Regeling vervallen per 01-01-2008

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2007

Geldend van 01-01-2008 t/m 31-12-2007

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2007

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

1.

dag:

de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

2.

week:

een aaneengesloten periode van zeven dagen;

3.

maand:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

4.

jaar:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

5.

kalenderjaar:

de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt, met dien verstande dat een tijdvak van minder dan twintig jaren als een van twintig jaren, een gedeelte van een uur als een vol uur, een gedeelte van een half uur als een half uur, een gedeelte van een kwartier als een kwartier en een gedeelte van een bladzijde als een gehele bladzijde wordt aangemerkt.

Artikel 5 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt verstaan een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 6 Tijdstip van betaling

  • 1. De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval de toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

  • 2.

    • a.

      De leges moeten worden betaald, ingeval de schriftelijke kennisgeving als bedoeld in artikel 5 wordt toegezonden, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

    • b.

      De leges moeten worden betaald ingeval de afgifte van een vergunning ter zake van het bedrag van de verschuldigde leges wordt berekend in verhouding tot een begroting van kosten, binnen acht dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving.

    • c.

      In een niet onder a. of b. genoemd geval moeten de leges worden betaald binnen acht dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving, de nota of andere schriftuur.

  • 3. In de in het tweede lid genoemde gevallen kunnen de leges voorlopig worden vastgesteld.

    Voldoening van de voorlopig vastgestelde leges dient plaats te vinden onmiddellijk na kennisgeving.

  • 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 7 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 8 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    geschriften, die ambtshalve, ter voldoening aan wettelijke voorschriften moeten worden afgegeven;

  • 2.

    beschikkingen op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van gemeentelijke belastingen of andere rechten die ingevolge de belastingwet voor gemeentelijke belastingen worden gehouden;

  • 3.

    hulp bij het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken door rijks- en provinciale ambtenaren, ambtenaren van een hoogheemraadschap of een waterschap in de uitoefening van hun functie;

  • 4.

    inlichtingen, welke ten behoeve van leden van de diplomatieke missie op verzoek worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;

  • 5.

    verzoeken inzake bewijzen van in leven zijn, vereist voor de uitbetaling van pensioenen, gagementen, wachtgelden of riddersoldijen;

  • 6.

    certificaten van onvermogen;

  • 7.

    geschriften, inlichtingen, nasporingen of verrichtingen, vervaardigd, verstrekt of verricht ten behoeve van onvermogenden in hun persoonlijk belang, indien het onvermogen wordt bewezen door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woonplaats;

  • 8.

    de in het lid a. genoemde vrijstelling geldt niet voor geschriften die op basis van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden afgegeven.

Artikel 9 Nadere regels

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 10 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De Legesverordening 2006, vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 november 2005 en de wijzigingsverordening vastgesteld op 5 oktober 2006, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking;

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2007;

  • 4. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het derde en vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt;

  • 5. Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2007".

Artikel 12 Bekendmaking

Deze verordening zal worden bekendgemaakt door het plaatsen van de verordening in een algemeen verkrijgbaar Gemeenteblad.

In een huis-aan-huisblad wordt meegedeeld dat de verordening voor een ieder kosteloos ter inzage ligt in het gemeentehuis. Daarnaast zal de geconsolideerde tekst van de Verordening worden geplaatst op de website van de gemeente.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 november 2006,

Voorzitter
Raadsgriffier

TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2007

Paragraaf 1. Afschriften, uittreksels, kaarten, tekeningen, fotografische kopieën, reproducties en afdrukken

1

voor een fotografische kopie, reproductie, of gedrukt stuk per bladzijde:

a. van een normaal formaat A4 of A5

€ 0,11

b. van een groter formaat dan normaal formaat A4

€ 0,48

2

voor kaarten en tekeningen, al dan niet behorende bij de in het eerste lid genoemde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, een ander voor zover deze stukken in de volgende artikelen of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels afzonderlijk zijn genoemd:

per kaart, tekening, lichtdruk of kopie

vermeerderd met € 1,17 voor elke 1.000 cm2, of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening 1.000 m2 te boven gaat.

€ 3,90

3

voor een verordening:

a. per pagina

€ 0,11

b. per verordening maximaal

€ 25,25

4

voor een verordening op diskette wordt het aantal fysieke pagina´s op papier berekend met een toeslag van

€ 1,95

5

per kopie van de kadastrale kaart op A3-formaat of A4-formaat

€ 5,75

6

per kopie of plot van de stadskaart op A4-formaat

€ 5,75

7

per kopie van de stadsraamkaart op schaal 1:1000 of 1:2000

€ 77,80

8

verzoek om een plattegrond

€ 4,25

9

a. voor een afschrift van een bestemmingsplan/uitwerkingsplan tot en met 100 pagina’s

b. voor iedere tekening die bij het onder a van dit artikel bedoelde afschrift gevoegd wordt, een extra tarief van

c. voor een afschrift van een bestemmingsplan/uitwerkingsplan van méér dan 100 pagina’s, inclusief maximaal 6 tekeningen

d. voor iedere tekening die extra bij het onder c van dit artikel bedoelde afschrift gevoegd wordt, een extra tarief van

€ 10,00

€ 5,00

€ 45,00

€ 5,00

Paragraaf 2. Gemeentearchief

1.

voor elke nasporing van de in het gemeentearchief berustende stukken door de daarvoor aangewezen ambtenaar, ongeacht het resultaat:

voor elk half uur of een deel daarvan, aan nasporing besteed

€ 26,25

voor elk kwartier of een deel daarvan, aan nasporing besteed

€ 13,15

2.

