Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR128171
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR128171/1
Regeling vervallen per 31-12-2012
Ondermandaatbesluit Domein Bedrijfsvoering 2012
Geldend van 01-01-2012 t/m 30-12-2012
Intitulé
Ondermandaatbesluit Domein Bedrijfsvoering 2012-
ONDERMANDAATBESLUIT DOMEIN BEDRIJFSVOERING
-
Algemeen
Artikel 1 Verlening ondermandaat/machtiging
- 1.
De directeur van het domein Bedrijfsvoering van de gemeente Zaanstad verleent aan de nader in de bijlage bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlage genoemde bevoegdheden.
- 2.
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, voeren van correspondentie over, en alle andere daarbij behorende feitelijke en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden.
- 3.
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd direct kan wijzigen of intrekken.
- 4.
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van het GMT en de directeur.
Artikel 2 Uitsluitingen
- 1.
Dit ondermandaat is niet van toepassing:
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken waarvan een lid van het college – de burgemeester als zodanig daaronder mede begrepen- te kennen heeft gegeven dat hij op grond van politieke of bestuurlijke overwegingen van oordeel is dat hij het nemen van een besluit daarover aan zich dient te trekken;
- c.
kwesties waarin de directeur dat heeft bepaald;
- d.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijke voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is;
- e.
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de gemandateerde beschikbaar staande budget;
- f.
beslissingen om de raad een voorstel te doen;
- g.
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
- h.
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens mandaat;
- i.
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.
- j.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
- a.
- 2.
In de gevallen dat één of meer van de bovengenoemde uitzondering van toepassing is dan wel de ondergemandateerde hier twijfels over heeft wordt het besluit of de afdoening van de zaak aan de directeur voorgelegd.
Artikel 3 Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt, op grond van artikel 15 van het Organisatiebesluit, met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 4 Ondertekeningsmandaat
1.Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekeningsmandaat om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende besluiten en (vaststellings)overeenkomsten te ondertekenen.
Artikel 5 Waarneming bij afwezigheid/vervanging
- 1.
In geval van verhindering of ontstentenis van de directeur komt het aan hem verleende mandaat toe aan een door hem aan te wijzen sectorhoofd.
- 2.
In geval van verhindering of ontstentenis van een sectorhoofd komt het in artikel 1 verleende ondermandaat toe aan het door hem als vervangend sectorhoofd aangewezen sectorhoofd, alsmede aan de daartoe door de directeur expliciet als plaatsvervanger aangewezen functionaris(-sen).
- 3.
Afdelingshoofden, of daarmee vergelijkbare functies zoals programmamanagers en teamleiders binnen dezelfde sector kunnen elkaar in voornoemde omstandigheden onderling vervangen met toestemming van het betreffende hoofd van de sector.
- 4.
Degene die een functie waarneemt heeft op dat moment de bevoegdheden die aan die functie zijn verbonden en is, alleen in het geval van waarneming, bevoegd om over de budgetten van deze functionaris te beschikken.
- 5.
Indien zowel een van de onder 3 genoemde functionarissen als ook zijn/haar vervanger afwezig is, kan de directeur het verleende mandaat toekennen aan een andere door hem aan te wijzen vervanger.
- 6.
Degene die de functie waarneemt, dient een functionaris van de Gemeente Zaanstad te zijn.
- 7.
De directeur kan schriftelijk besluiten van deze regeling af te wijken.
Artikel 6 Personeelsaangelegenheden
De bevoegdheden van de directeur Domein Bedrijfsvoering op het vlak van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-bijlage. Het ondermandaat wordt gegeven aan de functionaris zoals aangekruist in de tabel.
Artikel 7 Ondertekening besluiten
1.Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
mw./dhr., titel, voorletter(s), naam functionaris
Voorbeeld:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,
mw. mr. N. Zeef
2.In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
Hoogachtend,
namens de burgemeester van Zaanstad,
functienaam,
mw/dhr., titulatuur, voorletters, naamfunctionaris
Artikel 8 Inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2012 en vervangt alle eerdere ondermandaatbesluiten die betrekking hebben op onderstaande bevoegdheden. Andere specifieke (onder)mandaatbesluiten zijn niet ingetrokken en blijven onverkort van kracht.
