Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR407885
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR407885/2
Regeling vervallen per 22-03-2018
Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016
Geldend van 11-01-2017 t/m 21-03-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017
Intitulé
Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016
De directeur van de portefeuille Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad;
Gelet op het Organisatiebesluit Zaanstad 2012, de Budgetregels gemeente Zaanstad 2011, het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad, en het budgethouder ondermandaatbesluit van de gemeentesecretaris (op basis van artikel 3, sub b, van de Budgetregels);
Overwegende dat de directeur alle bevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie ten behoeve van het dagelijks beheer van de portefeuille van sectoren betreffende Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeentesecretaris / algemeen directeur in ondermandaat heeft gekregen conform artikel 2, vierde lid, van het Organisatiebesluit, met uitzondering van de in artikel 5, tweede lid, van het Organisatiebesluit genoemde bevoegdheden;
Overwegende dat de directeur de verantwoordelijkheid voor de budgetten op productniveau betreffende Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeentesecretaris / algemeen directeur in ondermandaat heeft gekregen (budgethouderschap);
Overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal bevoegdheden te ondermandateren;
Besluit:
Artikel 1 Definities
- 1.
Bevoegdhedenovereenkomst: overeenkomst waarin een bestuursorgaan van de gemeente met betrekking tot een hem toekomende publiekrechtelijke bevoegdheid met zijn wederpartij(en) afspreekt op welke wijze hij deze publiekrechtelijke bevoegdheid al dan niet zal uitoefenen.
- 2.
Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling: het door de directeur vastgestelde ondermandaatbesluit inclusief vier bijlagen namelijk: een algemeen uniform deel, een bijzonder deel, een P-matrix en een B-matrix. Hierin wordt aangegeven waar welke bevoegdheden in de organisatie worden neergelegd (op functieniveau met daaraan gekoppeld de personen).
- 3.
Naast hogere leidinggevende: de functionaris aan wie de direct leidinggevende van de ambtenaar voor zijn werkzaamheden in hiërarchische zin verantwoording verschuldigd is.
- 4.
P-matrix: matrix met de beslissingsbevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie.
- 5.
B-matrix. Hierin wordt op codenummerniveau van de begroting aangegeven waar het budgethouderschap in de organisatie is neergelegd.
- 6.
Budgethouder: degene die bevoegd is te beschikken over een toegekend budget ter uitvoering van een specifieke taak en hierover verantwoording aflegt als bepaald in de Budgetregels gemeente Zaanstad 2011.
Artikel 2Verlening ondermandaat/machtiging
- 1.
De directeur Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad verleent aan de in de bijlagen bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlagen genoemde bevoegdheden.
- 2.
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, voeren van correspondentie over, en alle andere daarbij behorende feitelijke- en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandataris.
- 3.
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd kan wijzigen of intrekken.
- 4.
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van de (algemeen) directeur.
- 5.
Het ondermandaat mag ook worden uitgeoefend door de gelijke of naast hogere in functie, dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen de portefeuille van de directeur.
Artikel 3Uitsluitingen
Dit ondermandaat is niet van toepassing op:
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
- c.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen als gevolg van wettelijk voorschrift dan wel als gevolg van een gemeentelijke richtlijn verplicht is;
- d.
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de ondergemandateerde beschikbaar staande budget;
- e.
beslissingen om de raad een voorstel te doen;
- f.
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
- g.
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens ondermandaat;
- h.
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.
Artikel 4Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 5Ondertekening
Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekenen van besluiten en overeenkomsten die uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeien.
Artikel 6Waarneming bij afwezigheid/vervanging
- 1.
De vervanging in het kader van dit besluit vindt, met uitzondering van het goedkeuren en betalen van facturen, plaats ofwel door de gelijke dan wel de naast hogere in functie dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur.
- 2.
De waarneming bij het goedkeuren en betalen van facturen vindt plaats door een door de budgethouder aangewezen functionaris.
Artikel 7Personeelsaangelegenheden
De ondermandaten op het gebied van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-matrix (bijlage III).
Artikel 8Budgethouders
- 1.
De ondermandaten van de verantwoordelijkheid voor budgetten op codenummerniveau in de begroting is opgenomen in de B-matrix (bijlage IV).
