Regeling vervallen per 15-01-2019

Verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van Monumentencommissie

Geldend van 14-09-2007 t/m 14-01-2019

Intitulé

Verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van Monumentencommissie

De raad der gemeente Woudrichem;gezien het voorstel van burgemeester en wethouders en d.d. 18 oktober 1991, nr. 153;gelet op artikel 62 van de gemeentewet:<onderstreept><vet>besluit:</vet></onderstreept>

  • a.

    in te stellen een commissie voor het uitbrengen van advies met betrekking Tot de monumentenzorg (Monumentencommissie);

  • b.

    vast te stellen de volgende Verordening, regelende de taak, samenstelling en de werkwijze van Monumentencommissie.

Artikel 1.

De commissie heeft tot taak burgemeester en wethouders gevraagd of ongevraagd van advies en bijstand te dienen over:

  • 1.

    de lijst van beschermde monumenten als bedoeld in artikel 6 van de Monumentenwet 1998 (Rijksmonumentenlijst);

  • 2.

    aanwijzingen van beschermde stads- en dorpsgezichten als bedoel in artikel 35 van de Monumentenwet 1988;

  • 3.

    aanvragen om een vergunning als bedoel in artikel 11 van de Monumentenwet 1998;

  • 4.

    het samenstellen en bijhouden van de gemeentelijke lijst van beschermde Monumenten;

  • 5.

    het opstellen en uitvoeren van het meerjarenprogramma Restauratie Rijksmonumenten;

  • 6.

    verzoeken om subsidie als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Verordening Stads- en dorpsvernieuwing 1987;

  • 7.

    de bevordering van het herstel van beschermde monumenten en beeldbepalende panden;

  • 8.

    de uitvoering van de gemeentelijke monumentenverordening;

  • 9.

    planologische maatregelen waarbij monumenten betrokken zijn;

  • 10.

    verzoeken om bouwvergunning betreffende objecten binnen het gebied van het beschermd stadsgezicht Woudrichem;

  • 11.

    plannen tot uitvoering van civieltechnische werken binnen het gebied van het beschermd stadsgezicht Woudrichem;

  • 12.

    verzoek om een vergunning als bedoeld in artikel 42 van de Algemene Politieverordening voor de gemeente Woudrichem (APV) , voorzover het verzoek betrekking heeft op een object binnen het gebied van het beschermd stadsgezicht Woudrichem;

  • 13.

    alle aangelegenheden die van belang zijn voor de behartiging van de monumentenzorg in de gemeente Woudrichem;

  • 14.

    het uitoefenen van de welstandstoets voor bouwplannen binnen het gebied van het beschermd stadsgezicht Woudrichem en voor bouwplannen met de status van gemeentelijk- en rijksmonument.

Artikel 2.

Bij het uitbrengen van haar adviezen laat de commissie zich uitsluitend leiden door overwegingen van geschiedkundig architectonisch, cultuur-, of sociaal-historisch belang dan wel door overwegingen verband houdend met de schoonheid.

Artikel 3.

  • 1. De commissie bestaat uit minimaal 5 en maximaal 7 leden, exclusief de voorzitter.

  • 2. Van de commissie maken in elk geval deel uit:

    • a.

      de gemeentelijke stedebouwkundig adviseur;

    • b.

      personen met deskundigheid op architectonisch, (kunst) historisch- en juridisch gebied.

  • 3. De leden worden op voordracht van burgemeester en wethouders benoemd door de gemeenteraad.

Artikel 4.

  • 1. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaren.

  • 2. Zij kunnen te allen tijde ontslag nemen en dienen dit schriftelijk in bij burgemeester en wethouders.

  • 3. De aftredende leden zijn terstond voor nog een zittingsperiode herbenoembaar.

  • 4. degene, die aftreedt of ontslag neemt, blijft zijn werkzaamheden in de commissie verrichten totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 5.

