Regeling vervallen per 01-07-2015

Ondermandaatbesluit domein Openbare Ruimte, Veiligheid en Dienstverlening 2015

Geldend van 21-03-2015 t/m 30-06-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Ondermandaatbesluit domein Openbare Ruimte, Veiligheid en Dienstverlening 2015

De directeur van het domein Openbare Ruimte, Veiligheid en Dienstverleningvan de gemeente Zaanstad

overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal aan mij in mandaat gegegeven bevoegdheden te ondermandateren;

gelet op het ‘Organisatiebesluit Zaanstad 2012’ en de ‘Budgetregels gemeente Zaanstad 2011’;

besluit:

Ondermandaatbesluit domein Openbare Ruimte, Veiligheid en Dienstverlening 2015

Algemeen

Artikel 1 Definities

  • 1.

    Bevoegdhedenovereenkomst: overeenkomst waarin de gemeente met betrekking tot een haar toekomende publiekrechtelijke bevoegdheid met haar wederpartij(en) afspreekt op welke wijze zij deze publiekrechtelijke bevoegdheid al dan niet zal uitoefenen.  

  • 2.

    Mandaatregister: het gehele door de directeur vastgestelde ondermandaatbesluit per domein (bestaande uit het algemene uniforme deel, P-matrix en het bijzondere deel) waarin aangegeven wordt waar welke bevoegdheden in de organisatie worden neergelegd (op functieniveau met daaraan gekoppeld de personen).

  • 3.

    Naasthogere leidinggevende: de functionaris aan wie de direct leidinggevende van de ambtenaar voor zijn werkzaamheden in hiërarchische zin verantwoording verschuldigd is.

  • 4.

    P-matrix: matrix die onderdeel uitmaakt van het algemene uniforme deel van de ondermandaten en die betrekking heeft op de beslissingsbevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie waarin specifiek is aangegeven welke besluiten door de directeur op grond van art. 5, derde lid van het Organisatiebesluit zijn ondergemandateerd aan de leidinggevenden binnen zijn/haar sectoren.

Artikel 2 Verlening ondermandaat/machtiging

  • 1.

    De directeur van het domein Openbare Ruimte, Veiligheid en Dienstverlening van de gemeente Zaanstad verleent aan de nader in de bijlage bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlage genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten en alle andere daarbij behorende feitelijke en rechtshandelingen (inclusief het voeren van correspondentie) die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandataris.

  • 3.

    Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd direct kan wijzigen of intrekken.

  • 4.

    De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van de directie en de (algemeen) directeur.

  • 5.

    Het ondermandaat mag ook worden uitgeoefend door gelijke of de naast hogere in functie dan wel de daarop volgende hogere in functie, binnen de portefeuille van de directeur.

Artikel 3 Uitsluitingen

  • 1.

    Dit ondermandaat is niet van toepassing:

    • a.

      zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;

    • b.

      zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid;

    • c.

      zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijk voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is;

    • d.

      zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de ondergemandateerde beschikbaar staande budget;

    • e.

      beslissingen om de raad een voorstel te doen;

    • f.

      zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;

    • g.

      zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens ondermandaat;

    • h.

      besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.

Artikel 4 Volmacht, machtiging

Voor de toepassing van dit besluit wordt, op grond van artikel 15 van het Organisatiebesluit, met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.

Artikel 5 Ondertekeningsmandaat

Het ondermandaat behelst de bevoegdheid om de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende besluiten en (bevoegdheids)overeenkomsten te ondertekenen.

Artikel 6 Waarneming bij afwezigheid/vervanging

  • 1. De vervanging in het kader van dit besluit vindt, met uitzondering van het goedkeuren en betalen van facturen, plaats ofwel door de gelijke dan wel de nasthogere in functie dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur.

  • 2. De verantwoordelijkheid over een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen.

Artikel 7 Personeelsaangelegenheden

De ondermandaten op het gebied van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-matrix.

Artikel 8 Mandaatregister Budgethouders

  • 1.

    Budgethouders dienen zich te houden aan de geldende budgetregels.

  • 2.

    De verantwoordelijkheid voor een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen.

Artikel 9 Programmamanagers, gebiedsmanagers e.d.

De bevoegdheden die op basis van dit besluit zijn ondergemandateerd aan de afdelingshoofden komen ook toe aan programmamanagers, netwerkontwikkelaars, projectmanager GAF, met uitzondering van de bevoegdheden die niet specifiek aan hen zijn toebedeeld in het bijzondere deel.

Artikel 10 Ondertekening besluiten

Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,

functienaam,

mw./dhr., titel, voorletter(s), naam functionaris

Voorbeeld:

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,

hoofd afdeling Juridische Zaken,

mw. mr. N. Zeef

  • 3.

    In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:

    Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:

    Hoogachtend,

    functienaam,

    mw/dhr., titulatuur, voorletters, naamfunctionaris

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015 en vervangt het ondermandaatbesluit Openbare Ruimte,Dienstverlening en Veiligheid 2014 en alle partiële ondermandaatbesluiten die betrekking hebben op onderstaande bevoegdheden.

  • 2.

    Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad.

Bijlage I behorende bij ondermandaatbesluit domein Openbare Ruimte, Veiligheid en Dienstverlening

Bevoegdheden

Orgaan

Ondermandaat aan

Bijzonderheden

Algemeen

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen

het college resp. de burgemeester van Zaanstad

sectorhoofden

Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder.

NB°° Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Cluster Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld.

Onder privaat-rechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten

Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

afdelingshoofden

(=budgethouder)

Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie.

NB°° Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Cluster Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld.

Onder privaat-rechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, onder-tekenen en uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten

Bevoegdhedenovereenkomsten

Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van bevoegdheden-overeenkomsten

Het college van Zaanstad

Sectorhoofden

Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder.

Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van bevoegdheden-overeenkomsten

Het college van Zaanstad

Afdelingshoofden (= budgethouder)

Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie.

Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen.

Ondertekenen overeenkomst na collegebesluit

Het ondertekenen van een (bevoegdheids)overeenkomst nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders.

het college van Zaanstad resp. de de burgemeester

afdelingshoofden

Subsidies

Subsidie verkrijgen

Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring, het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

sectorhoofden

De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 500.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 500.000.

Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000

Deze voorwaarden gelden niet voor besluiten van het sectorhoofd Realisatie en Beheer voor projecten die reeds in het MIP zijn opgenomen.

Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring, het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

afdelingshoofden

De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 200.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan dan € 200.000.

Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000.

Deze laatste voorwaarde geldt niet voor besluiten van de afdelingshoofden van Realisatie resp. van Beheer voor projecten die reeds in het MIP zijn opgenomen.

Uitgaande subsidies

Weigeren, verlenen, vaststellen, intrekken en wijzigen van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende sector binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten.

het college van Zaanstad

sectorhoofden

Bij een subsidiebedrag groter of gelijk dan € 200.000.

Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder.

Tot maximaal€ 50.000,-- (excl. BTW)

Weigeren, verlenen, vaststellen, intrekken en wijzigen van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende afdeling binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten.

het college van Zaanstad

afdelingshoofden

Bij subsidiebedrag < € 200.000.

Een subsidieaanvraag op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) niet in behandeling te nemen

het college van Zaanstad

afdelingshoofden

Opschorten van de beslistermijn op grond van artikel 4:14 of 4:15 Algemene wet bestuursrecht (Awb)

het college van Zaanstad

afdelingshoofden

Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor rechtshandelingen vermeld in artikel 4:71 Algemene wet bestuursrecht (Awb)

het college van Zaanstad

sectorhoofden

Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor het vormen van een bestemmingsfonds

Het college van Zaanstad

sectorhoofden

bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan

€200.000

Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor het vormen van een bestemmingsfonds

Het college van Zaanstad

afdelingshoofden

bij een subsidiebedrag kleiner dan €200.000

Bekendmaken van het voornemen tot weigering van subsidie (artikel 4:51)

Het college van Zaanstad

sectorhoofden

bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan

€200.000

Bekendmaken van het voornemen tot weigering van subsidie (artikel 4:51)

Het college van Zaanstad

afdelingshoofden

bij een subsidiebedrag kleiner dan €200.000

Raam- en uitvoeringsovereenkomsten bij uitgaande subsidies

Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en

uitvoeren van raam- en

uitvoeringsovereenkomsten met gesubsidieerde instellingen.

Het college van Zaanstad

sectorhoofden

Dit ondermandaat geldt alleen bij een subsidiebedrag dat groter of gelijk is aan € 200.000 en/of bij een overeenkomst met een looptijd

langer dan 1 jaar.

Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en

uitvoeren van raam- en

uitvoeringsovereenkomsten met gesubsidieerde instellingen.

Het college van Zaanstad

afdelingshoofden

Dit ondermandaat geldt alleen bij een subsidiebedrag dat kleiner is dan € 200.000 en een overeenkomst met een looptijd korter of gelijk aan 1 jaar.

Nadeelcompensatie

Het nemen van besluiten over (het afhandelen van) een verzoek tot nadeelcompensatie

Burgemeester/Het college van Zaanstad

afdelingshoofden

Voorzover het een besluit tot toekenning betreft geldt dit mandaat alleen tot een bedrag van € 200.000 exclusief BTW.

Besluit tot toekennen van nadeelcompensatie

Burgemeester Het college van Zaanstad

Sectorhoofden

Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen

Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaar-procedures of administratief beroepsprocedures te voeren.

het college van Zaanstad

afdelingshoofden

Wet openbaarheid van Bestuur

Het verschaffen van informatie op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob)

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

afdelingshoofden

Wet dwangsom

Besluiten nemen over het afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 4:18 (beschikking betreffende een verbeurde dwangsom vanwege niet tijdig beslissen op een aanvraag) van de Algemene wet bestuursrecht.

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

afdelingshoofden

Bestuursrechtelijke en/of privaatrechtelijke geldschulden

Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4 van de Awb inzake bestuursrechtelijke geldschulden aangaande het werkveld van de betreffende afdeling

het college, resp. de burgemeester van Zaanstad

afdelingshoofden

De bevoegdheid tot het afboeken van definitieve oninbare vorderingen van dubieuze debiteuren

het college van Zaanstad

afdelingshoofd A&Ien het betrokken sectorhoofd

Klachten

De bevoegdheid tot het behandelen van klachten, als bedoeld in de Klachtenregeling Zaanstad 2015 en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht

Het college resp. de burgemeester van Zaanstad

klachtencoördinatoren

Wet bescherming persoonsgegevens

Het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens.

Het college resp. de burgemeester van Zaanstad

afdelingshoofden

Maatregelen mbt ordeverstoring

Het geven van bevelen die noodzakelijk te achten zijn voor de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Gemeentewet bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan Gemeentehuis, voor een periode niet langer dan noodzakelijk ter bescherming van de openbare orde.

Burgemeester van Zaanstad

afdelingshoofden en de externe veiligheidsorganisatie

Het voeren van alle correspondentie en het nemen van besluiten op basis van het Agressieprotocol

Het college resp. de burgemeester van Zaanstad

afdelingshoofden

Mits het agressief gedrag gemeld is en het registratieformulier is ingevuld.

Aangifte doen van strafbare feiten

Het doen van aangifte van vermoedelijke strafbare feiten

de burgemeester

afdelingshoofden/medewerkers Facilitaire zaken en externe veiligheidsorganisatie

Bijlage II behorende bij ondermandaatbesluit domein Openbare Ruimte, Veiligheid en Dienstverlening

Sector Realisatie en Beheer

onderhandelen

Het vertegenwoordigen van de gemeente in

onderhandelingen

Het college van

Zaanstad resp. de

burgemeester

afdelingshoofd Realisatie en afdelingshoofd Beheer

Binnen de grenzen van het vastgestelde beleid en het beschikbare budget tot maximaal 200.000

Afdeling beleid en ondersteuning

Het nemen van besluiten op grondvan artikel 5.4 Telecommunicatiewet

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Beleid en Ondersteuning

Afdeling Beheer

Het nemen van verkeersbesluiten bij ofkrachtens de Wegenverkeerswet

het college van Zaanstad

sectorhoofd Realisatieen Beheer

Aanwijzen verkeersbrigadiers ex artikel 13

Wegenverkeerswet

het college van Zaanstad

sectorhoofd Realisatie

en Beheer

Verlenen en weigeren van ontheffingen ex

artikel 87 RVV

het college van Zaanstad

sectorhoofd Realisatie

en Beheer

Verlenen en weigeren van ontheffingen ex

artikel 7.1 Voertuigreglement

het college van Zaanstad

sectorhoofd Realisatie

en Beheer

Het verlenen en weigeren van ontheffingen ex artikel 149 Wegenverkeerswet

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Beheer/teamleider

Beheer

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen

bij of krachtens de Wegenverkeerswet

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Beheer/teamleider

Beheer

Afdeling Realisatie

Het verrichten van privaatrechtelijke

rechtshandelingen

het college van Zaanstad

teamleiders sector

Realisatie en Beheer

Bij financiële verplichtingen tot een maximum van € 50.000,-

Het verrichten van alle rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het aanbestedingsproces, met uitzondering van de bevoegdheid om de opdracht te gunnen en de overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen, welke bevoegdheden zijn voorbehouden aan de verantwoordelijke budgethouder uit hoofde van de budgetregeling en het integraal management-principe.

het college

projectleiders sector Realisatie en Beheer

Het verrichten van privaatrechtelijke

rechtshandelingen ten behoeve van

meerwerk t.a.v. werken bij een opdrachtsom

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

projectleiders sector Realisatie en Beheer

De post onvoorzien in het projectbudget dient te worden aangewend voor meerwerk.

Het mandaat strekt zich financieel uit tot:

een cummulatief bedrag tot15% van de opdrachtsom (excl. BTW) en met een maximum van 50.000 (excl. BTW) per meerwerkopdracht

NB. Indien 15% van de opdrachtsom < 7500 (excl. BTW) dan geldt in afwijking van het vorige een mandaat tot en met 7500 (excl. BTW)voor meerwerkopdrachten

NB. Het projectbudget is het totaal beschikbare budget op een codenummer (op het MIP) om het gehele project te kunnen realiseren (inclusief de post meerwerk en onvoorzien).

Opdrachtsom betreft het bedrag waarvoor is aanbesteed.

Het verrichten van privaatrechtelijke

rechtshandelingen ten behoeve van

meerwerk t.a.v. werken

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

directievoerder (hoofdopzichter)

De post onvoorzien in het projectbudget dient te worden aangewend voor meerwerk. Het mandaat strekt zich uit tot 5000 (excl. BTW) per meerwerkopdracht en moet passsen binnen het totaal beschikbare bedrag aan meerwerk van de opdrachtsom.

Wet geluidhinder

Het sluiten van overeenkomsten voor het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen

Het college

Afdelingshoofd

Betreft overeenkomsten met eigenaren betreffende woning. Bij financiële verplichting kleiner dan €200.000. (Dit bedrag is excl. BTW. Voor raamovereenkomsten is dit het totaal van de verplichtingen waarop de overeenkomst tijdens de looptijd betrekking heeft, danwel naar verwachting zal hebben).

GAF (gemeentelijk adviesbureau funderingen)

Bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die nog voortvloeien uit de inmiddels ingetrokken Verordening Stimuleringsleningen Funderingsherstel onderzoek- en actiegebieden 2010-2011

Het college

projectmanager funderingsherstel

Maximaal bedrag ad 50.000,-- (exclusief BTW) per beslissing.

Bevoegdheid tot het nemen van besluiten op

grond van:

de subsidieregeling Funderingsonderzoek 2013-2014

de subsidieregeling Funderingsonderzoek 2015

het college

projectmanager funderingsherstel

Sector Uitvoering

Afdeling Wijkonderhoud

Het verrichten van privaatrechtelijke

rechtshandelingen

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

Wachtdienstchef

1) Tot een maximum van € 5.000,- (excl. BTW) in geval van een calamiteit in de openbare ruimte buiten kantooruren waarbij direct gehandeld moet worden.

2) Tot een maximum van € 20.000 (excl. BIW) na toestemming van de wachtdienst-coördinatorin geval een calamiteit in de openbare ruimte buiten kantooruren waarbij direct gehandeld moet worden.

De toestemming van de wachtdienst-coördinator dient altijd via de email te worden bevestigd en aan het dossier te worden toegevoegd.

Sector Veiligheid en Handhaving

Afdeling Havens en Vaarwegen

Alle genoemde

bevoegdheden uit het

bijzondere deel van het

ondermandaat van de

afdeling Havens en

Vaarwegen met uitzondering

van :

-bevoegdheden

personeelsmatrix

Het college

Afdelingshoofd Havens en Vaarwegen

Coördinator Havens en Vaarwegen

Algemene Plaatselijke Verordening

Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om reclame-voertuigen of grote voertuigen te parkeren (art. 5:7 en 5:8 APV)

Het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Geldt voor de Prins Hendrikkade.

Het verlenen en weigeren van vergunningenals bedoeld in artikel 5.24 APV (voorwerpenop, in of boven openbaar water).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het aanwijzen van gedeelten van hetopenbaar vaarwater als bedoeld in artikel

5.25, eerste lid, APV (het innemen van een

ligplaats).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het stellen van nadere regels en beperkingen

als bedoeld in artikel 5.25, derde lid, APV.

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het aanwijzen van gedeelten van hetopenbaar water waar het alleenmet pleziervaartuigen is toegestaan om eenligplaats in te nemen voor maximaal drie keer vierentwintig uur als bedoeld in artikel 5.25a APV (Pleisterplaatsen).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het geven van aanwijzingen als bedoeld inartikel 5:26 APV met betrekking tot het

innemen, veranderen of gebruik van eenligplaats in het belang van de openbare orde,volksgezondheid, veiligheid, milieuhygiëne en het aanzien van de gemeente.

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verlenen en weigeren van vergunningen

als bedoeld in artikel 5.34 APV (Rondvaarten

verhuurbedrijf).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verlenen en weigeren van vergunningen

als bedoeld in artikel 5.35 APV (Veren).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verlenen en weigeren van ontheffingenals bedoeld in artikel 5.37 APV (Het gebruiken van vaartuigen als opslagplaats ofbedrijfsruimte).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verlenen en weigeren van ontheffingen

als bedoeld in artikel 5.38 APV (Het breken

van ijs).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verlenen en weigeren van vergunningen

als bedoeld in artikel 5.39 APV (Het opleggen

van vaartuigen).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verlenen en weigeren van vergunningenals bedoeld in artikel 5.40 APV (Baggeren).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verlenen en weigeren van vergunningenals bedoeld in artikel 5.41 APV (Bouwen, verbouwen en herstellen van vaartuigen).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verlenen en weigeren van ontheffingenals bedoeld in artikel 5.42 APV (Toegang totopenbare trappen of steigers).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verhalen van objecten als bedoeld inartikel 5:43a APV (Verhalen anders dan opeigen aanvraag).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het aanwijzen van gebieden waar hetverboden is om op een afgemeerd schip de

hoofdmotor of hulpmotor in werking te hebben en het verlenen van ontheffing op grond van artikel 5:43b Verbod gebruik hoofdmotor of hulpmotor (z)

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

het besluit dient gepubliceerd te worden

Overige wetgeving

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 2 en artikel 10 van deWrakkenwet.

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het uitoefenen van de bevoegdheden van het bevoegd gezag in de zin van deScheepvaart-verkeerswet en de daarop gebaseerde regelgeving zoals het Binnenvaartpolitiereglement en Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het geven van verkeersaanwijzingen in de zin van artikel 9 vande Scheepsvaartverkeerswet

Het college van Zaanstad

De havenbeambten en operators van de afdeling Havens en Vaarwegen

Het geven van verkeersaanwijzingen in de zin van artikel 1.19 Binnenvaartpolitiereglement

Het college van Zaanstad

De havenbeambten en operators van de afdeling Havens en Vaarwegen

Het uitoefenen van de bevoegdheden van de

bevoegde autoriteit als bedoeld in artikel 5, eerste lid, sub c van het Vaststellingsbesluit

Binnenvaartpolitiereglement.

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het uitoefenen van de bevoegdheden van de

bevoegde autoriteit als bedoeld in artikel 1, sub b en artikel 2 van de Regeling vervoerover binnenwateren van gevaarlijke stoffen.

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het uitoefenen van de bevoegdheden van het bevoegd gezag in de zin van de Havenbeveiligingswet.

de burgemeester van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Bestuursrechtelijke handhaving

Bestuursrechtelijke handhaving ex artikel 125 Gemeentewet en H. 5 Awb van hieronder genoemde wetgeving. Van de eerste controlebrief t/m de handhavingsbeschikking (besuursdwang of dwangsom):

- Scheepsvaartverkeerswet (en de daar op gebaseerde regelgeving zoals het Binnenvaartpolitiereglement en Besluit administratieve bepalingen scheepsvaartverkeer);

- Wrakkenwet;

- Algemeen Plaatselijke Verordening;

- Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied;

- Regionale Havenreglement Noordzeekanaalgebied

Het college resp. de burgemeester

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het optreden met een spoedeisende last onder bestuursdwang ex art. 125 Gemeentewet en H. 5 Awb ten aanzien van de wet-en regelgeving waar de havenbeambten toezichthouder van zijn.

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Regionale havenverordening Noordzeekanaalgebied 2012

(RH NZKG)

Het besluiten tot het plaatsen van verkeerstekens als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de RH NZKG

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het aanwijzen van operationele ruimte en het stellen van voorschriften en beperkingen als bedoeld in artikel 3.3, eerste en tweede lid, van de RH NZKG

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het verhalen van schepen als bedoeld in artikel 3.4, tweede lid, van de RH NZKG

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het aanwijzen van havenbekkens waar een invaarverbod voor geldt als bedoeld in artikel 3.8, eerste lid, van de RH NZKG

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Het besluit dient gepubliceerd worden

Het opleggen van maatregelen onttrekking economisch verkeer als bedoeld in artikel 3.9, eerste lid, van de RH NZKG

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Havens & Vaarwegen

Sector Veiligheid en Handhaving

Woningwet

Het aanschrijven tot het treffen van voorzieningen en/of het aanbrengen van verbeteringen aan een gebouw, bouwwerk of standplaats (artikel 1a, 1b, 2, 7b, 13, 13a, 14, 14a, en 15 Woningwet en artikel 2.1 Wabo).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Gelijktijdig kan het college, met een besluit zoals genoemd in de bovenstaande regel, besluiten tot toepassing van bestuursdwang of oplegging van een last onder dwangsom gericht op naleving van het eerstgenoemde besluit. (art. 15 Woningwet).

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Het verlenen van opdracht tot het instellen van een onderzoek naar de bouwtechnische staat van een bouwwerk.

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Bestuursrechtelijke handhaving

Bestuursrechtelijke handhaving ex art. 125 Gemeentewet en H. 5 Awb van hieronder genoemde wetgeving. Van de eerste controlebrief t/m de handhavingbeschikking (bestuursdwang of dwangsom):

-Woningwet,

-Wet op de ruimtelijke ordening,

- Bouwverordening,

- Bouwbesluit,

- Monumentenwet,

- Wet Milieubeheer,

- Wet Bodembescherming (incl. besluit uniforme saneringen),

- Wet Geluidhinder,

- Drank- en Horecawet,

- Wet op de Kansspelen,

- Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen,

- Opiumwet en

- de gemeentelijke verordeningen

- voortvloeiend uit de aanwijzing van een object als Special Coverage location

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Invorderingsbeschikking (5:37 Awb)

Besluiten tot een beschikking tot invordering van een dwangsom

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Gebruikstoezicht en afdelingshoofd Straattoezicht

Kostenbeschikking (5:25 lid 6 Awb)

Besluiten tot invorderen van gemaakte bestuursdwangkosten

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Gebruikstoezicht en afdelingshoofd Straattoezicht

Uitvaardigen dwangbevel (5:10 Awb)

Besluiten tot het uitvaardigen van een dwangbevel als gevolg van een bestuurlijke sanctie (5:10 Awb)

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Gebruikstoezicht en afdelingshoofd Straattoezicht

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Het nemen van besluiten en zorgdragen voor toezicht en handhaving op grond van het bepaalde bij of krachtens de Wabo (art. 5.2), Woningwet (art 92 e.v.), Wet ruimtelijke ordening (art 7.1 en 7.2), Monumentenwet 1988 (artikel 63) geldende voorschriften waarbij het college bevoegd gezag is.

het college van Zaanstad

afdelingshoofd Gebruikstoezicht en afdelingshoofd Straattoezicht

Van toepassing op besluiten waarvan de bevoegdheid niet door het college is gemandateerd aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG).

