Regeling vervallen per 01-01-2009

Verhuurvoorwaarden, waarop door burgemeester en wethouders van Zaanstad bij gesloten inschrijving kermisplaatsen worden gehuurd

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2008

Intitulé

Verhuurvoorwaarden, waarop door burgemeester en wethouders van Zaanstad bij gesloten inschrijving kermisplaatsen worden gehuurd

Artikel 1 Algemeen

  • 1.1 Op de standplaatsen worden uitsluitend inrichtingen geplaatst tegen toelating waarvan bij burgemeester en wethouders geen bezwaren bestaan.

  • 1.2. Elke huurder, ongeacht of hij al dan niet de Verordening op de kermissen en de Verhuurvoorwaarden in zijn bezit heeft of heeft opgevraagd, wordt geacht deze te kennen en ze als een deel der huurovereenkomst te aanvaarden.

  • 1.3. Aansprakelijkheid

  • 1.3.1. De huurder is verplicht het risico van aansprakelijkheid, waarin begrepen zowel de wettelijke als de contractuele aansprakelijkheid, voor schade aan personen en goederen, daaronder begrepen het gehuurde, alsmede de daaruit voortvloeiende schade, direct of indirect verband houdende met de exploitatie van de inrichting, te verzekeren.

    De huurder is op gelijke wijze als voor eigen handelen aansprakelijk voor schade die ontstaat door handelen van zijn personeel en van door hem bij de exploitatie ingeschakelde derden.

  • 1.3.2. De huurder vrijwaart de gemeente voor alle in lid 1 bedoelde aanspraken wegens geleden schade, tenzij deze schade het gevolg is van door of vanwege de gemeente voor de samenstelling van de kermis genomen of voorgeschreven maatregelen.

  • 1.3.3. De huurder is aansprakelijk voor alle schade, toegebracht aan de bestrating, aan andere gemeentelijke eigendommen en aan eigendommen van derden, die aan hem te wijten is en welke is ontstaan door het plaatsen van en het rijden met kermisvoertuigen, het oprichten, onderhouden, wijzigen en afbreken van kermisinrichtingen, alsmede door het plaatsen, verplaatsen of verwijderen van machines en werktuigen, of door welke andere oorzaak dan ook.

  • 1.4.1. De huurder is verplicht te alien tijde in zijn op de gehuurde grand geplaatste inrichting toe te laten: de leden van het college van burgemeester en wethouders en de gemeentesecretaris;

    • -

      de directeur van de Dienst Stadsontwikkeling en Openbare Werken;

    • -

      de directeuren van energiebedrijven;

    • -

      de daartoe aangewezen ambtenaren van de sectie Havens, Bruggen en Markten van de Dienst Stadsontwikkeling en Openbare Werken;

    • -

      de commandant van de brandweer en de door hem aangewezen personen;

    • -

      de politieambtenaren.

  • 1.4.2. De huurder is gehouden om alle plaatselijke verordeningen stipt na te leven en de door burgemeester en wethouders, in het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid of anderszins te geven voorschriften op te volgen. Het niet opvolgen kan mede leiden tot verbeurdverklaring van het recht op de standplaats, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de huursom verschuldigd blijft.

  • 1.4.3. Het is verboden om gemeentelijke eigendommen, waaronder ook de wegen en terreinver-hardingen, op enigerlei wijze te beschadigen of weg te halen.

  • 1.5 Staking van een kermis

  • 1.5.1. Indien een kermis wegens buitengewone omstandigheden niet gehouden kan worden, behouden burgemeester en wethouders zich de bevoegdheid voor om aan de verhuur geen verder gevolg te geven, zonder dat de huurders op enige schadevergoeding aanspraak kunnen maken. Doet deze omstandigheid zich voor dan zullen de reeds geheel of gedeelte-lijk betaalde huursommen gerestitueerd worden.

  • 1.5.2. Mocht de kermis reeds zijn aangevangen en de staking daarvan noodzakelijk zijn, dan zullen de huurders een deel van de betaalde huursommen terugontvangen in evenredigheid tot het aantal dagen dat door hen van de standplaats geen gebruik gemaakt kan worden, zonder dat de huurders op enige schadevergoeding aanspraak kunnen maken.

  • 1.6. Niet-naleving voorwaarden

  • 1.6.1. De gemeente behoudt zich het recht voor, om bij niet-naleving door de exploitant van de voorwaarden hiervan mededeling te doen aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, teneinde de exploitant op de lijst van nalatige kermisexploitanten te laten plaatsen. Deze mededeling dient te geschieden binnen 6 maanden na het signaleren van het niet naleven van de voorwaarden.

  • 1.6.2. De gemeente geeft hiervan tegelijkertijd kennis aan de betrokkene onder mededeling dat deze zich tot een organisatie van kermisexploitanten kan wenden, teneinde zijn belangen te doen behartigen bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

  • 1.6.3. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft het recht om de in lid 1 bedoelde mededeling ter kennis te brengen van de daarvoor in aanmerking komende gemeentebesturen.

    Zij gaat hiertoe niet over dan nadat de kalendermaand volgend op die waarin de mededeling van het gemeentebestuur is ontvangen, verstreken is.

    Indien twee jaar is verstreken, zonder dat opnieuw mededeling is gedaan van niet-naleving door de exploitant, zal de exploitant van de lijst worden geschrapt.

  • 1.7. De hoofdcommissaris van politie is bevoegd om een kermisinrichting te (doen) sluiten voor zolang de exploitant daarvan niet voldoet aan het gestelde in deze voorwaarden. De gemeente is daarbij op generlei wijze gehouden tot het verlenen van schadevergoeding in welke zin dan ook.

  • 1.8. Verzoeken tot compensatie of restitutie kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend tot uiterlijk 6 weken na de laatste kermisdag van de kermis waarover het verzoek handelt.

  • 1.9. De verhuurvoorwaarden kunnen jaarlijks worden aangevuld met een bijvoegsel waarin de specifieke voorwaarden voor dat jaar worden vermeld. Deze aanvulling dient in de jaarlijkse kermisadvertentie vermeld te worden.

Artikel 2 Bijzondere voorwaarden

  • 2.1. Het vertonen van abnormaliteiten tot het scheppen van sensatie, zulks ter beoordeling van burgemeester en wethouders, is verboden.

  • 2.2. Het verkopen of ter beschikking stellen van alcoholische dranken als prijzen op het kermisterrein is verboden. Het is niet verboden om alcoholische dranken te verkopen indien het gemeentebestuur daartoe op aanvraag een aparte vergunning verstrekt hebben.

  • 2.3. Inrichtingen die op grand van de Wet op de kansspelen verboden zijn worden niet toegelaten.

  • 2.4. Inrichtingen waar gevechten tussen mensen en dieren of tussen dieren onderling plaats vinden, worden niet toegelaten.

  • 2.5. Elke inrichting met speelautomaten mag slechts een speltype voeren; combinaties van meerdere speltypen in een inrichting zijn niet toegestaan.

  • 2.6. Burgemeester en wethouders kunnen op schriftelijk verzoek toestaan dat vanuit een inrichting twee kermisactiviteiten plaatsvinden, behoudens een combinatie van en met speelautomaten.

  • 2.7. Op nabij de kermissen te houden markten en braderiefen mogen ook kermisverkoopwaren verkocht worden.

Artikel 3 Technische voorwaarden, overlast

  • 3.1.1. In alle inrichtingen bestemd voor het bakken en bereiden van spijzen in olie of vet, dienen goed passende deksels op de bakpannen en ten minste een poederblusser met een inhoud van minimaal 7 kilo bluspoeder aanwezig te zijn.

  • 3.1.2. De blusmiddelen moeten in goede staat van onderhoud verkeren, voorzien zijn van een geldig keuringsvignet en steeds voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.

  • 3.1.3. De commandant van de brandweer kan, zo nodig staande de kermis, extra veiligheidsmaatregelen voorschrijven.

  • 3.2. De gemeente kan, naast de verplichte keuringen uitgevoerd door energiebedrijven en de brandweer, bouwkundige en mechanische keuringen van een inrichting voorschrijven op kosten van de huurder.

  • 3.3. Muziek en lawaai

  • 3.3.1. Burgemeester en wethouders kunnen voor een gehele kermis, bepaalde dagen van een kermis of voor dagdelen van nader aan te wijzen dagen van een kermis centrale muziek voorschrijven.

  • 3.3.2. In het geval van toepassing van eigen muziek mogen op de verhuurde plaatsen door of vanwege de huurders geen, naar het oordeel van burgemeester en wethouders overlast veroorzakende, geluidmakende middelen worden toegepast of overlast veroorzakend geluid gemaakt worden.