  • 1. De voorzitter van de commissie wordt door en uit de leden van de commissie benoemd.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor de handhaving van de orde tijdens de vergadering en is bevoegd, wanneer die orde op enigerlei wijze wordt verstoord, hen die hij daarvoor verantwoordelijk acht, te doen verwijderen.

  • 3. De voorzitter draagt zorg voor een spoedige afdoening van zaken.

  • 4. Bij verhindering van de voorzitter wordt deze vervangen door een door de commissie uit haar midden aangewezen lid.

Artikel 6.

Burgemeester en wethouders wijzen de ambtenaar belast met monumentenzaken aan als secretaris van de commissie. Deze heeft een adviserende stem.

Artikel 7.

  • 1. De commissie komt bijeen:

    • a.

      na schriftelijke oproep van de voorzitter, ten minste zes keer per jaar;

    • b.

      op verzoek van ten minste twee van haar leden;

    • c.

      op verzoek van burgemeester en wethouders.

    In de gevallen, bedoeld onder b. en c. belegt de voorzitter de vergadering binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van het verzoek.

  • 2. De commissie kan geen besluiten nemen indien minder dan de helft van haar leden aanwezig is.

  • 3. Indien minder dan de helft van de leden aanwezig is, blijven de punten van de agenda staan voor de eerstvolgende vergadering. In deze vergadering mogen ten aanzien van deze agendapunten besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. In spoedeisende gevallen kan van het bepaalde in het derde en vierde lid van dit artikel worden afgeweken, waarvan mededeling moet worden gedaan in het uit te brengen advies.

  • 5. de vergaderingen van de commissie zijn open baar. Op voorstel van één der leden kan de commissie besluiten de vergadering achter gesloten deuren voort te zetten.

Artikel 8.

De commissie is bevoegd deskundigen te horen met dien verstande, dat toestemming van burgemeester en wethouders nodig is indien aan horen van deskundigen kosten voor de gemeente zijn verbonden.

Artikel 9.

  • 1. Over zaken wordt mondeling gestemd.

  • 2. Alle besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen vindt herstemming plaats in de eerstvolgende vergadering.

  • 3. De minderheid kan vorderen, dat uit het advies ook van haar afwijkende mening blijkt

  • 4. Geen lid mag tegenwoordig zijn bij de beraadslaging en bij de vaststelling van een advies over zaken, waarbij deze als belanghebbende is betrokken.

  • 5. Alle adviezen zijn met redenen omkleed.

  • 6. De adviezen worden door de secretaris ondertekend.

  • 7. Op voorstel van de voorzitter kan de besluitvorming over zaken plaatsvinden door toezending van een voorstel aan de leden, die daarover schriftelijk een mening kunnen kenbaar maken.

Artikel 10.

Burgemeester en wethouders kunnen omtrent de inhoud van stukken, die aan de commissie worden overgelegd of te inzage worden verstrekt, geheimhouding opleggen.

Artikel 11.

De commissie kan de secretaris bevoegd verklaren om de advisering omtrent aanvragen om een vergunning tot het wijzigen van een monument af te doen na overleg met door een uit haar midden aan te wijzen lid of leden. Van deze adviezen als bedoeld in het vorige lid, wordt een afschrift toegezonden aan de commissie.

Artikel 12.

De secretaris van de commissie draagt er zorg voor, dat van het verhandelde in een vergadering een kort verslag wordt gemaakt. Dit verslag dient te worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Het verslag van de vergaderingen van de commissie wordt toegezonden aan burgemeester en wethouders. De commissie doet jaarlijks voor 1 april aan burgemeester en wethouders verslag van  de gedurende het afgelopen jaar verrichte werkzaamheden.

Artikel 13.

In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, alsmede bij gerezen geschillen, beslissen burgemeester en wethouders, de commissie gehoord.

Artikel 14.

Deze verordening treedt in werking op een week na de datum van vaststelling.

Artikel 15.

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de Monumentencom-missie”

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Woudrichem in zijn openbare vergadering van 28 oktober 1991.De raad voornoemd,De voorzitter,                  De secretaris,