- 2.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad en de CVDR.
Zaanstad,
A.Roggeveen
Bijlage I
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Algemeen |
|||
Overeenkomsten t.a.v. ten aanzien van werken, diensten en/of leveringen |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden/Concerncontroller |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 100.000 excl. BTW per transactie. NB°° vóór beslissing om af te wijken van aanbestedingsbeleid en/of de AO/IC Inkoop en Aanbesteding is mede schriftelijke toestemming van het team Inkoop nodig. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten Binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid ten aanzien diensten en/of leveringen |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 50.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Strategie en Coördinatie |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 20.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Bestuur- en Managementondersteuning |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 20.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleiders |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 5.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
Onderhandelingen |
|||
Het vertegenwoordigen van de gemeente in onderhandelingen binnen de grenzen van het vastgestelde beleid en het beschikbare budget. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Voorwaarde dat aan de onderhandelingspartners tijdig schriftelijk voorbehoud wordt kenbaar gemaakt dat door het bevoegde gezag met het onderhandelingsresultaat moet worden ingestemd. Het is het sectorhoofd toegestaan om een afdelingshoofd, projectleider, teamleider of een coördinator een schriftelijke machtiging te verschaffen om onder dezelfde voorwaarden de gemeente te vertegenwoordigen in onderhandelingen. |
Overige overeenkomsten binnen de toegekende budgetten |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot overeenkomsten met betrekking tot onderhoud, verhuur, exploitatie, het vervreemden van duurzame bedrijfsmiddelen e.d. binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen, dan wel het te vervreemden object, tot een maximum van het € 100.000 excl. BTW per transactie NB°° vóór beslissing om af te wijken van aanbestedingsbeleid en/of de AO/IC Inkoop en Aanbesteding is mede schriftelijke toestemming van het team Inkoop nodig. |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij financiële verplichtingen, dan wel het te vervreemden object, tot een maximum van € 50.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleiders |
Bij financiële verplichtingen, dan wel het te vervreemden object, tot een maximum van € 5.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
Wet openbaarheid van Bestuur |
|||
Het verschaffen van informatie op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet dwangsom |
|||
Afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 18 van de Awb (incl. buiten behandeling laten, weigeren en verlenen van het verzoek) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Inkoop & Financiën |
|||
Financiële Administratie |
|||
Werkgeversverklaringen: het afgeven van werkgeversverklaringen: loonopgave hypotheek en loonopgave huursubsidie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider Salarisadministratie en Medewerker salarisadministratie |
|
Het beheren van de gemeentekas: het vervaardigen van kasstaat en mandaatoverzicht, voorschotkwitanties e.d. Alle betalingen voortvloeiende uit de salarisadministratie. Het verstrekken van voorschotten in relatie tot toekomstige salarisbetalingen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Inkoop & Financiën |
|
Afdrachten en aangiften: het afdragen van loonbelasting, volksverzekeringen, premies sociale wetten, pensioenpremies, IZA-premies aan de diverse instanties, alsmede de bijbehorende aangiften. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Inkoop & Financiën |
|
Statistiek: het doen van opgave ten behoeve van de statistiek. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Inkoop & Financiën |
|
Betalingsverkeer: het verzorgen van het gemeentebrede betalingsverkeer, inclusief het doen van onverschuldigde terugbetalingen en het reguleren van bankrekeningbestanden door middel van het uitvoeren van stortingen/onttrekkingen tussen de gemeentelijke bankrekeningen (kruisposten). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Inkoop & Financiën |
|
Bureau Inkoop |
|||
Het verrichten van alle rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het aanbestedingsproces, met uitzondering van de bevoegdheid om de opdracht (voorlopig) te gunnen en de overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen, welke bevoegdheden zijn voorbehouden aan de verantwoordelijke budgethouder uit hoofde van de budgetregeling en het integraal management-principe. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Inkoopmedewerkers |
|
Informatiebeheer |
|||
Het beheren van (kabinets)correspondentie en het op peil houden van het daarbij behorend archief in het kader van de voorbereiding van de door het gemeentebestuur te nemen beslissingen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Facilitaire Zaken |
|
Artikel 2 sub a Besluit Informatiebeheer: de aanwijzing bij mandaat tot algemeen registrator. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Facilitaire Zaken |
|
Artikel 8 Archiefbesluit 1995: het ondertekenen van de verklaring betreffende de specificatie van vernietigde, vervangen of vervreemde archiefbescheiden. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider Informatieverzorging |
|
Het aftekenen van aangetekende stukken en/of het afgeven van een ontvangstbevestiging voor aan de balie afgegeven stukken. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Technisch logistiek medewerker postkamer en Medewerker receptie |
|
Subsidiebureau |
|||
Voorbereidende handelingen |
|||
Het verrichten van alle rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het subsidieproces, met uitzondering van het weigeren, verlenen, vaststellen, intrekken en wijzigen van subsidies, welke bevoegdheden zijn voorbehouden aan de verantwoordelijke budgethouder uit hoofde van de budgetregeling en het integraal management-principe. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider Subsidiebureau en medewerkers Subsidiebureau |
|
Juridische Zaken |
|||
Overslaan bezwaarschriftprocedure Beslissen op een verzoek op grond van het bepaalde in art. 7:1a Algemene wet bestuursrecht om de bezwaarschriftprocedure over te slaan en het geschil rechtstreeks voor te leggen aan de rechter |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Juridische Zaken |
|
Hoorzittingen / het horen van belanghebbenden art. 7:5 Algemene wet bestuursrecht Gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid, van de verordening op de behandeling van bezwaarschriften Zaanstad 2003, het vragen van advies aan de externe commissie voor de bezwaarschriften, |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Juridische Zaken |
|
Beslissen op bezwaarschriften Het nemen en ondertekenen van besluiten inhoudende de beslissing op bezwaarschrift, tenzij het oorspronkelijke besluit door de burgemeester respectievelijk het college zelf is genomen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Juridische Zaken |
Het mandaat is niet van kracht inzake de behandeling van bezwaren over besluiten bij de voorbereiding waarvan mandataris zelf betrokken is geweest. |
Hoorzittingen / het horen van belanghebbenden art. 7:5 Algemene wet bestuursrecht Het voorzitten van zittingen waarin belanghebbenden worden gehoord over bezwaren die zijn ingediend tegen een besluit alsmede het uitbrengen van advies over die bezwaren |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
Het mandaat is niet van kracht inzake de behandeling van bezwaren over besluiten bij de voorbereiding waarvan mandataris zelf betrokken is geweest. |
Bezwaar- en beroepschriften Het voeren van correspondentie ter voorbereiding van de behandeling van bezwaar- en beroepschriften |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Verweerschriften Het ondertekenen van verweerschriften in rechterlijke procedures. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Hoger beroep / verzet Tegen een uitspraak van de rechtbank instellen van hoger beroep of het indienen van een verzetschrift. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Juridische Zaken |
|
Notariële akten Het voeren van correspondentie ter voorbereiding van het passeren van notariële akten; het aan medewerkers van notarissen verlenen van algemene en bijzondere volmachten als bedoeld in artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet juncto Afdeling 10.1.1 Mandaat van de Algemene wet bestuursrecht tot het tekenen van notariële akten met betrekking tot grondtransacties, waarbij de gemeente betrokken is. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Advisering Het uitbrengen van adviezen aan gemeentelijke bestuursorganen of medewerkers/management van onderdelen van de gemeentelijke organisatie. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Verhaal in rechte Het nemen van besluiten om in rechte verhaal Algemene bijstandswet toe te passen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Schade & Verzekeringen |
|||
Het afwikkelen van schade aan of in de gemeentelijke eigendommen (kantoorgebouwen, onderwijsinstellingen) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Het voeren van correspondentie met betrekking tot het verhalen van schade aan gemeentelijke eigendommen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Het voeren van correspondentie met betrekking tot schadeclaims aan de gemeente Zaanstad. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Tekenen en accorderen van Eigen Risico Fonds Formulieren, ondertekenen Europese Schadeaangifteformulieren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Tekenen van betalingsopdrachten met betrekking tot schadeclaims beneden of gelijk aan het eigen risico. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Het voegen als beledigde partij. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
Bijlage Personele Besluiten (P) behorende bij ondermandaatbesluit Domein Bedrijfsvoering
PERSONELE |
BESLUITEN |
Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel. |
|
Onderwerp |
niveau beslissingsbevoegdheid |
Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de dienstdirecteuren. De dienstdirecteur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. |
|
Arbeidsvoorwaarden en afspraken |
|||
Wet arbeid en zorg verlof, andere varianten |
naasthoger leidinggevende |
||
vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof, Wet arbeid en zorg verlof wettelijke standaardvariant |
direct leidinggevende |
||
arbeidsduur/ werktijden |
direct leidinggevende |
||
cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan |
direct leidinggevende |
||
studiefaciliteiten |
direct leidinggevende |
||
aanvragen assessment/ loopbaan begeleiding/coaching |
direct leidinggevende |
||
telewerken |
direct leidinggevende |
is een overeenkomst met de medewerker. |
|
dienstopdracht |
direct leidinggevende |
als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen |
|
Instroom |
|||
openstellen vacature |
sectorhoofd of directeur |
||
verlenen vaste aanstelling |
sectorhoofd of directeur |
||
aanvraag inhuur externen |
sectorhoofd of directeur |
||
verlenen tijdelijke aanstelling |
naasthoger leidinggevende |
||
instroom inhuur (binnen kader) |
direct leidinggevende |
||
stageovereenkomst/ Stageregeling |
direct leidinggevende |
||
Toeslagen, vergoedingen en declaraties |
|||
buitenlandse dienstreis |
gemeentesecretaris |
bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd |
|
toekennen vergoedingen (buiten kaders) |
naasthoger leidinggevende |
||
toekennen toeslagen |
naasthoger leidinggevende |
||
vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie |
naasthoger leidinggevende |
in overleg met schade en verzekeringen |
|
toekennen vergoedingen |
direct leidinggevende |
||
dienstreis binnenland |
direct leidinggevende |
mondeling of schriftelijk besluit/opdracht. |
|
Uitstroom |
|||
onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever) |
directeur |
||
ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen) |
direct leidinggevende |
||
Verzuim en re-integratie |
|||
niet toepassen loonkorting bij ziekte |
naasthoger leidinggevende |
betreft uitzondering bij terminale ziekte |
|
herplaatsing bij einde wachttijd |
naasthoger leidinggevende |
||
sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte- verzuimverplichtigingen |
naasthoger leidinggevende |
||
instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen |
naasthoger leidinggevende |
||
opdragen passende arbeid |
direct leidinggevende |
dit geldt bij tijdelijk; definitief opdragen is herplaatsing/ wijziging aanstelling |
|
no show consult in rekening brengen |
direct leidinggevende |
||
Wijzigen rechtspositie/ doorstroom |
|||
plaatsing (reorganisatie) |
directeur |
||
niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie) |
directeur |
||
vaststellen re-integratieplan |
directeur |
reorganisatie; indien geen overeenstemming wordt bereikt |
|
vaststelling beoordeling |
naasthoger leidinggevende |
||
bevordering |
naasthoger leidinggevende |
||
herplaatsing (arbeidsongeschiktheid) |
naasthoger leidinggevende |
||
(tijdelijke) overplaatsing |
direct leidinggevende |
||
nevenwerkzaamheden |
direct leidinggevende |
||
Disciplinair/zwaarwegend |
|||
vaststellingsovereenkomst |
gemeentesecretaris |
in het Organisatiebesluit bepaald uitgesloten van ondermandaat |
|
functiewaardering bij niet eensluidend advies |
gemeentesecretaris |
zie organisatiebesluit |
|
disciplinaire maatregelen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schorsing |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
ontzegging toegang gebouwen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
(tijdelijk) ontheffen uit functie |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schadeloosstelling |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
detachering |
directeur |
driepartijen overeenkomst met externe werkgever |
|
functieprofiel incl. waardering |
directeur |
directeur bewaakt functiescheiding |
|
dienstongeval |
directeur |
zwaarwegend besluit ivm gevolgen aansprakelijkheid |
Toelichting per artikel
Het Ondermandaatbesluit bestaat uit drie delen. Er is een algemeen gedeelte (artikel 1 t/m 8) dat geldt voor alle verleende ondermandaten. Daarnaast maken de twee bijlagen (I en II) integraal onderdeel uit van dit Ondermandaatbesluit, welke bepalingen gelden voor specifieke functionarissen aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd.
Artikel 1 - Ondermandaat
Ondermandaat geschiedt namens de directeur Domein Bedrijfsvoering. De directeur ontleent zijn bevoegdheden aan het Organisatiebesluit Zaanstad. Een kenmerk van mandaat is dat de mandaatgever, in dit geval de directeur, altijd zelfstandig bevoegd blijft en het verleende ondermandaat kan intrekken. Vanzelfsprekend dient de ondergemandateerde binnen de wettelijke- en beleidskaders en besluiten van het Gemeentelijk Management Team (GMT) en het managementteam van het Domein Bedrijfsvoering te blijven bij de uitoefening van de bevoegdheid.
Artikel 2 - Uitsluitingen
Indien zich een uitsluitingsgrond voordoet, dan geldt het Ondermandaatbesluit niet en kan het mandaat dus niet worden uitgeoefend. Dit betekent dat er een besluit nodig is van degene die de primaire bevoegdheid bezit, zijnde de directeur Domein Bedrijfsvoering. Deze kan vervolgens beslissen dat het primair bevoegde bestuursorgaan - afhankelijk van de kwestie - het college en/of de burgemeester, in deze betreffende zaak een besluit dient te nemen. Er is voor gekozen om alle uitsluitingen die zijn genoemd in het Organisatiebesluit Zaanstad en de bevoegdheden voorbehouden aan de gemeentesecretaris, over te nemen in het Ondermandaatbesluit. Dit maakt het Ondermandaatbesluit zelfstandig leesbaar.
Artikel 3 - Volmacht, machtiging
aast publiekrechtelijke rechtshandelingen bestaan er tevens privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen. De bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een privaatrechtelijke handeling te verrichten heet een volmacht. Onder een machtiging wordt verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Te denken valt hierbij aan het doen van betalingen die voortvloeien uit een reeds aangegane financiële verplichting; het voeren van correspondentie met een informatief karakter etc. Er is door middel van artikel 15 van het Organisatiebesluit Zaanstad een schakelbepaling opgenomen, zodat dit Ondermandaatbesluit voor al deze vormen van vertegenwoordiging geldt.
Artikel 4 - Ondertekeningsmandaat
Bij mandaat zijn twee stappen te onderscheiden. Er is het beslissingsmandaat waarbij een functionaris de bevoegdheid krijgt overgedragen om een bepaald besluit te nemen, bijvoorbeeld het wel of niet verlenen van een vergunning. Daarnaast is er het ondertekeningsmandaat, waarbij een functionaris de bevoegdheid krijgt om het genomen besluit te ondertekenen.
Artikel 6 - Personeelsaangelegenheden
De bevoegdheden van de directeur Domein Bedrijfsvoering op personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-bijlage (Bijlage II). Het ondermandaat wordt gegeven aan de functionaris zoals is aangekruist in de tabel. In de tabel worden de ondermandaten vastgesteld aan de hand van de inhoud van de kolommen en rijen in de P-bijlage, die bij het Domein Bedrijfsvoering passen. In regelingen functioneren en beoordelen is vastgelegd op welke wijze de P-bevoegdheden t.a.v. RGA, functioneren en beoordelen worden uitgevoerd.
Artikel 7 - Ondertekeningsclausule
De ondertekeningsclausule is integraal overgenomen uit het Organisatiebesluit Zaanstad.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl