Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Geldend van 31-12-2009 t/m 31-12-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

2009, nr. XII-12 sub c.

De raad van de gemeente Winterswijk;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van van 7 december 2009, nr. XII-12 sub c;

b e s l u i t :

vast te stellen de

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2010

Hoofdstuk

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2. De bij deze verordening behorende tarieventabel is naar aard van de door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten onderverdeeld in twee delen. Deel I bevat de verstrekkingen, deel II bevat alle vergunningen, vrijstellingen en ontheffingen. Onder verstrekkingen worden alle stukken verstaan die niet aangemerkt kunnen worden als vergunning, vrijstelling of ontheffing.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • 3.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

    • 1.

      In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

      • a.

        mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

      • b.

        schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

    • 2.

      De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

  • Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op verzoek als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

  • Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

    • a.

      van zuiver redactionele aard zijn;

    • b.

      een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

      • 1.

        onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

      • 2.

        hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

      • 3.

        hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

      • 4.

        onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

      • 5.

        hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

      • 6.

        onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

      • 7.

        hoofdstuk 16 (kansspelen);

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De artikelen en tarieventabel van de ‘Legesverordening 2009-I’ vastgesteld bij raadsbesluit van december 2008, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 26 maart 2009, nr. III-6, vervallen met ingang 1 januari 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. In afwijking van het eerste lid vervallen de volgende onderdelen van de tarieventabel van de in het eerste lid genoemde verordening met ingang van 28 december 2009, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan:

    • a.

      onderdeel 8.1 (gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening (gebruiksvergunning);

    • b.

      hoofdstuk 10 (vergunning of ontheffing als bedoeld in respectievelijk artikel 3 en 35 van de Drank- en Horecawet);

    • c.

      onderdeel 11.1.3 (evenementenvergunning);

    • d.

      onderdeel 11.1.8 (standplaatsvergunning).

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste lid vervallen hoofdstuk 6, 7 en 8 (bouwgerelateerde leges) en de onderdelen 11.1.9 (uitwegvergunning), 11.1.6 (reclamevergunning) en 11.1.13 (kapvergunning) van de tarieventabel behorende bij de in het eerste lid genoemde verordening op het tijdstip dat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en het dan tot wet verheven wetsvoorstel Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden, met dien verstande dat:

    • a.

      dit hoofdstuk en deze onderdelen van toepassing blijven op de belastbare feiten:

      • 1.

        die zich hebben voorgedaan voor bedoeld tijdstip;

      • 2.

        waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van deze wetten, nog moeten worden toegepast.

    • b.

      als genoemde wetten na 1 januari 2010 in werking treden voor belastbare feiten die zich na die datum voordoen, de bepalingen opgenomen onder de onderdelen 6.5, 6.7, 7.1 en 7.2 Tarieventabel Legesverordening 2009, worden vervangen door de bepalingen zoals opgenomen onder artikel 2.3.3, 2.3.16, 2.3.4 respectievelijk 2.3.2 van de Tarieventabel Legesverordening 2010.

  • 4. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 5. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) in werking treedt en het dan tot wet verheven wetsvoorstel Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum waarop dit tijdstip valt is tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel.

  • 4. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

Aldus besloten door de raad van de gemeente Winterswijk in

zijn openbare vergadering gehouden op 17 december 2009,

de voorzitter, de plaatsvervangend griffier,

Toelichting Legesverordening 2010

artikel 12 “Overgangsrecht”

In artikel 12 is het overgangsrecht geregeld voor de nieuwe Legesverordening 2010.

Door dit artikel wordt ingespeeld op de aankomende Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). In eerste instantie was de planning dat op 1 januari 2010 de Wabo in werking zou treden. Deze termijn is en wordt niet gehaald. Hierdoor moet er een overgangsbepaling worden opgenomen.

Met deze overgangsbepaling wordt bereikt dat een gedeelte van de tarieventabel Legesverordening 2009 nog van toepassing blijft, zolang de Wabo nog niet in werking is getreden. Het gaat dan met name om de leges die betrekking hebben op de aanvraag van een bouwvergunning. Deze waren in 2009 geregeld in de hoofdstukken 6 en 7.