  • 3.3.3. Huurders die gebruik maken van geluidversterkers kunnen verplicht worden deze volgens de geldende geluidsnormen te laten afstellen door door het gemeentebestuur aan te wijzen personen of instellingen.

  • 3.3.4. Overtrading van het gestelde onder 3.3.1 tot en met 3.3.3 kan, op grand van artikel 4.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening, leiden tot het verbod van het gebruik van de geluidversterkers.

  • 3.3.5. Het gebruik van een orgel is toegestaan.

  • 3.3.6. Op zondag mag van geluidproducerende middelen gebruik worden gemaakt, dat mede afhankelijk is van het bepaalde in de Zondagswet, de Wet Milieubeheer alsmede de Wet geluidhinder en behoudens ontheffing.

Artikel 4 De inschrijving en de gunning

  • 4.1. De inschrijfbiljetten moeten overeenkomstig de aan deze Voorwaarden' toegevoegde Voorwaarden' (advertentie) worden ingeleverd.

  • 4.2. Men dient gebruik te maken van of de door de gemeente te verstrekken inschrijfbiljetten en enveloppen of de biljetten en enveloppen van de BOVAK en de NKB. Het is verplicht om de biljetten in te dienen in een gesloten enveloppe met daarop duidelijk vermeld het weord 'KERMIS'. Bij de inschrijving dient een kopie van een geldige verzekeringspolis gevoegd te worden. Deze wordt desgewenst later weer retour gezonden.

  • 4.3. De inschrijfbiljetten moeten duidelijk en volledig worden ingevuld. Hierin mag alleen gebruik gemaakt worden van een benaming van de kermisinrichting die met volledige omschrijving bij een erkende kermisbond is geregistreerd.

  • 4.4.1. Het is mogelijk om voor meerdere plaatsen op een kermis in te schrijven. Voor elke inschrijving voor een bepaalde plaats dient een afzonderlijk inschrijfbiljet gebruikt te worden.

  • 4.4.2. Bij plaatsing van kantzaken in een rij gaat prijsopvolging voor plaatsaanduiding.

  • 4.4.3. Over de verhuur van een andere plaats op het kermisterrein dan de gewenste heeft de gemeente het recht om middels onderhandeling tot een overeenkomst te komen. Het overeengekomene dient schriftelijk vastgelegd en door beide partijen ondertekend te worden.

  • 4.5. Op het inschrijfbiljet dient het handelsregisternummer van een Kamer van Koophandel of van een vergelijkbare buitenlandse installing vermeld te worden. In het geval de inschrijven is aangesloten bij een erkende organisatie van kermisexploitanten dient ook de naam van deze organisatie en het inschrijfnummer op het inschrijfbiljet vermeld te worden.

  • 4.6.1. Bij inschrijving onder het beding 'geen concurrentie' dient duidelijk omschreven te worden om welk beding het gaat. Tevens dient omschreven te worden voor welk terrein of terreindeel dit beding geldt. Zonder inschrijving met een dergelijk beding wordt een plaats toegewezen 'op aanwijzing”.

  • 4.6.2. Voorbehoud van een andere kermis dient vermeld te worden. De gunning van die andere kermis dient zo spoedig mogelijk doorgegeven te worden.

  • 4.7. De biedsommen dienen zowel in cijfers als in letters te worden vermeld. Bij een verschil daartussen is de biedsom in letters bepalend.

  • 4.8. Het op een kermis uitoefenen van de ambulante handel vereist dat de inschrijven een handelsbekwaam en natuurlijk persoon is die kan aantonen dat hij voldoet aan de vesti-gingsregels als gesteld in de Vestigingswet Bedrijven of de Vestigingswet Detailhandel. Een kopie van de vergunning dient bij de inschrijving bijgevoegd te worden.

    [De Vestigingswet detailhandel is met ingang van 1 januari 1996 ingetrokken bij wet van 2 november 1995, Stb. 607]

  • 4.9.1. Voor de groep vis, visproducten, zuurwaren en broodjes daarmee belegd en de groep paling, palingbroodjes en broodjes paling moet eik apart worden ingeschreven.

  • 4.9.2. Vanuit een gebakverkoopinrichting mogen geen patates frites en snacks verkocht worden en vanuit een snackverkoopinrichting mogen geen gebak en aanverwanten verkocht worden.

