Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011 (Legesverordening 2011)

Geldend van 09-02-2011 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011 (Legesverordening 2011)

Agendanummer: 14 - 5

Vergadering: 9 november 2010

De raad van de gemeente Winsum;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011 (Legesverordening 2011)

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in dezelfde kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in hetzelfde kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor het genot van door

of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen en verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    het raadplegen en verstrekken van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in het geval van toezending daarvan, binnen eenentwintig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

  • 2.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • 3.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 4.

    onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

  • 5.

    onderdeel 1.6.1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • 6.

    hoofdstuk 12 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12. Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2010-II” van 28 september 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten, voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 oktober 2011.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2011”.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening 5

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 5

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 6

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 6

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 7

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 7

Hoofdstuk 6 Overige publiekszaken 7

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 8

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 9

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief 10

Hoofdstuk 10 Standplaatsen 10

Hoofdstuk 11 Ventvergunningen 10

Hoofdstuk 12 Kansspelen 11

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie 11

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer 11

Hoofdstuk 15 Diversen 12

Hoofdstuk 16 In deze titel niet benoemde beschikking 13

Hoofdstuk 17 Leegstandswet

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning 13

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 13

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 14

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 15

Hoofdstuk 4 Vermindering 24

Hoofdstuk 5 Teruggaaf 25

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning 26

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 26

Hoofdstuk 8 Overschrijven omgevingsvergunning 27

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 27

Hoofdstuk 10 Sloopmelding 27

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking 27

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 28

Hoofdstuk 1 Horeca 28

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen 28

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven 28

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening 28

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde beschikking 28

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in het gemeentehuis van Winsum op:

1.1.1.1

maandag om 09.30 uur en 10.00 uur

0,00

1.1.1.2

maandag tussen 11.00 uur en 16.00 uur

175,00

1.1.1.3

dinsdag tot en met donderdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

175,00

1.1.1.4

vrijdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

205,00

1.1.1.5

zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

460,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in elke locatie buiten het gemeentehuis op:

1.1.2.1

maandag tot en met donderdag tussen 10.00 uur en 16.00uur

400,00

1.1.2.2

vrijdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

430,00

1.1.2.3

zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

680,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op:

1.1.3.1

maandag tot en met donderdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

175,00

1.1.3.2

vrijdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

205,00

1.1.3.3

zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

460,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het annuleren c.q. wijzigen van een

huwelijksplaats of huwelijksdatum

30,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

18,00

1.1.5.2

een duplicaat trouwboekje of partnerschapboekje

18,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

7,05

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument

of een faciliteitenpaspoort

52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal

bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in

1.2.1.1 (zakenpaspoort)

58,20

1.2.1.3

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2 direct bij de aanvraag van dit nieuwe

reisdocument

9,20

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2

21,50

1.2.1.5

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.4 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2

9,20

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

(vanaf 14 jaar)

43,85

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

(tot en met 13 jaar)

9,20

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 en 1.2.1.2 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en, 1.2.1.2 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

21,40

1.2.5

Voor een verklaring van vermissing bij het niet overleggen van het vorige reisdocument bedragen de administratiekosten

28,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs en het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

40,00

1.3.1.2

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een bromfietsrijbewijs en het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

40,00

1.3.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.3.1.1 en 1.3.1.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met

33,50

1.3.3

Voor een verklaring van vermissing bij het niet overleggen van het

vorige rijbewijs bedragen de administratiekosten

28,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

8,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

8,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en artikel 37a, tweede lid van de Regeling GBA persoonsgegevens

2,27

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,05

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op aanvraag incidenteel verstrekken van leeftijdsopbouwgegevens aan derden

17,50

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

8,00

Hoofdstuk 6 Overige publiekszaken

1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.6.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.6.2

voor verklaringen van inwoning, van oorsprong, attestatie de vita,

bewijzen van Nederlanderschap, nationaliteitsverklaringen en alle

andere verklaringen welke in het bijzonder belang der aanvrager

worden opgemaakt, per stuk

8,00

1.6.3

voor een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie

8,00

1.6.4

voor een uittreksel uit de Burgerlijke Stand

11,50

1.6.5

voor een verklaring van huwelijksbevoegdheid

20,70

1.6.6

tot het legaliseren van een handtekening, per handtekening

2,50

1.6.7

tot het legaliseren van een foto, per foto

2,50

1.6.8

tot het waarmerken van bescheiden, per bescheid

2,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

53,55

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

77,25

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag, per pagina

0,40

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van de besluitenlijst van een raadsvergadering

5,35

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering

5,35

1.7.2.1.3

een exemplaar van de agenda voor een raadsvergadering

1,30

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de besluitenlijsten van de en op de stukken behorende bij

de raadsvergaderingen

102,65

1.7.2.2.2

op de agenda’s voor de raadsvergaderingen

11,75

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van de besluitenlijst van een vergadering van

een raadscommissie

5,35

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van

een raadscommissie

5,35

1.7.3.1.3

een afschrift van de agenda van een vergadering van een

raadscommissie

1,30

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de besluitenlijsten van de en op de stukken behorende bij de

vergaderingen van een raadscommissie

102,65

1.7.3.2.2

op de agenda’s voor raadscommissievergaderingen

11,75

Op 30 juni 2009 heeft de raad besloten zijn vergaderstructuur te wijzigen. Het ging om een experiment voor in eerste instantie de periode 1 september 2009 – 1 maart 2010. Inmiddels is het experiment op 8 juni 2010 voor de duur van maximaal één jaar verlengd. In de nieuwe structuur zijn er geen raadscommissievergaderingen meer. Wel vergadert de raad twee keer – in plaats van één keer – per maand.

In het kader van deze (voorlopige) wijziging blijven de tarieven zoals vermeld onder 1.7.2 tot en met 1.7.3.2.2 gehandhaafd en zijn onder 1.7.4 de tarieven opgenomen voor de nieuwe vergaderstructuur van de raad voor wat betreft het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar.

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.7.4.1

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar

1.7.4.1.1

op de besluitenlijsten van de en op de stukken behorende bij

de raadsvergaderingen

205,30

1.7.4.1.2

op de agenda’s voor de raadsvergaderingen

23,50

In het belang van de publieke meningsvorming (pers) worden de rechten onder 1.7.2, 1.7.3 en 1.7.4 niet geheven. De stukken worden slechts verstrekt, voorzover de inhoud daarvan niet van vertrouwelijke aard is.

Ten behoeve van de fracties worden maximaal vijf exemplaren van de stukken onder 1.7.1, 1.7.2, 1.7.3 en 1.7.4 gratis verstrekt.

Verstrekking vindt plaats aan de fractievoorzitter van de betreffende fractie. Op diens verzoek worden één of meer van deze vijf exemplaren rechtstreeks verzonden naar steunfractieleden. Voor toezending komen echter alleen in aanmerking zij die door de fractievoorzitter zijn voorgedragen bij de griffier voor de functie van steunfractielid.

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.5.1

een afschrift van een verordening, per pagina

0,40

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporing in het

gemeentelijke kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier, of

gedeelte daarvan

7,05

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatsaanduiding van een perceel, per perceel

1,90

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van makelaars en taxateurs voor het verstrekken van inlichtingen uit onder andere het WOZ/OZB-bestand, bestemmingsplannen, status monument/beschermd dorpsgezicht, aanschrijvingen mogelijke verontreiniging perceel, aanschrijvingen in het kader van de Woningwet, ondergrondse en bovengrondse tanks, historie ten aanzien van verontreiniging en vermelding op de provinciale saneringslijst van een perceel, per inlichting

38,95

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een kopie van de database met bodemonderzoeksgegevens, inclusief de bodemkwaliteitskaart, aanwezigheid van tanks en historie ten aanzien van verontreiniging, per inlichting

74,95

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte hiervan

7,05

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.9.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

3,45

1.9.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

6,40

Hoofdstuk 10 Standplaatsen

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1

voor een vergunning om in de gemeente een standplaats te mogen innemen, geldig voor:

1.10.2

a.een dag, per strekkende meter

b.een week, per strekkende meter

c.een maand, per strekkende meter

d.een kwartaal, per strekkende meter

e.een half jaar, per strekkende meter

f.een jaar, per strekkende meter

2,25

3,30

5,40

8,65

15,45

27,45

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het recht om op de wachtlijst voor het innemen van een standplaats geplaatst te worden

13,40

Hoofdstuk 11 Ventvergunningen

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

A. Voor ideële organisaties om in de gemeente te moge venten, per vergunning

B. Voor commerciële bedrijven een vergunning om in de gemeente te mogen venten, geldig voor:

a.een dag

b.een week

c.een maand

d.een half jaar

e.een jaar

6,10

11,15

20,30

68,50

116,70

157,30

Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.12.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.12.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

34,00

1.12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

6,10

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

675,20

1.13.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

1,30

1.13.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

337,55

1.13.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.13.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.13.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.13.3

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.13.1 wordt verminderd met de van melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil bedraagt.

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

35,60

1.14.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

35,60

1.14.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

22,00

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

tot het verkrijgen van een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

76,65

1.15.2

Het tarief bedraagt voor publicatiekosten van:

1.15.2.1

een kapmelding, per publicatie

10,95

1.15.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van propaganda door middel van luidsprekers, aangebracht in auto’s of speciaal ingerichte geluidswagens, anders dan voor filantropisch doel of ten behoeve van een politieke partij

18,35

1.15.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.4.1

tot het verstrekken van een kopie van een WOZ-beschikking en/of een kopie van een aanslag gemeentelijke belastingen, per kopie

6,50

1.15.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.15.5.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

3,45

1.15.5.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.15.5.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,40

1.15.5.2.2

kleurenafdruk per pagina op papier van A4-formaat

0,80

1.15.5.2.3

per pagina op papier van een ander formaat

2,00

1.15.5.2.4

kleurenafdruk per pagina op papier van een ander formaat

4,00

1.15.5.3

kaarten en tekeningen, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.15.5.1 en 1.15.5.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart of tekening:

a.in formaat A4

b.in formaat A4 kleurenafdruk

c.in formaat A3

d.in formaat A3 kleurenafdruk

e.in formaat A2

f.in groter formaat dan A2

1,00

2,00

2,00

4,00

4,00

8,00

1.15.5.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

6,30

1.15.5.5

De in deze legesverordening genoemde tarieven worden verhoogd met 50%, met een minimum van € 100,00 in die gevallen waarbij, voordat de beslissing op de aanvraag is bekendgemaakt, datgene waarvoor de desbetreffende beschikking is aangevraagd, al geheel of gedeeltelijk is gerealiseerd. Deze verhoging wordt ook in rekening gebracht ingeval van een weigeringsbeschikking. Indien een tarief is opgebouwd uit meerdere onderdelen, wordt de in het eerste lid bedoelde verhoging berekend over het totaalbedrag dat in rekening zou zijn gebracht zonder deze verhoging.

Hoofdstuk 16 In deze titel niet benoemde beschikking

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

30,85

Hoofdstuk 17 Leegstandswet

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van

1.17.1

leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

50,00

1.17.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

25,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

52,60

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

10%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. Met een minimum van:

52,60

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

2,76%

van de bouwkosten afgerond naar boven op duizendtallen van euro’s, met een minimum van

30,85

2.3.1.2

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning met toepassing van art 4.5 awb niet wordt behandeld (niet ontvankelijk is) bedraagt het tarief

25%

van het bedrag dat verschuldigd zou zijn wanneer de aanvraag wel in behandeling zou zijn genomen, met een maximum van

2.030,00

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

39,35

2.3.1.3.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

39,35

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

258,50

Beoordeling bodemrapport

2.3.2.2

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

424,50

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

424,50

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

777,35

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

424,50

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

424,50

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

424,50

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

424,50

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

424,50

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

424,50

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

424,50

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

777,35

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

424,50

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

424,50

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

424,50

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

424,50

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

424,50

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1

tot het verlenen van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken

212,65

2.3.5.2

Voor het wijzigen, aanvullen of intrekken van de voorwaarden waaronder de vergunningen als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken is verleend

58,30

2.3.5.3

Voor het aanbrengen van een wijziging in de vergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken bestaande uit een wijziging van tenaamstelling en/of een wijziging van de naam van het bouwwerk waarop de vergunning betrekking heeft

58,30

2.3.5.4

De tarieven genoemd onder 2.3.5.1, 2.3.5.2 en 2.3.5.3 worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 2.3.5.5 en 2.3.5.6 indien en voor zover deze op het bouwwerk of inrichting, waarop de aanvraag betrekking heeft, van toepassing zijn.

2.3.5.5

De opslag als bedoeld in 2.3.5.4 bedraagt voor:

A

a.bouwwerken of inrichtingen waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft

b.bouwwerken of inrichtingen waarin bejaarden in het kader

van de Wet op de Bejaardenoorden huisvesting zal worde verschaft

c.bouwwerken of inrichtingen waarin meer dan vijftig personen tegelijk aanwezig kunnen zijn, niet zijnde:

-woongebouwen;

-bouwwerken of inrichtingen voor (weg)verkeer;

-sporthallen, zwembaden en sportscholen;

-info- en exporuimten, tentoonstellingsruimten, musea en

kunstgalerijen.

met een oppervlakte van:

minder dan 100 m2

136,55

100 tot 200 m2

205,60

200 tot 300 m2

342,35

300 tot 500 m2

549,20

500 tot 1.000 m2

822,70

1.000 tot 2.000 m2

1.230,70

2.000 tot 3.000 m2

1.619,80

3.000 tot 4.000 m2

1.791,65

4.000 tot 5.000 m2

1.962,20

5.000 tot 6.000 m2

2.245,15

6.000 tot 7.000 m2

2.418,00

7.000 tot 8.000 m2

2.532,65

8.000 tot 9.000 m2

2.591,10

9.000 tot 10.000 m2

2.751,45

10.000 tot 15.000 m2

3.281,80

15.000 tot 20.000 m2

3.453,60

20.000 tot 30.000 m2

4.318,55

30.000 tot 40.000 m2

4.606,05

40.000 tot 50.000 m2

4.893,55

50.000 en meer m2

5.182,30

B

a.bouwwerken waarin bedrijfsmatig de in artikel 2.2.2 van de Brandbeveiligingsverordening bedoelde stoffen zullen worden opgeslagen

b.inrichtingen waarin bedrijfsmatig de in artikel 2.2.2 van de Brandbeveiligingsverordening bedoelde stoffen zullen worden opgeslagen

c.bouwwerken of inrichtingen waarin meer dan vijftig personen tegelijk aanwezig kunnen zijn, zijnde:

-bouwwerken of inrichtingen voor (weg)verkeer;

-sporthallen, zwembaden en sportscholen;

-info- en exporuimten, tentoonstellingsruimten, musea en

kunstgalerijen;

met een oppervlakte van:

minder dan 100 m2

67,75

100 tot 200 m2

102,75

200 tot 300 m2

170,45

300 tot 500 m2

274,50

500 tot 1.000 m2

410,10

1.000 tot 2.000 m2

614,75

2.000 tot 3.000 m2

820,40

3.000 tot 4.000 m2

925,60

4.000 tot 5.000 m2

1.029,50

5.000 tot 6.000 m2

1.277,45

6.000 tot 7.000 m2

1.370,80

7.000 tot 8.000 m2

1.428,15

8.000 tot 9.000 m2

1.450,35

9.000 tot 10.000 m2

1.497,00

10.000 tot 15.000 m2

1.581,20

15.000 tot 20.000 m2

1.755,40

20.000 tot 30.000 m2

1.840,80

30.000 tot 40.000 m2

2.100,15

40.000 tot 50.000 m2

2.326,90

50.000 en meer m2

2.878,65

2.3.5.6

De overeenkomstig de in 2.3.5.1 en 2.3.5.5 onder B genoemde tarieven worden vermeerderd met bedragen genoemd in artikel 2.3.5.7 indien en voor zover de verleende vergunning betrekking heeft op niet bebouwde voor bedrijfsdoeleinden bestemde terreinen bij bouwwerken waarin bedrijfsmatig de in artikel 6.2.2. van de Bouwverordening bedoelde stoffen zullen worden opgeslagen.

