Regeling vervallen per 16-07-2016

Klachtenregeling gemeente Woerden 2002

Geldend van 16-07-2016 t/m 15-07-2016

Intitulé

Klachtenregeling gemeente Woerden 2002

De raad van de gemeente woerden,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 november 2002;

gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit;

vast te stellen de "Klachtenregeling gemeente Woerden 2002"

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

1. de Awb: de Algemene wet bestuursrecht,

2. klacht: elke mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over het doen of (na)laten van ambtenaren, leden van het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad jegens burgers, bedrijven of andersoortige organisaties,

3. klachtbehandeling: onderzoek naar de klacht met inachtneming van afdeling 9.2 van de Awb,

4. klachtafhandeling: de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden als bedoeld in artikel 9:12, eerste lid van de Awb,

5. gemeentebestuur: de bestuursorganen van de gemeente volgens artikel 6 van de Gemeentewet (raad, college van burgemeester en wethouders en de burgemeester),

6. medewerker: persoon die ten tijde van de omstreden gedraging werkzaam is bij de gemeente, met inbegrip van in ieder geval uitzendkrachten en gedetacheerden,

7. afdelingshoofd: hoofd van één van de afdelingen van de gemeente,

8. directeur: een lid van de directieraad,

9. de gemeentesecretaris: de secretaris volgens artikel 100 van de Gemeentewet,

10. griffier: de griffier volgens artikel 107a van de Gemeentewet.

Artikel 2 Doel

Het doel van deze regeling is het geven van een interne procedure voor de wijze waarop het bestuursorgaan de klacht behandelt en afhandelt.

Artikel 3 Reikwijdte

Deze regeling is van toepassing op de behandeling en afhandeling van klachten, bedoeld in artikel 9:4 van de Awb.

Artikel 4 Klachtbehandeling

1. Klachten worden behandeld door:

a. indien het klachten betreft over een medewerker van een afdeling: door het afdelingshoofd,

b. indien het klachten betreft over het afdelingshoofd: door een lid van de directieraad

c. indien het klachten betreft over een lid van de directieraad: door de gemeentesecretaris,

d. indien het klachten betreft over de gemeentesecretaris: door het college van burgemeester en wethouders,

e. indien het klachten betreft over een lid van het college van burgemeester en wethouders: door het college van burgemeester en wethouders,

f. indien het klachten betreft over de organen burgemeester en wethouders en wethouders of de burgemeester: door het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester.

g. Indien het klachten betreft over de griffier: door een nader aan te wijzen raadscommissie.

h. indien het een klacht betreft over het orgaan de gemeenteraad: door een nader aan te wijzen raadscommissie.

2. Klachten die geen specifieke personen betreffen, worden behandeld door de gemeentesecretaris.

Artikel 5 Klachtafdoening

Klachten worden afgedaan:

a. indien het klachten betreft over een medewerker van een afdeling, het afdelingshoofd, een lid van de directieraad of de gemeentesecretaris: door het college van burgemeester en wethouders,

b. indien het klachten betreft over het college van burgemeester en wethouders of een individueel collegelid: door het college van burgemeester en wethouders,

c. indien het klachten betreft over de burgemeester als orgaan: door de burgemeester,

d. indien het klachten betreft over de griffier: door de gemeenteraad,

e. indien het klachten betreft over het orgaan de gemeenteraad: door de gemeenteraad.

Artikel 6 Klachtregistratie

De afdeling Bestuursondersteuning draagt zorg voor de registratie van de klachten. De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op die waarop zij bekend is gemaakt.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als “Klachtenregeling gemeente Woerden 2002”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 november 2002,
de secretaris,                    de burgemeester,
A.G.J. Kwakkernaat            B.F.A. van der Kluit-de Groot