Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR313665
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR313665/1
Regeling vervallen per 31-12-2014
Ondermandaatbesluit 2014 Stedelijke Ontwikkeling
Geldend van 01-01-2014 t/m 30-12-2014
Intitulé
Ondermandaatbesluit 2014 Stedelijke OntwikkelingOndermandaatbesluit 2014 Stedelijke Ontwikkeling / Algemeen deel
De directeur van Stedelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad
Overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal bevoegdheden te ondermandateren;
Gelet op het ‘Organisatiebesluit Zaanstad 2012’ en de ‘Budgetregels gemeente Zaanstad 2011’;
B e s l u i t:
Artikel 1 Definities
- 1.
Bevoegdhedenovereenkomst: overeenkomst waarin de gemeente met betrekking tot een haar toekomende publiekrechtelijke bevoegdheid met haar wederpartij(en) afspreekt op welke wijze zij deze publiekrechtelijke bevoegdheid al dan niet zal uitoefenen.
- 2.
Mandaatregister: het gehele door de directeur vastgestelde ondermandaatbesluit per Domein (bestaande uit het algemene uniforme deel, P-matrix en het bijzondere deel) waarin aangegeven wordt waar welke bevoegdheden in de organisatie worden neergelegd (op functieniveau met daaraan gekoppeld de personen).
- 3.
Naasthogere leidinggevende: de functionaris aan wie de direct leidinggevende van de ambtenaar voor zijn werkzaamheden in hiërarchische zin verantwoording verschuldigd is.
- 4.
P-matrix: matrix die onderdeel uitmaakt van het algemene uniforme deel van de ondermandaten en die betrekking heeft op de beslissingsbevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie waarin specifiek is aangegeven welke besluiten door de directeur op grond van art. 5, derde lid van het Organisatiebesluit zijn ondergemandateerd aan de leidinggevenden binnen zijn/haar sectoren.
Artikel 2 Verlening ondermandaat/machtiging
- 1.
De directeur van Stedelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad verleent aan de nader in de bijlagen bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlage genoemde bevoegdheden.
- 2.
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, voeren van correspondentie over, en alle andere daarbij behorende feitelijke -en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandataris.
- 3.
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd direct kan wijzigen of intrekken.
- 4.
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van de (algemeen) directeur.
- 5.
Het ondermandaat mag ook worden uitgeoefend door de gelijke of naast hogere in functie, dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur.
Artikel 3 Uitsluitingen
Dit ondermandaat is niet van toepassing op:
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
- c.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijk voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is;
- d.
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de ondergemandateerde beschikbaar staande budget;
- e.
beslissingen om de raad een voorstel te doen;
- f.
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
- g.
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens ondermandaat;
- h.
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.
Artikel 4 Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 5 Ondertekeningsmandaat
Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekeningsmandaat om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende besluiten en (bevoegdheids)overeenkomsten te ondertekenen.
Artikel 6 Waarneming bij afwezigheid/vervanging
- 1.
De vervanging in het kader van dit besluit vindt, met uitzondering van het goedkeuren en betalen van facturen, plaats ofwel door de gelijke dan wel de naasthogere in functie dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur.
- 2.
De waarneming bij het goedkeuren en betalen van facturen vindt plaats door een door de budgethouder aangewezen functionaris.
Artikel 7 Personeelsaangelegenheden
De ondermandaten op het gebied van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de aan dit besluit gehechte P-matrix.
Artikel 8 Mandaatregister Budgethouders
- 1.
De afdelingshoofden zijn budgethouder van de budgetten aangaande het werkveld van hun afdeling en dienen zich te houden aan de geldende budgetregels.
- 2.
De verantwoordelijkheid over een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen.
Artikel 9 Programmamanagers, gebiedsmanagers e.d.
De bevoegdheden die op basis van dit besluit zijn ondergemandateerd aan de afdelingshoofden komen, uitgezonderd de bevoegdheden die staan genoemd in het bijzondere deel van het ondermandaatbesluit Stedelijke Ontwikkeling 2014, ook toe aan programmamanagers, netwerkontwikkelaars, projectmanagers GAF en gebiedsmanagers.
Artikel 10 Ondertekening besluiten
-
1. Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
< m evrouw>/de heer< tit u l atuur>< voorletters >< naam functionaris >
Voorbeeld:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,
m evrouw mr. N. Zeef
-
2. In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
Hoogachtend,
namens de burgemeester van Zaanstad,
functienaam,
<mevrouw/deheer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
Artikel 11 Ondertekening en inwerkingtreding
-
- 1.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014 en vervangt het ondermandaatbesluit Domein Stedelijke Ontwikkeling van 1 januari 2013 (gemeenteblad 2012, nr 62 (inclusief 2012/279781) en 2013,nr 38).
- 2.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad.
Besluit d.d.
17 december 2013
Bekendgemaakt in gemeenteblad
31 december 2013
Inwerkingtreding
1 januari 2014
Handtekening directeur Stedelijke Ontwikkeling
- 1.
Bijlage bij ondermandaatsbesluit Stedelijke Ontwikkeling 2014
Ondermandaatbesluit / matrix algemeen deel
Bijlage behorende bij ondermandaatsbesluit Stedelijke Ontwikkeling 2014 / Matrix algemeen deel
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (waaronder mede wordt verstaan het vestigen van zakelijke rechten) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie (bij huurovereenkomsten, rechten van erfpacht en andere zakelijke rechten geldt als waarde van de verplichting het jaarbedrag dat is verschuldigd aan huur, canon e.d.). Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Team Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. Grondverkopen bedoeld voor commerciële doeleinden, niet zijnde vastgoed, erfpacht of snippergroen, waarbij de berekende waarde meer is dan € 50.000 moeten ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college. |
Idem Het ondertekenen van een standaard opdrachtverstrekking |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden (= budgethouder) Medewerker financiële dienstverlening (afdeling Accounting en Inkoop, team administraties, cluster financiële transacties) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. (bij huurovereenkomsten, rechten van erfpacht en andere zakelijke rechten geldt als waarde van de verplichting het jaarbedrag dat is verschuldigd aan huur, canon e.d.). Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Bureau Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. Grondverkopen bedoeld voor commerciële doeleinden, niet zijnde vastgoed, erfpacht of snippergroen, waarbij de berekende waarde meer is dan € 50.000, moeten ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college. Dit ondermandaat mag wordt toegepast indien is voldaan aan de volgende voorwaarden: 1.Er wordt gebruik gemaakt van een ongewijzigd ‘format opdrachtverstrekking’. 2.De budgethouder heeft het ‘aanvraagformulier Werkorder/Inkooporder Stedelijk Ontwikkeling’ goedgekeurd en ondertekend. 3.De opsteller en de ondertekenaar van de standaard opdrachtverstrekking zijn verschillende personen |
Bevoegdhedenovereenkomsten |
|||
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van bevoegdhedenovereenkomsten |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. |
idem |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen. |
|
Ondertekenen overeenkomst na collegebesluit |
|||
Het ondertekenen van een (bevoegdheids)overeenkomst nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders. |
Burgemeester van Zaanstad en/of het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Uitgaande subsidies |
|||
Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht (aanvraag is onvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling te nemen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Opschorten van de beslistermijn op grond van artikel 4:14 of 4:15 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende sector binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht (aanvraag is onvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling te nemen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van uitvoeringsovereenkomsten behorend bij een subsidiebeschikking. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor rechtshandelingen vermeld in artikel 4:71 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor het vormen van een bestemmingsfonds. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Bekendmaken van het voornemen tot weigering van subsidie (artikel 4:51 Algemene wet bestuursrecht). |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Raam- en uitvoeringsovereenkomsten bij uitgaande subsidies. |
