Regeling vervallen per 01-01-2015

Regeling woon-werkverkeer 2011

Geldend van 14-11-2011 t/m 31-12-2014

Intitulé

Regeling woon-werkverkeer 2011

Regeling woon-werkverkeer 2011

Regeling woon-werkverkeer

Vastgesteld door B&W 22-02-2011 Gemeenteblad 2011/nr. 26 (Z/2011/47882)

  • Artikel 1 Toepassing regeling

  • Artikel 2 Toepassing regeling

  • Artikel 3 Tegemoetkoming

  • Artikel 4 Tegemoetkoming

  • Artikel 5 Tegemoetkoming

  • Artikel 6 Tegemoetkoming

  • Artikel 7 Tegemoetkoming

  • Artikel 8 Tegemoetkoming

  • Artikel 9 Wijzigingen

  • Artikel 10 Wijzigingen

  • Artikel 11 Wijzigingen

  • Artikel 12 Wijzigingen

  • Artikel 13 Andere bepalingen

  • Artikel 14 Andere bepalingen

  • Artikel 15 Andere bepalingen

  • Artikel 16 Andere bepalingen

  • Artikel 17 Andere bepalingen

  • Artikel 18 Andere bepalingen

  • Artikel 19 Andere bepalingen

  • Artikel 20 Andere bepalingen

  • Artikel 21 Overgangsregeling

  • Artikel 22 Hardheidsclausule

Deze regeling is van toepassing op ambtenaren in dienst van de gemeente Zaanstad, die met het openbaar vervoer (OV), of met de (elektrische) fiets of met de elektrische scooter van huis, binnen Nederland, naar en van het werk reizen.Deze regeling is tevens van toepassing op de minder valide ambtenaar die op grond hiervan een parkeerplaats is toegewezen en met eigen vervoer naar het werk reist.

Collegeleden, raadsleden, extern ingehuurde medewerkers en stagiaires van de gemeente Zaanstad kunnen op grond van deze regeling geen aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten van woon-werkverkeer of toepassing van artikel 7.

Voor de ambtenaar die drie of meer dagen per week met het OV reist, geldt het volgende:

  • a

    De ambtenaar ontvangt op aanvraag:

    • I

      óf een NS jaartrajectabonnement vanaf het dichtstbijzijnde station ten opzichte een bij het woonadres tot het NS station bij werkadres,

    • II

      óf een ster jaarabonnement voor de bus van de dichtstbijzijnde bushalte bij het woonadres tot de dichtstbijzijnde bushalte bij de werklocatie.

  • b

    De ambtenaar die met eigen vervoer reist naar een treinstation dat dichter bij het werkadres ligt, ontvangt op aanvraag een NS jaartrajectabonnement vanaf dit station tot het station bij het werkadres.

  • c

    Het NS jaartrajectabonnement is een 2e klas abonnement.

  • d

    Een NS jaartrajectabonnement zoals genoemd in artikel 3 sub a onder I, wordt op verzoek van de ambtenaar uitgebreid met een supplement voor bus/tram/metro vanaf de dichtstbijzijnde halte bij het woonadres tot het NS station en van het NS station tot de werklocatie.

  • e

    De ambtenaar draagt zelf bij aan de kosten van het OV-abonnement.

  • f

    De werkgever betaalt 75% van de kosten van het OV-abonnement. De hoogte van de eigen bijdrage van de ambtenaar is 25% van de kosten van het OV-abonnement. De eigen bijdrage wordt jaarlijks ingehouden op een bruto looncomponent.

Voor de ambtenaar die minder dan 3 dagen per week met het OV naar het werkadres reist, geldt het volgende:

  • a

    De ambtenaar ontvangt op aanvraag een vergoeding van 75% van de kosten. De ambtenaar levert een schriftelijke verklaring in bij de werkgever, meeondertekend door diens leidinggevende. De ambtenaar verklaart hierin dat hij per trein en/of bus reist, geeft het aantal dagen aan dat hij per week naar het werk reist en de hoogte van de kosten van het OV per dag.

  • b

    De vergoeding van treinkaarten is op basis van 2e klas.

  • c

    De ambtenaar bewaart de vervoersbewijzen ter controle door de belastingdienst.

Voor het OV traject geldt:

  • a

    Alleen voor OV binnen Nederland wordt een tegemoetkoming in de kosten van verstrekt.

  • b

    Binnen Nederland geldt geen minimum of maximum reisafstand.

  • c

    Als de ambtenaar meer dan één adres heeft waarvan hij naar het werk reist, dan geldt het traject met de kortste reisafstand in kilometers, ongeacht het aantal keren per week dat de ambtenaar van dat adres naar en van het werk reist.

Voor de ambtenaar die meer dan de helft van de reisdagen per jaar met de (elektrische) fiets of elektrische scooter naar het werk reist en voor de minder valide ambtenaar die op grond hiervan een parkeerplaats is toegewezen, geldt het volgende:

  • a

    Voor de ambtenaar wordt op aanvraag een uitruil van netto en bruto loonbestanddelen toegepast. De hoogte van dit bedrag is 2 keer enkele reisafstand huis – werklocatie in kilometers, vermenigvuldigd met het aantal reisdagen per jaar en vervolgens met het maximale bedrag onbelaste vergoeding per kilometer.

  • b

    Voor de bepaling van de reisafstand huis - werklocatie geldt een nader voorschrift dat apart wordt bekendgemaakt.

  • c

    Voor het aantal werkdagen per jaar dat kan worden vergoed en de onbelaste vergoeding per kilometer gelden de voorschriften van de Belastingdienst.

  • d

    Toepassing van deze regeling gaat niet eerder in dan de aanvraagdatum.

  • e

    De bepalingen in dit artikel gelden zolang de voorschriften van de Belastingdienst hierin voorzien.

Samenloop van een vergoeding voor reiskosten OV en toepassing van de uitruil bruto en netto loonbestanddeel voor ambtenaren die met de (elektrische) fiets of elektrische scooter naar het werk reizen is niet mogelijk, ook niet over verschillende delen van het traject huis - werklocatie.

De ambtenaar die met een ander eigen vervoermiddel reist dan met de (elektrische) fiets of elektrische scooter, ontvangt geen tegemoetkoming in de reiskosten voor het woon-werkverkeer.

Op artikel 8 lid 1 gelden twee uitzonderingen:

  • 1

    de ambtenaar, die in opdracht van de leidinggevende:

    • a

      moet werken op werkdagen na 20.00 uur of

    • b

      zo vroeg moet beginnen dat de werkplek niet op tijd met het OV kan worden bereikt of

    • c

      moet werken in het weekeinde,

    kan het woon-werkverkeer van die dag declareren. De vergoeding bedraagt € 0,19 per kilometer en eventuele parkeerkosten. Voor de bepaling van de afstand huis - werklocatie geldt een nader voorschrift dat apart wordt bekend gemaakt.

  • 2

    de minder valide ambtenaar aan wie hierom een parkeervergunning is verleend: de regeling zoals genoemd in artikel 6 (uitruil bruto en netto loonbestanddelen) geldt. Bovendien wordt tijdens kantooruren een parkeerplaats in de parkeergarage gratis ter beschikking gesteld.

De vervoerskeuze geldt, behalve bij wijziging van woon- of werkadres, voor een jaar en wordt zonder wijzigingsverzoek van de ambtenaar steeds met een jaar stilzwijgend verlengd.

De ambtenaar geeft vooraf wijzigingen door die van invloed zijn op het OV-abonnement, de hoogte van de vergoeding of de hoogte van de eigen bijdrage. Het gaat hierbij onder meer om verhuizing, wijziging van werkadres, wijziging/beëindiging van het dienstverband of, om welke reden ook, wijziging van het aantal werk- of reisdagen per week.

Bij afwezigheid van de ambtenaar langer dan twee maanden kan de werkgever op verzoek van de werknemer een OV-abonnement stopzetten of invorderen en ter restitutie aan de OV-maatschappij aanbieden.

Bij wijziging, stopzetting of invordering van een OV-abonnement wordt de eigen bijdrage van de ambtenaar herberekend en het verschil door de werkgever betaald dan wel teruggevorderd.

Als de werkgever door nalatigheid van de ambtenaar ten onrechte kosten heeft gemaakt, dan worden deze kosten op de ambtenaar verhaald.

De werkgever is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het inhouden van de eigen bijdrage en/of het verstrekken van de tegemoetkoming voor aanspraken op inkomensafhankelijke uitkeringen (WW, WIA e.d.) of tegemoetkomingen van de Belastingdienst (huurtoeslag, zorgtoeslag e.d.).

Abonnementskosten die de werkgever maakt als gevolg van te late doorgifte van wijzigingen, worden doorberekend aan de ambtenaar.

Bij de verstrekking van een OV-abonnement zijn de procedures en voorschriften van de OV-maatschappij leidend voor de werkgever en de ambtenaar.

Voor het aanvragen en inleveren van het abonnement en voor het aanvragen van toepassing van de belastingmaatregel is een uitvoeringsprocedure van toepassing die wordt gepubliceerd op intranet.

Een aanvullende vergoeding op deze regeling of toekenning van een hogere salarisinschaling vanwege de kosten van woon-werkverkeer, is niet toegestaan.

Deze regeling genaamd “Regeling woon-werkverkeer Zaanstad 2011” treedt in werking vanaf datum verhuizing stadhuis in 2011.

Gelijktijdig met het in werking treden van deze regeling wordt ingetrokken:

  • a

    de “Regeling tegemoetkoming kosten woon-werkverkeer Zaanstad” laatstelijk gewijzigd 1 juni 2008.

  • b

    artikel 3 van de regeling “Toelagen en vergoedingen”, zijnde de paragraaf Onkostenvergoedingen, woon-/werkverkeer, laatstelijk gewijzigd 1 oktober 2008.

Indien aan de ambtenaar:

  • a

    vóór datum verhuizing een tegemoetkoming in de kosten van het woon-werkverkeer voor eigen vervoermiddel is toegekend én

  • b

    de ambtenaar op basis van onderhavige regeling geen OV-abonnement of uitruil van bruto en netto loonbestanddeel voor fietsers aanvraagt,

dan wordt de tegemoetkoming op basis van de regeling “Regeling tegemoetkoming kosten woon-werkverkeer Zaanstad” laatstelijk gewijzigd 1 juni 2008, als volgt afgebouwd: de ambtenaar ontvangt over de resterende volle kalendermaanden vanaf datum verhuizing tot 1 juli 2012 50% van de vastgestelde vergoeding in één keer betaald.

Als in een individueel geval, door persoonlijke omstandigheden een situatie ontstaat die, gelet op doel en strekking van de regeling, leidt tot onbillijkheden, dan kan de directeur van een dienst besluiten om van de regeling af te wijken.