Verordening op het audit committee

Geldend van 19-10-2011 t/m heden

Intitulé

Verordening op het audit committee

De raad van de gemeente Winsum;

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en artikel 4 lid 3 van de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Winsum;

gelet op het bepaalde in artikel 213 van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden;

b e s l u i t :

Vast te stellen de:

Verordening op het audit committee

Artikel 1. Definities

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet de Gemeentewet;

  • b.

    het committee het audit committee;

  • c.

    de raad de gemeenteraad;

  • d.

    fractie de leden van de gemeenteraad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn;

  • e.

    de voorzitter de voorzitter van het audit committee;

  • f.

    de secretaris de secretaris van het audit committee;

  • g.

    het college het college van burgemeester en wethouders;

  • h.

    de accountant de in de “Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Winsum” bedoelde accountant die is belast met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • i.

    het controleprotocol het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening;

  • j.

    de controleverordening de “Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Winsum”.

Artikel 2. Taken van het committee

Tot de taken van het audit committee worden in ieder geval gerekend:

  • 1.

    het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet- en uitvoering van de accountantscontrole;

  • 2.

    het voeren van technisch overleg over de jaarrekening en het jaarverslag;

  • 3.

    het voeren van afstemmingsoverleg als bedoeld in artikel 4, lid 3 van de controleverordening;

  • 4.

    het voorbereiden van de aanbesteding accountantscontrole.

Artikel 3. Samenstelling en benoeming

  • 1. het committee telt een lid per fractie, benoemd door de raad op voordracht van de raadsfractie;

  • 2. de leden van het committee kunnen zich laten vervangen door een ander lid van de fractie;

  • 3. het committee benoemt uit haar midden een voorzitter en een

    plaatsvervangend voorzitter;

  • 4. op uitnodiging van het committee kunnen derden zoals de accountant, de voorzitter van rekenkamercommissie, het college en vertegenwoordigers vanuit de organisatie - als adviseur - deelnemen aan de vergaderingen van het committee;

  • 5. de griffier of zijn plaatsvervanger is secretaris en adviseur van het committee.

Artikel 4. Zittingsduur

  • 1. de zittingsperiode van de leden van het audit committee eindigt in ieder geval aan het einde van de raadsperiode of bij ontslag als lid van de raad;

  • 2. de raad kan een lid tussentijds ontslaan;

  • 3. een lid kan tussentijds ontslag nemen.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1. het committee vergadert in ieder geval twee keer per jaar;

  • 2. de voorzitter bepaalt, in samenspraak met de secretaris, plaats, datum, uur en agenda van de vergadering;

  • 3. de voorzitter roept de leden schriftelijk op;

  • 4. de oproep voor een vergadering wordt, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste een week voor aanvang van de vergadering bezorgd;

  • 5. de vergaderingen van het committee zijn openbaar, waarbij geldt dat slechts dan, specifiek uitgenodigde functionarissen als bedoeld in artikel 3 lid 4 en de secretaris van het committee spreekrecht hebben;

  • 6. in afwijking van het gestelde in lid 5 kunnen de aanwezigen, op voorstel van de voorzitter dan wel een lid, bij meerderheid besluiten achter gesloten deuren te vergaderen;

  • 7. het audit committee rapporteert in/aan de raad over de uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 2;

  • 8. de secretaris maakt een beknopt verslag van de vergaderingen en zendt dit toe aan de leden en andere deelnemers aan de vergaderingen van het committee.

Artikel 6. Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist het committee - bij meerderheid - op voorstel van de voorzitter.

Artikel 7. In werking treden

De verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na bekendmaking, per welke datum de Verordening op de rekeningcommissie vervalt.

Artikel 8. Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als de “Verordening op het audit committee”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Winsum in zijn vergadering van 27 september 2011.
voorzitter,
griffier,