Verordening Werkgeverscommissie griffie Woensdrecht 2019

Geldend van 07-02-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening Werkgeverscommissie griffie Woensdrecht 2019

De raad van de gemeente Woensdrecht;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 85, 86, 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie van 6 december 2018;

b e s l u i t:

vast te stellen de ‘Verordening Werkgeverscommissie griffie Woensdrecht 2019’.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De raad delegeert aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uitde Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionelevoorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdhedenals bedoeld in artikel 107 eerste lid, 107a tweede lid, 107d eerste lid en 107 e eerste lid van deGemeentewet.

  • 2. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap ten aanzien van de griffier en de overige opde griffie aanwezig ambtenaren uit. Tot de bevoegdheid behoort ook de voorbereiding en uitvoeringvan de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen. Dewerkgeverscommissie kan die bevoegdheid mandateren aan het college voor zover het gaat om hetwijzigen en aanvullen van regelingen vallend onder het Personeelshandboek.

  • 3.

    De werkgeverscommissie vervult de rol van selectiecommissie bij het vervullen van de vacature van de raadsgriffier en andere griffiemedewerkers.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit verschillende fracties van de coalitie en oppositie;

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad zal in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie als adviseur aanwezig te zijn.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter van de commissie draagt in ieder geval zorg voor:

a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

b. het leiden van de vergaderingen;

c. het doen naleven van deze verordening;

d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of met de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning op het gebied van personeelszaken.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e. of f. van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur , hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden opgelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts wanneer er sprake is van strijd met het openbaar belang.

  • 4.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst worden ter inzage gelegd voor het eerstvolgende presidium.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De voorzitter van de werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks mondeling verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen in de eerste vergadering van het jaar.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie Griffie Woensdrecht 2019’.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 7 februari 2019;

de griffier, de voorzitter,