Regeling vervallen per 14-06-2017

Reglement cliëntenparticipatie Wmo Zeewolde

Geldend van 17-11-2010 t/m 13-06-2017

Intitulé

Reglement cliëntenparticipatie Wmo Zeewolde

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde,

gelezen het voorstel van afdeling Ontwikkeling d.d. 13 september 2007;

gelet op de artikelen 84 en 86 van de Gemeentewet en de artikelen 11 en 12 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en onverminderd het bepaalde in de op basis van artikel 150 van de Gemeentewet vastgestelde Inspraakverordening gemeente Zeewolde;

Besluiten

1. een Cliëntenadviesraad in te stellen en wel ingaande de datum waarop dit reglement in werking treedt;

2. voor de Cliëntenadviesraad het navolgende reglement vast te stellen: Reglement cliëntenparticipatie Wmo Zeewolde.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Wet maatschappelijke ondersteuning (verder Wmo);

  • b.

    cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente ingezetenen en in de gemeente woonachtige een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wmo;

  • c.

    inspraak: inspraak op de wijze voorzien in de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet vastgestelde inspraakverordening;

  • d.

    Breed Overleg: participatieorgaan, bestaande uit een of meerdere vertegenwoordigers van de doelgroepen-, belangen- en cliëntenorganisaties in Zeewolde, die bij de uitvoering van de Wmo van belang zijn;

  • e.

    Cliëntenadviesraad Wmo: gemeentelijke adviescommissie bestaande uit vertegenwoordigers van de doelgroepen-, belangen- en cliëntenorganisaties in Zeewolde, die bij de uitvoering van de Wmo van belang zijn en zitting hebben in het Breed Overleg;

  • f.

    gemeenteraad: de raad van de gemeente Zeewolde;

  • g.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde.

Artikel 2. Doelstelling

De cliëntenparticipatie in het kader van de Wmo heeft als oogmerk:

  • a.

    te bewerkstelligen dat burgers en cliënten(organisaties) door de gemeente vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke beleid inzake de Wmo;

  • b.

    bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het integraal gemeentelijk Wmo-beleid.

Artikel 3. Bevoegdheden

  • 1. De Cliëntenadviesraad Wmo heeft adviesbevoegdheid inzake :

    • a.

      beleidsvoorbereiding, waaronder het bepaalde in artikel 12 van de wet;

    • b.

      uitvoeringsplannen en wijzigingen daarvan;

    • c.

      evaluaties van het onder a en b genoemde.

  • 2. De Cliëntenadviesraad Wmo heeft geen adviesbevoegdheid ten aanzien van:

    • a.

      klachten van individuele cliënten;

    • b.

      bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuele cliënten;

    • c.

      de uitvoering van wettelijke voorschriften en regelingen van hogere overheden, waarbij van enige beleidsvrijheid geen sprake is.

Artikel 4. Samenstelling (en omvang) van de Cliëntenadviesraad Wmo

  • 1. De Cliëntenadviesraad Wmo bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen-, belangen- en cliëntenorganisaties in Zeewolde die bij de uitvoering van de Wmo van belang zijn.

  • 2. De leden van de Cliëntenadviesraad Wmo worden voorgedragen door de in het vorige lid genoemde organisaties en door het college benoemd.

  • 3. De doelgroepen-, belangen- en cliëntenorganisaties dragen tevens plaatsvervangende leden voor. Ook deze leden worden door het college benoemd.

  • 4. De Cliëntenadviesraad Wmo telt minimaal 5 leden en maximaal 13 leden.

  • 5. De zittingsduur van de leden c.q. de plaatsvervangers bedraagt - behoudens tussentijdse aftreding - vier jaar. De leden zijn (na instemming van de betreffende organisatie), herbenoembaar.

  • 6. Bij de samenstelling van de Cliëntenadviesraad Wmo dienen de prestatievelden en doelgroepen zo veel als mogelijk te zijn vertegenwoordigd.

  • 7. Elk lid van de Cliëntenadviesraad Wmo dan wel zijn plaatsvervanger heeft stemrecht.

  • 8. De leden van de Cliëntenadviesraad Wmo c.q. de plaatsvervangers zijn bij voorkeur woonachtig binnen de gemeentegrenzen van Zeewolde.

  • 9. De leden van de Cliëntenadviesraad Wmo c.q. de plaatsvervangers mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college, of werkzaam zijn bij het ambtelijk apparaat van de gemeente Zeewolde of werkzaam zijn bij een lokaal actieve aanbieder van wonen, welzijn of zorg.

  • 10. Het lidmaatschap van de Cliëntenadviesraad Wmo (leden en plaatsvervangers) eindigt

    • -

      nadat een lid daar zelf om verzoekt;

    • -

      op verzoek van de organisatie waaruit het lid afkomstig is en het college hierop overeenkomstig beslist.

Artikel 5. Openbaarheid vergadering

  • 1. 1.De vergaderingen van de Cliëntenadviesraad Wmo worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer tenminste een vijfde van het aantal aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. De Cliëntenadviesraad Wmo beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

Artikel 6. Werkwijze

  • 1. De Cliëntenadviesraad Wmo heeft minimaal tweemaal per jaar overleg met het Breed Overleg. De gemeente stelt de Cliëntenadviesraad Wmo in staat om deze bijeenkomsten adequaat te organiseren.

  • 2. De Cliëntenadviesraad Wmo kiest (uit zijn midden) een voorzitter en een secretaris. Bij afwezigheid van de voorzitter zal een der leden optreden als vice-voorzitter. De cliëntenadviesraad draagt zelf zorg voor de verslaglegging van de vergaderingen en de verzending van de vergaderstukken.

  • 3. De werkwijze van de Cliëntenadviesraad Wmo wordt vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement regelt in ieder geval de wijze waarop door de Cliëntenadviesraad Wmo wordt gestemd en de totstandkoming van de adviezen. Het huishoudelijk reglement wordt ter goedkeuring overlegd aan het college.

Artikel 7. Adviesaanvragen

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt het college de Cliëntenadviesraad Wmo (schriftelijk) om advies. De Cliëntenadviesraad Wmo is daarnaast gerechtigd om ongevraagd advies aan het college uit te brengen.

  • 2. Het college vraagt in ieder geval advies inzake:

    • a.

      De vierjaren beleidsnota als omschreven in artikel 12 van de wet;

    • b.

      Alle beleidsstukken in het kader van de beleidsvoorbereiding ingevolge de Wmo;

    • c.

      Wmo-gerelateerde beleidsstukken zoals bijvoorbeeld veiligheid, wonen, verkeer en vervoer.

  • 3. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het aan het college uit te brengen advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 4. Van de zijde van de gemeente wordt alle relevante informatie verstrekt die nodig is voor uitbrengen van het advies. De informatie wordt op een zodanig tijdstip verstrekt dat adequaat advies door de Cliëntenadviesraad mogelijk is.

  • 5. Het schriftelijk advies van de Cliëntenadviesraad Wmo wordt samen met het advies van het college van burgemeester en wethouders meegestuurd aan de gemeenteraad.

  • 6. Bij de aanbieding van adviezen kan op verzoek van de Cliëntenadviesraad Wmo overleg plaatsvinden met het gemeentebestuur dan wel een vertegenwoordiger ervan.

  • 7. In het geval het college afwijkt van het advies van de Cliëntenadviesraad Wmo, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.

  • 8. De Cliëntenadviesraad Wmo wordt schriftelijk van het besluit genoemd in artikel 7 lid 7 in kennis gesteld.

  • 9. Tussen de portefeuillehouder Wmo en de Cliëntenadviesraad Wmo dient ten minste eenmaal per jaar periodiek overleg plaats te vinden. Voor dit overleg kunnen beide partijen onderwerpen agenderen.

  • 10. Aan de Cliëntenadviesraad Wmo wordt als contactambtenaar toegevoegd een ambtenaar van de gemeente. Deze fungeert als vast aanspreekpunt bij de gemeente voor de Cliëntenadviesraad Wmo. Contacten met de gemeente en verzoeken aan de gemeente lopen in principe via deze ambtenaar of diens plaatsvervanger.

Artikel 8. Faciliteiten

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de Cliëntenadviesraad Wmo kan beschikken over middelen die noodzakelijk zijn om de in dit reglement geformuleerde taken te kunnen uitvoeren. Dit betreft in elk geval:

    • a.

      vergaderfaciliteiten, zoals vergaderruimten en koffie en thee;

    • b.

      vergaderkosten (onder andere. kosten verslaglegging, portikosten en overige vergaderkosten);

    • c.

      een vaste jaarlijkse onkostenvergoeding voor de leden (ten behoeve van gebruik eigen computer, telefoongebruik, etc. ten bedrage van € 100,00, jaarlijks te indexeren) en een vergoeding van € 10,00 per bijgewoonde vergadering;

    • d.

      zo nodig voorzieningen in verband met de handicap in relatie tot de taak van de Cliëntenadviesraad;

    • e.

      noodzakelijke reiskosten en kosten voor kinderopvang;

    • f.

      kosten voor deskundigheidsbevordering en documentatie;

    • g.

      kosten/faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban.

  • 2. De Cliëntenadviesraad Wmo stelt jaarlijks een begroting op en legt deze ter instemming voor aan het college.

Artikel 9. Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als Reglement cliëntenparticipatie Wmo.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan.

Artikel 11. Evaluatie

Dit Reglement cliëntenparticipatie Wmo wordt tweejaarlijks geëvalueerd.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde op 2 oktober 2007.
de secretaris, de burgemeester,
R.C. van Nunspeet G.J. Gorter