Regeling vervallen per 01-01-2012

Legesverordening Zaanstad 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Legesverordening Zaanstad 2011

De raad van de gemeente Zaanstad, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders,

kennis genomen hebbende van de punten uit de voorbereidende vergadering op 21 oktober 2010

Besluit:

De volgende verordening vast te stellen.

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES ZAANSTAD 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a.

dag:

de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b.

week:

een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c.

maand:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

d.

jaar:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e.

kalenderjaar:

de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt verstaan een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 6 Tijdstip van betalen

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijnen.

  • 3. Voor gemeentelijke diensten zoals bedoeld in de tarieventabel, waarvoor via het Internet op elektronische wijze betaald kan worden, kunnen de betalingsvoorwaarden afwijken van dit artikel. Deze betalingsvoorwaarden zijn dan op de betreffende webpagina aangegeven.

Artikel 7 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 8 Vrijstellingen

  • 1. Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      geschriften, die ambtshalve, ter voldoening aan wettelijke voorschriften moeten worden afgegeven;

    • b.

      beschikkingen op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van gemeentelijke belastingen of andere rechten die ingevolge de belastingwet voor gemeentelijke belastingen worden gehouden;

    • c.

      hulp bij het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken door rijks- en provinciale ambtenaren, ambtenaren van een hoogheemraadschap of een waterschap in de uitoefening van hun functie;

    • d.

      inlichtingen, welke ten behoeve van leden van de diplomatieke missie op verzoek worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;

    • e.

      verzoeken inzake bewijzen van in leven zijn, vereist voor de uitbetaling van pensioenen, gagementen, wachtgelden of riddersoldijen;

    • f.

      geschriften, inlichtingen, nasporingen of verrichtingen, vervaardigd, verstrekt of verricht ten behoeve van onvermogenden in hun persoonlijk belang, indien het onvermogen wordt bewezen door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woonplaats;

    • g.

      diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

    • h.

      de in het lid a. genoemde vrijstelling geldt niet voor geschriften die op basis van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden afgegeven;

    • i.

      Particuliere aanvragen om omgevingsvergunningen die betrekking hebben op bouwactiviteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, voor zover betrekking hebbende op funderingsherstel van woningen van voor 1970. Indien de aanvraag een gecombineerde aanvraag voor funderingsherstel en ver- of nieuw- bouw betreft, geldt de vrijstelling alleen voor het funderingsherstel deel.

Artikel 9 Nadere regels

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 10 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening met Wabo Zaanstad 2010’ van 17 juni 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. De ”Legesverordening Zaanstad 2010” van 12 november 2009 blijft van toepassing voor belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 0,75%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.

  • 3. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening Zaanstad 2011.

Artikel 14 Bekendmaking

  • 1. Deze verordening zal worden bekendgemaakt door het plaatsen van de verordening in het gemeenteblad.

  • 2. In een huis-aan-huisblad wordt meegedeeld dat de verordening voor een ieder kosteloos ter inzage ligt in het gemeentehuis. Daarnaast zal de verordening worden geplaatst op de website van de gemeente.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 9 en 11 november 2010,

Voorzitter,

Raadsgriffier,

TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2011

Hoofdstuk 1 Algemene Dienstverlening

Paragraaf 1 Afschriften, uittreksels, kaarten, tekeningen, fotografische kopieën, reproducties en afdrukken

1.

Voor een fotografische kopie, reproductie, of gedrukt stuk per bladzijde:

van een normaal formaat A4 of A5

0,35

van een groter formaat dan normaal formaat A4

0,51

2.

Voor kaarten en tekeningen, al dan niet behorende bij de in het eerste artikel genoemde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, een ander voor zover deze stukken in de volgende artikelen of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels afzonderlijk zijn genoemd, per kaart, tekening, lichtdruk of kopie:

4,13

Vermeerderd met € 1,18 voor elke 1.000 cm2, of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening 1.000 m2 te boven gaat.

3.

Voor een verordening:

per pagina

0,35

per verordening maximaal

26,69

4.

Voor een verordening op een digitale gegevensdrager wordt het aantal fysieke pagina´s op papier berekend met een toeslag van

2,07

5.

Per kopie van de kadastrale kaart op A3-formaat of A4-formaat een tarief van

6,08

6.

Per kopie van de stadsraamkaart op schaal 1:1000 of 1:2000 een tarief van

82,27

7.

Voor een verzoek om een plattegrond

4,48

a.Voor een afschrift van een bestemmingsplan/uitwerkingsplan tot en met 100 pagina’s

10,58

b.Voor iedere tekening die bij het onder a van dit artikel bedoelde afschrift gevoegd wordt, een extra tarief van

5,29

c.Voor een afschrift van een bestemmingsplan/uitwerkingsplan van méér dan 100 pagina’s, inclusief maximaal 6 tekeningen

47,57

d.Voor iedere tekening die extra bij het onder c van dit artikel bedoelde afschrift gevoegd wordt, een extra tarief van

5,29

Paragraaf 2 Gemeentearchief

1.

Voor elke nasporing van de in het gemeentearchief berustende stukken door de daarvoor aangewezen ambtenaar, ongeacht het resultaat:

-voor elk half uur of een deel daarvan, aan nasporing besteed

27,73

-voor elk kwartier of een deel daarvan, aan nasporing besteed

13,84

2.

Voor een fotokopie van een bij het gemeentearchief berustend stuk, per bladzijde:

a.vervaardigd door middel van een kopieermachine:

-A4-formaat

0,35

-A3-formaat

0,51

b.vervaardigd door middel van een kopieermachine tegen een gereduceerd tarief (voor scholieren, studenten en historische verenigingen):

-A4-formaat

0,25

-A3-formaat

0,35

c.vervaardigd door middel van een reader-printer (zelfbediening):

-A4-formaat

0,40

3.

Voor een fotografische reproductie, vervaardigd door middel van een fotoprinter, per (kleuren) afdruk (incl. administratiekosten):

-A6-formaat glans

6,67

-A5-formaat glans

8,34

-A4-formaat glans

10,02

-A3-formaat glans

14,50

-A2-formaat glans

28,59

-A1-formaat glans

57,24

-A0-formaat glans

114,53

4.

Voor opzoekwerk of een fotografische reproductie, vervaardigd door middel van een fotoprinter,per (kleuren) afdruk voor publicatie

-in een krant /dagblad / weekblad, oplage tot 100.000 exemplaren

32,00

-in een krant / dagblad / weekblad, oplage meer dan 100.000 exemplaren

53,37

-in een overige periodiek oplage van 0 tot 25.000 exemplaren

32,00

-in een overig periodiek, oplage van 25.000 tot 150.000 exemplaren

53,37

-in een overig periodiek, oplage van meer dan 150.000 exemplaren

74,74

-in een boek, oplage van 0 tot 3000 exemplaren

53,37

-in een boek, oplage van 3000 tot 5000 exemplaren

74,74

-in een boek, oplage van meer dan 5000 exemplaren

106,80

-op een Internetsite

53,37

-in een TV programma, film of diaserie

13,84

-in een tentoonstelling in een museum of een andere instelling

42,69

-in een TV programma, film of diaserie, per seconde speelduur

11,60

5.

Voor het plaatsen van digitale foto’s op CD-rom:

-per CD, als drager van informatie

3,30

-per toegevoegde foto

4,32

-voor levering (downloaden) van digitale reproducties via de zgn. webwinkel of levering per mail per fotobestand

4,32

6.

Voor het plaatsen van audio-visueel materiaal op DVD of video, per eenheid (kopie video, DVD)

27,12

7.

Voor een reproductie van inventarissen en andere publicaties, die in eigen beheer bij het gemeentearchief zijn vervaardigd:

-per bladzijde: A4-formaat (dubbelzijdig)

0,20

-per omslag: A4-formaat, administratiekosten: per oplage

0,20

-voor de levering van een digitaal bestand

2,75

-voor administratie

2,75

-vermeerderd met per Megabyte aan data, of een gedeelte daarvan

4,32

8.

Voor de voorbereiding, het gereedmaken de controle en de administratieve afhandeling, van door het gemeentearchief verstrekte stukken ter bruikleen aan een andere archiefbewaarplaats of instelling (exclusief materiaal-, porto- en verzekeringskosten die eveneens voor rekening van de bruiklener zijn),

-per half uur of een deel daarvan

14,04

-per kwartier of een deel daarvan

7,02

9.

Voor een nasporing en/of reproductie van door het Rijk in bewaring gegeven archiefstukken zijn de voor de rijksarchiefbewaarplaatsen vastgestelde tarieven van toepassing; deze tarieven zijn overeenkomstig met die, vermeld onder leden 1 en 2 van deze paragraaf.

10.

Voor het vervaardigen van gewaarmerkte afschriften en/of uittreksels van de bij het gemeentearchief berustende stukken, per akte of per set bijlagen:

a uit de Burgerlijke Stand het tarief zoals in het laatst vastgestelde Legesbesluit akten Burgerlijke stand dat uitvoering geeft aan het artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand.

b uit andere archieven

22,29

11.

Voor de huur van de vergaderruimte (filmzaal) van het Gemeentearchief, per uur

13,28

Paragraaf 3 Huwelijksvoltrekking en registratie van partnerschap

1.

Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

Gemeentehuis Bannehof, Stadhuis

1.op maandag, woensdag en vrijdag om 9.30 uur, 10.30 uur, 11.30 uur, 14.00 uur, 15.00 uur en 16.00 uur en op dinsdag en donderdag om 10.30 uur, 11.30 uur, 14.00 uur, 15.00 uur en 16.00 uur in de trouwzaal, met toespraak en genodigden

290,97

2.op dinsdag en donderdag om 9:00 uur en 9:30 uur, zonder toespraak in de trouwzaal met genodigden

177,02

3.op dinsdag en donderdag om 8:30 uur, zonder toespraak aan het loket en zonder genodigden

0

4.op de onder a genoemde tijdstippen, voor stellen met een gezamenlijk inkomen op of onder de bijstandsnorm, waarbij ten minste één van de partners in Zaanstad woonachtig is, in de trouwzaal, met toespraak en genodigden

0

Wapen van Assendelft te Assendelft, Huis te Zanen te Wormerveer

1.op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 uur tot en met 16:00 uur

330,16

2.op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17:00 uur tot en met 23.00 uur

489,49

3.op zaterdag, ieder heel uur van 9:00 uur tot en met 16.00 uur

631,40

4.op zaterdag, ieder heel uur van 17:00 uur tot en met 23.00 uur

897,98

Regthuys en Zuider Vermaning te Westzaan, Huize Barkeloo te Krommenie, Cz peterhuisje te Zaandam, Zaans museum te Zaandam, Het Culturele raadhuis te Assendelft

1.op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 uur tot en met 16:00 uur

481,74

2.op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17:00 uur tot en met 23.00 uur

608,18

3.op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur

736,58

4.op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur

1066,09

Oud-Zaandijk te Zaandijk

1.op maandag t/m vrijdag om 10.00 uur, 11.15 uur, 12,30 uur, 13.45 uur, 15.00 uur en 16.15 uur

481,74

2.op maandag t/m vrijdag om 18.00 uur, 19.15 uur, 20.30 uur, 21.45 uur en 23.00 uur

608,18

3.op zaterdag om 10.00 uur, 11.15 uur, 12.30 uur, 13.45 uur, 15.00 uur en 16.15 uur

736,58

4.op zaterdag om 18.00 uur, 19.15 uur, 20.30 uur, 21.45 uur en 23.00 uur

1066,09

2.

Voor een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, na het maken van een afspraak met de ambtenaar van de burgerlijke stand, aan de loketten van de afdeling Klantcontact Burgerzaken anders dan de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen als kosteloze uren zonder toespraak en zonder genodigden.

61,31

3.

Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in een vrije huwelijkslocatie zoals aangewezen door het college van B&W

1.op maandag tot en met vrijdag ieder heel uur van 10:00 uur tot 16:00 uur

542,59

2.op maandag tot en met vrijdag ieder heel uur van 17:00 uur tot 23:00 uur

701,98

3.op zaterdag van 10:00 uur tot 16:00 uur

843,88

4.op zaterdag van 17:00 uur tot 23:00 uur

1110,37

4.

Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis als bedoeld in artikel 64 van het Burgerlijk Wetboek (boek I)

204,37

5.

Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap buiten de uren genoemd in het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Zaanstad c.q. genoemd in deze verordening

972,74

6.

Voor het beschikbaar stellen van getuigen van gemeentewege, per getuige

17,23

7.

De tarieven genoemd in het eerste, tweede, derde lid zijn inclusief de kosten voor een trouwboekje of boekje registratie partnerschap en exclusief een uittreksel uit de huwelijksakte of akte van registratie van het partnerschap.

8.

Het tarief voor het verstrekken van een trouwboekje of boekje registratie partnerschap, dan wel een duplicaat daarvan bedraagt exclusief uittreksel uit de huwelijksakte of uittreksel uit de akte van de registratie van het partnerschap, is

16,77

9.

Het tarief voor het benoemen van een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand voor een éénmalige gebeurtenis, is

189,31

Paragraaf 4 Verstrekkingen uit de registers van de Burgerlijke Stand

1.

Voor het verstrekken van een afschrift of een uittreksel als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand uit de registers van de Burgerlijke Stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

2.

Voor het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand.

3.

Voor het verstrekken van een laissez-passer voor lijken

17,86

4.

Voor het verstrekken van een verlof tot lijkbezorging buiten de daarvoor geldende wettelijke termijn

17,86

Paragraaf 5 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.

Voor de toepassing van deze paragraaf wordt, met uitzondering van het tweede artikel, onder b, het derde, vierde, vijfde en zesde artikel, onder één verstrekking verstaan: één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

2.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

a.tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

11,20

b.tot het verstrekken van gegevens op verzoeken conform artikel 79, derde lid Wet GBA

20,30

c.tot het verstrekken van een selectie uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, bijvoorbeeld aantallen personen of panden een vast bedrag van

447,25

3.

Voor de toepassing van het vierde artikel wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

11,20

5.

Voor de toepassing van het zesde artikel wordt onder verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent personen in het kader van een stamboom- c.q. nalatenschap onderzoek die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

6.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, welke een intensieve nasporing van de registers vereisen, voor elk daaraan te besteden kwart mensuur of gedeelte daarvan

20,30

Paragraaf 6 Verklaringen/uittreksels/documenten omtrent personen

Voor het in behandeling nemen van een:

1.

verzoek om een verklaring omtrent het gedrag,

de maximale tarieven zoals die voor deze dienst geregeld zijn in de laatst vastgestelde Regeling leges en afdracht vergoeding verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen en rechtspersonen, dat uitvoering geeft aan artikel 39, tweede lid, van de Wet Justitiële gegevens.

2.

verzoek om een attestatie de vitae (bewijs van in leven zijn)

11,23

3.

verzoek om een bewijs van Nederlanderschap (afschrift uit de GBA)

11,23

4.

verzoek om een handtekening te legaliseren

11,23

5.

verzoek om een document te waarmerken

11,23

6.

verzoek tot het verstrekken van elke andere verklaring/uittreksel/document omtrent een persoon, voor zover niet afzonderlijk in deze verordening

11,23

Paragraaf 7 Reisdocumenten en Rijbewijzen

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.

tot het verstrekken van een (tweede) nationaal paspoort

2.

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen, een reisdocument voor vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort

3.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort met een groter aantal bladzijden dan een nationaal paspoort bedoeld onder het eerste lid (zakenpaspoort)

4.

a.tot het laten bijschrijven van een kind jonger dan 16 jaar in een paspoort, bij gelijktijdige afgifte van het paspoort

b.tot het laten bijschrijven van een kind jonger dan 16 jaar in een paspoort, achteraf

5.

voor een spoedprocedure is de toeslag per reisdocument (inclusief bijschrijving kinderen)

6.

voor een spoedprocedure is de toeslag per bijschrijvingsticker

7.

a.voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen van veertien jaar en ouder:

b.voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen tot en met dertien jaar:

de maximale tarieven zoals die voor de bovenstaande diensten van deze paragraaf respectievelijk geregeld zijn in het Besluit Paspoortgelden en middels de laatste vastgestelde Regeling aanpassing tarieven reisdocumenten zijn gewijzigd. (De hier bedoelde tarieven worden naar beneden afgerond op vijf eurocent).

8.

tot het verkrijgen van een verklaring inzake vermissing van een reisdocument of rijbewijs

23,17

9.

voor een eigen verklaring voor een rijbewijs het tarief als vermeld in de regeling tarieven centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

10.

tot het verstrekken, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs het maximale tarief zoals dat voor een Nederlandse identiteitskaart geregeld is in het Besluit Paspoortgelden en middels de laatste vastgestelde Regeling aanpassing tarieven reisdocumenten is gewijzigd. Als de tarieven voor het verstrekken, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs door het ministerie worden voorgeschreven, dan komt bovenstaande verwijzing van dit lid te vervallen en wordt het door het ministerie voorgeschreven tarief of worden die tarieven toegepast.

11.

Voor een spoedprocedure is de toeslag per rijbewijs het bedrag dat gevormd wordt door het verschil tussen het tarief als vermeld in het tweede en eerste lid, van artikel 1 van de Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen.

Paragraaf 8 Verkiezingen

1.

Voor het in behandeling nemen van een verzoek, als bedoeld in artikel D4 van de Kieswet, om mede te delen of de verzoeker als kiezer geregistreerd staat

11,23

Paragraaf 9 Gemeentelijk kadaster

Voor het verstrekken van kadastrale kaarten, -gegevens of gemeentelijke kaarten:

1.

voor een kopie kadastrale kaart, A4-formaat

6,10

2.

voor een uittreksel kadastrale gegevens, A4-formaat

6,10

3.

voor een kopie gemeentelijke kaart, A4-formaat

6,10

Paragraaf 10 Wegenverkeerswet, Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Het tarief bedraagt:

1.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing ingevolge de Wegenverkeerswet of een daarop steunende regeling voor het vervoeren van buitengewoon zware lasten dan wel voorwerpen van buitengewone afmetingen

19,69

2.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

17,68

3.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toestemming te verkrijgen voor een tijdelijke verkeersmaatregel binnen Zaanstad

35,34

Paragraaf 11 Telecommunicatiewet en verordening Werken in de openbare ruimte

1.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding voor het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet, bedraagt

319,69

2.

