Regeling vervallen per 01-01-2016

Sanctiebeleid Drank- en Horeca Wormerland 2014-2015

Geldend van 14-11-2014 t/m 31-12-2015

Intitulé

Sanctiebeleid Drank- en Horeca Wormerland 2014-2015

Inleiding

De gemeente Wormerland is verantwoordelijk voor de handhaving van de Drank- en Horecawet (DHW).

De gemeente hanteert het uitgangspunt dat de ondernemers en de paracommercie hun eigen verantwoordelijkheid dragen. De verantwoordelijkheid strekt tot het kennen van de relevante wet- en regelgeving en de juiste naleving daarvan. De gemeente controleert jaarlijks of dit vertrouwen in de ondernemers/paracommercie terecht is.Is een inrichting in overtreding, dan wordt een sanctie opgelegd conform dit sanctie-beleid. Naast een sanctie krijgt de inrichting in hetzelfde jaar nog een hercontrole.

Drank- en Horeca in de gemeente Wormerland

Dit sanctiebeleid is gericht op overtredingen van de Drank- en horecawet, de Verordening Drank- en horeca gemeente Wormerland 2014 en de horecagerelateerde bepalingen uit de APV.

In de Verordening Drank- en Horeca gemeente Wormerland 2014 zijn bepalingen opgenomen waarin de commerciële horeca wordt verboden om happy hours te houden en jongeren onder de 18 jaar niet toegelaten mogen worden tot de horeca-lokaliteit na 23.00u. Daarnaast zijn er beperkende bepalingen opgenomen voor de paracommercie, zoals schenktijden.

Handhaving

In 2010 is een Nota Integrale Handhaving gemeente Wormerland 2010-2014 vastgesteld door de gemeenteraad. In deze nota is opgenomen binnen welke kaders de gemeente Wormerland handhaaft, welke instrumenten toegepast kunnen worden en op welke wijze wordt gehandhaafd (stappenplan). In 2014 zal een nieuwe Handhavingnota worden opgesteld met dezelfde uitgangspunten. Jaarlijks wordt een uitvoeringsnota handhaving APV, openbare ruimte en Bijzondere wetten vastgesteld. Hierin is vastgelegd met welke frequentie controles op het gebied van de DHW worden uitgevoerd. Bij het handhavinginstrument wordt verwezen naar dit sanctiebeleid.

Er zijn grofweg drie vormen van toezicht te onderscheiden:

  • 1.

    Basiscontrole: hieronder vallen de controles op horecabedrijven en evenementen en richt zich op de DHW en APV voor de drankverstrekkende horeca (reguliere horeca, para commerciële horeca, slijterijen, supermarkten, cafetaria’s etc.) en op evenementen waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt. Het zwaartepunt van de controles ligt hierbij op de aanwezigheid en actualiteit van de vergunningen of ontheffingen en op het voldoen aan de voorschriften.

  • 2.

    Leeftijdscontrole: het gaat hierbij om leeftijdscontrole bij evenementen, bij alcoholgebruik ter plaatse (bijvoorbeeld bij cafés) en bij gebruik elders dan ter plaatse zoals bij supermarkten en slijterijen.

  • 3.

    Controles op de bedrijfsvoering en inrichting: controles gericht op de naleving van de milieuvoorschriften zoals geur, geluid en afvalwater.

De toezichthouder gaat als volgt te werk:

Stap 1: De toezichthouder verzamelt relevante feiten en omstandigheden. Deze informatie kan gebaseerd zijn op eigen waarneming of zijn verkregen van externe handhavingpartners.

Stap 2: De toezichthouder beoordeelt de geconstateerde feiten en bepaalt in overleg met een juridisch medewerker of sprake is van overtreding van de wettelijke voorschriften. Indien een overtreding is geconstateerd, wordt een eventuele sanctie bepaald op basis van de sanctiestrategie Drank en Horeca.

