Regeling vervallen per 31-12-2011

Subsidieregeling voorbereiding funderingsherstel onderzoek- en actiegebieden 2010-2011

Geldend van 01-01-2010 t/m 30-12-2011

Intitulé

Subsidieregeling voorbereiding funderingsherstel onderzoek- en actiegebieden 2010-2011

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad.

Overwegende:

Dat de gemeente Zaanstad grote waarde hecht aan een veilige en leefbare woonomgeving. Dat de gemeente daarom wil dat woningeigenaren zorg dragen voor een deugdelijke fundering van hun woning. Het gevaar bestaat van bacteriële aantasting van de houten fundering waardoor de bouwconstructie niet meer voldoet. Daarom wil de gemeente herstel van de fundering stimuleren en verleent aan eigenaren van particuliere woningen subsidie voor het opstellen van een technisch voorbereidingsplan.

Gelet op:

De Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Zaanstad.

Besluit:

Vast te stellen

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Actiegebieden: de gebieden waarvan het college heeft bepaald dat gezien de omstandigheden directe actie noodzakelijk is en de eigenaren gedurende een bepaalde periode gebruik mogen maken van deze regeling.

  • b.

    Bouwkundige eenheid: de woningen in een bouwblok, die constructief onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn en / of een gezamenlijke fundering hebben.

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad.

  • d.

    Commerciële verhuurder: een eigenaar die niet de bewoner is van de woning, niet ingeschreven is in de gemeentelijke basisadministratie op dit adres, of een deel van de bouwkundige eenheid, en meer dan één woning verhuurt.

  • e.

    Eigenaar: in deze regeling wordt, naast degene met het meest omvattende zakelijk recht op een particuliere woning, mede verstaan:

    • -

      degene die het recht van erfpacht heeft;

    • -

      de houder van het recht van opstal.

  • f.

    Funderingsherstel: het geheel van maatregelen dat leidt tot het volledig opheffen van bouwtechnische gebreken aan de fundering van een woning en de gevolgschade aan de woning die hiermee direct samenhangt.

  • g.

    Gemeente: de gemeente Zaanstad.

  • h.

    Onderzoeksgebieden: de gebieden waar in opdracht van het college grootschalig funderingsonderzoek is gedaan.

  • i.

    Particuliere Woning: een woning die in eigendom is van de bewoner of de bewoner van een deel van de bouwkundige eenheid, en die in hoofdzaak bestemd en in gebruik is voor zelfstandige permanente bewoning.

  • j.

    Regeling: deze subsidieregeling voorbereiding funderingsherstel 2010 – 2011.

  • k.

    Subsidie: financiële steun in de vorm van een bijdrage in de kosten van een technisch voorbereidingsplan per woning voor funderingsherstel en de hiermee direct samenhangende gevolgschade aan de woning.

  • l.

    Subsidieplafond: het budget dat door de gemeente is vastgesteld en dat ten hoogste beschikbaar wordt gesteld voor het project funderingsherstel. Wanneer dit budget is uitgeput worden geen subsidies meer verstrekt.

  • m.

    Technisch voorbereidingsplan: een concreet plan van aanpak ter voorbereiding van het funderingsherstel, waarin alle benodigde technische gegevens zijn uitgewerkt. Het plan dient te voldoen aan de richtlijnen die het college heeft vastgesteld. Zie bijlage 2.

  • n.

    Verordening: de Algemene Subsidieverordening Zaanstad.

Artikel 2 Reikwijdte van de regeling en subsidiabele activiteiten

  • 1.

    De regeling is van toepassing op de door het college te verstrekken incidentele subsidies voor de voorbereiding van funderingsherstel van de houten fundering aan de eigenaar van een particuliere woning, gebouwd voor 1970 en gelegen in de onderzoeksgebieden en actiegebieden van de gemeente.

  • 2.

    Voor subsidie komen in aanmerking de kosten voor het maken van een technisch voorbereidingsplan.

Artikel 3 Actiegebieden en onderzoeksgebieden

  • 1. Het college heeft actiegebieden aangewezen, waardoor de eigenaren van particuliere woningen in deze gebieden gedurende een bepaalde periode gebruik mogen maken van deze verordening.

  • 2. Het college heeft in een aantal gebieden grootschalig funderingsonderzoek laten verrichten. Dit zijn de onderzoeksgebieden. De eigenaren van particuliere woningen in deze onderzoeksgebieden mogen gedurende een bepaalde periode gebruik maken van deze verordening.

  • 3. Voor elk actiegebied en onderzoeksgebied gelden specifieke voorwaarden. Zie bijlage 1.

Artikel 4 Subsidieplafond

  • 1. Het project funderingsherstel kent een subsidieplafond.

  • 2. Er kunnen nooit meer subsidies worden toegekend dan dat er middelen aanwezig zijn.

  • 3. Bij dreigende overschrijding van het beschikbare subsidiebudget zal toekenning plaatsvinden in volgorde van ontvangst van de subsidieaanvraag.

  • 4. Het college kan nadere voorwaarden en beperkingen stellen om te bereiken dat het budget gedurende de looptijd van de regeling op een afgewogen wijze ingezet wordt.

Artikel 5 Aanvraagprocedure

  • 1. De subsidieaanvraag wordt voorafgaand aan de beoogde subsidiabele activiteit schriftelijk ingediend met het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier en de voor de beoordeling van de aanvraag relevante bijlagen.

  • 2. De aanvraag wordt door of namens de eigenaar van de particuliere woning dan wel door of namens de gezamenlijke eigenaren van de bouwkundige eenheid ingediend.

  • 3. Het college kan van de aanvrager nadere gegevens verlangen, wanneer dat ter beoordeling van de aanvraag nodig is.

  • 4. De aanvragen worden in volgorde van ontvangst van de subsidieaanvraag in behandeling genomen.

  • 5. Alleen volledige subsidieaanvragen die ontvangen zijn voor 31 december 2011 worden in behandeling genomen.

Artikel 6 Beslistermijn

  • 1. Het college neemt binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag een beslissing.

  • 2. Het college kan beslissen de termijn eenmaal met ten hoogste 8 weken te verlengen.

Hoofdstuk 2 Subsidie technisch voorbereidingsplan

Artikel 7 Subsidie technisch voorbereidingsplan

  • 1. Het college kan aan de eigenaar van de particuliere woning subsidie voor het technisch voorbereidingplan van het funderingsherstel verlenen.

  • 2. Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 1815 per woning.

  • 3. De subsidie kan niet hoger zijn dan de werkelijk gemaakte kosten.

  • 4. Het technisch voorbereidingsplan mag onderdeel uitmaken van een aannemingsovereenkomst.

Artikel 8 Subsidievoorwaarden

  • 1. Bij woningen in een bouwkundige eenheid dienen minimaal 2/3 van de eigenaren van de woningen toestemming te hebben gegeven voor het opstellen van een technisch voorbereidingsplan.

  • 2. Het college kan in bijzondere gevallen vrijstelling verlenen van het bepaalde in lid 1.

  • 3. Het technisch voorbereidingsplan dient te voldoen aan de richtlijnen van het college. Zie bijlage 2.

  • 4. Binnen 12 maanden na het besluit tot verlenen van subsidie moet het technische voorbereidingsplan zijn opgesteld en dient aan het college verantwoording te worden afgelegd over de besteding van de subsidie.

  • 5. Aan de met controle belaste ambtenaren dient, op door die ambtenaren te bepalen tijdstippen, toegang te worden verleend tot de plaats van het voorgenomen funderingsherstel.

Artikel 9 Weigeringsgronden

In aanvulling op het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt subsidie geweigerd indien:

  • 1.

    Niet voldaan is aan het bepaalde in deze regeling

  • 2.

    Het subsidieplafond bereikt is of met voorliggende subsidieaanvragen bereikt zal worden.

  • 3.

