Regeling vervallen per 01-01-2021

Reglement Seniorenraad Zederik 2002

Geldend van 25-03-2002 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2002

Intitulé

Reglement Seniorenraad Zederik 2002

Geconsolideerde tekst van de regeling

Onderwerp:Reglement Seniorenraad Zederik 2002. 

De raad der gemeente Zederik;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 maart 2002; 

gelet op het uitgebrachte advies door Seniorenraad Zederik; 

gelet op het unaniem instemmende advies van Commissie Welzijn en Werkgelegenheidd.d. 11 maart 2002; 

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht; 

b e s l u i t :

vast te stellen het Reglement houdende bepalingen omtrent bevoegdheden,samenstelling en werkwijze van de Seniorenraad Zederik. 

Hoofdstuk 1 Instelling

Artikel 1

De Seniorenraad Zederik, hierna te noemen Seniorenraad, wordt ingesteld als eencommissie zoals bedoeld in de artikelen 82 t/m 84 van de Gemeentewet. 

Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden.

Artikel 2

  • 1. De Seniorenraad heeft tot taak het college van burgemeester en wethouders en/of degemeenteraad gevraagd en ongevraagd te adviseren over het gemeentelijkeouderenbeleid en alle voor ouderen van belang zijnde aangelegenheden. 

  • 2. In het geval dat het college van burgemeester en wethouders in een voorstel aan degemeenteraad afwijkt van het advies van de Seniorenraad, wordt dit in het voorstelvermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies isafgeweken. 

  • 3. In het geval dat het college van burgemeester en wethouders afwijkt van het adviesvan de Seniorenraad worden de redenen daarvan schriftelijk meegedeeld aan deSeniorenraad. 

  • 4. Burgemeester en wethouders zullen, behoudens in spoedeisende gevallen, tenminste drie weken tevoren de Seniorenraad inlichten over alle voorstellen aan degemeenteraad die betrekking hebben op het gemeentelijk beleid ten aanzien vanouderen. 

  • 5. Een gevraagd advies moet door de Seniorenraad binnen drie weken na schriftelijk verzoek daartoe worden uitgebracht.In overleg met het college van burgemeester en wethouders kan een langeretijdsperiode worden overeengekomen. 

  • 6. Adviezen worden schriftelijk uitgebracht. 

  • 7. De Seniorenraad is bevoegd, voor zover dit voor een uit te brengen advies nodig is,inlichtingen in te winnen bij de afdelingen en bureaus van de gemeentesecretarie enbij andere gemeentelijke instanties.De verzoeken tot het geven van inlichtingen worden gedaan via een of meer door hetcollege aan te wijzen ambtenaren die fungeren als contactpersoon. 

Artikel 3

De Seniorenraad heeft tevens tot taak:

  • a.

    uitvoering geven aan het project "Zwemmen voor Ouderen"

  • b.

    uitvoering geven aan het project "Vervoersregeling voor Ouderen"

  • c.

    het ontwikkelen en uitvoeren van andere concrete activiteiten welke passen binnende doelstellingen van het gemeentelijk ouderenbeleid.

Hoofdstuk 3 Samenstelling

Artikel 4

  • 1. De Seniorenraad bestaat uit minimaal 7 leden. De leden van de Seniorenraad wordenbenoemd door het college van burgemeester en wethouders op voordracht hiernaomschreven:

    • a.

      1 lid op voordracht van de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen, afdelingAmeide;

    • b.

      1 lid op voordracht van de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen, afdelingLexmond;

    • c.

      1 lid op voordracht van de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen, afdelingMeerkerk;

    • d.

      1 lid op voordracht van de Protestants Christelijke Bond van Ouderen, afdelingAmeide;

    • e.

      1 lid op voordracht van de Protestants Christelijke Bond van Ouderen, afdelingMeerkerk;

    • f.

      1 lid op voordracht van de organisaties welke in de kern Ameide werkzaam zijn inde zorg voor ouderen;

    • g.

      1 lid op voordracht van de organisaties welke in de kern Hei- en Boeicopwerkzaam zijn in de zorg voor ouderen;

    • h.

      1 lid op voordracht van de organisaties welke in de kern Leerbroek werkzaam zijnin de zorg voor ouderen;

    • i.

      1 lid op voordracht van de organisaties welke in de kern Lexmond werkzaam zijnin de zorg voor ouderen;

    • j.

      1 lid op voordracht van de organisaties welke in de kern Meerkerk werkzaam zijnin de zorg voor ouderen;

    • k.

      1 lid op voordracht van de organisaties welke in de kern Nieuwland werkzaam zijnin de zorg voor ouderen;

    • l.

      l1 lid op voordracht van de organisaties welke in de kern Tienhoven werkzaam zijnin de zorg voor ouderen;

  • 2. De leden van de Seniorenraad dienen in de gemeente Zederik woonachtig te zijn enbij voorkeur de leeftijd van 55 jaar hebben bereikt. 

Hoofdstuk 4 Zittingsduur en beëindiging van het lidmaatschap.

Artikel 5

  • 1. De leden van de Seniorenraad worden benoemd voor een periode van vier jaar,welke samenvalt met de zittingsduur van de gemeenteraad. 

  • 2. Aftredende leden kunnen terstond worden herbenoemd. Een aftredend lid kan na eenvolle raadsperiode zitting te hebben gehad maximaal twee maal worden herbenoemd. 

  • 3. Het lidmaatschap kan op eigen verzoek terstond worden beëindigd. 

  • 4. Benoeming in een tussentijdse opengevallen plaatsen geschiedt zo spoedig mogelijkna het openstellen. 

  • 5. De in een tussentijds opengevallen plaats benoemde treedt af op het tijdstip waaropdiens voorgang(st)er had moeten aftreden. 

Hoofdstuk 5 Dagelijks bestuur.

Artikel 6

De Seniorenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangendvoorzitter. 

Artikel 7

  • 1. De Seniorenraad kiest uit zijn leden een secretaris en een plaatsvervangendsecretaris. 

  • 2. De secretaris roept de leden schriftelijk tot de vergadering op en zendt de agenda ende bijbehorende stukken tenminste zeven dagen voor de vergadering aan de ledentoe.Tevens zorgt hij ervoor, dat de agenda en de bijbehorende stukken op degebruikelijke plaatsen voor een ieder ter inzage liggen. 

Artikel 8

De Seniorenraad benoemt uit zijn midden een penningmeester en eenplaatsvervangend penningmeester. 

Hoofdstuk 6 Vergadering en werkwijze

Artikel 9

  • 1. De Seniorenraad vergadert ten minste vier keer per jaar en voorts zo dikwijls als devoorzitter of ten minste een derde van de leden dat nodig oordeelt.De vergaderingen worden in dat laatste geval gehouden binnen veertien dagen nadathet verzoek is gedaan bij gebreke waarvan de verzoekers zelfs tot een bijeenroepinggerechtigd zijn. 

  • 2. De vergaderingen worden in het openbaar gehouden, tenzij over personen wordtberaadslaagd of de meerderheid van de seniorenraadsleden een beslotenvergaderingen wenst. In dat geval zijn de leden tot geheimhouding verplicht tenzij devergadering anders besluit. Besluiten worden te allen tijde in het openbaar genomen. 

  • 3. De voorzitter kan, na overleg met de leden van de Seniorenraad, leden van hetcollege van burgemeester en wethouders of functionarissen van de gemeenteuitnodigen om deel te nemen aan de besprekingen.Zij hebben dan bij de besprekingen een adviserende stem.Tevens kan de voorzitter, na overleg met de leden van de Seniorenraad, te allen tijdepersonen uitnodigen tot het bijwonen van de vergaderingen en tot het voeren van hetwoord. 

  • 4. 5.De voorzitter bepaalt, in overleg met de secretaris, de plaats, de datum en het tijdstipvan de vergaderingen. 

  • 5. Een vergadering vindt geen doorgang, indien niet ten minste de helft van het aantalzitting hebbende leden aanwezig is. 

  • 6. Indien een vergadering krachtens het bepaalde in het vorige lid geen doorgang kanvinden, wordt binnen zeven dagen een nieuwe vergadering belegd.Tijdens deze vergadering kunnen besluiten worden genomen, welke bij de oproepingtot de vergadering zijn vermeld. 

  • 7. Met inachtneming van het in deze verordening bepaalde kan de Seniorenraad zelfnadere regels stellen ten behoeve van zijn werkwijze. 

Hoofdstuk 7 Besluitvorming

Artikel 10

  • 1. Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Desgewenst kan eenminderheidsstandpunt tot uiting worden gebracht. 

  • 2. Indien over zaken de stemmen staken, wordt de betrokken zaak in de volgendevergadering opnieuw aan de orde gesteld. Indien ook dan de stemmen staken, wordthet voorstel geacht niet te zijn aangenomen. 

  • 3. Over personen wordt schriftelijk gestemd. Bij staken van de stemmen over personenheeft herstemming plaats. Indien ook dan de stemmen staken, beslist het lot.

  • 4. Besluiten van de Seniorenraad worden schriftelijk vastgelegd.Bij het uitbrengen van een advies kan een minderheidsstandpunt tot uitdrukkingworden gebracht. 

  • 5. De vergaderorde wordt zo vastgesteld, dat daarin per agendapunt de gelegenheidbestaat voor belangstellende aanwezigen het woord te voeren. 

Hoofdstuk 8 Budget

Artikel 11

  • 1. Voor het uitvoeren van de diverse taken van de Seniorenraad kan de gemeenteraadjaarlijks bij de begrotingsbehandeling één of meerdere taakstellende budgettenbeschikbaar stellen. 

  • 2. Over haar activiteiten dient de Seniorenraad jaarlijks vóór 1 maart een begroting invan het daaropvolgende jaar, een door het bestuur gewaarmerkte jaarrekening vanhet voorgaande jaar en een daarop betrekking hebbende goedkeurendekascommissie-verklaring. 

Hoofdstuk 9 Slotbepaling.

Artikel 12

  • 1. In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, kunnen burgemeester enwethouders een voorlopige voorziening treffen. Zij doen hiervan terstond mededelingaan desbetreffende raadscommissie. Indien de raadscommissie daartoe adviseert,doen burgemeester en wethouders zo spoedig mogelijk voorstellen aan degemeenteraad. 

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als "Reglement Seniorenraad Zederik2002" en treedt in werking met terugwerkende kracht op 1 maart 2002. 

  • 3. Het Reglement Seniorenraad Zederik 1998 zoals vastgesteld op 31 augustus 1998komt met ingang van 1 maart 2002 vervallen. 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergade-ring van de raad van de gemeente Zederik,gehouden op 25 maart 2002.De secretaris,                            De voorzitter,