  • 4.9.3. Voor snacks, worst, shoarma, hamburgers, warm vlees, gegrild vlees, loempia’s en Vietnamesche hapjes, ijs en frisdranken dient apart ingeschreven te worden. De inschrijvers voor snacks of snacks-totaal mogen naast patates frites en snacks de overige, hiervoor genoemde eetwaren zonder aparte vergunning niet verkopen.

  • 4.10. Het inschrijfbiljet

  • 4.10.1. Voor elke inrichting dient apart ingeschreven te worden. Het inschrijfbiljet dient met inkt duidelijk geschreven of getypt ingevuld te worden, door de inschrijven ondertekend te worden en minimaal inhouden:

  • 4.10.1.1. naam, voornaamletter(s), geboortedatum, correspondentieadres, huisadres in wintertijd, huis-/ en/of autotelefoonnummer, bank- en/of girorekeningnummer, plaats en datum van ondertekening en de ondertekening van de exploitant zelf. Met het ondertekenen van een inschrijfbiljet verklaart de exploitant bekend te zijn en akkoord te gaan met de inhoud van zowel de Verordening als de Huurvoor- waarden voor kermissen in Zaanstad;

  • 4.10.1.2. de juiste afmetingen van de inrichting, inclusief de uitstekende delen, zonder woon-, directie- of keukenwagens, tenzij deze onverbrekelijk bij de inrichting behoren;

  • 4.10.1.3. een duidelijke vermelding van de verlangde plaats en de daarbij behorende biedsom;

  • 4.10.1.4. een juiste omschrijving van de aard van de inrichting, voorzien van een foto of tekening daarvan.

  • 4.10.2. Alleen de zijde van het inschrijfbiljet waarop de ondertekening staat is de rechtsgeldige zijde op basis waarvan een gunning of afwijzing wordt vastgesteld.

  • 4.11. De inschrijfbiljetten dienen uiterlijk op de in de advertentie vermelde datum op het Haven- en Marktkantoor Zaanstad, Westkade 2, 1506 BA Zaandam aanwezig te zijn.

  • 4.12. Inschrijfbiljetten die niet op tijd zijn binnengekomen, die niet voldoen aan de eisen van de voorwaarden of die waarin onaanvaardbare voorwaarden zijn opgenomen worden terzijde gelegd.

  • 4.13. Bij misleiding in de inschrijving van welke aard dan ook, verspeelt de inschrijven al zijn rechten en wordt de inschrijving terzijde gelegd.

  • 4.14. De gunning van de standplaatsen

  • 4.14.1. Burgemeester en wethouders beslissen binnen veertien dagen na de uiterste datum van inlevering van de inschrijfbiljetten over de toewijzing. De huurders ontvangen binnen veertien dagen na de toewijzing hun gunning. De inschrijvers dienen derhalve gedurende vier weken na de opening van de biljetten hun bod gestand te doen.

  • 4.14.2. Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid om uit de inschrijvingen een keuze te doen, om standplaatsen al dan niet aan de hoogste inschrijven te gunnen en om bij niet voldoende bezetting van een kermisterrein dan we) bij onvoldoende attractiviteit of diversiteit van inrichtingen op een bepaald terrein, onderhands standplaatsen toe te wijzen voor alle inrichtingen die zij wensen toe te laten.

  • 4.14.3. Met een voorkeur voor een bepaalde standplaats wordt zo veel mogelijk rekening gehouden, mits uit de voorkeursaanduiding duidelijk en ondubbelzinnig de bedoeling van de inschrijven blijkt. Toekenning van de gewenste standplaats kan niet gegarandeerd worden.

  • 4.14.4 Burgemeester en wethouders behouden zich het recht voor om aan verschillende inschrijvers standplaatsen voor eenzelfde inrichting te gunnen, behoudens hun verplichtingen in geval van gunning van een standplaats met concurrentiebeding.

  • 4.14.5. Bij gelijke omstandigheden zal door het los beslist worden aan wie de standplaats gegund wordt.

  • 4.14.6. Desgewenst zullen burgemeester en wethouders hun beslissing over het wel of niet gunnen van een standplaats aan de huurder nader motiveren.

  • 4.14.7. De reeds verhuurde standplaatsen voor een kermis worden in de kermisadvertentie voor het komende kermisjaar per kermis vermeld.

