Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2016

De raad van de gemeente Woudrichem,

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 22 maart 2016,

gehoord het advies van de opiniërende vergadering van de raad d.d. 12 april 2016

besluit:

vast te stellen de

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2016

Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om ambtelijke bijstand

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen ambtelijke bijstand

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2. De secretaris beoordeelt of het verzoek om ambtelijke bijstand van het raadslid op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4. De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

  • 5. Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4 Geschil over de verstrekte bijstand

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris;

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Artikel 5 Registreren van ambtelijke bijstand

De secretaris kan bepalen een register van de verleende ambtelijke bijstand bij te houden.

Hoofdstuk 2 Fractieondersteuningsbudget

Artikel 6 Fractievergoeding

  • 1. De fracties zoals bedoeld in artikel 7 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. De financiële bijdrage bedraagt per fractie € 250,-. Deze bijdrage wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar verstrekt.

  • 3. In afwijking van lid 2 wordt in het jaar waarin verkiezingen plaatsvinden de bijdrage vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de bijdrage verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 7 Besteding financiële vergoeding

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken;

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

Artikel 8 Gevolgen wijziging fractie

  • 1. Bij splitsing van een fractie wordt de vergoeding met ingang van het nieuwe kalenderjaar herzien en ontvangen de fracties de vergoeding waar zij conform artikel 6 recht op hebben.

  • 2. Bij samenvoeging van fracties wordt de vergoeding met ingang van het nieuwe kalenderjaar herzien en ontvangt de fractie de vergoeding waar zij conform artikel 6 recht op heeft.

Artikel 9 Verantwoording en controle

De fracties zijn zelf verantwoordelijk dat de besteding van de bijdrage voldoet aan artikel 7. De raad of de voorzitter van de raad kunnen vragen om inzage in de verantwoording van één of meerdere fracties.

Hoofdstuk 3 Slotbepaling

Artikel 10 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als “De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2016”.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2016 in werking.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt de “Verordening ambtelijke bijstand” zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 18 december 2012.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Woudrichem van
19 april 2016.
de voorzitter, A. Noordergraaf
de griffier, P.A. Paulides- Ruitenberg