Regeling vervallen per 01-01-2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woudrichem: gelet op - artikel 2.1.6 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 - artikel 17 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Woudrichem 2018Besluit vast te stellen de volgende tijdelijke

Geldend van 01-05-2018 t/m 31-12-2020

Intitulé

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woudrichem: gelet op - artikel 2.1.6 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 - artikel 17 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Woudrichem 2018Besluit vast te stellen de volgende tijdelijke

Regeling Mantelzorgwaardering 2018

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.1

    Mantelzorg: de zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt gegeven aan een (chronisch) zieke, gehandicapte of hulpbehoevende door één of meerdere leden van diens directe omgeving, waarbij de zorgverlening direct voortvloeit uit de sociale relatie.

    Mantelzorg is geen gebruikelijke hulp. Gebruikelijke hulp is de hulp die huisgenoten elkaar bieden omdat ze samen verantwoordelijk zijn voor het draaiende houden van het huishouden. Bij mantelzorg wordt de normale gebruikelijke hulp, die huisgenoten elkaar bieden, overschreden.

  • 1.2

    Mantelzorgers: mensen die langdurig (minimaal drie maanden) en onbetaald mantelzorg verlenen.

  • 1.3

    Zorgvrager: degene die langdurig (minimaal drie maanden) mantelzorg ontvangt en woonachtig is in de gemeente Woudrichem.

Artikel 2 Reikwijdte

De mantelzorgwaardering wordt verstrekt aan de zorgvrager, die ten behoeve van zijn of haar zelfredzaamheid en participatie hulp krijgt van mantelzorgers. De mantelzorgwaardering 2018 bestaat uit een eenmalige blijk van waardering per zorgvrager, met dien verstande dat aan maximaal twee zorgvragers per huisadres, met uitzondering van verzorgingstehuizen/ familiehuizen, een mantelzorgwaardering wordt verstrekt.

Artikel 3 Mantelzorgwaardering

  • 1. De mantelzorgwaardering bestaat per zorgvrager uit een geldbedrag ten bedrage van € 140,- of een VVV cadeaubon, ter waarde van € 140,-, die eenmalig wordt verstrekt, met dien verstande dat aan maximaal twee zorgvragers per huisadres een mantelzorgwaardering wordt verstrekt. De mantelzorgwaardering wordt toegekend aan de zorgvrager ten behoeve van zijn/haar mantelzorger(s). De hoogte van de mantelzorgwaardering bij een aanvraag met meerdere mantelzorgers blijft gelijk aan de aanvraag met één mantelzorger.

  • 2. De zorgvrager geeft op het aanvraagformulier zijn/haar voorkeur aan op welke wijze hij/zij de mantelzorgwaardering wil ontvangen. Een geldbedrag is alleen mogelijk indien dit giraal kan worden overgemaakt aan de zorgvrager, indien dit niet mogelijk is dan wordt de waardering uitgekeerd in VVV cadeaubonnen. Indien de zorgvrager minderjarig is of onder bewind staat, wordt de waardering uitgekeerd in VVV cadeaubonnen.

  • 3. Een zorgvrager kan in het kader van deze tijdelijke regeling mantelzorgwaardering 2018, maximaal één mantelzorgwaardering ontvangen. Per huisadres, met uitzondering van verzorgingstehuizen/ familiehuizen, wordt aan maximaal twee zorgvragers een mantelzorgwaardering verstrekt.

  • 4. Alle toegekende mantelzorgwaarderingen 2018 voor 1 september 2018 worden uitbetaald aan de zorgvrager in de maand september. Alle toegekende mantelzorgwaarderingen tussen 1 september en 31 oktober 2018 worden uitbetaald aan de zorgvrager in de maand november.

Artikel 4 Aanvraag mantelzorgwaardering

  • 1. Het college stelt een aanvraagformulier “Aanvraag mantelzorgwaardering 2018” vast en ter beschikking.

  • 2. Voor de aanvraag dient door de zorgvrager gebruik te worden gemaakt van het door het college vastgestelde formulier, zoals bedoeld onder 4.1. Bij voorkeur wordt gebruik gemaakt van het digitale e-formulier op de website van Loket Altena. Indien dit niet mogelijk is kan zorgvrager een formulier opvragen bij Loket Altena.

  • 3. De aanvraagperiode loopt van 1 mei 2018 tot en met 31 oktober 2018.

  • 4. De ontvankelijke aanvraag om een mantelzorgwaardering gemeente Woudrichem 2018 dient, door middel van een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier als bedoeld in artikel 4.1, uiterlijk op 31 oktober 2018 te zijn ontvangen door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woudrichem.

Artikel 5 Procedure

Aanvragen voor een mantelzorgwaardering worden afgehandeld op volgorde van de datum van binnenkomst van de aanvraag bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woudrichem, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst. Bij ontvangst van meer dan twee volledige aanvragen voor mantelzorgwaarderingen op dezelfde dag, van zorgvragers woonachtig op hetzelfde huisadres, wordt middels loting de volgorde van afhandeling van die aanvragen bepaald.

Artikel 6 Afweging

Voor de waardering komt een zorgvrager in aanmerking indien hij/zij mantelzorg ontvangt van één of meer mantelzorgers en het aanvraagformulier volledig naar waarheid heeft ingevuld, tenzij aan twee andere zorgvragers woonachtig op hetzelfde huisadres, op basis van deze regeling een mantelzorgwaardering is verstrekt.

Artikel 7 Afwijking

  • 1. In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet of onduidelijk is, beslist het college.

  • 2. In bijzondere gevallen kan het college gemotiveerd afwijken van de regeling.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling Mantelzorgwaardering Woudrichem 2018.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van openbare bekendmaking. Op die dag wordt de Regeling Mantelzorgwaardering Woudrichem 2017 ingetrokken;

  • 2. Deze regeling is van kracht van 1 mei tot en met 31 oktober 2018 en vervalt dan van rechtswege met dien verstande dat deze regeling blijft gelden voor aanvragen die zijn ingediend in de periode na inwerkingtreding van deze regeling tot en met 31 oktober 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 april 2018
het college van burgemeester en wethouders van Woudrichem,
de secretaris, A.G. Dolislager
de burgemeester, dhr. A. Noordergraaf