Indien er omtrent de melding overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het in lid 1 genoemde bedrag verhoogd met 50% tot

479.53

3.

Indien voor de melding meer werk moet worden gedaan, dan de werkzaamheden zoals in de leden 1 en 2 genoemd, worden de meerkosten op basis van een door het college opgestelde begroting voorgelegd.

4.

Als de bedoelde begroting en het totaalbedrag aan kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht, wordt de melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag daarna, tenzij de aanvraag voor die datum schriftelijk is ingetrokken.

Paragraaf 12 Winkeltijdenwet

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking als bedoeld in artikel 6 van de Winkeltijdenwet of artikel 6,7 en 9 van de Verordening Winkeltijden

36,67

Paragraaf 13 Jacht en visserij

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning om te vissen in gemeentewater, met alle geoorloofde vistuigen door beroepsvissers

37,03

Paragraaf 14 Ontheffing gevaarlijke stoffen

1.

Voor een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen

195,71

2.

Voor een verlenging van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen

65,24

Paragraaf 15 Kansspelen

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal als bedoeld in de Wet op de kansspelen en de verordening Speelautomaten, van:

a.een nieuwe vergunning

1.393,06

b.een aangepaste vergunning, als gevolg van een wijziging

328,17

2.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor onbepaalde tijd in de zin van artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

a.voor de aanwezigheid van één speelautomaat

226,50*

b.voor de aanwezigheid van een tweede of daaropvolgende speelautomaat

136,00*

3.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

35,34

*Wijziging van het Speelautomatenbesluit 2000 voorbehouden, dat uitvoering geeft aan art 30d lid 3 van de Wet op de Kansspelen

Paragraaf 16 Leegstandwet

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet of een verlenging van deze vergunning als bedoeld in het vierde lid van dit artikel

26,80

Paragraaf 17 Objectinformatie

1.

Het tarief voor het schriftelijk dan wel digitaal beantwoorden van vragen over de bestemming van een object, over het voorkomen op een monumentenlijst, over aanschrijvingen, over milieuvergunningen of andere objectgebonden zaken, is

26,80

2.

Het tarief voor het schriftelijk dan wel digitaal beantwoorden van vragen over bodemgesteldheid en / of bodemonderzoeken is

26,80

3.

Beroepsbeoefenaars, die hun bedrijf maken van bemiddeling in de aan- en verkoop van onroerende zaken, kunnen per bedrijf voor de onder a en b beschreven producten, ongeacht het aantal verzoeken voor schriftelijke of digitale informatie een jaarabonnement afsluiten voor

Het abonnement beloopt een kalenderjaar.

6.969,56

Paragraaf 18 Vergunning ligplaats woonschip

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een ligplaats met een woonschip, als bedoeld in artikel 4 van de Woonschepenverordening 2010

35,34

Paragraaf 19 Standplaats

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een standplaats, als bedoeld in artikel 5:18 van de APV:

a.een nieuwe standplaats

302,27

b.verlenging van een vergunning

64,30

c.een tijdelijke standplaats

35,34

Paragraaf 20 In dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking,die niet valt onder de Europese dienstenrichtlijn

35,34

Hoofdstuk 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Paragraaf 21 Omgevingsvergunning

Begripsomschrijvingen

1.

a.In deze paragraaf voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

b.In deze paragraaf voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

c.Heffingsgrondslag: Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden verschillende grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:

1 Tarief per vierkante meter, gebaseerd op de hoofdfunctie per bouwlaag van het gebouw of de uitbreiding daarvan. Er wordt uitgegaan van de bruto-vloeroppervlakte in vierkante meters, als omschreven in NEN 2580.

