Regeling vervallen per 01-01-2016

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2010

Geldend van 15-10-2010 t/m 31-12-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2010

De raad van de gemeente Woudrichem;gezien het voorstel van het raadspresidium d.d. 24 augustus 2010;gehoord het advies van de opiniërende vergadering d.d. 7 september 2010;b e s l u i t :Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2010

Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om ambtelijke bijstand

  • 1. Een raadslid en/of burgerraadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om ambtelijke bijstand betreffende:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      het opstellen van amendementen, moties, voorstellen of andere bijstand.

  • 2. De informatie wordt door de griffier of op verzoek van de griffier door een ambtenaar verstrekt.

  • 3. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie zoals bedoeld in het eerste lid, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris neemt het besluit.

  • 4. Indien de gevraagde bijstand zoals bedoeld in lid 1 niet door de griffier kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verleend.

Artikel 2 Verlenen ambtelijke bijstand

  • 1. De secretaris honoreert het verzoek van de griffier tenzij:niet aannemelijk is gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de gemeenteraad;het belang van de gemeente kan worden geschaad.

  • 2. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met reden omkleed mee aan de griffier. De griffier informeert het betreffende raadslid en/of burgerraadslid.

  • 3. De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

  • 4. Indien leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

  • 5. Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om ambtelijke bijstand door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier al dan niet op verzoek van het betreffende raadslid en/of of burgerraadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4 Geschil over de verstrekte bijstand

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over de verleende bijstand, dan doet de griffier namens het raadslid en/of burgerraadslid hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een bevredigende oplossing, dan wordt dit voorgelegd aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de kwestie.

Artikel 5 Registreren van ambtelijke bijstand

De secretaris kan besluiten een register van de verleende ambtelijke bijstand bij te houden.

Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning

Artikel 6 Fractievergoeding

  • 1. De fracties zoals bedoeld in artikel 7 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad, ontvangen jaarlijks een financiële tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. De financiële tegemoetkoming bedraagt per fractie € 250,-

  • 3. Titel 4.2 ‘subsidies’ van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

Artikel 7 Besteding financiële vergoeding

  • 1. De financiële tegemoetkoming aan fracties is hoofdzakelijk bedoeld om de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      opleidingen voor raads- en commissieleden deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

Artikel 8 Voorschot bijdrage fractieondersteuning

  • 1. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar in de vorm van een voorschot op dat kalenderjaar verstrekt;

  • 2. In het jaar waarin verkiezing plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9 Gevolgen wijziging fractie

  • 1. Bij afsplitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 8 vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2. Bij afsplitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het derde lid.

  • 3. Bij afsplitsing van een fractie wordt met ingang van het nieuwe kalenderjaar de situatie herzien en ontvangen de fractie de vergoeding waar zij conform artikel 6 recht op hebben.

  • 4. Bij samenvoeging van fracties wordt de vergoeding met ingang van het nieuwe kalenderjaar herzien en ontvangen de fractie de vergoeding waar zij conform artikel 6 recht op hebben.

Artikel 10 Reserve

  • 1. De raad reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de bijdrage toekomend aan een fractie ter besteding door die fractie in volgende jaren.

  • 2. De reserve is niet groter dan 30% van de bijdrage die de fractie in het voorgaande kalenderjaar toekwam.

  • 3. Het beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve, komt tot uitdrukking in de verrekening over dat jaar.

  • 4. De reserve blijft na verkiezingen beschikbaar voor de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel voor de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

  • 5. Als bij zetelverlies de reserve voor een fractie hoger zou worden dan aangegeven in het tweede lid, vervalt het recht op dat meerdere.

  • 6. Bij splitsing van een fractie, wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden, voor zover deze reserve niet meer bedraagt dan 30% van de bijdrage die de oorspronkelijke fractie in het voorgaande kalenderjaar ontving.

Artikel 11 Verantwoording en controle

  • 1. Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag.

  • 2. Controle van het verslag vindt plaats door de accountant. De raad stelt na ontvangst van het advies van de accountant de bedragen vast van:

    • a.

      de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;

    • b.

      de wijziging van de reserve en resterende reserve;

    • c.

      de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

Hoofdstuk 3 Slotbepaling

Artikel 12 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als “De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010”.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2010 in werking.

  • 2. Op dat tijdstip vervalt de “Verordening regelende de geldelijke tegemoetkoming aan de fracties in de gemeenteraad van Woudrichem” zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 27 juni 1994 en de “Regeling ambtelijke bijstand gemeente Woudrichem 2002” zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 25 februari 2002.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Woudrichem in zijn openbare vergadering van 28 september 2010.de voorzitter,                                               de griffier,dr. F.A. Petter                                              drs. ing. P.A. Paulides- Ruitenberg