Beleidsregels terrassen

Geldend van 26-01-1999 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels terrassen

NOTA HERZIENING BELEIDSREGELS TERRASSEN

vastgesteld bij collegebesluit van 26-01-1999

In het kader van het centrumplan verdient het aanbeveling om de beleidsregels voor terrassen te herzien.

Al eerder dit jaar zijn alle horeca-ondernemers in het centrum die zonder of in afwijking van een vergunning een terras in gebruik hadden aangeschreven om een nieuwe vergunning aan te vragen. Ook heeft met het oog op de uitvoering van het centrumplan een gesprek met verschillende horecaondernemers plaatsgevonden.

Met inachtname van de naar voren gebrachte wensen heeft onlangs overleg plaatsgevonden tussen de afdelingen Technische Zaken en Bestuurszaken en de wethouders Hofland en Uffink met het doel van gedachten te wisselen over een herziening van het beleid voor het inrichten van terrassen.

Uitgangspunt terrassenbeleid

Terrassen kunnen in belangrijke mate bijdragen aan de aantrekkelijkheid en sfeer van een stadscentrum. De gezelligheid die de aanwezigheid van terrassen biedt is van groot belang voor de uitstraling van het gehele centrum. Daarom wordt de aanwezigheid van terrassen in beginsel positief beoordeeld.

Het vorenstaande neemt niet weg, dat het noodzakelijk is om aan het inrichten van terrassen beperkingen te stellen in het belang van:

  • -

    een goede doorgang van het verkeer (voetgangers- en bevoorradingsverkeer, reinigingsvoertuigen en eventueel noodverkeer);

  • -

    de esthetische kwaliteit van het centrum;

  • -

    het voorkomen c .q . beperken van overlast voor de omgeving.

Juridisch kader

Allereerst is een vergunning vereist op grond van artikel 2 .1 .5 .1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (het gebruik van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de bestemming daarvan).

Deze vergunningsplicht geldt derhalve alleen voor terrassen op de openbare weg en niet voor terrassen op particulier terrein zonder openbaar karakter.

De motieven van deze vergunningsplicht zijn:

  • -

    het voorkomen van schade aan de weg,

  • -

    verkeersveiligheid;

  • -

    doelmatig gebruik van de weg;

  • -

    eisen van welstand;

  • -

    voorkomen of beperken van overlast voor de omgeving.

Voorts waren in het Besluit horecabedrijven milieubeheer rechtstreeks werkende voorschriften met betrekking tot terrassen opgenomen. Inmiddels is dit Besluit vervangen door het Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen. In dit nieuwe Besluit zijn met betrekking tot terrassen geen voorschriften meer opgenomen, hetgeen betekent, dat de voorschriften voortaan volledig op de Algemene Plaatselijke Verordening kunnen worden gebaseerd.

Verder kan met betrekking tot de verstrekking van alcoholische drank worden opgemerkt, dat een op grond van de Drank- en Horecawet verleende vergunning mede betrekking heeft op "de in de onmiddellijke nabijheid van een inrichting gelegen gedeelten van de openbare weg".

Naast dit juridische kader is verder de Precarioverordening van toepassing, althans voor zover het terras op gemeentegrond wordt ingenomen. Het tarief bedraagt op dit moment f 31,90 per m2 per jaar.

Herziening van de beleidsregels

Nu het centrum in het kader van het Centrumplan heringericht wordt, is het wenselijk de in het verleden vastgestelde en al jaren geldende beleidsregels voor terrassen te actualiseren en opnieuw afspraken over de handhaving te maken.

Het ambtelijk-bestuurlijke overleg heeft geresulteerd in een voorstel tot vaststelling van de volgende beleidsregels.

  • 1.

    het inrichten van een terras is in beginsel alleen toegestaan direct voor de gevel van het betreffende pand waarbij het terras niet breder mag zijn dan de breedte van de voorgevel van het pand; een uitzondering geldt voor horecabedrijven die aan de Markt gevestigd zijn; deze wordt de mogelijkheid geboden om ook op de Markt, afhankelijk van de beschikbare ruimte, een terras in te richten m.u.v. de tijden waarop markt wordt gehouden; in principe geldt dit laatste voor alle hier gevestigde horecaondernemers (gelijkheidsbeginsel) (zie bijgevoegde plattegrond); rekening houdende met de belangen van andere horecaondernemers en van derden zal van geval tot geval beoordeeld worden hoeveel ruimte in gebruik genomen zou kunnen worden;

  • 2.

    ten behoeve van een goede doorgang van het voetgangers- en bevoorradingsverkeer en eventueel noodverkeer dient in de winkelpromenades een middenstrook van ca . 4 meter vrijgehouden te worden, zoals is aangeduid op de plattegronden behorende bij het centrumplan;

  • 3.

    het is niet toegestaan om andere (eigen) bestrating aan te brengen; voorts is het niet toegestaan om zonder expliciete toestemming bevestigingspunten in/tussen de bestrating aan te brengen;

  • 4.

    a. er mogen uitsluitend terrasmeubels van natuurlijk of natuurlijk ogend materiaal worden geplaatst;

    b . per terras is slechts één type tafels en stoelen toegestaan;

    in afwijking van het vorenstaande geldt voor vervanging van terrasmeubilair dat niet ouder is dan twee jaar een overgangstermijn van drie jaar; ondernemers die een beroep op deze overgangsregeling willen doen moeten daartoe een schriftelijk verzoek indienen onder overlegging van een bewijs van de datum van aankoop van de terrasmeubels;

  • 5.

    a . het gebruik van terrasschermen is alleen toegestaan in combinatie met tafels en stoelen;

    b. terrasschermen mogen maximaal 1,5 meter hoog zijn en moeten vanaf 1 meter hoogte volledig tranparant zijn; terrasschermen mogen alleen loodrecht op en aansluitend op de gevel staan en moeten verplaatsbaar zijn; voor de plaatsing van terrasschermen dient expliciet vergunning te worden aangevraagd;

  • 6.

    het gebruik van parasols is toegestaan, mits deze parasols eenzelfde kleurstelling en vormgeving hebben welke in harmonie met de terrasmeubels is;

  • 7.

    a, zonneschermen zijn toegestaan, mits de doorloophoogte onder de volant minimaal 2 .20 meter bedraagt;

    b. indien de reikwijdte van een zonnescherm meer dan 1,5 meter uit de gevel bedraagt, dient hiervoor expliciet vergunning te worden aangevraagd;

  • 8.

    het plaatsen van bloembakken en andere voorwerpen ter afscheiding van de terrasruimte is niet toegestaan;

  • 9.

    de terrassen mogen dagelijks in gebruik zijn tot uiterlijk 24 .00 uur;

  • 10.

    na sluiting van het terras dienen de terrasmeubels zodanig te worden opgeruimd dat deze niet door onbevoegden versleept of meegenomen kunnen worden;

  • 11.

    op het terras dienen - afhankelijk van de behoefte daaraan – voldoende afvalbakken aanwezig te zijn;

  • 12.

    de terrasruimte dient voortdurend schoongehouden te worden ; na sluiting van het terras dient voorts alle afval op en in directe omgeving van de terrasruimte opgeruimd te worden; het reinigen met lucht of vloeistoffen onder hoge druk is niet toegestaan.

Handhaving

In verband met de controle op het uitstallen van goederen zijn met de afdeling Vastgoed en de politie afspraken gemaakt inhoudende dat de politie structureel op het uitstallen van goederen en het innemen van terrassen zal controleren. Deze controle beperkt zich tot het toezien op de naleving van de voorschriften. Daarnaast zal de afdeling Vastgoed twee keer per jaar ter actualisering van het vergunningenbestand - mede met het oog op de precariorechten - een inventarisatie verrichten.

In de toekomst zullen de aan te stellen stadswachten kunnen toezien op het naleven van de voorschriften (signaleringsfunctie) .

Bij de handhaving zal volgens de volgende gedragslijn worden opgetreden:

  • 1.

    bij constatering van een eerste overtreding wordt door de politie danwel de stadswacht een waarschuwing gegeven;

  • 2.

    bij een volgende constatering krijgt de exploitant een boete en volgt een bestuurlijke aanschrijving om de voorschriften na te leven;

  • 3.

    bij een derde constatering krijgt de exploitant opnieuw een boete en volgt een aanzegging tot toepassing van bestuursdwang danwel de oplegging van een dwangsom, afhankelijk van de aard van het voorschrift dat overtreden wordt.

Ingeval van dringende redenen of ernstige verstoring van de openbare orde of bedreiging van de veiligheid zal van deze gedragslijn afgeweken worden.