2 Vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel.

3 Bouwkosten of sloopkosten inclusief BTW, als omschreven in NEN 2631. Onder bouwkosten of sloopkosten worden verstaan de aanneemsom voor het uit te voeren werk, inclusief BTW. Indien deze opgave ontbreekt of niet correct lijkt, wordt een raming van deze kosten inclusief BTW gemaakt door of namens het college van burgemeester en wethouders. Indien het bouwen of slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt onder de bouw of sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer betaald zou moeten worden, voor het tot stand brengen van het bouwwerk, respectievelijk het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

d.Hoofdfunctie: De aard van het gebruik dat in overwegende mate plaatsvindt per bouwlaag van het gebouw of de uitbreiding daarvan. Er is slechts één hoofdfunctie mogelijk per bouwlaag.

e.Omgevingsvergunning: Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

f.Totale oppervlakte: De som van de bruto-vloeroppervlaktes van alle bouwlagen van het gebouw of de uitbreiding daarvan.

g.Vooroverleg: Een onderzoek naar de wenselijkheid, haalbaarheid en/of vergunbaarheid van een initiatief met gebruikmaking van het vereiste aanvraagformulier voor een vooroverleg en de benodigde bescheiden.

h.Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.

Verklaring vergunningvrije activiteit

Het tarief voor een schriftelijke verklaring dat een activiteit vergunningvrij is, of dat voor een activiteit een omgevingsvergunning is vereist, is

26,88

3.

Vooroverleg

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een beoordeling inzake de wenselijkheid, haalbaarheid en/of vergunbaarheid van een initiatief

500,00

4.

Omgevingsvergunning

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project bedraagt: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

5.

Bouwactiviteiten

1.Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo voor nieuwbouw of het uitbreiden van een gebouw, wordt het tarief voor het in behandeling nemen bepaald op basis van de totale oppervlakte, aan de hand van onderstaande tabel, waarbij een minimum geldt van € 398,27.

Hoofdfunctie per bouwlaag

Totale oppervlakte van alle bouwlagen van het gebouw of de uitbreiding daarvan:

Prijs per m2

Wonen

22,08

Maatschappelijk / economisch

kleiner dan of gelijk aan 1000 m2

38,67

groter dan 1000 m2

29,81

Industrie

alleen m2 van de begane grond

18,72

Agrarisch

6,21

Parkeergarages

Indien er sprake is van een ondergeschikte functie naast de hoofdfunctie parkeergarage, dan wordt voor de ondergeschikte functie apart het tarief bepaald volgens de betreffende functie in deze tabel.

9,36

2.In afwijking van de hierboven bij sub a genoemde tarieven, geldt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, voor:

-gebouwen of de uitbreiding daarvan die niet in bovengenoemde tabel zijn genoemd;

-bouwwerken geen gebouw zijnde;

-tijdelijke bouwwerken met een instandhoudingtermijn van maximaal vijf jaar;

-onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen;

het veranderen of verbouwen van gebouwen zonder uitbreiding daarvan en voor gevelwijzigingen;

-romneyloodsen;

-funderingsherstel;

een tarief van 2 % van de bouwkosten, met een minimum van € 199,14.

3 Berekening bouwleges:

Indien de uitkomst van de berekening op grond van onderdelen a of b, meer is dan,

maar niet meer is dan,

dan bedraagt het bedrag aan bouwleges het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd met het bedrag dat wordt berekend door het in kolom IV vermelde percentage te nemen van het gedeelte van het bedrag dat het in kolom I vermelde bedrag te boven gaat.

I

II

III

IV

€ 0

€ 100.000

€ 0

100%

€ 100.000

€ 200.000

€ 100.000

90%

€ 200.000

€ 300.000

€ 190.000

80%

€ 300.000

€ 400.000

€ 270.000

70%

€ 400.000

€ 500.000

€ 340.000

60%

€ 500.000

-

€ 400.000

50%

4.Welstandsadvies

Het tarief voor elke behandeling in de welstandscommissie ten behoeve van een aanvraag om omgevingsvergunning is, 7 % van het tarief voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, met een minimum van € 106,11 en een maximum van € 2.122,41 per aanvraag.

6.

Onderzoek bodemgesteldheid

Het tarief voor het beoordelen van de resultaten van een bodemonderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, ongeacht de uitslag, is bij een te bebouwen perceel:

-kleiner dan of gelijk aan 400 m2

289,50

-groter dan 400 m2

428,88

7.

Advies onafhankelijke commissie

Het tarief voor advies van een onafhankelijke commissie bedraagt:

559,16

8.

Aanlegactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

268,05

9.

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, staat het tarief, onverminderd het bepaalde in de artikelen 5 en 8, vermeld in de volgende tarieventabel.

Ontheffingsprocedure

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 3 Wabo

Totale oppervlakte van alle bouwlagen van het gebouw of de uitbreiding daarvan, of de totale oppervlakte van het terrein waarop de aanlegactiviteit betrekking heeft:

kleiner dan of gelijk aan 50 m2

134,03

groter dan 50 m² en kleiner dan of gelijk aan 1000 m2

4821,27

groter dan 1000 m2

8583,96

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 1 Wabo

Art. 2.12, tweede lid Wabo

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 2 Wabo

Art. 11 Woningwet

Ongeacht de grootte

134,03

* Tarief is inclusief het voeren van de ontheffingsprocedure en het maken en / of beoordelen van een ruimtelijk rapport ten behoeve van de ontheffingsprocedure.

