Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR326530
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR326530/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Ondermandaatbesluit bedrijfsvoering
Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2014
Intitulé
Ondermandaatbesluit bedrijfsvoeringOndermandaatbesluit domein Bedrijfsvoering / Algemeen deel
De directeurvan het domein Bedrijfsvoeringvan de gemeente Zaanstad
Overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal bevoegdheden te ondermandateren;
Gelet op het ‘Organisatiebesluit Zaanstad 2012’ en de ‘Budgetregels gemeente Zaanstad 2011’;
besluit:
Artikel 1 Definities
- 1.
Bevoegdhedenovereenkomst: overeenkomst waarin de gemeente met betrekking tot een haar toekomende publiekrechtelijke bevoegdheid met haar wederpartij(en) afspreekt op welke wijze zij deze publiekrechtelijke bevoegdheid al dan niet zal uitoefenen.
- 2.
Mandaatregister: het gehele door de directeur vastgestelde ondermandaatbesluit per Domein (bestaande uit het algemene uniforme deel, P-matrix en het bijzondere deel) waarin aangegeven wordt waar welke bevoegdheden in de organisatie worden neergelegd (op functieniveau met daaraan gekoppeld de personen).
- 3.
Naasthogere leidinggevende: de functionaris aan wie de direct leidinggevende van de ambtenaar voor zijn werkzaamheden in hiërarchische zin verantwoording verschuldigd is.
- 4.
P-matrix: matrix die onderdeel uitmaakt van het algemene uniforme deel van de ondermandaten en die betrekking heeft op de beslissingsbevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie waarin specifiek is aangegeven welke besluiten door de directeur op grond van art. 5, derde lid van het Organisatiebesluit zijn ondergemandateerd aan de leidinggevenden binnen zijn/haar sectoren.
Artikel 2 Verlening ondermandaat/machtiging
- 1.
De directeur van het domein Bedrijfsvoering van de gemeente Zaanstad verleent aan de nader in de bijlagen bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlage genoemde bevoegdheden.
- 2.
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, voeren van correspondentie over, en alle andere daarbij behorende feitelijke -en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandataris.
- 3.
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd direct kan wijzigen of intrekken.
- 4.
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van de (algemeen) directeur.
- 5.
Het ondermandaat mag ook worden uitgeoefend door de gelijke of naast hogere in functie, dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur.
Artikel 3 Uitsluitingen
Dit ondermandaat is niet van toepassing op:
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
- c.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijk voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is;
- d.
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de ondergemandateerde beschikbaar staande budget;
- e.
beslissingen om de raad een voorstel te doen;
- f.
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
- g.
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens ondermandaat;
- h.
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.
Artikel 4 Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 5 Ondertekeningsmandaat
Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekeningsmandaat om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende besluiten en (bevoegdheids)overeenkomsten te ondertekenen.
Artikel 6 Waarneming bij afwezigheid/vervanging
- 1.
De vervanging in het kader van dit besluit vindt, met uitzondering van het goedkeuren en betalen van facturen, plaats ofwel door de gelijke dan wel de naasthogere in functie dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur.
- 2.
De waarneming bij het goedkeuren en betalen van facturen vindt plaats door een door de budgethouder aangewezen functionaris.
Artikel 7 Personeelsaangelegenheden
De ondermandaten op het gebied van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de aan dit besluit gehechte P-matrix.
Artikel 8 Mandaatregister Budgethouders
- 1.
De afdelingshoofden zijn budgethouder van de budgetten aangaande het werkveld van hun afdeling en dienen zich te houden aan de geldende budgetregels.
- 2.
De verantwoordelijkheid over een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen.
Artikel 9 Programmamanagers, gebiedsmanagers
De bevoegdheden die op basis van dit besluit zijn ondergemandateerd aan de afdelingshoofden komen ook toe aan programmamanagers, netwerkontwikkelaars, projectmanagers GAF en gebiedsmanagers.
Artikel 10 Ondertekening besluiten
1.Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
< m evrouw>/de heer< tit u l atuur>< voorletters >< naam functionaris >
Voorbeeld:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,
m evrouw mr. N. Zeef
2.In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
Hoogachtend,
namens de burgemeester van Zaanstad,
functienaam,
<mevrouw/deheer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
Artikel 11 Ondertekening en inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014 en vervangt het ondermandaatbesluit Domein Bedrijfsvoering van 1 januari 2013.