Wet Bodembescherming

Stellen van financiële zekerheid ex art. 39f.

het college

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

bij saneringsplan. Bij nazorg is mandaat naar OD NZKG

Beantwoording van schriftelijke vragen in relatie tot bodemverontreiniging en –sanering.

het college

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Wet Milieubeheer/Wet bodembescherming

Het verlenen van opdracht tot het instellen van een akoestisch onderzoek, geur- en bodemonderzoek.

het college

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

in kader van toezicht en handhaving is het gemandateerd aan OD NZKG.

Algemene Plaatselijke Verordening

Intrekken vergunning (art. 1.6).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

als sanctie

Intrekken van evenementenvergunning (art. 2.25).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht afdelingshoofd straattoezicht

Bevelen van al dan niet tijdelijke gedeeltelijke of algehele sluiting (art. 2.29, art. 2.30 en art. 3.7 eerste lid, sub b).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Toepassen bestuursrechtelijke handhaving (ex art. 125 gemeentewet en de Awb) wegens overtreding artikel art. 2.28 (terrasvergunning).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Intrekken terrasvergunning (art. 2.28 jo art. 13 DHW).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

als sanctie

Toepassen bestuursrechtelijke handhaving (125 gemeente wet en Awb) wegens overtreding artikel 3.4 (sexinrichting/escortbedrijf)

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Aanschrijven van exploitant tot het treffen van voorzieningen (art. 3.16 lid 2).

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Opiumwet

Het waarschuwen voor en het toepassen van bestuursdwang indien in voor het publiek toegankelijke lokalen en/of woningen en daarbij behorende erven verdovende middelen worden verkocht, afgeleverd of verstrekt, dan wel daartoe aanwezig zijn (art. 13 b).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Drank- en horecawet

Intrekken vergunning (art. 31).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Moet gaan om intrekking als sanctie.

Toepassen bestuursdwang o.g.v. art. 125 GW en H. 5 Awb (alle verbodsartikelen).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Three strikes out, ex art. 19a

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Schorsen van de vergunning (art. 32).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Moet gaan om schorsing als sanctie.

Ontzeggen toegang ex art. 36

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Opleggen last onder dwangsom

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Bestuurlijke boete ex artikel 44a

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

opvragen van gegevens tbv vergunningverlening

de burgemeester

medewerkers KCV

Wet op de Kansspelen, Verordening Speelautomaten

Toepassen bestuursdwang o.g.v. art. 125 Gemeentewet en H. 5 Awb(art. 30b Wet op de Kansspelen jo Awb).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Intrekken aanwezigheidsvergunning (art. 30f Wet op de Kansspelen).

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

als sanctie

Het verlenen, weigeren en intrekken van een vergunning voor het exploiteren of het doen exploiteren van een speelgelegenheid (art. 4, 8 en 10 Verordening Speelautomaten)

de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht,

medewerkers KCV

afdelingshoofd Gebruikstoezicht heeft het ondermandaat wanneer het gaat om sanctie-maatregelen.

Winkeltijdenwet

Bestuursrechtelijke handhaving o.g.v. art. 125 Gemeentewet jo H.5 Awb wegens overtreding art. 2.

het college

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wko)

Afhandelen van aanvragen en wijzigingen (inclusief besluitvorming, wijzigingen in de gegevens) en registratie van kindercentra, gastouderbureaus, gastouders en peuterspeelzalen in het landelijk register kinderopvang en peuterspeelzaalwerk (LRKP) (artt. 1.45, 1.47, 2.2 en 2.4 Wko)

het college

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Bestuursrechtelijke handhaving krachtens de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Van de eerste controlebrief t/m de handhavingbeschikking (bestuursdwang, dwangsom, aanwijzing, bestuurlijke boete, exploitatieverbod en verwijdering uit het landelijk register).

het college

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

APV, Afvalstoffenverordening

Bestuursrechtelijke handhaving van APV en Afvalstoffenverordening. Van de eerste controlebrief t/m de handhavingbeschikking (bestuursdwang of dwangsom).

het college

Teamleider Straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht

Het opleggen van een aanlijn- en/of muilkorfgebod aan de eigenaar of houder van gevaarlijk of hinderlijk geachte honden (2.59 APV)

het college

Teamleider Straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht

Verhaal kosten

Het verhalen van de kosten van het beheer van onrechtmatig op de openbare weg geplaatste afvalstoffen (art. 18.17 Wm).

het college

Teamleider Straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht

Parkeerverordening

Het intrekken of wijzigen van een vergunning op grond van artikel 15

college

afdelingshoofd straattoezicht

Kermisverordening

Het uitoefenen en verrichten van operationele taken, incl. de bevoegdheden m.b.t. het verlenen van en weigeren van een vergunning ingevolge de Kermisverordening

het college

teamleider Straattoezicht en juridisch adviseur

Straattoezicht

Marktverordening

Het uitoefenen en verrichten van de operationele taken, incl. de bevoegdheden m.b.t. het verlenen, schorsen, weigeren en intrekken van een vergunning, ingevolge de Marktverordening.

het college

teamleider straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht

Wegenverkeerswet 1994

Het uitoefenen van bestuursdwang o.g.v. art. 170 WvW (wegsleepregeling).

het college

afdelingshoofd Straattoezicht

Deze bevoegdheid is ook ondergemandateerd aan de executieve politieambtenaren van het Basisteam Zaanstad,

District Zaanstreek Waterland, Eenheid Noord Holland.

Afdeling Openbare Orde en Veiligheid

Algemene Plaatselijke Verordening

Het verlenen, weigeren en intrekken van een ontheffing voor het zich begeven op afgezette terreinen, wegen of weggedeelten en het verlenen, weigeren en intrekken van een ontheffing voor het omver halen of wegnemen van voorwerpen die zijn geplaatst ter afsluiting van de openbare weg (o.b.v. 2.1 derde en vierde lid APV)

de burgemeester

medewerkers afdeling OOV

Het voor een of meer horecabedrijven tijdelijk, andere dan de krachtens artikel 2.29 APV geldende, sluitingsuren vaststellen.

de burgemeester

medewerkers Klantcontact Vergunningen en medewerkers afdeling OOV

Afwijking sluitingstijden e.d.

de burgemeester

afdelingshoofd OOV

Het bevelen tot sluiting van gebouwen, waarin gelegenheid wordt gegeven prostitutie te plegen dan wel waarin prostitutie wordt toegelaten (art. 3.7 APV)

het college van Zaanstad resp. de burgemeester

afdelingshoofd Gebruikstoezicht

Wet openbare manifestaties

Het verbieden of het stellen van voorschriften en beperkingen aan een openbare manifestatie (art. 5, 6, 7 Wet openbare manifestaties)

de burgemeester

medewerkers Klant Contact Vergunningen

Besluit politieregisters

Het opvragen van gegevens ten behoeve van de beoordeling van een aanvraag voor de verlening van onder andere een drank- en horecavergunning, een vergunning voor het exploiteren of het doen exploiteren van een speelgelegenheid (art. 13 Besluit justitiële gegevens, art. 14, lid 1 sub q Besluit Politieregisters)

de burgemeester

afdelingshoofd OOV/

medewerkers Klancontact Vergunningen (voor drank- en horecawet)

Sector Klant Contact Centrum

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Besluiten op een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het kappen van een boom (art. 2.2, eerste lid, onder g Wabo en art. 4:11 APV)

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Besluiten op een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het maken van een uitweg, te hebben of te veranderen of het gebruik daarvan te veranderen. (art 2.2, eerste lid onder e Wabo en art 2:12 (uitweg) APV)

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Besluiten op een aanvraag voor een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder a en c, Wabo voor zover het betreft een dakkapel, reclameobjecten, dakterras, vlaggenmast, wijzigingen aan kozijnen, constructiewijzigingen, schuurtjes of tuinhuisjes of huisdierenverblijven, lichtmasten, ballenvangers, fietsenstallingen, paardenbakken en zeecontainers.

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Het intrekken of wijzigen van een vergunning of ontheffing op grond van artikel 1:6van de APV

de burgemeester/het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

anders dan als sanctie

Het verkorten van de termijn voor het afgeven van een schriftelijk kennisgevingbewijs voor het organiseren van een betoging op een openbare plaats, of een mondelinge kennisgeving in behandeling nemen. (art. 2:3 APV)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing om ten behoeve van publiek als straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmer of gids op te treden op de openbare weg (art. 2:9 APV)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing voor voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (art. 2:10 APV)

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een vergunning tot aanleggen, veranderen of beschadigen van een weg (artikel 2:11 APV)

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een vergunning voor een evenement (artikel 2:25 APV)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het weigeren of het stellen van nadere eisen of voorschriften aan een vergunning voor een vechtsportwedstrijd (artikel 2:25a Apv)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren of intrekken van een vergunning voor de exploitatie van een horecabedrijf inclusief terras (art. 2:28 APV)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

intrekken niet als sanctie

Het vaststellen door middel van vergunnings-voorschriften van andere sluitingsuren ten behoeve van horecabedrijven (art. 2:29, tweede lid APV).

de burgemeester

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen (art. 2:72 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een vergunning sexinrichting (artikel 3:4 en 3:13 APV)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het afgeven van een kennisgevingbewijs voor het organiseren van incidentele festiviteiten (art. 4:3 APV).

de burgemeester

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing voor het veroorzaken van geluidhinder bij omwonende (n) (art. 4:6 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het vellen en doen vellen van een houtopstand (art. 4:11 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein (art. 4:18 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod tot parkeren en verhandelen van voertuigen van een autobedrijf (art. 5:2 en 5:3 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om kampeermiddelen langer dan drie dagen te stallen of op een andere door het college aangewezen weg of plaats te hebben of te parkeren (art. 5:6 APV)

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om reclamevoertuigen of grote voertuigen te parkeren (art. 5:7 en 5:8 APV)

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om met een voertuig, fiets of bromfiets te rijden door of stil te staan in een park of plantsoen of een gemeentelijke beplanting of groenstrook (art. 5:11 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een vergunning of vrijstelling (vierde lid) voor een openbare inzameling van geld of zaken of daartoe een tekenlijst aanbieden (art. 5:13 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het innemen van een standplaats ten behoeve van de verkoop van zaken en/of diensten (art. 5:18 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het aanwijzen van gedeelten van openbaar water en het stellen van nadere regels en beperkingen met betrekking tot het innemen van een ligplaats in deze gedeelten (art. 5:25 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om in de openlucht afvalstoffen te verbranden of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben (art. 5:56 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod tot incidentele as verstrooiing (5:58 APV).

het college

medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen

Diversen

Het verlenen, weigeren en intrekken van een rioolaansluitingsvergunning.

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen (art. 34 BAWB).

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Parkeerverordening

Het nemen van besluiten mbteen vergunning op grond van artikel 2 (reguliere parkeervergunning) 

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluiten mbt een vergunning op grond van artikel 3 (categorie III vergunning)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluitenmbt een vergunningaanvraag op grond van artikel 4 (de Burcht)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluiten van mbt een vergunningaanvraag op grond van artikel6 (bezoekersvergunningen)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluitenmbt een vergunningaanvraag op grond van artikel 7 (mantelzorg)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluiten mbt een vergunningaanvraag op grond van artikel 8 (autodate)

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluiten mbt een vergunningaanvraag op grond van artikel 9 (marktparkeerplaatsen)

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluiten over het verlengen van de beslissingstermijn op grond van artikel 13

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluiten over het intrekken of wijzigen van een vergunning op grond van artikel 15

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen/

afdelingshoofd straattoezicht

straattoezicht als sanctie

Bouwbesluit 2012

Het toezenden of uitreiken van een gedateerd bewijs van ontvangst, waarin de datum van ontvangst is vermeld (artikel 1.20 Bouwbesluit)

Het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Drank-en Horecawet

Het beslissen op aanvragen om een vergunning ten behoeve van café, restaurant en slijterij (art. 3 van de Drank- en Horecawet).

het college

hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen,

teamleider afdeling Klantcontact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van ontheffing voor een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard (artikel 4, paracommerciële horeca)

de burgemeester

hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen,

teamleider afdeling Klantcontact Vergunningen

Het verlenen of weigeren van ontheffing voor een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard (artikel 35)

de burgemeester

hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen,

teamleider afdeling Klantcontact Vergunningen

Adviesvragen aan landelijk bureau BIBOB

het college

Hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen

Teamleider afdeling Klantcontact Vergunningen

Het beslissen over verzoeken om advies om ontheffing, gericht aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) (art. 39, 40, 43 en 44 van de Drank- en Horecawet).

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Schorsen en Intrekken vergunning (art. 31)

de burgemeester

Hoofd afdeling Klantcontactvergunningen

Wet op de kansspelen/ verordening speelautomaten (Vs)

Het beslissen op aanvragen voor een loterijvergunning (art. 3, eerste lid Wet op de kansspelen).

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het beslissen over aanvragen voor een vergunning tot het houden van een klein kansspel (art. 7c van de Wet op de kansspelen).

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het beslissen over aanvragen voor een aanwezigheidsvergunning

speelautomaten (art. 30b van de Wet op de kansspelen)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het verlenen (artikel 4 Vs) of weigeren (artikel 8 Vs) en op verzoek exploitant intrekken van een vergunning.

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Verordening Winkeltijden

Het beslissen tot intrekken of wijzigen van ontheffing. art. 4 Verordening Winkeltijden)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Het beslissen op aanvragen tot ontheffing, ten behoeve van de openstelling voor 06:00 uur en na 22:00 uur (art. 5 Verordening Winkeltijden).

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

Woningzaken

Het behandelen van klachten die gaan over de verdeling van huurwoningen van de woningcorporaties in Zaanstad.

het college

hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen, teamleider Klantcontact Vergunningen

Het nemen van besluiten over een urgentieaanvraag met betrekking tot het met voorrang verkrijgen van een woning.

het college

hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen, teamleider Klantcontact Vergunningen

Leegstandswet

Het nemen van besluiten op een aanvraag op grond van de Leegstandswet

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen

afdeling Klantcontact Burgerzaken

Wet op de lijkbezorging

Het beslissen op een verzoek tot het stellen van een andere termijn voor begraving of verbranding (artikel 17, eerste lid ).

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het beslissen op een verzoek tot het bestemmen van een terrein om permanent as op te verstrooien door de houder van een crematorium en de houder van een plaats van bijzetting (artikel 66b)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het beslissen op een verzoek tot het verlenen van een verlof tot ontleding (artikel 68, eerste lid).

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Besluit op de lijkbezorging

Het beslissen op een verzoek tot afgifte van een laissez-passer voor het vervoer van een lijk uit Nederland (artikel 11, juncto artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg). (Handtekening moet gedeponeerd zijn bij rechtbank in verband met legalisatie in het buitenland).

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Wet basisregistratie personen (Brp)

Het uitvoeren van taken en nemen van besluiten gebaseerd op de Wet basisregistratie personen (Brp), Besluit basisregistratie personen en Regeling basisregistratie personen zoals onder andere het (beschikken over het) verstrekken van gegevens en inlichtingen uit de Brp, het doen van mededelingen, het ondertekenen en verstrekken van gewaarmerkte afschriften, uittreksels en verklaringen, alsmede het legaliseren van handtekeningen en een attestatie de vita, het in- en uitschrijven van personen en het opnemen en wijzigen van persoonsgegevens, het vragen van inlichtingen, geschriften, beëdigde vertalingen of persoonlijke verschijning, het starten en verrichten van een administratief onderzoek naar de juistheid van de gegevens in de Brp, aanwijzen van instellingen waarbij daar verblijvende burgers kunnen kiezen voor een briefadres; aanwijzen van rechtspersonen die hun zetel in Nederland hebben zoals bedoeld in artikel 2.42 van de Wet Brp; het nemen van een beslissing als bedoeld in 2.60 van de Wet Brp; het nemen van een beslissing namens de burgemeester zoals bedoeld in artikel 2.41 van de Wet Brp; Het afnemen van verklaringen onder ede of belofte over gegevens over de burgerlijke staat, voorzover het feiten betreft die zich buiten Nederland hebben voorgedaan, als bedoeld in artikel 2.8 lid 2 onder e Wet Brp etc.

Het college/de burgemeester

afdelingshoofd Burgerzaken/

medewerkers Klantcontact Burgerzaken

Reisdocumenten (Paspoortwet)

Het uitoefenen van taken en bevoegdheden op grond van de artikelen 24, vierde en vijfde lid; 26, eerste lid, onder a en vierde lid; 28; 30, eerste lid; 40, eerste lid, onder a en tweede lid, 41, eerste en tweede lid en 42 en 43; 44 tot en met 46; 48, tweede lid 49 en 50; 53, 54, derde en vierde lid, 55, onder a, en 56, van de Paspoortwet.

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Reisdocumenten (Besluit paspoortgelden)

Schriftelijke verantwoording aan leverancier van geleverde reisdocumenten (art. 3, eerste lid)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Reisdocumenten (Paspoortuitvoeringsregeling Nederland)

Het uitoefenen van taken en bevoegdgheden op grond van de artikelen 6; 8; 10, derde lid; 21, vierde lid; 22, tweede lid; 24, zesde lid; 25, derde lid; 54; 57; 61; 62; 63 en 64; 67; 68; 69 en 70; 75; 78, 81, zesde lid, 90, 92, 93, eerste, derde en vijfde lid, en 94; 95 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland.

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Bijhouden administratie handtekeningen van tot ondertekening van aanvraagformulieren bevoegde personen (art. 47, tweede lid)

de burgemeester

sectorhoofd Klant Contact Centrum

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

teamleiders afdeling Klantcontact Burgerzaken

Aangifte bij politie en definitieve onttrekking aan het verkeer (art. 96)

de burgemeester

teamleiders afdeling Klantcontact Burgerzaken

Verzending aan leverancier van afschriften beschikkingen inzake kwijtschelding als bedoeld in art. 2 Besluit paspoortgelden, alsmede verschreven reisdocumenten (art. 97)

de burgemeester

teamleiders afdeling Klantcontact Burgerzaken

Verschaffing van voor controle benodigde informatie in het kader van de financiële verantwoording (art. 99)

de burgemeester

teamleiders afdeling Klantcontact Burgerzaken

Rijkswet op het Nederlanderschap

Het aan de hand van de overgelegde stukken beoordelen van de gronden waarop de verklaring van optie berust en, indien aan de vereisten is voldaan, het schriftelijk bevestigen van de verkrijging van het Nederlanderschap (artikel 6, tweede lid, jo artikel 6 van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het in ontvangst nemen van verzoeken tot naturalisatie ex artikel 7

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het adviseren van de minister ten aanzien van naturalisatieverzoeken op grond van de circulaire van de Minister van Justitie, kenmerk 763352/99/IND d.d. 1 september 1999 inzake de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Het uitvoeren van taken en uitoefenen van bevoegdheden op grond van artikelen 6, eerste tot en met vijfde lid; 7, eerste, tweede en derde lid; 8; 9; 10, eerste tot en met vierde lid; 11; 12, eerste en tweede lid; 17; 23; 29; 31, derde, vierde en vijfde lid; 32; 33; 34; 35; 36, eerste tot en met vijfde lid; 63, tweede ne derde lid; 64, eerste tot en met derde lid; 65; 70, eerste en tweede lid, van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap.

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002

Het innen van het verschuldigde bedrag ineens voor de verklaring van optie of het verzoek tot naturalisatie bedoeld in de artikelen 2 en 3

(artikel 5)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het afdragen van de wegens verzoeken tot naturalisatie ontvangen gelden (artikel 8)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap

Het bekendmaken van de bevestiging of de gehele of gedeeltelijke weigering van de optieverklaring op de wijze voorzien in artikel 4, eerste, tweede en derde lid

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het afdragen van de bedragen bedoeld in artikel 8, eerste lid van het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 op de wijze voorzien in artikel 13, eerste lid

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het indienen van een verzoek om een bericht omtrent toelating (artikel 15)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Kaderwet dienstplicht

Het inschrijven voor de dienstplicht (artikel 4)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Geslachtsnaamaanwijzing

Het instellen van een onderzoek t.b.v. en het adviseren aan de minister van justitie ter uitvoering van het Besluit regels voor geslachtsnaamwijziging.

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgeza

Kieswet

Het in kennis stellen van betrokkenen omtrent de uitsluiting van het kiesrecht (artikel B5, derde lid)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het registreren van de kiesgerechtigdheid van ingezetenen van de gemeente in de gemeentelijke administratie (artikelen D1, eerste lid, D4, D6, D7 juncto D5)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het indelen van de gemeente in stemdistricten (artikel E2)

het college

sectorhoofd Klant Contact Centrum

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het benoemen van stembureauleden (artikel E4)

het college

sectorhoofd Klant Contact Centrum

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het vaststellen en uitbetalen van de presentiegelden voor stembureauleden

het college

sectorhoofd Klant Contact Centrum

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het zorgen voor voldoende en zodanig ingerichte stemlokalen geschikt voor kiezers met lichamelijke gebreken (artikel J4, tweede lid)

het college

sectorhoofd Klant Contact Centrum

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het verzoeken aan besturen van bijzondere scholen om stemlokalen alsmede het voor de inrichting benodigde materiaal beschikbaar te stellen (artikel J4, derde lid)

het college

sectorhoofd Klant Contact Centrum

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het zorgen voor voldoende en zodanig ingerichte stemlokalen geschikt voor kiezers met lichamelijke gebreken (artikel J4, tweede lid)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het verzoeken aan besturen van bijzondere scholen om stemlokalen alsmede het voor de inrichting benodigde materiaal beschikbaar te stellen (artikel J4, derde lid )

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het zorgdragen voor de inrichting van het stemlokaal en het aanwijzen van personen ten dienste gesteld aan het stembureau (artikel J4, vierde lid)

de burgemeester

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het uitreiken van een nieuwe oproepingskaart bij vermissing (artikel J8)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het in gereedheid brengen van stembiljetten en formulieren processen-verbaal (artikel J21, eerste en tweede lid)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het zorgdragen voor de aanwezigheid in elk stembureau van stembiljetten en formulieren voor de processen-verbaal (artikel J22)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het bepalen wanneer en waar een geschorste zitting van een stembureau wordt hervat (artikel J38)

de burgemeester

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken en Belastingen

Het beslissen op een verzoek tot afgifte van een kiezerspas of stempas (artikelen K8, K9 en K10)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact burgerzaken

Het aanwijzen van stembureaus uitsluitend bestemd voor het uitbrengen van stemmen door middel van een kiezerspas of voor het, met inachtneming van de bepalingen van hoofdstuk L, uitbrengen van een volmachtstem waarvoor de kiezer overeenkomstig artikel L8 is gemachtigd (artikel K12, eerste lid)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het bepalen dat de stemming in de kiezerspasstembureaus op een eerder of later tijdstip dan acht uur begint en eindigt op een eerder tijdstip dan twintig uur (artikel K12, tweede lid)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het vaststellen van een plaats waar de stemopneming in stembureaus ingevolge artikel K 12, lid 1 plaatsvindt (artikel K12, derde lid)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het aanwijzen van mobiele stembureaus uitsluitend bestemd voor het uitbrengen van stemmen door middel van een kiezerspas of voor het, met inachtneming van de bepalingen van hoofdstuk L, uitbrengen van een volmachtstem waarvoor de kiezer overeenkomstig artikel L8 is gemachtigd (artikel K13, eerste lid)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het vaststellen van de zittingstijden en de onderscheiden plaatsen waar de mobiele stembureaus gedurende de dag der stemming worden gestationeerd (artikel K13, tweede lid)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het beslissen op een verzoek tot het stemmen bij volmacht (artikelen L11 t/m L13)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het beslissen op een verzoek om per brief te mogen stemmen (artikel M4)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het in ontvangst nemen van de processen-verbaal en verzegelde pakken van de stembureaus (artikel N11, eerste lid)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Kiesbesluit

Het ontlenen aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van degegevens die nodig zijn voor de vaststelling van de kies-gerechtigdheid van personen die hierin zijn opgenomen als ingezetene (artikel D 1)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het registreren van gegevens ten aanzien van personen die werkelijke woonplaats hebben in de gemeente maar niet als ingezetene zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in de gemeentelijke administratie als kiesgerechtigd worden opgenomen (artikel D 1a)