10.

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan, beheersverordening of een voorbereidingsbesluit ex artikel 3.7, lid 4 Wro, ongeacht de beslissing op het verzoek, staat vermeld in de volgende tarieventabel.

Ontheffingsprocedure

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 3 Wabo

2680,00

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 1 Wabo

Art. 2.12, tweede lid Wabo

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 2 Wabo

Art. 11 Woningwet

134,03

11.

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, voor een bouwwerk met een oppervlakte:

a.tot 100 m een vast bedrag van

527,09

b.van 100 tot 500 m een bedrag van € 3,23 per m², te vermeerderen met een vast bedrag van

200,81

c.van 500 tot 2.000 m een bedrag van € 1,08 per m², te vermeerderen met een vast bedrag van

1.295,77

d.van 2.000 tot 5.000 m een bedrag van € 0,26 per m², te vermeerderen met een vast bedrag van

2.920,99

e.van 5.000 tot 50.000 m een bedrag van € 0,08 per m², te vermeerderen met een vast bedrag van

3.894,66

f.groter dan 50.000 m²

8.433,54

12.

Sloopactiviteiten

a.Het tarief voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, sub f, g, h en artikel 2.2, eerste lid, sub a van de Wabo is 2 % van de sloopkosten inclusief BTW, met een minimum van € 107,20 per aanvraag.

b.Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning uitsluitend ten behoeve van asbestverwijdering is

26,79

13.

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

46,91

14.

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

35,34

15.

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

a.voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

b.voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

16.

Vermindering

Indien na een definitief advies op een vooroverleg binnen tien weken een omgevingsvergunning wordt aangevraagd, worden de leges zoals opgelegd voor het vooroverleg in mindering gebracht op de leges voor de aanvraag om de omgevingsvergunning. De vermindering vindt alleen plaats als de vergunningaanvraag gelijk is aan de aanvraag van het vooroverleg.

17.

Teruggaaf

a.Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de artikelen 5, 8 en 12, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Indien de aanvraag, schriftelijk, wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan is het tarief

53,60

b.Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor het in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvrager van een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo , de aanvraag schriftelijk intrekt voordat daarover definitief is beschikt, wordt het in artikel 11 of artikel 18 onderdeel 2 genoemde tarief met 50% verminderd.

c.Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, sloopactiviteiten of strijdig gebruik

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de artikelen 5, 8, 9, 10 en 12 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die artikelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

d.Buiten behandeling stellen

Wanneer een ingediende aanvraag als bedoeld in deze paragraaf niet ontvankelijk is en door de gemeente buiten behandeling wordt gesteld, bedraagt het tarief

53,60

e.Van rechtswege

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning van rechtswege is verleend, worden de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor 50 % gerestitueerd.

f.Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 5,00 wordt niet teruggegeven.

18.

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

a.Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen als gevolg van een - naar de omstandigheden beoordeeld - geringe wijziging in het project, bedraagt 2% van de bouwkosten van de wijziging.

b.Indien een aanvraag betrekking heeft op het verkrijgen van een vergunning die strekt tot wijziging van een vergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, worden:

1 voor zover het een uitbreiding van de inrichting is -

de tarieven van artikel 11 toegepast, met dien verstande dat het legesbedrag wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

2 voor zover het gaat om gewijzigd gebruik van de hele inrichting -

de tarieven als bedoeld in artikel 11 toegepast;

3 voor zover het gaat om gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting - de tarieven van artikel 11 toegepast, waarbij het legesbedrag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte.

19.

Overschrijving vergunning

Mits het aanslagbedrag voor het in behandeling nemen van de aanvraag is betaald, is het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van de vergunning,

-voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo

131,76

-voor overige activiteiten

26,53

Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Paragraaf 22 Brandbeveiliging

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5., tweede lid, van de Brandbeveiligingsverordening

65,88

2.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gebruiksvergunning voor een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1., eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening, ten behoeve van een:

a.tijdelijk bouwsel of braderie

263,55

b.circus of kermis

395,31

c.evenement

395,31

d.kampeerterrein of jachthaven

395,31

e.hotel- of restaurantboot

1.844,84

3.

voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in het tweede lid

131,76

4.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, zoals bedoeld in het Besluit brandveiliggebruik bouwwerken, artikel 2.11.1, voor een bouwwerk met een oppervlakte:

a.tot 100 m2 een vast bedrag van

527,09

b.van 100 tot 500 m2 een bedrag van € 3,23 per m²

te vermeerderen met een vast bedrag van

200,81

c.van 500 tot 2.000 m2 een bedrag van € 1,08 per m²

te vermeerderen met een vast bedrag van

1.295,77

d.van 2.000 tot 5.000 m2 een bedrag van € 0,26 per m²

te vermeerderen met een vast bedrag van

2.920,99

e.van 5.000 tot 50.000 m2 een bedrag van € 0,08 per m²

te vermeerderen met een vast bedrag van

3.894,66

f.groter dan 50.000 m²

8.433,54

5.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning zoals bedoeld in het besluit brandveilig gebruik bouwwerken, artikel 2.11.1 die wordt ingediend als gevolg van een verandering in het bestaande reeds vergunde gebruik of als gevolg van een wijziging aan een reeds vergund bouwwerk is het tarief als volgt. Voor een bouwwerk met een oppervlakte:

a.tot 100 m2 een vast bedrag van

263,55

b.van 100 tot 500 m2een bedrag van € 1,62 per m2

te vermeerderen met een vast bedrag van

100,42

c.van 500 tot 2000 m2een bedrag van € 0,54 per m2

te vermeerderen met een vast bedrag van

647,89

d.van 2000 tot 5000 m2een bedrag van € 0,13 per m2

te vermeerderen met een vast bedrag van

1460,49

e.van 5000 tot 50000 m2een bedrag van € 0,04 per m2

te vermeerderen met een vast bedrag van

1947,34

f.groter dan 50000 m2

4216,77

6

Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning als bedoeld in het vierde of vijfde lid voordat daarover definitief is beschikt, de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt het in deze leden genoemde tarief met 50% verminderd.

7.

Wanneer een ingediende aanvraag als bedoeld in het vierde of vijfde lid niet ontvankelijk is en buiten behandeling wordt gesteld, is het tarief

53,60

8.

Voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in het vierde of vijfde lid per verschrijving

131,76

Paragraaf 23 Drank- en horecawet, horeca-exploitatie

Het tarief is

1.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een drank- en horecawetvergunning als bedoeld in artikel 3 en 4 van de Drank- en horecawet:

a.een nieuwe drank en horecawetvergunning:

-voor commerciële horeca

531,17

-voor niet commerciële horeca

209,62

b.een aangepaste vergunning, als gevolg van een wijziging

165,86

c.een kleine administratieve wijziging in een bestaande vergunning

54,44

2.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken voor bijzondere gelegenheden, als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

26,21

3.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de APV:

a.een nieuwe horeca-exploitatievergunning

-voor commerciële horeca

-voor niet commerciële horeca

1.393,06

328,17

b het exploiteren van een terras

283,90

c.een aangepaste vergunning, als gevolg van een wijziging

328,17

d voor een kleine administratieve wijziging in een bestaande vergunning

54,45

Paragraaf 24 Seksinrichtingen en escortbedrijven

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.

voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de APV

1392,04

2.

voor het overschrijven van een vergunning van een bestaande seksinrichting of een bestaand escortbedrijf

327,66

Paragraaf 25 Vergunningen in de openbare ruimte

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing tot het uitoefenen van het beroep van straatartiest, straatfotograaf, filmoperateur, tekenaar of gids op de openbare weg, als bedoeld in artikel 2:9 van de APV

a voor een ontheffing geldig voor maximaal 6 dagen

20,29

b voor een ontheffing met een geldigheidsduur van een jaar

78,69

2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen of stoffen op, aan of boven de openbare weg, als bedoeld in artikel 2:10 van de APV. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van uitstallingen, containers en bouwsteigers.

35,34

3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het houden van evenementen, als bedoeld in artikel 2:25 van de APV:

a met een beoogd bezoekersaantal tot 250 personen

35,34

b met een beoogd bezoekersaantal tot 500 personen

59,91

c met een beoogd bezoekersaantal van meer dan 500 personen

116,34

d zijnde een minikermis

58,67

4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing voor recreatief nachtverblijf, als bedoeld in artikel 4:18 van de APV.

a een nieuwe aanvraag voor ontheffing

293,59

b verlenging van een bestaande ontheffing

72,69

Paragraaf 26 Smart-, head- growshop

1.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het vestigen van een smart- head- of growshop, als bedoeld in artikel 2:79 van de APV bedraagt:

1379,27

Paragraaf 27 in dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking, die valt onder de Europese dienstenrichtlijn

35,34