Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR247906
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR247906/2
Regeling vervallen per 01-05-2014
Ondermandaatbesluit Domein maatschappelijke Ontwikkeling
Geldend van 17-10-2013 t/m 30-04-2014 met terugwerkende kracht vanaf 06-09-2013
Intitulé
Ondermandaatbesluit Domein maatschappelijke OntwikkelingDe directeur van het domein Maatschappelijke Ontwikkeling
overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal bevoegdheden te ondermandateren;
gelet op het ‘Organisatiebesluit Zaanstad 2012’ en de ‘Budgetregels gemeente Zaanstad 2011’;
besluit:
Ondermandaatbesluit domein Maatschappelijke Ontwikkeling
Algemeen
Artikel 1 Verlening ondermandaat/machtiging
- 1.
De directeur van het domein Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad verleent aan de nader in de bijlage bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlage genoemde bevoegdheden.
- 2.
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, voeren van correspondentie over, en alle andere daarbij behorende feitelijke en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandataris.
- 3.
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd direct kan wijzigen of intrekken.
- 4.
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van de directie en de directeur.
- 5.
Het ondermandaat mag ook worden uitgeoefend door de naast hogere in functie, binnen het domein van de directeur.
Artikel 2 Uitsluitingen
- 1.
Dit ondermandaat is niet van toepassing:
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid;
- c.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijk voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is;
- d.
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de ondergemandateerde beschikbaar staande budget;
- e.
beslissingen om de raad een voorstel te doen;
- f.
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
- g.
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens ondermandaat;
- h.
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.
- a.
Artikel 3 Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt, op grond van artikel 15 van het Organisatiebesluit, met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 4 Ondertekeningsmandaat
1.Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekeningmandaat om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende besluiten en (bevoegdheids)overeenkomsten te ondertekenen.
Artikel 5 Waarneming bij afwezigheid/vervanging
- 1.
De vervanging in het kader van dit besluit vindt, met uitzondering van het goedkeuren en betalen van facturen, plaats door de naasthogere leidinggevende.
- 2.
De waarneming bij het goedkeuren en betalen van facturen vindt plaats door een door de budgethouder aangewezen functionaris.
Artikel 6 Personeelsaangelegenheden
De bevoegdheden van de directeur van het domein Maatschappelijke Ontwikkeling op het vlak van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-bijlage.
Artikel 7 Mandaatregister Budgethouders
- 1.
De afdelingshoofden zijn budgethouder van de budgetten aangaande het werkveld van hun afdeling en dienen zich te houden aan de geldende budgetregels.
- 2.
De verantwoordelijkheid over een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen.
Artikel 8 Programmamanagers, gebiedsmanagers
De bevoegdheden die op basis van dit besluit zijn ondergemandateerd aan de afdelingshoofden komen ook toe aan programmamanagers en gebiedsmanagers.
Artikel 9 Ondertekening besluiten
Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
mw./dhr., titel, voorletter(s), naam functionaris
Voorbeeld:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,
mw. mr. N. Zeef
- 1.
In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
Hoogachtend,
functienaam,
mw/dhr., titulatuur, voorletters, naamfunctionaris
Artikel 10 Inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013 en vervangt het ondermandaatbesluit Domein Maatschappelijke Ontwikkeling van 20 december 2011 (gemeenteblad uitgegeven d.d. 20 december 2011, nr. 72, 2011/335844).
- 2.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad.
Bijlage I behorende bij ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Algemeen |
|||
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (waaronder mede wordt verstaan het vestigen van zakelijke rechten) |
het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie (bij huurovereenkomsten, rechten van erfpacht en andere zakelijke rechten geldt als waarde van de verplichting het jaarbedrag dat is verschuldigd aan huur, canon e.d.). Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. NB°° Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Team Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten Grondverkopen bedoeld voor commerciële doeleinden, niet zijnde vastgoed, erfpacht of snippergroen, waarbij de berekende waarde meer is dan € 50.000 moeten ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college. |
idem |
het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
afdelingshoofden |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie (bij huurovereenkomsten, rechten van erfpacht en andere zakelijke rechten geldt als waarde van de verplichting het jaarbedrag dat is verschuldigd aan huur, canon e.d.). NB°° Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Team Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten Grondverkopen bedoeld voor commerciële doeleinden, niet zijnde vastgoed, erfpacht of snippergroen, waarbij de berekende waarde meer is dan € 50.000 moeten ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college. |
Ondertekenen overeenkomst na collegebesluit |
|||
Het ondertekenen van een (bevoegdheids)overeenkomst nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders. |
het college van Zaanstad resp. de de de burgemeester |
sectorhoofden |
|
idem |
het college van Zaanstad resp. de de burgemeester |
afdelingshoofden |
|
Uitgaande subsidies |
|||
Weigeren, verlenen, vaststellen, intrekken en wijzigen van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende sector binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk dan € 200.000. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. |
weigeren, verlenen, vaststellen, intrekken en wijzigen van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende afdeling binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Aanvrager in de gelegenheid stellen een onvolledige subsidieaanvraag aan te vullen. |
Het college van Zaanstad |
afdelingshoofden |
|
Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht (aanvraag is onvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling te nemen. |
Het college van Zaanstad |
afdelingshoofden |
|
Subsidie verkrijgen |
|||
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring,het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
sectorhoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 500.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 500.000. Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000. |
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring, het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
afdelingshoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 200.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 200.000. Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000 |
Wet openbaarheid van Bestuur |
|||
Het verschaffen van informatie op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob) |
het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
afdelingshoofden |
|
Wet dwangsom |
|||
Besluiten nemen over het afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 4:18 (beschikking betreffende een verbeurde dwangsom vanwege niet tijdig beslissen op een aanvraag) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). |
het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
afdelingshoofden |
|
Bestuursrechtelijke en/of privaatrechtelijke geldschulden |
|||
de bevoegdheid tot het afboeken van definitieve oninbare vorderingen van dubieuze debiteuren |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd samen met het sectorhoofd |
|
Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen |
|||
Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofden |
|
Rest |
|||
Het doen van aangifte van vermoedelijke strafbare feiten |
de burgemeester |
afdelingshoofden |
Bijlage II behorende bij het ondermandaatbesluit domein Maatschappelijke Ontwikkeling – bijzonder deel
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
|||
Het (al of niet tijdelijk) ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen. |
het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Leidinggevenden van agressief bejegende ambtenaren |
Mits het agressief gedrag gemeld is en registratieformulier is ingevuld. Agressieprotocol, september 2008. |
|||
Het geven van een waarschuwing omtrent ontoelaatbaar gedrag |
het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Leidinggevenden van agressief bejegende ambtenaren |
Mits het agressief gedrag gemeld is en registratieformulier is ingevuld. Agressieprotocol, september 2008. |
|||
Sector Maatschappelijke Ontwikkeling |
||||||
Uitvoering Leerplichtwet 1969 |
||||||
Onderzoeks – en opsporingsbevoegdheden in het kader van deze wet. |
het college |
leerplichtambtenaar |
||||
Besluiten o.g.v. de artikelen 3a, 3b, 5, 15 en 19. |
het college |
leerplichtambtenaar |
||||
Wet op de lijkschouwing |
||||||
Het aanwijzen van gemeentelijke lijkschouwers (art. 3) |
het college |
afdelingshoofd Welzijn en Zorg |
||||
Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs |
||||||
Niet behandelen onvolledige aanvraag (art. 7, derde en vierde lid). |
het college |
afdelingshoofd Accommodaties |
||||
Bekendmaking van besluiten (art. 14). |
het college |
afdelingshoofd Accommodaties |
||||
Aanvang bekostiging; geen bekostiging wegens ontbreken overeenstemming (art. 15, vierde en vijfde lid). |
het college |
afdelingshoofd Accommodaties |
||||
Goedkeuring bouwplannen, begroting c.a. (art. 16), mits passend binnen toegekende budget. |
het college |
directeur |
||||
Goedkeuring bouwplannen, begroting c.a. (art. 16), mits passend binnen toegekende budget. |
het college |
sectorhoofd MO |
||||
Goedkeuring bouwplannen, begroting c.a. (art. 16), mits passend in budget. |
het college |
afdelingshoofd Accommodaties |
||||
Aanvang bekostiging in termijnen (art. 17). |
het college |
afdelingshoofd Accommodaties |
||||
Verlenging termijn aanspraak vergoeding (art. 18, derde lid). |
het college |
afdelingshoofd Accommodaties |
||||
Niet behandelen onvolledige aanvraag (art. 20, tweede lid). |
het college |
afdelingshoofd Accommodaties |
||||
Besluit nemen op spoedeisende aanvraag (art. 21). |
het college |
sectorhoofd MO |
||||
Aanvang bekostiging; geen bekostiging wegens ontbreken overeenstemming / goedkeuring bouwplannen, begroting c.a., mits passend binnen toegekende budget / aanvang bekostiging in termijnen (art. 23). |
het college |
sectorhoofd MO |
||||
Toestemming verhuur (art. 36, derde en vierde lid). |
het college |
afdelingshoofd Accommodaties |
||||
Sector Werk en Inkomen |
||||||
Het nemen van besluiten op aanvraag of ambtshalve omtrent het toekennen, wijzigen, intrekken of beëindigen van uitkeringen inclusief het opleggen van maatregelen. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I en Consulenten W&I |
||||
Het nemen van besluiten op aanvraag of ambtshalve door het zelfstandigenloket omtrent het toekennen, wijzigen, intrekken of beëindigen van uitkeringen inclusief het opleggen van maatregelen. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I teamleiders W&I en Consulenten W&I |
||||
Het besluiten tot oplegging van een hersteltermijn tijdens de uitkeringsintake (CWI) of intake op het Stadskantoor. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I, consulenten W&I |
Het gaat hierbij om de consulenten tijdens de uitoefening van hun intakewerkzaamheden. |
|||
Het vertegenwoordigen van de gemeente Zaanstad in verband met de uitvoering m.b.t. vestiging / doorhaling / wijziging van krediethypotheken. |
burgemeester/ het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I |
||||
Het nemen van besluiten tot buiten invordering stelling en terugvordering van uitkeringen. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I medewerkers financiële administratie 8, consulenten W&I |
||||
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikelen 63 en 64 Wet werk en bijstand |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I teamleiders W&I medewerkers financiële administratie 8 medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aanwezen |
||||
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikel 44 en 45 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I teamleiders W&I medewerkers financiële administratie 8 medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aangewezen. |
||||
Het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag, beslag op roerende- en onroerende zaken op grond van artikel 60, derde en vierde lid, Wet werk en bijstand. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I teamleiders W&I medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aanwezen |
||||
Het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag, beslag op roerende- en onroerende zaken op grond van artikel 60, derde en vierde lid, Wet werk en bijstand. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I teamleiders W&I medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aanwezen |
||||
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikel 44 en 45 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I teamleiders W&I medewerkers financiële administratie 8 medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aanwezen |
||||
Het doen van aangifte van vermoedelijke strafbare feiten omtrent verleende uitkeringen |
burgemeester |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I teamleiders W&I |
||||
Het afgeven van een verklaring als bedoeld is in de Faillissementswet m.b.t. de uitvoering van titel III Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen uit de Faillissementswet. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I |
||||
Verlenen, vaststellen, en intrekken subsidie aangaande het werkveld van de betreffende afdeling binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
het college* |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I |
||||
Het verlenen, weigeren en intrekken van vergoedingen in het kader van de wetgeving Kinderopvang en buitenschoolse opvang (Wet Kinderopvang). Het uitoefenen van bevoegdheden in het kader van de Verordening Kinderopvang 2004. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I |
||||
Het inkopen van trajecten met betrekking tot uitstroom van cliënten, sociale activering en zorg/ aangaan van contracten dienaangaande. |
burgemeester/het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I |
binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
|||
Het doen van uitgaven uit Fonds de Hoop, Gemeentelijk Hulpfonds. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I |
binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
|||
Het uitvoeren van het beleid rondom de ZaanBaan. |
burgemeester/het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I, consulenten W&I |
binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
|||
Het treffen van schuldsaneringen en het budgetteren van cliënten. |
burgemeester/het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W &I consulenten, schuldhulpverlening |
binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
|||
Verzoekschriften tot dwangakkoord/moratorium conform artt. 287a of 287b Faillissementswet |
Burgemeester |
sectorhoofd W&I; afdelingshoofden W&I; teamleiders W &I; consulenten schuldhulpverlening; medewerkers Tanger advocaten die daarvoor op de geëigende manier zijn aanwezen; medewerkers BSMO Bureau Schuldhulp en Mediation Ondernemers, die daarvoor op de geëigende manier zijn aangewezen. |
||||
Het vaststellen van het recht op een langdurigheidtoeslag (artikel 36 Wet werk en bijstand). |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I consulenten W&I medewerkers administratieve dienstverlening |
||||
Het verlenen van ontheffing van de inburgeringsplicht (artikel 6 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W &I, teamleiders W&I |
||||
Het aanbieden van een al of niet gecombineerde inburgeringsvoorziening (artikel 19 en 20 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I, consulenten W&I |
||||
Het maken van afspraken met organisaties als genoemd in artikel 21 WI. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I |
||||
Het vaststellen van een inburgeringsvoorziening ( artikel 22 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I consulenten W&I |
||||
Het verrekenen van een eigen bijdrage (artikel 24 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I, afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I, consulenten W&I |
||||
Het oproepen om te verschijnen en gegevens te verstrekken (artikel 25 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I consulenten W&I |
||||
Het bepalen van de aanvangstermijn voor oudkomers (artikel 26 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I consulenten W&I |
||||
Het vaststellen van een identiteit (artikel 27 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I en consulenten W&I |
||||
Opleggen en afhandelen van een bestuurlijke boete (artikelen 29, 30, 31, 32, 33, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I, afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I consulenten W & I |
||||
Het verrekenen van een bestuurlijke boete (artikel 44 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I consulenten W&I en medewerkers financiële administratie 7/8 |
||||
Het opnemen van het sofi-nummer (burgeridentificatienummer) in de registratie (artikel 49 WI) |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W I consulenten W&I |
||||
Het uitreiken van een certificaat en het vermelden van de behaalde niveaus als bedoeld in artikel 1 en 2 van de Regeling Certificaat inburgering oudkomers |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I |
||||
Het uitoefenen van bevoegdheden in het kader van de Verordening Kinderopvang reïntegratie Zaanstad 2004. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden W&I, teamleiders W&I |
binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
|||
Het uitvaardigen van een dwangbevel in het kader van de Wet werk en bijstand, Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen. |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden afdeling W&I teamleiders W&I |
||||
Verordening indicatiestelling woningen |
het college |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden afdeling W&I teamleiders W&I |
||||
Besluiten in het kader van de WMO |
het college van Zaanstad resp; de burgemeester |
