Verordening op de rekencommissie

Geldend van 01-01-2006 t/m heden

Intitulé

Verordening rekenkamerfunctie gemeente Winsum

Agendanummer: 13

Vergadering: 13 december 2005

de Raad van de gemeente Winsum;

gelezen het voorstel van de voorzitter van de raad en de griffier;

gelet op het bepaalde in de gemeentewet:

besluit vast te stellen de navolgende

Verordening op de rekenkamercommissie van de gemeente Winsum

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

A Raad:de gemeenteraad van Winsum;

B College: hetcollege van burgemeester en wethouders van de gemeente Winsum;

C Rekenkamercommissie:de gezamenlijke rekenkamercommissie van de gemeente Winsum;

D Voorzitter:de voorzitter van de gezamenlijke rekenkamercommissie;

E Secretaris:de secretaris van de gezamenlijke rekenkamercommissie;

F Doeltreffendheid of effectiviteit:de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken;

G Doelmatigheid of efficiency:het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken.

H Rechtmatigheid:

Hierbij gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat om zowel regelgeving van het rijk als de regelgeving van de gemeente zelf.

Hoofdstuk 2 Taak en samenstelling

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2. De rekenkamercommissie doet onderzoek naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid, alsmede naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsmede van (gesubsidieerde) instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd. Daarnaast onderzoekt de rekenkamercommissie de rechtmatigheid van het door de gemeente gevoerde bestuur. Een door de rekenkamercommissie ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet.

  • 3. De rekenkamercommissie bestaat uit 3 leden. Er zijn geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt 3 leden, geen lid zijnde van de raad.

  • 2. De leden van de rekenkamercommissie worden voor een periode van vijf jaar benoemd.

  • 3. Benoeming vindt plaats voor maximaal 2 perioden.

  • 4. De raad benoemt één van de drie leden als voorzitter van de rekenkamercommissie. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, de externe communicatie en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De secretaris draagt zorg voor het formuleren van een onderzoeksopzet en de begeleiding van het onderzoek.

Artikel 4 Eed

Ten aanzien van de leden is artikel 81g van de gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Ontslag

De raad ontslaat de leden. De raad verleent in ieder geval ontslag:

  • a.

    op eigen verzoek

  • b.

    bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie

  • c.

    indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen

  • d.

    aan het eind van de periode waarvoor het lid benoemd is, behoudens herbenoeming.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden

De gemeenteraad stelt ten behoeve van de rekenkamercommissieleden een vergoeding per jaar vast. De gemeenteraad stelt een uurvergoeding vast voor werkzaamheden van de secretaris die verricht worden ten behoeve van een onderzoek.

Daarnaast stelt de raad voor de voorzitter een vergoeding per jaar vast ten behoeve van het presenteren van de uitkomsten van de uitgevoerde onderzoeken in de gemeenteraad.

Hoofdstuk 3 Werkwijze en budget

Artikel 7 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde vast voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming naar de raad.

Artikel 8 Onderwerpselectie

  • 1. De raad kan een verzoek tot het instellen van een onderzoek bij de rekenkamercommissie indienen. Na vaststelling van de jaarrekening inventariseert de raad welk onderwerp of welke onderwerpen hij aan de commissie voor onderzoek voordraagt.

  • 2. Mede op basis van de voordrachten van de raad stelt de rekenkamercommissie tenminste jaarlijks een onderzoeksagenda op, waarin de onderwerpen die in aanmerking komen voor een onderzoek zijn opgenomen. De rekenkamercommissie houdt hierbij rekening met het beschikbare budget.

  • 3. De rekenkamercommissie brengt de onderzoeksagenda ter kennis van de raad.

  • 4. Indien de rekenkamercommissie niet aan een verzoek van de raad voldoet, motiveert zij deze beslissing.

  • 5. De rekenkamercommissie formuleert voor elk onderwerp van onderzoek een onderzoeksopzet.

  • 6. De rekenkamercommissie brengt de onderzoeksopzet ter kennis van de raad.

Artikel 9 Werkwijze

  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4. De rekenkamercommissie is bevoegd bij besturen en/of directies van navolgende organisaties de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken:

    • a.

      openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet Gemeenschappelijke Regelingen waaraan de gemeente deelneemt;

    • b.

      instellingen die een subsidie, lening of garantie van de gemeente ontvangen;

    • c.

      naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen waarin de gemeente aandeelhouder is;

    • d.

      rechtspersonen die een bij of krachtens de wet geregelde taak uitoefenen en daartoe geheel of gedeeltelijk worden bekostigd uit de opbrengst van bij of krachtens de wet ingestelde heffingen.

  • 5. De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 6. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 7. De hoorzittingen en informatieve bijeenkomsten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar.

  • 8. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 9. De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, een technische reactie op het concept onderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie te geven. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. Daarnaast bepaalt de rekenkamercommissie wie verder als betrokkenen worden aangemerkt. Na het verstrijken van deze termijn worden gebleken feitelijke onjuistheden in het concept-rapport gecorrigeerd. Vervolgens wordt het definitieve rapport inclusief oordelen en aanbevelingen aan het college voorgelegd voor een bestuurlijke reactie. Naar aanleiding van de bestuurlijke reactie kan de rekenkamercommissie een nawoord opstellen.

  • 10. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 10 Budget

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      vergoedingen aan de leden;

    • b.

      eventuele interne onderzoeksmedewerkers;

    • c.

      externe onderzoekers en/of deskundigen die door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      overhead, ambtelijke ondersteuning;

    • e.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad. De rekenkamercommissie brengt daartoe over ieder dienstjaar voor 1 april van het daaropvolgende dienstjaar een beknopt eigen jaarverslag uit, waarin in ieder geval een overzicht wordt opgenomen van de lopende en afgeronde onderzoeken en de daaraan in het betreffende dienstjaar bestede middelen.

Hoofdstuk 4 Ondersteuning

Artikel 11 Secretariaat van de rekenkamercommissie

  • 1. Een door de gemeenteraad van Winsum aan te wijzen ambtelijk secretarisstaat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taak terzijde. De kosten van deze secretaris komen ten laste van het budget voor de rekenkamercommissie.

  • 2. De ambtelijk secretaris wordt aangestuurd door de voorzitter van de rekenkamercommissie.

  • 3. De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, vorming van dossiers en de administratie en het beheer van de financiën.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 12 Evaluatie

Uiterlijk op 1 mei 2007 zal het functioneren van de rekenkamercommissie worden geëvalueerd.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2006.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening rekenkamercommissie gemeente Winsum.

Vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Winsum van d.d. 13 december 2005

voorzitter,

griffier