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het in gereedheid brengen en opstellen van stemmachines (artikel J16)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het mededelen aan de voorzitter van het centraal stembureau dat de zitting van het stembureau is geschorst (artikel J26)

de burgemeester

afdelingshoofd afdeling Burgerzaken

Het na een schorsing van de zitting van een stembureau in bewaring nemen van de stemmachine, de verzegelde pakketten en de verzegelde enveloppe ((artikel J31)

de burgemeester

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het tijdig voor de hervatte zitting ter beschikking van het stembureau stellen van het materiaal genoemd in artikel J31 (artikel J32)

de burgemeester

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Wegenverkeerswet 1994

Het in ontvangst nemen van en het beslissen op aanvragen tot de afgifte van rijbewijzen (artikelen 111, 112, 113, 115, 116, eerste lid, 119 en 120)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het ongeldig verklaren van rijbewijzen (artikel 124, tweede lid, onder c en d)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Reglement Rijbewijzen

Het in ontvangst nemen van aanvragen ter registratie en omwisseling van rijbewijzen, alsmede de daarbij over te leggen bescheiden en het doorsturen van de aanvraag naar de Dienst Wegverkeer als bedoeld Hoofdstuk II, Aanvraag rijbewijzen

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Burgerlijk Wetboek

Het benoemen van (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand (Boek 1:16)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het doen van aangifte ingeval de in artikel 19e genoemde personen ontbreken of nalaten de aangifte te doen (Boek 1: 19e, onder 5)

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Reglement op de Burgerlijke Stand

Het benoemen van honoraire buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voor één huwelijksvoltrekking, c.q. partnerschapsregistratie (artikel 2, derde lid)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Besluit Burgerlijke Stand 1994

Het afwijzen van verzoeken tot aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van een éénmalige huwelijksvoltrekking (artikel 1, eerste lid, Besluit van 30 september 1999 tot delegatie vande bevoegdheid tot het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis)

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Verklaring omtrent het gedrag

Het in ontvangst nemen van een verzoek om een verklaring omtrent het gedrag

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Overig

Het doen van aangifte bij de politie als gevolg van het vermoeden dan wel constateren van fraude op het gebied van rijbewijzen, reisdocumenten, GBA, Burgerlijke Stand en Verkiezingen

de burgemeester

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Het aanwijzen van ambtenaren die de gemeente in rechte kunnen vertegenwoordigen

de burgemeester

sectorhoofd Klant Contact Centrum

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Het verzenden van facturen aan klanten en het verstrekken van opdrachten om leges te innen dan wel te betalen.

het college

medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken

Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik op grond van artikel 8, derde lid, van het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Zaanstad 2008

het college

afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken

Wet Maatschappelijke ondersteuning

Het nemen van een besluit omtrent het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart (o.g.v. Besluit administratieve bepalingen wegverkeer)

het college

teamleider Klant Contact Vergunningen

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

Het aanstellen van verkeersregelaars (o.g.v. artikel 56, eerste lid, onder b, BABW)

de burgemeester

afdelingshoofd Klant Contact Vergunningen

Ontzegging toegang/waarschuwing

Het (al of niet tijdelijk) ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen.

het college resp. de burgemeester

Leidinggevenden van agressief bejegende ambtenaren

Het geven van een waarschuwing omtrent ontoelaatbaar gedrag

het college resp. de burgemeester van Zaanstad

Leidinggevenden van agressief bejegende ambtenaren

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) (artikel 2.4, eerste lid Wabo) daaronder begrepen:

* Het buiten behandeling laten o.g.v. artikel 4:5 Awb juncto de ministeriele regeling omgevingsrecht (MOR)

* het verlenen van de vergunning, al an niet onder het opleggen van beperkingen en voorschriften zoals bedoeld in artikel 2.22 Wabo

* het weigeren van de vergunning

het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omtevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Met uitzondering van besluiten omtrent het starten van een procedure en het vaststellen van de ruimtelijke onderbouwing als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, onder c juncto 2.12 lid 1a onder 3 Wabo.

Het aanhouden en het meededelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning van het bouwen van een bouwwerk of uitvoeren van een werk (artikel 2.1 eerste lid, onder a en b Wabo) in artikel 3.3 Wabo genoemde gevallen

het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omtevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het aanhouden en meededelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk of uitvoeren an een werk (art. 2.1, eerste lid, onder a en b Wabo) en waarop een exploitatieplan van toepassing is en dit plan nog niet onherroepelijk is (artikel 3.5 Wabo)

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het aanhouden en meededelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk of het uitvoeren van een werk (art. 2.1, eerste lid, onder a en b Wabo) in artikel 3.3 Wabo genoemde gevallen

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het verlengen van de beslistermijn omtrent een aanvraag om omgevingsvergunning (artikel 3.9, tweede lid Wabo en 3.18, tweede lid Awb)

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het bepalen dat een vergunning moet worden aangevraagd zoals bedoeld in artikel 2.6, eerste lid Wabo (revisievergunning) en het buiten behandeling laten van de aanvraag o.g.v. artikel 2.6, tweede lid Wabo

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Andere bestuursorganen in de gelegenheid stellen advies omtrent een aanvraag in te dienen (2.26 Wabo)

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen , Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het verbinden van voorschriften o.g.v. artikel 2.27 Wabo

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het inwinnen van advies bij het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (artikel 2.20 Wabo)

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Kennis geven van een omgevingsvergunning en langs elektronische weg als bedoeld in artikel 3.12, tweede lid Wabo

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het al dan niet op verzoek, wijzigen van de omgevingsvergunning (art. 2.30 en 2.31 juncto art. 3.15 Wabo)

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het, al dan niet op een verzoek geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artt. 2.33 en 5.19 juncto art. 3.15 Wabo), daaronder begrepen en het opleggen van voorschriften, zoals bedoeld in artikel 2.33a Wabo

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het intrekken van een verleende omgevingsvergunning eerste fase indien niet binnen twee jaar een aanvraag is ingediend voor de beschikking tot de tweede fase (artikel 2.5, vijfde lid, onder a. Wabo)

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het intrekken van een omgevingsvergunning eerste of tweede fase indien met betrekking tot de andere fase negatief is beslist en niet binnen twee jaar een nieuwe aanvraag is gedaan (art 2.5 vijfde lid, onder b, Wabo)

Het colege

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het wijzigen van de beschikking met betrekking tot de eerste fase ten gevol van de beschikking tot de tweede fase voor zover at nodig is met het oog op het verlenen van de omgevingsvergunning (art. 2.5, zesde lid Wabo)

het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het verlenen van toestemming om de omgevings vergunning aan een ander over te dragen 2.25, derd lid Wabo)

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Het stilleggen van de bouw of sloop indien wordt gebouwd in strijd met de bij of krachtens de Wabo gegeven voorschriften dan wel de schrifteijke bevestiging hiervan (artikel 125 Gemeentwet jo 5:21 Awb, artikel 92 Woningwet en 5.10 derde lid jo artikel 5:17 Wabo)

het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht, medewerkers afdeling juridische procedures

Bouwverordening

Het nemen van besluiten (o.a. ontheffingen/afwijken van) op grond van de bouwverordening Zaanstad 2008

het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Wet Geluidhinder

Het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting o.g.v. artikel 110a Wet Geluidhinder

Het college

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht

Artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening

Het nemen van besluiten (toekennen,

afwijzen, niet in behandeling nemen etc) ten

aanzien verzoeken tot tegemoetkoming van

planschade naar aanleiding van:

Een omgevingsvergunning voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een

bestemmingsplan,een voorbereidingsbesluit (activiteit als bedoeld in art. 2.1, lid 1, onderdeel C van de

Wabo)dan wel het

Het aanhouden van een omgevingsvergunning

Het college van

Zaanstad

Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht

Tot een maximum van € 50.000 per toekenning per aanvraag

Indien wordt afgeweken van het advies van de externe adviseur is

er geen mandaat

Sector Belastingen

Het toekennen van een nummer aan een object

of een te onderscheiden deel van een object

(art. 3, Verordening op het benoemen van

openbare ruimten en het nummeren van

bouwwerken, gebouwen en complexen,

afbakende terreinen, lig- en standplaatsen).

het college

gegevensbeheerders basisregistraties

Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)

Het opstellen van ambtelijke verklaringen

het college

Medewerkers WOZ/ basisregistraties

het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de wet BAG

het college

Medewerkers WOZ/ basisregistraties

het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers

het college

Medewerkers WOZ/ basisregistraties

Het op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de wet BAG inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;