voor een fotokopie van een bij het gemeentearchief berustend stuk, per bladzijde:

a. vervaardigd door middel van een kopieermachine:

A4-formaat

A3-formaat

€ 0,35

€ 0,50

b. vervaardigd door middel van een kopieermachine tegen een gereduceerd tarief (voor scholieren, studenten en historische verenigingen):

A4-formaat

A3-formaat

€ 0,25

€ 0,35

c. vervaardigd door middel van een reader-printer (zelfbediening):

A4-formaat

€ 0,40

3.

voor een fotografische reproductie, vervaardigd door middel van een fotoprinter, per (kleuren) afdruk (incl. administratiekosten):

A6-formaat glans

€ 6,35

A5-formaat glans

€ 7,90

A4-formaat glans

€ 9,50

A3-formaat glans

€ 13,75

A2-formaat glans

€ 27,05

A1-formaat glans

€ 54,15

A0-formaat glans

€ 108,30

4.

Voor een fotografische reproductie, vervaardigd door middel van een fotoprinter,per (kleuren) afdruk voor:

-publicatie in

een krant /dagblad / weekblad, oplage tot 100.000 exemplaren

€ 30,30

een krant / dagblad / weekblad, oplage meer dan 100.000 exemplaren

€ 50,50

een overige periodiek oplage van 0 tot 25.000 exemplaren

€ 30,30

een overige periodiek, oplage van 25.000 tot 150.000 exemplaren

€ 50,50

een overige periodiek, oplage van meer dan 150.000 exemplaren

€ 70,70

een boek, oplage van 0 tot 3000 exemplaren

€ 50,50

een boek, oplage van 3000 tot 5000 exemplaren

€ 70,70

een boek, oplage van meer dan 5000 exemplaren

€ 101,00

- opname in een TV programma, film of diaserie, voor opzoekwerk

€ 13,15

- opname in een tentoonstelling in een museum of een andere instelling

€ 40,40

- opname in een TV programma, film of diaserie, per seconde speelduur

€ 1,10

5.

voor het plaatsen van digitale foto’s op CD-rom:

per CD, als drager van informatie

€ 3,15

per toegevoegde foto

€ 4,10

voor levering (downloaden) van digitale reproducties via de zgn. webwinkel per fotobestand

€ 4,10

6.

voor het plaatsen van audio-visueel materiaal op DVD of video, per eenheid (kopie video, DVD)

€ 25,65

7.

voor een reproductie van inventarissen en andere publicaties, die in eigen beheer bij het gemeentearchief zijn vervaardigd:

per bladzijde: A4-formaat (dubbelzijdig)

€ 0,20

per omslag: A4-formaat

€ 0,20

administratiekosten: per oplage

€ 2,65

voor de levering van een digitaal bestand € 2,65 voor administratie, vermeerderd met

per Megabyte aan data, of een gedeelte daarvan.

€ 4,10

8.

voor de voorbereiding, het gereedmaken de controle en de administratieve afhandeling, van door het gemeentearchief verstrekte stukken ter bruikleen aan een andere archiefbewaarplaats of instelling (exclusief materiaal-, porto- en verzekeringskosten die eveneens voor rekening van de bruiklener zijn),

per half uur of een deel daarvan

€ 13,30

per kwartier of een deel daarvan

€ 6,65

9.

voor een nasporing en/of reproductie van door het Rijk in bewaring gegeven archiefstukken zijn de voor de rijksarchiefbewaarplaatsen vastgestelde tarieven van toepassing; deze tarieven zijn overeenkomstig met die, vermeld onder leden 1 en 2 van deze paragraaf.

10.

voor het vervaardigen van gewaarmerkte afschriften en/of uittreksels van de bij het gemeentearchief berustende stukken, per akte of per set bijlagen:

a. uit de Burgerlijke Stand

€ 9,50

b. uit andere archieven

€ 21,10

11.

voor de huur van de vergaderruimte (filmzaal) van het Gemeentearchief, per uur

€ 12,60

Paragraaf 3. Vergunningen en ontheffingen

1.

a. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning of een ontheffing voor zover niet afzonderlijk in deze verordening of andere wettelijke voorschriften genoemd

€ 16,71

b. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het kappen van een boom als bedoeld in artikel 4.5.2. APV

€ 16,71

c. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het uitstallen van verplaatsbare reclameborden als bedoeld in artikel 2.1.5.1. APV

€ 16,71

d. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het tijdelijk plaatsen van een container als bedoeld in artikel 2.1.5.1. APV

€ 16,71

e. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het tijdelijk plaatsen van een bouwsteiger als bedoeld in artikel 2.1.5.1 APV

€ 16,71

f. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van muziek, een feest, of wedstrijd als bedoeld in art. 2.1.4.1. APV

€ 16,71

g. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een tijdelijke standplaats als bedoeld in art. 5.2.3. eerste lid, APV

€ 16,71

h. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor een tijdelijke ventvergunning als bedoeld in artikel 5.2.2. eerste lid, APV

€ 16,71

i. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een ligplaats met een woonschip als bedoeld in artikel 5.3.3.1. eerste lid, APV

€ 16,71

2.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het houden van evenementen en festivals, als bedoeld in artikel 2.2.2 van de APV:

met een beoogd bezoekersaantal tot 500 personen

€ 27,50

met een beoogd bezoekersaantal van meer dan 500 personen

€ 110,00

3.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het houden van een minikermis, als bedoeld in artikel 2.2.2 van de APV:

