Regeling vervallen per 13-06-2013

Verordening Verwerking Persooonsgegevens

Geldend van 13-06-2002 t/m 12-06-2013 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001

Intitulé

Verordening Verwerking Persooonsgegevens

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

wet:

de Wet Bescherming Persoonsgegevens ( Wbp, Staatsblad 2000, 302)

verantwoordelijke:

de rechtspersoon of het bestuursorgaan dat het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;

beheerder:

degene die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de verwerking van persoonsgegevens;

betrokkene:

degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

bewerker:

degene die ten behoeve van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen;

verwerking van persoonsgegevens:

elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;

besluit:

een beslissing als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht;

beheerregeling:

een regeling als bedoeld in artikel 14 van de Wet Gemeentelijke Basis Administratie persoonsgegevens (GBA);

reglement:

het privacyreglement voor de gemeentelijke basisadministratie van 23 april 2002;

verstrekken van persoonsgegevens:

het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens.

Hoofdstuk 2 Beheer en toezicht

Artikel 2 Het bereik van de verordening

  • 1. Deze verordening is van toepassing op alle gemeentelijke verwerkingen van persoonsgegevens waarop de wet van toepassing is.

  • 2. De verordening is tevens van toepassing op de basisadministratie persoonsgegevens welke door de gemeente wordt bijgehouden in het kader van de uitvoering van de Wet gemeentelijke basis- administratie persoonsgegevens.

Artikel 3 De verantwoordelijke

  • 1. Het College van Burgemeester en Wethouders is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens.

  • 2. Het College van Burgemeester en Wethouders is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie.

  • 1. De burgemeester is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens die ten dienste staan van de burgemeester.

  • 2. De verantwoordelijke oefent toezicht uit op het beheer van de persoonsgegevensverwerking.

  • 3. De bekendmaking van de persoonsgegevensverwerkingen alsmede de aanmelding bij de gemeentelijke privacyfunctionaris of bij het College bescherming persoonsgegevens geschiedt door de verantwoordelijke.

Artikel 4 Beheer

  • 1. Als beheerder van de gemeentelijke persoonsgegevensverwerkingen fungeren de hoofden van de takken van diensten en andere onderdelen van de organisatie, ieder voor wat betreft de bij dat organisatie onderdeel betrokken verwerkingen van persoonsgegevens.

  • 2. De beheerder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      het aanmelden van een door hem beheerde persoonsgegevensverwerking bij het college van burgemeester en wethouders ten behoeve van opneming in het openbaar register zoals bedoeld in artikel 8;

    • b.

      het opstellen van procedures ter uitoefening van de rechten van betrokkenen;

    • c.

      het treffen van voorzieningen van technische en organisatorische aard ter bevordering van de juistheid en volledigheid van gegevens en ter voorkoming van onbevoegde kennisneming van gegevens (beveiligingsplannen en autorisatie).

  • 3. Bewerker van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is Centric Public Sector B.V. te Gouda. De bewerker en diens medewerkers hebben rechtstreeks toegang tot de bevolkingsadministratie, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente.

Artikel 5 Het reglement

De verantwoordelijke stelt voor de gemeentelijke verwerkingen van persoonsgegevens een privacyreglement vast.

Artikel 6 Privacy-reglement GBA

  • 1. In aanvulling op de wettelijke voorschriften betreffende de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bevat het reglement een duidelijke regeling van:

    • a.

      welke personen of categorieën van personen binnen de gemeente welke gegevens mogen ontvangen (art. 96 Wet GBA, binnengemeentelijke afnemers);

    • b.

      op welke wijze deze verstrekking plaats vindt;

    • c.

      welke koppelingen en integraties er bestaan tussen de gemeentelijke basisadministratie en andere registratiesystemen;

    • d.

      op welke gronden tot het verstrekken van gegevens aan derden zal worden overgegaan en welke gegevens verstrekt mogen worden (art. 100 Wet GBA, vrije derden).

  • 2. Verstrekkingen aan andere personen of instanties mogen alleen plaatsvinden na schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en wethouders, met in achtneming van hetgeen in art. 96 en 100 Wet GBA hierover is bepaald.

  • 3. Afschriften van deze besluiten worden als aanhangsel aan het reglement toegevoegd en vormen daarvan een onlosmakelijk geheel.

Artikel 7 Beheerregeling

De hoofdlijnen van het beheer van de gegevensverwerking in het kader van de wet GBA zijn in een beheerregeling vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Verstrekken en bewerken

Artikel 8 Verstrekkingen algemeen

  • 1. Besluiten tot verstrekking van persoonsgegevens worden genomen met inachtneming van hetgeen in de wet is bepaald.

  • 2. De besluiten van het eerste lid worden genomen door het College van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 9 Klachten

  • 3. Een ieder kan zich schriftelijk met een klacht tot het College van Burgemeester en Wethouders wenden, indien hij meent dat ten aanzien van hem is gehandeld in strijd met deze verordening of op grond van deze verordening vastgestelde reglementen.

  • 4. De klachtenregeling Zaanstad 2002 is hierop van toepassing.

Artikel 10 Het openbaar register

  • 5. Het College van Burgemeester en Wethouders houdt een openbaar register bij waarin alle persoonsgegevensbestanden en besluiten tot verstrekking zijn opgenomen.

  • 1. Het register ligt voor iedereen kosteloos ter inzage op het gemeentehuis.

  • 2. De beheerregeling en het reglement liggen kosteloos ter inzage op het adres waar de beheerder contact met de betrokkene onderhoudt.

Artikel 11 Verbanden met andere gegevensverwerkingen

  • 6. Koppeling en integratie van gegevens mag alleen plaatsvinden op grond van een schriftelijk besluit van het College van Burgemeester en Wethouders met inachtneming van hetgeen hierover in art. 9b Wbp is bepaald.

  • 7. Afschriften van deze besluiten worden als aanhangsel aan het reglement toegevoegd en vormen daarvan een onlosmakelijk geheel.

Artikel 12 Algemene wet bestuursrecht

Op de besluiten als bedoeld in deze verordening zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2001.

Artikel 14 Bekendmaking

Bekendmaking van deze verordening geschiedt door de vermelding van haar essentie en de plaats van terinzagelegging in één of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Verwerking Persoonsgegevens gemeente Zaanstad 2001”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Zaanstad d.d. 30 mei 2002.

Voorzitter

Dr. R.L. Vreeman

Secretaris

Drs. W. van der Molen