Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent georganiseerd buiten sporten en bewegen in de openbare ruimte in de gemeente Wijk bij Duurstede in Coronatijd

Geldend van 13-06-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent georganiseerd buiten sporten en bewegen in de openbare ruimte in de gemeente Wijk bij Duurstede in Coronatijd

1. Inleiding

Per 19 mei 2020 heeft de rijksoverheid de maatregelen versoepeld die eerder werden afgekondigd om de uitbraak en verspreiding van het Coronavirus te beperken. Deze zijn uitgewerkt in de noodverordening COVID-19 Veiligheidsregio Utrecht van 1 juni 2020.

Een onderdeel van de versoepeling betreft het onder voorwaarden weer georganiseerd buiten mogen sporten en bewegen. In Wijk bij Duurstede vertaalt dit zich in een toename van verzoeken van aanbieders van sportactiviteiten, die in de openbare ruimte een sport- of beweegactiviteit willen aanbieden. De omvang van de activiteiten betreft meerdere locaties, van maandag t/m zondag, van 09:00 t/m 23:00 uur. Daarbij wordt versterkt geluid gebruikt (muziek en instructie) en wordt verzocht om afzettingen, hekwerken en tenten te mogen plaatsen.

Om bovenstaande ontwikkeling in goede banen te leiden en duidelijkheid te verschaffen aan initiatiefnemers, sporters, omwonenden en handhavers is deze notitie opgesteld. Achtereenvolgens wordt ingegaan op het wettelijk kader, de uitgangspunten en beleidsregels en procedure voor het organiseren van sportactiviteiten in de openbare ruimte.

2. Wettelijk kader

Ten aanzien van georganiseerd sporten en bewegen in de openbare ruimte in Coronatijd is het volgende wettelijk kader van toepassing:

  • Algemene Plaatselijke Verordening Wijk bij Duurstede 2018 (verder: APV)

  • Noodverordening COVID-19 van de Veiligheidsregio Utrecht, 1 juni 2020 (verder: NvCOVID)

APV

In de APV is het organiseren van sportactiviteiten in de openbare ruimte niet als zodanig omschreven. Voor wat betreft aard en omvang benaderen “kleine evenementen” deze activiteiten nog het best. Een klein evenement wordt in de APV omschreven als: een evenement dat maximaal één dag duurt, waarbij maximaal 200 personen worden verwacht en een lokale uitstraling heeft, waaronder in ieder geval begrepen: …viering, fietstour- en wandeltochten, straatspeeldag, …

In artikel 2.25, lid 2, zijn regels opgenomen voor kleine evenementen (uitsnede APV):

2.25, lid 2 : In afwijking van het bepaalde in het eerste lid is geen vergunning vereist voor een klein evenement als:

  • a.

    het aantal mensen niet meer bedraagt dan 200 personen;

  • b.

    er geen tent wordt geplaatst die door meer dan 50 personen wordt gebruikt;

  • c.

    het evenement plaatsvindt op de dag tussen 07.00 en 21.00 uur;

  • d.

    het geluidsniveau beneden 65 dB(A) blijft, gemeten op de dichtstbijzijnde gevel van woningen van derden (niveau achtergrondmuziek);

  • e.

    er geen alcohol wordt verkocht zonder ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank en horecawet;

  • f.

    er geen kampvuur wordt gemaakt;

  • g.

    er geen vuurwerk wordt afgestoken;

  • h.

    behalve eventuele tenten slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10m 2 per object en

  • i.

    i. de organisator tenminste dertig dagen voorafgaand aan het evenement hiervan schriftelijk melding heeft gedaan aan de burgemeester.

Hoewel formeel gesproken geen evenementen zijn toegestaan op basis van de NvCOVID, wordt bovenstaand kader als leidraad en toetsingskader gebruikt, voor de beoordeling en handhaving van georganiseerde sport- en beweegactiviteiten in de openbare ruimte. Te zijner tijd zal nieuwe COVID-19 wet- en regelgeving hiervoor in de plaats treden, zo is de verwachting.

Een kanttekening is op zijn plaats m.b.t. de geluidsvoorschriften. Voor een klein evenement wordt max. 65 dB(A) toegestaan (zie hierboven onder punt d.) en vindt het evenement plaats tussen 07:00 en 21:00 uur. De achterliggende gedachte daarvan is dat het éénmalig is (bijv. een straatfeest) en daarom een behoorlijke geluidsproductie en belasting op gevels is toegestaan. In de situatie van het toestaan van georganiseerd buiten sporten en/of bewegen wordt vaak verzocht om structureel, meerdere dagen in de week op een locatie actief te zijn. Dat kan met name in of nabij een woonomgeving tot hogere geluidsbelastingen leiden, over meerdere dagen en lange perioden.

Om de woonomgeving voldoende te beschermen worden daarom de volgende aanpassingen voorgesteld:

APV, art. 2.25, lid 2 wordt als volgt aangepast (onderstreept), voor het toepassingsgebied in deze notitie:

  • d.

    het geluidniveau beneden 60 dB(A) blijft, gemeten op de dichtstbijzijnde gevel van woningen van derden

  • h.

    behalve eventuele open tenten van elk niet meer dan 10 m2, slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object;

  • i.

    de organisator tenminste 14 dagen voorafgaand aan het organiseren van sport/ en/of beweegactiviteiten in de openbare ruimte, melding heeft gedaan aan de burgemeester via een daarvoor door de gemeente beschikbaar gesteld meldingsformulier.

Toegevoegd worden:

  • j.

    het gebruik van een geluidsinstallatie is verboden;

  • k.

    het college kan van het verbod onder j. ontheffing verlenen, als de geluidsinstallatie onlosmakelijk met de sportactiviteit is verbonden. Aan de ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.

NvCOVID

In de NvCOVID is in art. 2.2, lid 1 opgenomen dat het verboden is zich in de publieke ruimte te bevinden zonder tot een andere persoon een afstand aan te houden van ten minste 1,5 meter. Samenkomsten in de publieke ruimte zijn niet langer verboden, mits deze voorwaarde wordt nageleefd.

Uitzonderingen op het handhaven van een onderlinge afstand van 1,5m zijn (uitsnede NvCOVID):

Artikel 2.2

  • 2.

    Het verbod, bedoeld in het vorige lid, is niet van toepassing:

    • a.

      op personen die een gezamenlijk huishouden vormen;

    • b.

      als het de afstand tot kinderen tot en met 12 jaar betreft;

    • c.

      bij de uitoefening van contactberoepen;

    • d.

      op een persoon met een handicap en diens begeleiders;

    • e.

      op personen van 13 tot en met 18 jaar die georganiseerd en begeleid door sportverenigingen of professionals buiten sporten en bewegen.

3. Uitgangspunten en beleidsregels

Het is fijn dat na maanden van beperkingen weer kan worden gesport in de openbare ruimte. Met openbare ruimte bedoelen we hier veldjes, parkeerterreinen, voetbalkooi, skatebaan, parken e.d. Deze ruimten zijn openbaar en kunnen niet worden geclaimd of gereserveerd door een sport- en/of beweegaanbieder. Daarnaast moet worden voorkomen dat (geluids-)overlast ontstaat voor omwonenden van die openbare ruimten. Dit geldt ook voor gebruik van schoolpleinen.

Sportterreinen

De gemeente Wijk bij Duurstede ziet bij voorkeur dat sportactiviteiten worden georganiseerd op de daarvoor bestemde locaties: sportpark Mariënhoeve en de beide sportparken in Cothen en Langbroek. Die accommodaties zijn toegesneden op het ontvangen van bezoekers en goed gelegen t.o.v. omliggende bebouwing. Via onderstaande contactgegevens kan een aanbieder met de beheerders van deze accommodaties in contact treden, om te bespreken of de sportactiviteit kan worden ingepast.

Sportpark De Nieuwe Kamp Cothen

Voetbalvereniging SVF

Tennisvereniging De Kamp

Voetbal: voorzittersvf@svfcothen.nl

Tennis:psw.verkuijlen@gmail.com

Sportcomplex De Rijnsloot Cothen

Stichting Sportvoorzieningen Cothen

Stichting: carlazumbrink@gmail.com

Sportpark Marienhoeve Wijk bij Duurstede

Stichting Wijksport

Sportparkmanager: herke.van.der.weij@stichtingwijksport.nl

Sportpark Oranjehof Langbroek

Sportstichting Langbroek (SSL)

Stichting: eduard_1@casema.nl

Recreatieterreinen

Wanneer het niet mogelijk blijkt op een bestaande sportaccommodatie de activiteiten aan te bieden, wordt in de openbare ruimte bij voorkeur gebruik gemaakt van locaties met een recreatieve bestemming. Dit zijn o.a. recreatieterrein Gravenbol, de jachthavens aan de Aalswaard en campings in de gemeente. Een aanbieder van sport- en/of beweegactiviteiten dient met de betreffende eigenaar/exploitant van de recreatieve inrichting af te stemmen. Of een locatie is bestemd voor recreatie kan worden nagegaan op de website: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/viewer

Wanneer een aanbieder van één van de hierboven genoemde locaties gebruik wilt maken, dient dit te worden gemeld bij de gemeente Wijk bij Duurstede, via bijgaand formulier (zie bijlage). Op die manier heeft de gemeente zicht op welke terreinen worden gebruikt voor sport-/beweegactiviteiten en kan worden bekeken of de activiteiten passen binnen de regels.

Overige terreinen

Wanneer ook bovenstaande terreinen met een recreatieve bestemming niet kunnen voldoen aan de behoefte, bestaat de mogelijkheid andere terreinen in de openbare ruimte te gebruiken, zoals groenstroken, nadat dit met de gemeente is overlegd. Houd er rekening mee dat trapveldjes ook op wijkniveau een belangrijke functie hebben voor sportende kinderen en deze niet kunnen worden geclaimd ten behoeve van georganiseerd sporten en/of bewegen.

Bij het beoordelen van locaties wordt onder meer gekeken naar het huidige gebruik (vindt er verdringing van andere activiteiten plaats), hinder voor omwonenden (voldoende afstand) en of er sprake is van versterkt (muziek-)geluid.

Via bijgaand formulier dient te worden aangegeven op welke locatie een aanbieder een sport-/beweegactiviteit wilt organiseren en kan deze vooraf contact opnemen met de gemeente. Na toetsing verleent de gemeente al dan niet goedkeuring met bijbehorende voorwaarden.

Inrichting van de locatie

Voor de beoefening van sommige sport-/beweegactiviteiten kunnen overkappingen in de vorm van tenten wenselijk zijn voor schaduw of het droog houden van apparatuur. De plaatsing van party-tenten, die kleiner zijn dan 10 m2 is dan toegestaan. Deze bouwwerken zijn vergunningsvrij en bieden enige bescherming tegen weersinvloeden. Door tussen de tenten minimaal 1,5m afstand te houden kan worden gegarandeerd dat ook tussen de sporters 1,5m afstand wordt gehouden. De partytenten mogen niet worden aanééngeschakeld tot één grote tent.

Gebruik van hekwerken ter afscherming van de sportactiviteiten is onder voorwaarden toegestaan:

Hekwerken:

  • -

    mogen geen wegen, fiets- of voetpaden overschrijden of afsluiten;

  • -

    zijn bedoeld om de tijdelijke sportruimte af te zetten (niet om af te sluiten);

  • -

    dienen de doorkijk niet te belemmeren (geen gesloten of te hoog hekwerk);

  • -

    dienen veilig te zijn (voldoende geborgd in verband met windbelasting);

  • -

    dienen niet te hoog te zijn (type dranghek heeft de voorkeur, ook gelet op de windbelasting en vluchtveiligheid).

Precariobelasting

Voor het gebruik van gemeentegrond wordt een vergoeding gevraagd op grond van de Verordening precariobelasting 2018:

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Wijk%20bij%20Duurstede/CVDR481132.html

De gemeente verleent uitstel van betaling van precariobelasting tot 31 augustus 2020.

Plan

De aanbieder van sport- en/of beweegactiviteiten dient ook een plan op te stellen voor het veilig (1,5m afstand tussen sporters) van, naar en op de plaats van de sport- en beweegactiviteiten te kunnen bewegen.

4. Procedure

Ten behoeve van het aanbieden van georganiseerde sport- en/of beweegactiviteiten in de openbare ruimte dient het “Meldingsformulier Georganiseerde sport- en/of beweeg activiteiten in de openbare ruimte en op buitensportaccommodaties” te worden ingediend bij de gemeente.

Wij streven er naar dit binnen 5 werkdagen af te handelen en aan u terug te koppelen.

5. Inwerkingtreding en duur van de beleidsregels

Deze beleidsregels treden in werking de dag na bekend making en kunnen worden gewijzigd, ingetrokken of anderszins worden geformaliseerd wanneer daar naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede aanleiding toe is.

Ondertekening

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kenmerk gemeente WbD: 2020-200