€ 53,86

4.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het venten, als bedoeld in artikel 5.2.2 van de APV:

a. een nieuwe ventvergunning

€ 168,27

b. verlenging van een vergunning

€ 61,00

5.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een standplaats, als bedoeld in artikel 5.2.3, eerste en tweede lid, van de APV:

a. een nieuwe standplaats

€ 285,85

b. verlenging van een vergunning

€ 60,80

6.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing tot het uitoefenen van het beroep van straatartiest, straatfotograaf, filmoperateur, tekenaar of gids op de openbare weg, als bedoeld in artikel 2.1.4.3 of een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.1 de APV:

a. voor een vergunning geldig voor een dag

€ 16,71

b. voor een vergunning geldig langer dan een dag, doch niet langer dan zes dagen

€ 19,19

c. voor een vergunning met een geldigheidsduur van een jaar

€ 74,41

7.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het aanbrengen van een reclame als bedoeld in artikel 4.7.2 van de APV:

€ 74,41

8.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het maken of veranderen van een uitweg naar de weg, als bedoeld in artikel 2.1.5.3 van de APV:

€ 44,36

9.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing op grond van het besluit op de openluchtrecreatie

€ 277,61

10.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een verlenging van een ontheffing op grond van het besluit op de openluchtrecreatie

€ 68,74

Paragraaf 4. Huwelijksvoltrekking en registratie van partnerschap

1

a. Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of een omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, in een daarvoor beschikbaar gesteld lokaal, anders dan op de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen als kosteloze uren:

1. Tarief A

a. op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur en op dinsdag, ieder heel uur, van 10:00 uur tot en met 16:00 uur

€ 193,25

b. op dinsdag om 9:00 uur, om 9:15 uur, om 9:30 uur en om 9:45 uur

€ 99,45

2. Tarief B

a. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur

€ 225,48

b. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17.00 uur tot en met 23.00 uur

€ 355,04

c. op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur

€ 470,19

d. op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur

€ 687,94

3. Tarief C

a. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur

€ 301,85

b. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17.00 uur tot en met 23.00 uur

€ 436,63

c. op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur

€ 541,75

d. op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur

€ 811,57

4. Tarief D

a. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur

€ 346,96

b. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17.00 uur tot en met 23.00 uur

€ 420,47

c. op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur

€ 525,73

d. op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur

€ 795,46

5. Tarief E

a. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur

€ 350,49

b. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17.00 uur tot en met 23.00 uur

€ 452,74

c. op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur

€ 556,78

d. op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur

€ 826,36

b. Voor een omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, na het maken van een afspraak met de ambtenaar van de burgerlijke stand, zonder enig decorum, aan de loketten van de frontoffice Burgerzaken & Belastingen, locaties Bannehof en Stadskantoor, anders dan op de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen als kosteloze uren.

€ 57,96

Genoemde tarieven gelden voor locaties, zoals genoemd in artikel 8, tweede en derde lid van het reglement voor de Burgerlijke stand, aan te wijzen door het college.

2.

voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis als bedoeld in artikel 64 van het Burgerlijk Wetboek (boek I)

€ 193,35

3.

voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap buiten de uren genoemd in het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Zaanstad c.q. genoemd in deze verordening

€ 919,86

4.

voor het beschikbaar stellen van getuigen van gemeentewege, per getuige

€ 16,37

5.

de tarieven vermeld in het eerste, tweede en derde lid zijn inclusief de kosten voor een trouwboekje of een boekje registratie partnerschap en exclusief een uittreksel uit de huwelijksakte of de akte van de registratie van het partnerschap.

6.

het tarief voor het verstrekken van een trouwboekje of boekje registratie partnerschap, dan wel een duplicaat daarvan bedraagt exclusief uittreksel uit de huwelijksakte of uittreksel uit de akte van de registratie van het partnerschap

€ 15,90

7.

het tarief voor het benoemen van een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand voor een éénmalige gebeurtenis

€ 179,03

Paragraaf 5. Vestrekkingen uit de registers van de Burgerlijke Stand

1.

Voor het verstrekken van een afschrift of een uittreksel uit de registers van de Burgerlijke Stand

2.

Voor het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid

Respectievelijk de tarieven zoals die voor de bovenstaande twee diensten geregeld zijn in het laatst vastgestelde Besluit akten Burgerlijke Stand, dat uitvoering geeft aan artikel 2, van de Wet rechten Burgerlijke stand.

3.

tot het verstrekken van een laissez-passer voor lijken

€ 16,75

4.

tot het verstrekken van een verlof tot lijkbezorging buiten de daarvoor geldende wettelijke termijn

€ 16,75

5.

tot het verstrekken van een verlof tot ontleding van een lijk

€ 16,75

Paragraaf 6. Verblijfsdocumenten, Optie en Naturalisatie

1.

Voor de aanvraag van een vergunning tot verblijf:

a. Verblijfsvergunning regulier, bepaalde tijd zonder MVV of een wijziging beperking

1. om te verblijven bij een gezins- of familielid

2. voor werken in loondienst of als zelfstandige

3. om te studeren

4. voor adoptie- of pleegkind

5. voor au pair of in het kader van uitwisseling via een particuliere organisatie

6. voor familiebezoek

7. voor het meereizende gezinslid

8. overige vergunningen zoals bedoeld in dit lid

b. Verblijfsvergunning regulier, bepaalde tijd met MVV

c. Bewijs van rechtmatig verblijf EU/EER

d. Verblijfsvergunning voor WHP, WHS of YWEB

e. Verblijfsvergunning voor remigratie

De tarieven die zijn vermeld in hoofdstuk 3 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000.

2.