sectorhoofd W& I afdelingshoofden afdeling W&I teamleiders W&I consulenten W&I |
||||
Besluiten nemen in het kader van de fraudewet |
het college van Zaanstad resp; de burgemeester |
sectorhoofd W&I afdelingshoofden afdeling W&I teamleiders W&I consulenten W&I |
||||
Het aanwijzen van gemeentelijke lijkschouwers |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofden |
Bijlage III Personele Besluiten (P) behorende bij ondermandaatbesluit domein Maatschappelijke Ontwikkeling
MANDAATMATRIX PERSONELE BESLUITEN |
|
|
Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel. |
|
Onderwerp |
Niveaubeslissings-bevoegdheid |
Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de directeuren. De directeur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. Het staat de medewerker altijd vrij om bij afwijzing van een verzoek met zijn naasthogere leidinggevende in gesprek te gaan, voordat hij eventueel gebruik maakt van de formele bezwaarmogelijkheid op grond van de Awb.De Awb termijn loopt echter wel door! |
Arbeidsvoorwaarden en afspraken |
|
|
|
|
Wet arbeid en zorg verlof, andere varianten |
naasthoger leidinggevende |
|
|
vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof, Wet arbeid en zorg verlof wettelijke standaardvariant |
direct leidinggevende |
|
|
arbeidsduur/ werktijden |
direct leidinggevende |
|
|
cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan |
direct leidinggevende |
|
|
studiefaciliteiten |
direct leidinggevende |
|
|
aanvragen assessment/ loopbaan begeleiding/coaching |
direct leidinggevende |
|
|
telewerken |
direct leidinggevende |
is een overeenkomst met de medewerker |
|
dienstopdracht |
direct leidinggevende |
als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen |
Instroom |
|
|
|
|
openstellen vacature |
sectorhoofd of directeur |
|
|
verlenen vaste aanstelling |
directeur |
|
|
aanvraag inhuur externen |
sectorhoofd of directeur |
|
|
verlenen (verlenging van) tijdelijke aanstelling |
sectorhoofd |
|
|
instroom inhuur (binnen kader) |
direct leidinggevende |
|
|
stageovereenkomst/ Stageregeling |
direct leidinggevende |
|
Toe slagen, vergoedingen en declaraties |
|
|
|
|
buitenlandse dienstreis |
gemeentesecretaris |
bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd |
|
toekennen vergoedingen (buiten kaders) |
naasthoger leidinggevende |
|
|
toekennen toeslagen |
naasthoger leidinggevende |
|
|
vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie |
naasthoger leidinggevende |
in overleg met schade en verzekeringen |
|
toekennen vergoedingen |
direct leidinggevende |
|
|
dienstreis binnenland |
direct leidinggevende |
mondeling of schriftelijk besluit/opdracht. |
Uitstroom |
|
|
|
|
onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever) |
directeur |
|
|
ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen) |
direct leidinggevende |
|
Verzuim en re-integratie |
|
|
|
|
niet toepassen loonkorting bij ziekte |
naasthoger leidinggevende |
betreft uitzondering bij terminale ziekte |
|
herplaatsing bij einde wachttijd |
naasthoger leidinggevende |
|
|
sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte- verzuimverplichtigingen |
naasthoger leidinggevende |
|
|
instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen |
naasthoger leidinggevende |
|
|
opdragen passende arbeid |
direct leidinggevende |
dit geldt bij tijdelijk; definitief opdragen is herplaatsing/ wijziging aanstelling |
|
no show consult in rekening brengen |
direct leidinggevende |
|
Wijzigen rechtspositie/ doorstroom |
|
|
|
|
plaatsing (reorganisatie) |
directeur |
|
|
niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie) |
directeur |
|
|
vaststellen re-integratieplan |
directeur |
reorganisatie; indien geen overeenstemming wordt bereikt |
|
vaststelling beoordeling |
naasthoger leidinggevende |
|
|
bevordering |
naasthoger leidinggevende |
|
|
herplaatsing (arbeidsongeschiktheid) |
naasthoger leidinggevende |
|
|
(tijdelijke) overplaatsing |
direct leidinggevende |
|
|
nevenwerkzaamheden |
directeur |
|
Disciplinair/zwaarwegend |
|
|
|
|
vaststellingsovereenkomst |
gemeentesecretaris |
in Organisatiebesluit 2011 bepaald uitgesloten van ondermandaat |
|
functiewaardering bij niet eensluidend advies |
gemeentesecretaris |
zie organisatiebesluit |
|
disciplinaire maatregelen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schorsing |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
ontzegging toegang gebouwen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
(tijdelijk) ontheffen uit functie |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schadeloosstelling |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
detachering |
directeur |
driepartijen overeenkomst met externe werkgever |
|
functieprofiel incl. waardering |
directeur |
directeur bewaakt functiescheiding |
|
dienstongeval |
directeur |
zwaarwegend besluit ivm gevolgen aansprakelijkheid |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl