Regeling vervallen per 19-11-2020

Reglement referendumcommissie gemeente Winterswijk

Geldend van 04-03-2009 t/m 18-11-2020

Intitulé

Reglement referendumcommissie gemeente Winterswijk

De referendumcommissie;

overwegende dat:

  • -

    de commissie moet worden aangemerkt als een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet en als bestuursorgaan in de zin van artikel 1:1, eerste lid onder a, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de commissie op grond van artikel 9, vijfde lid, van de Referendumverordening gemeente Winterswijk 2008 haar eigen werkwijze bepaalt;

besluit:

het volgende reglement vast te stellen:

Reglement referendumcommissie gemeente Winterswijk

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Referendumverordening: Referendumverordening gemeente Winterswijk 2008;

  • c.

    Referendum: een correctief raadgevend, niet-correctief raadgevend, dan wel raadplegend referendum als bedoeld in de referendumverordening;

  • d.

    Commissie: de referendumcommissie als bedoeld in artikel 9 van de referendumverordening;

  • e.

    Secretaris: de ambtelijk secretaris als bedoeld in artikel 9 van de referendumverordening.

Artikel 2 De secretaris

  • 1.

    De secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde, onder meer door zorg te dragen voor de agendaplanning, het bewaken van de voortgang van actiepunten, de verslaglegging, het opstellen van andere stukken en de vorming van dossiers.

  • 2.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de commissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

Artikel 3 Ondertekening

  • 1.

    De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter kan de overige leden en de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 4 Deskundigen

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij ambtenaren en andere deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de vergadering te verschijnen.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie komt bijeen voor zover dit door de voorzitter, of bij zijn ontstentenis door een ander lid, nodig wordt geacht.

  • 2.

    De voorzitter of zijn vervanger roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden tenminste drie dagen voor de vergadering aan de leden toegezonden. De commissie werkt zoveel mogelijk op basis van een vergaderschema.

  • 3.

    De commissie vergadert slechts als tenminste twee leden aanwezig is. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter of het lid dat hem vervangt binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze tweede vergadering kunnen besluiten, waaronder het uitbrengen van een advies, worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4.

    In spoedeisende gevallen kan door de commissie ook buiten een vergadering een besluit worden genomen, waaronder het uitbrengen van een advies, mits alle commissieleden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk, via briefwisseling of e-mail, hun mening te uiten. De ingekomen schriftelijke reacties worden door de secretaris bij de notulen van de laatste vergadering gevoegd.

  • 5.

    Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. De secretaris heeft geen stem.

  • 6.

    Deskundigen, die ter vergadering aanwezig zijn voor een bepaald punt, nemen deel aan de beraadslagingen, maar hebben geen stemrecht.

  • 7.

    De commissie vergadert in beslotenheid.

  • 8.

    De commissie kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 9.

    De adviezen van de commissie zijn openbaar.

Artikel 6 Klachten over referendumprocedure

  • 1.

    Een ieder kan overeenkomstig artikel 10 aanhef en sub d van de referendumverordening bij de commissie, die daarbij optreedt als adviseur als bedoeld in afdeling 9.1.3 Awb van het bestuursorgaan waarop de klacht betrekking heeft, een klacht indienen over de gemeentelijke voorlichting en de wijze waarop campagne wordt gevoerd in het kader van het referendum. De commissie toetst daarbij de gemeentelijke voorlichting aan de eisen van objectiviteit en de campagnevoering aan de eisen van fair play.

  • 2.

    Klachten als bedoeld in het eerste lid worden behandeld overeenkomstig titel 9.1 van de Awb. De Interne klachtenregeling van de gemeente Winterswijk is niet van toepassing.

  • 3.

    Mondeling ingediende klachten worden door de ontvanger op schrift gesteld en behandeld als klaagschrift in de zin van afdeling 9.1.2 van de Awb.

  • 4.

    Het horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft vindt plaats door de voorzitter of een lid in aanwezigheid van de secretaris.

  • 5.

    De commissie stuurt haar rapport van bevindingen, vergezeld van het advies en eventuele aanbevelingen, zo mogelijk binnen een termijn van vijf werkdagen na ontvangst van de klacht door de commissie aan de klager en het bestuursorgaan waarop de klacht betrekking heeft. Het rapport bevat het verslag van het horen.

Artikel 7 Klachten over commissie

  • 1.

    Een ieder kan een klacht als bedoeld in artikel 9.1 Awb indienen over de commissie, de voorzitter, een commissielid of de secretaris.

  • 2.

    De leden 2 tot en met 4 van het voorgaande artikel zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    De commissie stelt de klager zo mogelijk binnen een termijn van vijf dagen schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

Artikel 8 Bezwaarschriften

  • 1.