Voor een verzoek om naturalisatie:

a. Enkelvoudig verzoek, hoog tarief

b. Enkelvoudig verzoek, laag tarief

c. Gemeenschappelijk verzoek, hoog tarief

d. Gemeenschappelijk verzoek, laag tarief

De tarieven zoals die respectievelijk voor bovenstaande vier diensten zijn vastgesteld in het meest recente Tussentijds Bericht Nationaliteiten, dat uitvoering geeft aan artikel 9, eerste lid van het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

3.

Voor een verzoek om optie Nederlanderschap:

a. Enkelvoudige optie

b. Gemeenschappelijke optie

De tarieven zoals die respectievelijk voor bovenstaande twee diensten geregeld zijn in het laatst vastgestelde Tussentijds bericht nationaliteiten, dat uitvoering geeft aan artikel 9, eerste lid van het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

Paragraaf 7. Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.

Voor de toepassing van deze paragraaf, met uitzondering van het tweede lid, onder b, het derde, vierde, vijfde en zesde lid wordt onder één verstrekking verstaan: één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

2.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

a. tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 8,10

b. tot het verstrekken van gegevens op verzoeken conform artikel 79, derde lid Wet GBA

€ 16,75

d.tot het verstrekken van een selectie uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens, bijvoorbeeld aantallen personen of panden:

· tot 1000 records (personen) een vast bedrag van

· voor iedere record meer dan 1000

€ 368,35

€ 0,35

3.

voor de toepassing van het vierde lid wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 8,10

5.

voor de toepassing van het zesde lid wordt onder verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent personen in het kader van een stamboom- c.q. nalatenschap onderzoek die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

6.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, welke een intensieve nasporing van de registers vereisen, voor elk daaraan te besteden kwart mensuur of gedeelte daarvan

€ 16,75

Paragraaf 8. Verklaringen/uittreksels/documenten omtrent personen

Voor het in behandeling nemen van een:

1.

verzoek om een verklaring omtrent het gedrag

De tarieven zoals die voor deze dienst geregeld zijn in de laatst vastgestelde Regeling leges en afdracht vergoeding verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen en rechtspersonen, dat uitvoering geeft aan artikel 39, tweede lid, van de Wet Justitiële gegevens.

4.

verzoek om een attestatie de vitae (bewijs van in leven zijn)

€ 8,10

5.

verzoek om een bewijs van Nederlanderschap (afschrift uit de GBA)

€ 8,10

6.

verzoek om een handtekening te legaliseren

€ 8,10

7.

verzoek om een document te waarmerken

€ 8,10

8.

tot het verstrekken van elke andere verklaring/uittreksel/document omtrent een persoon, voor zover niet afzonderlijk in deze verordening

€ 8,10

Paragraaf 9. Vervallen

Paragraaf 10. Reisdocumenten en Rijbewijzen

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort

2.

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen, een reisdocument voor vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort

3.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort met een groter aantal bladzijden dan een nationaal paspoort bedoeld onder het eerste lid (zakenpaspoort)

4.

tot het laten bijschrijven van een kind jonger dan 16 jaar in een paspoort, bij gelijktijdige afgifte van het paspoort

tot het laten bijschrijven van een kind jonger dan 16 jaar in een paspoort, achteraf

5.

voor een spoedprocedure is de toeslag per reisdocument (inclusief bijschrijving kinderen)

6.

voor een spoedprocedure is de toeslag per bijschrijvingsticker

7.

voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart

De maximale tarieven zoals die voor de bovenstaande diensten van dit artikel respectievelijk geregeld zijn in het Besluit Paspoortgelden en middels de laatste vastgestelde Regeling aanpassing tarieven reisdocumenten zijn gewijzigd.

8.

tot het verkrijgen van een verklaring inzake vermissing van een reisdocument of rijbewijs

€ 21,95

9.

Voor een eigen verklaring voor een rijbewijs het tarief als vermeld in de regeling tarieven centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

10.

tot het verstrekken, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 42,40

11.

Voor een spoedprocedure is de toeslag per rijbewijs het tarief als vermeld in de Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen

Paragraaf 11. Verkiezingen

1.

Voor het in behandeling nemen van een verzoek, als bedoeld in artikel D4 van de Kieswet, om mede te delen of de verzoeker als kiezer geregistreerd staat

€ 8,00

2.

Voor het in behandeling nemen van een verzoek, als bedoeld in artikel G3, eerste lid, van de Kieswet, voor inschrijving in het register van politieke partijen, wordt het in het tweede lid van dit artikel genoemde tarief in rekening gebracht.

Paragraaf 12. Drank- en horecawet, horeca-exploitatie en Wet op de kansspelen

1.

a. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een nieuwe vergunning voor commerciële horeca als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en horecawet:

€ 502,00

b. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een nieuwe vergunning voor niet commerciële horeca als bedoeld in artikel 4 van de Drank- en horecawet:

€ 198,00

c. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een nieuwe vergunning zoals bedoeld in lid b van dit artikel, als gevolg van een wijziging, per wijziging

€ 157,00

d. Voor het doorhalen van leidinggevende(n) en wijziging van de naam van een horecazaak in een bestaande vergunning als bedoeld in art 3 Drank en Horecawet

€ 52,00

2.

a. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een horeca-exploitatievergunning voor commerciële horeca-exploitatie als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de APV

€ 1.317,00

b. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een horeca-exploitatievergunning voor niet commerciële horeca-exploitatie als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de APV

€ 310,00

c. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een horeca-exploitatievergunning voor een bestaande horeca inrichting, uitsluitend om voor onbepaalde tijd een terras te kunnen exploiteren

€ 269.00

d. voor het overschrijven van een bestaande horeca-exploitatievergunning op een andere naam

€ 310,00

e. voor de administratieve wijziging op het gebied van de sluitingstijden en wijzigingen in de inschrijving in de Kamer van Koophandel, het doorhalen van leidinggevende(n) en de wijziging van de naam van een horecazaak in een bestaande horeca-exploitatievergunning

€ 52,00

3.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal als bedoeld in artikel 30c, eerste lid, onder c, van de Wet op de kansspelen:

a. een nieuwe vergunning

€ 1.317,00

b. een nieuwe vergunning als gevolg van een wijziging, per wijziging

€ 310,00

4.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken voor bijzondere gelegenheden, als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 25,00

5.

a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning in de zin van art. 30b van de Wet op de Kansspelen voor de aanwezigheid van een speelautomaat

€ 56,50*

b. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een tweede of daaropvolgende vergunning in de zin van art. 30b van de Wet op de Kansspelen

€ 34,00*

Paragraaf 13. Seksinrichtingen en escortbedrijven

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.

voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de APV

€ 1317,00

2.

Voor het overschrijven van een vergunning van een bestaande seksinrichting of een bestaand escortbedrijf

€ 310,00

Paragraaf 14. Winkeltijdenwet

1.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking als bedoeld in artikel 6 van de Winkeltijdenwet

€ 35,00

2.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking als bedoeld in artikel 6, 7 en 9 van de Winkeltijdenverordening

€ 35,00

Paragraaf 15. Vermakelijkheden

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het houden van een filmvertoning en andere vermakelijkheden, als bedoeld in de APV

€ 15,00

Paragraaf 16. Jacht en visserij

1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning om te vissen in gemeentewater:

a. met twee hengels

€ 1,80

b. met een peur

€ 5,00

c. met alle geoorloofde vistuigen, door beroepsvissers

€ 35,00

Paragraaf 17. Vergunningen voor bouwen, aanleggen en slopen

1.

Begripsomschrijvingen

a. Heffingsgrondslag

Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden verschillende grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:

1. Bouwkosten inclusief BTW, als omschreven onder NEN 2541.

2. Tarief per bruto kubieke meter inhoud, als omschreven onder NEN 2580

3. Tarief per bruto vierkante meter vloeroppervlakte, als omschreven onder NEN 2580.

Bij een industriefunctie wordt het tarief alleen over de vloeroppervlakte van de beganegrondvloer (b.g.g.) berekend.

4. Vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel.

b. Vergunningvrij bouwwerk

Een bouwwerk, als bedoeld in artikel 43 van de Woningwet

c. Lichte bouwvergunning

Een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q van de Woningwet.

d. Reguliere bouwvergunning

Een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p van de Woningwet

e. Bouwvergunning eerste fase

Een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid van de Woningwet

f. Gewijzigde bouwvergunning eerste fase

Een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid van de Woningwet.

g. Bouwvergunning tweede tweede fase

Een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 56a, derde lid van de Woningwet

h. Vrijstellingsprocedures

De procedures, als bedoeld in de artikelen 15, 17, en 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 11 van de Woningwet.

i. Welstandsadvies

Een advies als bedoeld in artikel 48 van de Woningwet

j. Onderzoek bodemgesteldheid

Een onderzoek naar de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5. onder deel e van de bijlage behorend bij het besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning.

k. Aanlegvergunning

Een vergunning, als bedoeld in artikel 14 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

l. Sloopmelding

Een melding, als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening van de gemeente Zaanstad

m. Sloopvergunning

Een vergunning, als bedoeld in artikel 8.1.1, eerste lid van de bouwverordening van de gemeente Zaanstad.

n. Aanvaag tot bestemmingsplanwijziging

Een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 10 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

o. Objectinformatie

Het schriftelijk verstrekken van informatie over objecten en ondergrond, bijvoorbeeld ten behoeve van taxaties.

p. Overschrijving vergunning

Wijziging van de naam van de vergunninghouder, als bedoeld in artikel 10.3 van de bouwverordening van de gemeente Zaanstad.

q. Verlenging tijdelijke bouwvergunning

Verlenging van de instandhoudingstermijn van een tijdelijke vergunning, als bedoeld in artikel 45, vijfde lid van de Woningwet.

r. Rooilijnen en bouwpeil

Uitzetten en vastleggen van rooilijnen en het bouwpeil, als bedoeld in artikel 4.4 van de bouwverordening Zaanstad.

s. Onttrekkingsvergunning

Een vergunning om woonruimte geheel of gedeeltelijk aan de woonbestemming te onttrekken, als bedoeld in hoofdstuk 3 “wijziging van de woonruimtevoorraad” van de Huisvestingswet.

t. Bouwvergunning van rechtswege

Op een aanvraag om bouwvergunning wordt binnen de wettelijke termijn beslist.

Wordt deze beslistermijn niet nageleefd, is de bouwvergunning van rechtswege verleend, tenzij de bouwaanvraag in strijd is met het bestemmingsplan of een aanhoudingsplicht geldt.

u. Verbouwing

Het veranderen, verbeteren of restaureren van een bestaand bouwwerk, zonder verandering van de bruto kubieke meter inhoud en/of de bruto vierkante meter vloeroppervlakte.

v. Additionele legesproducten

Naast de leges voor een aanvraag om bouwvergunning, kunnen leges in rekening worden gebracht voor het voeren van vrijstellingsprocedures, het schrijven van een ruimtelijke onderbouwing, advisering door welstand en onderzoeken naar de bodemgesteldheid.

w. Bouwwerken geen gebouw zijnde

Dit zijn bouwwerken die niet een gebouw zijn als bedoeld in artikel 1, van de Woningwet, zoals zendmasten, kademuren enz.

2

Verklaring vergunningvrij bouwwerk

Het tarief voor een schriftelijke verklaring dat een bouwwerk vergunningvrij is, danwel dat voor een bouwwerk een bouwvergunning is vereist is ongeacht de uitslag:

€ 25,66

3

Lichte bouwvergunning

a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een lichte bouwvergunning voor een aan- of uitbouw, of een bijgebouw niet zijnde een tuinhuisje, carport of blokhut met een oppervlak kleiner dan 20 m2 is ongeacht de uitslag:

€ 359,34

b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een lichte bouwvergunning, die niet behoort tot de onder a beschreven categorie, is ongeacht de uitslag:

€ 179,66

c. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt dat de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld is:

€ 51,33

d. Het berekende legesbedrag onder a. en b. wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een lichte bouwvergunning, nadat zonder bouwvergunning is aangevangen met de bouw, dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd met 100% verhoogd.

e. Indien een aanvraag om een lichte bouwvergunning van rechtswege is verleend, wordt het onder a. en b. berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd.

4.

Reguliere bouwvergunning

a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een reguliere bouwvergunning voor nieuwbouw of uitbreiden van een gebouw wordt, ongeacht de beslissing op de aanvraag, bepaald op basis van de functies en de omvang daarvan en aan de hand van onderstaande tabel, waarbij een minimum geldt van € 359,34 of

Naar soort gebouw

volgens NEN 2580

Woonfunctie:

= 1000 m3

bruto inhoud

€ 7,37 per m3

> 1000 m3 en = 5000 m3

bruto inhoud

€ 6,75 per m3

> 5000 m3

bruto inhoud

€ 6,13 per m3

Bijeenkomstfunctie

= 2500 m3

bruto inhoud

€ 8,95 per m3

> 2500 m3

bruto inhoud

€ 7,67 per m3

Cellenfunctie

bruto inhoud

€ 9,20 per m3

Gezondheidszorgfunctie

= 2500 m3

bruto inhoud

€ 10,02 per m3

> 2500 m3

bruto inhoud

€ 8,49 per m3

Industriefunctie

= 1000 m2

bruto vloeroppervlak

€ 17,69 per m2

> 1000 m2

bruto vloeroppervlak

€ 16,46 per m2

agrarische gebouwen

bruto vloeroppervlak

€ 6,13 per m2

Kantoorfunctie

= 2500 m3

bruto inhoud

€ 9,61 per m3

> 2500 m3

bruto inhoud

€ 7,37 per m3

Logiesfunctie

= 2500 m3

bruto inhoud

€ 10,74 per m3

> 2500 m3

bruto inhoud

€ 8,94 per m3

Onderwijsfunctie

= 2500 m3

bruto inhoud

€ 7,15 per m3

> 2500 m3

bruto inhoud

€ 6,13 per m3

Sportfunctie

= 2500 m3

bruto inhoud

€ 10,84 per m3

> 2500 m3

bruto inhoud

€ 6,95 per m3

Winkelfunctie

= 2500 m3

bruto inhoud

€ 9,20 per m3

> 2500 m3

bruto inhoud

€ 7,69 per m3

Overige gebruiksfunctie, zoals parkeergarages

bruto vloeroppervlak

€ 9,82 per m2

b. In afwijking van de hierboven bij sub a genoemde tarieven, geldt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een reguliere bouwvergunning voor bouwwerken die niet in bovengenoemde tabel zijn genoemd, alsmede voor bouwwerken geen gebouw zijnde, voor tijdelijke bouwwerken met een instandhoudingstermijn van minder dan vijf jaar, voor onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen alsmede voor het veranderen of verbouwen van gebouwen zonder daadwerkelijke uitbreiding daarvan, voor gevelwijzigingen en voor romneyloodsen, een tarief van 2,025 % van de bouwkosten, met een minimum van € 179,00.

c. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt dat de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld is:

€ 51,15

d. Het berekende legesbedrag onder a en b wordt, voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een reguliere bouwvergunning nadat zonder bouwvergunning is aangevangen met de bouw dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd, met 100% verhoogd.

e. Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning van rechtswege is verleend, wordt het onder a en b berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd.

5.

Bouwvergunning eerste fase

a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning eerste fase is, ongeacht de uitslag 50% van het tarief als ware er sprake van een reguliere aanvraag om bouwvergunning, als bedoeld in paragraaf 17, artikel 4, sub a en b.

b. Het tarief voor een aanvraag om bouwvergunning eerste fase, waarbij de beslissing luidt dat de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld is:

€ 51,15

c. Het berekende legesbedrag onder a wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning eerste fase, nadat zonder bouwvergunning reeds is aangevangen met de bouw dan wel het bouwwerk reeds is gerealiseerd met 100% verhoogd.

d. Indien een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase van rechtswege is verleend, wordt het onder a berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd.

6.

Gewijzigde bouwvergunning eerste fase

a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gewijzigde bouwvergunning eerste fase is 50% van het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning eerste fase, als beschreven in paragraaf 17, artikel 5 sub a.

b. Het tarief voor een aanvraag om gewijzigde bouwvergunning eerste fase, waarbij de beslissing luidt dat de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld is:

€ 51,15

c. Het berekende legesbedrag onder a wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, nadat zonder bouwvergunning is aangevangen met de bouw dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd, met 100% verhoogd.

d. Indien een aanvraag om een gewijzigde bouwvergunning eerste fase van rechtswege is verleend, wordt het onder a berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd.

7.

Bouwvergunning tweede fase

a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase is, ongeacht de uitslag 50% van het tarief als ware er sprake van een reguliere aanvraag om bouwvergunning, als bedoeld in paragraaf 17, artikel 4, sub a.

b. Het tarief voor een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase, waarbij de beslissing luidt dat de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld is:

€ 51,15

c. Het berekende legesbedrag onder a wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase, nadat zonder bouwvergunning is aangevangen met de bouw dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd met 100% verhoogd.

d. Indien een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase van rechtswege is verleend, wordt het onder a berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd.

8.

Vrijstellingsprocedures

a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot vrijstelling van het bestemmingsplan, waarbij de artikelen 15, 17, 19, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van toepassing zijn dan wel een vrijstelling of ontheffing van de Bouwverordening Gemeente Zaanstad, en waarbij geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist, is ongeacht de uitslag

€ 127,88

b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot vrijstelling van het bestemmingsplan, waarbij artikel 19, eerste of tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van toepassing is, en waarbij geen sprake is van werken werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist, is ongeacht de uitslag voor bouwwerken van:

0 < 1000 m3 bruto inhoud

€ 2.557,58

1000 m3 en < 5000 m3 bruto inhoud

€ 5.115,15

> 5000 m3 bruto inhoud

€ 6.138,18

c. Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot vrijstelling van het bestemmingsplan, zonder dat er sprake is van een bouwplan, waarbij 19, eerste of tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van toepassing is, is ongeacht de uitslag

€ 2.557,57

d. Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot vrijstelling van het bestemmingsplan, waarbij er sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist bedraagt bij toepassing van

- artikel 15, 17 of 19, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, ongeacht de uitslag

- artikel 19, eerste of tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, ongeacht de uitslag

€ 127, 21

€ 2.557,57

e. Het tarief voor een ruimtelijk rapport is:

€ 2.046,06

9.

Welstandsadvies

a. Het tarief voor het ambtelijk welstandsadvies of het welstandsadvies van de welstandscommissie ten behoeve van een lichte bouwvergunning is, ongeacht de aard van het advies:

€ 51,86

b. Het tarief voor elke behandeling in de welstandscommissie ten behoeve van een aanvraag om een bouwvergunning is 7,0875 % van het in paragraaf 17, artikel 4, onder a en b genoemde tarief, met een minimum van € 101,25 en een maximum van € 2.025,00

10

Onderzoek bodemgesteldheid

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het beoordelen van de resultaten van een bodemonderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, is ongeacht de uitslag bij een te bebouwen perceel:

- kleiner dan 400 m

€ 276,21

- gelijk of groter dan 400 m

€ 409,21

11

Aanlegvergunning

a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanlegvergunning, als bedoeld in artikel 14, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is, ongeacht de uitslag

€ 255,75

b. Het tarief voor een aanvraag om aanlegvergunning, waarbij de beslissing luidt dat de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld is:

€ 51,14

c. Het berekende legesbedrag onder a wordt, voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanlegvergunning, nadat zonder aanlegvergunning is aangevangen met de werkzaamheden dan wel de werkzaamheden al zijn voltooid, met 100% verhoogd.

12

Sloopmelding

Het tarief voor het in behandeling nemen van een sloopmelding bedraagt

€ 25,57

13

Sloopvergunning

a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een sloopvergunning is, ongeacht de uitslag 2,025% van de sloopkosten inclusief BTW of indien de sloopkosten niet zijn opgegeven, het door of namens het college geschatte bedrag met een minimum van € 102,29 per aanvraag.

b. Het tarief voor een aanvraag, waarbij de beslissing luidt dat de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld is:

€ 51,15

c. Het berekende legesbedrag onder a wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een sloopvergunning, nadat zonder sloopvergunning is aangevangen met de sloopwerkzaamheden dan wel de sloopwerkzaamheden al zijn voltooid met 100% verhoogd.

14

Wijzigen bestemmingsplan

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan, op grond van artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is ongeacht de uitslag

€ 2.046,06

15

Objectinformatie

a. Het tarief voor het schriftelijk dan wel digitaal beantwoorden van vragen over de bestemming van een object,

over het voorkomen op een monumentenlijst, over aanschrijvingen, over milieuvergunningen of andere objectgebonden zaken, is

€ 25,57

b. Het tarief voor het schriftelijk dan wel digitaal beantwoorden van vragen over sonderingen, bodemgesteldheid en/of bodemonderzoeken is

€ 25,57

c. Beroepsbeoefenaars, die hun bedrijf maken van bemiddeling in de aan- en verkoop van onroerende zaken, kunnen per bedrijf voor de onder a en b beschreven producten, ongeacht het aantal verzoeken voor schriftelijke of digitale informatie een jaarabonnement afsluiten voor een bedrag van:

Het abonnement beloopt een kalenderjaar.

Belangenverenigingen, wier primaire taak een andere is dan genoemd in de eerste zin van dit lid kunnen het daarin genoemde jaarabonnement niet afsluiten.

€ 6.649,70

16

Overschrijving vergunning

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een vergunning is ongeacht de uitslag

€ 25,57

17

Verlenging tijdelijke bouwvergunning

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van de termijn van instandhouding van een bouwvergunning is ongeacht de uitslag

€ 25,57

18

Rooilijnen en bouwpeil

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitzetten van rooilijnen dan wel het controleren hiervan en het bepalen van het bouwpeil bedraagt

€ 127,88

19

Onttrekkingsvergunning

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor geheel of gedeeltelijk onttrekken van woonruimte aan de woonbestemming is ongeacht de uitslag

€ 25,57

20

Restitutie van leges bij intrekking van de aanvraag om bouwvergunning gedurende de behandelingstermijn

Indien een aanvraag om bouwvergunning gedurende de behandelingsprocedure wordt ingetrokken, wordt op verzoek van de aanvrager, het berekende legesbedrag met uitzondering van additionele legesprodukten, met 50% gerestitueerd. De voorwaarde is dan dat de desbetreffende aanvraag om bouwvergunning eerste fase, tweede fase, gewijzigde eerste fase en lichte bouwvergunning binnen vier weken na indiening van de aanvraag is ingetrokken en de aanvraag om reguliere bouwvergunning en aanvraag om sloopvergunning binnen zes weken na indiening van de aanvraag is ingetrokken.

Paragraaf 18. Gemeentekadaster

Voor het verstrekken van kadastrale kaarten, -gegevens of gemeentelijke kaarten:

1.

voor een kopie kadastrale kaart, A4-formaat

€ 5,78

2.

voor een uittreksel kadastrale gegevens, A4-formaat

€ 5,78

3.

voor een kopie gemeentelijke kaart, A4-formaat

€ 5,78

Paragraaf 19. Vervallen.

Paragraaf 20. Wet personenvervoer, Besluit personenvervoer, Wegenverkeerswet, Verordening gevaarlijke stoffen en Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Het tarief bedraagt:

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor:

a. het verrichten van lokaal openbaar vervoer, als bedoeld in artikel 11, eerste lid Wet personenvervoer

€ 18,62

b. het verrichten van interlokaal openbaar vervoer als bedoeld in artikel 21, eerste lid Wet personenvervoer

€ 18,62

2.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging of intrekking van de in het eerste lid, onder a genoemde vergunning, zoals bedoeld in artikel 11, tweede lid Wet personenvervoer

€ 13,61

3.

voor elk vergunningen- of toestemmingsbewijs, als bedoeld in de artikelen 17 en 18 van het Besluit personenvervoer

€ 7,45

4.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing ingevolge de Wegenverkeerswet of een daarop steunende regeling voor het vervoeren van buitengewoon zware lasten dan wel voorwerpen van buitengewone afmetingen

€ 18,62

5.

voor een ontheffing bedoeld in artikel 7, tweede lid van de Verordening gevaarlijke stoffen

€ 18,62

6.

voor een verklaring van geen bezwaar op grond van artikel18, eerste lid van het Reglement gevaarlijke stoffen (invoeren van vuurwerk)

€ 29,45

7.

voor een vrijstelling op grond van artikel 5, eerste en tweede lid van de Verordening op de gevaarlijke stoffen jo artikel 34 van het Reglement gevaarlijke stoffen (afleveren van vuurwerk)

€ 29,45

8.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing op grond van artikel 4, derde lid van de Verordening op de gevaarlijke stoffen (afsteken van vuurwerk)

€ 29,45

9.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 16,73

Paragraaf 21. Brandbeveiliging

1.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5., tweede lid, van de Brandbeveiligingsverordening

€ 62,30

2.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gebruiksvergunning voor een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1., eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening, ten behoeve van een:

a. tijdelijk bouwsel of braderie

€ 249,22

b. circus of kermis

€ 373,82

c. evenement

€ 373,82

d. kampeerterrein of jachthaven

€ 373,82

e. hotel- of restaurantboot

€ 1.744,48

3.

voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in het tweede lid

€ 124,60

4.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, zoals bedoeld in de bouwverordening art. 6.1.1., eerste lid, voor een bouwwerk met een oppervlakte:

a. tot 100 m een vast bedrag van

€ 498,42

b. van 100 tot 500 m een bedrag van € 3,12 per m

te vermeerderen met een vast bedrag van

€ 189,90

c. van 500 tot 2.000 m een bedrag van € 1,04 per m

te vermeerderen met een vast bedrag van

€ 1.225,28

d. van 2.000 tot 5.000 m een bedrag van € 0,26 per m

te vermeerderen met een vast bedrag van

€ 2.762,08

e. van 5.000 tot 50.000 m een bedrag van € 0,08 per m

te vermeerderen met een vast bedrag van

€ 3.682,78

f. groter dan 50.000 m

€ 7.974,72

5.

indien het plan niet ontvankelijk is, of moet worden bijgesteld, bedraagt het tarief voor advisering, per half uur of gedeelte daarvan

€ 31,25

6.

voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld onder het vierde lid, per overschrijving

€ 124,60

7.

Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning voordat daarover definitief is beschikt, de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt het in het vierde lid genoemde bedrag met 50% verminderd.

Paragraaf 22. Telecommunicatie

1.

a. het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet

€ 129,60

b. het onder a bedoelde tarief wordt voor werkzaamheden in het centrumgebied en in de hoofdontsluitingswegen, zoals op de bij de Telecommunicatie verordening Zaanstad behorende twee kaarten bijlage 1a en 1b is aangegeven, verdubbeld

€ 259,22

2.

het in het eerste lid genoemde bedrag wordt:

a. indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 518,42

b. indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting, die terzake door het college is opgesteld.

3.

indien een begroting als bedoeld in lid 2, onder b is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.


Noot
*

Wijzigingen van artikel 30d, derde lid van de Wet op de Kansspelen voorbehouden.

Noot
*

Wijzigingen van artikel 30d, derde lid van de Wet op de Kansspelen voorbehouden.