor het gemeentelijk bodeminformatiesysteem dient te worden geraadpleegd, zoals ten behoeve van bodemonderzoek, grondverzet of anderszins

€ 157,--

7.2

Afvalstoffen

7.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van:

de Algemene plaatselijke verordening Wijk bij Duurstede voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen door anderen dan de inzameldienst

€ 181,--

7.3

Bestrijding geluidshinder

7.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in de algemene plaatselijke verordening , voor het verrichten van handelingen met toestellen, geluidsapparaten of (bouw)machines dan wel op andere wijze, waardoor voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt

€ 71,70

7.3.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een incidentele festiviteit, als bedoeld in de algemene plaatselijke verordening

€ 71,70

7.3.3

indien afwijzend op de onder 7.3.2 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

7.3.4

indien een aanvraag als bedoeld onder 7.3.2 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend

7.4

Vervoer gevaarlijke stoffen

7.4.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 165,--

8

DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVINGSVERGUNNING

8.1

Ruimtelijke ordening

8.1.1

een kaart of tekening van een bestemmingsplan

€ 29,65

8.1.2

een toelichting met voorschriften behorende bij een bestemmingsplan

€ 65,25

8.1.3

indien een kaart of tekening van een bestemmingsplan en/of een toelichting met voorschriften behorende bij dat bestemmingsplan vervaardigd moet worden door een extern adviseur, wordt het onder 8.1.1 en/of 8.1.2 vermelde bedrag verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b van de Gemeentewet is opgesteld

8.1.3.1

voor de toepassing van deze wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht

8.1.3.2

indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, als bedoeld onder 8.1.3, wordt voor het verschil teruggaaf verleend

8.2

Begripsomschrijvingen

8.2.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

8.2.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft

8.2.1.2

bouwkosten

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft

8.2.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft

8.2.1.4

Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

8.2.2

in deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld

8.2.3

in deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld

8.3

Omgevingsvergunning

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd

8.3.1

Bouwactiviteiten

8.3.1.1

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

8.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:

2,14%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 92,--

8.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 5.000.000 bedragen:

€ 10.700,-- vermeerderd met

1,89%

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,-- te boven gaan;

8.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 5.000.000 of meer bedragen:

€ 95.750,--vermeerderd met

1,58%

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 5.000.000,-- te boven gaan, met een maximum van:

€ 150.000,--

8.3.1.1.4

indien de aanvraag om omgevingsvergunning wordt verleend als Balie-omgevingsvergunning wordt het krachtens 8.3.1.1.1, 8.3.1.1.2 en 8.3.1.1.3 berekende bedrag verminderd met

20%

8.3.1.2

indien het advies van de Welstands- en/of Monumentencommissie wordt ingewonnen, wordt het overeenkomstig 8.3.1.1 e.v. berekende bedrag vermeerderd met de kosten van extern advies van deze commissie

8.3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie

onverminderd het bepaalde in onderdeel 8.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 760,--

8.3.1.4

Achteraf ingediende aanvraag (legalisatie)

onverminderd het bepaalde in onderdeel 8.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

110%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

8.3.1.5

Vooroverleg

indien in het kader van vooroverleg het advies van de Welstands- en/of Monumentencommissie wordt ingewonnen, bedraagt het tarief de kosten van het externe advies van deze commissie

8.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 480,--

8.3.3

Planologisch strijdig gebruik

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 8.3.1:

8.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 511,--

8.3.3.2

indien artikel 2.12 eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) ten aanzien van een plan zoals genoemd in artikel 8.11.1.1 van deze legesverordening:

€ 0,--

8.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 511,--

8.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) ten aanzien van een plan zoals genoemd in artikel 8.11.1.1 van deze legesverordening:

€ 0,--

8.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 15.452,--

8.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) ten behoeve van agrotoerisme, en de aanlegkosten en bouwkosten minder bedragen dan € 15.000,-:

€ 5.063,--

8.3.3.7

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 511,--

8.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.382,--

8.3.3.9

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 0,--

8.3.3.10

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 0,--

8.3.3.11

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 0,--

8.3.4

Gereserveerd

8.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 177,--

vermeerderd met, voor een bouwwerk met een (bruto) vloeroppervlakte van:

0 tot en met 100 m²

101 tot en met 500 m²

501 tot en met 2.000 m²

2.001 tot en met 5.000 m²

5.001 tot en met 15.000 m²

15.001 tot en met 25.000 m²

25.001 tot en met 50.000 m²

50.000 m² en meer

€ 265,--

€ 715,--

€ 1.117,--

€ 1.431,--

€ 1.698,--

€ 2.148,--

€ 2.864,--

€ 3.581,--

8.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

8.3.6.1

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens de geldende erfgoedverordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

8.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 301,--

8.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 301,--

8.3.6.2

indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads-of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke monumentenverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 220,--

8.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

8.3.7.1

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

8.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 220,--

8.3.8

Aanleggen of veranderen weg

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.15 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 147,--

8.3.9

Uitweg/inrit

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.16 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 66,15

8.3.10

Kappen

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 2 van de Bomenverordening gemeente Wijk bij Duurstede een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 57,65

8.3.11

Gereserveerd

8.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

8.3.12.1

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

nihil

8.3.12.2

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

nihil

8.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

nihil

8.3.14

Andere activiteiten

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

8.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 86,85

8.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

8.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 86,85

8.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 86,85

8.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

8.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft

8.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft

8.3.16

Beoordeling bodemrapport

onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

8.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 201,--

8.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 301,--

8.3.17

Advies

8.3.17.1

onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

8.3.17.2

indien een begroting als bedoeld in 8.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

8.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

8.3.18.1

onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

8.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 535,--

8.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

8.3.18.2

indien een begroting als bedoeld in 8.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

8.4

Vermindering

8.4.1

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 8.3.17 en 8.3.18.

De vermindering bedraagt:

8.4.2.1

bij 5 of meer activiteiten:

10%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

8.5

Teruggaaf

8.5.1

Vervallen belastingpicht als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 8.3.1, 8.3.2, 8.3.6 en 8.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op het laten vervallen van de leges. De belastingplicht vervalt dan voor:

100%

8.5.2

Gereserveerd

8.5.3

Vervallen belastingplicht als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

8.5.3.1

als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 8.3.1, 8.3.2, 8.3.6 of 8.3.7 weigert, bestaat aanspraak op het vervallen van een deel van de leges. De belastingplicht bedraagt dan nog:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

8.5.3.2

onder een weigering bedoeld in onderdeel 8.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak

8.5.4

Minimumbedrag belastingplicht

enkel voor bedragen hoger dan € 80,00 kan de belastingplicht (deels) komen te vervallen

8.5.5

Belastingplicht legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 8.3.17 en 8.3.18 wordt geen teruggaaf verleend

8.6

Intrekking omgevingsvergunning

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo:

€ 86,85

8.7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 86,85

8.8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

8.8.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 15.521,--

8.8.1.1

In geval dat het college beoordeelt dat twee of meer aanvragen voor een bestemmingsplan gebundeld kunnen worden in een ‘verzamelplan’ gelden de volgende gereduceerde tarieven:

1.Een tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan voor een complexe ontwikkeling waarvan is overeengekomen dat deze wordt opgenomen in een ‘verzamelplan’:

2.Een tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan voor een middelmatig complexe ontwikkeling waarvan is overeengekomen dat deze wordt opgenomen in een ‘verzamelplan’:

3.Een tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan voor een weinig complexe (eenvoudige) ontwikkeling waarvan is overeengekomen dat deze wordt opgenomen in een ‘verzamelplan’:

waarbij de beoordeling of, hoeveel en welke aanvragen in één verzamelplan gecombineerd worden aan het college is. Het indelen van een aanvraag in een bepaalde categorie is eveneens aan het college

€ 6.252,--

€ 4.073,--

€ 2.084,--

8.8.2

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 10.865,--

8.8.2.1

In geval dat het college beoordeelt dat twee of meer aanvragen voor een wijzigingsplan gebundeld kunnen worden in een ‘verzamelplan’ gelden de volgende gereduceerde tarieven:

1.Een tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een wijzigingsplan voor een complexe ontwikkeling waarvan is overeengekomen dat deze wordt opgenomen in een ‘verzamelplan’:

2.Een tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een wijzigingsplan voor een middelmatig complexe ontwikkeling waarvan is overeengekomen dat deze wordt opgenomen in een ‘verzamelplan’:

3.Een tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een wijzigingsplan voor een weinig complexe (eenvoudige) ontwikkeling waarvan is overeengekomen dat deze wordt opgenomen in een ‘verzamelplan’:

waarbij de beoordeling of, hoeveel en welke aanvragen in één verzamelplan gecombineerd worden aan het college is. Het indelen van een aanvraag in een bepaalde categorie is eveneens aan het college

€ 5.400,--

€ 3.505,--

€ 1.895,--

8.8.3

indien voor het in behandeling nemen van een principeverzoek als bedoeld onder 8.11.1, een aanvraag tot het verkrijgen van een afwijking van het geldende bestemmingsplan als bedoeld onder 8.3.3.1, 8.3.3.3, 8.3.3.5, 8.3.3.6, 8.3.3.7, of een wijziging als bedoeld onder 8.8.1, 8.8.1.1, 8.8.2 en 8.8.2.1. een ruimtelijk onderbouwing, bestemmingsplan, onderzoeken en/of anderszins advisering noodzakelijk is, worden de onder 8.3.3.1, 8.3.3.3, 8.3.3.5, 8.3.3.6, 8.3.3.7, 8.8.1, 8.8.1.1, 8.8.2. en 8.8.2.1. vermelde bedragen verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde (advies)kosten, blijkende uit een begroting die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b, van de Gemeentewet is opgesteld

8.8.4

een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe (advies)kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht

8.8.5

indien de werkelijke (advies)kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, als bedoeld onder 8.8.3, wordt voor het verschil teruggaaf verleend

8.8.6

indien het verzoek - waarvoor het opstellen van een bestemmingsplan, als bedoeld onder 8.8, benodigd is - door de verzoeker wordt ingetrokken voordat het ontwerp- bestemmingsplan ter inzage heeft gelegen, dan heeft de verzoeker recht op een gedeeltelijke restitutie van de leges. De leges zoals genoemd onder 8.8.1, 8.8.1.1, 8.8.2 en 8.8.2.1 mogen in dit geval gereduceerd worden met:

50%

8.8.7

indien het verzoek - waarvoor het opstellen van een bestemmingsplan, als bedoeld onder 8.8, benodigd is - door de verzoeker wordt ingetrokken nadat het ontwerp- bestemmingsplan ter inzage heeft gelegen, maar voordat de gemeenteraad dan wel het college het bestemmingsplan heeft vastgesteld, dan heeft de verzoeker recht op een gedeeltelijke restitutie van de leges. De leges zoals genoemd onder 8.8.1, 8.8.1.1, 8.8.2 en 8.8.2.1 mogen in dit geval gereduceerd worden met:

25%

8.9

Gereserveerd

8.10

In deze titel niet benoemde beschikking

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 87,95

8.11

Principe verzoeken

8.11.1

het tarief voor het in behandeling nemen van een principeverzoek met betrekking tot de vraag of in beginsel een afwijking van een bestemmingsplan met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo kan worden toegestaan of een nieuw bestemmingsplan in procedure gebracht kan worden voor een afwijkend van de geldende bestemming te realiseren bouwplan of wijziging van gebruik van gronden bedraagt

€ 1.534,--

8.11.1.1

het tarief voor het in behandeling nemen van een principeverzoek met betrekking tot de vraag of in beginsel een afwijking van een bestemmingsplan met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º en onder 2º, van de Wabo kan worden toegestaan of dat een (bouw)plan dat in aanmerking komt voor deze afwijking in procedure gebracht kan worden, bedraagt:

€ 511,--

8.11.2

indien een aanvraag om wijziging of afwijking van een bestemmingsplan als bedoeld onder 8.8.1, 8.8.1.1,8.8.2, 8.8.2.1, 8.3.3.5 en 8.3.3.6op basis van een daaraan voorafgegaan principeverzoek met betrekking tot dezelfde aangelegenheid in behandeling wordt genomen, worden de hiervoor op basis van artikel 8.8.1, 8.8.1.1, 8.8.2, 8.8.2.1, 8.3.3.5 en 8.3.3.6 te heffen leges verrekend met de verschuldigde leges op grond van artikel 8.11.1

8.11.3

indien een ingediend principeverzoek niet leidt tot een aanvraag tot een afwijking of wijziging van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 8.8.1, 8.8.1.1, 8.8.2, 8.8.2.1 en 8.3.3.5vindt geen restitutie plaats van geheven leges op grond van artikel 8.11.1

8.12

Publicaties

in geval er in het kader van een verzoek om ontheffing en/of aanvraag om een omgevingsvergunning publicaties worden geplaatst dan zijn per publicatie de volgende kosten verschuldigd:

in de Wijkse Courant of een vergelijkbaar huis aan huis blad

in de Staatscourant of ander dagblad, de werkelijke kosten die voor de betreffende publicatie bij de gemeente in rekening zijn gebracht

€ 26,95

8.13

Bouwverordening

8.13.1

een exemplaar van de bouwverordening, als bedoeld in hoofdstuk II van de Woningwet

€ 57,75

8.13.2

aanvullingen van de onder 8.13.1 genoemde verordening,

per bladzijde

€ 1,05

8.14

Huisvestingswet

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

8.14.1

het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548)

€ 25,65

8.14.2

het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van een woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 631,--

8.14.3

het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van een woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van Huisvestingswet

€ 631,--

8.14.4

het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van een zelfstandige woonruimte in een onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

€ 631,--

8.14.5

het verkrijgen van een vergunning tot splitsing als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 631,--

8.14.6

het verkrijgen van een urgentieverklaring op basis van sociale, mantelzorg of maatschappelijke indicatie bedraagt

€ 74,25

8.14.7

het verkrijgen van een urgentieverklaring op basis van de hardheidsclausule bedraagt

€ 148,--

8.14.8

het verkrijgen van een urgentieverklaring op basis van een medische indicatie zijn in dit tarief naast de ambtelijke uren ook de kosten voor het medische advies door een onafhankelijke arts doorberekend

€ 184,--

8.14.9

het verkrijgen van een indicatie voor een servicewoning inclusief medische keuring door een arts

€ 186,--

8.15

Huisvesting

8.15.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot inschrijving, her-inschrijving dan wel verlenging van inschrijving als belangstellende voor koopwoningen en/of kavels voor een nieuwbouwlocatie

€ 38,60

8.15.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet inzake het aangaan van een tijdelijke huurovereenkomst

€ 139,--

8.15.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging van de vergunning tot tijdelijke inhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 70,15

9

VERKEER EN VERVOER

9.1

Wegenverkeersreglement

9.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 149, 150 en 151 Wegenverkeerswet 1994 en artikel 87, eerste lid, van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

€ 52,90

9.1.2

het in behandeling nemen van een aanvraag ter wijziging van een parkeerontheffing als bedoeld in onderdeel 9.1.1

€ 18,10

9.2

Gereserveerd

9.3

Rijbewijzen

9.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,95

9.3.2

het opmaken van een verklaring in verband met vermissing van een rijbewijs

€ 17,45

9.3.3

het tarief als genoemd in 9.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag conform de Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen van het RDW

€ 34,10

9.3.4

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een aanvraagformulier ter verkrijging van een verklaring van geschiktheid, het bedrag zoals dat is opgenomen in het door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen vastgestelde tarievenoverzicht

9.4

Gereserveerd

9.5

Gehandicaptenparkeerkaart

9.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 63,45

9.5.2

het verkrijgen van een medische indicatie middels een artsbezoek voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart

€ 121,-

9.5.3

het verkrijgen van een medische indicatie middels een dossieronderzoek voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart.

€ 58,20

9.6

Parkeervergunning

9.6.1

het voor de eerste maal in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een parkeervergunning zowel bewoners als zakelijke vergunning conform de geldende Parkeerverordening Wijk bij Duurstede

€ 72,35

9.6.2

het verkrijgen van een vernieuwd parkeerbewijs (verlenging parkeervergunning) zowel bewoners als zakelijke vergunning conform de geldende Parkeerverordening Wijk bij Duurstede

€ 36,15

9.6.3

het in behandeling nemen van een aanvraag ter wijziging van een parkeervergunning zowel bewoners als zakelijke vergunning conform de geldende Parkeerverordening Wijk bij Duurstede

€ 18,10

9.6.4

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vel van 12 bezoekerskaarten conform de geldende Parkeerverordening Wijk bij Duurstede

€ 18,10

10

ARCHIEF

10.1

Nasporing archief

10.1.1

het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in de in het gemeentearchief berustende stukken, per zoekvraag c.q. adres, ongeacht het resultaat, voor het eerste uur en daarna per kwartier

€ 16,45

10.2

Afschriften

10.2.1

een afschrift van een in het gemeente-archief berustend stuk, voor elke eerste reproductie van een bladzijde

en voor elke volgende reproductie van diezelfde bladzijde

€ 4,55

€ 0,30

10.3

Uittreksels

10.3.1

een uittreksel van een in het gemeente-archief berustend stuk, per bladzijde

€ 2,25

10.4

Fotokopieën

10.4.1

fotokopieën van stukken uit een gemeente-archief, voor elke 625 cm² of gedeelte daarvan (oppervlakte formaat A4)

€ 0,45

11

OVERIGEN

11.1

Kiezersregister

11.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag van een inlichting omtrent de registratie van de aanvrager als kiezer, zoals bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 9,60

11.2

Seksinrichtingen

11.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het vestigen en exploiteren van een seksinrichting

€ 461,--

11.2.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning

€ 102,--

11.3

Kansspelvergunning

11.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen

€ 72,35

11.3.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning, als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen, geldt de maximale vergoeding overeenkomstig het landelijk Speelautomatenbesluit

11.4

Verklaring Wkpb

11.4.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van een afschrift uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 11,60

11.5

Winkeltijdenwet

11.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing en/of vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 75,95

11.6

Drank- en Horecawet

11.6.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)

€ 462,--

11.6.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Wijk bij Duurstede

€ 76,10

11.6.3

het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een bestaande Drank- en Horecavergunning of het aanhangsel van een bestaande Drank- en Horecavergunning

€ 309,--

11.6.4

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet, artikel 35 van de Drank- en Horecawet en een ontheffing in de verordening paracommercie, zoals bedoeld in artikel 4, lid 1 van de Drank en Horecawet

€ 77,25

11.7

Terrasvergunning

11.7.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning

€ 462,--

11.8

Lichtreclame-installatie

11.8.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen of aanbrengen van een lichtreclame-installatie

€ 89,45

11.9

Gebruik telefax

11.9.1

voor het gebruikmaken van de telefax:

1.per keer een bedrag van

2.vermeerderd met een bedrag voor elke minuut of gedeelte daarvan

€ 1,90

€ 0,30

11.9.2

voor ontvangst van een faxbericht, per blad (formaat A4)

€ 0,45

11.10

Wet bescherming persoonsgegevens

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

met een maximum per bericht van

meer dan 100 pagina’s

2.bij verstrekking anders dan op papier

3.dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

indien voor hetzelfde bericht op grond van de hiervoor genoemde onderdelen meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 0,25

€ 5,--

€ 25,10

€ 5,--

€ 25,10

€ 5,--

11.11

Verkrijging van de Nederlandse nationaliteit

voor het in behandeling nemen van een verzoek tot verkrijging van de Nederlandse nationaliteit via optie of naturalisatie als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap, gelden de tarieven zoals deze zijn opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002

11.12

Nadere regels en toepassing hardheidsclausule door het college van burgemeester en wethouders

het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges. Burgemeester en wethouders kunnen voor bijzondere gevallen de verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat deze verordening beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van dinsdag 13 december 2016

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,