2.3.5.7

De opslag als bedoeld in 2.3.5.6 bedraagt voor terreinen met een oppervlakte van:

minder dan 500 m2

500 m2 tot 2.000 m2

2.000 m2 tot 5.000 m2

5.000 m2 of meer

vermeerderd met per 5.000 m2 of gedeelte daarvan

67,75

136,55

205,60

205,60

33,80

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

105,35

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

105,35

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of een gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

105,35

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

39,85

Beoordeling bodemrapport

2.3.7.2

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden.

2.3.8

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

82,65

2.3.9

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

105,35

2.3.9.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

105,35

2.3.10

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

105,35

2.3.11

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.11.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

30,85

2.3.11.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

30,85

2.3.11.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.12

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.12.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.12.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.13

Advies

2.3.13.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien de welstandscommissie over de aanvraag adviseert: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.13.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.13.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.13.3

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.13.4

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.13.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.13.5

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk kunnen de tarieven als genoemd in 2.3.3 en 2.3.4, worden verhoogd met een bedrag aan externe advieskosten dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.13.6

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.13.5 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.14.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

105,35

2.3.14.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.14.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten (beëindigen behandeling)

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, maar voor dat de omgevingsvergunning verleend is

60%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan:

30,85

wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

30,85

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

30,85

Hoofdstuk 8 Overschrijven omgevingsvergunning

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een omgevingsvergunning:

30,85

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

1.848,30

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een uitwerkings- of

wijzigingsplan dat bij bestemmingsplan is geregeld als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onderdeel a en b van de Wet ruimtelijke ordening

681,90

2.9.3

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk worden de tarieven als genoemd in 2.9.1 en 2.9.2, verhoogd met een bedrag aan externe advieskosten dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.9.4

Indien een begroting als bedoeld in 2.9.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 10 Sloopmelding

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

13,35

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

30,85

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolgde artikel 3 van de Drank- en Horecawet

104,85

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

4,90

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.1.1

voor vergunningen tot handelingen, waarvoor krachtens de wet, reglement of verordening van politie vergunning moet worden aangevraagd, voorzover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voorzover daarvoor in deze verordening geen bijzondere regeling is opgenomen:

-voor grootschalige evenementen

-voor overige evenementen

39,00

19,50

3.2.2

Het spoedtarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een te laat ingediende aanvraag voor vergunningen tot handeling, waarvoor krachtens de wet, reglement of verordening van politie vergunning moet worden gevraagd, voorzover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voorzover daarvoor in deze verordening geen bijzondere regeling is opgenomen:

-voor grootschalige evenementen

-voor overige evenementen

279,45

111,70

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning op grond van Hoofdstuk 3 APV (vergunning voor seksinrichting of escortbedrijf

540,85

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

3.4.1

Voor het verlenen van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening, niet zijnde een vergunning als bedoeld onder 3.4.2

212,65

3.4.2

Voor het verlenen van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening, voor een periode van:

maximaal drie dagen

vier tot zeven dagen

meer dan zeven dagen vermeerderd met

per week of een gedeelte daarvan

212,65

349,30

349,30

67,75

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde beschikking

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

30,85

  • 1.

    De "Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010-II” van 28 september 2010, laatstelijk bij raadsbesluit van 28 september 2010 gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze tarieventabel treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze tarieventabel ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken tarieventabel gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten, voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011”.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Winsum in de vergadering van 9 november 2010.

De raad voornoemd,

voorzitter,

griffier,