Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming burgemeester Wormerland

Geldend van 14-10-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming burgemeester Wormerland

De raad van de gemeente Wormerland

Gelezen het voorstel van de griffie van 30 augustus 2017;

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,

de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het

Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoemingburgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en

Koninkrijksrelaties;

besluit:

vast te stellen de Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming burgemeester Wormerland

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeestervoor te bereiden of

  • b.

    een functioneringsgesprek te houden met de burgemeester.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit 6 leden, te benoemen door en uit degemeenteraad.

  • 2. Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter enplaatsvervangend voorzitter van de commissie is, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris kan bij vervulling van de in artikel 1 onder agenoemde taken als plaatsvervangend secretaris aan de commissieworden toegevoegd.

  • 3. De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuningaan de commissie.

  • 4. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geenstemrecht in, de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1. De gemeenteraad kan een of meer wethouders aan de commissietoevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de inartikel 1 onder a genoemde taken.

  • 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van decommissie.

  • 3. Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken vande commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedurein elke vergadering op de geheimhoudingsplicht,die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3. De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure en bij functioneringsgesprekkenin elke vergadering en elk gesprek, met toepassingvan artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden,die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aananderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 9, vierde lid, 10,tweede lid, en 11 van deze verordening, geen inzage in, of informatieomtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergaderingof in het gesprek wordt verstrekt.

  • 5. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweedelid, en 14 van deze verordening, een voorziening met betrekking totde wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij hetbeheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij debepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhoudingwaartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhoudingwaartoe het derde lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissievan kracht.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de(plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 3leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering.

  • 3. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uurtevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien eenadviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien hetgesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 4. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één vanhet aantal leden aanwezig is.

  • 5. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bijmeerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stemheeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengenbevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot devolgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk ofstaken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan wordengeen bevindingen van de commissie, maar de verschillendemeningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermeldingvan ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven deingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan hetprivé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment vanarchivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden ondervermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop enboven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretarisondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1. De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zichslechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning dedoor haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft.

  • 2. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 3. De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidatenuit voor een gesprek met de commissie. De commissie treftvoorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van desollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en hettijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheidvan de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken

  • 1. Een commissie houdt minimaal eens in de twee jaar eenfunctioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 2. Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wensdaartoe kenbaar maken, houdt een commissie tussentijds eenfunctioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 3. In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindttevens een 100-dagengesprek plaats.

  • 4. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zijinformatie zal inwinnen over het functioneren van deburgemeester. De commissie en de burgemeester stellen inonderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige functioneringsgesprek in te zien.

  • 5. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeesterals het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerpvan gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeesterin elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van deburgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeeldetaken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afsprakenuit, het vorige functioneringsgesprek.

  • 6. Drie van de functioneringsgesprekken worden gevoerd in iedergeval vier weken voorafgaand aan het klankbordgesprek dat decommissaris van de Koning met de burgemeester heeft.

  • 7. In het laatste functioneringsgesprek voor de start van deherbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeesterdesgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naarverwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 10 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1. De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvanzij zich een oordeel vormt over het functioneren van deburgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaaraan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van deKoning.

  • 2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad encommissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie ditmet de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaaktdat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het inhet vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen decommissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan degemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan deburgemeester.

Artikel 11 Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van devoorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoemingverslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koningdoor middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke envertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamhedenheeft verricht,

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ookde volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbevelinggemotiveerd,

    • c.

      aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen decommissie.

      En heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

    • d.

      bij benoemingen: de conceptaanbeveling van twee personen;

    • e.

      bij herbenoemingen: het verslag van het gesprek met deburgemeester over het conceptverslag van bevindingen en deconceptaanbeveling.

  • 2. Van het functioneringsgesprek wordt een verslag opgemaakt, datniet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor raadsledenonder geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.

  • 3. Een afschrift van het verslag van het functioneringsgesprek wordttoegezonden aan de burgemeester en de commissaris van deKoning.

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet

voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die

waarop:

  • .

    bij benoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraadbekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien;

  • .

    bij een functioneringsgesprek: het verslag van het functioneringsgesprekis vastgesteld;

  • .

    bij herbenoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraadbekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK dooreen Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 14 Archivering

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij debenoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat op hettijdstip bedoeld in artikel 13 alle archiefbescheiden onverwijld ineen verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” wordenovergebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet doorde gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij debenoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de inhet eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring vanoverbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van demet toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor eenperiode van 75 jaar.

  • 3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij debenoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat alleoverige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoeldebescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

  • 4. De raadsgriffier draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor eenafdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder hetafschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van deburgemeester worden alle betreffende stukken door de raadsgriffiervernietigd.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking acht dagen na de dag vanbekendmaking.

  • 2. Met inwerking treden van deze verordening zijn de “verordening functioneringsgesprekken burgemeester” en de “procedure functionerings- en voortgangsgesprekken burgemeester”, vastgesteld d.d. 10 februari 2009 ingetrokken.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming burgemeester Wormerland”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 september 2017
De voorzitter, De raadsgriffier,
P.C. Tange I.P. Vrolijk