Regeling vervallen per 07-10-2023

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2019

Geldend van 01-03-2020 t/m 06-10-2023

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2019

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede:

Gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet:

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2019

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1. Een raadslid, dan wel een steunfractielid kan zich voor het verkrijgen van feitelijke informatie van geringe omvang over een concrete aangelegenheid rechtstreeks wenden tot de behandelend ambtenaar.

  • 2. Een raadslid, dan wel een steunfractielid kan zich tot de behandelend ambtenaar wenden met een verzoek om inzage of een afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 3. Deze ambtenaar verstrekt de gevraagde informatie of de gevraagde inzage of afschrift zo mogelijk direct. maar ten minste binnen een week: indien dit beslist niet haalbaar is wordt dat met redenen omkleed aan de verzoeker meegedeeld en wordt tevens een andere termijn gesteld.

Artikel 2

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen. amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. Voor een dergelijk verzoek wordt gebruik gemaakt van de daarvoor ontwikkelde formats.

  • 3. De bijstand, bedoeld in het eerste lid wordt verleend door de griffier. Indien de griffier hierin niet zelf kan voorzien, verzoekt hij de gemeentesecretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand binnen een redelijke termijn verlenen.

  • 4. Indien een ambtenaar twijfelt of aan een dergelijk verzoek kan worden voldaan, stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

Artikel 3

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de gemeentesecretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a)

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b)

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c)

      het raadslid reeds volledig gebruik heeft gemaakt van het hem op grond van artikel 6 beschikbaar gestelde aantal uren ambtelijke bijstand.

  • 2. De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de gemeentesecretaris dit gemotiveerd mee aan de griffier én aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4

Wanneer een verzoek om bijstand als bedoeld in artikel 3 is geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist binnen veertien dagen nadat de kwestie aan hem is voorgelegd, of de weigering ongedaan is gemaakt dan wel in stand blijft.

Artikel 5

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij hiervan mededeling aan de griffier die vervolgens de gemeentesecretaris informeert.

  • 2. Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing. leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist binnen veertien dagen over de zaak.

Artikel 6

  • 1. Elk raadslid heeft per kalenderjaar recht op maximaal 30 uur bijstand als bedoeld in artikel 2.

  • 2. De gemeentesecretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand bij, waarin per verzoek om bijstand aan de ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a)

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b)

      de datum van het verzoek;

    • c)

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • d)

      welke ambtena(a)r(en ) de bijstand heeft (hebben) verleend;

    • e)

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • f)

      aan welk product de ingezette tijd moet worden toegeschreven;

    • g)

      hoeveel uren/keren per raadslid nog beschikbaar zijn.

  • Het register bestaat uit een openbaar en een niet-openbaar gedeelte.

  • 3. Het register als bedoeld in lid 2 is te allen tijde toegankelijk voor de gemeentesecretaris en de griffier. Desgevraagd is het openbare gedeelte van het register toegankelijk voor raadsleden, collegeleden, steunfractieleden en fractieassistenten.

  • 4. Indien een fractie daarmee instemt, is het een raadslid toegestaan zijn recht op ambtelijke bijstand (gedeeltelijk) over te dragen aan een raadslid van zijn eigen of een andere fractie wanneer daarom is verzocht.

  • 5. Het raadslid dat met gebruikmaking van het onder lid 4 gestelde een verzoek indient geeft daarin tevens door welk raadslid het recht op ambtelijke bijstand aan hem heeft overgedragen en om welk aantal uren het gaat.

Artikel 7

  • 1. De gemeentesecretaris stelt het lid van het college, onder wiens verantwoordelijkheid het onderwerp valt waaromtrent ambtelijke bijstand is gevraagd, op de hoogte van het verlenen van de gevraagde bijstand, door het verstrekken van een fotokopie van het verzoek, tenzij artikel 8 van toepassing is.

