Regeling vervallen per 13-06-2012

Verordening regelende de taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Wmo adviesraad

Geldend van 19-09-2007 t/m 12-06-2012

Intitulé

Verordening regelende de taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Wmo adviesraad

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winsum;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en artikel 12 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning;

overwegende dat de gemeenteraad geen wensen of zienswijzen kenbaar heeft gemaakt naar aanleiding van het concept besluit;

overwegende dat er behoefte is een adviesorgaan in het leven te roepen voor de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning;

b e s l u i t :

1 in te stellen een commissie, als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet genaamd adviesraad;

2 vast te stellen de navolgende verordening, regelende de taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Wmo adviesraad;

Begripsomschrijvingen

Wmo Wet maatschappelijke Ondersteuning

Initiatiefgroep Een tijdelijk gevormde groep vertegenwoordigers van vragers naar maatschappelijke ondersteuning, die bij de gemeente bekend is en die de vorming en installatie van een Wmo adviesraad voorbereiden

Artikel 1 Taken en bevoegdheden

  • 1. De Wmo adviesraad heeft vier taken, binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders:

    • a.

      het verstrekken van adviezen –gevraagd en ongevraagd- aan het college van burgemeester en wethouders over de hoofdlijnen van het te voeren gemeentelijk beleid als bedoeld in artikel 3, lid 1 onder g van de Wmo; vanuit de positie van vragers naar maatschappelijke ondersteuning, evenals over de uitvoering en de uitgaven hiervan;

    • b.

      de Wmo adviesraad brengt in ieder geval advies uit over:

      • -

        het vierjaarlijks op te stellen beleidsplan Wmo en overige plannen van artikel 3, lid 1

      • -

        vaststelling en wijziging van de verordeningen die ter uitvoering worden opgesteld

      • -

        de ontwikkeling en vaststelling van nieuw beleid Wmo

      • -

        het formuleren en vaststellen van de vragen, die ten grondslag liggen aan de evaluatie, de verantwoording van het gevoerde beleid Wmo

      • -

        de wijze waarop cliënten keuzevrijheid wordt geboden in de Wmo

    • c.

      het verzamelen van informatie over maatschappelijke ondersteuning om genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren;

    • d.

      het blijvend afstemmen met bestaande adviesorganen in de gemeente en het bevorderen van overleg en samenwerking met organisaties, instellingen, groeperingen en personen die te maken krijgen met de wet.

    • e.

      de Wmo adviesraad nodigt minimaal één maal per jaar de wethouder die de Wmo in portefeuille heeft uit voor overleg.

Artikel 2 Samenstelling en omvang

  • 1. Bij de samenstelling van de adviesraad Wmo wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke samenstelling.

  • 2. De adviesraad Wmo bestaat uit zeven leden en een onafhankelijk voorzitter, geen lid zijnde.

  • 3. De leden zijn in staat om Wmo-breed de belangen in samenhang te zien en voor specifieke deelterreinen vertegenwoordigers van lokale belangengroepen te raadplegen.

  • 4. De leden wonen in principe binnen de gemeente Winsum, voor de technisch voorzitter wordt eventueel een uitzondering gemaakt.

  • 5. De leden worden op advies van de selectiecommissie door het college van burgemeester en wethouders benoemd.

  • 6. Deskundigen, zowel gemeentelijk als extern, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de vergadering van de Wmo adviesraad.

  • 7. Tenminste éénmaal per jaar wordt door de Wmo adviesraad een openbare bijeenkomst georganiseerd met alle belangen- en cliëntenorganisaties werkzaam in de gemeente Winsum en voor inwoners van de gemeente Winsum, over actuele, Wmo-relevante thema’s.

Artikel 3 Voordracht, zittingsduur en eerste benoeming

  • 1. Potentiële leden van de Wmo adviesraad kunnen zich aanmelden op basis van een wervingsadvertentie, waarna selectiegesprekken plaatsvinden.

  • 2. De selectie vindt plaats op basis van een profielschets.

  • 3. De profielschets wordt vastgesteld door het college in overleg met de initiatiefgroep dan wel de zittende Wmo adviesraad.

  • 4. De selectiegesprekken worden gehouden door de selectiecommissie bestaande uit tenminste de portefeuillehouder, de gemeentesecretaris en twee leden van de initiatiefgroep dan wel de zittende Wmo adviesraad.

  • 5. De leden worden op advies van de selectiecommissie door het college van burgemeester en wethouders benoemd voor een periode van maximaal vier jaar, voor de duur van het beleidsplan.

  • 6. De leden kunnen maximaal een tweetal periodes zitting hebben in de adviesraad Wmo; aftredende leden zijn in principe één maal herbenoembaar. In bijzondere omstandigheden kan het college hiervan afwijken.

  • 7. Bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de resterende zittingsperiode.

Artikel 4 Lidmaatschap beëindiging

  • 1. Het lidmaatschap van de adviesraad Wmo eindigt:

    • a.

      door het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      door het nemen van ontslag.

  • 2. Het college kan besluiten tot tussentijds ontslag van de leden of de voorzitter bij niet of onvoldoende functioneren naar oordeel van het college.