    De woning naar verwachting van het college binnen tien jaar zal worden afgebroken.

  • 4.

    De woning onderdeel is van een appartementencomplex.

  • 5.

    De woning in eigendom is van een woningcorporatie of een commerciële verhuurder.

  • 6.

    Met het funderingsherstel is begonnen voordat een beslissing op de subsidieaanvraag is genomen.

  • 7.

    Voor de voorbereiding van het funderingsherstel van de woning al subsidie is verstrekt door het college.

  • 8.

    Het college kan op verzoek in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in lid 6 indien het schetsplan voldoet aan alle voorwaarden opgenomen in deze regeling.

Artikel 10 Verantwoording

De subsidieontvanger verzoekt binnen 12 maanden na subsidieverlening aan het college om subsidievaststelling en dient hiertoe de volgende stukken bij het college in:

  • 1.

    Een volledig ingevuld gereedmeldingsformulier.

  • 2.

    Het technisch voorbereidingsplan.

  • 3.

    Alle rekeningen met betrekking tot het technisch voorbereidingsplan.

Artikel 11 Vaststelling en uitbetaling subsidie

  • 1. Het college beslist over de vaststelling van de subsidie binnen 8 weken na ontvangst van de in artikel 10 bedoelde gegevens.

  • 2. Het college kan de beslissingtermijn eenmaal met ten hoogste 8 weken verlengen.

  • 3. De subsidie wordt vastgesteld op basis van de werkelijk gemaakte kosten tot een maximum van € 1815.

  • 4. De subsidie wordt uitbetaald binnen 8 weken na vaststelling.

Hoofdstuk 3 Slot en overgangsbepalingen

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de subsidieaanvrager.

Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.

Artikel 14 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als 'Subsidieregeling voorbereiding funderingsherstel onderzoek- en actiegebieden 2010-2011'.

Artikel 15 Inwerkingtreding en looptijd

  • 1.

    De regeling treedt op 1 januari 2010 in werking.

  • 2.

    De regeling is van kracht tot 31 december 2011.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 24 november 2009,

Bekendgemaakt op 2 december 2009 door plaatsen van de subsidieregeling in het Gemeenteblad nr. 89.

Het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad

Mr. G.H. Faber, burgemeester

Drs. A.J. van den Berg, gemeentesecretaris

Bijlage 1 Behorende bij de subsidieregeling voorbereiding funderingsherstel onderzoek en actiegebieden 2010-2011

Overzicht onderzoeksgebieden en actiegebieden

Onderzoeksgebieden

Periode

Subsidieplafonds

Fase 1 – Onderzoek uitgevoerd in 2000/ 2001

Tm eind 2011

Er geldt een maximum budget.

Fase 2 – Onderzoek uitgevoerd in 2008/ 2009

Tm eind 2011

Er geldt een maximum budget.

Fase 1 – Onderzoek uitgevoerd in 2000/ 2001

De door de gemeente aangewezen onderzoeksgebieden in:

• de Burgemeestersbuurt, de Bomenbuurt en de Waddenbuurt in Zaandam

• de Bomenbuurt in Zaandijk

• de Kieftstraat en omgeving in Koog aan de Zaan

• ten noorden en zuiden van de Leliestraat in Koog aan de Zaan (Bloemenbuurt).

Fase 2 – Onderzoek uitgevoerd in 2008/ 2009

De door de gemeente aangewezen onderzoeksgebieden in:

• de Havenbuurt in Zaandam

• de Schildersbuurt in Zaandam

• de Indische Buurt in Wormerveer

• de Elektrabuurt in Wormerveer

• Oud Rooswijk in Zaandijk.

Voor nadere gegevens zie de website www.zaanstad.nl/funderingsherstel.http://www.zaanstad.nl/wlw/wonen/funderingsherstel/ Hier vindt u overzichtskaartjes en de applicatie voor het bekijken van de funderingsgegevens.

Actiegebieden

Rosmolen -Dwarsstraten

Tm eind 2011

Maximaal 50 woningen / leningen

Wilhelminastraat/Weiver

Tm november 2010

Maximaal 30 woningen / leningen

Bijlage 2 Behorende bij de Subsidieregeling voorbereiding funderingsherstel 2010 - 2011

Richtlijnen technisch voorbereidingsplan

Om in aanmerking te komen voor subsidie voor de kosten van het technisch voorbereidingsplan funderingsherstel, dient het technisch voorbereidingsplan te voldoen aan deze door de gemeente gestelde richtlijnen.

Het technisch voorbereidingsplan dient de volgende gegevens te bevatten:

  • 1.

    Gegevens over de woning

    • ·

      Huidige bouwkundige situatie van de woning.

    • ·

      Woningplattegrond.

    • ·

      Beoordeling kwaliteit begane grond vloer.

    • ·

      Beoordeling keuken en badkamer.

    • ·

      Beschrijving gas, water en elektrische installatie.

    • ·

      Noodzakelijk te vervangen inrichtingsonderdelen van de woning.

    • ·

      Bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld aanbouw).

    • ·

      Beschrijving van de gevolgschade aan de woning.

  • 2.

    Technische gegevens

    • ·

      Beschrijving van de gekozen funderingsmethode.

    • ·

      Constructieberekeningen.

    • ·

      Het grondonderzoek / de sonderingen: d.w.z. bepaling van het draagvermogen van de grond en de bodemlagen en de beoordeling tot op welke diepte de palen moeten komen.

  • 3.

    Kostenraming

    • ·

      Prijsopgave van de gekozen funderingsmethode.

    • ·

      Calculatie van de herstelkosten gevels, wanden, vloeren, plafonds, kabels en leidingen inclusief de kosten van het terugplaatsen van keuken en toilet.

    • ·

      Een opgave van de zelfwerkzaamheden.

  • 4.

    Voorstel kostenverdeling tussen eigenaren. Indien van toepassing.

Toelichting subsidieregeling voorbereiding funderingsherstel 2009 - 2011

Deze toelichting maakt geen onderdeel uit van de regeling .

Wettelijke grondslag

In artikel 160 van de Gemeentewet wordt aan het college bevoegdheden toegekend.

De Algemene wet bestuursrecht bevat in titel 4.2 algemene bepalingen over subsidies.

De Algemene wet bestuursrecht bevat in titel 4.3 algemene bepalingen over beleidsregels.

De Algemene subsidieverordening Zaanstad bevat algemene regels over subsidieverstrekking in de gemeente. U kunt de verordening nalezen en downloaden via de website van de gemeente.

Overwegende

Onder overwegende wordt het doel van deze beleidsregeling uitgelegd.

Artikel 1

In dit artikel worden specifieke begrippen van deze regeling gedefinieerd. In sub n van dit artikel wordt u verwezen naar de Algemene subsidieverordening Zaanstad. Deze verordening bevat algemene regels over subsidieverlening in Zaanstad. U kunt de verordening nalezen en downloaden via de website van de gemeente.

Artikel 2

In dit artikel is het toepassingsbereik en de subsidiabele activiteit vastgelegd.

Lid 1 De gemeente subsidieert alleen de eigenaar, die tevens bewoner is van de particuliere woning, of van een deel van de bouwkundige eenheid, omdat de woning dan in de primaire levensbehoefte ‘wonen’ voorziet. De gemeente subsidieert niet wanneer het eigendom een economisch doel heeft, zoals bij commerciële verhuur.

Lid 2 De subsidie bestaat uit een geldelijke bijdrage in de kosten van de voorbereiding van een concreet plan voor funderingsherstel.

Artikel 3

In dit artikel wordt de definitie gegeven van onderzoek- en actiegebieden binnen de Gemeente Zaanstad.

Artikel 4

Voor de subsidieregeling is een subsidiebudget vastgesteld. Als het beschikbare subsidiebudget is uitgeput dan wordt de subsidie geweigerd (zie artikel 9 lid 2).