- 2.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad.
Besluit d.d. |
20 december 2013 |
Bekendgemaakt in gemeenteblad |
2013, nr. 62 |
Inwerkingtreding |
1 januari 2014 |
Toegezonden aan de algemeen directeur/secretaris |
De heer C. Vermeer |
Handtekening directeur |
Bijlage I behorende bij ondermandaatsbesluit Domein Bedrijfsvoering
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (waaronder mede wordt verstaan het vestigen van zakelijke rechten) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie (bij huurovereenkomsten, rechten van erfpacht en andere zakelijke rechten geldt als waarde van de verplichting het jaarbedrag dat is verschuldigd aan huur, canon e.d.). Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Team Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. Grondverkopen bedoeld voor commerciële doeleinden, niet zijnde vastgoed, erfpacht of snippergroen, waarbij de berekende waarde meer is dan € 50.000 moeten ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. (bij huurovereenkomsten, rechten van erfpacht en andere zakelijke rechten geldt als waarde van de verplichting het jaarbedrag dat is verschuldigd aan huur, canon e.d.). Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Bureau Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. Grondverkopen bedoeld voor commerciële doeleinden, niet zijnde vastgoed, erfpacht of snippergroen, waarbij de berekende waarde meer is dan € 50.000, moeten ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college. |
Bevoegdhedenovereenkomsten |
|||
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van bevoegdhedenovereenkomsten |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. |
idem |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen. |
|
Ondertekenen overeenkomst na collegebesluit |
|||
Het ondertekenen van een (bevoegdheids)overeenkomst nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders. |
Burgemeester van Zaanstad en/of het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Uitgaande subsidies |
|||
Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht (aanvraag is onvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling te nemen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Opschorten van de beslistermijn op grond van artikel 4:14 of 4:15 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende sector binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor rechtshandelingen vermeld in artikel 4:71 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor het vormen van een bestemmingsfonds. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Bekendmaken van het voornemen tot weigering van subsidie (artikel 4:51 Algemene wet bestuursrecht). |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van raam- en uitvoeringsovereenkomsten met gesubsidieerde instellingen. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Dit ondermandaat geldt alleen bij een subsidiebedrag dat groter of gelijk is aan € 200.000 en/of bij een overeenkomst met een looptijd langer dan 1 jaar. |
idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Dit ondermandaat geldt alleen bij een subsidiebedrag dat kleiner is dan € 200.000 en een overeenkomst met een looptijd korter of gelijk aan 1 jaar. |
Subsidie verkrijgen |
|||
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring,het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 500.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 500.000. Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000. |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 200.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 200.000. Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000 |
Nadeelcompensatie |
|||
Het nemen van besluiten over (het afhandelen van) een verzoek tot nadeelcompensatie met uitzondering van het besluit tot toekennen van nadeelcompensatie |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Besluit tot toekennen van nadeelcompensatie |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Dit ondermandaat geldt alleen bij besluit tot toekenning van nadeelcompensatie dat kleiner is dan € 200.000 exclusief BTW. |
Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen |
|||
Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet openbaarheid van Bestuur |
|||
Besluiten nemen over het verschaffen van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet dwangsom |
|||
Besluiten nemen over het afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 4:18 (beschikking betreffende een verbeurte dwangsom vanwege niet tijdig beslissen op een aanvraag) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Bestuursrechtelijke en/of privaatrechtelijke geldschulden |
|||
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4. van de Algemene wet bestuursrecht inzake bestuursrechtelijke geldschulden aangaande het werkveld van de betreffende afdeling. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
De bevoegdheid tot het afboeken van definitieve oninbare vorderingen van dubieuze debiteuren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd samen met sectorhoofd |
|
Klachten |
|||
De bevoegdheid tot het behandelen, registreren en rapporteren van klachten, als bedoeld in artikel 4 van de Klachtenregeling gemeente Zaanstad en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
De centrale klachtencoördinator |
|
De bevoegdheid tot het behandelen van klachten, als bedoeld in artikel 5 van de Klachtenregeling gemeente Zaanstad en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
klachtencoördinatoren |
|
Wet bescherming persoonsgegevens |
|||
Het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Maatregelen mbt ordeverstoring |
|||
Het geven van bevelen die noodzakelijk te achten zijn voor de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 172 lid 3 van de Gemeentewet bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, voor een periode niet langer dan noodzakelijk ter bescherming van de openbare orde. |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Het voeren van alle correspondentie en het nemen van besluiten op basis van het Agressieprotocol |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Mits het agressief gedrag gemeld is en het registratieformulier is ingevuld. |
Rest |
|||
Het doen van aangifte van vermoedelijk strafbare feiten |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Ondermandaatbesluit Bedrijfsvoering / Bijzonder deel
Speciale bevoegdheden afdeling Accounting & Inkoop |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Administraties |
|||
Werkgeversverklaringen: het afgeven van werkgeversverklaringen: loonopgave hypotheek en loonopgave huursubsidie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider Administraties en Medewerkers Personeels-& salarisadministratie |
|
Alle betalingen voortvloeiende uit de salarisadministratie. Het verstrekken van voorschotten in relatie tot toekomstige salarisbetalingen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Accounting & Inkoop en Teamleider Administraties |
|
Het beheren van de gemeentekas: het vervaardigen van kasstaat en mandaatoverzicht, voorschotkwitanties e.d. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider administraties en Procesbeheerder Administraties |
|
Afdrachten en aangiften: het afdragen van loonbelasting, volksverzekeringen, premies sociale wetten, pensioenpremies, IZA-premies aan de diverse instanties, alsmede de bijbehorende aangiften. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Accounting & Inkoop en Teamleider Administraties |
|
Betalingsverkeer: het verzorgen van het gemeentebrede betalingsverkeer, inclusief het doen van onverschuldigde terugbetalingen en het reguleren van bankrekeningbestanden door middel van het uitvoeren van stortingen/onttrekkingen tussen de gemeentelijke bankrekeningen (kruisposten). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Accounting & Inkoop en Teamleider Administraties |
|
Speciale bevoegdheden Cluster Inkoop |
|||
Het verrichten van alle rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het aanbestedingsproces, met uitzondering van de bevoegdheid om de opdracht definitief te gunnen en de overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen, welke bevoegdheden zijn voorbehouden aan de verantwoordelijke budgethouder uit hoofde van de budgetregeling en het integraal management-principe. |
Het college resp .de burgemeester van Zaanstad |
Medewerkers Cluster Inkoop |
|
Speciale bevoegdheden afdeling Facilitaire Zaken |
|||
Het beheren van (kabinets)correspondentie en het op peil houden van het daarbij behorend archief in het kader van de voorbereiding van de door het gemeentebestuur te nemen beslissingen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Facilitaire Zaken |
|
Artikel 2 sub a Besluit Informatiebeheer: de aanwijzing bij mandaat tot algemeen registrator. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Facilitaire Zaken |
|
Artikel 8 Archiefbesluit 1995: het ondertekenen van de verklaring betreffende de specificatie van vernietigde, vervangen of vervreemde archiefbescheiden. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider Informatieverzorging |
|
Het aftekenen van aangetekende stukken en/of het afgeven van een ontvangstbevestiging voor aan de balie afgegeven stukken. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Technisch logistiek medewerker postkamer en Medewerker receptie |
|
Speciale bevoegdheden Subsidiebureau |
|||
Voorbereidende handelingen |
|||
Het verrichten van alle rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het subsidieproces, met uitzondering van het weigeren, verlenen, vaststellen, intrekken en wijzigen van subsidies, welke bevoegdheden zijn voorbehouden aan de verantwoordelijke budgethouder uit hoofde van de budgetregeling en het integraal management-principe. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider Subsidiebureau Medewerkers Cluster Subsidies |
|
Speciale bevoegdheden Team AO/IC en Audit |
|||
De bevoegdheid tot het doen van dividendaangifte |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Fiscaal adviseur |
|
Het doen van belastingaangiften voor de BTW |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Fiscaal adviseur |
|
Sector Concernondersteuning Speciale bevoegdheden afdeling Juridische Zaken |
|||
Op een verzoek op grond van het bepaalde in art. 7:1a Algemene wet bestuursrecht besluiten om de bezwaarschriftprocedure over te slaan en het geschil rechtstreeks voor te leggen aan de rechter. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Juridische Zaken |
|
Op grond van het bepaalde in artikel 2, tweede lid, van de verordening op de behandeling van bezwaarschriften Zaanstad 2003 de externe commissie voor de bezwaarschriften te vragen om advies met betrekking tot een bezwaarschrift. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Juridische Zaken |
|
Het nemen en ondertekenen van besluiten inhoudende de beslissing op een bezwaarschrift, tenzij het oorspronkelijke besluit door de burgemeester respectievelijk het college zelf is genomen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Juridische Zaken |
Het mandaat is niet van kracht inzake de behandeling van bezwaren over besluiten bij de voorbereiding waarvan mandataris zelf betrokken is geweest. |
Het nemen en ondertekenen van een besluit op grond van art. 7:3 af te zien van het afzien van horen van belanghebbenden. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Juridische Zaken |
|
Het horen van belanghebbenden op grond van artikel 7:2 j.o. art. 7:5 Algemene wet bestuursrecht over bezwaren die zijn ingediend tegen een besluit alsmede het uitbrengen van advies over die bezwaren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
Het mandaat is niet van kracht inzake de behandeling van bezwaren over besluiten bij de voorbereiding waarvan mandataris zelf betrokken is geweest. |
Het voeren en ondertekenen van alle correspondentie betreffende de behandeling van bezwaarschriften. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente, het college of de raad in rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures als bedoel in artikel 160 lid 1 onder f van de Gemeentewet inclusief het uitvoeren van de daarvoor benodigde handelingen zoals het voeren verweer en het ondertekenen van alle correspondentie inclusief verweerschriften en beroepschriften. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het verrichten van handelingen en het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding van de civiele verdediging zoals bedoeld in artikel 160 lid 1 onder g van de Gemeentewet. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente in civielrechtelijke procedures bij de sector kanton van de rechtbank, strafrechter in eerste aanleg, alsmede arbitrage zaken op grond van artikel 171 van de Gemeentewet inclusief het ondertekenen van alle op de procedure betrekking hebbende correspondentie waaronder de dagvaarding. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet inclusief het ondertekenen van alle correspondentie. |
De burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het vertegenwoordigen van de burgemeester in rechtsgedingen en beroepsprocedures als gevolg van opgelegde huisverboden op grond van artikel 2 eerste lid van de Wet tijdelijk huisverbod. |
De burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
Het vertegenwoordigen van de burgemeester in rechtsgedingen en beroepsprocedures als gevolg van opgelegde huisverboden op grond van artikel 2 eerste lid van de Wet tijdelijk huisverbod. |
Het voeren van correspondentie ter voorbereiding van het passeren van notariële akten; het aan medewerkers van notarissen verlenen van algemene en bijzondere volmachten als bedoeld in artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet juncto Afdeling 10.1.1 Mandaat van de Algemene wet bestuursrecht tot het tekenen van notariële akten met betrekking tot grondtransacties, waarbij de gemeente betrokken is. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het nemen van besluiten om in rechte verhaal Algemene bijstandswet toe te passen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Speciale bevoegdheden Cluster Schade & Verzekeringen |
|||
Het afwikkelen van schade aan of in de gemeentelijke eigendommen (kantoorgebouwen, onderwijsinstellingen) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Het voeren van correspondentie met betrekking tot het verhalen van schade aan gemeentelijke eigendommen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Het voeren van correspondentie met betrekking tot schadeclaims aan de gemeente Zaanstad. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Tekenen en accorderen van Eigen Risico Fonds Formulieren, ondertekenen Europese Schadeaangifteformulieren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Tekenen van betalingsopdrachten met betrekking tot schadeclaims beneden of gelijk aan het eigen risico. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Het voegen als beledigde partij. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
Mandaatmatrix Personele besluiten
MANDAATMATRIX PERSONELE BESLUITEN |
Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel. |
||
Onderwerp |
niveau beslissingsbevoegdheid |
Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de directeuren. De directeur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. Het staat de medewerker altijd vrij om bij afwijzing van een verzoek met zijn naasthogere leidinggevende in gesprek te gaan, voordat hij eventueel gebruik maakt van de formele bezwaarmogelijkheid op grond van de Awb.De Awb termijn loopt echter wel door! |
|
Arbeidsvoorwaarden en afspraken |
|||
Wet arbeid en zorg verlof, andere varianten |
naasthoger leidinggevende |
||
vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof, Wet arbeid en zorg verlof wettelijke standaardvariant |
direct leidinggevende |
||
arbeidsduur/ werktijden |
direct leidinggevende |
||
cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan |
direct leidinggevende |
||
studiefaciliteiten |
direct leidinggevende |
||
aanvragen assessment/ loopbaan begeleiding/coaching |
direct leidinggevende |
||
telewerken |
direct leidinggevende |
is een overeenkomst met de medewerker. |
|
dienstopdracht |
direct leidinggevende |
als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen |
|
Instroom |
|||
openstellen vacature direct vallend onder de directeur |
directeur |
||
openstellen overige vacatures |
sectorhoofd |
||
verlenen vaste aanstelling |
directeur |
||
aanvraag inhuur externen direct vallend onder de directeur |
directeur |
||
aanvraag inhuur overige externen |
sectorhoofd |
||
verlenen (verlenging van) tijdelijke aanstelling |
sectorhoofd |
||
instroom inhuur (binnen kader) |
direct leidinggevende |
||
stageovereenkomst/ Stageregeling |
direct leidinggevende |
||
Toeslagen, vergoedingen en declaraties |
|||
buitenlandse dienstreis |
gemeentesecretaris |
bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd |
|
toekennen vergoedingen (buiten kaders) |
naasthoger leidinggevende |
||
toekennen toeslagen |
naasthoger leidinggevende |
||
vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie |
naasthoger leidinggevende |
in overleg met schade en verzekeringen |
|
toekennen vergoedingen |
direct leidinggevende |
||
dienstreis binnenland |
direct leidinggevende |
mondeling of schriftelijk besluit/opdracht. |
|
Uitstroom |
|||
onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever) |
directeur |
||
ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen) |
direct leidinggevende |
||
Verzuim en re-integratie |
|||
niet toepassen loonkorting bij ziekte |
naasthoger leidinggevende |
betreft uitzondering bij terminale ziekte |
|
herplaatsing bij einde wachttijd |
naasthoger leidinggevende |
||
sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte- verzuimverplichtigingen |
naasthoger leidinggevende |
||
instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen |
naasthoger leidinggevende |
||
opdragen passende arbeid |
direct leidinggevende |
dit geldt bij tijdelijk; definitief opdragen is herplaatsing/ wijziging aanstelling |
|
no show consult in rekening brengen |
direct leidinggevende |
||
Wijzigen rechtspositie/ doorstroom |
|||
plaatsing (reorganisatie) |
directeur |
||
niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie) |
directeur |
||
vaststellen re-integratieplan |
directeur |
reorganisatie; indien geen overeenstemming wordt bereikt |
|
vaststelling beoordeling |
naasthoger leidinggevende |
||
bevordering |
naasthoger leidinggevende |
||
herplaatsing (arbeidsongeschiktheid) |
naasthoger leidinggevende |
||
(tijdelijke) overplaatsing |
direct leidinggevende |
||
nevenwerkzaamheden |
directeur |
||
Disciplinair/zwaarwegend |
|||
vaststellingsovereenkomst |
gemeentesecretaris |
in Organisatiebesluit 2011 bepaald uitgesloten van ondermandaat |
|
functiewaardering bij niet eensluidend advies |
gemeentesecretaris |
zie organisatiebesluit |
|
disciplinaire maatregelen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schorsing |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
ontzegging toegang gebouwen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
(tijdelijk) ontheffen uit functie |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schadeloosstelling |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
detachering |
directeur |
driepartijen overeenkomst met externe werkgever |
|
functieprofiel incl. waardering |
directeur |
directeur bewaakt functiescheiding |
|
dienstongeval |
directeur |
zwaarwegend besluit ivm gevolgen aansprakelijkheid |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl