Regeling vervallen per 20-11-2021

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2021

Geldend van 01-01-2021 t/m 19-11-2021

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2021

1 Inleiding

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (hierna te noemen VTH) voor het jaar 2021. Dit uitvoeringsprogramma is het derde en meteen ook het laatste uitvoeringsprogramma dat onder het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2019-2021 is opgesteld. Vanwege de komst de Omgevingswet hebben we een beleidsplan voor 3 jaar gemaakt. In plaats van de gebruikelijk periode van vier jaar. In 2021 maken we de keuze of we een nieuw beleidsplan gaan maken of dat we het huidige beleidsplan met een jaar verlengen.

Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt aan het einde van het jaar of de gemeente voldoet aan deze verplichting.

In dit uitvoeringsprogramma staat waar we in 2021 mee aan de slag gaan. Het onderhavige programma beschrijft hoe vergunningverlening, toezicht en handhaving georganiseerd zijn bij verschillende onderwerpen. Het beschrijft de reguliere taken, de projecten en de activiteiten die vanuit de thema’s “veiligheid, gezondheid, preventie, burgerparticipatie, ondermijning en informatie-gestuurd werken” worden opgestart.

Keuzes maken

Het VTH-takenpakket is breed. We kunnen niet overal tegelijk zijn. Daarom maken we ieder jaar keuzes. Om te bepalen waar de grootste risico’s zitten hebben we een risicoanalyse opgesteld. Die is opgenomen in het beleidsplan VTH 2019-2021. Toezicht en handhaving gaat volgens de strategieën en prioriteiten die hierin staan. Ook hebben we uitgangspunten bepaald, onze ‘spelregels’, en doelen: ‘wat we willen bereiken’. Dit allemaal helpt om keuzes te maken en de juiste dingen te doen. Elk geval is anders, maar het VTH-beleid geeft algemene beginselen.

Zoals ieder jaar ontvangen wij verzoeken om extra taken in het programma op te nemen. Dit jaar hebben we deze verzoeken al veel eerder gekregen. Deze verzoeken zijn tijdens eerdere gesprekken over de begroting al kenbaar gemaakt. Ook zijn er tijdens deze gesprekken wensen en claims kenbaar gemaakt. Met name vanuit wonen en economie kwamen veel verzoeken. Die verzoeken, wensen en claims hebben invloed op het Uitvoeringsprogramma.

Daarnaast hebben we in 2020 te maken met COVID-19. Dit houdt ons naar verwachting ook in 2021 nog bezig.

Dit alles bij elkaar vraagt dat we zo goed mogelijk een balans moeten vinden tussen enerzijds gewenste veiligheid, leefbaarheid, de voorwaarden van een gezonde stad en anderzijds de beschikbare middelen. Veiligheid, ondermijning en gezondheid staan altijd voorop bij alle keuzes en inzet. Niet alleen de verzoeken waar inzet van handhaving wordt gevraagd maar ook de inzet vanwege corona en de niet gehonoreerde financiële voorstellen hebben invloed op het programma. De werkdruk en de druk op de beschikbare capaciteit is erg hoog. We kunnen naast de taken vermeld in dit programma er niets meer bij doen. Daarbij geldt dat als er een extra taak erbij komt dit betekent dat een andere taak eruit moet. Dit kan mogelijk leiden tot begrotingsvoorstellen.

En dan zijn er nog de ontwikkelingen bij vergunningverlening, toezicht en handhaving zelf. Als belangrijkste zijn te noemen, de komst van de Omgevingswet en de wet Kwaliteitsborging, het scannen van kentekens door scanvoertuigen en de plannen rondom het Programma Aanpak Stikstof (PAS).

Voor de goede orde wordt vermeld, dat vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot woonurgenties, statushouders, leerplicht en sociale zekerheidswetgeving geen onderdeel uitmaken van dit programma.

1.1 Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2021

Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn ondergebracht bij vijf van de zes afdelingen van de sector Veiligheid, Vergunning en Handhaving. In onderstaande paragrafen is per afdeling uitgewerkt waarop de gemeente zich gaat richten. Bij iedere afdeling wordt een aantal reguliere taken uitgelicht en de speerpunten voor 2021 benoemd. Ook wordt toegelicht hoe de vergunningverlening, toezicht en handhaving is georganiseerd.

  • 1.

    De afdeling Vergunningen handelt alle omgevingsvergunningsaanvragen en meldingen af alsook APV vergunningen en bijzondere wetten zoals horeca.

  • 2.

    De afdeling Advies en Toezicht adviseert op juridisch, constructief, planologisch en welstandelijk vlak en procesmatig. Ook houden zij toezicht op vergunde bouwwerkzaamheden tijdens de realisatiefase bouw.

  • 3.

    Onder de afdeling Gebruikstoezicht vallen toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de wet- en regelgeving op het gebied van bestaande bouw, ruimtelijke ordening, funderingen, brandveiligheid, kinderopvang, ondermijning en horeca en handhaving thema’s die onder het taakveld ‘openbare orde’ vallen.

  • 4.

    De afdeling Straattoezicht is verantwoordelijk voor de toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Afvalstoffenverordening. Andere thema’s die bij deze afdeling zijn ondergebracht zijn onder andere jeugdoverlast en parkeren.

  • 5.

    De afdeling Havens en Vaarwegen draagt zorg voor een vlotte, veilige en doelmatige afwikkeling van het scheepvaartverkeer. Binnen het takenpakket van deze afdeling vallen onder andere het toezicht op de beroeps- en recreatievaart.

1.2 Wat gaan we doen in 2021?

Reguliere taken, projecten en bestuurlijke prioriteiten vergunningverlening, toezicht en handhaving

Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen. Te denken valt aan toezicht op de kwaliteit van kinderopvang, brandveiligheid, naleving Drank- en Horecawet of de kwaliteit van funderingen. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk nadrukkelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken. Het zijn werkzaamheden die altijd plaatsvinden.

De gemeente gaat ook in 2021 door met een sterke vuist maken in de aanpak van ondermijning. Het gaat hierbij onder andere om gebiedsgerichte aanpak, het sluiten van drugspanden, mensenhandel, en het uitvoeren van een Bibobtoets bij de aanvraag van een vergunning om witwassen tegen te gaan.

Speerpunten 2021

  • Aanpak overlast jeugd(groepen) op het gebied van veiligheid en gezondheid

  • Gebiedsgerichte aanpak van ondermijning in de wijken Poelenburg Peldersveld en Zaandam Zuid

  • Voorbereiden op de komst van de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging

  • Toezicht houden op de Corona regels uit de noodverordening en nieuwe landelijke Coronawet

  • Gebiedsgerichte aanpak van illegale woonactiviteiten

  • Vernieuwde aanpak op monumenten

  • Aandacht voor veiligheid van bruggen door Roodlicht voorlichtingscampagne

  • 1.

    Aanpak jeugdoverlast op het gebied van veiligheid en gezondheid

In de gemeente werken jeugdboa’s. Dit zijn specialistische buitengewoon opsporingsambtenaren. De jeugdboa’s hebben dagelijks contact met jeugd op straat en zij bezoeken de diverse overlastplekken. De jeugdboa’s hebben door hun stad brede inzet goed zicht op de samenstelling van – en overlap in samenstelling van groepen over wijkgrenzen heen. De jeugdboa’s werken in het weekend en avond- en nachtelijke uren (tot 01.00 uur). Door afspraken met de meldkamer van de politie zijn ze dan ook direct inzetbaar bij meldingen van jeugdoverlast. In 2021 moeten we rekening houden met intensievere inzet verspreid over de stad omdat de onrust onder risicojongeren toe lijkt te nemen en zich uit in incidenten op straat. Dat betekent dat we flexibel moeten kunnen inzetten vanuit jeugdboa’s. Maar we moeten ook snel kunnen opschalen qua inzet indien nodig.

Zaanstad wil voorkomen dat kwetsbare en overlast gevende jongeren in korte tijd afglijden van herrieschopper naar crimineel. Daarom is er een integrale persoonsgerichte aanpak voor deze groep. De zogenaamd aanpak (075). Alle partners die met risicojongeren te maken hebben, zoals (jeugd)reclassering, Openbaar Ministerie, Jeugdbescherming, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, politie, jeugdboa’s, sociaal wijkteams, jeugdteams, Straathoekwerk, Vangnet en scholen werken hierbij samen.

