Verordening cliëntenparticipatie ISD Brabantse Wal

Geldend van 16-08-2012 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2012

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie ISD Brabantse Wal

De raad van de gemeente Woensdrecht;

overwegende dat de Verordening cliëntenplatform gemeente Woensdrecht aanpassing behoeft;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 mei 2012;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Wet loaw) en artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Wet loaz);

BESLUIT:

de Verordening cliëntenparticipatie ISD Brabantse Wal vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Artikel 1

Deze verordening verstaat onder:

Samenwerkingsverband: Gemeenschappelijke Regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Brabantse Wal;

uitvoeringsorganisatie: afdeling Sociale Zaken van de gemeente Bergen op Zoom belast met de uitvoering van wet- en regelgeving in het kader van het samenwerkingsverband;

cliëntenraad: een rechtspersoon zonder winstoogmerk met inachtneming van de bepalingen in deze verordening;

college: het college van burgemeester en wethouders;

sociale zekerheidswetgeving: alle wetten en regelingen alsmede het gemeentelijk beleid waarvan de uitvoering aan de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Bergen op Zoom is opgedragen;

zaakwaarnemers: vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en hulpverleningsinstanties die de belangen van een bepaalde groep cliënten vertegenwoordigen.

Hoofdstuk 2 Doelstellingen cliëntenraad

Artikel 2

De cliëntenraad stelt zich ten doel:

a. inzicht te verschaffen in hetgeen er onder de cliënten van de ISD Brabantse Wal leeft;

b. de cliënten van de ISD Brabantse Wal inzicht te verschaffen in beleid en beleidsuitvoering;

c. gevraagd en ongevraagd de colleges van de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband dan wel het hoofd van de uitvoeringsorganisatie te adviseren over het beleid en de beleidsuitvoering.

Hoofdstuk 3 Samenstelling van de cliëntenraad

Artikel 3

  • 1 In de cliëntenraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel zaakwaarnemer als uitkeringsgerechtigde zijn.

    Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetgeving.

  • 2 Leden van de cliëntenraad dienen woonachtig te zijn in het werkgebied van de ISD Brabantse Wal.

  • 3 In de cliëntenraad hebben per deelnemende gemeente aan het samenwerkingsverband maximaal 3 leden zitting.

    Uit hun midden wordt een voorzitter, een penningmeester en een secretaris gekozen, die bij voorkeur uit verschillende gemeenten afkomstig dienen te zijn, doch minstens uit twee verschillende gemeenten.

Hoofdstuk 4 Ondersteuning en advisering cliëntenraad

Artikel 4

  • 1 Het hoofd van de uitvoeringsorganisatie is adviseur van de cliëntenraad. Hij kan zich zo nodig laten vervangen door een medewerker van de uitvoeringsorganisatie.

  • 2 Het secretariaat van het overleg tussen de cliëntenraad en de uitvoeringsorganisatie wordt vervuld door een medewerker van de uitvoeringsorganisatie.

Hoofdstuk 5 Taken, werkwijze en informatievoorziening van de cliëntenraad

Artikel 5

  • 1 De taak van de cliëntenraad bestaat uit het behartigen van de collectieve belangen van ingezetenen van de gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering ingevolge de door het samenwerkingsverband uit te voeren sociale zekerheidswetgeving dan wel op ondersteuning bij arbeidsinschakeling op grond van deze wetgeving.

    Hieraan wordt uiting gegeven door het gevraagd en ongevraagd advies geven aan de colleges van de gemeenten van het samenwerkingsverband dan wel het hoofd van de uitvoeringsorganisatie. Het betreffen hier adviezen inzake het te voeren beleid en de beleidsuitvoering van de uitvoeringsorganisatie.

  • 2 Niet tot de bemoeienis van de cliëntenraad behoren klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen, voor zover de gemeenten hier vrijheid in hebben. Evenmin kan worden geadviseerd inzake het personeels- en organisatiebeleid.

  • 3 Van een geheimhoudingsplicht is geen sprake, tenzij anders uitdrukkelijk is gesteld.

Hoofdstuk 6 Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

Artikel 6

  • 1 De cliëntenraad vergadert minimaal zes maal per jaar en maximaal twaalf maal per jaar.

  • 2 Een vergadering met een of meer vertegenwoordigers van de colleges van de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband vindt plaats na een verzoek hiertoe van de cliëntenraad.

  • 3 De vergaderingen zijn openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

Artikel 7

  • 1 De agenda met onderliggende stukken worden ten minste twee weken voor de vergadering aan de leden van de cliëntenraad per mail en/of per post toegezonden

  • 2 leder lid heeft het recht een voorstel betreffende orde van de vergadering te doen.

  • 3 De cliëntenraad kan, in overleg met de voorzitter en het hoofd van de uitvoeringsorganisatie, één of meerdere ambtenaren van de uitvoeringsorganisatie en/of derden uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting en/of advies.

  • 4 Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt.

Hoofdstuk 7 Faciliteiten

Artikel 8

  • 1 Door of namens het college van de gemeente Bergen op Zoom wordt er voor zorg gedragen, dat aan de cliëntenraad vergaderruimte beschikbaar wordt gesteld.

  • 2 Door of namens het college van de gemeente Bergen op Zoom wordt er voor zorg gedragen, dat de cliëntenraad tijdig over voldoende informatie beschikt om de achterban van cliënten te informeren. Voorts is er de mogelijkheid informatie toe te voegen aan een reguliere mailing aan cliënten van de ISD Brabantse Wal.

  • 3 De leden ontvangen in verband met hun aanwezigheid een kostenvergoeding.

Artikel 9

  • 1 De cliëntenraad wordt jaarlijks een bedrag verleend tot het maximum dat door het gemeenschappelijk orgaan als bedoeld in artikel 2 van het samenwerkingsverband bij begroting beschikbaar wordt gesteld.

  • 2 Uiterlijk 1 april na afloop van het voorgaande boekjaar legt de cliëntenraad aan het hoofd van de uitvoeringsorganisatie verantwoording af over de besteding van de middelen, genoemd onder 1. Op grond van deze verantwoording wordt het toegekend bedrag vastgesteld.

  • 3 Indien het eigen vrij besteedbare vermogen van de cliëntenraad meer bedraagt dan W/o van de werkelijke uitgaven in het boekjaar, wordt de bijdrage naar verhouding lager vastgesteld.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 10

Het college van de gemeente Woensdrecht kan met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen.

Artikel 11

Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening cliëntenparticipatie ISD Brabantse Wal.

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking en heeft een terugwerkende kracht tot 1 januari 2012.

De Verordening cliëntenplatform gemeente Woensdrecht vervalt per 1 januari 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 14 juni 2012.
De griffier,                   De voorzitter,

Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1.

In dit artikel worden enkele begrippen omschreven die in de verordening worden genoemd.

Artikel 2.

Dit artikel bevat de doelstellingen van de cliëntenraad. In de eerste plaats wordt beoogd om meer inzicht te krijgen in de belevingswereld van de cliënten van de uitvoeringsorganisatie. De cliëntenraad fungeert als instrument ten behoeve van de communicatie tussen cliënten en gemeente(n). Ook wordt de cliëntenraad ingezet om cliënten meer inzicht te geven in het beleid en de beleidsuitvoering. De cliëntenraad kan bovendien een functie vervullen bij de beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening door de uitvoeringsorganisatie en heeft in deze gevallen een signalerende functie. De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over het beleid en de beleidsuitvoering.

Artikel 3.

In dit artikel wordt de samenstelling van de cliëntenraad geregeld; niet alleen betreft het personen met inhoudelijke deskundigheid maar ook ervaringsdeskundige personen. Wat deze laatste categorie betreft het niet alleen de personen met een bijstandsuitkering maar ook de niet-uitkeringsrechtigden en personen met een nabestaandenuitkering. Tevens vermeldt dit artikel de omvang van de cliëntenraad alsmede de voorwaarden die worden gesteld aan personen die in de cliëntenraad zitting wensen te nemen. Voorts ziet dit artikel toe op een zo evenwichtig mogelijke verdeling van bestuursfuncties onder de deelnemende gemeenten.

Artikel 4.

Teneinde als cliëntenraad goed te kunnen functioneren is bepaald dat het hoofd van de uitvoeringsorganisatie als adviseur kan optreden. Hij kan zich laten vervangen door een medewerker van de uitvoeringsorganisatie. Bij overleg tussen cliëntenraad en de uitvoeringsorganisatie wordt het secretariaat vervuld een medewerker van de uitvoeringsorganisatie.

Artikel 5.

Dit artikel omschrijft de taken van de cliëntenraad waarbij met nadruk is gesteld, dat de taak van de cliëntenraad zich niet uitstrekt tot het behartigen van de individuele belangen.

Artikel 6.

Overleg tussen de cliëntenraad en een of meer vertegenwoordigers van de colleges vindt plaats indien hiertoe aanleiding is en na een verzoek door de cliëntenraad.

Artikel 7.

Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.

Artikel 8.

In dit artikel wordt geregeld dat het een taak van de gemeenten is om zorg te dragen voor tijdige en volledige informatie. Daarnaast heeft de cliëntenraad de mogelijkheid om cliënten van de uitvoeringsorganisatie van informatie te voorzien.

Artikel 9.

Ten behoeve van het optimaal functioneren van de cliëntenraad wordt een budget beschikbaar gesteld, waaruit de kostenvergoeding alsmede eventuele kosten van benodigde cursussen of trainingen kunnen worden voldaan. Ter beperking van het eigen vermogen is als maximale grens hiervan gesteld 10% van de werkelijke uitgaven in het boekjaar.

Artikel 10.

In de praktijk kunnen zich situaties voordoen waarin deze verordening niet voorziet. In dit artikel wordt bepaald, dat in dergelijke situaties een beslissing genomen wordt door het college van de gemeente Woensdrecht.

Artikel 11.

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 12.

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting