Regeling vervallen per 03-11-2016

Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het presidium van de gemeente Woudrichem 2014

Geldend van 01-11-2014 t/m 02-11-2016

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het presidium van de gemeente Woudrichem 2014

Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het presidium van de gemeente Woudrichem 2014

De raad van de gemeente Woudrichem;

gezien het voorstel van het presidium van d.d. 30 september 2014;

b e s l u i t :

vast te stellen het:

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: lid van het presidium of diens vervanger;

  • b.

    voorzitter: de voorzitter van de raad of diens vervanger;

  • c.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • d.

    vergadering: besluitvormende vergadering van de raad.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling

Het presidium is ingesteld op grond van artikel 2 van het reglement van orde voor vergaderingen van de raad van de gemeente Woudrichem.

Artikel 3 Taak

  • 1. De taak van het presidium omvat:

    • a.

      aanbevelingen te doen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      het vaststellen van de vergaderingen van de raad;

    • c.

      het vaststellen van de agenda van de opiniërende vergadering;

    • d.

      het behartigen van zaken die de werkgeversrol van de raad betreffen waaronder de algemene taakstelling en wijze van functioneren van de griffier en de griffie, in zoverre dit niet gemandateerd is aan de werkgeverscommissie.

    • e.

      Het voorbereiden van een voorstel voor de behandeling en vaststelling van de begroting en de jaarrekening.

  • 2. De stukken die vanuit het presidium uitgaan, worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. Het presidium bestaat uit de voorzitter van de gemeenteraad en de voorzitters van de fracties.

  • 2. Een fractievoorzitter kan zich bij verhindering laten vervangen door een lid van zijn fractie, zijnde een raadslid of burgerraadslid.

  • 2. Het presidium kan bepalen dat anderen dan de voorzitter van de raad en de voorzitters van de fracties, deelnemen aan de vergadering. De bepalingen van dit reglement zijn tevens op hen van toepassing.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. De voorzitter van de gemeenteraad is tevens voorzitter van het presidium.

  • 2. De voorzitter kan zich bij verhindering laten vervangen door de plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 3. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het samenstellen van de voorlopige agenda;

    • b.

      het leiden van de vergadering;

    • c.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1. De leden van het presidium zijn direct in functie nadat de raad in zijn nieuwe samenstelling is geïnstalleerd.

  • 2. De zittingsperiode van een lid, behalve de voorzitter, eindigt aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap eindigt bij het neerleggen van de functie van fractievoorzitter of indien een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad.

  • 4. In vacatures, anders dan door periodieke aftreding, wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Leden blijven hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 7 Griffier

  • 1. Het secretariaat van het presidium wordt opgedragen aan de griffier. De griffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door de raad aangewezen plaatsvervanger.

  • 3. De griffier kan, indien daartoe door de voorzitter uitgenodigd, aan de beraadslaging deelnemen.

Hoofdstuk 3 Vergaderingen

Artikel 8 Vergaderdiscipline

  • 1. De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar. De vergaderingen worden gehouden in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Woudrichem’.

  • 2. Naast de vastgestelde vergaderingen vergadert het presidium, wanneer de voorzitter het nodig acht of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

Artikel 9 Oproep vergadering

  • 1. De voorzitter zendt ten minste 4 dagen voor een vergadering de leden van het presidium een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken.

  • 2. Als een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 10, lid 2 wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 10 Agenda

  • 1. De voorzitter stelt de voorlopige agenda voor de vergadering van het presidium op.

  • 2. Bij aanvang van de vergadering stelt het presidium de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het presidium bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen, van de agenda afvoeren of de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

  • 3. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 24 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Bij vaststelling van de agenda wordt het spoedeisende karakter getoetst.

Artikel 11 Verhindering tot bijwoning vergadering

  • 1. Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft daarvan kennis aan de voorzitter en/of de griffier voor het begin van de vergadering.

  • 2. De naam van een eventuele plaatsvervanger wordt doorgegeven aan de griffier.

Artikel 12 Opening vergadering, ontbreken quorum

  • 1. De vergadering wordt door de voorzitter geopend op het tijdstip waarop zij is belegd, indien naast de voorzitter de meerderheid van de leden aanwezig zijn.

  • 2. Wanneer een kwartier na het vastgesteld tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter een nieuw tijdstip. Op deze vergadering, is het eerste lid niet van toepassing.

Artikel 13 Verslag

  • 1. Het conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt aan de leden van het presidium toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep.

  • 2. Het verslag moet inhouden:

    a.de namen van de voorzitter, de griffier, de aanwezige leden en de leden die

  • 3. afwezig waren;

    • a.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • b.

      een samenvatting van het advies aan het presidium.

  • 4. Bij het begin van de vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 5. De leden en de voorzitter hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag aan het presidium te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor de aanvang van de vergadering bij de griffier te worden ingediend.

  • 6. Een samenvatting van de besluiten wordt in het griffiebericht gepubliceerd.

Artikel 14 Advisering en besluitvorming

  • 1. Het presidium adviseert de gemeenteraad over de onderwerpen genoemd in artikel 3 van dit reglement. Zij beslist of onderwerpen c.q. voorstellen voorgelegd worden aan de raad.

  • 2. Inzake het vaststellen van de agenda van de opiniërende vergadering kan het presidium wanneer zij een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, aan de griffier, het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. Het presidium bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 3. Leden zijn verantwoordelijk voor het inlichten hun fractie inzake adviezen en besluiten van het presidium.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 15 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 16 Intrekken oude reglement

Het reglement van orde voor de vergaderingen van het presidium van de gemeente Woudrichem 2009 vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2009 wordt ingetrokken.

Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit reglement treedt in werking op de dag na openbare bekendmaking.

  • 2. Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van orde voor vergaderingen en ander werkzaamheden van het presidium van de gemeente Woudrichem 2014.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Woudrichem in zijn openbare vergadering van 27 oktober 2014.
de voorzitter, de griffier,
A.Noordergraaf P.A. Paulides- Ruitenberg

Bijlage

Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het presidium van de gemeente Woudrichem 2014

Artikelen waar naar verwezen wordt in dit reglement

Artikel 2 Het presidium

De raad heeft een presidium dat handelt conform het door de raad vastgestelde reglement van orde voor vergaderingen en werkzaamheden van het raadspresidium.