Artikel 5

De subsidie wordt schriftelijk aangevraagd. Hiervoor is een aanvraagformulier vastgesteld. De informatie is nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen. De aanvraag wordt ingediend voordat wordt overgegaan tot de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden waarvoor een geldelijke bijdrage wordt gevraagd. Het aanvraagformulier kunt u downloaden van de website van de gemeente of bij het Gemeentelijke Adviesbureau Funderingsherstel.

Artikel 6

In dit artikel is de termijn bepaald waarbinnen het college een besluit neemt.

Artikel 7

De richtlijnen zijn vastgesteld om de burger te ondersteunen bij het opstellen van een concreet plan van aanpak, waar in alle benodigde technische gegevens zijn uitgewerkt.

Lid 4 is opgenomen om een snelle aanpak mogelijk te maken.

Artikel 8

In dit artikel staan verdere criteria voor subsidieverlening genoemd. Indien daaraan niet wordt voldaan, volgt afwijzing van de aanvraag (zie ook artikel 9).

Lid 1

Funderingsherstel is pas volledig effectief wanneer de fundering van de gehele bouwkundige eenheid wordt hersteld. Daarom is het noodzakelijk dat de eigenaren gezamenlijk het funderingsherstel doen. Onderlinge afstemming is hierbij essentieel. Daarom wordt een minimum gesteld aan het percentage eigenaren wat toestemming geeft.

Artikel 9

Dit artikel noemt de weigeringsgronden. Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarden in de regeling dan volgt afwijzing van de subsidieaanvraag

Lid 4

Bij aanvragen voor woningen in een appartementencomplex zal het college een apart besluit nemen.

Lid 5

Een eigenaar wordt aangemerkt als commerciële verhuurder indien hij niet de bewoner is van de woning, niet ingeschreven is op dit adres in de gemeentelijke basisadministratie, of een deel van de bouwkundige eenheid, en meer dan 1 woning verhuurd.

Lid 7

Het Gemeentelijke Adviesbureau Funderingsherstel kan u hier informatie over verstrekken.

Artikel 10

Nadat een subsidie is verleend en de activiteiten zijn afgerond, volgt de verantwoording. De subsidieontvanger moet daartoe een gereedmeldingsformulier indienen, met daarbij gevoegd het plan en de rekeningen.

Het gereedmeldingsformulier kunt u downloaden via de website www.zaanstad.nl/funderingsherstel

Artikel 11

Op basis van de stukken genoemd in artikel 10 stelt het college de definitieve subsidie vast. Het vastgestelde bedrag wordt daarna binnen acht weken betaald.

Artikel 12

Het is denkbaar dat in uitzonderlijke situaties het beperkte toepassingsbeleid van de regeling tot onbillijke situaties leidt. In dergelijke gevallen kan het college afwijken van de regeling.

Artikel 13

Indien er zicht situaties voordoen waarin deze regeling niet voorziet dan wordt de situatie door de ambtelijke organisatie voorgelegd aan het college ter besluitvorming.

Artikel 14

Dit is de officiële naam van deze regeling.

Artikel 15

De oude regeling (bijdrage ineens) maakte onderdeel uit van de Verordening Financiële Stimulering Funderingsherstel vastgesteld op 20 december 2001. Deze Verordening is gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Verordening stimuleringsleningen funderingsherstel onderzoek- en actiegebieden 2010-2011 ingetrokken.

Lid 1

De regeling treedt in werking op 1 januari 2010. Aanvragen ontvangen voor 1 januari 2010 worden afgehandeld op basis van de Verordening Financiële stimulering Funderingsherstel.

Lid 2

De aanvragen dienen voor 31 december 2011 ontvangen te zijn. De uitvoering van de regeling heeft een doorlooptijd van een jaar.

Algemene opmerking

In deze regeling wordt gebruik gemaakt van “kan”- bepalingen om adequaat op onvoorzienbare omstandigheden in te kunnen spelen.

Nota-toelichting

2009-12-30