    De commissie beslist over het ingediende bezwaarschrift zonder dat er een adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht is ingesteld.

  • 2.

    Het horen als bedoeld in artikel 7:2 Algemene wet bestuursrecht vindt plaats door de voorzitter of een lid in aanwezigheid van de secretaris.

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de commissie.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement referendumcommissie gemeente Winterswijk”.

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

Aldus besloten door de Referendumcommissie te Winterswijk op 2 februari 2009.

C.H.M A.T. Welling, voorzitter.

Toelichting

Algemeen

In februari 2008 is de Referendumverordening gemeente Winterswijk 2008 in werking getreden. Hierdoor is het mogelijk een raadplegend of raadgevend referendum te houden. Bij een raadplegend referendum neemt de raad het initiatief om de kiesgerechtigde inwoners van Winterswijk te raadplegen over een voorgenomen besluit. Bij een raadgevend referendum ligt het initiatief bij de burgers.

In de referendumverordening is bepaald dat er een permanente onafhankelijke commissie is. Deze commissie heeft de volgende taken:advisering over onder meer de formulering van de vraagstelling van het referendum, toezien op een goede begeleiding en organisatie van het referendum, toezien op een neutrale informatievoorziening, behandeling van klachten over de referendumprocedure en het ter beschikking stellen van subsidie aan initiatiefnemers en maatschappelijke organisaties voor het voeren van campagne.

De commissie bepaalt, met inachtneming van hetgeen in de referendumverordening is bepaald, zelf haar werkwijze. Daartoe heeft zij dit reglement opgesteld.

Artikelsgewijs

Artikel 1

In dit artikel worden de veelgebruikte begrippen gedefinieerd.

Artikel 2

De referendumverordening bepaalt dat de commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris, die geen lid is van de commissie. In dit artikel worden de taken van de secretaris omschreven.

Artikel 3

Alle stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter. Hierbij gaat het om adviezen, besluiten en overige correspondentie. De voorzitter kan de andere leden en de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen. De achterliggende gedachte hiervan is dat zo de taakuitoefening van de commissie op een zo snel en eenvoudig mogelijke wijze kan plaatsvinden.

Artikel 4

Uiteraard moet de commissie haar adviezen en besluiten zorgvuldig voorbereiden. Omwille van het gemak en de snelheid is in de referendumverordening bepaald dat het de commissie vrijstaat externe deskundigen in te schakelen als de kosten onder de € 5000 blijven. Boven die grens moet het college machtiging verlenen.

Artikel 5

Voor de vergaderingen geldt een quorum van twee leden. Als het vereiste aantal leden niet aanwezig is, wordt een nieuwe vergadering belegd. Op deze tweede vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

De mogelijkheid bestaat om in spoedeisende gevallen buiten de vergadering een besluit te nemen. Alle commissieleden moeten dan wel in de gelegenheid worden gesteld hun mening via briefwisseling of e-mail te uiten.

Artikel 6

Op grond van de referendumverordening is de commissie als adviseur belast met de behandeling en advisering van klachten over de gemeentelijke voorlichting en de wijze waarop campagne gevoerd wordt in het kader van het referendum. De commissie toetst daarbij de gemeentelijke voorlichting aan de eisen van objectiviteit en de campagnevoering aan de eisen van fair play. De betrokkenen worden door de voorzitter of een lid van de commissie gehoord. Omdat het erg belangrijk is dat snel duidelijkheid ontstaat over de gegrondheid van een klacht, is bepaald dat de commissie zo mogelijk binnen een termijn van vijf werkdagen na ontvangst van de klacht haar rapport van bevindingen, vergezeld van het advies en eventuele aanbevelingen, aan de klager en het betreffende bestuursorgaan stuurt.

Verder wordt nog gewezen op de volgende in de Awb opgenomen voorschriften:

  • -

    De commissie kan afzien van het horen als de klacht kennelijk ongegrond is of als de klager mondeling of schriftelijk heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • -

    Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 7

De commissie moet als een bestuursorgaan in de zin van de Algemene wet bestuursrecht worden aangemerkt. Dit betekent dat ook klachten kunnen worden ingediend die handelen over gedragingen van de commissie, van haar voorzitter, leden of secretaris. De commissie doet deze klachten zelf af.

Artikel 8

Tegen besluiten van de commissie, zijnde een bestuursorgaan, kunnen bezwaarschriften worden ingediend. Er wordt geen advies uitgebracht door de commissie bezwaarschriften. De toepasselijkheid van de Verordening commissie bezwaarschriften is beperkt tot besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

Artikel 9

Dit artikel behoeft geen toelichting.