Stap 3: De afdeling Gebruikstoezicht registreert de controles en bewaakt het handhavingtraject. Daarbij worden de noodzakelijke vervolgstappen genomen zoals in deze sanctiestrategie beschreven.

Na constatering van een overtreding wordt zoveel als mogelijk met de ondernemer in overleg getreden om de overtreding te beëindigen of herhaling te voorkomen. Soms is aanvullende informatie nodig van een van de handhavingpartners (brandweer of politie) om het vervolgtraject te kunnen bepalen. In dat geval wordt contact opgenomen met de handhavingpartner en zo nodig om aanvullende rapportage verzocht.

Gezondheidsbeleid

Op korte termijn wordt het Gezondheidsbeleid aangeboden aan de gemeenteraad. De nota Gezondheidsbeleid bevat beleid en doelstellingen op het gebied van preventie van schadelijk alcoholgebruik door jongeren. Met deze nota is invulling gegeven aan het preventiebeleid volgens artikel 43a van de DHW. In de nota Gezondheidsbeleid is een van de speerpunten het terugdringen en voorkomen van schadelijk alcoholgebruik bij de jeugd en hun ouders/ opvoeders. Door preventief in te zetten op het terugdringen van alcoholgebruik bij de jeugd kan een bijdrage worden geleverd aan het voorkomen van gezondheidsproblemen. De nota Gezondheidsbeleid heeft een regionale dekking voor de regio Zaanstreek Waterland.

Sanctiestrategie

De gemeente Wormerland heeft beleidsvrijheid ten aanzien van de bestuurlijke sancties. Het sanctiebeleid biedt de handhavers en het college houvast bij het opleggen van een sanctie.

De controles vinden steekproefsgewijs plaats. Als een overtreding wordt geconstateerd, volgt een reactie. In eerste instantie zal een waarschuwing worden gegeven. Het doel van handhaving is het naleven van de wet- en regelgeving te bevorderen. Bij het opleggen van een sanctie kan tevens een gesprek volgen met de ondernemer of het bestuur van een paracommerciële inrichting.

Boete minderjarige (artikel 45 DHW)

Vanaf 1 januari 2014 geldt een nieuw landelijk verbod voor jongeren met een leeftijd tot 18 jaar om alcohol aanwezig of voor consumptie gereed te hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen (uitgezonderd van detailhandel / winkels).

De toezichthouders en de politie kunnen dit verbod handhaven met een proces-verbaal. De DHW schrijft voor dat alleen strafrechtelijke afhandeling plaats kan vinden. De hoogte wordt bepaald door het Openbaar Ministerie.

Bestuurlijke boete

Vele overtredingen zoals vermeld in de Drank- en horecawet kunnen bestuurlijk worden beboet. Een bestuurlijke boete is een bestraffende sanctie, inhoudende een onvoorwaardelijke verplichting tot betaling van een geldsom. De hoogte van deze geldsom wordt niet zelf bepaald door de gemeente, maar is opgenomen in de bijlage behorende bij het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.

Last onder dwangsom

In het algemeen is de hoogte van de dwangsom afhankelijk van de aard van de overtreding en is niet bij voorbaat exact aan te geven hoe deze wordt berekend.

Samengevat heeft het college bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom en het maximum van het te verbeuren bedrag een ruime mate van beleidsvrijheid. Indien het college overgaat tot het opleggen van een last onder dwangsom, wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de volgende uitgangspunten:

  • Ø

    de dwangsomhoogte moet op de ernst van de overtreding worden afgestemd (evenredigheid) en tot doel hebben de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (effectiviteit, art. 5:32 Awb).

  • Ø

    de (geschatte) kosten die de overtreder moet maken om de overtreding op te heffen; de dwangsom moet hoger zijn dan het door de overtreding door de overtreder behaalde (geschatte) financiële voordeel;

  • Ø

    het wegnemen van ongerechtvaardigd voordeel dat de overtreder kan behalen met de overtreding;

  • Ø

    voorkoming van herhaling, beperking van schade en herstel in de oorspronkelijke toestand.