- 2.
De budgethouders dienen zich te houden aan de geldende budgetregels.
- 3.
De verantwoordelijkheid over een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen.
Artikel 9Gedeeltelijke gelijkstelling functies met Afdelingshoofd
De bevoegdheden die op basis van dit besluit zijn ondergemandateerd aan de Afdelingshoofden komen ook toe aan programmamanagers, netwerkontwikkelaars, met uitzondering van de bevoegdheden die niet specifiek aan hen zijn toebedeeld in de bijlage bijzonder deel.
Artikel 10Ondertekening besluiten
- 1.
Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
Namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
<mevrouw/deheer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
Voorbeeld:
Hoogachtend,
Namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
Hoofd afdeling Juridische Zaken,
Mevrouw mr. N. Zeef
- 2.
In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
Hoogachtend,
Namens de burgemeester van Zaanstad,
Functienaam ,
<mevrouw/de heer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
Artikel 11Ondertekening en inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking op 18 juli 2016 en vervangt het ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling van 2015.
- 2.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het digitale Gemeenteblad.
- 3.
Dit besluit zal worden gepubliceerd op www.overheid.nl.
Besluit directeur Maatschappelijke Ontwikkeling |
12 juli 2016 |
Bekendgemaakt in gemeenteblad |
|
Inwerkingtreding |
18 juli 2016 |
Toegezonden aan de algemeen directeur/secretaris |
|
Handtekening directeur |
Bijlage I behorende bij ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling: algemeenuniform deel
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|
|
|
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (waaronder mede wordt verstaan het vestigen van zakelijke rechten) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie (Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het Sectorhoofd met de budgethouder. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Cluster Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten.
|
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Cluster Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. |
Bevoegdhedenovereenkomsten |
|
|
|
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van bevoegdhedenovereenkomsten |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het Sectorhoofd met de budgethouder.
|
|
idem |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen. |
Ondertekenen overeenkomst na collegebesluit |
|
|
|
Het ondertekenen van een (bevoegdheid)overeenkomst nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders. |
Burgemeester van Zaanstad en/of het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Uitgaande subsidies |
|
|
|
Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht (aanvraag is onvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling te nemen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Opschorten van de beslistermijn op grond van artikel 4:14 of 4:15 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende sector binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor rechtshandelingen vermeld in artikel 4:71 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor het vormen van een bestemmingsfonds. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Bekendmaken van het voornemen tot weigering van subsidie (artikel 4:51 Algemene wet bestuursrecht). |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Subsidie verkrijgen |
|
|
|
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring, het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie. Het besluiten tot en verzoek te dienen om een subsidieaanvraag in te trekken. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 500.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 500.000.
|
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 200.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 200.000. |
Nadeelcompensatie |
|
|
|
Het nemen van besluiten over (het afhandelen van) een verzoek tot nadeelcompensatie met uitzondering van het besluit tot toekennen van nadeelcompensatie
|
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Voor zover het een besluit tot toekenning betreft geldt dit mandaat tot een bedrag van € 200.000 exclusief BTW. |
Besluit tot toekennen van nadeelcompensatie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen |
|
|
|
Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet openbaarheid van Bestuur |
|
|
|
Besluiten nemen over het verschaffen van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet dwangsom |
|
|
|
Besluiten nemen over het afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 4:18 (beschikking betreffende een verbeurte dwangsom vanwege niet tijdig beslissen op een aanvraag) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Bestuursrechtelijke en/of privaatrechtelijke geldschulden |
|
|
|
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4. van de Algemene wet bestuursrecht betreffende bestuursrechtelijke geldschulden aangaande het werkveld van de betreffende afdeling.
|
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
De bevoegdheid tot het afboeken van definitieve oninbare vorderingen van dubieuze debiteuren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd samen met betrokken Sectorhoofd |
|
Klachten |
|
|
|
De bevoegdheid tot het coördineren, registreren en rapporteren van klachten, als bedoeld in artikel 4 van de Klachtenregeling gemeente Zaanstad 2015 en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
De klachtencoördinatoren |
|
De bevoegdheid tot het behandelen van klachten, als bedoeld in de Klachtenregeling gemeente Zaanstad 2015 en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden en sectorhoofden |
|
Wet bescherming persoonsgegevens |
|
|
|
Het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Maatregelen m.b.t. ordeverstoring |
|
|
|
Het geven van bevelen die noodzakelijk te achten zijn voor de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 172 lid 3 van de Gemeentewet bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan in het Gemeentehuis, voor een periode niet langer dan noodzakelijk ter bescherming van de openbare orde, dan wel het optreden als eigenaar van het Gemeentehuis.
|
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden en de externe beveiligingsorganisatie |
|
Het voeren van alle correspondentie en het nemen van besluiten op basis van het Agressieprotocol |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Mits het agressief gedrag gemeld is en het registratieformulier is ingevuld. |
Het doen van aangifte |
|
|
|
Het doen van aangifte van vermoedelijk strafbare feiten |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden/medewerkers Facilitaire Zaken en de externe beveiligingsorganisatie. |
|
Bijlage II behorende bij het ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling – Bijzonder deel
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Uitvoering Leerplichtwet 1969 |
|
|
|
Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in de Leerplichtwet 1969. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Frontlijn |
De toezichthouder moet tevens als leerplichtambtenaar beëdigd zijn. |
Het nemen van besluiten o.g.v. de artikelen 3a, 3b en 15. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert |
De casemanager moet als leerplichtambtenaar beëdigd zijn. |
Het beëdigen van een leerplichtambtenaar. |
De burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofd Frontlijn |
|
Wet op de lijkbezorging |
|
|
|
Het aanwijzen van gemeentelijke lijkschouwers (art. 4) |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Het aanwijzen van uitvoerders |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Services en Frontlijn |
|
Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs |
|
|
|
Niet behandelen onvolledige aanvraag (art. 7, derde en vierde lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Bekendmaking van besluiten (art. 14). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Aanvang bekostiging; geen bekostiging wegens ontbreken overeenstemming (art. 15, vierde en vijfde lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Goedkeuring bouwplannen, begroting c.a. (art. 16), mits passend binnen toegekende budget. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Projectmanagement en maatschappelijke advisering |
Bij een bedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Goedkeuring bouwplannen, begroting c.a. (art. 16), mits passend in budget. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Projecten A |
Bij een bedrag kleiner dan € 200.000. |
Aanvang bekostiging in termijnen (art. 17). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Verlenging termijn aanspraak vergoeding (art. 18, derde lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Niet behandelen onvolledige aanvraag (art. 20, tweede lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Besluit nemen op spoedeisende aanvraag (art. 21). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Aanvang bekostiging; geen bekostiging wegens ontbreken overeenstemming / goedkeuring bouwplannen, begroting c.a., mits passend binnen toegekende budget / aanvang bekostiging in termijnen (art. 23). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Toestemming verhuur (art. 36, derde en vierde lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Leerlingenvervoer |
|
|
|
Het nemen van besluiten naar aanleiding van aanvragen voor voorzieningen leerlingenvervoer. |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het nemen van besluiten (toekennen, afwijzen, niet in behandeling nemen etc.) op een aanvraag voor een vervoersvoorziening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ |
|
|
|
Het nemen van besluiten op aanvraag of ambtshalve over het toekennen, wijzigen, intrekken of beëindigen van uitkeringen inclusief het opleggen van maatregelen. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het besluiten tot oplegging van een hersteltermijn tijdens de uitkeringsintake op het UWV of het Werkplein. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Expert |
Het gaat hierbij om Casemanagers tijdens de uitoefening van hun intakewerkzaamheden. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente Zaanstad in verband met de uitvoering m.b.t. vestiging / doorhaling / wijziging van krediethypotheken. |
De burgemeester / het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd en Casemanager, Casemanager Senior Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het nemen van besluiten tot buiten invordering stelling en terugvordering van uitkeringen. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikelen 63 en 64 Participatiewet. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert
Medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aanwezen |
|
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikel 44 en 45 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert
Medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aangewezen. |
|
Het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag, beslag op roerende- en onroerende zaken op grond van artikel 60, derde en vierde lid, Participatiewet. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Financieel administratief medewerker Expert Medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aanwezen |
|
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikel 44 en 45 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert
Medewerkers Cannock Chase BV die daarvoor op de geëigende manier zijn aangewezen |
|
Het uitvaardigen van een dwangbevel in het kader van de participatiewet, Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het vaststellen van het recht op Individuele Inkomenstoeslag. Of het recht op een andere minimaregelinge (TCA / TER / IST / RSK |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Frontlijn |
|
Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen uit de Faillissementswet |
|
|
|
Opstellen van verzoekschriften en verklaringen WSNP conform de artikelen 284 of 285 Faillisementswet. |
De burgemeester van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert Procesbeheerder
Medewerkers Tanger advocaten die daarvoor op een geëigende manier zijn aangewezen door de rechtbank |
Veelal wordt Tanger advocaten aangewezen door de rechtbank van Amsterdam. |
Verzoekschriften tot dwangakkoord/moratorium conform de artikelen 287a of 287b Faillisementswet. |
De burgemeester van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert Procesbeheerder
Medewerkers Tanger advocaten die daarvoor op een geëigende manier zijn aanwezen door de rechtbank |
Veelal wordt Tanger advocaten aangewezen door de rechtbank van Amsterdam. |
Het afgeven van een verklaring als bedoeld is in de Faillissementswet m.b.t. de uitvoering van titel III Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen uit de Faillissementswet. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
|
|
|
Het uitoefenen van bevoegdheden in het kader van de Wet Kinderopvang. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert |
Binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
Het verlenen, weigeren en intrekken van vergoedingen in het kader van kinder- en buitenschoolse opvang (Wet Kinderopvang). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Fonds de Hoop |
|
|
|
Het doen van uitgaven uit Fonds de Hoop. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
Binnen de door de raad bij de begroting verstrekte middelen aan het fonds. |
Schulddienstverlening |
|
|
|
Het treffen van schuldsaneringen, schuldbemiddeling en/of het budgetteren van cliënten. |
De burgemeester / het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Procesbeheerder Services uitkeringen. Financieel administratief medewerker, Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
Het beëindigen van schuldsaneringen, schuldbemiddeling en andere schulddienstverlening |
De burgemeester / het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert
Financieel administratief medewerker, Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Wet Inburgering |
|
|
|
Het verlenen van ontheffing van de inburgeringsplicht (artikel 6 WI). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het aanbieden van een al of niet gecombineerde inburgeringsvoorziening (artikel 19 en 20 WI). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het maken van afspraken met organisaties als genoemd in artikel 21 WI. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het vaststellen van een inburgeringsvoorziening ( artikel 22 WI). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het verrekenen van een eigen bijdrage (artikel 24 WI). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het oproepen om te verschijnen en gegevens te verstrekken (artikel 25 WI). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het bepalen van de aanvangstermijn voor oudkomers (artikel 26 WI). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het vaststellen van een identiteit (artikel 27 WI). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Opleggen en afhandelen van een bestuurlijke boete (artikelen 29, 30, 31, 32, 33, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 WI). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het verrekenen van een bestuurlijke boete (artikel 44 WI). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het opnemen van het sofinummer (burgeridentificatienummer) in de registratie (artikel 49 WI). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het uitreiken van een certificaat en het vermelden van de behaalde niveaus als bedoeld in artikel 1 en 2 van de Regeling Certificaat inburgering oudkomers. |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Beleidsregels indicatiestelling aangepaste woningen |
|
|
|
Besluiten op basis van de beleidsregels indicatiestelling aangepaste woningen Gemeente Zaanstad 2016. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Voorzieningen |
In de beleidsregels is bepaald dat het Sociale Wijkteam bepaald of is voldaan aan de criteria. |
Fraudewet |
|
|
|
Het nemen van besluiten in het kader van de fraudewet. |
De burgemeester / Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Cliëntenraad |
|
|
|
Het benoemen en ontslaan van leden van de cliëntenraad.
|
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Frontlijn |
|
Subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstad 2015, de subsidieregeling scholings-begeleidingsvoucher Zaanstad 2015 en de subsidieregeling Stimuleringssubsidie Zaanstad 2015 |
|
|
|
Een subsidieaanvraag in het kader van de subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstad 2015, de subsidieregeling scholings-begeleidingsvoucher Zaanstad 2015 en de subsidieregeling Stimuleringssubsidie Zaanstad 2015 op grond van art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht (aanvraag is onvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling te nemen. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert
|
|
Opschorten van de beslistermijn in het kader van de subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstad 2015, de subsidieregeling scholings-begeleidingsvoucher Zaanstad 2015 en de subsidieregeling Stimuleringssubsidie Zaanstad 2015 op grond van artikel 4:14 of 4:15 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert
|
|
Verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande de subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstad 2015, de subsidieregeling scholings-begeleidingsvoucher Zaanstad 2015 en de subsidieregeling Stimuleringssubsidie Zaanstad 2015 binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert
|
De administratieve afhandeling van subsidieaanvragen en subsidiebesluiten is gemandateerd aan de afdeling A&I, cluster Subsidies, Bedrijfsvoering. |
Voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van uitvoeringsovereenkomsten behorend bij een subsidiebeschikking in het kader van de subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstad 2015, de subsidieregeling scholings-begeleidingsvoucher Zaanstad 2015 en de subsidieregeling Stimuleringssubsidie Zaanstad 2015; |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert
|
|
WMO 2015 en Verordening maatschappelijke ondersteuning Zaanstad 2015 |
|
|
Het nemen van de besluiten en de uitvoering van de wet en de verordening is door het college gemandateerd aan de professionals van de Sociale Wijk Teams. |
Het administratief afhandelen van besluiten in het kader van de Wmo 2015 |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professionele medewerker van het Sociale Wijk Team |
Het bevestigen van de ontvangst van een hulpvraag (artikel 2, lid 3 Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zaanstad 2015) |
Het college van Zaanstad |
|
De medewerker van het Sociale Wijk Team bevestigt de ontvangst van een hulpvraag. Veelal gebeurt dit impliciet door een afspraak te maken voor het keukentafelgesprek. |
Het wijzen van de cliënt voor het onderzoek op cliëntondersteuning (artikel 3, tweede lid Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zaanstad 2015)
|
Het college van Zaanstad |
|
Door het college gemandateerd aan de Sociale Wijkteams. De casemanager wijst de cliënt op de mogelijkheid van clientondersteuning. |
De bevoegdheden genoemd in artikel 4, 5 en 6 Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zaanstad 2015, voor het doen van (voor)onderzoek, voeren van gesprek en het maken van een verslag. |
Het college van Zaanstad |
|
Door het college van Zaanstad zijn deze bevoegheden gemandateerd aan de professionele van de Sociale Wijkteams |
Het administratief afhandelen van besluiten over het verstrekken of afwijzen van een maatwerkvoorziening artikel 8 Verordening |
Het college van Zaanstad |
|
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professionele medewerker van het Sociale Wijk Team, |
Het administratief afhandelen van het besluit betreffende het verstrekken of afwijzen van een maatwerkvoorziening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior Financieel administratief medewerker en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professionele medewerker van het Sociale Wijk Team, |
Het administratief afhandelen van besluiten over herzien dan wel intrekken van besluiten als bedoeld in artikel 14 Verordening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professionele medewerker van het Sociale Wijk Team, |
Het afwijken van het bepaalde in de verordening als bedoeld in artikel 20 Verordening (hardheidsclausule). |
Het college van Zaanstad |
Medewerker Sociaal Wijkteam in overleg met casemanager Vangnet |
Het nemen van besluiten op basis van de hardheidsclausule val niet onder het reguliere mandaat van het Sociale Wijk Team De besluitvorming loopt via de Vangnetprocedure van de gemeente |
Het administratief afhandelen van besluiten als bedoeld in artikel 20 van de Verordening |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Financieel administratief medewerker Senior Financieel medwerker en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Jeugdwet en Verordening Jeugdhulp gemeente Zaanstad 2015 |
|
|
Het nemen van de besluiten en de uitvoering van de Jeugdwet en verordening is door het college gemandateerd aan de professionals van de Jeugdteams. |
Het administratief afhandelen van besluiten over het verstrekken of afwijzen van een niet vrij toegankelijke jeugdhulp (artikel 10, lid 3 Verordening Jeugdhulp Zaanstad 2015). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker, Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professional van het Jeugdteam |
Het administratief afhandelen van besluiten betreffende een verlenging (artikel 12, lid 3 Verordening Jeugdhulp Zaanstad 2015). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker, Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professional van het Jeugdteam |
Het administratief afhandelen van besluiten betreffende het herzien dan wel intrekken van besluiten als bedoeld in artikel 15 van de Verordening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professional van het Jeugdteam |
Het afwijken van het bepaalde in de verordening als bedoeld in artikel 20 Verordening Jeugdhulp gemeente Zaanstad 2015 (hardheidsclausule). |
Het college van Zaanstad |
Medewerker Jeugdteam in overleg met casemanager Vangnet |
Het nemen van besluiten op basis van de hardheidsclausule valt niet onder het reguliere mandaat van het Jeugdteam. De besluitvorming loopt via de Vangnetprocedure van de gemeente Zaanstad. |
Het administratief afhandelen van besluiten als bedoeld in artikel 20 Verordening Jeugdhulp gemeente Zaanstad 2015 (hardheidsclausule). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Bijlage III behorende bij het ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016 – Personele matrix
Bijlage IV behorende bij het ondermandaatbesluit Maatschappelijke ontwikkeling 2016: Budgetmatrix / B-matrix
Begrotingsprogramma |
Product |
Codenummer |
Budgethouder |
01 - Jeugd en zorg |
01.01 - Veilige basis voor ieder kind |
200369- Jeugdbeleid |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.01 - Veilige basis voor ieder kind |
200371- Kinderopvang |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.01 - Veilige basis voor ieder kind |
200378- Jeugdgezondheidszorg 0-4 jarig |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.02 - Gezond leven |
200374- Volksgezondheid |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.03 - Kracht van de wijkbewoners |
201117- Ov. taken Wmo (wijkbewoner) |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.03 - Kracht van de wijkbewoners |
201119- Jeugdteams |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.03 - Kracht van de wijkbewoners |
201197- Ex-gedetineerden |
Afdelingshoofd Toegang B |
01 - Jeugd en zorg |
01.03 - Kracht van de wijkbewoners |
201008- Veiligheidshuis Z/W |
Sectorhoofd Frontlijn |
01 - Jeugd en zorg |
01.03 - Kracht van de wijkbewoners |
201115- Sociale wijkteams |
Sectorhoofd Frontlijn |
01 - Jeugd en zorg |
01.03 - Kracht van de wijkbewoners |
201208- Uitvoering jeugdteams |
Sectorhoofd Frontlijn |
01 - Jeugd en zorg |
01.03 - Kracht van de wijkbewoners |
201118- Uitvoeringsbudget |
Sectorhoofd Strategie&Netwerken |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
200372- Huishoudelijke verzorging |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
200384- Maatschappelijke opvang/verslavingszorg |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
200386- Vrouwenopvang |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
201130- Spec. zorg met verblijf |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
201179- Specialistische J-GGZ |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
201179- Specialistische J-GGZ |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
201180- Specialistische jeugdhulp |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
201128- Stuurbudget |
Sectorhoofdhoofd Frontlijn |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
200380- Impl. jz/awbz/wwnv |
Sectorhoofd Strategie&Netwerken |
01 - Jeugd en zorg |
01.04 - Spec. hulp niet zelfst. woont |
201127- Uitvoeringsbudget |
Sectorhoofd Strategie&Netwerken |
01 - Jeugd en zorg |
01.05 - Spec. hulp zelfst. woont |
200151- Wmo individuele verstrekkingen |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.05 - Spec. hulp zelfst. woont |
201124- PGB |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.05 - Spec. hulp zelfst. woont |
201125- Spec. zorg zonder verblijf |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.05 - Spec. hulp zelfst. woont |
201126- Landelijk werkend en buitenregionaal |
Afdelingshoofd Kennis |
01 - Jeugd en zorg |
01.05 - Spec. hulp zelfst. woont |
201129- Beschermd wonen |
Sectorhoofd Strategie&Netwerken |
01 - Jeugd en zorg |
01.06 - Uitvoeren armoedebeleid |
200180- Minimabeleid |
Afdelingshoofd Toegang B |
01 - Jeugd en zorg |
01.06 - Uitvoeren armoedebeleid |
200182- Bijzondere bijstand |
Afdelingshoofd Toegang B |
01 - Jeugd en zorg |
01.06 - Uitvoeren armoedebeleid |
200196- Begrafenisk. wet lijkbezorging |
Afdelingshoofd Toegang B |
01 - Jeugd en zorg |
01.06 - Uitvoeren armoedebeleid |
200713- Schulddienstverlening |
Afdelingshoofd Toegang B |
01 - Jeugd en zorg |
01.06 - Uitvoeren armoedebeleid |
201190- Armoedebestrijding sociaal wijkteam |
Sectorhoofd Frontlijn |
01 - Jeugd en zorg |
01.06 - Uitvoeren armoedebeleid |
201189- Armoedebeleid |
Sectorhoofd Strategie&Netwerken |
|
|
|
|
02 - Werk, inkomen en economie |
02.02 - Rechtmatige inkomensverstrekking |
200181- Inkomensvoorz.(wwb i-deel) |
Afdelingshoofd Toegang B |
02 - Werk, inkomen en economie |
02.02 - Rechtmatige inkomensverstrekking |
200197- Inkomensvoorziening(ioaw,ioaz) |
Afdelingshoofd Toegang B |
02 - Werk, inkomen en economie |
02.02 - Rechtmatige inkomensverstrekking |
200184- Fraudebestr. & preventie |
Afdelingshoofd Handhaving |
02 - Werk, inkomen en economie |
02.03 - Int.verst. relatie werkgevers |
201186- Regionaal werkbedrijf |
Afdelingshoofd Relaties |
02 - Werk, inkomen en economie |
02.03 - Int.verst. relatie werkgevers |
200185- Opvang nieuwkomers |
Afdelingshoofd Kennis |
02 - Werk, inkomen en economie |
02.03 - Int.verst. relatie werkgevers |
200449- ESF periode 2014-2020 |
Afdelingshoofd Financiën |
02 - Werk, inkomen en economie |
02.03 - Int.verst. relatie werkgevers |
200179- Activering |
Afdelingshoofd Werk |
02 - Werk, inkomen en economie |
02.03 - Int.verst. relatie werkgevers |
200178- Jeugdwerkloosheid |
Afdelingshoofd Handhaving |
02 - Werk, inkomen en economie |
02.04 - Organiseren van beschut werk |
200188- Sociale werkvoorziening |
Afdelingshoofd Kennis |
|
|
|
|
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.01 - Goede aansluiting |
200390- Lokaal onderwijsbeleid |
Afdelingshoofd Kennis |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.01 - Goede aansluiting |
200393- Volwasseneducatie |
Afdelingshoofd Kennis |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.01 - Goede aansluiting |
200392- Leerlingenvervoer |
Afdelingshoofd Toegang B |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.01 - Goede aansluiting |
200394- Leerlingenzaken |
Afdelingshoofd Handhaving |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.02 - Onderwijsklimaat |
200358- Onderwijshuisvesting |
Sectorhoofd Strategie&Netwerken |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.03 - Maatschappelijke initiatieven |
200321- Wijkbudget |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.03 - Maatschappelijke initiatieven |
200332- WAP |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.03 - Maatschappelijke initiatieven |
200342- Gebiedsmanagement bovenwijks |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.03 - Maatschappelijke initiatieven |
200361- Maatschappelijke participaties |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.04 - Verzelfstandiging buurthuizen |
200360- Accommodaties maatschappelijke participatie |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.05 - Actieve (sport)verenigingen |
200388- Impuls breedtesport |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.06 - Sportvoorzieningen |
200363- Niet Sportbedrijf zonder BTW |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.06 - Sportvoorzieningen |
200365- Sporthallen overig |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.06 - Sportvoorzieningen |
200366- Optisport "belaste subsidies" |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.06 - Sportvoorzieningen |
201175- Sportbedrijf gebruikers |
Afdelingshoofd Relaties |
03 - Maatschappelijke voorzieningen |
03.06 - Sportvoorzieningen |
201176- Sportbedrijf overig activiteit |
Afdelingshoofd Relaties |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl