Mandaatstatuut

Geldend van 01-07-2005 t/m heden

Intitulé

Mandaatstatuut

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winsum/De Marne voor zover het binnen zijn bevoegdheden valt, besluit:

  • I de uitvoering van de in de bijlage vermelde werkzaamheden, alsmede de ondertekening van de daaruit voortvloeiende stukken, op te dragen aan de genoemde functionarissen en daarop de in die bijlage vermelde specifieke bepalingen alsmede de onder II van dit besluit gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren.

  • II ten aanzien van de uitoefening van de onder I bedoelde mandaten de volgende algemene bepalingen vast te stellen:

Artikel 1: Begripsbepalingen

  • - mandataris: degene aan wie een mandaat is verleend;

  • - mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • - ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van een gemandateerde besluiten te nemen;

  • - ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot ondertekening van een door het bevoegde bestuursorgaan genomen besluit.

Artikel 2

  • a. Bij een namens het te nemen beslissing legt de mandataris de zaak vooraf aan het in artikel 5 van de bestuursovereenkomst aangehaalde portefeuillehoudersoverleg voor, indien:

  • - de uitoefening van de toegekende bevoegdheid politieke consequenties heeft of vermoedelijk zal krijgen;

  • - van de uitoefening van de toegekende bevoegdheid precedentwerking is te verwachten;

  • - een afwijkend advies is uitgebracht en het inwinnen van dat advies is voorgeschreven, niet betrekking hebbende op de aanvraagbehandeling van cliënten van de afdeling sociale zaken;

  • - mogelijke strijdigheid met het vastgestelde beleidsplan, het beleid, de richtlijnen en voorschriften aanwezig wordt geacht;

  • - de gemandateerde besluiten een publiekskarakter krijgen.

  • b. Indien er belangrijke financiële consequentis uit de te nemen beslissing voortvloeien, wordt die beslissing aan de beide colleges voorgelegd, na raadpleging van het portefeuillehoudersoverleg.

  • Bij financiële consequenties, welke niet in de vastgestelde begroting zijn geraamd, worden deze aan de beide colleges voorgelegd.

Artikel 3

Ingeval van uitoefening van een beslissings- en ondertekeningsmandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

“(nader in te vullen), namens deze,” gevolgd door de functieaanduiding van de mandataris danwel ondermandataris, zijn handtekening en naam;

“(nader in te vullen), namens deze,” gevolgd door de functieaanduiding van de mandataris danwel ondermandataris, zijn handtekening en naam.

Artikel 4

Indien en voor zover dat op de bij dit besluit behorende bijlage dan wel in een afzonderlijk mandaat is aangegeven, zijn mandatarissen bevoegd om functionarisssen binnen hun organisatieonderdeel te machtigen tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen van de bij dit besluit gegeven mandaatbevoegdheden.

Artikel 5

De mandataris legt periodiek verantwoording en wel eens per drie maanden gelijk met de managementrapportages in het kader van de beleidscyclus af aan het orgaan, welke het mandaat heeft verleend.

Artikel 5a

Het afdelingshoofd Sociale Zaken is gemandateerd voor het gunnen (enkelvoudig en meervoudig) van opdrachten voor leveringen en diensten, mits dat conform de drempelbedragen van het inkoopbeleid is.

Artikel 6

Bij afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat is toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

III te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatstatuut”.

IV te bepalen dat dit besluit, na publicatie, in werking treedt op 1 juli 2005.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 5 juli 2005.

Bijlagebijhetmandaatstatuut