  • 2. Wanneer het college of een lid daarvan nadere informatie wenst over een verzoek om ambtelijke bijstand wenden zij zich rechtstreeks tot het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 3. Wanneer het college of een lid daarvan nader geïnformeerd wil worden over de totstandkoming van een gegeven advies, wenden zij zich tot de gemeentesecretaris, die bepaalt of de nadere informatie wordt verstrekt.

Artikel 8

  • 1. Een raadslid kan gemotiveerd aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand en/of de inhoud van het gegeven advies geheim moet worden gehouden.

  • 2. Een dergelijk verzoek wordt wel in het register bedoeld in artikel 6, lid 2 ingeschreven.

  • 3. Op zo’n verzoek en/of het advies wordt het woord "geheim" aangetekend.

  • 4. Het betrokken raadslid geeft aan de griffier aan wanneer de geheimhouding weer kan worden opgeheven. De griffier stelt daarvan de gemeentesecretaris op de hoogte, die van de opheffing in het register aantekening houdt.

  • 5. Indien van het onder lid 4 gestelde nog geen gebruik is gemaakt, wordt de geheimhouding geacht te zijn opgeheven na verloop van een termijn van zes maanden.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 9

  • 1. De fracties zoals bedoeld in artikel van het Reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 750,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 100,- per raadszetel, met dien verstande dat wanneer de fractie uit één persoon bestaat de bijdrage € 150,- bedraagt.

Artikel 10

  • 1. Fracties benutten de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kader stellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a)

      uitgaven die in strijd zijn niet wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b)

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde reële declaratie;

    • c)

      giften;

    • d)

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e)

      opleidingen voor raads- en steunfractieleden.

Artikel 11

  • 1. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt jaarlijks uitgekeerd in de maand april, nadat –conform artikel 13 van deze verordening- de verantwoording over het voorafgaande jaar is afgelegd. Eventuele tijdelijke vacatures worden meegeteld.

  • 2. In het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden wordt een afwijkende bijdragebepaling en betalingswijze gehanteerd, waarbij de betaling in de maand mei zal plaatsvinden.

  • 3. De bijdrage wordt, indien lid 2 van toepassing is, afgestemd op het aantal leden van de fractie vóór en na de verkiezing.

  • 4. Bij splitsing in een fractie wordt de bijdrage opnieuw vastgesteld en wordt zo nodig een al verstrekte bijdrage verrekend.

Artikel 12

  • 1. Elke fractie legt binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de gemeenteraad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning, onder overlegging van een verslag. Het is een fractie toegestaan het in enig jaar niet gebruikte deel van een bijdrage te reserveren tot een maximum van 30% van de bijdrage van het voorgaande kalenderjaar.

  • 2. De totale reservering mag ten hoogste tweemaal het bedrag zijn waarop de fractie conform het in het artikel 11, eerste lid genoemde bijdrage, recht kan doen gelden.

  • 3. In het in het eerste lid genoemd verslag wordt de reservering vermeld en wordt aangegeven waaraan het gereserveerde bedrag wordt of zal worden besteed.

  • 4. Indien ten gevolge van een splitsing binnen een fractie de samenstelling van een fractie verandert, heeft die verandering geen gevolgen voor de reservering die in (een) voorgaand(e) 4 jaar/jaren door de fractie in z'n oude samenstelling is opgebouwd en blijft die reservering toekomen aan langst bestaande fractie.

Artikel 13

Bij interpretatiegeschillen over het in deze verordening bepaalde wordt het geschil aan de burgemeester voorgelegd en is diens beslissing; gehoord de betrokken partijen, bindend.

Artikel 14

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgend op die waarin de vaststelling van deze verordening openbaar bekend is gemaakt.

  • 2. Op dat tijdstip vervalt de “Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning" vastgesteld bij raadsbesluit van 3 maart 2009.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 7 mei 2019.

De raad voornoemd.

De griffier,

De voorzitter,