We zetten ook op preventie van het gebruik van verdovende middelen en genotsmiddelen. In 2021 gaan we door met het opleggen van een last onder dwangsom aan personen die door de politie aangehouden zijn voor het verkopen van verdovende middelen of vervoer van inbrekersgereedschap. We proberen het gebruik en verkoop van lachgas in de APV op te nemen. We handhaven bij supermarkten en slijterijen voor de verkoop van alcohol aan minderjarigen. En gaan we kijken of we ondernemers en sportvereniging kunnen ondersteunen bij de leeftijdscontrole. Op deze manier hoopt de gemeente bij te kunnen dragen aan de veiligheid en gezondheid van de jongeren in Zaanstad.

  • 2.

    Toezicht houden op de Corona regels uit de noodverordening (en nieuwe landelijke Coronawet

Corona heeft impact op veiligheid, overlast en handhaving. In algemene zin geldt dat Corona de veiligheidsopgave voor de stad groter maakt. Denk hierbij aan dat:

  • Meldingen over overlast zijn toegenomen.

  • Ervaren bewoners meer overlast van (jeugd)groepen.

  • Zien we dat cybercrime een vlucht neemt door de versnelde digitalisering.

  • Het risico bestaat dat bedrijven of inwoners die het financieel moeilijk hebben doelwit worden van criminelen.

  • Mensen de coronaregels minder scherp hanteren.

  • 3.

    Voorbereiden op de komst van de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging

In 2021 gaan we ons ook voorbereiden op nieuwe wetgeving die in 2022 in gaat.

2021 staat voor een groot deel in het teken van voorbereiden op de Omgevingswet. Een omgevingsvisie is in voorbereiding. Ook de contouren van het omgevingsplan worden neergezet. We gaan het werkproces voor vergunningverlening en toezicht testen. En ervaring opdoen met het nieuw softwaresysteem. Zorgen voor een aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet en het inrichten van toepasbare regels hierin. Medewerkers gaan we voorbereiden op hun nieuwe rol en het effect op toezicht en handhaving brengen we in kaart.

Omgevingstafel

De Omgevingswet stelt de gebruiker centraal. En die vraagt om transparantie en eenvoudig betere dienstverlening. Een nieuw vorm van vooroverleg in het kader van de Omgevingswet heet de Omgevingstafel. De nieuwe werkwijze aan de Omgevingstafel maakt voor de initiatiefnemer en de belanghebbende inzichtelijker welke regels gelden. Aan de Omgevingstafel wordt direct duidelijk wat de haalbaarheid is van een initiatief. En welke integrale adviezen de gemeente en partners zoals Provincie en Rijkswaterstaat hebben. Samen kijken we dan naar een gedragen oplossing. In 2021 gaan we experimenteren met de Omgevingstafel. Hierbij nemen we de volgende stappen:

  • Aan de tafel komen (in een of meerdere sessies) de initiatiefnemer en alle betrokkenen bij elkaar.

  • Het initiatief bespreken we vanuit de gedachte om het mogelijk te maken.

  • Dit levert een integraal beoordeelde concept-aanvraag op, die direct als formele vergunningaanvraag kan worden ingediend.

  • Daarna is het doel om de vergunning binnen 8 weken te verlenen in plaats van 26 weken.

Snelservice dienstverlening

In 2021 gaan we onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om aanvragen voor kleine vergunningen eenvoudig en snel te verlenen, door te werken met simpele regels, snelle processen en simpele interactie. Dit vraagt om meer gesloten normen in het Omgevingsplan en minder beoordelings- of interpretatieruimte.

In het onderstaande schema is weergegeven hoe we als gemeente voor de inwoner goede dienstverlening kunnen realiseren.afbeelding binnen de regeling

Figuur 1. Goede dienstverlening aan inwoners

Uitvoeren van proefprojecten in het kader van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen

Vanaf 1 januari 2022 gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (verder: Wkb) in. Deze wet geeft nieuwe regels voor de toetsing en het toezicht op bouwtechnische voorschriften waarbij een nieuwe rol is toegekend aan private onafhankelijke en professionele kwaliteitsborger. De veranderingen gelden voor bouwwerken die als minder risicovol zijn (klasse 0 en 1). 2021 gebruiken we om te oefenen met deze wet en hiermee de impact op de werkwijze verder in beeld te brengen. Dit oefenen doen we met proefprojecten. Met de ervaringen van die proefprojecten weten we wat deze wet betekent voor de werkprocessen en het beleid. Maar ook wat dit betekent voor de rol van vergunningverlener en toezichthouder.

  • 4.

    Gebiedsgericht werken in Poelenburg, Peldersveld en Zaandam-Zuid in het kader van het Pact Poelenburg

Binnen de gemeente zijn er 3 speciale teams die zich bezighouden met ondermijning. De teams werken nu vooral in de wijken Poelenburg, Peldersveld en Zaandam-Zuid in het kader van het Pact Poelenburg. Er is een integraal team waarvan de focus in 2020 ligt op woonfraude. Denk hierbij bijvoorbeeld aan huisvestingsvergunning, BRP en of een woning veilig in gebruik is. Een toezichthouder bestaande bouw en ro is ook aangesloten bij dit team. Het team richt zich ook op andere onderwerpen zoals controles op autohandel, ongebruikelijk autobezit etc. In 2021 gaat dit integrale team verder met de aanpak van ondermijning in deze wijken. Ook voor het behandelen van aanvragen voor huisvestingsvergunningen haakt het vergunningencentrum aan bij dit team. De ingezette inhaalactie om de huisvestings-vergunningen op orde te krijgen loopt in 2021 door.

Daarnaast is er een team dat richt zich op “wijkgerichte overlast”. In 2020 is dit team als proef gestart om de mogelijke oorzaken van de diverse leefbaarheidsproblematiek in kaart brengen. We willen hiermee voorkomen dat we alleen maar aan het handhaven zijn aan de achterkant van de keten zonder dat we inzicht hebben wat er aan de voorkant gebeurt. Een data analist is ook bij dit team aangehaakt. We verwachten dat daarmee ondermijning gerelateerde informatie zichtbaar komt. Deze informatie gebruikt het integrale team weer voor hun acties. . In 2021 evalueren we deze proef.

Het derde team richt zich op de horeca en ondermijning. Zo sluiten zij o.a. drugspanden. Dit team heeft zijn werkgebied in heel Zaanstad.

  • 5.

    Gebiedsgerichte aanpak van illegale woonactiviteiten

Onder illegale woonactiviteiten vallen o.a. illegaal splitsing van woningen, kamergewijze verhuur en bewoning op bedrijventerrein. In 2021 zetten gebiedsgericht in op deze onderwerpen om zo de woonoverlast proberen terug te dringen. De focus zal vooral liggen op de gebieden Peldersveld, Poelenburg en Zaandam Zuid. In de overige gebieden reageren we alleen op basis van meldingen. Bij die aanpak blijft de capaciteit wel een beperkende factor.

De aanpak van illegale splitsing van woningen en kamergewijze verhuur is afhankelijk van het nog vast te stellen beleid. Hoe we omgaan met handhaving, zolang er nog geen beleid is, staat beschreven in de nog vast te stellen Raadsinformatiebrief.

  • 6.

    Vernieuwde aanpak op monumenten

Samen met erfgoed maken we een aanpak hoe we toezicht op monumenten gaan oppakken. Daarbij kijken we eerst wat de beste kaders voor toezicht en handhaving zijn.

  • 7.

    Aandacht voor veiligheid van bruggen door Roodlicht campagne

In 2021 pakken we de roodlichtcampagne weer op. Deze campagne is gericht op preventie en bewustwording. Onderdeel van de campagne zal o.a. zijn:

  • het lesgeven over bruggen door een brugwachter aan leerlingen van basisscholen die in de buurt van een brug staan. Tijdens de les krijgen de kinderen uitleg van de brugbediening, gevaar, en vaarregels. De les richt zich niet alleen op fout gedrag, maar vooral op gewenst gedrag.

  • preventieacties bij de bruggen om aandacht te vragen van fietsers, voetgangers om voor het rode licht te wachten.

Gebiedsgerichte en meldingsgerichte aanpak in 2021

We hebben een schifting gemaakt in alle verzoeken en wensen. Dit hebben we met name gedaan binnen de bestaande bouw. We hebben onze keuze laten leiden door onderwerpen die veel maatschappelijke aandacht krijgen. Reguliere taken, wensen en verzoeken die hiermee te maken hebben, krijgen van ons voorrang op andere wensen. Naast de speerpunten en reguliere taken pakken we nog een aantal wensen gebiedsgericht of via meldingen op. Het gaat dan om onderstaande taken:

Vergunningverlening

  • Toegankelijkheid en vergunningen

  • Lozingsregels (tijdelijke) standplaatsvergunningen

Voor het toezicht op toegankelijkheid van gebouwen geldt dat we dit oppakken zoveel als wettelijk nodig is. In de vergunning staat dat de standplaatshouders zich aan de milieuregels moet houden. Er zal toezicht worden gehouden of zij dit ordelijk doen.

Bestaande bouw

  • Motie Zuiddijk

  • Oppakken meldingen voor het handhaven van particuliere vakantieverhuur/Airbnb

De motie Zuiddijk willen we op een andere manier invullen dan dat de raad heeft gevraagd. In het kader van Pact Poelenburg wordt een integraal team ingezet dat zich o.a. bezig gaat houden met woonfraude. De Zuiddijk ligt ook in dit gebied en zal in deze aanpak worden meegenomen. Dit team is al gestart. De motie Zuiddijk gaat over het aanwijzen van de Zuiddijk als gebied waarin bijzondere regels gaan gelden voor het tegengaan van ondermijning. Vanuit die invalshoek zouden alle ondernemers een vergunning moeten aanvragen voor hun bedrijfsactiviteiten. De bonafide ondernemers zullen dezelfde behandeling moeten ondergaan als de vermeend malafide ondernemers. Dat zou niet alleen een zeer arbeidsintensieve aanpak zijn. Ook is de vraag of dit instrument wel het beste instrument is om de Zuiddijk te benaderen. En of het proportioneel is dit instrument in te zetten. Er is geen budget/ mankracht om de motie zoals de raad vraagt uit te voeren. Maar we onderschrijven wel de noodzaak dat er iets moet gebeuren op de Zuiddijk. Om deze reden vullen we de motie anders in en neemt het integrale team ook de Zuiddijk mee.

1.3 Wat doen we niet in 2021?.

We begrijpen dat de schifting in verzoeken en wensen niet voor iedereen de juiste is. In onderstaand overzicht staat een samenvatting van alle wensen en verzoeken die we niet oppakken in 2021 gerangschikt naar thema. Zie bijlage 1 voor een overzicht van alle wensen en verzoeken.

APV en Openbare ruimte

  • Wijk van de maand (één maand met extra capaciteit aanwezig zijn in een wijk)

  • Uitvoering geven aan de nota camperplekken

  • Ondersteuning politie bij verkeersveiligheidscampagnes/ snelheidscampagnes

  • Handhaving op bromfietsen op oneigenlijk gebruik maken van de route Slinger

  • Permanente aanwezigheid van boa’s op de Zaanse Schans.

De wijk van de maand gaat vervallen. In de plaats hiervan geven we het hele jaar meer prioriteit aan de wijken, Zuiddijk, Poelenburg en Peldersveld. Dit heeft wel consequenties dat we in 2021 niet in andere wijken extra aanwezig zijn. Snelheidscampagnes en rijdend verkeer zijn ontwerpen die thuis horen bij de politie. De camperplekken zoals voorgesteld in de nota camperplekken zijn vervallen.

Bestaande bouw

  • Handhaving van parkeren op eigen terrein

  • Toezicht en handhaving op het al dan niet toestaan van ambulante handel op de Zaanse Schans

  • Ongerioleerde lozingen op oppervlaktewater vanuit woonschepen

De beleidsregels rondom al dan niet toestaan van ambulante handel op de Zaanse Schans zijn er nog niet. Financieel en capaciteit is hiervoor ook nog niet geregeld. Bij het lozen van oppervlaktewater gaat het om een totaalaanpak rondom een aantal woonschepen in zijkanaal D en E. Waaronder het feit dat een aantal woonschepen nog steeds hun vuilwater loost op het oppervlaktewater, terwijl er riolering in de kade is aangelegd. Omdat het Rijkswater betreft, klopt Rijkswaterstaat aan onze deur dat het milieudelict moet worden opgelost. Rijkswaterstaat heeft aangeboden samen op te trekken. Die taak ligt niet bij de sector VVH. Het is een taak van Openbare Ruimte/Beheer. Voor het toezicht op parkeren op eigen terrein hangt toezichthouden af van wat binnen het bestemmingsplan is geregeld.

1.4 Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma

De gemeente is wettelijk verplicht jaarlijks inzage te geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2021 is de volgende formatie beschikbaar.

Afdeling

Functie

Formatie (fte)

Gebruikstoezicht

Toezichthouders bouw en ro

6,69

Juristen bouw en ro

4,53

Toezichthouders horeca en ondermijning

5,00

Juristen horeca en ondermijning

4,89

Jurist kinderopvang

1,00

Medewerkers Administratie

2,39

 

 

 

Straattoezicht

Vaste inhuur fte jeugdboa’s

3,00 

Integrale boa’s, inclusief jeugdboa’s en boa’s Pact Poelenburg

20,28

Senior boa’s inclusief marktmeester

6,73

Fietsenhandhavers en teller ( o.a. wielklemmen, wegslepen van voertuigen en scooters, het innen van fiscale naheffingen, het verwijderen van fietsen, waarschuwen van mensen die hun fiets fout parkeren

3,42

Fietsdepot medewerker

1,00

Vaste inhuur Fiscale toezichthouders

6,00

Medewerkers Administratie en ondersteuning

5,00

Juristen

1,67

Beleidsmedewerker

0,67

Coördinatoren proces en planning

2,00

Data analist wijkgerichte overlast

1,00

Medewerkers deskcontrol*

2,00

Havens en Vaarwegen

 

Havenbeambten (incl 2 boa’s)

6,89

Medewerker Administratie

1,00

 

 

 

Nautisch adviseur

1,00

Jurist

1,00

Brugbediening

9,47

Vaste Inhuur brugbediening piekuren

14,00

 

 

 

Vergunningverlening

 

 

 

 

 

Vergunning coördinator

3,00

Vergunningverlener I Wabo

10,59

Vergunningverlener II Wabo

8,50

Vergunningverlener III

5,08

Vergunningverlener 1 DH&E

1,89

Vergunningverlener II DH&E

1,75

 

Advies en toezicht

 

 

 

 

 

 

 

Toezichthouders (Wabo)

7,00

Constructeur

3,44

Plantoetsers

2,00

Adviseur

3,89

Administratief medewerker

2,50

Secretaris welstand

0,44

Juristen

7,33

Medewerker Bibob

0,75

Totaal

 

163,79 fte

Tabel 1. Beschikbare fte's per oktober inclusief inhuur

* de medewerkers deskcontrol zetten we pas in wanneer het scanvoertuig gaat rijden. ( Aantal nu nog niet in het totaal meegerekend).

Borging van financiële middelen

De financiering van de werkzaamheden die voortvloeien uit het uitvoeringsprogramma en het handhavingsbeleidsplan zijn gekoppeld aan de gemeentelijke begrotingscyclus. Met de vaststelling van de gemeentelijke begroting autoriseert de gemeenteraad de benodigde financiële middelen. Dit jaar maken we het uitvoeringsprogramma eerder zodat we nog beter kunnen aansluiten bij deze cyclus. Zodat de gemeenteraad het programma kan meenemen tijdens de begrotingsbesprekingen. Regelmatig controleren we of de personele capaciteit nog in overeenstemming is met de beschikbare budgetten.

1.5 Doelstellingen 2021

Doelen stellen betekent: focus aanbrengen. Wat willen we bereiken, waar willen we ons op richten? Onze doelen vloeien voort uit onze ambities en uitgangspunten. Daarnaast richten onze doelen in dit programma zich op de Uitvoeringskwaliteit en Klantgerichtheid.

In ons beleidsplan VTH zijn doelstellingen opgenomen. In onderstaande tabel op de volgende pagina zijn de acties die we uitvoeren om een bijdrage aan deze beleidsdoelen te leveren, benoemd. Op deze wijze is creëren we samenhang tussen het beleidsplan en het uitvoeringsprogramma en de beleidsdoelen.

Beleidsdoel

Operationele activiteit voor in het uitvoeringsprogramma

1

Aan het einde van 2021 voldoen aan de kwaliteitseisen uit de wet VTH en daarmee is de beoordeling van de provincie adequaat.

  • -

    In het eerste kwartaal van 2021 is een opleidingsplan opgesteld voor vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de Omgevingswet en Wkb

  • -

    Aan het einde van 2021 hebben alle toezichthouders, vergunningverleners, adviseurs en juristen voldoende kennis van de Omgevingswet en Wkb

  • -

    Aan het einde van 2021 zijn proefprojecten uitgevoerd volgens de Wkb. De ervaringen hebben we meegenomen in de werkprocessen en beleid

Aan het einde van 2021 voldoen aan de kwaliteitseisen uit de wet VTH en daarmee is de beoordeling van de provincie adequaat

  • -

    De nog openstaande verbeteringen uit de audit VTH uitvoeren voor 31 december 2021 zoals aanscherpen van de doelen

2

Creatief doelgroep gericht en daadkrachtig bestrijden wij overlast.

  • -

    Alle standaard brieven zijn in eenvoudig Nederlands geschreven (B1) zodat iedereen de boodschap begrijpt

  • -

    Bij elk handhavingsverzoek of bezwaarzaak bezien we of partijen met elkaar of met de gemeente in gesprek willen (pre-mediation). De gemeente kan dan meedenken en kaders meegeven om tot een oplossing te komen. Monitoren of dit tot goede resultaten leidt

  • -

    In 2021 focussen we de buurten Peldersveld, Poelenburg en Zaandam Zuid

  • -

    De Juridische kwaliteit van onze producten is goed

3

Ons streven is dat we snel contact leggen met de melder en we duidelijkheid geven over de afhandeling

  • -

    Adequaat afhandeling van meldingen

Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen

Niet alle toezichtstaken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. Zo is het volledige takenpakket op het gebied van milieu- en bodemtoezicht ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is opdrachtnemer van een kernpakket Milieu en Bodem. Dit zijn de uitvoerende VTH taken die rechtstreeks worden gekoppeld aan de bedrijven en bodemactiviteiten. De bouwactiviteiten voert Zaanstad zelf uit, indien nodig wordt hierbij samengewerkt met de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). Ook geeft de gemeente Zaanstad indien nodig adviezen hierover aan de OD NZKG. Afspraken over samenwerking staan vermeld in de DVO 2020 en 2021 en UVO 2020 en 2021.

Binnen de OD is een werkgroep ‘Omgevingswet toezicht en Handhaving regio Noordzeekanaal gebied’ van start gegaan. In deze werkgroep zitten naast de Omgevingsdienst, ook de provincie Noord-Holland gemeente Zaanstad en Amsterdam, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en een Regionaal Implementatiecoach Omgevingswet. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. afstemming op waarschuwings- en prioriteitenbeleid, flexibiliteitsregeling, bevoegdheidsverdeling, veranderende rol toezichthouders en ketentoezicht

Het toezicht op het brandveilig gebruik van bouwwerken is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). De VrZW zal voor alle te bezoeken locaties beoordelen en adviseren of er meer of minder contactmomenten nodig zijn aan de hand van de risico’s, ervaringen en het naleefgedrag. De afspraken over samenwerking en opdrachten worden vastgelegd in een afsprakenbrief 2021 en staan in de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland.

Vanwege Corona kon de VrZW tot juni 2020 minder brandveiligheidscontroles uitvoeren. Bovendien blijkt dat het uitvoeren van controles vanwege Corona ook meer tijd vraagt. Door de ontstane achterstand kan de VrzW in 2020 niet alle geplande controles uitvoeren. Deze controles pakken we in 2021 met prioriteit op. Dit geldt ook voor ontruimingsoefeningen gehouden bij 19 kinderdagverblijven. Vanwege de Coronamaatregelen kan de VrZW deze oefeningen in 2020 niet uit voeren zonder daarmee de door kinderdagverblijven getroffen maatregelen te doorkruizen. De vrijgekomen capaciteit benutten we nu voor het maken van een inhaalslag in de reguliere controles. Die ontruimingsoefeningen bij kinderdagverblijven schuiven door naar 2021. De VrZW zal ook aandacht besteden aan brandveiligheid van de woonfunctie en kwetsbaren doelgroepen. Door het langer zelfstandig thuis wonen van senioren en andere kwetsbare doelgroepen zal de komende jaren wellicht meer aandacht uit moeten gaan naar het voorkomen van onveilige situaties bij specifiek die doelgroepen.

De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders. Samenwerking en afspraken over het aantal controles staat in een afsprakenbrief 2021 en in de werkafspraken uit 2020.

Wij voeren voor de OVER gemeenten1 de constructieve toetsing uit voor de WABO.

Vanuit het interbestuurlijk toezicht (IBT) is een samenwerking ontstaan tussen diverse gemeenten uit Noord-Holland. Wij wisselen met hen informatie en ervaringen uit over de onderwerpen die VTH raken. Deze samenwerking wordt ook in 2021 voortgezet. De bijeenkomst vindt ieder half jaar plaats.

Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijn

De hoogte van dwangsommen en de lengte van begunstigingstermijnen, is vastgesteld in tabellen in verschillende uitvoeringsdocumenten:

  • 1.

    ‘Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen’ Wabo, APV en Bouwbesluit 2012,

  • 2.

    ‘Beleid toezicht Kinderopvang’;

  • 3.

    ‘Horeca Sanctiestrategie en Sluitingenbeleid’; en Uniform regionale VTH-strategie OD NZKG 2020-2022’

Calamiteiten

De ervaring leert dat het werkveld van handhaving dynamisch is. Om adequaat in te spelen op actuele opgaven, reserveren we in dit programma flexibel inzetbare capaciteit en middelen. Voor horeca, bestaande bouwwerken wordt hiertoe 10% van de beschikbare capaciteit gereserveerd.

2. Wat gaan de afdelingen Vergunningen, Advies en Toezicht doen in 2021?

Hoe is vergunningverlening georganiseerd?

De vergunningverleners werken op basis van aanvragen die binnenkomen via een centraal systeem (Omgevingsloketonline.nl). De afdeling Vergunningen bestaat uit vergunningverleners I, II en III en vergunningcoördinatoren. Dit is gerelateerd aan de moeilijkheidsgraad van de aanvraag. De vergunningverlener is tijdens het vergunningenproces verantwoordelijk van A tot Z. Zij sturen op proces. Het uitgangspunt is dat zij zelf toetsen wat zij kunnen en voor de overige zaken advies opvragen bij de vak adviseurs.

De afdeling Advies en Toezicht bestaat uit specialisten I en II, adviseurs, administratie en inspecteurs. In deze afdeling is op diverse vlakken inhoudelijke kennis aanwezig, zoals welstandelijk, planologisch, juridisch, constructief, bedrijfsvoering. Ook de administratieve ondersteuning voor het hele vergunningencentrum is hier ondergebracht. De inspecteurs houden toezicht op de uitvoering van de afgegeven omgevingsvergunningen.

Taken

Focus afdeling Vergunningen

Reguliere aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die past in het bestemmingsplan of afgehandeld kan worden middels een reguliere ontheffingsprocedure. Met hierin oog voor de Bibob beleidslijn.

Uitgebreide aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die afgehandeld wordt middels een uitgebreide procedure. Met hierin oog voor de Bibob beleidslijn.

Sloop-, en gebruiksmeldingen

Het beoordelen of de melding volledig is.

Gebruiksvergunning

Het afhandelen van een aanvraag brandveilig gebruik.

Horeca vergunningen en andere bijzondere wetten

Het afhandelen van aanvragen voor Drank- en horecawetvergunningen en ontheffingen, kansspelen en verkeersbesluiten. Er is extra inzet op Bibob toetsing in het kader van ondermijning.

Parkeervergunningen

Het afhandelen van: aanvragen voor diverse parkeer-vergunningen, gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen.

APV vergunningen

Het afhandelen van: aanvragen voor diverse APV vergunningen, ontheffingen, kennisgevingen en meldingen zoals voor evenementen, objecten, standplaatsen, enz.

 

Focus afdeling Advies en Toezicht

Advisering

Advisering over de juiste (juridische) afhandeling van alle soorten aanvragen middels planologische toetsing en hulp bij juridische vraagstukken. Ambtelijke afhandeling van WABO vergunningaanvragen m.b.t. de welstandsnota en ondersteuning van de Welstandscommissie tijdens de behandeling van de aanvragen. Constructieve toetsing van WABO vergunningaanvragen. Advisering aan medewerkers en het management op het gebied van processen en bedrijfsvoering.

Toezicht

Toezicht houden of de uitvoering van de omgevingsvergunning verloopt volgens de wettelijke eisen waarbij tevens aandacht is voor de omgeving. Waarbij de administratief afgehandelde aanvragen en vergunningsvrijverklaringen niet worden meegenomen.

Samen met erfgoed maken we een aanpak hoe we toezicht op monumenten gaan oppakken. Daarbij kijken we eerst wat de beste kader voor toezicht is.

Taken

Focus afdeling Vergunningen

Ondersteuning

Administratieve werkzaamheden verrichten voor alle medewerkers van het Vergunningencentrum. Zoals het inboeken van aanvragen, verzorgen van de juiste dossiervorming, beheer van het OLO, publicatie WABO, enz.

Aandacht voor thema’s werkprocessen, maatwerk voor Advies & Toezicht en Vergunningverlening:

  • 1.

    Eén ingang voor initiatieven:

    • -

      Wegwijzer --> routekaart voor alle verschillende soorten initiatieven

    • -

      Vroegtijdig contact, voorkomen ‘koude’ aanvraag (binnen 8 weken)

    • -

      Duidelijke, simpele en toegankelijke informatie, o.a.:

      • 1.

        Indieningsvereisten;

      • 2.

        Procedures;

      • 3.

        Beleid.

  • 2.

    Nieuw vergunningstelsel voor glazenwassers:

Voor de glazenwassers zal een geheel nieuw vergunningstelsel moeten worden opgezet. Zodra het benodigd budget beschikbaar is gesteld, zal hier uitvoering aan worden gegeven.

  • 3.

    Snelservice vergunningverlening:

    Randvoorwaarden regelgeving en proces: eenvoudig, simpel, digitaal, zelfredzaamheid:

    • -

      Weinig beoordelings- of interpretatieruimte;

    • -

      Voor uitbreiding snelservice is een vastgesteld Omgevingsplan in de geest van de Omgevingswet nodig.

    • -

      Onderzoek naar waar en voor welke activiteiten regels kunnen worden vereenvoudigd (en losgelaten)?

  • 4.

    Nieuw vooroverleg (Omgevingstafel):

    • -

      Werken in de geest van de Omgevingswet (‘ja, mits’);

    • -

      In dialoog met initiatiefnemer meer mogelijk maken;

    • -

      Door vroeg contact kwaliteit toevoegen en bestuurlijke opgave realiseren (duurzaamheid, woningbouwopgave, energietransitie);

    • -

      Samen met initiatiefnemer en belanghebbende tot betere oplossingen komen

    • -

      Betere (regionale) samenwerking realiseren;

    • -

      Tijdwinst in formele procedure realiseren: vergunningverlening binnen 8 weken;

    • -

      Kostendekkend werken.

3. Wat gaat Straattoezicht doen in 2021?

Hoe is het toezicht georganiseerd?

Preventief, actief, wijk- en gebiedsgericht, informatie- gestuurd, projectmatig en surveillance.

Toezichthouders controleren dagelijks geparkeerde voertuigen of aan de fiscale betalingsplicht (betaald parkeren) is voldaan. Deze toezichthouders zijn alleen en uitsluitend belast met deze controletaak. In 2021 zetten we een scanvoertuig in voor de controle op betaald parkeren.

De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) houden dagelijks toezicht. Zij zijn in de ochtend, middag en avond en in het weekend zichtbaar aanwezig in de stad. Dit doen zij rijdend, fietsend en lopend. Zij spreken bewoners aan op hun gedrag en geven preventief voorlichting over de geldende regels. En treden repressief op daar waar nodig. Daarbij werken zij wijkgericht. Iedere boa is aan een wijk/buurt gekoppeld. Op deze manier is er voor de burger altijd een aanspreekpunt.

De boa’s werken hierbij nauw samen met de wijkagent, wijkmanagers en sociale wijkteams. Via bodycams, handboeien en een speciale Agressie App proberen de boa’s bij te dragen aan een veilige werkomgeving voor hen zelf en een veilige stad voor de inwoners. Tijdens de controleroutes houden de toezichthouders ook rekening met de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mensen met een beperking.

De wijkgerichte inzet van de boa’s (gebeurt op basis van (overlast)meldingen van burgers, ondernemers, organisaties eigen kennis en (interne) inzetverzoeken. Een planner en een data analist wijkgerichte overlast bundelen al deze informatie. Zo kunnen de boa’s meerdere hotspots in een wijk tegelijk aanpakken. In gebieden waar veel overlastmeldingen van bewoners en ondernemers vandaan komen, wordt extra ingezet totdat het nalevinggedrag weer acceptabel is. Meldingen wegen zo mee bij de inzet van de boa’s in de wijken.

Ook reageren de boa’s op meldingen van verwarde personen. De boa’s maken dan een inschatting van de situatie dan ter plaatse, waarna zo nodig wordt opgeschaald naar o.a. de sociale wijkteams. In sommige gevallen kunnen boa’s de zaak zelf afhandelen door bijvoorbeeld een verwarde persoon thuis te brengen.

Reguliere taken

Focus toezicht

Covid-19 regels

Toezicht houden op de Corona regels uit de noodverordening (en nieuwe landelijke Coronawet).

Betaald parkeren en overlast bij betaald parkeren

In Zaanstad gebruiken we een scanvoertuig voor de controle op betaald parkeren. Het scanvoertuig maakt foto’s van de kentekens van iedere auto. Met software zien we of parkeergeld is betaald.

Voertuigen met een buitenlands kenteken en Nederlandse wanbetalers krijgen een wielklem wanneer zij niet betalen wanneer zij hun auto parkeren in een betaald parkeergebied.

Fout en hinderlijk parkeren

Controle op o.a. parkeerverboden, parkeren op fietsstroken en groenstroken en op invalideparkeerplaatsen, trottoirs vrijhouden van obstakels, verkeersveiligheid (verkeer en parkeren) in de wijk bij evenementen, parkeren bij herinrichtingprojecten en handhaven op overtredingen van de Busbrug en bij de blauwe zones (zoals de Marktstraat Wormerveer, Krommenie en Zuiddijk).

Overlast parkeren bij scholen

Actief controleren parkeren bij in- en uitgaan van scholen. Dit vanwege de verkeersveiligheid.

Overlast fietsers en fiets parkeren

Tegengaan van overlast van foutgeparkeerde fietsen in het centrum, Damgebied, Gedempte Gracht, in omgeving de Slinger en de Buiging en bij de stations. Wegslepen van gevaarlijk geparkeerde scooters.

Actief aanspreken van fietsers die door voetgangerszone fietsen (o.a. markt en Damgebied). Beheren van de in beslag genomen fietsen in het fietsdepot.

Overige APV

De inzet langdurig parkeren 2x 32 uur per week en afhandeling van 40 tot 50 meldingen per week

o.a.

  • -

    Toezicht op langdurig parkeren van recreatievoertuigen en aanhangwagens, overlast gevende voertuigen (voertuigwrak.

  • -

    Handhaven op verbod (na nemen aanwijzingsbesluit) van parkeren van grote voertuigen in woonwijken.

  • -

    Toezicht op reclame winkelwagentje en hekken

Toezicht op langdurig parkeren/wegslepen etc. werkt melding gestuurd. Op het moment dat er een melding binnenkomt, gaat een boa koppel hiermee aan de slag.

  • -

    Registratie van (helinggevoelige) goederen van tweedehands inkoopwinkels.

  • -

    Oppakken van Meldingen van verwarde personen.

  • -

    Toezicht houden op hondenpoep(opruimmiddel), loslopende honden (aanlijnplicht) en uitvoeren van bestuurlijk traject m.b.t. muilkorf en/of aanlijnplicht gevaarlijke honden.

  • -

    Toezichthouden op markten en kermissen.

Afvalstoffenverordening

Handhaven op het verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval, grofvuil en dumpen van chemisch afval o.a. XTC.

Actieplan/Pact Poelenburg

In 2021 gaan we door met het leveren van een bijdrage aan het actieplan Poelenburg. De bijdrage bestaat uit:

- tegengaan van afvaldumpingen in de wijk. Dit houdt in dat er in 2021 ook weer structureel in Poelenburg wordt gehandhaafd door 1 koppel handhavers.

Horeca, winkels en alcohol

Verkoop van alcohol in supermarkten en slijterijen aan jongeren <18 jaar. Gebruik van alcohol door jongeren <18 jaar op hotspot locaties in de openbare ruimte. Toezicht op gebruik lachgas en drugs in openbare ruimte.

Toezicht Burgemeester ‘t Veldpark

Streng handhaven op alcoholverbod en verblijfsverbod. Verzoek college inzet samen met politie om leefbaarheid te verbeteren.

Jeugdboa’s zijn dagelijks op straat aanwezig. Zij houden meerdere overlastlocaties verspreid over het gehele grondgebied van de gemeente in de gaten. In 2021 moeten we rekening houden met intensievere inzet van de jeugdboa’s verspreid over de stad. omdat de onrust onder risicojongeren toe lijkt te nemen en zich uit in incidenten op straat.

Vuurwerk (alleen in december)

Toezicht houden op afsteken legaal vuurwerk buiten toegestane afsteektijden, bezit illegaal vuurwerk en doorverwijzen naar bureau Halt.

Camera uitkijkteam

Uitkijken van camera’s door boa’s van de afdeling Straattoezicht onder regie van de politie.

Aanpak Wijkgerichte overlast

Poelenburg/Peldersveld Zaandam Zuid (proef)

Een team van boa’s brengt als proef de mogelijke oorzaken van de diverse leefbaarheidsproblematiek in kaart. Een data analist is ook bij dit team aangehaakt. In 2021 evalueren we deze proef.

Opleggen bestuurlijke maatregel

Opleggen van een bestuurlijke maatregel aan personen die een inbrekerswerktuig bij zich hebben of drugs verkopen

(wanneer lachgas ook in de APV staat, nemen we dit ook mee). De afdeling Straattoezicht gaat ervaring opdoen om jeugdige overtreders een verwijzing naar het bureau Halt te geven.

Complexe langlopende dossiers

Afronden van dossiers die vanwege de soort overtredingen meerdere jaren spelen.

Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk

  • Gerichte voorlichting geven aan bewoners over lachgas, woninginbraken en het werk dat de boa’s doen etc.

  • Inzet van handhavingscommunicatie bij diverse onderwerpen, zoals in- en uitpakken van caravans en vouwwagens rondom schoolvakanties en de week van de veiligheid.

  • Ontwerpen van flyer over de werkwijze van scanvoertuigen.

4. Wat gaat Gebruikstoezicht doen in 2021?

Hoe is het toezicht georganiseerd?

Bestaande bouw/ruimtelijke ordening: De toezichthouders ontvangen digitale meldingen en handhavingsverzoeken van burgers. De toezichthouders onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Afhankelijk van de soort overtreding en de situatie wordt de melding telefonisch bevestigd aan de melder. Bij situaties die na dossieronderzoek nog onduidelijk zijn, volgt een controle ter plaatse. De toezichthouder gaat het gesprek aan met de overtreder voorafgaand aan de start van een formeel handhavingstraject. Bij een handhavingsverzoek wordt altijd een handhavingstraject gestart en wordt de geconstateerde overtreding schriftelijk bevestigd. In de wijken vindt geen actief toezicht plaats, maar wordt uitsluitend afgegaan op (overlast)meldingen. Spoedeisende en gevaarlijke situaties worden wel actief opgepakt. We hebben voor het toezicht en handhaving op bestaande bouw 7toezichthouders. De juristen zijn volgend op de toezichthouders.

Funderingen: De gemeente monitort een groeiend aantal woningen met een kwetsbare fundering. Bij de aanpak van funderingen werken de afdelingen Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel en Realisatie en Beheer samen met de afdeling Gebruikstoezicht. De toezicht taken zijn uitsluitend bedoeld om onveilige situaties (bezweken funderingen) te kunnen signaleren d.m.v. monitoring van het zakkinggedrag van bouwblokken via meetbouten.

Milieu- en bodemtoezicht: Milieu: Bedrijven zijn onderverdeeld in risicovolle branches (vooral vanwege de opslag van gevaarlijke stoffen en externe veiligheid) tot laag- risicovolle branches. De bedrijven worden gecontroleerd volgens 4 uitvoeringsniveaus. Bedrijven die vallen onder de risicovolle branches worden gecontroleerd volgens het hoogste uitvoeringsniveau (niveau 4, jaarlijkse controle) en bedrijven die vallen onder laag-risicovolle branches worden alleen reactief gecontroleerd volgens het laagste uitvoeringsniveau (niveau 1, naar aanleiding van ingediende overlastmeldingen).

Bodem: De bodemtoezichthouder houdt toezicht op het uitvoeren van (complexe) bodemsaneringen en het toepassen van grond en bouwstoffen. Bij de meest risicovolle categorieën wordt bij iedere melding toezicht gehouden. Bij de minder risicovolle categorieën wordt steekproefsgewijs toezicht gehouden. Het toezicht op bedrijven en bodem ligt bij de Omgevingsdienst NZKG.

Brandveilig gebruik: periodiek, objectgericht en projectmatig. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) houdt toezicht op het brandveilig gebruik van bestaande bouwwerken. In Zaanstad vallen ongeveer 539 objecten onder de vergunningplicht van brandveilig gebruik en gebruiksmeldingsplicht. De bouwwerken zijn onderverdeeld in risicoklassen 1 t/m 4, waarbij klasse 1 het hoogste risico is en klasse 4 het laagste risico is.

Kinderopvang: de GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD werkt bij het toezicht op grond van risicoprofielen. Dit houdt in dat een voorziening voor kinderopvang via een risicomodel een kleur krijgt toegekend. De kleur bepaalt de mate van zorg bij de locatie. Groen, (geen zorg) via geel, oranje tot rood, (grote zorg). Hoe groter de zorg hoe meer en uitgebreider er toezicht zal worden gehouden.

Reguliere taken

Focus toezicht

Covid-19 regels

Toezicht houden op de Corona regels uit de noodverordening (en nieuwe landelijke Coronawet. We zetten hier 0,5 fte op in.

Funderingen

De gemeente gaat verder met het monitoren van funderingen en waar nodig treden we handhavend op. We zetten daarvoor 0,6 fte in. De afdeling GAF vangt al veel zaken op waardoor we verwachten dat we in 2021 iets minder op funderingen hoeven in te zetten.

Gebiedsgerichte aanpak voor de wijken Poelenburg/ Peldersveld en Zaandam-Zuid vanuit Pact Poelenburg

Bijdrage leveren aan het integrale team voor Poelenburg/ Peldersveld/ Zaandam-Zuid. Deze bijdrage is o.a. woonoverlast zoals verkamering en AirBnB/vakantiewoningen. We zetten hier 1.0 fte op in.

Illegale woonactiviteiten (gebiedsgericht en op basis van meldingen)

Gebiedsgericht opsporen en toezicht houden op illegale woonactiviteiten o.a. illegale splitsing van woningen, kamergewijze verhuur en bewoning op bedrijventerrein.

In 2021 zetten we gebiedsgericht in op deze onderwerpen om zo de woonoverlast terug te dringen. De focus zal liggen op de gebieden Peldersveld, Poelenburg en Zaandam-Zuid. De aanpak bij illegale splitsing van woningen en kamergewijze verhuur is afhankelijk van het nog vast te stellen beleid. Hoe we omgaan met handhaving zolang er nog geen vastgesteld beleid is, staat in de Raadsinformatiebrief (nog vast te stellen). We zetten hier 1 fte op in.

Brandveilig gebruik bouwwerken

De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) zal 183 objecten met een gebruiksvergunning en 111 objecten met een gebruiksmelding controleren aan de hand van risico’s, ervaringen en naleefgedrag.

In 2021 is het programma voor brandveiligheid verder gericht op:

  • -

    Het houden van ontruimingsoefeningen bij kinderdagverblijven;

  • -

    Toezicht houden aan brandveiligheid van de woonfunctie en kwetsbaren doelgroepen en zorginstellingen;

  • -

    Het uitvoeren van projecten op het gebied van brandveiligheid;

  • -

    Het uitvoeren van integrale controles in het kader van Ondermijning;

  • -

    Het verzorgen van een training voor toezichthouders van de afdeling Gebruikstoezicht.

In een opdrachtbrief geeft de gemeente aan de VrZW specifiek opdracht voor het uitvoeren van toezicht op de brandveiligheid van bestaande bouwwerken.

Vernieuwde aanpak op monumenten

Samen met erfgoed maken we een aanpak hoe we toezicht op monumenten gaan oppakken. Daarbij kijken we eerst wat de beste kaders voor toezicht en handhaving zijn.

Bestaande Bouw (BAG-) meldingen en handhavingsverzoeken

  • -

    Controle van meldingen Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG).

  • -

    Reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving van burgers o.a. op het onveilig gebruik van bouwwerken en percelen, slechte (technische) staat van bouwwerken, zorgplicht en verpauperde panden..

  • -

    Controle van meldingen van bouwwerken met een tijdelijke vergunning.

  • -

    Reageren op meldingen en verzoeken van handhaving van zaken met lage prioriteit.

  • -

    Toezicht op sloopmelding /sloopvergunning van risicovol bouwwerk (vermoedelijk) asbest aanwezig is.

  • -

    Reageren op meldingen van AirBnB/ vakantiewoningen en verkamering in rest van Zaanstad.

We zetten daar 3,2 fte op in.

Onderzoekplicht (Landelijk) Onderzoekplicht (provinciaal

Afronden laatste open eindjes van de vanuit het rijk opgelegde (constructieve) onderzoeksplichten en meewerken aan provinciale onderzoeksprojecten 2020/2021. We zetten hier 0,2 fte op in.

Complexe langlopende dossiers

Afronden van dossiers die vanwege de soort overtredingen meerdere jaren spelen. Hier zetten we 0,9 fte op in.

Kinderopvang

Verwerken van aanmeldingen, uitschrijvingen, verhuizingen en andere wijzigingen in het landelijk register kinderopvang. De GGD Zaanstreek-Waterland controleert op kindercentra en gastouderbureaus. Het aantal inspecties bij gastoudervoorzieningen intensiveren we in 2021 net zoals in 2020 door meer jaarlijkse inspecties uit te voeren. In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de GGD specifiek opdracht geven voor het uitvoeren van het toezicht op de kinderopvang.

Milieutoezicht

Uitvoeren van integrale controles bij verschillende branches/bedrijven zoals vermeld in het nog op te stellen VTH uitvoeringsprogramma Zaanstad 20212.

Bodemtoezicht

Uitvoeren van risico gestuurde controles bij diverse bodemsaneringen, nazorglocaties en meldingen van grondverzet zoals vermeld in het nog op te stellen VHT uitvoeringsprogramma Zaanstad 2021.

Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk

  • Voorbereiden op de komst van de Omgevingswet door het inventariseren wat deze wet voor effect heeft op toezicht en handhaving.

  • Voorbereiden op de invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.

  • Opstellen voor uitvoeringsbeleid voor toezicht en handhaving Omgevingswet en Wkb.

  • Herhalingstraining van toezichthouders en juristen op het werken conform de sanctiestrategie uit het beleidsplan VTH 2019-2021.

5. Wat gaat het team Horeca en ondermijning doen in 2021?

Hoe is het toezicht georganiseerd?

De toezichthouders van het team horeca en ondermijning controleren zowel overdag als in de avond en nacht de horecabedrijven op het naleven van regels. Ook kijken de toezichthouders naar de actualiteit van vergunningen en of ondernemers de APV en Drank- en Horeca voorschriften naleven. Tijdens evenementen houden de toezichthouders toezicht en treden zo nodig handhavend op.

Bijna alle toezichttaken horeca hebben en hoge prioriteit. Dit vanwege een wettelijke verplichting of omdat zij vanwege lokaal beleid belangrijk zijn. In 2021 gaan we door met het uitvoeren van integrale controlebezoeken. Dit betekent dat we tijdens de controles meerdere activiteiten clusteren in 1 bezoek.

Voor 2021 voorzien we nog forse inzet op ondermijning en Covid -19 regels. Dit betekent dat dit soms ten kosten zal gaan van de reguliere integrale controles.

Reguliere taken

Focus toezicht/inzet

Covid 19- regels

Toezicht houden op de Corona regels uit de noodverordening (en nieuwe landelijke Coronawet.

Meldingen horeca

Alert reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving.

Verzoeken van de politie (bestuurlijke rapportage)

Actie ondernemen op basis van de ontvangen verzoeken van de politie om een bestuurlijke maatregel te nemen vanwege overtredingen van o.a. portier verplichting of sluitingstijden.

Verzoeken politie artikel 13B Opiumwet

Actie ondernemen op basis van de ontvangen verzoeken van de politie om een bestuurlijke maatregel te nemen zoals het sluiten van een horecapand.

Toezicht houden op veiligheid (muziek) evenementen

Controleren op de Drank- en Horecawet (DHW), overlast en veilig verloop van grote en/of middelgrote evenementen vermeld op de evenementenkalender 2021.

Aanwezig zijn bij evenementen waar muziek wordt gedraaid om klachten over deze muziek evenementen terug te dringen.

Horeca APV/DHW

Integrale controle op o.a.

  • exploitatie van een horeca inrichting zonder Drank- en Horecawet vergunningen of zonder exploitatievergunning;

  • gevaar openbare orde/woon en leefklimaat; slechtlevensgedrag;

  • voldoen aan milieuregels (o.a. geluid, geur, afval en afvalwater);

  • controle op APV /Vergunningvoorschriften zoals terrasvoor-schriften, sluitingstijden en portier;

  • controle op aanwezigheid leidinggevende;

  • toezicht op naleving regels exploitatie van para commerciële inrichting op bepalingen DHW /APV;

  • controle op overige bepalingen uit de DHW /APV bij een horecabedrijf zoals het plaatsen van objecten openbare ruimte en terras;

  • schenken van alcohol aan jongeren <18 in horecabedrijven.

In 2021 controleert de gemeente 1/3 van alle horeca inrichtingen programmatisch. Deze inrichtingen zijn in 2020 niet aan bod gekomen.

Alcohol en horeca para commerciële inrichtingen

Toezicht houden op voldoen aan de wet- en regelgeving van o.a. sportkantines, buurthuizen, kerken etc.

Ondermijning

  • Handhaving op overige ernstige openbare orde zaken en georganiseerde criminaliteit (o.a. mensenhandel en gokken).

  • Controle op coffeeshops.

  • Handhaving op illegale prostitutie.

  • Sluiten van bedrijven of (drugs) panden (artikel 13B Opiumwet, drugshandel).

 

Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk

Actualisatie van het preventie- en handhavingsplan/werkwijze alcohol. Dit plan hangt nauw samen met de Gezondheidsvisie en het daarbij behorende lokaal nog op te stellen preventie-akkoord.

6. Wat gaat Havens en vaarwegen doen in 2021?

Hoe is het toezicht georganiseerd?

Gebiedsgericht en informatie-gestuurd.

Zaanstad heeft veel water en er liggen naar schatting 16.000 bootjes waarvan een deel liggen aangemeerd op illegale plekken en dito steigers. Tijdens warme dagen zijn heel veel mensen op het water aanwezig. Ook zoeken inwoners de verkoeling op van het water door te zwemmen. De havenbeambten en boa’s houden vanaf een patrouillevaartuig dagelijks toezicht op het water. Het toezicht voeren zij uit op basis van eigen waarnemingen, meldingen en vooraf verkregen informatie. De inzet van toezicht op het water is afhankelijk van:

  • Het seizoen; in het voorjaar en zomer is er meer inzet bij evenementen, toezicht op de waterrecreanten, cruiseschepen en motorchartervaart en zwemmers. In de winter ligt het accent meer op controleren van ligplaatsen en schouwwerkzaamheden.

  • Het tijdstip van de dag; de ochtend is bijvoorbeeld geschikt voor het uitvoeren van inspectie werkzaamheden binnenvaart en aanspreken van snelheidsovertreders. De middag en avond lenen zich meer voor controle op de verlichting van vaartuigen en te diep geladen schepen.

De afdeling Havens en vaarwegen verlenen ook APV vergunningen, exploitatievergunning voor ponten en veerboten en vergunningen voor bijzonder transport.

Vanwege Corona waren er in 2020 minder evenementen. Maar was er juist meer inzet nodig vanwege de drukte op het water. We verwachten dat er in het vaarseizoen van 2021 nog meer mensen op het water gaan recreëren. Met als gevolg dat er meer toezicht op het water nodig zal zijn.

Reguliere taken

Focus toezicht

Covid-19 regels

Toezicht houden op de Corona regels uit de noodverordening (en nieuwe landelijke Coronawet tijdens het vaarseizoen.

Vaarregels

Toezicht op gebruik vaarweg en vaarregels en vaargedrag beroepsvaart.

Toezicht op diepgang schepen Wilhelminasluis, plaats vaarweg (voldoende zicht rondom schip, stuurboordwal en niet in dode hoek varen) gebruik verlichtingen en reddingsvest en negeren van verkeersaanwijzingen.

APV/Havenverordening

Beschikbaar houden van gereserveerde afmeerplekken voor o.a. cruiseschepen en rondvaartboten. Toezicht op gebruik van Automatic Identification System (AIS) voor veiligheid.

Toezicht op personenvervoer veren en rondvaartboten met als focus veiligheid, kwaliteit bemanning en deugdelijkheid van het schip. Controle bepalingen Havenverordening in de zeehavens.

Vlotte en veilige doorvaart

Actief begeleiden van bijzondere en gevaarlijke transporten over de Zaan en begeleiden van (duik)werkzaamheden. Dit vindt plaats door inzet van patrouillevaartuigen als vanuit de Centrale Post brugbediening. Ook controle op vergunningsvoorwaarden.

Innemen van een ligplaats

Controleren van en handhavend optreden tegen schepen die ongeoorloofd en/of zonder vergunning een ligplaats innemen.

Snelheid van schepen

Snelle motorboten, waterskiën. Aanspreken op vaargedrag van zowel schippers van recreatievaartuigen en beroepsvaart.

Zwemmen en op bruggen klimmen en/of afspringen

Aanspreken van zwemmers op hun gedrag. Inzet van filmpjes gericht op zwemmen en springen en klimmen van/op bruggen.

Toezicht generatorverbod

Toezicht houden op de naleving van het generatorverbod.

Aandacht voor veiligheid van bruggen door Roodlicht voorlichtingscampagne

Voortzetten roodlicht campagne (campagne gericht op schoolkinderen , jongeren en volwassen).

Veilig verloop van evenementen

Aanwezigheid op het water evenementen op de Zaan. Vanwege de Corona regels zijn er in 2020 veel minder evenementen.

Controle vaargedrag buitengebied

Zichtbaar aanwezig en actief contoleren van snelheid, vaargedrag, gebruik dodemansknopen reddingsvest in het buitengebied tijdens het vaarseizoen en juiste kentekens op schepen. Samenwerken bij de aanpak vaarsnelheid met waterpartners.

Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk

  • -

    Inzet van handhavingscommunicatie (artikelen en films) bij diverse onderwerpen en aanspreken van schippers op hun vaargedrag.

  • -

    Lesgeven over bruggen door een brugwachter aan leerlingen van basisscholen die in de buurt van een brug zijn gevestigd (uitleg van de brugbediening, gevaar, en vaarregels. De les richt zich niet alleen op fout gedrag, maar vooral op gewenst gedrag). Het les kunnen geven is wel onder voorbehoud vanwege Corona en de geldende regels.

  • -

    Preventieacties bij de bruggen om aandacht te vragen van fietsers, voetgangers om voor het rode licht te wachten. De acties zijn wel onder voorbehoud vanwege Corona en de geldende regels.

  • -

    Onderzoeken mogelijkheid invoeren registratieverplichting voor kleine vaartuigen.

  • -

    Onderzoek naar mogelijkheden om een ligplaatsvergoeding in te voeren voor boten van passanten. Deze ligplaatsen zijn nu gratis en het is mogelijk om hier een vergoeding voor te vragen.

  • -

Ondertekening

Bijlage 1

Openbare ruimte en APV

  • Toezicht en handhaven op regels Covid-19

  • Extra inzet in Assendelft, Zuiddijk, Poelenburg en Russisch buurt (ondermijning etc.)

  • Handhaven op verbod van parkeren van grote voertuigen in woonwijken

  • Uitvoering geven aan de nota camperplekken

  • Ondersteuning politie bij verkeersveiligheidscampagnes/ snelheidscampagnes

  • Handhaven op alcoholverbod en verblijfsverbod Burgemeester t Veld park

  • Fietshandhaving in omgeving de Slinger en de Buiging

  • Handhaving op bromfietsen op oneigenlijk gebruik maken van de route Slinge

  • Permanente aanwezigheid van boa’s op de Zaanse Schans

Bestaande bouw

  • Toezicht en handhaven op regels Covid-19

  • Motie Zuiddijk

  • Handhaving verzoeken particuliere vakantieverhuur/Airbnb

  • Handhaving op verkamering/ woningsplitsing

  • Toezicht op monumenten

  • Project Westerkoog

  • Handhaving van parkeren op eigen terrein

  • Toezicht en handhaving het al dan niet toestaan van ambulante handel Zaanse Schans

  • Inzet Russische buurt/ Zuiddijk en Poelenburg (huisvestingvergunning)

  • Ongerioleerde lozingen op oppervlaktewater vanuit woonschepen

Horeca en Ondermijning

  • Toezicht en handhaven op regels Covid-19

  • Inzet Russische buurt/ Zuiddijk en Poelenburg (huisvestingvergunning)

  • Handhaven op illegale prostitutie en legale prostitutiebedrijven

  • Signaleren mensenhandel en arbeidsuitbuiting (onvrijwillige afhankelijkheidsrelaties)

  • Handhaven vergunningplicht glazenwassers

Water

  • Brugveiligheid en repressief aanpakken van roodlicht negeren

  • Snelvaren in het buitengebied

Advies en Toezicht en Vergunningverlening

  • Toezicht op regels Covid-19

  • Verlenen van en kostendekkend maken van de gehandicaptenparkeerkaart

  • Toegankelijkheid en vergunningen

  • Afhandelen Huisvestingsvergunningen in Poelenburg

  • Afhandelen vergunningen Verkamering/ woningsplitsing

  • Lozingsregels (tijdelijke) standplaatsvergunningen


Noot
1

OVER gemeenten zijn de samengevoegde serviceorganisaties van de gemeenten Oostzaan en Wormerland.

Noot
2

Het VTH uitvoeringsplan Zaanstad 2021 zal door de Omgevingsdienst NZKG in het eerste kwartaal in 2021 worden opgesteld en vastgesteld.