Artikel 5 De betaling

  • 5.1. De huursom voor elke standplaats kan in twee termijnen betaald worden. Het 1/3 deel dient binnen twee weken na gunning betaald te worden en het 2/3 deel dient voor aanvang van de desbetreffende kermis betaald te zijn. Betalingen in een keer moeten binnen twee weken na gunning betaald worden.

  • 5.2. Alle betalingen dienen plaats te vinden middels de twee toe te zenden acceptgirokaarten of door bij- of overschrijving op het girorekeningnummer 655709, ten name van de sectie Havens, Bruggen en Markten, Westkade 2 te Zaandam.

  • 5.3. Als bewijs van betaling geldt elke middels een stempel en datum door een bank of postkantoor gewaarmerkte acceptgiro- of betaalkaartrecu. Ook betalingsafschriften van banken of postkantoor gelden als bewijs van betaling van de huursom.

  • 5.4. Inschrijvingen mogen niet vergezeld gaan van geld of waardepapieren in welke vorm dan ook. Huursommen mogen niet betaald worden voordat een plaats gegund is.

  • 5.5.1. Indien een huurder het eerste gedeelte van de huursom niet op tijd betaalt is hij in gebreke, enkel door het doen verlopen van de laatste betaaldag. Hierdoor is de huurovereenkomst van rechtswege vervallen, zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist wordt. Het eerste deel van de huursom blijft daarbij verschuldigd.

  • 5.5.2. Vindt het hiervoor gestelde plaats, dan heeft de gemeente het recht om een vergoeding van de kosten, de schade en de gederfde rente van de nalatige huurder te vorderen. Het is de huurder daarbij verboden om een plaats op de kermis te bezetten.

  • 5.5.3. Burgemeester en wethouders kunnen in alle gevallen over het vrijkomende terrein beschikken, onder toepassing van artikel 1 van deze voorwaarden.

  • 5.5.4. Indien de huurder het tweede gedeelte van de huursom niet voor de aanvang van de kermis betaalt dan is het gestelde onder de leden 1, 2 en 3 van dit artikel van toepassing, waarbij tevens het tweede deel van de huursom verschuldigd blijft.

Artikel 6 Plaats innemen en afbreken

  • 6.1. Kermisterreinen Zaandam.

  • 6.1.1. De standplaatsen op de Burcht mogen 6 dagen voor de aanvang van de kermis in gebruik worden genomen. Op de vierde dag na de befiindiging van de kermis moeten om 12.00 uur de standplaatsen weer schoon en vrij van opstallen opgeleverd zijn.

  • 6.1.2. De standplaatsen op de Zuiddijk mogen 4 dagen voor de aanvang van de kermis in gebruik genomen worden. Op de tweede dag na de beeindiging van de kermis moeten om 18.00 uur de standplaatsen weer schoon en vrij van opstallen opgeleverd zijn.

  • 6.2. Kermisterrein Wormerveer.

    De standplaatsen op het marktterrein te Wormerveer mogen op de woensdag voor een kermis om 20.00 uur in gebruik genomen worden. Op de eerste dinsdag na het einde van een kermis dient voor 18.00 uur het terrein weer schoon en vrij van opstallen opgeleverd te zijn.

  • 6.3. Kermisterrein Krommenie.

    De standplaatsen op de Rosariumlaan en de naaste omgeving mogen twee dagen voor de aanvang van de kermis in gebruik genomen worden. Op de tweede dag na de beeindiging van de kermis moeten om 18.00 uur de standplaatsen weer schoon en vrij van opstallen opgeleverd te zijn.

  • 6.4. Kermisterrein Assendelft.

    De standplaatsen op de Dorpsstraat en de Delftlaan en naaste omgeving mogen twee dagen voor de aanvang van de kermis in gebruik genomen worden, te weten, op de straat vanaf 18,00 uur en op de pleinen vanaf 09.00 uur. Op de tweede dag na de beëindiging van de kermis moeten om 18.00 uur de standplaatsen weer schoon en vrij van opstallen opgeleverd zijn.

  • 6.5. Te last opbouwen en afbreken

  • 6.5.1. Indien de huurder bij de aanvang van een kermis zijn standplaats niet op tijd heeft ingenomen vervalt hierdoor de huurovereenkomst van rechtswege, zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist wordt. De gehele huursom blijft daarbij verschuldigd.

  • 6.5.2. Burgemeester en wethouders kunnen in alle gevallen over het vrijkomende terrein beschikken.

  • 6.5.3. Indien de huurder bij de aanvang van de kermis zijn zaak niet kan exploiteren zullen burgemeester en wethouders beslissen over verder te nemen maatregelen. De gehele huursom blijft hierbij verschuldigd.

  • 6.5.4. Indien er, ten aanzien van het gestelde onder 6.5.1 en 6.5.3, sprake is van onrechtmatig gedrag, is deze huurder, zonder rechterlijke tussenkomst, aan de gemeente een direct opeisbare boete verschuldigd ter hoogte van zijn huursom, met een minimum van € 500,— en een maximum van € 2000,—. Deze boete komt niet in de plaats van de huursom en/of een schadevergoeding voor de gemeente.

  • 6.5.5. Indien de huurder, met opgaaf van redenen, een korte tijd van uitstel heeft gevraagd ten aanzien van opbouwen, exploiteren of afbreken van zijn zaak, kunnen burgemeester en wethouders dat verzoek inwilligen onder de door hen te stellen voorwaarden.

  • 6.5.6. Alle standplaatsen moeten schoon en vrij van materiaal en materieel, in de staat waarin zij het in gebruik genomen hebben, weer worden opgeleverd.

  • 6.5.7. Niet op tijd van een terrein afgevoerd materiaal en materieel zal op kosten van de eigenaar door de gemeente afgevoerd worden. De gemeente kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventueel aan dit materiaal en materieel veroorzaakte schades bij deze handeling en bij de opslag die daarna plaats kan vinden.

  • 6.6.1. Het materiaal en materieel zal naar een daartoe geschikte plaats worden overgebracht voor opslag, alwaar het zal blijven voor rekening van de eigenaar, totdat deze aan zijn verplichtingen jegens de gemeente voldaan heeft.

  • 6.6.2. Opslag vindt plaats tot en met 31 december van het jaar waarin de desbetreffende kermis plaats heeft gevonden, of zo veel korter als nodig is indien de kosten voor de gemeente de vermoedelijke opbrengst van het materiaal en materieel te boven zullen gaan.

  • 6.6.3. Na het hiervoor genoemde tijdstip zal het materiaal en materieel openbaar, of na taxatie, onderhands verkocht worden. De opbrengst, na aftrek van alle voor de gemeente hieruit voortvloeiende kosten, blijft gedurende drie jaren ter beschikking van de rechthebbende. De huurder blijft aansprakelijk voor de kosten voor zover deze niet door de opbrengst van verkoop kunnen worden gedekt.

  • 6.7. Onjuiste afmetingen

  • 6.7.1. Indien bij het opbouwen van een inrichting blijkt dat de afmetingen van die inrichting afwij-ken van die welke bij de inschrijving zijn opgegeven, kan degene aan wie de standplaats is verhuurd het recht op de standplaats verliezen, waarbij de totale huursom verschuldigd blijft.

  • 6.7.2. De exploitant dient binnen een nader te bepalen aantal uren na de constatering van de afwijking de standplaats geheel ontruimd te hebben.

  • 6.7.3. Behoudens goedkeuring of in opdracht van burgemeester en wethouders mogen inrichtingen tijdens de kermis niet afgebroken worden.

  • 6.8. Gebruik van de standplaats

  • 6.8.1. De verhuurde standplaats mag slechts worden gebruikt overeenkomstig de bestemming daarvan en door of vanwege degene die de standplaats toegewezen heeft gekregen. Er mag geen inrichting van andere aard, andere afmetingen of van een ander uiterlijk aanzien worden geplaatst. Burgemeester en wethouders kunnen op verzoek afwijkingen toestaan.

  • 6.8.2. Afstand of vervreemding van huur aan anderen en ruilen of wisselen van standplaatsen is alleen toegestaan met toestemming van burgemeester en wethouders.

  • 6.8.3. Het deel van het verhuurde oppervlak dat niet door de huurder wordt ingenomen blijft ter beschikking van de gemeente. Burgemeester en wethouders kunnen over deze ruimte vrijelijk beschikken.

  • 6.8.4. Gedurende de tijden dat de kermis voor het publiek is opengesteld, dient de huurder zijn inrichting voor het publiek open te houden, te verlichten en te exploiteren.

  • 6.9. De tekening

  • 6.9.1. Een eventueel bij de gunning gevoegde indelingstekening heeft geen rechtskracht en dient slechts ter globale aanduiding van de standplaats van een huurder waar zijn inrichting zal komen te staan. De definitieve plaats zal op het terrein door de daartoe aangewezen ambtenaar worden aangewezen.

  • 6.9.2. Er mag niet gebouwd worden voordat de definitieve plaats op het terrein is aangewezen.

  • 6.9.3 De aangewezen plaats kan zowel door piaatselijke, bijzondere omstandigheden als door prijsopvolging van de overige verhuurde plaatsen maximaal 20 meter afwijken van de gewenste plaats, zonder enig recht op schadevergoeding in welke vorm dan ook.

  • 6.10. Woonwagens en stroomvoorziening

  • 6.10.1 Voor woonwagens van kermisexploitanten en derden kan geen aanspraak gemaakt worden op ruimte op het kermisterrein zelf. Zij zullen verwezen worden naar woonwagenstandplaatsen alwaar elektriciteit- en watervoorzieningen en zo mogelijk riolering aanwezig zijn. Deze standplaatsen kunnen in een ander deel van de gemeente zijn dan het deel waar de kermis zich bevindt.

  • 6.10.2. Al het niet direct bij de exploitatie van de inrichting behorende materiaal, de pakwagens en de trekkers mogen niet op het kermisterrein of de woonwagenplaatsen neergezet worden.

  • 6.10.3. De gemeente verstrekt gratis elektriciteit en water aan de woonwagens van de geplaatste exploitanten en hun medewerkers. De aansluitingen mogen uitsluitend door of vanwege de gemeente uitgevoerd worden.

  • 6.10.4. De elektriciteit voor de inrichtingen wordt voor rekening van de exploitant geleverd via een door de gemeente aan te wijzen installatiebureau. De aansluitkosten en de verbruikskosten van de stroom dient door de exploitant rechtstreeks met het installatiebureau afgerekend te worden.

  • 6.10.5. Het is verboden zelf stroom op te wekken. Slechts in uitzonderlijke gevallen kunnen burgemeester en wethouders toestemming verlenen om te doen hetgeen hier verboden is.

Artikel 7 Geschillen

  • 7.1.1. Indien een van beide partijen de verplichtingen op grand van deze verhuurvoorwaarden niet, niet tijdig of niet deugdelijk nakomt, is deze partij, na schriftelijk in gebreke gesteld te zijn, waarbij een redelijke termijn is gesteld om de verplichtingen alsnog na te komen, tenzij zulks op grand van deze voorwaarden, het contract of de wet niet nodig is, en in geval van termijnstelling, nakoming binnen die termijn uitblijft, aansprakelijk voor alle schade die hieruit voor de andere partij en/of derden voortvloeit en is de andere partij gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan.

  • 7.1.2. De verplichting tot betaling van een schadevergoeding op grand van het vorige lid laat onverlet de verplichting tot betaling van de huursom door de exploitant dan we) het verval van de huursom aan de gemeente.

  • 7.2. Alle geschillen die naar aanleiding van de verhuur van de standplaatsen mochten ontstaan, van welke aard en omvang dan ook, daaronder mede begrepen die, welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter, tenzij partijen ter zake van die geschillen arbitrage overeenkomen.

Artikel 8 Overgangstermijn

  • 8.1. Alle lopende 5-jarige contracten en schriftelijke toezeggingen en afspraken in het kader van de hiervoor van kracht geweest zijnde Verpachtingsvoorwaarden voor kermissen in Zaanstad blijven van kracht tot het moment van afloop van deze contracten en toezeggingen, onder toepassing van deze verhuurvoorwaarden.

Artikel 9 Uitvoeringsreglement op de Kermisverordening

  • 9.1. Burgemeester en wethouders kunnen desgewenst een reglement op de Kermisverordening en de Verhuurvoorwaarden voor kermissen vaststellen.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 10.1. Deze Verhuurvoorwaarden voor kermissen in Zaanstad treden in werking op 15 oktober 1996.

    Op die dag vervallen de Verpachtingsvoorwaarden voor kermissen in Zaanstad, vastgesteld in de raadsvergadering van 2 december 1981, laatstelijk gewijzigd in de raadsvergadering van 14 december 1983.

Artikel

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zaanstad van 10 oktober 1996.

Ondertekening

Bekendgemaakt en in werking getreden op 15 oktober 1996.
Gewijzigd in verband met de invoering van de € in de openbare vergadering van 20 september 2001.