In de aanhef van het derde lid van artikel 12 wordt derhalve aangegeven dat de hoofdstukken 6 en 7 tarieventabel Legesverordening 2009 pas komen te vervallen op het moment dat de Wabo in werking treedt.

In sub b wordt een extra bepaling opgenomen in verband met gewijzigde tarieven ten opzichte van 2009. Deze bepaling zorgt ervoor dat de onderdelen 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.4 Tarieventabel Legesverordening 2010 reeds met ingang van 1 januari 2010 van toepassing zijn. Deze artikelen komen in de plaats van de artikelen zoals deze zijn opgenomen in de (oude)

Tarieventabel Legesverordening 2009. Hieronder valt dus ook de aanlegvergunning.

Omnummeringstabel globaal

Legesverordening 2010

OUD

NIEUW

2009

2010

H1

Titel 1

1.20.2 ev

H2

Titel 1

H7

H3

3.1

Titel 1

H1

3.2

Titel 1

H1

3.3

Titel 1

H4

3.4

Titel 1

H9

3.5

Titel 1

H2

3.6

Titel 1

H3

3.7

Titel 1

H10

3.8

Titel 1

H5

3.9

Titel 1

H9

3.10

Titel 1

H9

H4

Titel 1

H8

H5

Titel 1

H20

H6

6.1

Titel 2

2.1.1.2

6.2.1.1

2.3.1.1

6.2.1.2

2.3.15.1

6.2.1.3

2.3.1.2

6.2.1.4

2.3.15.2

6.3.1

2.5.1.1

6.3.2

2.5.2

6.3.3

2.5.1.2

6.4

2.10

6.5.1

2.3.3.1

t/m

t/m

6.5.5

2.3.3.8

6.6

2.3.14.3

H7

7.1.1

Titel 2

2.3.4.1

t/m

t/m

7.1.2.5

2.3.4.2.8

7.1.3.1

2.4.1

7.1.3.2

2.4.2

7.2

2.3.2

7.3

2.3.4.4

H8

Titel 2

2.3.5

H9

Titel 1

H16

H10

Titel 3

H1

H11

11.1.1

Titel 1

1.14.2

11.1.2

1.20.1.6

11.1.3

Titel 3

H2

11.1.4

Titel 1

1.14.3.

11.1.5

Titel 1

1.14.4

11.1.6

Titel 2

2.3.9A

11.1.7

Titel 1

1.14.5

11.1.8

Titel 1

1.14

11.1.9

Titel 2

2.3.9

11.1.10

Titel 2

2.9

11.1.11

Titel 2

2.3.6

11.1.12

Titel 2

2.3.6

11.1.13

Titel 2

2.3.10

11.2.1

Titel 1

1.12

H12

Titel 1

H19

gemeente winterswijk

Tarieventabel behorende bij Legesverordening 2010, raadsbesluit 2009, nr XII-12 sub c.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

dinsdag om 09.00 uur of 09.30 uur

gratis

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

€ 220,00

1.1.1.3

maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 en 22.00 uur

€ 330,00

1.1.1.4

maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 09.00 uur

€ 440,00

1.1.1.5

zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur

€ 695,00

1.1.1.6

zaterdag tussen 17.00 en 22.00 uur

€ 943,00

1.1.1.7

zaterdag op de overige uren

€ 1.390,00

1.1.1.8

zondag tussen 09.00 en 17.00 uur

€ 795,00

1.1.1.9

zondag tussen 17.00 en 22.00 uur

€ 1.193,00

1.1.1.10

zondag op de overige uren

€ 1.590,00

1.1.2

De tarieven genoemd onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.10 is tevens van toepassing voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte.

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de aanvraagprocedure aanwijzing eenmalige of vaste trouwlocatie

€ 75,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.4.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 9,00

1.1.4.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 35,00

1.1.4.3

een verklaring van huwelijksbevoegdheid, afgegeven overeenkomstig artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, krachtens de overeenkomst getekend te München op 5 september 1980 (wettelijk tarief)

€ 20,40

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een uittreksel of een afschrift uit de registers van de burgerlijke stand

€ 11,30

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, bedraagt

1.1.6.1

per kwartier of een gedeelte daarvan

€ 17,00

1.1.6.2

per half uur of een gedeelte daarvan, maar meer dan een kwartier

€ 25,00

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,90

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,90

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 8,95

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 42,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

1.2.5

Het tarief genoemd in de artikelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3, wordt in verband met het kwijtraken van het bestaande document, verhoogd met een bedrag van

€ 23,00

1.2.6

Het tarief genoemd in de artikelen 1.2.1.7 en 1.2.1.8 wordt in verband met het kwijtraken van het bestaande, verhoogd met een bedrag van

€ 14,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 41,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,25

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een eigen verklaring ten behoeve van het aanvragen van een rijbewijs

€ 20,95

1.3.4

Het tarief voor het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen, bedraagt

€ 10,00

1.3.5

Het tarief tot het afgeven van een document als genoemd in artikel 1.3.1 wordt in verband met het kwijtraken van het bestaande: per document het in artikel 1.3.1 genoemd bedrag, verhoogd met een bedrag van

€ 14,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.4.2.1

gegevens, per verstrekking

€ 10,00

1.4.2.2

een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie van één persoon

€ 10,00

1.4.2.3

uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie van meerdere personen op één adres

€ 11,00

1.4.2.4

een volledige persoonslijst van een persoon uit de gemeentelijke basisadministratie

€ 12,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het

1.4.4.1

verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 10,00

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 15,00

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier gelden de tarieven genoemd onder 1.6.1.1, met een maximum van

€ 4,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1 en 1.6.1.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de (concept)programmabegroting

€ 15,50

1.7.1.2

een afschrift van de (concept)programmarekening

€ 15,50

1.7.2

Het tarief bedraagt voor:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,10

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,10

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

buiten enig functioneel verband periodiek ontvangen van de agenda’s en verslagen van alle openbare commissievergaderingen, per jaar

€ 43,95

1.7.2.2.2

buiten enig functioneel verband, periodiek ontvangen van de raadsagenda met bijbehorende stukken – inclusief de ontwerpverordeningen – met uitzondering van de stukken vermeld in 1.7.1, per jaar

€ 57,25

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie in zwart-wit van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,10

1.8.1.1.2

in formaat A3

€ 0,15

1.8.1.2

tot het verstrekken van een fotokopie in kleur van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, de tarieven genoemd onder 1.8.1.1, vermeerderd met:

100%

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 9,00

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 9,00

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 9,00

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 9,00

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 14,80

1.8.2.5.1

Voor enkel inzage in het beperkingenregister Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken en/of beperkingenregistratie Wkpb

nihil

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

met een minimum van

€ 1,00

€ 10,00

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

met een minimum van

€ 1,00

€ 10,00

1.8.3.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

met een minimum van

€ 1,00

€ 10,00

1.8.3.4

een of meerdere WOZ-waarden, als bedoeld in hoofdstuk IV en VII van de Wet waardering onroerende zaken en in artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit Wet waardering onroerende zaken, die reeds eerder zijn verstrekt

vermeerderd per aanvraag voor elke WOZ-waarde / economische waarde met

€ 9,00

€ 1,00

1.8.3.5

of een schermprint van een WOZ-beschikking / aanslag gemeentelijke belastingen

€ 10,00

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een kadastraal of hypothecair bericht/uittreksel via de gemeentelijke kadastrale balie per geraadpleegd object of subject, inclusief gewaarmerkte afdruk op A4-formaat:

1.8.4.1

bij verstrekking via internet: www.kadaster.nl

€ 2,95

1.8.4.2

bij verstrekking via post, fax, balie, etc.

€ 14,80

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een uittreksel kadastrale kaart via de gemeentelijke kadastrale balie per geraadpleegd object, inclusief gewaarmerkte afdruk op A4-formaat:

1.8.5.1

bij verstrekking via internet: www.kadaster.nl

€ 2,95

1.8.5.2

bij verstrekking via post, fax, balie, etc.

€ 14,80

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een verklaring van bestemming en gebruik door makelaars en taxateurs

€ 75,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.9.1.1

een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.1.2

een attestatie de vita

€ 10,00

1.9.1.3

een legalisatie van een handtekening

€ 10,00

1.9.1.3.1

voor het ter legalisatie opzenden van een stuk aan autoriteiten

€ 10,00

1.9.1.4

van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reisdocument

€ 10,00

1.9.1.5

in afwijking van de voorgaande onderdelen van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke persoonsgegevens

€ 2,25

1.9.1.6

een plastic hoesje

€ 0,50

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.9.2.1

een verzoek tot naturalisatie – enkelvoudig standaard

€ 567,00

1.9.2.2

een verzoek tot naturalisatie – enkelvoudig verlaagd

€ 517,00

1.9.2.3

een verzoek tot naturalisatie – gemeenschappelijk standaard

€ 719,00

1.9.2.4

een verzoek tot naturalisatie – gemeenschappelijk verlaagd

€ 669,00

1.9.2.5

een verzoek tot meenaturaliserend minderjarig kind

€ 85,00

1.9.2.6

een verklaring van een optie

€ 148,00

1.9.2.7

een gezamenlijke verklaring van optie

€ 253,00

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

.

1.10.1.1

per kwartier of een gedeelte daarvan

€ 17,00

1.10.1.2

per half uur of gedeelte daarvan, maar meer dan een kwartier

€ 25,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,50

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 10,00

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (n.v.t.)

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 175,00

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 55,00

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (n.v.t.)

Hoofdstuk 14 Overige APV-vergunningen

1.14

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van:

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

1.14.1.1

voor een week of korter

€ 25,00

1.14.1.2

voor langer dan een week

€ 50,00

1.14.2

1.14.2.1

1.14.2.2

een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (voorwerpen op, aan of boven de weg)

-voor een week of korter

-voor langer dan een week

€ 25,00

€ 50,00

1.14.3

een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening (muziek in horeca inrichtingen)

€ 25,00

1.14.4

een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening (overige vormen van geluidshinder)

€ 25,00

1.14.5

een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening (venten, e.d.)

-voor een week of korter

-voor langer dan een week

€ 25,00

€ 50,00

1.14.6

een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening (horeca sluitingsuur)

€ 25,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van:

1.15.1

een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of de Verordening winkeltijden Winterswijk als bedoeld in artikel 4 en 5

€ 25,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 22,50

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€ 226,50

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€ 226,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 90,50

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het het verstrekken van:

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€ 10,00

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

€ 10,00

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 125,00

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,25

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,25

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 225,00

1.18.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 125,00

1.18.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van

1.19.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 31,00

1.19.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 31,00

1.19.3

een ontheffing als bedoeld in artikel 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen noodzakelijk, indien van de voor Winterswijk bepaalde route gevaarlijke stoffen (N319 en N318) afgeweken wordt.

€ 31,00

1.19.3

een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

gratis

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

met een minimum per exemplaar van

€ 1,30

€ 2,00

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,50

1.20.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 1,00

1.20.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening

formaat A4 (210mm x 297mm)

formaat A3 (297mm x 420mm)

formaat A2 (420mm x 594mm)

formaat A1 (594mm x 841mm)

formaat A0 (841mm x 1189mm)

€ 3,30

€ 4,50

€ 6,10

€ 8,25

€ 11,25

1.20.1.3.1

het tarief genoemd in 1.20.2.3 worden voor afgiften in kleur verhoogd met

100%

1.20.1.4

een exemplaar van een gemeentelijke verordening, nota, rapport, verslag of soortgelijk stuk, voor zover voor afgifte aan derden voorradig, per pagina:

in zwart wit:

formaat A4

formaat A5

in kleur:

formaat A4

formaat A5

€ 0,10

€ 0,15

€ 0,20

€ 0,35

1.20.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

met een minimum van

€ 1,30

€ 2,00

1.20.1.6

onder bladen papier genoemd onder 1.20.2.4 wordt verstaan papier al dan niet tweezijdig bedrukt en ten hoogste van het formaat A3

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het verlenen van een (positieve) beschikking op aanvraag, voorzover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 25,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag (n.v.t.)