Medewerkers WOZ/ basisregistraties

ingevolge artikel 9 van de wet BAG verzorgen van een zodanige opzet van het adressen en gebouwen register dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is

het college

afdelingshoofd WOZ

Het op maken van processen verbaal van constatering zoals bedoeld in artikel 10 eerste lid onder b van de wet BAG

het college

Medewerkers WOZ/ basisregistraties

Vaststellen van de definitieve geometrie zoals bedoeld in artikel 7 en 8 van de Wet BAG

het college

medewerker Geo-informatie/ basisregistraties

Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de BAG

het college

medewerkers WOZ/ basisregistraties

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bdoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAG

het college

Medewerkers WOZ/ basisregistraties

Het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de wet BAG

het college

Medewerkers WOZ/ basisregistraties

het op verzoek van een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister en gebouwenregistratie, alsmede het aan een ieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistraite opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de wet BAG

het college

afdelingshoofd WOZ

Het nemen van besluiten in het kader van de Wet Basisregistraties adressen en gebouwen

het college

Medewerkers WOZ/ basisregistraties

Verordening op het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen

Besluiten tot uitgifte van een graf

het college

sectorhoofd belastingen/afdelingshoofden sector Belastingen

Wet op de lijkbezorging

Het besluiten tot geven van verlof tot opgraving van een lijk (artikel 29 wet op de lijkbezorging)

de burgemeester

sectorhoofd belastingen/afdelingshoofden sector belastingen

Gemeentelijke belastingen

Het voeren van verweer in (initieel) (cassatie) beroep bij de Rechtbank en/of de Hoge Raad d.m.v.

-het indienen van verweerschriften;

-vertegenwoordiging ter zitting

het college resp. de burgemeester

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het verstrekken van gegevens aan de Waarderingskamer ten behoeve van haar taak (art. 4, tweede lid, Wet WOZ).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het voorleggen van een geschil met afnemers aan de Waarderingskamer (art. 11, eerste lid, Wet WOZ).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het bij de afnemers vragen om inlichtingen benodigd voor een juiste uitvoering van de Wet WOZ (art. 32 Wet WOZ).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het zorgdragen voor het verzamelen, opslaan, verstrekken van gegevens betreffende de binnen de gemeente gelegen onroerende zaken en de waarde daarvan, voor zover dit voor de uitvoering van de Wet WOZ noodzakelijk is (art. 38 Wet WOZ, gegevensbeheer).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het fungeren als aanspreekpunt voor de Waarderingskamer (art. 10, 15 en 21 Wet WOZ).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het instellen van cassatie bij de Hoge Raad in een procedure betreffende een WOZ-beschikking

(art. 332 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het toepassen van een hardheidsclausule (art. 63 Algemene Wet inzake rijksbelastingen juncto artikel 231 Gemeentewet).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het instellen van cassatie bij de Hoge Raad in procedures betreffende gemeentelijke belastingen (art. 332 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het kwijtschelden van de in een belastingaanslag begrepen verhoging (art. 66 Algemene Wet inzake rijksbelastingen juncto artikel 231 Gemeentewet).

het college

sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het instellen van cassatie bij de Hoge Raad in procedures betreffende gemeentelijke belastingen (art. 28 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen)

het college

Sectorhoofd Belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het instellen van initieel cassatieberoep bij de Hoge Raad in procedures betreffende gemeentelijke belastingen (art. 28 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen)

het college

sectorhoofd Belastingen/ Plv. sectorhoofd Belastingen

Het fiatteren van een uitspraak op een verzoek tot kwijtschelding

het college

sectorhoofd belastingen

Plv. sectorhoofd Belastingen

Het oninbaar verklaren van een belastingschuld zoals bedoeld in artikel 255 lid 5 Gemeentwet

het college

sectorhoofd

Belastingen

afdelingshoofden sector belastingen

Bijlage III Personele Besluiten (P- Matrix) behorende bij het ondermandaatbesluit Domein Openbare Ruimte, veiligheid en dienstverlening

MANDAATMATRIX PERSONELE BESLUITEN

 

 

Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel.

 

Onderwerp

Niveau beslissingsbevoegdheid

Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de directeuren. De directeur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. Het staat de medewerker altijd vrij om bij afwijzing van een verzoek met zijn naasthogere leidinggevende in gesprek te gaan, voordat hij eventueel gebruik maakt van de formele bezwaarmogelijkheid op grond van de Awb.De Awb termijn loopt echter wel door!

Arbeidsvoorwaarden en afspraken

 

 

 

 

Wet arbeid en zorg verlof, andere varianten

naasthoger leidinggevende

 

 

vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof, Wet arbeid en zorg verlof wettelijke standaardvariant

direct leidinggevende

 

 

arbeidsduur/ werktijden

direct leidinggevende

 

 

cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan

direct leidinggevende

 

 

studiefaciliteiten

direct leidinggevende

 

 

aanvragen assessment/ loopbaan begeleiding/coaching

direct leidinggevende

 

 

telewerken

direct leidinggevende

is een overeenkomst met de medewerker.

 

dienstopdracht

direct leidinggevende

als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen

Instroom

 

 

 

openstellen vacature direct vallend onder de directeur

directeur

 

openstellen overige vacatures

sectorhoofd

 

 

verlenen vaste aanstelling 

directeur

 

 

aanvraag inhuur externen direct vallend onder de directeur

directeur

 

aanvraag inhuur overige externen

sectorhoofd

 

verlenen (verlenging van) tijdelijke aanstelling

sectorhoofd

 

 

instroom inhuur (binnen kader)

direct leidinggevende

 

 

stageovereenkomst/ stageregeling

direct leidinggevende

 

Toeslagen, vergoedingen en declaraties

 

 

 

 

buitenlandse dienstreis

gemeentesecretaris

bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd

 

toekennen vergoedingen (buiten kaders)

naasthoger leidinggevende

 

 

toekennen toeslagen

naasthoger leidinggevende

 

 

vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie 

naasthoger leidinggevende

in overleg met cluster Schade en Verzekeringen

 

toekennen vergoedingen

direct leidinggevende

 

 

dienstreis binnenland

direct leidinggevende

mondeling of schriftelijk besluit/opdracht.

Uitstroom

 

 

 

 

onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever)

directeur

 

 

ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen)

direct leidinggevende

 

Verzuim en re-integratie

 

 

 

 

niet toepassen loonkorting bij ziekte

naasthoger leidinggevende

betreft uitzondering bij terminale ziekte

 

herplaatsing bij einde wachttijd

naasthoger leidinggevende

 

 

sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte-    verzuimverplichtigingen

naasthoger leidinggevende

 

 

instellen bezwaar tegen UWV  beschikkingen

naasthoger leidinggevende

 

 

opdragen passende arbeid

direct leidinggevende

dit geldt bij tijdelijk; definitief opdragen is herplaatsing/ wijziging aanstelling

 

no show consult in rekening brengen

direct leidinggevende

 

Wijzigen rechtspositie/ doorstroom

 

 

 

 

plaatsing (reorganisatie)

directeur

 

 

niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie)

directeur

 

 

vaststellen re-integratieplan

directeur

reorganisatie; indien geen overeen-stemming wordt bereikt

 

vaststelling beoordeling

naasthoger leidinggevende

 

 

bevordering

naasthoger leidinggevende

 

 

herplaatsing (arbeidsongeschiktheid)

naasthoger leidinggevende

 

 

(tijdelijke) overplaatsing

direct leidinggevende

 

 

nevenwerkzaamheden

directeur

 

Disciplinair/zwaarwegend

 

 

 

 

vaststellingsovereenkomst

gemeentesecretaris

in Organisatiebesluit 2011 bepaald uitgesloten van ondermandaat

 

functiewaardering bij niet eensluidend advies

gemeentesecretaris

zie organisatiebesluit

 

disciplinaire maatregelen

directeur

zwaarwegend besluit

 

schorsing

directeur

zwaarwegend besluit

 

ontzegging toegang gebouwen

directeur

zwaarwegend besluit

 

(tijdelijk) ontheffen uit functie

directeur

zwaarwegend besluit

 

schadeloosstelling

directeur

zwaarwegend besluit

 

detachering

directeur

driepartijen overeenkomst met externe werkgever

 

functieprofiel incl. waardering

directeur

directeur bewaakt functiescheiding

 

dienstongeval

directeur

zwaarwegend besluit ivm gevolgen aansprakelijkheid