Verordening op de commissie sociaal domein Woensdrecht

Geldend van 01-11-2019 t/m heden

Intitulé

Verordening op de commissie sociaal domein Woensdrecht

De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op 24 oktober 2019;

gelezen het voorstel van het presidium van 12 september 2019;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het presidium van 12 september 2019 en gehoord de werkgroep sociaal domein;

besluit:

vast te stellen de Verordening op de commissie sociaal domein Woensdrecht.

Artikel 1 De commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de (opinie)raad, genaamd de commissie sociaal domein (verder commissie genoemd).

Artikel 2 Taken

  • 1.

    De commissie heeft als opdracht ter voorbereiding op de bespreking in de opinieraad en besluitvorming in de gemeenteraad het voorbereidende werk van het college van advies te voorzien, met als bijzondere aandachtspunten de Participatiewet, de wetten rondom de Jeugdzorg, de WMO en andere zorgwetten, werkgelegenheid, huisvesting van bijzondere doelgroepen, Onderwijs en onderwijshuisvesting.

  • 2.

    De commissie heeft als opdracht ter voorbereiding op de bespreking in de opinieraad en besluitvorming in de gemeenteraad te overleggen met de portefeuillehouder over de uitvoering van de in lid 1 genoemde taken.

  • 3.

    Ten aanzien van het bepaalde in lid 2 kan de commissie zich laten informeren door (samen)werkingspartners, uitvoerenden binnen het sociale domein.

  • 4.

    De commissie overlegt en adviseert over de opzet van en de verbetering van de rapportages van het onder lid 1 genoemde taken, de perspectievennota en jaarrekening, waaronder ook worden verstaan de (prestatie)indicatoren.

  • 5.

    De commissie adviseert de (opinie)raad Samenleving over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen binnen het werkgebied van het programma sociaal domein.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit een gelijk aantal leden als er fracties zijn in de gemeenteraad. De fracties wijzen maximaal twee (burger)raadsleden aan als vertegenwoordiger.

  • 2.

    De commissie wijst uit haar midden een raadslid aan als voorzitter en een plaatsvervanger.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raads- c.q. burgerlid.

  • 4.

    Indien door een vacature het aantal leden onder het in het eerste lid benoemde minimum is gekomen, voorzien de fracties onverwijld in de ontstane vacature.

  • 5.

    Het collegelid belast met de portefeuille sociaal domein, het afdelingshoofd waaronder het werkgebied van het sociaal berust alsmede de teamleiders daarbinnen zijn vaste adviseur van de commissie.

Artikel 4 Secretaris commissie

  • 1.

    De griffier of een van diens plaatsvervangers is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De notulen worden verzorgd door een ambtelijk notulist.

Artikel 5 Vergaderingen en werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2.

    De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen –spoedeisende gevallen uitgezonderd– ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden worden verzonden.

  • 3.

    De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden zo mogelijk tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

  • 4.

    De commissie is bevoegd om leden van het college, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 5.

    Indien de commissie ambtenaren uitnodigt, informeert zij de gemeentesecretaris hierover.

  • 6.

    De commissie kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement en eventuele latere wijzigingen hierop na vaststelling onverwijld naar de gemeenteraad. Het reglement mag niet strijdig zijn met hetgeen in deze verordening is geregeld.

Artikel 6 Bevoegdheden

  • 1.

    De commissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde taken voorstellen uit te brengen te voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten.

  • 2.

    In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 genoemde taken is de commissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college van B&W en de rekenkamercommissie.

  • 3.

    De commissie kan de gemeenteraad verzoeken om een externe deskundige om de commissie van advies te dienen.

  • 4.

    De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand.

Artikel 7 Beslotenheid vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie worden in beginsel in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De voorzitter of diens plaatsvervanger doet in de eerstvolgende (opinie)raadsvergadering kort mondeling verslag van de onderwerpen die in de commissie aan de orde zijn geweest.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie sociaal domein Woensdrecht.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 24 oktober 2019

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

Toelichting op de verordening

Artikelsgewijs toelichting

Artikel 4Secretaris

In artikel 4 is opgenomen dat de griffier optreedt als ambtelijk secretaris. De secretaris is geen lid van de commissie maar kan wel als adviseur optreden.

Artikel 6Bevoegdheden

In lid 3 is opgenomen dat de commissie een externe adviseur kan inschakelen. Gezien de mogelijke financiële consequenties hiervan is opgenomen dat het besluit hierover door de gemeenteraad wordt genomen.