Regeling vervallen per 01-01-2021

Regeling organieke functiewaardering gemeente Woudrichem

Geldend van 05-11-2002 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2001

Intitulé

Regeling organieke functiewaardering gemeente Woudrichem

REGELING ORGANIEKE FUNCTIEWAARDERINGBURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WOUDRICHEM:Overwegende, dat het in het kader van een goed personeelsbeleid aanbeveling verdient om de regeling voor het waarderen van functies, vastgesteld bij hun besluit van 30 mei 1997, te herzien;Gelet op het verhandelde in de vergadering van de commissie voor georganiseerd overleg d.d.;Gelet op artikel 3:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Woudrichem;besluiten:vast te stellen de navolgendeRegeling organieke functiewaardering gemeente Woudrichem

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar : de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 1 onder a, van de CAR gemeente Woudrichem;

  • b.

    organieke functie : een taak of een groep van taken, zoals die binnen het raam van de voor de gemeente geldende regelingen door of namens burgemeester en wethouders is vastgesteld om door een ambtenaar te worden vervuld;

  • c.

    functiebeschrijving : de beschrijving van een organieke functie die door één of meer ambtenaren kan worden vervuld:

  • d.

    functiedeskundige : de met de uitvoering van de Regeling functiewaardering belaste deskundige;

  • e.

    waarderingscommissie : de commissie, bedoeld in artikel 6, lid 1;

  • f.

    bezwarencommissie : de commissie, bedoeld in artikel 7, lid 1;

  • g.

    conversietabel : een tabel die een koppeling legt tussen de resultaten van de waardering en de salarisniveaus;

  • h.

    direct leidinggevende : degene die hiërarchisch direct boven de ambtenaar is geplaatst. Zijn dit meer personen, dan treden zij gezamenlijk als direct leidinggevende op;

  • i.

    sectordirecteur : - de sectordirecteur Producten en Diensten ;- de sectordirecteur Interne Dienstverlening ;- het hoofd van de Concernstaf.

  • j.

    hoofd van dienst : - de gemeentesecretaris.

Artikel 2 Omvang

  • 1. Het niveau van alle bij de gemeente voorkomende organieke functies zal worden vastgelegd volgens de methode van functiewaardering, die als bijlage 2 bij deze regeling is gevoegd.

  • 2. Het bepaalde in het eerste lid geldt slechts ten aanzien van organieke functies waarvoor een bezoldiging van gemeentewege wordt vastgesteld.

Artikel 3 De functiebeschrijving

  • 1. De sectordirecteur stelt een concept-functiebeschrijving op. Hij kan zich daarbij doen bijstaan door de direct leidinggevende en/of de ambtena(a)r(en) en/of de functiedeskundige.

  • 2. De concept-functiebeschrijving wordt besproken met de direct leidinggevende en de betreffende ambtena(a)r(en).

  • 3. Naar aanleiding van deze gesprekken past de sectordirecteur zo nodig de concept-functiebeschrijving aan. Daarna levert de sectordirecteur het (definitieve) concept na ondertekening in bij het hoofd van dienst, tezamen met de eventuele (schriftelijke) opmerkingen van de direct leidinggevende en de betrokken ambtena(a)r(en). Deze laatste(n) tekent (tekenen) het concept voor “gezien”.

  • 4. Indien het hoofd van dienst instemt met de concept-functiebeschrijving, zoals die is opgesteld door de sectordirecteur, tekent hij voor akkoord.

  • 5. Het hoofd van dienst legt de concept-functiebeschrijving ter vaststelling voor aan burgemeester en wethouders.

  • 6. De ambtenaar ontvangt schriftelijk bericht van de definitief vastgestelde functiebeschrijving.

  • 7. De vastgestelde functiebeschrijving wordt aan de waarderingscommissie ter waardering voorgelegd.

Artikel 4 Eerste functiebeschrijving en wijziging van de functiebeschrijving

  • 1. Functiebeschrijvingen worden opgemaakt:

    • a.

      voor nieuwe organieke functies welke duurzaam vervuld moeten worden;

    • b.

      bij wijziging van het waarderingssysteem: voor die organieke functies waarvoor burgemeester en wethouders dit noodzakelijk achten;

    • c.

      bij wijziging van de organisatie of wijziging van de taakinhoud en één of meer organieke functies. Regulier voor meer dan 25% van de taken/functie-inhoud: voor alle organieke functies die bij deze wijziging betrokken zijn.

  • 2. Voor de behandeling van de in lid 1 bedoelde nieuwe of aangepaste functiebeschrijvingen zijn alle bepalingen van deze regeling van toepassing.

Artikel 5 Bezwaar tegen de vastgestelde functiebeschrijving

Indien de ambtenaar die de functie vervult het niet eens is met de vastgestelde functiebeschrijving, waarvan de functionaris conform artikel 3, lid 6 op de hoogte is gesteld, kan de ambtenaar ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van de vaststelling van de beschrijving van de organieke functie waarin hij is geplaatst bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. Bezwaar kan worden gemaakt tegen mogelijk in de functiebeschrijving opgenomen weergave van de (hoofd)taken, van de functie-inhoud en van (bezwarende) werkomstandigheden. Deze leggen het bezwaar voor aan de bezwarencommissie bedoeld in artikel 8. De artikelen 8 en 9 zijn in dat geval zoveel als mogelijk van overeenkomstige toepassing. In dat geval bestaat de taak van de bezwarencommissie uit:

  • a.

    toetsen of de vastgestelde functiebeschrijving op een correcte wijze tot stand is gekomen conform procedures ingevolge de vastgestelde regeling functiewaardering;

  • b.

    toetsen van de vastgestelde functiebeschrijving.

Artikel 6 De analyse en de waardering

  • 1.

    • a.

      Er is een waarderingscommissie, bestaande uit:- een vertegenwoordiger namens de werkgever;- een vertegenwoordiger namens de vakcentrale;- een onafhankelijk voorzitter die door de vertegenwoordigers van de werkgever en de vakcentrale wordt aangewezen;Aan de commissie worden zonder stemrecht toegevoegd een functiedeskundige en een secretaris.

    • b.

      De functiedeskundige vervaardigt aan de hand van de vastgestelde functiebeschrijving een concept-waarderingsadvies voor de waarderingscommissie.

    • c.

      De vergaderingen van de waarderingscommissie zijn niet openbaar. E leden zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hun uit de stukken of de beraadslagingen bekend is geworden.

    • d.

      De waarderingscommissie waardeert de functiebeschrijving in een voltallige vergadering.

    • e.

      De waarderingscommissie neemt een besluit bij meerderheid van stemmen.

    • f.

      Het verslag van de commissievergadering waarin, indien het advies niet unaniem is, ook de minderheidsstandpunten zijn verwoord, wordt aan burgemeester en wethouders gezonden.

  • 2. De waarderingscommissie adviseert desgewenst burgemeester en wethouders over de conversietabel. Burgemeester en wethouders leggen de concept-conversietabel ter instemming voor aan de commissie voor georganiseerd overleg. Vervolgens stellen burgemeester en wethouders de conversietabel vast.

  • 3. Burgemeester en wethouders stellen het niveau van de organieke functie vast, rekening houdend met het uitgebrachte advies als bedoeld in lid 1. Burgemeester en wethouders kunnen gemotiveerd van het waarderingsadvies afwijken. Tevens stellen burgemeester en wethouders met behulp van de conversietabel het daarbij behorende salarisniveau vast.

  • 4. De vastgestelde uitslag wordt schriftelijk aan de betrokken ambtena(a)r(en) bekend gemaakt en aan de direct leidinggevende, de sectordirecteur, het hoofd van dienst en de waarderingscommissie medegedeeld.

  • 5. Tegen de beslissing bedoeld in artikel 6, lid 4 kan de ambtenaar ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van de vaststelling van de waardering van de organieke functie waarin hij is geplaatst bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. Deze leggen het bezwaar voor aan de bezwarencommissie bedoeld in artikel 8.

Artikel 7 Bezwaar tegen de vastgestelde functiewaardering

  • 1. Indien de ambtenaar die de functie vervult het niet eens is met de vastgestelde functiewaarderingsuitslag en/of de salarisinpassing, kan hij dat in een bezwaarschrift kenbaar maken bij burgemeester en wethouders binnen zes weken na schriftelijke bekendmaking van die uitslag.

  • 2. Burgemeester en wethouders leggen het bezwaarschrift ter behandeling voor aan de bezwarencommissie. Zij stellen de in artikel 6, lid 4 genoemde functionarissen van het bezwaar op de hoogte.

  • 3. De bezwarencommissie dient een bezwaarschrift in voltallige vergadering te behandelen.

  • 4. Ten minste 10 dagen voor de behandeling van een bezwaarschrift worden alle daarop betrekking hebbende stukken door de secretaris van de bezwarencommissie aan de leden toegezonden. De stukken worden tevens toegezonden aan de indiener van het bezwaarschrift en aan diens raadsman indien deze door hem is aangewezen Voor de overige in artikel 6, lid 4 bedoelde functionarissen worden te stukken ten minste één week voor het horen ter inzage gelegd, indien zijn door de bezwarencommissie voor de hoorzitting worden uitgenodigd.

  • 5. De vergaderingen van de bezwarencommissie zijn niet openbaar. De leden zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hun uit de stukken of de beraadslagingen bekend is geworden.

  • 6. De bezwarencommissie hoort niet alleen de indiener van het bezwaarschrift en het bestuursorgaan, maar ook indien zijn zulks wenselijk acht en/of op verzoek:- de andere ambtena(a)r(en) die de functie uitvoert/uitvoeren c.q. moet/moeten uitvoeren;- de direct leidinggevende;- de sectordirecteur;- het hoofd van dienst;- één of meer informanten.

  • 7. De bezwarencommissie zal de functie in de volle omvang bezien; zij zal zich niet beperken tot het gezichtspunt waartegen bezwaar is ingediend. Indien wordt overwogen te adviseren de waardering voor een niet-bestreden gezichtspunt te verlagen, stelt zij in elk geval de indiener van het bezwaarschrift en de betrokken ambtena(a)r(en) in de gelegenheid hierover hun zienswijze naar voren te brengen. Tevens stelt zij de indiener van het bezwaarschrift in de gelegenheid het bezwaarschrift in te trekken.

  • 8. De bezwarencommissie draagt er zorg voor dat het advies zo tijdig wordt vastgesteld en uitgebracht dat burgemeester en wethouders kunnen beslissen binnen de termijn bedoeld in artikel 7:10 van de Algemene wet bestuursrecht. Zij stelt haar advies bij meerderheid van stemmen vast. Indien het advies niet unaniem is, wordt ook het minderheidsadvies vermeld.

  • 9. Indien de bezwarencommissie van mening is dat de bestreden functiewaardering niet op een correcte wijze tot stand is gekomen, heeft het advies voor burgemeester en wethouders een bind karakter.

Artikel 8 Mogelijkheid tot het maken van bezwaar

  • 1. Er is een bezwarencommissie, gebaseerd op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de leden door burgemeester en wethouders worden benoemd. De bezwarencommissie is samengesteld uit:- een lid, voorgedragen door burgemeester en wethouders;- een lid, voorgedragen door de contrales van overheidspersoneel;- een gezamenlijk door de vorige leden voor te dragen derde lid, zijn de een deskundige en tevens voorzitter.- Het lidmaatschap van de bezwarencommissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van de waarderingscommissie. Het secretariaat van de bezwarencommissie wordt vervuld door een P&O-functionaris.

  • 2. De taak van de bezwarencommissie bestaat uit:

    • a.

      toetsen of de vastgestelde functiebeschrijving op een correcte wijze tot stand is gekomen conform procedures ingevolge de vastgestelde regeling functiewaardering;

    • b.

      toetsen of de vastgestelde functiewaardering op een correcte wijze tot stand is gekomen conform procedures ingevolge de vastgestelde regeling functiewaardering;

    • c.

      toetsen van de vastgestelde functiebeschrijving;

    • d.

      toetsen van de vastgestelde functiewaardering;

    • e.

      toetsen of de salarisinpassing heeft plaatsgevonden ingevolge de vastgestelde bezoldigingsverordening;

    • f.

      De bezwarencommissie kan haar werkwijze vastleggen in een reglement.

Artikel 9 Vaststelling van de waardering na bezwaar

  • 1. Vaststelling van de waardering en/of salarisinpassing na bezwaar vindt plaats bij afzonderlijk besluit van burgemeester en wethouders binnen 10 weken na ontvangst van een bezwaarschrift. De Algemene wet bestuursrecht vermeldt daarnaast een verdagingstermijn van vier weken.

  • 2. De beslissing als bedoeld in lid 1 wordt aan de indiener van het bezwaarschrift schriftelijk bekendgemaakt en aan de overige in artikel 6, lid 4 genoemde personen medegedeeld, met overlegging van het uitgebrachte advies van de bezwarencommissie. Eveneens wordt deze beslissing in voorkomende gevallen bekend gemaakt aan de raadsman van de indiener van het bezwaarschrift.

Artikel 10 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling organieke functiewaardering gemeente Woudrichem 2002”.

  • 2. In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslissen burgemeester en wethouders in de geest van deze regeling.

  • 3. Deze regeling treedt terugwerkend in werking op 1 juni 2001 onder intrekking van de “Regeling organieke functiewaardering gemeente Woudrichem” vastgesteld bij besluit van 30 mei 1997.

  • 4. Voor de in behandeling zijnde herwaarderingen blijft de regeling gelden, die van toepassing was bij de aanvang van de procedure voor herwaardering.

  • 5. De onder vigeur van de regeling functiewaardering d.d. 30 mei 1997 vastgestelde waarderingen blijven van kracht tot zij zijn vervangen door waarderingen op basis van deze regeling.

Ondertekening

Woudrichem, 5 november 2002Burgemeester en wethouders voornoemd,de secretaris, de burgemeester,R.W.J. Briene, A. van Harten