De gekozen hoogte van de dwangsom in de dwangsombeschikking moet gebaseerd/ afgestemd zijn op de inhoud van dit beleid. De beschikking kan dan volstaan met verwijzing naar dit beleid, tenzij er in het concrete geval aanleiding is om een aanvullende motivering in de beschikking zelf op te nemen, bijvoorbeeld bij afwijking (naar beneden/boven) van de dwangsomhoogte volgens de tabel.

Begunstigingstermijn

Een begunstigingstermijn is de tijd die iemand krijgt om een eind te maken aan de overtreding. In de aanschrijving wordt deze termijn vermeld zodat iemand weet wanneer hij bij niet nakoming van de last dwangsommen gaat verbeuren. De last onder dwangsom wordt bij constatering van een overtreding opgelegd. Dit is feitelijk een waarschuwing. Bij oplegging gaat de termijn in voor het herstellen van de overtreding. Indien bij een tweede controle blijkt dat de overtreding (de last) nog steeds van toepassing is, dan wordt de dwangsom geïnd. Is de overtreding verholpen, dan wordt de dwangsom ingetrokken.

Net zoals bij de hoogte van dwangsommen zijn de begunstigingstermijnen indicatief. Er kan dus altijd, zij het gemotiveerd, worden afgeweken van de genoemde termijnen.

Sluiting of schorsing horecabedrijf

Uitgangspunt is dat eerst een last onder dwangsom wordt opgelegd om een overtreding te laten beëindigen. Indien de last onder dwangsom niet tot het gewenste effect resulteert of als wordt verwacht dat dit niet het meest efficiënte middel is, zal als uiterste middel worden overgegaan tot sluiting van het horecabedrijf, art. 36 DHW.

Op grond van de artikelen 19a en 20 DHW zal de burgemeester overgaan tot ontzegging van alcoholverkoop in de supermarkt of slijterij, indien is geconstateerd dat deze voor de derde keer in één jaar tijd (tellen vanaf de eerste constatering) alcohol verkoopt aan een minderjarige. De ontzegging duurt één week. De burgemeester heeft de bevoegdheid om per geval af te wijken, met een minimum van één week en een maximum van twaalf weken.

Indien een last onder dwangsom wegens overtreding van de DHW of de vergunningvoorschriften niet tot het gewenste effect heeft geleid, zal de burgemeester overgaan tot het schorsen van de DHW-vergunning. De schorsing duurt minimaal één week en maximaal twaalf weken. Als uiterste middel zal de burgemeester overgaan tot intrekking van de vergunning.

Toelichting Sanctietabel Drank en Horeca

In de Sanctietabel Drank en Horeca is per artikel de prioritering en bijbehorende sanctie aangegeven. Bij het beoordelen van een overtreding en de daarop volgende bijpassende sanctie wordt rekening gehouden met:

  • ·

    de mogelijke gevolgen van die overtreding;

  • ·

    de omstandigheden waaronder die overtreding is begaan;

  • ·

    het gedrag van de overtreder;

  • ·

    de voorgeschiedenis;

  • ·

    de samenloop van overtredingen;

  • ·

    het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel: De sanctie die wordt toegepast dient het minst ingrijpende te zijn en het best passend om het gestelde doel te bereiken.

  • ·

    de verwijtbaarheid van de overtreder.

De Sanctietabel Drank en Horeca (bijlage 1) bevat geen limitatieve opsomming van alle mogelijke horecaovertredingen maar vermeldt de meest voorkomende. Per overtreding daarvan zijn minimale en maximale bedragen aan dwangsommen opgenomen of is aangegeven dat, afhankelijk van de situatie, een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom wordt opgelegd. In voorkomende gevallen bestaat echter de mogelijkheid dat (gemotiveerd) wordt afgeweken van de in de tabel opgenomen sancties.

Evaluatie

Het sanctiebeleid Drank- en Horecawet Wormerland 2014-2015 zal eind 2015 worden geëvalueerd.

Bijlage 1