|||
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van raam- en uitvoeringsovereenkomsten met gesubsidieerde instellingen. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Dit ondermandaat geldt alleen bij een subsidiebedrag dat groter of gelijk is aan € 200.000 en/of bij een overeenkomst met een looptijd langer dan 1 jaar. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Dit ondermandaat geldt alleen bij een subsidiebedrag dat kleiner is dan € 200.000 en een overeenkomst met een looptijd korter of gelijk aan 1 jaar. |
Subsidie verkrijgen |
|||
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring,het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 500.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 500.000. Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 200.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 200.000. Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000 |
Nadeelcompensatie |
|||
Het nemen van besluiten over (het afhandelen van) een verzoek tot nadeelcompensatie met uitzondering van het besluit tot toekennen van nadeelcompensatie |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Besluit tot toekennen van nadeelcompensatie |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Dit ondermandaat geldt alleen bij besluit tot toekenning van nadeelcompensatie dat kleiner is dan € 200.000 exclusief BTW. |
Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen |
|||
Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet openbaarheid van Bestuur |
|||
Besluiten nemen over het verschaffen van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet dwangsom |
|||
Besluiten nemen over het afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 4:18 (beschikking betreffende een verbeurte dwangsom vanwege niet tijdig beslissen op een aanvraag) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Bestuursrechtelijke en/of privaatrechtelijke geldschulden |
|||
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4. van de Algemene wet bestuursrecht inzake bestuursrechtelijke geldschulden aangaande het werkveld van de betreffende afdeling. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
De bevoegdheid tot het afboeken van definitieve oninbare vorderingen van dubieuze debiteuren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd samen met sectorhoofd |
|
Klachten |
|||
De bevoegdheid tot het behandelen, registreren en rapporteren van klachten, als bedoeld in artikel 4 van de Klachtenregeling gemeente Zaanstad en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
De centrale klachtencoördinator |
|
De bevoegdheid tot het behandelen van klachten, als bedoeld in artikel 5 van de Klachtenregeling gemeente Zaanstad en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
klachtencoördinatoren |
|
Wet bescherming persoonsgegevens |
|||
Het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Maatregelen mbt ordeverstoring |
|||
Het geven van bevelen die noodzakelijk te achten zijn voor de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 172 lid 3 van de Gemeentewet bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, voor een periode niet langer dan noodzakelijk ter bescherming van de openbare orde. |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Het voeren van alle correspondentie en het nemen van besluiten op basis van het Agressieprotocol |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Mits het agressief gedrag gemeld is en het registratieformulier is ingevuld. |
Aangifte doen van strafbare feiten |
|||
Het doen van aangifte van vermoedelijk strafbare feiten |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bijlage bij het Ondermandaatbesluit 2014 Stedelijke Ontwikkeling
Bijlage behorende bij het Ondermandaatbesluit 2014 Stedelijke Ontwikkeling (Bijzonder deel)
Speciale bevoegdheden afdeling Vakspecialisten |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Wet Geluidhinder |
|||
Het sluiten van overeenkomsten voor het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Betreft overeenkomsten met eigenaren betreffende woning. Bij financiële verplichting < € 200.000. (Dit bedrag is exclusief BTW. Voor raamovereenkomsten is dit het totaal van de verplichtingen waarop de overeenkomst tijdens de looptijd betrekking heeft, dan wel naar verwachting zal hebben). |
Verzoek tot verlenen van opdracht tot het instellen van een akoestisch onderzoek. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Bij financiële verplichting < € 200.000. |
Afvalstoffenverordening |
|||
Aanwijzen van het inzamelmiddel of voorziening en de plaats daarvan ten behoeve van de gebruiker van een perceel, conform art. 4 jo art. 9 of art.10 van de Afvalstoffenverordening. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Betreft het aanwijzen van locaties voor het aanbieden van huishoudelijk restafval. |
Het vaststellen en wijzigen van de dagen en tijden waarop categorieën huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling kunnen worden aangeboden conform art. 11 van de Afvalstoffenverordening. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd. |
|
Monumentenwet/Wabo/ Erfgoedverordening 2010 Gemeente Zaanstad |
|||
Het nemen van een besluit over het voornemen tot aanwijzing als beschermd gemeentelijk monument en het verzenden van de kennisgeving hiervan aan de eigenaar zoals genoemd in artikel 4 van de Erfgoedverordening 2010 gemeente Zaanstad. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een enkelvoudige omgevingsvergunning gericht op rijks provinciale - en gemeentelijke monumenten voor zover het college van burgemeester en wethouders daartoe de bevoegdheid bezit. Hieronder wordt mede verstaan alle besluiten en acties zoals genoemd in de Monumentenwet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de Erfgoedverordening 2010 gemeente Zaanstad die een relatie hebben met en/of bijdragen aan de besluitvorming over de bovengenoemde omgevingsvergunning. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het versturen van de kennisgeving op grond van artikel 6 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Zaanstad en alle relevante correspondentie omtrent de aanwijzing van een gemeentelijk pand als monument op grond van artikel 3 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Zaanstad. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het registreren van een pand op de gemeentelijke monumentenlijst dat is aangewezen door het college op grond van artikel 3 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Zaanstad. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Verordening Indicatiestelling Woningen/Convenant woonruimteverdeling |
|||
Toekennen en weigeren stadsvernieuwingsindicaties |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Leegstandswet |
|||
Wel of niet instemmen met tijdelijke verhuur |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Wet bodembescherming |
|||
Het nemen van besluiten in het kader van actie Bodembeheer, zoals omschreven in de Nota Bodembeheer. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Instellen projectgroep (incl. financiële toezeggingen). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Financiële toezegging < € 200.000. |
Nemen / wijzigen / intrekken van beschikkingen o.g.v. art. 27, 29, 37, 38, 39 (met uitzondering van artikel 39b lid 6, 39c, 39d en 39e. Artikel 39f alleen ondermandaat voor wat betreft saneringsplan) en 40 Wet Bodembescherming. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Nemen / wijzigen / intrekken van beschikkingen, waarbij afdeling 3.4 van de Awb is gevolgd en waarbij zienswijzen zijn ingediend. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Verlengen van de behandelingsduur van een aanvraag om een beschikking. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het sluiten van co-financieringsovereenkomsten (o.a. zoals bedoeld in art. 76 Wet Bodembescherming). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Financiële toezegging < € 200.000. |
Beantwoording van schriftelijke vragen en het informeren van burgers en bedrijven in relatie tot bodemverontreiniging en –sanering. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Speciale bevoegdheden afdeling Grondzaken |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Afwijken uitvoeringsregels Grondprijzen |
|||
Gebruikmaken van de afwijkingsmogelijkheden van de genoemde prijzen in de geldende Uitvoeringsregels Grondprijzen voor wat betreft stroken grond I tot en met III, gronden voor niet commerciële en gronden voor maatschappelijke doeleinden. Hierbij wordt de voorwaarde gesteld dat het geëigende bevoegdheidsniveau wordt bepaald aan de hand van de berekening van de theoretische omvang van de transactie op basis van de vastgestelde prijzen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Theoretische omvang van de transactie < € 200.000. |
Gebruikmaken van de afwijkingsmogelijkheden van de genoemde prijzen in de geldende Uitvoeringsregels Grondprijzen voor wat betreft stroken grond I tot en met III, gronden voor niet commerciële en gronden voor maatschappelijke doeleinden. Hierbij wordt de voorwaarde gesteld dat het geëigende bevoegdheidsniveau wordt bepaald aan de hand van de berekening van de theoretische omvang van de transactie op basis van de vastgestelde prijzen. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd |
Theoretische omvang van de transactie > € 200.000 |
Gebouwenbeheer |
|||
Het doen van (elektronisch) aangifte bij de politie vanwege gepleegde strafbare feiten gericht op gemeentelijk vastgoed. |
De burgemeester van Zaanstad |
Medewerkers van de afdeling Grondzaken en Bodem |
|
Speciale bevoegdheden afdeling Omgevingsplannen |
|||
Bestemmingsplannen |
|||
Het ondertekenen van verweerschriften in het kader van procedures inzake ruimtelijke plannen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het nemen van besluiten tot het instellen van beroep, het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening of het indienen van een verzetschrift bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en het ondertekenen van de bij genoemde besluiten behorende correspondentie |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
De bevoegdheid tot het elektronisch vastleggen, waarmerken en publiceren van Wro instrumenten conform Bro artikel 1.2.1 lid 1, Bro artikel 1.2.2 lid 2, Bro artikel 1.2.3 lid 1 en Bro artikel 1.2.3 lid 1 en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008 |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd; Senior beleidsadviseur/Coördinator team bestemmingsplannen en de juridisch beleidsadviseurs van de afdeling Omgevingsplannen |
|
Artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening |
|||
Het nemen van besluiten (toekennen, afwijzen, niet in behandeling nemen etc) ten aanzien verzoeken tot tegemoetkoming van planschade |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
1.Tot een maximum van € 200.000 per toekenning per aanvraag 2.Het planschaderisico dient opgenomen te zijn in de risicoparagraaf 3.Indien wordt afgeweken van het advies van de externe adviseur is er geen mandaat |
Speciale bevoegdheden sector Omgevingsvergunningen |
|||
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
|||
Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning als bedoeld in artt. 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) (art. 2.4, eerste lid, Wabo) daaronder begrepen: ·het buiten behandeling laten o.g.v. art. 4:5 Awb juncto de ministeriële regeling omgevingsrecht (MOR) ·het verlenen van de vergunning, al dan niet onder het opleggen van beperkingen en voorschriften, zoals bedoeld in art. 2.22 Wabo; ·het weigeren van de vergunning. |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
Met uitzondering van besluiten omtrent het starten van een procedure en het vaststellen van de ruimtelijke onderbouwing als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c juncto 2.12, lid 1a, onder 3o Wabo, deze besluiten worden door het college genomen. |
Het aanhouden en het meedelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk of uitvoeren van een werk (art. 2.1, eerste lid, onder a en b Wabo) in art. 3.3 Wabo genoemde gevallen. |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het aanhouden en het meedelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk of uitvoeren van een werk (art. 2.1, eerste lid, onder a en b Wabo) en waarop een exploitatieplan van toepassing is en dit plan nog niet onherroepelijk is (art 3.5 Wabo). |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het aanhouden en het meedelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk of het uitvoeren van een werk (art. 2.1, eerste lid, onder a en b Wabo) in art. 3.3 Wabo genoemde gevallen. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het verlengen van de beslistermijn omtrent een aanvraag om omgevingsvergunning (artikel 3.9, tweede lid Wabo en 3.18, tweede lid Awb). |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het bepalen dat een vergunning moet worden aangevraagd zoals bedoeld in art. 2.6, eerste lid Wabo (revisievergunning) en het buiten behandeling laten van de aanvraag o.g.v. art. 2.6, tweede lid Wabo. |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Andere bestuursorganen in de gelegenheid stellen advies omtrent een aanvraag in te dienen (art. 2.26 Wabo). |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het verbinden van voorschriften o.g.v. art. 2.27 Wabo |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het inwinnen van advies bij het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (art. 2.20 Wabo). |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Kennis geven van een omgevingsvergunning in de Staatscourant en langs elektronische weg als bedoeld in artikel 3.12, tweede lid Wabo |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het, al dan niet op een verzoek, wijzigen van de omgevingsvergunning (art. 2.30 en 2.31 juncto art. 3.15 Wabo) |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het, al dan niet op een verzoek geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artt. 2.33 en 5.19 juncto art. 3.15 Wabo), daaronder begrepen: het opleggen van voorschriften, zoals bedoeld in art. 2.33a Wabo |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het intrekken van een verleende omgevingsvergunning eerste fase indien niet binnen 2 jaar een aanvraag is ingediend voor de beschikking tot de tweede fase (art. 2.5, vijfde lid, onder a, Wabo) |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het intrekken van een omgevingsvergunning eerste of tweede fase indien met betrekking tot de andere fase negatief is beslist en niet binnen twee jaar een nieuwe aanvraag is gedaan ( art 2.5, vijfde lid, onder b, Wabo) |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het wijzigen van de beschikking met betrekking tot de eerste fase ten gevolg van de beschikking tot de tweede fase voor zover dat nodig is met het oog op het verlenen van de omgevingsvergunning (art 2.5, zesde lid Wabo). |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het verlenen van toestemming om de omgevingsvergunning aan een ander over te dragen (art. 2.25, derde lid Wabo) |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het voeren van verweer in beroep bij de Rechtbank en de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State in milieuaangelegenheden d.m.v.: ·het indienen van verweerschriften ·vertegenwoordiging ter zitting. |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht, medewerkers afdeling juridische procedures omgevingsrecht |
|
Het stilleggen van de bouw of sloop indien wordt gebouwd in strijd met de bij of krachtens de Wabo gegeven voorschriften (artikel 125 van de Gemeentewet juncto artikel 5:21 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 92 Woningwet en artikel 5.10, derde lid juncto artikel 5.17 van de Wabo). |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken (bbgb) |
|||
Besluit tot het opleggen van nadere voorwaarden (artikel 2.12.4. bbgb) na een melding van een gebruik als bedoeld in artikel 2.12.1, eerste lid, onderdeel b. |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Besluit tot wijzigen van nadere voorwaarden als bedoeld in 2.12.4, eerste lid (artikel 2.12.5. eerste lid, onder a en b, bbgb). |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Het accepteren van meldingen in het kader van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken |
het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|
Wet Geluidhinder |
|||
Het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting o.g.v. art. 110a Wet Geluidhinder |
Sectorhoofd Omgevingsvergun-ningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
Bijlage bij het Ondermandaatbesluit 2014 Stedelijke Ontwikkeling
MANDAATMATRIX PERSONELE BESLUITEN |
Bijlage behorende bij het Ondermandaatbesluit 2014 Stedelijke Ontwikkeling |
Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel. |
|
Onderwerp |
niveau beslissingsbevoegdheid |
Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de directeuren. De directeur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. Het staat de medewerker altijd vrij om bij afwijzing van een verzoek met zijn naasthogere leidinggevende in gesprek te gaan, voordat hij eventueel gebruik maakt van de formele bezwaarmogelijkheid op grond van de Awb.De Awb termijn loopt echter wel door! |
|
Arbeidsvoorwaarden en afspraken |
|||
|
Wet arbeid en zorg verlof, andere varianten |
naasthoger leidinggevende |
|
|
vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof, Wet arbeid en zorg verlof wettelijke standaardvariant |
direct leidinggevende |
|
|
arbeidsduur/ werktijden |
direct leidinggevende |
|
cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan |
direct leidinggevende |
||
studiefaciliteiten |
direct leidinggevende |
||
aanvragen assessment/ loopbaan begeleiding/coaching |
direct leidinggevende |
||
telewerken |
direct leidinggevende |
is een overeenkomst met de medewerker. |
|
|
dienstopdracht |
direct leidinggevende |
als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen |
Instroom |
|||
|
openstellen vacature |
sectorhoofd of directeur |
|
|
verlenen vaste aanstelling |
directeur |
|
|
aanvraag inhuur externen |
sectorhoofd of directeur |
|
|
verlenen (verlenging van) tijdelijke aanstelling |
sectorhoofd |
|
|
instroom inhuur (binnen kader) |
direct leidinggevende |
|
|
stageovereenkomst/ Stageregeling |
direct leidinggevende |
|
Toeslagen, vergoedingen en declaraties |
|||
buitenlandse dienstreis |
gemeentesecretaris |
bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd |
|
|
toekennen vergoedingen (buiten kaders) |
naasthoger leidinggevende |
|
|
toekennen toeslagen |
naasthoger leidinggevende |
|
|
vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie |
naasthoger leidinggevende |
in overleg met schade en verzekeringen |
|
toekennen vergoedingen |
direct leidinggevende |
|
dienstreis binnenland |
direct leidinggevende |
mondeling of schriftelijk besluit/opdracht. |
|
Uitstroom |
|||
|
onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever) |
directeur |
|
|
ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen) |
direct leidinggevende |
|
Verzuim en re-integratie |
|||
|
niet toepassen loonkorting bij ziekte |
naasthoger leidinggevende |
betreft uitzondering bij terminale ziekte |
|
herplaatsing bij einde wachttijd |
naasthoger leidinggevende |
|
sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte- verzuimverplichtigingen |
naasthoger leidinggevende |
||
|
instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen |
naasthoger leidinggevende |
|
|
opdragen passende arbeid |
direct leidinggevende |
dit geldt bij tijdelijk; definitief opdragen is herplaatsing/ wijziging aanstelling |
no show consult in rekening brengen |
direct leidinggevende |
||
Wijzigen rechtspositie/ doorstroom |
|||
|
plaatsing (reorganisatie) |
directeur |
|
niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie) |
directeur |
||
vaststellen re-integratieplan |
directeur |
reorganisatie; indien geen overeenstemming wordt bereikt |
|
vaststelling beoordeling |
naasthoger leidinggevende |
||
bevordering |
naasthoger leidinggevende |
||
herplaatsing (arbeidsongeschiktheid) |
naasthoger leidinggevende |
||
(tijdelijke) overplaatsing |
direct leidinggevende |
||
|
nevenwerkzaamheden |
directeur |
|
Disciplinair/zwaarwegend |
|||
|
vaststellingsovereenkomst |
gemeentesecretaris |
in Organisatiebesluit 2011 bepaald uitgesloten van ondermandaat |
|
functiewaardering bij niet eensluidend advies |
gemeentesecretaris |
zie organisatiebesluit |
disciplinaire maatregelen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
|
schorsing |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
ontzegging toegang gebouwen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
(tijdelijk) ontheffen uit functie |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schadeloosstelling |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
detachering |
directeur |
driepartijen overeenkomst met externe werkgever |
|
functieprofiel incl. waardering |
directeur |
directeur bewaakt functiescheiding |
|
dienstongeval |
directeur |
zwaarwegend besluit ivm gevolgen aansprakelijkheid |
Bijlage bij het Ondermandaatbesluit 2014 Stedelijke Ontwikkeling
Richtlijn opdrachtgeverschap besluitnota’s Stedelijke Ontwikkeling.
Richtlijn opdrachtgeverschap besluitnota’s Stedelijke Ontwikkeling.
De directeur van Stedelijke Ontwikkeling,
Overwegende dat het uit een oogpunt van doelmatigheid wenselijk is om de bevoegdheid om een besluitnota op te (laten) stellen, te ondertekenen en in het besluitvormingsproces in te brengen over te dragen;
Besluit:
bij een initiatief dat afkomstig is van “buiten” de gemeentelijke organisatie deze bevoegdheid over te dragen aan de netwerkontwikkelaars;
bij een initiatief dat afkomstig is van “binnen” de gemeentelijke organisatie deze bevoegdheid over te dragen aan de spelverdelers.
Voorwaarde:
Hierbij geldt dat de directeur deze bevoegdheid ook zelf kan blijven uitoefenen en/of deze richtlijn direct kan wijzigen of intrekken
Besluit d.d. |
17 december 2013 |
Inwerkingtreding |
1 januari 2014 |
Geldig tot |
De werking van deze richtlijn is gekoppeld aan de werking van het Ondermandaatbesluit 2014 Stedelijke Ontwikkeling |
Handtekening directeur Stedelijke Ontwikkeling |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl