Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

De raad van de gemeente Zeewolde,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 september 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gehoord het Beraad d.d. 5 oktober 2010;

Besluit

vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van leges 2011.

Artikel 1. Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot de eerste dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot de eerste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

 

a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

 

b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

 

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van stukken, nodig voor ontvangst van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • b.

    het afgeven van beschikkingen op aanvragen en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • c.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverlening jegens de gemeente;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende een beslissing op een aanvraag om subsidie uit de kas van de gemeente.

  • e.

    dienstverlening aan rijks- of provincieambtenaren, ambtenaren van hoogheemraadschappen of waterschappen in de uitoefening van hun functie.

  • f.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • g.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3. Legesbedragen van minder dan € 5,00 worden niet in rekening gebracht.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt [en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 .1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen).

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

  • 1. Ten behoeve van de Legesverordening 2011 kan het college van burgemeester en wethouders nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

  • 2. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Legesverordening 2010 van 26 november 2009, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 24 juni 2010, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2011, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan.

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 1,5%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op hele bedragen naar beneden.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking, welke dag tevens de datum van ingang van de heffing is.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als 'Legesverordening 2011'.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 28 oktober 2010, gewijzigd door burgemeester en wethouders d.d. 14 december 2010 en laatstelijk gewijzigd d.d. 1 november 2011.
de secretaris, de burgemeester,
R.C. van Nunspeet G.J. Gorter

Bijlage Tarieventabel leges

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2011

Titel 1. Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonieel vertoon, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.1.1

Uitsluitend in het gemeentehuis op maandag en donderdag om 09.00 uur, in afwijking van 3.1 zonder ceremonieel vertoon

Kosteloos

1.1.1.2

Maandag tot en met vrijdag

tussen 09.00 en 16.00 uur

250,00

1.1.1.3

Op een zaterdag tussen 10.00 en 14.00 uur

475,00

1.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap met ceremonieel vertoon, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.1

Uitsluitend in het gemeentehuis op maandag en donderdag om 09.00 uur in afwijking van 3.2 zonder ceremonieel vertoon

Kosteloos

1.1.2.2

Maandag tot en met vrijdag

tussen 09.00 en 16.00 uur

250,00

1.1.2.3

Op een zaterdag tussen 10.00 uur en 14.00 uur

475,00

1.1.3

Het tarief voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het burgerlijk wetboek

300,00

1.1.4

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

300,00

1.1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een trouwboekje of partnerboekje of duplicaat daarvan

28,50

1.1.6

Voor het verschaffen van één of meerdere getuigen bij de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige

27,50

1.1.7

Voor het verkrijgen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.8

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke stand, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,75

1.1.9

Tot het verkrijgen van een uittreksel of afschrift uit de registers van de Burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.1.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.11

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonieel vertoon wordt, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een ruimte buiten het gemeentehuis verhoogd voor de locatie:

1.1.11.1

De Verbeelding te Zeewolde

50,00

1.1.11.2

De Eemhof te Zeewolde

100,00

1.1.11.3.

Erkemederstrand te Zeewolde

100,00

1.1.11.4.

De Harbour te Zeewolde

geen

Hoofdstuk 2. Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen;

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.2

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoelt in 1.2.1.1 (zakenpaspoort);

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.3

Tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander worden behandeld (faciliteitenpaspoort);

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.4

Tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument;

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.5

Tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3; het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.6

Het tarief bedraagt voor het verrichten van hande­lingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet

1.2.1.7

1.2.1.8

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt, het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.1.6, het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van;het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.3

Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van;

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag, anders dan door overmacht, niet compleet kan worden overgelegd en waarvoor door de gemeente een verklaring van vermissing wordt opgemaakt

25,00

Hoofdstuk 3. Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.3.1.1

Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

46,00

1.3.1.2

Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs met een geldigheidsduur van 5 jaar of korter

36,00

1.3.1.3

Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs in de categorie AM (voorheen bromfietscertificaat)

36,00

1.3.1.4

Voor het omwisselen van een buitenlands rijbewijs

46,00

1.3.1.5

Voor het afgeven van een vervangend rijbewijs

36,00

1.3.1.6

In de onderdelen 1.3.1.1, 1.3.1.2, 1.3.1.3, 1.3.1.4 en 1.3.1.5 zijn de verplichte rijksleges inbegrepen.

1.3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centrale Register Rijbewijzen

5,20

1.3.3

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.3.1.1, 1.3.1.2, 1.3.1.3, 1.3.1.4 en 1.3.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met de verplichte afdracht aan rijksleges.

Dit tarief wordt jaarlijks door het Rijk vastgesteld.

Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van onderdeel 1.4.3, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking;

mondeling

6,50

schriftelijk

10,00

bij aanvraag via het internet

4,50

1.4.2.2

Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

per 100 verstrekkingen

480,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4.1 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking;

mondeling

6,50

schriftelijk

10,00

1.4.4.2

Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

per 100 verstrekkingen

480,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

3,00

1.4.6

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,75

1.4.7

Aan derden als bedoeld in het Reglement persoonsregistraties, niet commercieel werkend en zonder winstoogmerk kunnen verstrekkingen als bedoeld in onderdeel 1.4.1 kosteloos verstrekt worden

Hoofdstuk 5. n.v.t.

Hoofdstuk 6. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

0.23

met een maximum per bericht van

4,50

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s, per pagina

0.23

met een maximum per bericht van

22.50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

4.50

1.6.1.3

indien de verstrekking bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking:

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

22,75

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

4.50

Hoofdstuk 7. Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.7.1.1

Een afschrift van de programmabegroting inclusief de meerjarenraming

70,00

1.7.1.2

Een afschrift van de productenraming

105,00

1.7.1.3

Een afschrift van de programmarekening

70,00

1.7.1.4

Voor het op aanvraag van belanghebbenden toezenden van stukken, welke aan de leden van de raad en/of commissie ter voorbereiding van de behandeling in een openbare vergadering worden gezonden, met uitzondering van de stukken zoals genoemd onder de artikelen 1.7.1.1, 1.7.1.2 en 1.7.1.3

1.7.1.4.1

Per raads- of commissievergadering

15,00

1.7.1.5

Tot het afsluiten van een abonnement per kalenderjaar voor de stukken zoals genoemd in artikel 1.7.1.4

1.7.1.5.1

Stukken ter behandeling in een raadsvergadering

41,50

1.7.1.5.2

Stukken ter behandeling in een commissievergadering

41,50

1.7.1.5.3

Een combinatie van de in de artikelen 1.7.5.1 en 1.7.5.2 genoemde stukken

77,50

1.7.1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.6.1

Een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening inclusief toelichting

77,50

1.7.1.6.2

Een afschrift van de bouwverordening inclusief toelichting en nadere regelen

77,50

Hoofdstuk 8. Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.8.1.1

van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoelt in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

1.8.1.1.2

in formaat A3

1.8.1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.2 en 1.20.1.3 of 1.20.1.4 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

1.8.1.1.4

vervallen

1.8.1.1.5

Voor het leveren van een kleuren of zwart-wit plot op papier op:

A4-formaat

2,00

A3-formaat

3,50

A2-formaat

5,25

A1-formaat

6,50

A0-formaat

9,50

1.8.1.1.6

Voor het leveren van een gescande kaart, tekening e.d: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.2.1

Voor het leveren van een digitaal bestand:

bebouwd gebied per hectare met GBKN als ondergrond

36,00

landelijk gebied per hectare met GBKN als ondergrond

6,70

bebouwd gebied met matenplan of overzichtskaarten als ondergrond met een maximum van € 250,00

8,50

landelijk gebied met matenplan of overzichtskaarten als ondergrond met een maximum van € 250,00

2,50

1.8.2.2

Voor het leveren van een digitaal bestand GBKN met plusinformatie,

per hectare bebouwd gebied

45,00

per hectare landelijk gebied

8,00

per analoge nalevering

85,00

bij meerdere exemplaren van dezelfde kaart

10,00

Geen kortingen mogelijk

1.8.2.3

Voor het leveren van:

1.8.2.4

Een huisnummerkaart DORP per ha.

6,70

met een maximum van

225,00

1.8.2.5

Een huisnummerkaart BUITENGEBIED per ha.

10,00

met een maximum van

225,00

1.8.2.6

Een infokastkaart (deze zijn per product alleen in zijn geheel afneembaar)

125,00

1.8.2.7

Voor het leveren van overige digitale bestanden

(o.a. matenplannen per ha. met een minimale afname van 25 ha.)

1,00

1.8.2.8

Vaste kosten per aangevraagd product zoals genoemd in de artikelen 1.8.1.1.3, 1.8.1.1.4, 1.8.1.4, en 1.8.1.1.5

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit het kadastraal register via kadaster online bedraagt:

a.de door het kadaster in rekening gebrachte kosten,

b.een toeslag voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen,

plus voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.4.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet Basisregistratie adressen en gebouwen;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.4.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.4.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.4.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.5.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.6.1

het gemeentelijke adressenbestand,

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.6.2

het relatiebestand adres kadastraal perceel;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.8.6.3

het adres coördinaten bestand;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

Hoofdstuk 9. Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag wordt het tarief gehanteerd zoals dit door het Centraal Orgaan Omtrent het Gedrag (Covog) van het ministerie van Justitie jaarlijks wordt vastgesteld.

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

8,25

1.9.1.3

Tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening, het waarmerken van een document of het afgeven van een verklaring, dat het portret op het stuk, het portret is van degene te wiens naam het stuk is gesteld of van degene, die in het stuk wordt bedoeld

8,25

Hoofdstuk 10. Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk het tarief zoals genoemd in art. 1.10.1 plus:

per pagina op papier van A4-formaat

0,27

per pagina op papier van een ander formaat

0,43

Hoofdstuk 11. n.v.t.

Hoofdstuk 12. Leegstandswet

1.12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.2

Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

420,00

1.12.2.1

Indien de in artikel 1.12.2 begrepen advieskosten door een woningbouwvereniging of gelijkwaardige organisatie niet behoeft te worden ingewonnen wordt het tarief verminderd met

250,00

1.12.3

Tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

170,00

Hoofdstuk 13. n.v.t.

Hoofdstuk 14. Standplaatsen

1.14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in de Algemeen Plaatselijke Verordening, voor een standplaats op een voor het publiek toegankelijk terrein, niet zijnde een markt, voor een week of gedeelte daarvan

50,00

1.14.1.2

Voor vier weken of gedeelte daarvan, langer dan twee weken

100,00

1.14.1.3

Voor een jaar of gedeelte daarvan, langer dan 10 weken

100,00

1.14.1.4

Voor een beschikking tot het innemen van een vaste standplaats op een markt

50,00

Hoofdstuk 15. Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

Voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet

50,00

1.15.1.2

Tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

50,00

1.15.1.3

Tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing

50,00

Hoofdstuk 16. Kansspelen

1.16.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning voor kansspelautomaten als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen bedraagt:

a.per aanvraag

90,00

b.vermeerderd met een bedrag per kansspel- automaat

136,00

1.16.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.2.1

Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

25,00

1.16.2.2

Vervallen

1.16.3

Het gestelde in 1.161.1 en 1.161.2 is van overeenkomstige toepassing indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in 1.161.1 en 1.161.2 vermelde tarieven naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd wordt.

Hoofdstuk 17. Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

110,00

1.17.2

Inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

110,00

Hoofdstuk 18. Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoelt in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

225,00

1.18.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

2,10

1.18.1.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

2,10

1.18.1.3

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

515,00

1.18.1.4

Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

515,00

1.18.1.5

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.1.6

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19. Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

50,00

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling voertuigen

50,00

1.19.1.3

Tot het verkrijgen van een gehandicapten - parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

30,00

1.19.1.4

Tot het verkrijgen van een duplicaat van een gehandicapten - parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

25,00

1.19.1.5

Voor het inrichten van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoel in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager

300,00

1.19.1.6

Voor het inrichten van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoel in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager wanneer de aanvraag wordt afgewezen

50,00

1.19.1.7

Voor het wijzigen van een gehandicaptenparkeerplaats als gevolg van een kentekenwijziging

50,00

Hoofdstuk 20. Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanbrengen van een gedenkteken voor verkeersslachtoffers in openbaar gebied.

375,00

1.20.1.2

Voor het afgeven van een beschikking op een aanvraag, of elk ander in het belang van de aanvrager opgemaakt document, voor zover niet elders in de Legesverordening en/of tarieventabel genoemd;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,75

1.20.1.3

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,75

1.20.1.4

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen een tarief;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,75

1.20.1.4.1

vervolgens per pagina op papier van A4-formaat

0,27

1.20.1.4.2

of per pagina op papier van een ander formaat

0,43

1.20.2

Voor het doen van een aanvraag op grond van de Wet openbaarheid van bestuur bedraagt het tarief;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,75

1.20.2.1

vervolgens per pagina op papier van A4-formaat

0,27

1.20.2.2

of per pagina op papier van een ander formaat

0,43

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het afgeven van een compostsilo

16,50

1.20.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het verstrekken van een vervangende pas voor een ondergrondse afvalcontainer na vermissing bedraagt het tarief voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,75

Titel 2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2. n.v.t.

Hoofdstuk 3. Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 1,6% van de bouwkosten met een minimum van

100,00

Toetsing welstand

2.3.1.2

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria, indien:

2.3.1.2.1

hierover niet het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, verhoogd met

30,00

2.3.1.2.2

de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, verhoogd met 0,3% van de bouwkosten

met een minimum van

150,00

met een maximum van

6.400,00

2.3.1.2.3

de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen bedrag verhoogd met 0,3%van de bouwkosten

met een minimum van

150,00

met een maximum van

6.400,00

2.3.1.2.4

omtrent de wijziging van de omgevingsvergunning het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, verhoogd met 0,3% van de meerdere bouwkosten

met een minimum van

180,00

met een maximum van

6.400,00

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

225,00

2.3.1.3.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

22,50

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:

1.200,00

2.3.1.5

n.v.t.

2.3.1.6

n.v.t.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

270,00

Beoordeling bodemrapport

2.3.2.2

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:

2.3.3.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

bij een bouwsom tot € 2.500,00

250,00

bij een bouwsom van €2.500,00 tot € 5.000,00

400,00

bij een bouwsom groter dan € 5.000,00

650,00

2.3.3.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

bij een bouwsom tot € 2.500,00

250,00

bij een bouwsom van €2.500,00 tot € 5.000,00

400,00

bij een bouwsom groter dan € 5.000,00

850,00

2.3.3.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

2.3.3.3.1

bij een bouwsom tot €500.000,00

3000,00

2.3.3.3.2

bij een bouwsom groter dan € 500.000,00

5000,00

2.3.3.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

900,00

2.3.3.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

900,00

2.3.3.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

900,00

2.3.3.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

900,00

2.3.3.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

900,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

2.3.4.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

900,00

2.3.4.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

900,00

2.3.4.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

3.000,00

2.3.4.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

900,00

2.3.4.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

900,00

2.3.4.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

900,00

2.3.4.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

900,00

2.3.4.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

900,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

400,00

vermeerderd met een bedrag per m2 bruto vloeroppervlakte van

2.3.5.2

0 tot 100m2

3,50

2.3.5.3

Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 100 m2 tot 300 m2 wordt het onder 2.3.5.2 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van

1,75

2.3.5.4

Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 300 m2 tot 1000 m2 wordt het onder 2.3.5.3 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van

1,25

2.3.5.5

Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 1000 m2 tot 5000 m2 wordt het onder 2.3.5.4 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van

0,60

2.3.5.6

Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van meer dan 5000 m2 wordt het onder 2.3.5.5 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van

0,25

2.3.5.7

Op het moment dat een bouwwerk van rechthebbende/ gebruiker wisselt, dient de nieuwe rechthebbende/ gebruiker opnieuw een omgevingsvergunning aan te vragen. Voor het in behandeling nemen van deze aanvraag worden de hiervoor in aanmerking komende leges in rekening gebracht.

2.3.5.8

In afwijking van het bepaalde in de vorige volzin wordt, indien het bouwwerk voor wat betreft het gebruik geen wijzigingen ondergaat en er derhalve uitsluitend sprake is van een administratieve handeling, een tarief in rekening gebracht van

2,50

Onder bruto vloeroppervlakte wordt verstaan het bruto vloeroppervlak als bedoeld in het normblad NEN 2580, uitgave 1997, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

2.3.6

n.v.t.

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

180,00

Beoordeling bodemrapport

2.3.7.3

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in de onderdelen 2.3.7.1 of 2.3.7.2 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden.

2.3.7.4

n.v.t.

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

300,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

25,00

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

90,00

2.3.11.1

Indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

bedragen de opslagkosten per m2 per maand

10,00

2.3.11.2

Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

bedragen de opslagkosten per m2 per maand

10,00

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

voor elk aan de aanvraag beteed kwartier

22,50

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitat en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoelt in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

voor elk aan de aanvraag beteed kwartier

22,50

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

voor elk aan de aanvraag beteed kwartier

22,50

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

voor elk aan de aanvraag beteed kwartier

21,75

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

voor elk aan de aanvraag beteed kwartier

21,75

2.3.14.2.1

Als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;

2.3.14.2.2

Als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft 1,2%van die bouwkosten met een minimum van

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft 0,8% van die bouwkosten met een minimum van

100,00

2.3.16

Advies

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

850,00

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 n.v.t.

Hoofdstuk 5. Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 13 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 36 maanden naverlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. Van de verschuldigde basisleges als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1. onderscheidenlijk 2.3.2.1 of 2.3.7.1 bedraagt de teruggaaf:

50%

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoelt in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

Van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges bedraagt de teruggaaf:

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend

Hoofdstuk 6. n.v.t.

Hoofdstuk 7. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeelt, geringe wijziging in het project:

2.7.1

bij lagere bouwkosten

90,00

2.7.2

bij hogere bouwkosten als bedoeld in de artikelen 2.3.15.1 en 2.3.15.2 wordt het in deze artikelen genoemde tarief berekend over de meerkosten

Hoofdstuk 8. n.v.t.

Hoofdstuk 9. Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

per pand

90,00

Hoofdstuk 10. In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

1075,00

Aangeven rooilijn / peil

2.10.1

het tarief bedraagt voor het aangeven van de rooilijn en het uitzetten van het peil van het bouwwerk

1075,00

2.10.2

het tarief bedraagt voor het aangeven van de rooilijn en het uitzetten van het peil voor windmolens

per windmolen

1075,00

Afronding

2.10.3

De leges als bedoeld in titel 2 worden afgerond op een veelvoud van

1,00

Titel 3.Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1. Drank en Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

500,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

50,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

80,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen tot het verkrijgen van een horeca- exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

100,00

3.1.5

Indien de vergunning als bedoeld onder 3.1.1 wordt aangevraagd uitsluitend in verband met het wijzigen van leidinggevende, dan bedraagt het tarief voor een vergunning

50,00

3.1.6

Het tarief voor het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 2:30 van de Algemene Plaatselijke Verordening tot het voor het publiek geopend hebben van een café of een hiermee vergelijkbare inrichting na het algemene sluitingsuur bedraagt

3.1.7

per etmaal voor ieder uur of gedeelte daarvan

25,00

3.1.8

per week of gedeelte daarvan langer dan een etmaal, voor ieder uur of gedeelte daarvan

25,00

3.1.9

voor vier weken of gedeelte daarvan langer dan een week, voor ieder uur of gedeelte daarvan

25,00

3.1.10

voor een jaar of gedeelte daarvan langer dan 4 weken, voor ieder uur of gedeelte daarvan

35,00

Hoofdstuk 2. Organiseren van evenementen

3.2.1

Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een evenement tot een bezoekersaantal van:

3.2.1.1

maximaal 500 bezoekers

100,00

3.2.1.2

van 501 tot 1000 bezoekers

200,00

3.2.1.3

van 1000 bezoekers of meer.

300,00

3.2.2

Indien voor het in artikel 13.3 een advies dient te worden gevraagd van de Hulp Verlening Dienst Flevoland (HVDF) wordt de berekende leges verhoogd e n doorberekend met de kosten die door HVDF in rekening worden gebracht

3.2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.3.1

Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het verkrijgen van een eenvoudige vergunning tot het houden van een evenement waarbij geen vooronderzoek nodig is

65,00

Hoofdstuk 3.Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

2500,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

2500,00

3.3.2

Wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

525,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

525,00

Hoofdstuk 4. Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

375,00

3.4.1

Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 3.4 wordt indien toetsing door derden noodzakelijk is verhoogd met het bedrag wat door die derden aan de gemeente in rekening gebrachte bedragen.

Hoofdstuk 5. n.v.t.

Hoofdstuk 6. Brandveiligheidverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening

a.uitsluitend in de open lucht

100,00

b.geheel of gedeeltelijk overdekt

200,00

Hoofdstuk 7. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,75

3.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.7.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het tijdelijk aanwezig hebben van voorwerpen of stoffen, op aan of boven de weg

50,00

3.7.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

50,00

3.7.2

Indien voor de afhandeling van een vergunningaanvraag advies wordt gevraagd aan het landelijk bureau BIBOB wordt het voor die vergunning berekende leges bedrag verhoogd met

500,00

Behoort bij raadsbesluit d.d. 28 oktober 2010.

de griffier,

B.J. Schouten