  • 3. In tussentijdse vacatures wordt binnen drie maanden voorzien.

Artikel 5 De Voorzitter

  • 1. Op basis van een wervingsadvertentie en een profielschets wordt de voorzitter door het college van burgemeester en wethouders benoemd.

  • 2. De profielschets wordt door het college in overleg met de adviesraad (of initiatiefgroep) vastgesteld.

  • 3. De voorzitter wordt benoemd voor de periode van vier jaar.

  • 4. Herbenoeming kan maximaal voor één periode plaatsvinden, in voorkomende gevallen kan de voorzitter in een overgangsperiode aanblijven todat een opvolger is gevonden.

  • 5. De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 6. Bij afwezigheid van de voorzitter wijzen de leden een plaatsvervangend voorzitter uit hun midden aan.

  • 7. Het lidmaatschap van de voorzitter eindigt:

    • a.

      door het aflopen van de zittingsperiode

    • b.

      door het nemen van ontslag

    • c.

      indien de voorzitter op enig moment het vertrouwen van de helft van de leden van de adviesraad heeft verloren, kan het college van burgemeester en wethouders het voorzitterschap doen beëindigen

    • d.

      bij niet of onvoldoende functioneren naar oordeel van het college, kan door het college worden besloten het voorzitterschap te beeindigen.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. Het college stelt een ambtelijk secretaris aan.

  • 2. De secretaris is minimaal het eerste jaar belast met de dagelijkse secretariaats-werkzaamheden die bij de adviesraad Wmo horen. Na het eerste jaar kan, indien gewenst, een deel van de werkzaamheden door de leden van de adviesraad worden ingevuld.

  • 3. Ondertekening van adviezen aan het college geschiedt door de voorzitter en de secretaris.

  • 4. De ambtelijk secretaris heeft een adviserende stem.

Artikel 7 Informatieverschaffing

De adviesraad Wmo ontvangt van gemeentewege alle informatie die nodig is voor zijn taakvervulling, op een zodanig tijdstip (in beginsel 4 weken vooraf) dat invloed mogelijk is op de beleids- vorming en besluitvorming.

Artikel 8 De Vergaderingen

  • 1. De adviesraad Wmo vergadert ten minste viermaal (4) per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter of ten minste drie leden het nodig oordelen. In dit laatste geval wordt de vergadering gehouden binnen twee weken na de datum van het daartoe strekkende verzoek.

  • 2. De vergaderingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste tien werkdagen van te voren aan de leden per uitnodiging bekend gemaakt.

  • 3. De uitnodiging bevat de agenda, alsmede dag, uur en plaats van de vergadering. De secretaris draagt zorg voor de oproep als bedoeld in lid 2.

  • 4. Vergaderingen vinden geen doorgang indien blijkens de presentielijst niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

  • 5. Indien een vergadering krachtens het bepaalde in lid 4 geen doorgang kan vinden, wordt een nieuwe vergadering belegd. Tussen de eerste en tweede vergadering moet een tijdvak van tenminste één week liggen. In deze tweede vergadering kunnen besluiten genomen worden, ongeacht het aantal aanwezige leden. Het betreft hierbij alleen agendapunten die tervoren bij de eerste vergadering bekend waren.

Artikel 9 Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen van de adviesraad Wmo zijn openbaar.

  • 2. De deuren worden gesloten wanneer ten minste drie van de aanwezige leden het vorderen of de voorzitter het nodig acht.

  • 3. De adviesraad Wmo beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4. De adviesraad kan ten aanzien van de inhoud van stukken de leden tijdelijke geheimhouding opleggen.

  • 5. Plaats, datum, en aanvangsuur worden ter openbare kennis gebracht.

Artikel 10 Besluitvorming

  • 1. De van de Wmo adviesraad worden bij tweederde meerderheid van stemmen genomen.

  • 2. Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de aanwezige leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 3. In het algemeen wordt mondeling bij hoofdelijke oproeping gestemd; echter, bij het doen van keuzen, adviezen of aanbevelingen van personen, wordt schriftelijk gestemd door middel van gesloten en ongetekende briefjes.

Artikel 11 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1.

    Van gemeentewege wordt zorggedragen voor het aan de Wmo adviesraad beschikbaar stellen van passende vergaderaccommodatie in het gemeentehuis.

  • 2.

    De leden van de Wmo adviesraad ontvangen voor maximaal vier bijgewoonde vergaderingen (op jaarbasis) van de Wmo adviesraad een aanwezigheidsvergoeding op grond van het 'Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden'. De bedragen worden vastgesteld aan de hand van de circulaire 'vergoeding commissieleden' van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (op basis van een in te vullen declaratieformulier). Het is niet mogelijk reiskosten te declareren. Voor een reiskostenvergoeding buiten de gemeentegrenzen kan een beroep worden gedaan op het bij artikel11.3 bedoelde ondersteuningsbudget.

  • 3.

    De Wmo adviesraad kan een structurele subsidieaanvraag (ondersteuningsbudget) doen voor een goede taakuitoefening

het bevorderen van deskundigheid van de leden van de adviesraad Wmo. Eveneens voor de gemeente Winsumu Na afloop dient schriftelijk verantwoording te worden gedaan over de bestedingen

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1. De Wmo adviesraad verstrekt aan het college alle gewenste inlichtingen over zijn werkzaamheden.

  • 2. De Wmo adviesraad evalueert zijn werkzaamheden jaarlijks en stelt het college hiervan schriftelijk op de hoogte.

  • 3. Opheffing van de Wmo adviesraad kan slechts geschieden: bij besluit van het college, de Wmo adviesraad gehoord of indien de Wmo van rijkswege wordt ingetrokken.

  • 4. Aanvullingen en wijzigingen van deze verordening worden vastgesteld door het college, de Wmo adviesraad gehoord.

Artikel 13 Naamgeving en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Wmo adviesraad

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 19 september 2007.

Ondertekening

Winsum, 28 juni 2007
Burgemeester en wethouders van de gemeente Winsum;
De burgemeester, De secretaris,

Profielschets voorzitter WMO adviesraad

De voorzitter van de WMO adviesraad is onafhankelijk en derhalve geen lid van de gemeentelijke organisatie, het college of gemeenteraad. De voorzitter kan tevens geen persoon zijn die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur of bij een door de gemeente gesubsidieerde instelling of bij een zorgaanbieder.

Eigenschappen/vaardigheden voorzitter:

De vaardigheiden en eigenschappen die gesteld worden aan leden van de adviesraad WMO zijn ook van toepassing op de onafhankelijk voorzitter. Daarnaast worden enige specifieke eisen gesteld ten aanzien van de voorzitter.

De voorzitter:

  • ·

    heeft kennis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en de bijbehorende prestatievelden

  • §

    kent de bestuurlijke en politieke processen en is daardoor in staat bestuurlijke afwegingen te maken.

heeft een heldere visie op het functioneren van de adviesraad

is bereid zich te verdiepen in kwaliteitseisen vanuit cliëntenperspectief voor de werkvelden die te maken hebben met maatschappelijke ondersteuning

kan een bindende factor zijn binnen de Wmo-adviesraad vanwege de diversiteit van de leden

heeft affiniteit met belangenbehartiging en medezeggenschap

heeft het vermogen analytisch en strategisch te denken en heeft goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden

weet mensen te motiveren en te enthousiasmeren en straalt dat ook uit

§beschikt over onderhandelings- en,vergadertechnische vaardigheden.

is in staat om onbevooroordeeld met tegengestelde belangen om te gaan

§vervult geen functies die conflicteren met het voorzitterschap van de Wmo-adviesraad

Taken voorzitter:

zit niet alleen de vergaderingen van de adviesraad voor, maar zal ook de belangen van de adviesraad moeten verdedigen richting B&W, gemeenteraad en ambtenaren.

roept de vergaderingen bijeen

stelt samen met de (ambtelijk) secretaris de agenda van de vergaderingen op

leidt de vergaderingen en is verantwoordelijk voor een goed verloop

is aanspreekbaar voor zaken rond de adviesraad

is contactpersoon naar (ambtelijk) secretaris en externen

is goed bereikbaar voor interne en externe contacten

is goed op de hoogte van alle zaken rondom de adviesraad

is verantwoordelijk voor de totstandkoming van het werkplan en het jaarverslag van de adviesraad.

Profiel van een lid van de WMO-adviesraad

Een lid van de WMO-adviesraad

  • ·

    is in staat een bijdrage te leveren aan de visie van de adviesraad Wmo op het gemeentelijk beleid ten aanzien van alle doelgroepen die met de Wmo te maken hebben of krijgen;

  • ·

    heeft affiniteit of ervaring met minimaal twee prestatievelden van de Wmo;

  • ·

    is bereid zich te verdiepen in kwaliteitseisen vanuit cliëntenperspectief voor de werkvelden die te maken hebben met maatschappelijke ondersteuning

  • ·

    heeft gevoel voor de maatschappelijke en politieke verhoudingen in de gemeente Winsum;

  • ·

    heeft een netwerk en/of is in staat die op te bouwen en te onderhouden;

  • ·

    hoeft niet zozeer zelf de wijsheid in pacht te hebben; is deskundig maar eigen mening en standpunten staan niet voorop;

  • ·

    is vaardig in het communiceren, in woord en geschrift, met de meest uiteenlopende groepen belanghebbenden en/of is bereid dat te worden;

  • ·

    mag actief zijn in één van de belangenorganisaties in de gemeente Winsum maar neemt deel op persoonlijke titel;

  • ·

    functioneert zonder last en ruggespraak, dat wil zeggen: is niet persoonlijk verantwoordelijk voor de communicatie met één belangenorganisatie of groep belanghebbenden;

  • ·

    is woonachtig in de gemeente Winsum;

  • ·

    is bereid en in staat zich, voor een periode van vier jaar en voor naar schatting minimaal dagdeel per week, vrijwillig in te zetten voor de adviesraad Wmo.

S/WZ/CR/4-6-07