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder p (reguliere bouwvergunning) alsmede de aanvraag als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder q (lichte bouwvergunning), om een omgevingsvergunning, betrekking heeft op een bouwactiviteit zoals ook bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

1,98%

van de bouwkosten afgerond € 100,00 naar boven, met een minimum van

€ 70,00

Gewijzigde bouwvergunning

2.3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet een bedrag berekend naar het tarief en berekend op de wijze als in artikel 2.3.1.1 van deze tarieventabel bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt

€ 70,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 100,00

2.3.2.2

In afwijking van het bepaalde in het voorgaande lid, is het tarief voor een aanlegvergunning voor het vellen en/of rooien van een houtopstand

€ 25,00

2.3.3

Verhogingen

2.3.3.1

Indien voor het verlenen van een bouwvergunning gebruik moet worden gemaakt van een ontheffingsprocedure op grond van artikel 3.6 lid 1 onder c Wet ruimtelijke ordening teneinde af te kunnen wijken van in het bestemmingsplan opgenomen maatvoering, of op grond van artikel 3.22 of artikel 3.38 lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het overeenkomstig artikel 2.3.1 van deze tarieventabel berekende tarief verhoogd met

€ 175,00

2.3.3.2

Indien voor het verlenen van een bouwvergunning gebruik moet worden gemaakt van een ontheffingsprocedure op grond van artikel 3.6 lid 1 onder c, niet zijnde een ontheffing zoals genoemd in het voorgaande lid, of op grond van artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het overeenkomstig artikel 2.3.1 van deze tarieventabel berekende tarief verhoogd met

€ 275,00

2.3.3.3

Indien voor het verlenen van een bouwvergunning gebruik moet worden gemaakt van een ontheffingsprocedure van het geldende bestemmingsplan voor de kom als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder c van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij sprake is van een aan huis verbonden beroep, wordt het overeenkomstig artikel 2.3.1 van deze tarieventabel berekende tarief verhoogd met

€ 275,00

2.3.3.4

Indien voor het verlenen van een bouwvergunning gebruik moet worden gemaakt van een ontheffingsprocedure van het geldende bestemmingsplan voor de kom als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder c van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij sprake is van een ontheffing ten behoeve van de bouw van woningen, wordt het overeenkomstig artikel 2.3.1 van deze tarieventabel berekende tarief verhoogd met

€ 425,00

2.3.3.5

Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 2.3.1 van deze tarieventabel wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6 lid 1 onder c van de Wet ruimtelijke ordening van toepassing is en het onderwerp functieverandering in het buitengebied betreft, worden de in hoofdstuk 3 verschuldigde leges verhoogd met een bedrag dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van het impliciete ontheffingsverzoek aan de aanvrager zal worden meegedeeld door middel van een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.

2.3.3.6

Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 2.3.1 van deze tarieventabel wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 lid 1 (vaststellen bestemmingsplan), artikel 3.6 lid 1 onder a (wijziging) en b (uitwerking) van de Wet ruimtelijke ordening op aanvraag wordt toegepast, verhoogd met een bedrag dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van het impliciete ontheffingsverzoek aan de aanvrager zal worden meegedeeld door middel van een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.

2.3.3.7

Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 2.3.1 van deze tarieventabel wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening op aanvraag wordt toegepast, verhoogd met een bedrag dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van het impliciete ontheffingsverzoek aan de aanvrager zal worden meegedeeld door middel van een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.

2.3.3.5

Voor de toepassing van artikel 2.3.3.5, 2.3.3.6 en 2.3.3.7 wordt een aanvraag in behandeling genomen, nadat de begroting door de aanvrager is geaccepteerd en schriftelijk is bevestigd.

2.3.4

Ontheffingen en wijzigingen bestemmingsplan

2.3.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vaststelling, wijziging, uitwerking of ontheffing van een bestemmingsplan, waarbij het bestuur om een principe-uitspraak over planologische medewerking gevraagd wordt, bedraagt

€ 100,00

2.3.4.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, nadat het bestuur een principeuitspraak tot medewerking heeft gedaan:

2.3.4.2.1

tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder c, ten einde af te kunnen wijken van de in het bestemmingsplan opgenomen maatvoering, 3.22 of 3.38 lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor bouwvergunning als bedoeld in artikel 2.3.1 is vereist;

€ 175,00

2.3.4.2.2

tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder c, niet zijnde een ontheffing zoals in het voorgaande lid genoemd, 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor bouwvergunning als bedoeld in artikel 2.3.1 is vereist;

€ 275,00

2.3.4.2.3

tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan voor de kom als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder c, waarbij sprake is van een ontheffing ten behoeve van de uitoefening van een aan huis verbonden beroep en waarbij geen sprake is van een bouwplan als bedoeld in artikel 2.3.1 is vereist

€ 275,00

2.3.4.2.4

tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan voor het buitengebied als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder c, waarbij sprake is van een ontheffing ten behoeve van functieverandering, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist een bedrag dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zal worden meegedeeld door middel van een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.

2.3.4.2.5

tot het vaststellen, uitwerken of wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 lid 1, 3.6 lid 1onder a (wijziging) en b (uitwerking) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist een bedrag dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zal worden meegedeeld door middel van een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.

2.3.4.2.6

tot het verkrijgen van een besluit op grond van artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist een bedrag dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zal worden meegedeeld door middel van een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.

2.3.4.2.7

De in hoofdstuk 2.3.4 genoemde leges worden verhoogd met een bedrag dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde externe advies- en publicatiekosten blijkend uit een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.

2.3.4.2.8

Voor de toepassing van de artikelen 2.3.4.2.4 tot en met 2.3.4.2.7 wordt de aanvraag in behandeling genomen, nadat de begroting door de aanvrager is geaccepteerd en schriftelijk is bevestigd.

2.3.4.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot functieverandering, waarvoor de ervenconsulent van het Gelders Genootschap ingeschakeld moet worden, bedraagt

€ 600,00

2.3.4.4

Ontheffing verbodsbepaling

2.3.4.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7 lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening.

€ 175,00

2.3.4.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12 lid 6 van de Wet ruimtelijke ordening.

€ 175,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het verlenen van een gebruikersvergunning ingevolge artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken:

€ 225,35

2.3.5.1

Het vermelde tarief wordt vermeerderd met een toeslag voor een inrichting met een oppervlakte::

2.3.5.1.1

tot 100 m²

€ 102,50

2.3.5.1.2

van meer dan 100 m² tot 500 m²; € 102,50, plus per m²

€ 1,00

2.3.5.1.3

van meer dan 500 m² tot 2.000 m², € 291,45, plus per m²

€ 0,45

2.3.5.1.4

van meer dan 2.000 m² tot 5.000 m², € 875,30, plus per m²

€ 0,15

2.3.5.1.5

van meer dan 5.000 m² tot 50.000 m², € 1.458,85, plus per m²

€ 0,03

2.3.5.1.6

van meer dan 50.000 m², € 1.945,16, plus per m²

€ 0,02

2.3.5.2

Het tarief voor het overschrijven van een gebruikersvergunning als bedoeld in artikel 2.3.5.1 op een andere naam, zonder dat de vergunning wordt gewijzigd, bedraagt

€ 29,00

2.3.5.3

Het tarief voor het verlenen van en controle van een tijdelijke gebruiksvergunning ingevolge artikel 2.1.1 van de Brandveiligheidsverordening, bedraagt per uur of gedeelte daarvan

€ 35,60

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 9 van de Monumentenverordening (verandering e.d. gemeentelijk monument

€ 105,00

2.3.6.2

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 12 van de Monumentenwet (verandering e.d. Rijksmonument)

€ 105,00

2.3.7

Sloopactiviteiten

2.3.7.1

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Bouwverordening (sloopvergunning)

€ 100,00

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 50,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 50,00

2.3.9A

Reclamevergunning

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor een vergunning is vereist, bedraagt het tarief

€ 65,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de Bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 25,00

2.3.11

Opslag van roerende zaken (n.v.t.)

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 (n.v.t.)

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet (n.v.t.)

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 30,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 30,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 30,00

2.3.14.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing voor hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidshinder, per bouwplan

€ 839,00

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

2.3.16.1

Het tarief bedraagt voor het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in paragraaf 1.2.5 onder e van hoofdstuk 1 van de bijlage behorende bij het Besluit indieningvereisten aanvraag bouwvergunning alsmede voor het uitvoeren van een historische bodemtoets als bedoeld in artikel 2.1.5 van de Bouwverordening

€ 150,00

2.3.16.2

In aanvulling op het gestelde onder 1, geldt dat wanneer voor de aanvraag zowel de uitvoering van een historische bodemtoets als de beoordeling van een bodemonderzoeksrapport nodig is, slechts eenmaal het verschuldigde tarief in rekening wordt gebracht

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvrager een in behandeling genomen aanvraag, zoals bedoeld in artikel 2.3.4.2 intrekt, voordat op de aanvraag is beslist, wordt het verschuldigde bedrag verminderd met

50 %

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

2.5.1.1

Indien een bouwplan waarvoor vergunning is verleend niet wordt uitgevoerd, kan een belanghebbende binnen vijf jaar na vergunningverlening de vergunning intrekken. Op verzoek van een belanghebbende wordt dan

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges gerestitueerd, mits dit bedrag minimaal bedraagt.

€ 53,00

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

2.5.2.1

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt terzake van de geheven leges restitutie verleend van:

50 %

met dien verstande dat minimaal verschuldigd blijft het bedrag genoemd in artikel 2.3.1

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van niet-ontvankelijke aanvraag omgevingsvergunning bouwactiviteiten

2.5.3.1

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag niet-ontvankelijk blijkt, wordt terzake van de geheven leges restitutie verleend van

met dien verstande dat minimaal verschuldigd blijft het bedrag genoemd in artikel 2.3.1

80 %

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdeel 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.1 van toepassing is:

€ 70,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 70,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid of artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt voorafgaand dat het in behandeling wordt genomen aan de aanvrager medegedeeld door middel van een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.

2.8.2

Voor de toepassing van het vorige lid wordt de aanvraag pas in behandeling genomen, nadat de begroting door de aanvrager is geaccepteerd en schriftelijk is bevestigd.

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Bouwverordening

€ 25,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 29,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 200,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een wijziging als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 100,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 25,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een grootschalig evenement

€ 50,00

3.2.1.2

andere evenementen

€ 25,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 250,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 250,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4.2 van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 25,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 25,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (n.v.t.)

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (n.v.t.)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het besluit brandveilig gebruik bouwwerken

€ 225,35

3.6.1.1

Het vermelde tarief wordt vermeerderd met een toeslag voor een inrichting met een oppervlakte::

3.6.1.2

tot 100 m²

€ 102,50

3.6.1.3

van meer dan 100 m² tot 500 m²; € 102,50, plus per m²

€ 1,00

3.6.1.4

van meer dan 500 m² tot 2.000 m², € 291,45, plus per m²

€ 0,45

3.6.1.5

van meer dan 2.000 m² tot 5.000 m², € 875,30, plus per m²

€ 0,15

3.6.1.6

van meer dan 5.000 m² tot 50.000 m², € 1.458,85, plus per m²

€ 0,03

3.6.1.7

van meer dan 50.000 m², € 1.945,16, plus per m²

€ 0,02

3.6.2

Het tarief voor het overschrijven van een gebruikersvergunning als bedoeld in artikel 2.3.5.1 op een andere naam, zonder dat de vergunning wordt gewijzigd, bedraagt

€ 29,00

3.6.3

Het tarief voor het verlenen van en controle van een tijdelijke gebruiksvergunning ingevolge artikel 2.1.1 van de Brandveiligheidsverordening, bedraagt per uur of gedeelte daarvan

€ 35,60

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 29,00